( 4fonya | 2010. 01. 29., p – 19:54 )

Akkor lépjünk tovább: Mi a fene ad hangot a tápban?

1.) A ventillátor. Jelen esetben ez valószínűtlen mert a maga a motor többnyire zajtalan, a lapátok pedig inkább szélessávú (áramlási) zajt bocsájtanak ki.

2.) A tápegységben vannak elektrolit kondenzátorok (elkók) amik energiatárolást és feszültségszűrést végeznek. Gyakran többször tíz A töltő és kisütő áram folyik keresztül rajtuk. Némelyik gyöngébb konstrukciójú kondenzátor tud "énekelni" az áramlökések hatására. A hangerő azért nem valami falrengető. (Amikor építettem egy nagyobb teljesítményű erősítőt akkor műterheléssel próbáltam ki először. A szűrő elkókból kiszűrődő hangban föl lehett ismerni a zenét.)

3.) Az energia átalakításában alapvető szerepe van a transzformátornak amiből többnyire kettő is van egy tápban. Ezen felül a PFC-vel kiegészített egységekben még egy plusz induktivitás van. A kimenő egyenfeszültségeket további kisebb méretű induktivitások is szűrik kondenzátorokkal karöltve. Ezek közül főleg a trafók adhatnak hangot akkor ha nem impregnálták őket rendesen vagy pedig akkor ha a ferritmagokat rosszul ragasztották össze. Szép kis rezonanciák jönnek ilyenkor össze, ráadásul ez a hanghatás nagymértékben függ a tápegységből kivett áramtól.