Sodrott réz vezeték szerelése

Tudom, hogy ez a téma nem igazán való erre a fórumra, de talán az utós kérdések közt elfér...

Ígérem, ennyi infó alapján nem fogom magam villanyásznak képzelni, csak egy villanymotor áramellátását kellene most gyorsan megoldanom. Az elmélet (mit hova kell kötni) rendben van, a hogyannal nem vagyok teljesen tisztában.
Ami adott: 2.5mm átmérőjű sodrott erekből álló réz kábel, kapcsoló, három fázisú "dugó", illetve a motor. A kérdés pedig az lenne, hogyan is kellene a vezetékeket tisztességesen rögzíteni az egyes helyeken.
A rögzítés módja a dugóban és kapcsolón kb. úgy néz ki, mint egy "csokinál" (sorkapocs), a motoron alátétes csavarok alá kell a vezetéket behajtani. Úgy tudom, annak ellenére, hogy sokan csinálják, a vezeték forrasztóónnal való befuttatása erősen ellenjavalott, illetve mások szerint ekkora áramerősségnél (~6-7A) az érvéghüvely sem az igazi. Akkor viszont mit lehet alkalmazni? Mehet a vezeték csupaszon? Mert az úgy nekem sem a csavar alatt, sem a kapcsolóban nem tűnik jó megoldásnak, annak ellenére sem, hogy mechanikailag a vezeték mindenhol tehermentesítve van.

Előre is köszönöm a segítséget.

(A bekötést egyébként az első adandó alkalommal felülvizsgáltatom villanyszerelővel, csak sajnos aki a környéken elérhető, az épp nyaral.)

Hozzászólások

Szerintem annyira nem kell túllihegni a dolgot, érvéghüvely, és kész. Ha a 25A-re biztosított tűzhelyhez jó, akkor ide is jó lesz...
Ahol meg szorítós a kötés (nem közvetlen csavar szorítja meg a vezetéket, hanem egy lemez mondjuk), ott még az érvéghüvely sem létfontosságú.

1. Csupaszon csak speckó helyekre lehet értelmesen bekötni sodrott vezetéket (neked tuti nem ilyen "speckó helyed" van).
2. Az ónnal "befuttatás" kb. az elképzelhető legrosszabb megoldás.
3. Az érvéghüvely neked tökéletes megoldás lesz - hozzá való fogóval kivitelezve.

Esetedben "ellendarabot" keresel a motoron már meglevő saruhoz. Ez alapvetően nem áram alapján, hanem fizikai méret alapján megy (a terhelhetőség a keresztmetszetből majd adódik, a motoron levő darabot meg nyilván a motorhoz méretezték).
A sarunál lehet választás még az is, hogy milyen módon lehessen rárakni a vezetékre a sarut (a krimpelés elég elterjedt).

+1
Engem is érdekelne, mert pár éve ez nagyon divat.
De valami olyasmi a baj, hogy csökken a hasznos réz keresztmetszet, mivel a gyengébb minőségű anyag diffundál...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - -> Kérjük a humoros aláírást itt elhelyezni. <- - -

nem bírja a rázkódást.
A cin felkúszik a vezetéken, nem egyszerre ér véget, mint az érvéghüvely. A középső szálak hosszabban vannak cinezve, mint a szélsők. A forraszpaszta kikeményíti/kikeményítheti a rezet. Az eredmény az, hogy gyenge rázkódástól is folyamatosan pattannak/törnek el a részszálak, amíg aztán el nem törik belőle túl sok. A motornál tipikusan folyamatos rázkódás lesz.

Ettől eltekintve a autovillamossági szerelők simán cineznek, mert egyszerű technológia, és legfeljebb visszajön a tulaj a következő évben is.

Jut eszembe... Érvégeltem már párszáz vezetéket, és azt tapasztaltam, hogy kb 10-16 keresztmetszet fölött ha nem szabod le, és hajtod meg végleges formára a vezetéket érvégezés előtt, hanem leszabsz egy megfelelő hosszúságút, amit felhüvelyezel. és utána hajtogatsz, akkor az bizony mivel különböző rádiuszon hajlanak a külső és a belső sodrat szálai feszülni fog mikor behajtod a helyére, és nem kevés esetben ki is fog mozdulni a hüvelyből. (Ez minél rövidebb a vezeték, annál igazabb.)
Szerk.:
És ez a része nem igazán bírja a rázkódást.
/Szerk.
Az ónozás nem ördögtől való, de sajnos keveseknek van hozzá megfelelő technikai háttere, és képzettsége. Én anno szakmunkásképzőben tanműhelyi gyakorlaton vizsgáztam a HMÁÉV-nél ónfürdős, és pákás forrasztásból mint villanyszerelő tanuló. Aminek azóta változnia kellett volna, az annyi hogy folyasztószernek nem sósavat kellene használni. Maga a technológia megfelelő használat esetén jobb minőségű kötést ad mint az érvéghüvelyezés. Viszont fontos a kész felület utókezelése is, ami gyakran elmarad.
Érvéges vagy wago-s kötést láttam már égettet, de sodrott forrasztottat, és ónfürdős rézsarusat is, viszont utóbbi kettőt nagyságrendekkel kisebb arányban.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - -> Kérjük a humoros aláírást itt elhelyezni. <- - -

Pedig jó lesz az csupaszon is, ha egyébként jól meg lehet fogatni azzal ahova benyomod.

