Webes szolgáltatás - ÁSZF + Adatvédelmi nyilatkozat

 ( log69 | 2012. július 14., szombat - 14:03 )

Sziasztok,

Szükségem lenne egy interneten keresztül nyújtott publikus szolgáltatásomhoz jogi információkra, amellyel teljes mértékben legalizálni tudom.

Tudnátok olyan céghez vagy specializálódott ügyvédhez irányítani, ahol interneten keresztül nyújtott adat kezelő szolgáltatással kapcsolatban tehetnék fel jogi kérdéseket? Szükségem lenne egy ÁSZF-re (általános szerződési feltételek) és up-to-date adatvédelmi nyilatkozatra is, amelyeket az ügyfeleimmel fogadtatok el. Mindezt magyarul és angolul. Ha fizetnem kell érte, jó lenne a legjobb megoldást megtalálni, nehogy valami jogi hézag lehessen és többször kelljen lefutni a köröket.

Vagy el tudnátok látni olyan infóval, hogy létezik-e vajon olyan közösségileg vagy éppen direkt az állam által támogatott erőfeszítés, ahol publikusan elérhetők ilyen szerződések - hasonlóan pl. a GPL licenchez? Közzé van téve vajon egy ilyen, egyszer már sok ügyvédi erőforrást és pénzt igénylő általános szerződés? Vagy erre azért vigyáznak hogy mindig fizetni kelljen érte? :) Nincs tapasztalom jogi téren.

Még egy kérdésem lenne: ha a szolgáltatásomért PayPal-on keresztül fizettetek, akkor kell adnom számlát minden esetben (külföld is számítana)? Ha igen, akkor lehet elektronikusat papír alapú helyett? Nyilván teljesen törvényes lehetőségek és eljárások érdekelnének. Gondolom mindegy hogy milyen országból fizetnek elő a szolgáltatásomra, mindig Magyar törvények vonatkoznak erre és rám, jól gondolom?

Egy apró kis fapados szolgáltatásról van szó, semmi komoly. Tudnátok segíteni elindulni a megfelelő irányba?

Előre is köszi.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Megoldható házilag is, csak sok törvényt kell bújnod. Netes témában kevés jó ügyvéd van, én mindenképpen javasolnám, hogy saját magad is ismerkedj a vonatkozó törvényekkel.

Ami a PayPalt illeti, a könyvelőddel kell megbeszélni. Mostanára már azt hiszem, nincs akkora probléma vele, de jó ha a könyvelő tudja, mi fán terem a dolog. Azt érdemes tudnod, hogy a számlázás bonyolult lesz. Legjobb tudomásom szerint a következőek a számlázási szabályok:

  1. Ha Magyarországra számlázol, KELL áfát felszámolnod.
  2. Ha EU-n belül magánszemélynek számlázól, KELL áfát felszámolnod.
  3. Ha EU-s adószámmal rendelkező, nem magyar cégnek számlázol NEM kell áfát felszámolnod.
  4. Ha EU-n kívüli bárkinek számlázol NEM kell áfát felszámolnod.

Ebből következik az is, hogy már a fizetés előtt tudnod kell, kivel van dolgod. Az EU-s adószámok validálására van API, de sajnos ez a háttérben minden tagország saját adatbázisához csatlakozik, ami néha elérhetetlen. Fontos az is, hogy az API-t a saját EU-s adószámoddal kell meghívni, hogy látszódjék a naplókban, hogy ellenőrizted az illető cég kilétét.

Ami a számlát illeti, ki kell állítanod, de elég elektronikusat. Nekem ügyintézés szempontjából az eszamla.hu-val van pozitív tapasztalatom és az API-juk is rendes. Van egy törvény egyébként, ami a számlaadási kötelezettséget megszűnteti a teljesen automatikusan működő elszámolási rendszerekre, de ezt bankautomatákra találták ki, kérdéses, hogy egy webes rendszerre mennyire alkalmazható.

Tehát azt mondod számla mindenképpen kell? Nem elég elszámolnom és bevallanom a PayPal-on keresztül a bankszámlára befolyó összegeket?

Mi van ha csak USA-ba szolgáltatnék? Nem egyszerűsítené a dolgomat vajon?

Kösz a részletes választ.

Ha a biztonságos oldalon akarsz lenni, akkor sajnos kénytelen vagy számlát adni. Magyarország adójogszabályai nem kedveznek éppen az internetes üzleteknek. Egyébként a számla nem olyan nagy ügy, 50 forint+könyvelői díjból megvan egy elektronikus számla és a nevezett szolgáltatónál API-ból intézendő.

