F1 gumi-blama

Emlékszünk még a "amennyit-tankolsz-a-Q3-ban-annyival-indulsz-a-futamon" időmérőkre? Emlékszünk hova vezetett? A versenyzők a Q3 első felében vonatoztak, hogy égessék az üzemanyagot, második felében meg mutattak valamit. Na itt tartunk megint.

Ez egy vicc. Van aki Q2 után el se megy a boxig, mert minek, úgyse akar futni, 10. hely frankó neki, így meg gumit spórol.

A 10 perces Q3 arról szól, hogy a 10 versenyzőből 1-2 rögtön kiesik (a fentiek miatt). Marad 8-9. Hamilton fut egy kört mutatóba, a többiek kimennek egy-egy körre óvatosan _előkészíteni_ a gumit a futamra. Nem a poleért versenyeznek, hanem előkészítik a gumit a futamra. Aztán a leintés előtt 2 perccel kijönnek "ha már időmérőn vagyunk, akkor mérjünk időt is, ne csak gumit spóroljunk" felkiáltással hatan. Mennek 1-1 kört, valami lesz, Hamiltont levezető kör felénél leállítják valami "rejtélyes hibával" (őőő, gumispórolás?), természetesen ő se fut be a boxba.

Aztán jön a verseny, amikor senki se tudja a végéig, hogy most akkor ki-hol áll, tehát gyakorlatilag tök felesleges az utolsó 10 percen kívül bármit is nézni, hiszen csak gumitaktikázás, gumispórolás van, nyomi nem nyomja senki, csak amennyire a taktikája miatt muszáj, hiszen spórolni kell a gumival. És aztán, mivel ezek a gumik annyira kopnak, hogy a táv 1/3-ától az idális íven kívül más ív nem is létezhet, miután az ember a verseny 4/5-ét levezette második helyen, véletlenül lecsusszan az ideális ívről és veszt 10 helyet.

Köszöjük szépen Pirelli! Igazán "izgalmas" időmérőket/versenyeket láthatunk mostanság :)

Szerk: két dolog menthetné meg ezt az egész katyvaszt. Az időmérő függetlenítése a futamtól ("fussatok nyugodtan, a futamon úgyis friss gumikon indultok"), illetve a tankolás visszahozása.

Hozzászólások

A tankolast nem fogjak visszavezetni, mert amelyik ev utan kivezettek, ket brutalis baleset is volt a box utcaban tankolas miatt. Pedig Hamiltonnak pl. jobban fekudt az a rendszer (o jobban nyirja a gumikat a tobbieknel, de akkoriban tobbet is mehetett ures tankkal cserebe).

Ami meg szerintem segithetne, ha nem csak egy gumigyarto lenne, hanem "gumigyartok haboruja" is, mint anno Bridgestone vs Goodyear vagy Bridgestone vs Michelin.

Csak egy kritikus merteku kulonbseg folott. Ha annyi kulonbseg lenne mondjuk Pirelli es Goodyear kozott, mint McLaren es Red Bull kozott, akkor nem csak az szamitana, egyebkent meg rajuk lenne lepve, hogy fejlesszek mar azt a gumit, ha el vannak maradva.

Mellesleg ugy tudom, hogy pont azert birnak ilyen keveset a gumik, mert direkt kopnia kell gyorsan, hogy sok kerekcsere lehessen es akkor izgalmasabb lesz. Ez az idomeros cirkusz hozza mar egy masik kerdes.

És akkor még nem is beszéltünk az ideális ív mellett hagyott törmelékről, ami miatt alig lehet előzni a széles pályákon is drs/taktikázás nélkül.
Meg az egész túl van szabályozva. Szerintem hülyeség, hogy kötelező a lágyat és a keményet is felrakni, meg egyáltalán, a kötelező box is hülyeség.
Egyébként a pirelli direkt csinál ilyen gumikat. Amikor a tankolás megszűnt, egy-két versenyig úgy tűnt, hogy egy kiállással vagy akár kiállás nélkül is meg lehetne csinálni a távot, ezért a pirelli elkezdett rosszabbat csinálni.

Tényleg érdekes probléma ez. Az alap el ugye az, hogy növelni kellene a mechanikai tapadást és csökkenteni az aero szerepét. Ezzel egyet is értek értelmes keretek között, hiszen így több kerék-kerék elleni csatát láthatnánk. Tényleg izgalmasabb lett a KERS-sel, a DRS-sel és a Pirellivel a show.

Viszont az nekem sem tetszik, hogy ennyi gumitörmelék keletkezik. Erre csak annyit mondtak, hogy hát ha kopik akkor valahova mennie kell. Viszont akkor vagy legyenenek pici darabkák ezek vagy egyszerűen kenődjön fel a nagy részük az aszfaltra. De talán ettől is egyszerűbb lenne, ha tartósabb lenne a gumi, viszont a kopó réteg vékonyabb lenne, máris csökkene a gumitörmelék és megmaradna a sok kerékcsere. Apropó, a sok gumicsere 2-5 szerintem elengedhetetlen, hiszen látványos, megkeveri a sorrendet és újabb taktikai elemet ad a showhoz. A másik finomítást még az jelenthetné, ha lenne egy kevésébé tapadó réget ez alatt (mondjuk -1-1.5 másodperc) ami kibírna 2 kört és akkor lehetne nyomni, mégis megbosszúlná magát egy picit, ha túlviszed a határon, viszont ezt a pilóta dönthetné el, már ha tudja. Így lenne egy kis mentőöv -2-4 másodperces lassulás előtt.

Szóval én teljesen megértem Schumi kritikáját és valahol egyet is értek vele és nem hiszem, hogy nem lehene a show megtartása vagy akár fokozása mellett egy kisebb kompromisszumot kötni.

Üdv.: CreMindES