6-7 amper nem sok.
Én mikor elmegyek itthonról akkor a távzargatómmal egy konnektort kapcsolok le a pincébe... ...amibe aztán egy 6kw-os mágneskapcsoló van dugva, mivel a pinyóban van a mélykúti szivattyúm, házi vízművem és a bojler is. :)

szerk: természetesen a mágneskapcsoló maga megy a konnektorból, ami rajta van annak vittem oda rendesen külön madzagon delejt, mielőtt valaki azt hinni, hogy 6000W-ot szívok le egy konnektorból:)

Rózsár Gábor (muszashi)

Érdekes hozzászólások.
Az ónozás vs. kábel saru mindkettő arról szól hogy a sodrott vezeták elemi szálai ne tudjanak kilógni, ne okozzanak zárlatot.
Valaki mondta hogy az ón, a sodrott erek között kialakuló kapillárisokon felkúszik és ront a kábel vezetőképességén - hát ez nagyon érdekes meglátás de semmi mást nem okozhat, mint hogy a kábeled merevebb lesz ott is ahol nem kellene, így az esetleg fellépő rezgés miatt ott törhet. Az ónozás, vezetés szempontjából, semmivel nem rosszabb mint az érvég hüvely, csak egy technológia. Az érvéghüvelyhez, saruhoz nem kell forrasztó páka, viszont kell a típusnak megfelelő krimpelő fogó, a forrasztó páka alkalmazása bonyolultabb mint a krimpelő fogóé, a helyszíni feltételek miatt.
"Skin" effektus, valóban nem játszik 50Hz -en, ehhez sok száz amper kellene.
1. Biztosítani kell, hogy az elemi szálak NE okozzanak zárlatot, NE váljanak ki a sodratból - alapvetően ha JÓ szorosan összesodrot egy fogóval az is elég lehet. Az ónozás vagy érvég szorító is tökéletes, ha a technológiát betartod. Ónozáskor a forrasztás után NEM maradhat semmilyen szennyeződés (gyanta, folyasztó szer maradék stb.) mert ez rontja a kontaktust illetve, hosszútávon marja a vezetéket.
2. Biztosítani kell, hogy a sorkapocsnál megfelelő kontaktus alakuljon ki. Azaz a kezelt vezeték jól érintkezzen, ne lötyögjön! - ha itt hiba van akkor a csatlakozás melegszik, szenesedik a műanyag amibe beágyazták, végül zárlat vagy akár tűz is keletkezhet.
Egyébként a téma erősen túl van lihegve. 6-7 A? Ugyan már srácok akinek van autója az nézze meg az akku sarukat és vonja le a következtetéseket.

* Én egy indián vagyok. Minden indián hazudik.

Az onozassal az a baj, hogy az on hidegen nyomas alatt folyik, igy utana kell huzni a csatlakozasoknak, kulonben meglazul -> melegszik.

ja, pár év múlva megnézheted a levegő pára tartalma okozta oxidációt. Sodrott rezet semmilyen szorítós kötésbe nem teszünk alá natúr.
Ónozni lehet, ha olyan a felfogatás (kábelrögzítés), hogy a köpenyt is leszorítja egy plusz csavar - tehermentesítve.

Érvéghüvely a dugó felöl, szemes saru a motornál.
Én már érvéghüvelyeztem 95mm^2-es MKh-t is, ha azzal sem volt baj, akkor a tieddel sem lesz, ha a megfelelö szerszámok adottak.
A forrasztás jó, a forrasztást szerette anno az épületvillamosság. De a szabályok változnak, azóta legalább több a hibaelhárítás. :D
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - -> Kérjük a humoros aláírást itt elhelyezni. <- - -

Köszönöm mindenkinek a tanácsokat, a mai napon összerakódott a dolog, üzemelt is jó 3-4 órát, egyelőre nincs gond vele.
A vezetékekre érvéghüvely került, a motorra saru (amiből egyébként adott vezeték átmérő és furatméret mellett is volt több különböző a boltban, biztos ami biztos a robosztusabbnak kinézőből hoztam).

Lehet kicsit tényleg túllihegtem a témát, de nem akartam, hogy mikor ránéz a szaki, túl hangosan küldjön melegebb éghajlatra. Meg egyébként is, legalább megint tanultam valamit.

akkor azt még jegyezd a margóra szerintem, hogy a komolyabb minőségű ónozás felületkezeléssel valamivel életre valóbb, mint a hüvelyezés. mondjuk ezt nem fogod ruszki forrasztópisztoly társaságában konyhaasztalon megcsinálni, de ez már más kérdés.

nem kell, hogy erre törekedj különben, elég ha nem marad meg benned feltétel nélkül a ~"hüvely az istencsászár" gondolat.

--
Vége a dalnak, háború lesz...