Egyenáramú villanymotor tuning :)

 ( nyekhere | 2012. március 12., hétfő - 19:02 )

Először is bocsi a kérdésért, sötét vagyok a témához, ami némi világosság volt anno az agyamban, az is kialudt érdeklődés hiánya miatt :). Azért itt kérdezek, mielőtt bárhol keresnék/regisztrálnék, mert úgy láttam vannak itt is jártasabb fórumozók. Ha meg nagyon nagy hülyeséget kérdezek, akkor majd átmegy a Fun-ba :) vagy közkívánatra törlöm.

Szóval adott egy kis használt, legyengült villanymotor (picike, max. 12V-os, lásd lentebb*). Az első jelenség, hogy egyik irányban erősebb, mint a másik irányban... ez normális? Persze a tesztkörülmények sem ideálisak, egy eléggé használt 9V-s elemmel próbáltam. (A motor normál használat közben mindkét irányban foroghat.) Majd, mivel úgyis mindegy, fogtam egy elég erős "vinyómágnest" (valami régi IBM 2 GB-os szörnyből való, kell hozzá erő, hogy lerángassa az ember a fűtéscsőről :) )és jópárszor végighuzogattam az oldalain :). Most erre úgy tűnik, hogy mindkét irányban kb. azonos sebességgel forog, viszont azt már nem tudom, hogy alapvetően erősödött-e a motor, vagy sikerült "egyenlőre legyengítenem". (Nem emlékszem korábbi "hangmagasságra").
Szóval ilyen sufnimódszerrel lehet javítani/rontani valamit a motoron, vagy baromság az egész? :)

*: autó ajtózár motorról van szó (Renault Clio II, hátsó ajtó) kíváncsiságból szétszedtem, és innen indul a történet.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Gondolom közönséges kefés motorról van szó és az állórész állandó mágnes. (Kisebb motoroknál nem szoktak gerjesztett állórészt használni.)

A kefék - legyenek az bármilyen anyagból - kopnak. A kopás függ attól az rugóerőtől ami a kollektorhoz szorítja őket, függ a rajtuk áthaladó áramerősségtől is. Valamint a kollektorszeletek anyaga is számít. Talán furcsa lehet hogy mi köze a kopáshoz az áramerősségnek. A kefék és a kollektorszeletek között a mozgás és a felületi egyenetlenségek miatt állandó szikrázás van, ami az áramerősségtől függően változik. (Föltételezem hogy a kefék hossztengelye egybeesik és merőleges a forgórész hossztengelyére.) A kefék hajlamosak aszimmetrikusan kopni ha az egyik forgásirányban jelentősen több áramerősséget kénytelenek elviselni mint a másikban. Jelen esetben ez igaz mert az egyik irányban kisebb erőre van szükség mint a másikban. (Az ablakemelőnél még inkább.) Ha a kefék eltoltan vannak elhelyezve - vagy féloldalasan laprugók tartják őket - akkor az aszimmetrikus kopás helyből igaz. Ilyenkor a kefe egyik irányban rendesen fölfekszik a kollektorra a másik irányban meg nem. Máris különbözik a motor belső ellenállása és ezzel a forgatónyomatéka is. Üresen pörgetve is más a fordulatszám - és a motor hangja is - a két forgásirányban.
Mivel az állórész állandó mágnes, a külső mágneses tér - ha elég erős - képes befolyásolni a térerejét. (Az állórész rendszerint egyetlen gyűrű vagy henger amin több pólust hoznak létre a gyártáskor.) A külső burkolat ugyan általában vasötvözet, de ennek ellenére egy ilyen erős mágnessel talán érezted hogy helyenként gyöngébb, másutt meg erősebb a vonzás. Lehet hogy éppen rontottál az állórészen. Szerencse dolga.

kollektor -> kommutátor


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A villanyász ismerőseim mindig kollektornak nevezték. :-)

Ahogy L. Bandi bácsi a tranzisztort keverte a transzformátorral :-) Elektrotechnika gyakorlaton...