Csak USA-nak nem tudsz szolgáltatni, mert hogy akadályozod meg az EU-s usert, hogy használja a szolgáltatást? Gondolom Te valami alacsony díjszabáson működő cuccot akarsz és nem akarsz túl sok manuális munkát, ez esetben viszont ha sok hamis usered lesz USA-ból, akkor az adóhivatal Téged fog megszeretgetni, nem a usereidet. Ergó sajnos kénytelen vagy szabályszerűen megcsinálni, különben csak bajod lesz belőle.

Annyit tudsz egyszerűsíteni a dolgon, hogy Magyarországon és EU-n belül az ár x+0.27x ÁFA, USA-ba meg 1.27x, EU-s adószámra meg nem állítasz ki számlát és akkor nem éri meg trükközni. Persze ezt is beszéld meg a könyvelőddel.

Megnézem az eszamla-t. Elsőre blikkre szimpatikus a dolog. A könyvelőmmel meg egyeztetek.

Köszi szépen a segítséget!

Helló-halló elektor-kalandor!!

Egyrész: curl + http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
mert EU-s tagállamba csak akkor állíthatsz ki helyi(itthoni) ÁFA felszámolás nélkül számlát, ha meggyőződtél arról, hogy a befogadó rendelkezi érvényes EU-s adószámmal. (Merthogy az EU szerint a forgalmi adót valahol meg kell fizetni.)

Másrészt, bár most nem fogom megkeresni a jogszabályt, de tisztán elektronikusan nyújtott szolgáltatásoknál nem kell számlát kiállítani, amennyiben azt a szolgáltatás igénybe vevője közvetlenül nem kéri, de ez az aktus (hiánya) nem mentesít az így befolyt összeg könyvelésben/adóbevallásban történő szerepeltetésétől. A fentebb írtak szerint ez csak a honi értékesítésre vonatkozik, pont az ÁFA miatt. És praktikusan csak a nem ÁFA alanyok tekintetében.

És végül; 2012-től nem állíthatsz ki bárkinek e-számlát, csak ha a befogadó fél ahhoz hozzájárult.

Engem nem igazán érdekelne az ÁFA, ha ennyire bonyolult, akkor megterhelném minden esetben az összeget ÁFÁ-val és leadóznék róla. Ennyi.

Ha jól értem amit mondasz és igaz lehetne, hogy csinálok PayPal fizetési lehetőséget, és ami becsordogál arról szépen leadózok, a könyvelőm pedig a banki kivonat alapján elkönyvelheti, akkor az úgy jól hangozna.

Nem jó, ha mindig megterheled, mert akkor jogosulatlan ÁFA-beszedésért rángatnak meg. Hogy miért, ne kérdezd. Ellenben az általam leírt módszer működhet, ha kikötöd, hogy Te kizárólag magánszemélyeknek nyújtod a szolgáltatást (a cégek meg menjenek valahová).

Ok, mindenképpen utána nézek a te verziódnak.

Csak hát a külföldi ügyfél nem biztos, hogy örül a 27%-os sarcnak a ~20% helyett.
A nem ÁFA alany a felárért, az ÁFA alany meg a plusz adminisztráció miatt.

A 20% hogy jön ki? Ha magánszemély, akkor magyar ÁFÁ-t kell tudtommal számlázni, ha cég akkor 0%-ot.

Igen, ha magánszemély, akkor a magyar ÁFÁ-t kell. (Éppen ezért versenyhátrány a magyar ÁFA.) Az EU-s cégnek meg 0%, amennyiben van leellenőrzött adószáma.
Csak hát amire válaszoltam, ott pont azt feszegette a kolléga, hogy mindenkinek magyar ÁFÁ-val számlázna.
AZ EU-s adószámról pedig...
És nem egy német cégbe belefutottam, akik leszarták az EU-s adószámomat, és sima Mwst-es számlát állítottak ki. Ha nem tetszik ne vegyem meg felkiáltással, mert ők nem akarnak az EU-s bevallásokkal szórakozni. Még a német követségen egy kereskedelmi ügyekkel foglalkozó nő is csak szét tudta tárni a karjait, hogy ez van. Gyűjtögessem össze az így kapott számlákat, és próbáljam visszaigényelni a Mwst (összeghatártól függően) negyedév/év végén Németországban! Mert a NAV-tól már nem lehet!!

Hát ez tipikusan az így járás esete, de ha a kolléga nemzetközi szolgáltatást akar építeni, kénytelen lesz megoldani a számlázást.

Ja és még egy tipp: Németországban és Ausztriában rengeteg embernek csak EC kártyája van, ami Bankeinzuggal/Lastschrifttel terhelhető, hitelkártyaszerűen nem működik. Ezt esetleg érdemes a célpiac belövésénél figyelembe venni.

