Apple kulisszatitkai kritika

sj által írt ajánlóval egy időben kezdtem olvasni a fenn nevezett könyv angol változatát.
Az első, ami eszembe jutott a könyv kapcsán, az a régi Kretén magazinban futó klasszikus geg, ahol egy szexi, félmeztelen nő tart egy táblát: "Nővel mindent el lehet adni" felirattal. A könyv is kicsit ilyen, csak épp a nő szó le lett cserélve Applere.
Hogy mégis mit tud meg az ember a hatalmas kulisszatitkokról? Nagyjából annyit, hogy az isteni Steve Jobs mindent tankönyv szerint csinált. Igen. Ennyi. Ugyanis a legtöbb "management idiótáknak" könyv azt próbálja a cégvezető fejébe verni, hogy a cégen belül legyen egyszerű és tiszta a kommunikáció, ne legyenek cégen belüli átfedések, ne legyen kismillió manager, lean legyen az erőforrás kezelés, ne legyen információ szivárgás, kerülni kell a fragmentációt, legyenek határidők, és a többi és a többi. A könyvből annyi derül ki, hogy Jobs ezt az egojának, célorientáltságának a központba állításával, és a megfelelő emberek kiválogatásával tette meg. Jobs módszerei között nincsenek világmegváltó újdonságok, az ember láthatta már ugyanezeket Howard Hughestől kezdve Jack Tramielig számtalan cégvezetőtől, csak épp nem kaptak ekkora publicitást.
Amiről diszkréten hallgat a könyv, hogy miért is tudta ezt az üzleti struktúrát és ezt a formát Jobs kialakítani az Apple-n belül. Nem beszél arról, hogy ehhez az kellett, hogy visszatértekor lefejezhesse és átstrukturálhassa a céget, és megfelelő anyagi háttér álljon rendelkezésére. Nem biztos, hogy ugyanezt végre tudta volna hajtani a Microsoft tőkeinjekciója nélkül, és nem biztos, hogy képes lett volna kialakítani ezt a struktúrát ha külső tényezőktől függővé teszi a céget. Ugyancsak nem szól arról, hogy az Apple termékeinek gondos árazása és az azon keletkező haszon mily mértékben határozta meg Jobs mozgásterét. A szerző, többször kiemeli, mily könnyedén mozgatnak, fontos és kevésbé fontos pozícióban lévő embereket globálisan, vagy épp költenek el hihetetlen összegeket pusztán egy, egy perces spot újrafelvétele kedvéért. Csak épp azt felejti el, hogy ez belefér az Apple költségkeretébe és megtehetik.
Amiért érdemes elolvasni a könyvet az, hogy példát mutat, miképp lehet a tankönyvekben leírtakat sikeresen alkalmazni, vagy legalábbis ráhúzni egy olyan cégre aminek a belső működéséről még sokszor az ott dolgozók sem rendelkeznek teljes képpel. És ez utóbbi sokat von le a könyv értékéből, ugyanis az Apple mestere a marketingnek és a megvezetésnek. Erre épül az egész üzletpolitikája és innen kezdve nem lehetünk biztosak abban, hogy amit olvasunk az a valóság vagy épp csak egy gondosan szerkesztett darabja az Apple mítosznak.

Hozzászólások

Az utolsó mondat találó. Jellemzi az egész Apple hozzáállást.

Na milyen meglepő, ebből a könyvből se derült ki a titok..

Nincs itt semmi gebasz. Amit mondasz az igaz. Tedd hozzá, amit a cikk ír! A vállalatok 99%-a szarul működik. Ennyi. Kell egy okos/értelmes, keménytökű, karizmatikus diktátor, aki tudja mit akar és akkor menni fog a szekér. Ja, a cég nem lehet Európában, mert akkor a brüsszari aktakukacok belepofáznának mindenféle kvótákkal.