Pár évtizede foglalkozom tranzisztorokkal mégis a kefés motorok kommutátora valamiért kollektor lett nálam. Mégcsak föl se tűnt pedig igyekszem vigyázni arra hogy értelmesen fogalmazzak és legalább a magyar szavakban ne ejtsek helyesírási hibákat.

Köszi szépen! Így már világosabb van...
Kár, hogy nem olyan a kialakítása a műanyag háznak, hogy fordítva is össze lehessen szerelni benne a mechanikát :) Most egy bontott motor van a kocsiban, de érződik rajta, hogy előbb-utóbb ez is elfárad nyitó irányban. Akkor csak fordítanék a dolgon egyet és kész :)


Ne kattints ide!

Szívesen.

Vigyázz, mert ha nem gondolkodsz, becsap a felületes szemlélet. Egyenáramú villamosgép esetén a mezőgyengítés elsőre talán meglepő módon az üresjárati fordulatszám emelkedését okozza.

Ennek az az oka, hogy gyengébb mágneses mezőben nagyobb fordulatszámú forgórészben tud akkora feszültség indukálódni, mint amekkora a tápfeszültség. Márpedig akkorának kell indukálódni, hogy egyensúlyt tartson az indukált feszültség a tápfeszültséggel.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Valóban, egyes régebbi villanymozdonyokban a mezőgyengítéssel vitték a megengedett sebesség fölé a szerelvényt. (Talán a V43-as széria volt?) A hozzászólásod nyomán eszembe jutott hogy van egy panelfúróm aminek a lelke egy régi védőgázas hegesztő előtoló motorja. Ennek gerjesztett az állórésze. Amikor annak idején először a kezembe került, kipróbáltam vele a mezőgyengítést. Tényleg felpörgött, addig gyilkoltam amíg a tápegységnek kezdett kilógni a nyelve.

Villamos vontatásban soros gerjesztési villamosgépeket használnak, hogy alacsony fordulatszám esetén nagy legyen a nyomatéka.

Most nézem a V43-as kapcsolási rajzát. Azt látom, hogy soros motor, de nem értek minden jelölést a rajzon.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Pedig arra a kifejezésre hogy mezőgyengítés határozottan emlékszem villanymozdonnyal kapcsolatban. Csak azt nem tudom hogy melyik tipus volt.

Nem mondtam, hogy nincs benne. Ha érdekel, elküldöm, aztán nézd meg!


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Megnézhetem, hátha megyek vele valamire. :-)

Privátban érdeklődtem, hova küldjem.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Töltsd le a gépemről, a mailboxod kicsi volt. Link a válaszlevélben.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Aztán jutottál vele valamire? A pdf file 49. oldala.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Írtam levelet. A lényeg hogy a gerjesztő tekerccsel párhuzamosan lehet kapcsolni ellenállásokat. Ezekkel meg lehet oldani a mezőgyengítést annak ellenére hogy soros motorról van szó.

A V41-V42 mozdonyokban (Leó) használtak mezőgyengítést
emlékeim szerint. Ezek viszont Ward-Leonard hajtásúak voltak.
szerk.: a többiben is...

Ward-Leonard

Szép nagy gépegyüttes. Volt alkalmam hosszgyaluval dolgozni. (Ez egy igazi monstrum volt, az anyagot egy híd daruval tettük fel az asztalára.) A meghajtása Ward-Leonard módon működött: Aszinkron motor, amiből mindkét végén kinyúlt a tengely. Egyik végén a generátor volt, a másik végén meg egy kisebb dinamó ami a generátor gerjesztését állította elő. Az asztalt egy jókora egyenáramú motor hajtotta meg, méretre éppen akkora mint a generátor. Az egész Ivánéknál készült.

Nekem ugy remlik, hogy metroban, sot lehet, hogy villamosban is hasznaltak... Az uj fancy cuccoknal viszont mar tudja fene...

A mai gépeken illene aszinkron motorokat használni frekvenciaváltóval.

------------------------------

- Hogyan lehet utazni a félárú villamosjeggyel?
- Futsz a villamos mögött.

A trolik többsége ilyen.


