Sziasztok!
Azért is írom le ezt a kérdést, hátha másnak is hasznos, sokan küzdhetnek hasonló problémával. Jól mutatja néhány ügyfélszolgálatos hozzáállását is, és hogy milyen technikai kérdéseket kell leküzdenie egy előfizetőnek időnként. Én sem tudom 100%-ra, hogy mit gondoljak erről az egészről.
1000 Mbit/s-os Internet szolgáltatásunk van, és észrevettem, hogy időnként elég ramaty minőségű. Legutóbb pl 10-20-50 Mbit/s-ot mértem, a szolgáltató SpeedTest szerverével. (A ramaty minőség azt jelenti, hogy szólnak a kölkök, vagy én veszem észre. De észrevehetően rosszabb.)
Most a legutóbbi hibabejelentésem eredménye: Egy hosszas ügyintézés, és vita után valahogy jó csoporthoz kerültem cégen belül, és kicserélték a szolgáltatói routert. A panaszkezelés osztályig kellett ehhez menni, ahol végre megértették a problémát, és a szerelők meg mindig is normálisak voltak.
Ehhez "át kellett verekednem magam" a hibabejelentést felvevő ügyfélszolgálatosokon:
- Csak olyan mérési eredményt fogadnak el, ami két adott szolgáltatás segítségével csináltam, az egyik a szelessav.net, a másikra nem emlékszem. Holott a szolgáltatónak van speedtest.net szervere.
- Csak akkor fogadják el a mérést, ha közvetlen a szolgáltató routerére kötök egy desktop gépet, vagy laptopot, és úgy mérek. Mivel a hiba időnként jelentkezik, sajnos erre nincs lehetőség, mert ehhez itt szét kell pattintani csomó mindent, szekrényeket tologatni, hálózatot átkötni, stb.. Kb egy órás feladat.
- A következőket nem értették meg:
- A Router is egy számítógép (memóriával, processzorral, operációs rendszerrel), szerintem akár onnan is mérhetek, mert megfelel annak a követelmények, amivel megpróbáltak lepattintani.
- 2025-ben egy hálózat nem úgy néz ki, hogy bejön a kábel a házba, mellette van egy asztal egy "betárcsázós" számítógéppel. Itt konkrétan 15 hálózati eszközt számolok össze: 4 desktop gép, 2 laptop, 3 switch, 3 AP, NAS, 3 Raspberry PI, plusz pár wifis vacak (8-10), Klíma, TV, android TV, stb...
Sajnos mivel a hiba időnként (random) jelentkezik, ilyenkor nincs lehetőség a router mellett mindent szétkapni, és gyorsan egy desktop gépet rádugni, és méricskélni. A laptop sem megoldás, nincs is ethernet portja, wifivel használjuk.
- A hibabejelentést felvevő ügyfélszolgálat szerint 300 Mbit/s felett a szolgáltató szétteszi a kezét, hogy itt minden jó. (Ez már csak elvi vita volt, csak tudatták velem, hogy erre készüljek)
- A hibabejelentést felvevő ügyfélszolgálat szerint, ha kijönnek, és mindent rendben találnak, akkor kiszállási díjat kell fizetni. (időszakos véletlenszerű a probléma, ez ezért érdekes)
Kb 3 órát vitatkoztam velük, és a következő történt eközben:
- A szolgáltató routere bridge-ben van. Amikor a hibát bejelentettem, a saját routerem csatlakozott fel PPPOE-vel hozzájuk. 10-60 Mbit/s volt éppen a mérhető sebesség, és ennek megfelelően akadozott minden. Az eszközöket persze többször újraindítottuk.
- Mire áttologattam a szekrényeket, és átpakoltunk egy desktop gépet, hogy közvetlen a szolgáltató router-ére tudjunk csatlakozni, már 300 Mbit/s-700 Mbit/s-nál tartottunk.
- Ezek után visszatéve a saját routert (Mikrotik hAp ax3), ismét minden jól működött, hozta a 900+ Mbit/s letöltési sebességet.
Ez a lassulás kérdés többször előfordult már az utóbbi időben. Simán tudnék másik szolgáltatóra váltani, hűség időm sincs, de ez a szolgáltatás évekig jól működött. (és van egy olyan félelmem, hogy ezek a problémák máshol is előfordulhatnak)
A szolgáltató végül rendes volt (miután a panaszkezelésre került az ügy), az összes nehézséget, és a hiba jellegét is megértették, és a szerelők is 100%-ban normálisak, segítőkészek, és kedvesek voltak, ők értették a problémát, és lecserélték végül a szolgáltatói routert.