Igen, a Viesről beszéltem fent, és mint jeleztem nem mindig működik.

A 2012-es jogszabályokat nem ismerem, az már engem nem érint(ett). Viszont erről linkelhetnél valamit, hogy hogyan működik.

Ami a számla alóli mentességet illeti, nem akarok marhaságot mondani, de akkor a rendszernek számlázóprogram pontosságával kell működnie, tehát nem lehet beleberhelni.

"2012. január 1-jétől az elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátott számla kibocsátásról illetve befogadásáról a feleknek előzetesen meg kell állapodniuk, kivéve, ha jogszabály ettől eltérően rendelkezik. Az ilyen számla előállításához 2012. január 1-jét megelőzően a jogszabályok nem írták elő a számlabefogadó egyetértését, de még értesítését sem. Vagyis az ilyen számlát 2012 előtt be kellett fogadni, ha annak elutasítására egyéb ok nem volt."

Ez gyakorlatban hogy néz ki? Elvileg van távoli felek közötti szerződéskötés, tehát talán nem olyan vészes. Ha ellenben mondjuk egy webhosting cégnek minden ügyfelével alá kell iratni egy plusz papirt, akkor nem biztos, hogy boldogok lesznek.

ÁSZF-be be kell írni és szevasz.

Hát nem.
Az ÁSZF nem übereli a törvényt.
Ha nem fogadom el, akkor nem számlázhatsz nekem így.

Persze, de ha nem fogadod el az ÁSZF-em, nem nyújtok neked szolgáltatást.

Ez most is így van, csak be kell írni plusz egy feltételt az elektronikus számlával kapcsolatban.

+1

Az ügyfélnek így is, úgy is nyilatkoznia kell valahogy. A feltételek elfogadása miért nem számíthat törvényes nyilatkozatnak?

Annak számít.
Csak jobb helyeken ez egy checkbox, és nem az ÁSZF 276. sorában egy fél mondat.

Az ÁSZF-be így-is-úgy is benne van egy halom feltétel. Akit érdekel így is elolvassa, aki szarik bele, az a checkboxot se olvassa el.

A logikád alapján mindent ami az ÁSZF-be van (pl. elmultam 18, Magyar állampolgár, valós adatokat ad meg, nem warezol, stb.) ki kéne vezetni checkboxba?!

Csak hát az e-számla megőrzés kicsit más tészta, mint mondjuk az elállás, és egyéb apróságok. Cégnél, az e-számla nem megfelelő megőrzés, súlyos összegbe kerülhet egy NAV ellenőrzésnél. És ez k-szor, ha generálisan baszták el.

Ö, utolsó információim szerint e-számla esetén erről a kibocsájtónak kell gondoskodnia (megőrzés, plusz elérhetővé tétel az ügyfél számára).

Mondjuk véleményem szerint, jobban kéne erőltetni a digitális számlát, nem pedig még alá tenni...

"e tisztán elektronikusan nyújtott szolgáltatásoknál nem kell számlát kiállítani"

Erről van valami infód?

Ilyen eset annak számít, mint mikor simán nyugtát kapsz a boltba?

"e tisztán elektronikusan nyújtott szolgáltatásoknál nem kell számlát kiállítani"

Erről van valami infód?

Ilyen eset annak számít, mint mikor simán nyugtát kapsz a boltba?

Megvan az 6 Ft+áfából is, rém egyszerűen: Számlázz.hu.

Ettől azért nem kell annyira megijedni.
https://www.szamlazz.hu/szamla/?page=gyik#gyik-35

Az ÁSZF-be foglalása nekem is kézenfekvőnek tűnik. Mivel mindenképpen elfogadtatok szerződést a szolgáltatásom igénybevétele előtt a user-rel, ezért ez nem probléma szerintem.

Akkor marad még az ÁFA kérdése. Gondolom janoszen feljebb arra is gondolt, hogy ha meg mindenkinek ÁFÁ-s értéket számlázok, akkor magánszemélyeknél úgy nézne ki a helyzet, hogy nem mindenki ugyanazon az áron kapja a szolgáltatást. Mert ugye ha EU-ba ÁFA nélkül kell számláznom, akkor nagyobb díjnak értelmezhetjük, ez meg törvényellenes tudtommal.

Mindenesetre megpróbálok a NAV-al is egyeztetni a kérdésben, meg ügyvédet találni ha valaki nem tud innét ajánlani egyet, és bármire jutok, megírom ide.

E-kereskedelemben szakértő ügyvédi iroda: http://ormosnet.hu
A vállalkozásodnak még érdekes lehet: http://szek.org

Felveszem az irodával a kapcsolatot. Köszi.

