( zwei | 2007. 09. 12., sze – 10:44 )

Nézzük meg kicsit a másik oldalról, vagyis a hirdetők oldaláról a dolgot.

A mai világban egy cég, ha nem hirdet sehol, az ne számítson túl sok üzletre. Ez kimondottan igaz kezdő vállalkozásokra, és illetve szolgáltató cégekre, akiknek nincs üzlete valamelyik nagyváros forgalmas körútján.

A "jó bornak nem kell cégér" című mese mára már elavult. Több ezer bor közül észre sem veszi senki a tiedet, ha nem mondod el, hogy bort termelsz. :)

Az Internet egy, a sok média közül, és bizonyos vállalkozásoknak ez a legjobb/leghatékonyabb hirdetési felület.

A webes reklámoknál (is) van egy olyan dolog, amit zajhatásnak hívnak. Vagyis, ha egy oldalon van 5-6 (10-15) egyforma szöveges hirdetés (pl. az oldal jobb oldalán), ami viszonylag kevésbé válik el a többi hirdetéstől, és a tényleges tartalomtól akkor az olvasóknem veszik észre
az egyes hirdetéseket.
A "nagy hirdető" ügyfeleknek az a fontos, hogy ha megjelenik a hirdetésük az adott oldalon, minnél több potenciális ügyfelet csábítsanak át a hirdetésükkel saját weboldalukra. Ezért vannak a kiemelt hirdetések, amik valami extrával igyekeznek a "háttérzajból" kiemelkedni.
Ezekkel az a gond, hogy ha a hirdetési felületet eladó cég nem vigyáz, előbb-utóbb túlsúlyba kerülnek ezek a figyelem felkeltő hirdetések, és ismét erősödik a zaj-hatás, és az újabb kiemelt hirdetésekre ismét kell valami technikát találni, hogy ismét kitűnjön a többi közül.
Ez egy veszélyes kör, mert ha elszabadul a dolog, akkor az lesz mint az indexnél, ahol a tartalom szép lassan eltűnt a hirdetések közül.
Igen nehéz megtalálni az egyensúlyt, ahol még a tartalom "élvezhető", de még lehet kiemelt hirdetést is elhelyezni, ami kicsit kitűnik a többi közül.

A hirdetők számára fontos, hogy tisztában legyenek azzal, milyen eredménye volt a reklámkampányuknak, vagyis mennyi pénz befektetésével hány új (potenciális) ügyfelet szereztek. Ezért léteznek a különféle auditok, amik ezeknek a hirdetéseknek a "hatékonyságát" mérik, különféle technikákkal, és szempontokkal (megjelenés, átkattintás, stb).
Ezeknek az auditálásoknak fontos szerepe van abban, hogy mennyi pénz vándorol a hirdetési felületet eladó cég zsebébe (pl. Index.)

Itt jön képbe az ad-blocking (hirdetőkre, és a hirdetési felületet bérbe adókra nézve) káros hatása.
Ad-blockingot ugyanazért használják az emberek, ami miatt a szines-szagos hirdetést a hirdetők: a zaj-hatás csökkentésére. Csak épp nekik a hirdetések minősülnek zajnak. :)

Sokan azt hangoztatják, hogy olyan ad-blocking technikát használnak, ami letölti a hirdetést, csak nem jeleníti meg nekik, így az Index (vagy bármelyik más tartalomszolga) is jól jár, mert megkapja a pénzt a hirdetés megjelenéséért.

Nos rövid távon ez igaz, de hoszabb távon már nem. Ez a fajta ad-blocking a hirdető cég számára káros, mert ő kifizeti a nagy pénzt a megjelenésért, viszont (extrém esetben) nem szerez a megjelent hirdetésekkel új ügyfelet, mert senki nem látja.
Az auditokból a megjelenésen kívül az is leszűrhető, hogy hány ügyfelet vonzott az adott hirdetés, illetve hoszabb távon statisztikai alapon mérhető az egyes reklámkampányok pénzügyi (bevételi) hatása.

Ha egy reklámkampány az ad-blocking miatt nem jár bevételnövekedéssel, akkor a hirdető más médiában fog hirdetni. És innentől kezdve az Index és társai is megszívta, illetve vele szívnak az online marketingre szakosodott cégek is.

Hogy mennyire morális/legális az ad-blocking, abba nem akarok belemenni.
Mindenki számára a középút lenne az ideális, vagyis annyi reklám/tartalom arány, ami még nem kényszerít ad-blocking használatára.

Az, hogy fizetett tartalom legyen, és semmi reklám, sok esetben nem járható út. Profi szakmai portálokon van értelme fizetett tartalomnak, mert létezik fizetőképes, és fizetni hajlandó célközönség. Viszont egy általános hírportálért senki nem fizetne, vagy csak olyan kevesen, amiből nem lehet eltartani a főállásban azt szerkesztő kollégákat.

A "fizetek a netkapcsolatért, reklámot nem akarok" hozzáállásban van egy hiba. Ez csak az Internet kapcsolódáshoz szükséges díj. Ennyi erővel azt is mondhatnánk, hogy "fizettem a számítógépért, miért nincs ingyen a netkapcsolat?"