( blr | 2024. 09. 03., k – 17:00 )

A korábban indított szálban írtam, hogy a TASZ szerint is jogszerű a Madách igazgatójának megoldása, és nem értettem egyet, mondván, bár az igazgató is pedagógus, de szerintem csak a saját órájára vonatkozóan engedélyezhetne.

A TASZ azóta válaszolt, a megoldás nyitja az iskola pedagógiai programja:

Azzal, hogy az igazgató is adhat engedélyt pedagógiai okból, több dolgot is szerettünk volna jelezni:

Egyrészt azt, hogy ne felejtsük el, ő is pedagógus, saját pedagógusi tevékenysége kapcsán természetesen ő is adhat ilyen típusú engedélyt.

Másrészt azt, hogy ennél tágabb mozgástere is van. A pedagógus alapvetően a pedagógiai program keretei között élvez szabadságot, a törvény azt írja, hogy a pedagógiai program alapján választhatja meg az ismereteket, a tananyagot, a nevelés-oktatás módszereit (az eszközhasználat leginkább a módszer megválasztása kapcsán lehet releváns). A pedagógiai programot viszont az igazgató készíti el (a nevelőtestület bevonásával), így alapvetően meghatározhatja, hogy a pedagógus milyen keretek között mozoghat. Ha az igazgató olyan pedagógiai programot készít, amelyben az szerepel, hogy a digitális eszközöket az órán kifejezetten használni kell, akkor ezzel valójában pedagógiai típusú engedélyt ad a használatra. Persze ez nem azt jelenti, hogy az adott órán tanító pedagógus ilyenkor nem mondhatja a tanulóknak, hogy ott és akkor nem használhatják a telefont (ez ugyanolyan, mint amikor a tankönyvet is eltetetheti a tanár, ha például dolgozatírás van).

Végül azt, hogy az igazgatói engedély kiterjedhet a tanórákon, foglalkozásokon kívüli idősávokra (pl. óraközi szünet). Ekkor is lehet olyan pedagógiai cél, amelyhez kapcsolódóan az igazgató adhat eszközhasználati engedélyt.