A kérdésem a következő: mit javasoltok egy ilyen esetre?
Egy FreeBsd home szerverről simán tudok negyedóránként, félóránként speedtest-et futtatni, és CSV fájlba logolni (kérdés, hogy van-e értelme, ha nem fogadják el), amiből színes-szagos diagramot tudok adni:
speedtest --server-id=xxxx --format=csv --unit=Mbps --output-header
"server name","server id","idle latency","idle jitter","packet loss","download","upload","download bytes","upload bytes","share url","download server count","download latency","download latency jitter","download latency low","download latency high","upload latency","upload latency jitter","upload latency low","upload latency high","idle latency low","idle latency high"
"xxxx Zrt.","xxxx","6.8629","0.43275","0","116987299","40625562","941031008","158354729","https://www.speedtest.net/result/c/xxxx","1","11.8673","0.548019","5.33","13.6","9.30235","0.72826","6.551","10.495","6.137","7.127"
Kérdések:
Egy Mikrotik hAp AX3 routerről (a saját router) van valami lehetőség, amit kénytelenek elfogadni?
Vagy teljesen máshogy kellene megfogni a problémát?
Aki esetleg szolgáltatói oldalról látja ezt a kérdést, Ő hogy látja ezt a problémát?
Tehát összefoglalva:
- A hiba időszakos, nehéz kimérni.
- A szolgáltató feltételeit nehéz, vagy nem lehet teljesíteni.
- A szolgáltatói router csere óta nem volt még lassulás, de semmi nem lett bizonyítva, és foglalkoztat a kérdés.
Köszönöm előre is.
(Megjegyzés: Az még egyébként érdekes kérdés, hogy régen (20 éve) egy 10 Mbit/s-os netet gyorsnak éreztem, de gondolom azóta ennyivel több tartalmat tölt le egy sima oldal, vagy ennyivel nagyobb sávszélesség kell egy szolgáltatásnak - vagy ez egy szubjektív érzés, és én éreztem csak gyorsabbnak.)
A kommentek alapján egy kiegészítést szeretnék írni még:
Értem, hogy miért jó, ha közvetlen a szolgáltató eszközén mérhet az ember, de:
Ez azt jelenti, hogy egy ilyen hiba esetén (random problémák) a következőnek kell történnie:
1. Egy darab desktop gép van a szolgáltató routerére kötve (a windows 11 még nem volt elvárás, de nem lepődtem volna meg, ha már a másik routert nem fogadjuk el számítógépnek, más OS-t miért fogadnánk el)
2. Ezt a végpontot így nem tudjunk semmire használni, mert a hiba jellege miatt 15-30 percenként kell futtatni egy mérést, és automatikusan rögzíteni az eredményeket. És ugye egy dedikált gép van erre kötve. (vagy az már nem baj, ha ez a gép egyben router is, csak legyen desktop gép formája?)
Tegyük fel, hogy ezt így nem tudom megoldani, mert nem azért van a végpontom, hogy külön dedikált gép méricskéljen rajta, hanem azért hogy használjuk. Felugrálok amikor problémát tapasztalok, rettentő fárasztó, de szétszedem amit kell, és laptoppal méregetek.
A következő fog történni:
"Ja, rossz értékeket mértem, közvetlen a szolgáltató routertén? És most milyen éppen, jó?" - "Igen, most éppen jó" - "Akkor lezárhatjuk a hibajegyet mert most jó."
Tehát pont ezt challengelem, hogy elég-e a szolgáltatónak azt mondani, hogy "ja, nem a szolgáltatói routeren mértél..." - vagy ez nem megoldás mindig. És kérdés még, hogy akkor hogy lehetne jól csinálni?
Szerk: köszönöm a válaszokat, mindegyik nagyon hasznos. @ggallo válaszát be szeretném ide linkelni, ez szerintem is megoldás: https://hup.hu/comment/3175508#comment-3175508 egy hosszú távú jó megoldás, magyarázattal. (eleve erre felkészülve alakítani ki mindent, és áttenni az eszközt, stb..)