Elsőbbségadás kötelező? Ugyan már!

Azt hiszem, megint kifogtam egy KRESZ-ről nem halló autóst, mint legutóbb.

Földúton megy simán olyan 50-nel. Ez az út keresztezi az egyik aszfaltozott utat, de gond nélkül átrongyolt rajta, nem lassítva. Balra zsákutca, jobbra pedig megnehezíti a belátást a sűrű kerítés (amely egyébként nem szabályos). Elgondolkodtam azon, hogy keresztben is elég szép tempóban szoktak menni az autósok, ha épp arra megyek, magam is. És elég ennyi egy jókora balesethez. Ilyenkor nem számít, hogy kinek van elsőbbsége.

KRESZ 28. § (2) c) - itt van leírva.

Hozzászólások

autós thread, és nem pörög? wtf? :)
feldobom már egy kérdéssel: ábra
adott a főútvonal, mellékúttal. a mellékút miatt ilyen kanyarodósáv van kialakítva, valamint felfestett forgalomtól elzárt terület, előzni tilos táblával és záróvonallal.
zöld autó kanyarodni balra ki. ám balról érkezik egy traktor (tiltó tábla ellenére természetesen), mögötte kocsisor, akik nem tudják megelőzni, mivel ott az előzni tilos tábla és a záróvonal. a traktor 50-60 méterre van és lassan jön, így zöld autó vígan ki tud kanyarodni, anélkül, hogy bárkit is zavarna.
ámde lila színű audisra nem vonatkozik a kresz, így ő index nélkül záróvónalon és előzni tiloson át előzi a kocsisort. zöld autó ezt természetesen nem látja, mert a kocsisor takarásában van az audi, így kikanyarodik.
na ilyenkor mi van?

a lila objektum az elozesi muveletet meg az elozni tilos tabla elott, es a szagatot utjelzo vonal-on kezdte meg. tehat joga van megelozni a tobbit, mivel a tobbi objektum eltakarja az informacios tablat , ezert de viszont a zold objektum lehet egy nagytomegu mezogazdasagi-munkagep amivel egeszsegtelen ugyanazon iranyba ellentetes iranyitassal haladni.

erre van a forgalomtol elzart terulet: ha valaki megszegi a kreszt, pluszsavva alakithato baleset elkerulese erdekeben. :D (amugy mintha lenne egy olyan pont a KRESZ-ben, hogy ha balesetelkerulesrol van szo, nem vagy koteles pontrol pontra betartani, de fixme, meg a rendor elso kerdese is az, hogy "mit tett on annak erdekeben, hogy elkerulje a balesetet")

nem a lila ojjektum a kérdés, az egyértelműen szabálytalan.
az a kérdés, hogy ha zöld kikanyarodik, és belecsattan a lilába, akkor ki a hunyó?
mert zöld szemszögéből: ugyan elsőbbségadás tábla van, de bőven ki tud kanyarodni, anélkül, hogy hirtelen fékezésre vagy irányváltásra vagy bármire is kényszerítené a traktoristát, mivel az messze van és lassan jön, azt meg jóhiszeműen feltételezi, hogy a záróvonal és előzni tilos és felfestésnek megfelelően, nem fog szembe jönni vele senki a saját sávjában, amire rákanyarodik. (hiszen pontosan ezért van ott az így kialakítva.)
ugyanakkor meg, ha jól emlékszem, mondott valami olyat az oktatóm, hogy a kresz szabályait sajnos a szabálytalankodókra is alkalmazni kell. tehát hiába szabálytalankodik a lila ojjektum, attól még annak is meg kell adni tábla szerint az elsőbbséget. de ez nem tudom, így van-e, csak valami ilyesmi rémlik a múltból. :)

egyértelműen a lila, mivel az előző hozzászólás tartalmazta a lényeget.
Egyrészt az előzést a záró vonal és a tiltó tábla előtt kell tudnia befejezni, másrészt kresz tartalmaz egy ilyet:
34. § (8) Tilos előzni:
e) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt,
Viszont van egy kivéve is:
- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.

Szóval elvileg előzhetne, de gyakorlatilag akkor sem tudja befejezni az előzést a tiltás előtt.
Viszont ha előz, zöld kikanyarodik és félre kapja a kormányt, mert jó eséllyel összefossa magát a szemből robogó lila miatt, akkor lilára még ráhúzzák azt, hogy zöldet hirtelen irányváltásra kényszerítette (igaz, baleset elkerülése érdekében). Zöld szabályosan járna el, mert kötelessége a balesetek megelőzése.

A zöld egyáltalán nem számíthat arra, hogy a védett úton az ő sávjában közlekedjen valaki ellentétes irányban. Mondjuk érdekes, hogy a forgalom elöl elzárt terület nem inkább a főútra kanyarodókat segíti egy sávval és akkor egyértelmű, hogy a zöld oda fog sorolni és akkor még észlelve a problémát lelassíthat. Amúgy is a kanyarodó jármű, ha meg nem is áll, de a sebessége alacsony, így megfelelő lélekjelenlét esetén az ütközés elkerülhető.

KAMI | 神
--
Támogatás | OxygenOffice | Fordításaim és SeaMonkey