Köszi szépen, ez most nagyon jól jött!
Épp ügyvédet keresek aki ellenőrzi az ÁSZF-et, Jogi nyilatkozatot, ill. a távollevők közt létrejött szerződés tervezeteket. Sajnos még ma se sokan értenek az informatikai jog területéhez az ügyvédek között.

Köszi, megnézem! Ránézésre ezt is az Ormos csinálja. :)

Azért kíváncsi lennék, mennyiért kapják pl. az időpecsétet, hogy ilyen árakat tudnak adni.

Jól hangzik. Majd lesznek kérdéseim.

Ez marketing bullshit. Hol vannak a tények?

Leírta. Invesztáltak egy csomó pénzt, hogy egy jó szolgáltatást összerakjanak amivel tömegpiacra lőnek.

Nincsenek ilyen sablon szerzodesek, mert az adott allam jogrendje folyamatosan valtozik, es termeszetesen a szerzodeseket a sajat szituaciodra kell szabni. Pl.: mas szabalyok vonatkoznak egy online primszamgeneratorra, mint egy konyvelo webappra. Nomeg, mas szabalyok vonatkoznak egy kft.-re, ill. egyeni vallalkozora. (Ezek mind-mind kulon specializaciok, erdemes olyen ugyvedet keresned, aki neked megfelel)

Majd ha kesza szolgaltatas, azert beposztolhatnad ide, kivancsi vagyok ra :)

Kösz, én is ügyvédben gondolkodtam már legelőször is, azt tartom biztosnak ha egy ilyen ügyvéd megcsinálja a szerződéseimet és adja a nevét a dologhoz írásban.

Huhh, nem igazán tudom, hogy beposztoljam-e majd ide :) Saját számízem szerint fejlesztgetem a cuccosomat. Nagyon alap dolog. Azt szoktam mondani, hogy egy "kombinát" fogót csinálok, de nem akarok a nyelére iránytűt szerelni. Egy dologra megfelelő lesz a szolgáltatásom. Ha valakinek ilyen kell, akkor kelleni fog. Ha nem, akkor egyébként sem. A megoldásom minősége tükrözni fogja a tudásom, rendelkezésre álló kapacitásom a fejlesztéshez, a saját igényem és egyébként engem.

Szerintem amit csinálok fél évig, azt hetek alatt lefejleszti egy profi brigád. Ezért nem is terveztem itt reklámot csinálni az oldalamnak, mert igazából negatív élmény lenne a flame a sok hónapos befektetés után. Nem tudom, ha érdekel akkor majd megadom ha végeztem vele, illetve amúgy is publikus lesz természetesen. :)

Adatvédelmi bejelentkezés: jelenleg még ingyen, úgyhogy siess, nagyon!
http://www.naih.hu/bejelentkezes.html
Kb. két hét alatt megkapod a sorszámot, a windowsos "nyomtatványt" sem nehéz kitölteni.

Ezt az agymenést a múltkorokban (kb 1 éve??) követtem, de nem jártam alaposan utána. Valaki le tudná írni pár mondatban a lényeget?

Vagyis adatközlési kötelezettségem van - ráadásul ha a nyilvántartásomban változás áll be (pl. user-em mail címet vagy nevet változtat), akkor azt le kell jelentem minden esetben a hatóságnak?

Köszi.

nem, semmit nem kell lejelentened az ügyfeleiddel kapcsolatban:)

csak azt, hogy te valakiknek az adatait valamilyen célból gyűjtöd és kezeled valamilyen módon valahol.
Egy sorban meg kell indokolni, hogy miért. Pl.: "xyxyxyhosting.hu tárhelyszolgáltatásra előfizető ügyfelek adatai"
milyen adatok ezek, pl: "név, cím, telefonszám, stb"
Másik sorban, hogy hol tárolod az adatokat. Pl.: "xyxyx Bt. telephelye"
Ha nem te kezeled és tárolod az adatokat, akkor az adatkezelő neve, székhelye. Pl ha valamilyen online crm-ben gyűjtöd ezeket.
Milyen célból gyűjtöd és tárolod az adatokat. Pl. hírlevélküldés, vagy csak simán ügyfélnyilvántartás.

kb. ennyi
5 perc kitölteni az elektronikus adatlapot, amit kb fél perc alatt be lehet küldeni elektronikusan.

van kivétel, mely esetben nem kell bejelentkezni adatvédelmi nyilvántartásba. Az általam linkelt oldalon van egy pdf, melyben benne van, hogy mi ez az eset. Ha csak te gyűjtöd az adatokat és csak te kezeled és csak a saját szolgáltatásod céljaira, akkor minden bizonnyal nem kell bejelentened magad. De inkább ennek nézz utána te, nem akarok jogi butaságokat osztani.

Köszi szépen!

sub

+

sub.