Eeees mar meg is erkeztunk a tereleshez. Tehat a kerdesem az, hogyha a Samsungot a "piaci kenyszernek" kell bizonyos dolgok megtetelere rabirnia (merthat kell az ugyfel), akkor miert kellene az Apple-t ra szabott buntikkel belehajszolni ugyanilyen jellegu dologba. FYI: Samsung market share Europaban 32%, Apple market share: 25% (https://www.statista.com/statistics/632599/smartphone-market-share-by-v…). Tehat ha a monopoliumok ellen megyunk harcba, akkor rossz celpontra lo az EU.
Elmondom a megfejtest: nem a market share szamit itt, az egyetlen lenyegi kulonbseg a ket ceg kozott, hogy az Apple mobilos profitrataja elkepesztoen magas a Samsunghoz, vagy barmelyik mas gyartohoz kepest (forras: https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2019/12/22/global-phone-profi…). Az EU-ban azt feltetelezik, hogy mivel az Apple-nek sok penze van, a majdan megszuleto dealnek resze lesz valamifele penzugyi transzfer az EU-ba. Vagy akar csak annyi, hogy az Irorszagban parkolt penzek tovabbra is itt fognak parkolni esetleg befekteti az Apple ide (gyar/fejlesztokozpont/adatkozpont bovites/innovacios megallapodasok/....).
Csak mondjuk kommunikacios szempontbol az nem jonne ki szepen, hogy van itt egy ceg, ami valami ordogi modon elkepesztoen hatekony kozgazdasagtani szempontbol, ugyhogy ideje elkapni a tokuket es elvenni toluk a tizoraipenzt. Pont a tartos hatekonysagi/versenykepessegi gondokkal kuzdo Europa burokratikus politikai csucsszervezete csinalja ezt, szerintem ironikus.
Tenyleg az egegyadta vilagon semmi nem kenyszeriti a usereket arra, hogy bevasaroljak magukat az Apple okoszisztemaba. Az Apple is ad boven okot a kismillio malorjevel, arkepzesevel, biztonsagi incidensevel, bugjaval, hogy ne szeressek. Kiszallni is kurva konnyu, a secondhand Apple piacon eros a kereslet es jo arat lehet kapni a cuccaidert. Es megis letarolja az Apple a piacot. Szerintem az EU-nak ahelyett, hogy lepten nyomon belefolyna egy ilyen teljesen felesleges ideologiai kuzdelembe, inkabb meg kellene ertenie ezeket a sztorikat es valamit tanulni belole.
Fura modon ott van a masik sztori, ahol lenne keresnivalo: a kinai autogyartok azert sikeresek Europaban mert olyan allami tamogatasokkal tomik oket, a melosok olyan szinten kizsakmanyolhatoak arrafele. Ez az europai cegek eszkoztaraban nincs benne. Van ertelmezheto europai jarmugyartas, nekik jo lenne ha nem szembeszelben kellene versenyezni legalabb Europaban. Na itt lenne miert izmozni, ez az a kereskedelmi haboru, amit meg lehetne vivni, mert strategiailag van mit nyerni. Hogy magyar relevanciat felmutassak, ha a Volkswagen konszern tartosan bukdacsol es a gyori gyarat bezarnak, mert mar nem eri meg, azt nem csak Gyor es Kisalfold, de az egesz magyar gazdasag sulyosan megszenvedne (nem lepodnek, meg 5%-nagyobb GDP csokkennesen sem, ahhoz kepes a COVID visszaeses egy enyhe docceno lenne).
Egy 700 millios nagy vasarloereju piachoz valo hozzaferes kontrollalasa oriasi fegyver. Lehet ezt persze hasznalni az Apple ellen is, csak nincs ertelme, nincs europai ceg vagy szektor, akit ezzel segitenenek. Az allampolgarok meg a piaci eredmenyek alapjan szerertik az Apple-t ugy ahogy van minden elonyevel es hatranyaval egyutt.
Ha haboruba kezdesz, nagyon tisztan meg kell fogalmazni, hogy mit akarsz nyerni. Ez a nyilt-platform-bullshit, meg toltoszabvanyositasi cicaharc szerintem nem az a szint, amivel az EU-nak foglalkoznia kellene. Az EU versenykepesseget befolyasolo, egesz regiok/orszagok/iparagak prosperitasat megalapozo kornyezet tamogatasan kellene dolgozni.