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Frekvenciaváltós vagy futni kell utána? :-)

A vonal alattit el sem olvastam, csak most, mert nem értettem a kérdésed. :) Szóval frekvenciaváltós. :)


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Aláírásnak nézted. :-)

M44: 1 sönt fokozat
Szergej: 2 sönt fokozat
V43: 4 sönt fokozat
Gigant: folyamatos mezőgyengítésű

---
http://youtu.be/wzEahz7pa7k

A Gigant (V63) után készült-e még villanymozdony magyar gyártásban?

Néhány motorvonat még készült.

Azért azt tudni kell, hogy a V43-as (összesen 400db készült) első 7db-ját Arbeitsgemeinschaft gyártotta, míg a továbbiakat a Ganz készítette, de a főegységeket Siemens által irányított munkaközösség készítette. Szintén a V63 főegységét a Krupp Művek gyártotta, úgyhogy színtiszta V43 és V63 hazai gyártásról nem is lehet beszélni. Ma már a V43 és a V63-as fölött is túlhaladott a technológia, köszönhető ez a teljesítmény elektronikai eszközök fejlődésének.
Ennél jóval gyászosabb kudarcokba futottak a Ganz a metrókocsi gyártási kisérletei. Az ötvenes években készült a Ganz-P, ami mire elkészült elavúltnak számított és végűl szétvágták. A nyolcvanas évek végén készült a Ganz-Hunslet amit sorozatos műszaki problémák, és magas ára miatt, valamint technikai elavúlás okán múzeumba küldtek.

Találtam egy rövid ismertetőt a V43-asról: http://youtu.be/TEAUjcMQ-uw

---
http://youtu.be/wzEahz7pa7k

Köszönöm. Megnéztem pár videót. Azt a magyarázó hangot sokat lehetett hallani különféle filmeken.

Biztosan megtaláltad de itt van a 2. rész is: http://youtu.be/nWyEbDjyC8Q

---
http://youtu.be/wzEahz7pa7k

Igen láttam, a jobb oldali függőleges sávban többek között ezt is fölkínálta a rendszer. :-)

Azért a Ganz metrós dolog picit ferdítés.
A Ganz P alapvetően politikai okok miatt lett szétvágva. Amikor a 2-es metrót elkezdték, még az volt a cél, hogy minél több legyen benne a magyar munka. Mikor a projekt újraindult, az orosz E típus mellett döntöttek, de nem azért mert jobb lett volna. Sőt, azok ilyen nyomtávval korábban még nem készültek...
A G2 meg egy hosszú történet lenne. Leginkább az is a politikai változások áldozata lett. A G2 PROTOTÍPUS VOLT és ennek megfelelően kell kezelni. Működött, futott sokat, stb. Egy meghibásodás után garancia viták miatt nem állították helyre. A rendszerváltás után meg már nem volt cél a bp.-i metrók fejlesztése, így a projektet törölték. Szó nincs arról, hogy rossz lett volna a cucc.

szerk. http://www.youtube.com/watch?v=018jiwALnuE

A G2 talán '94 körűl lett selejtezve, azzal kitétellel, hogy sorozatgyártásra nem alkalmas. A futásidő 66%-át üzemen kívűl töltötte.

---
http://youtu.be/wzEahz7pa7k

Nekem sokkal kesobbi datum remlik. Talan '99-es selejtezes. Persze ez nem azt jelenti, hogy addig uzemelt volna. A G2 meg persze, hogy nem volt alkalmas a sorozatgyartasra. Prototipus volt. Sok mindent kellett volna rajta valtoztatni. Ehhez ujabb prototipusra lett volna szukseg.

Készült, méghozzá a
V46 tolatómozdony. (Szöcske)

Amíg vonattal utaztam elvétve láttam belőle pár példányt, azokat is inkább Pesten. (Rég volt.)

V46 1. rész
V46 2. rész

Utállak! Tegnap éjszakáig mozdonyok szerkezeti felépítéséről néztem videókat a Youtube-on. :)


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

HD minőség, 7.1 hang, te aztán tudod hogy mi az élvezet! :-)))