Jó kérdés. Az első Deus Ex volt az első sikeres kísérlet a fps játékstílus és rpg egyesítésére. Az érdemi és jó történettel rendelkező fps-ek között a half-life megelőzte. De rpg elemek itt jelentek meg először egy fps-ben, legalábbis a sikeres játékok között. A másik nagy újdonsága a Deus Ex-nek a történt-mesélés stílusában van. Az addigi játéknarratívával szemben a főhőst megszemélyesítő játékos itt nem igazán a jó oldalon kezd. Az egész játék elejétől a végéig éjszaka játszódik (földi helyszíneken), ami különös atmoszférát teremt a játéknak. Hasonlót korábban a Blade Runner filmben lehetett látni. A korban szokatlanul nagy játékterek hardverlimitáció miatti következménye volt a kopárság, amit viszont olyan ügyesen oldottak meg a játék készítői, hogy még jobb is lett tőle a játék hangulata.
Az augmentációs rendszer valamint kellő tapasztalat után a hagyományos képességek fejlesztése egyértelműen rpg elem.
Érdekesség, hogy a Loki készített volna hivatalos Linux portot, de ez végül sajnos kútba esett. Szerencsére wine-al viszonylag hamar tökéletesen játszható volt a Dues Ex linuxon is.