( kikadff | 2025. 05. 11., v – 09:11 )

Lehet én állok hozzá kissé radikálisan a környezetemben tapasztaltak miatt.

ChatGPT:

A „gamer” szó gyakran egy közösséghez vagy életstílushoz is kapcsolódik, ahol a játékok iránti érdeklődés meghatározó része az egyén szabadidejének és identitásának. Egyes gamerek versenyszerűen is játszanak (pl. e-sportolók), mások pedig inkább a kikapcsolódás vagy történetmesélés miatt játszanak.

A gamerség önmagában nem szenvedélybetegség, viszont a játékszenvedély (vagy játékfüggőség) létező jelenség, amely egyeseknél problémássá válhat.

A különbség a következő:

Egészséges játék: ha valaki rendszeresen játszik, élvezi, kikapcsolódik tőle, de közben megtartja az egyensúlyt más életterületekkel (munka, tanulás, kapcsolatok, alvás stb.), akkor ez nem számít szenvedélybetegségnek.

Játékfüggőség (gaming disorder): az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2018-ban hivatalosan is elismerte ezt mentális zavarként. Jellemzői:

A játék válik a legfontosabb tevékenységgé.

A játék iránti késztetés akkor is fennáll, ha negatív következményei vannak.

A mindennapi élet más területei háttérbe szorulnak.

Legalább 12 hónapon keresztül fennáll ez az állapot (kivéve súlyos eseteket).

Tehát: a „gamerség” nem betegség, de a túlzásba vitt, kontrollálatlan játék viselkedési függőséggé alakulhat, hasonlóan a szerencsejátékhoz vagy az internetfüggőséghez.