s nem is állítottam sehol, hogy ez egy bármilyen (1 főnél nagyobb) népcsoport véleménye lenne
Nem állítottam, hogy állítottad :)
van az én véleményem, ami nagyon nem általános szerinted
Nem állítottam, hogy általános vagy sem.
saját véleményed
A tanulással az agyadat trenírozod. Ha "haszontalan" tudást tanulsz, azzal is, és ezáltal a "hasznos" tudás elsajátítása könnyebben megy (bár ezzel csak hasznos, még ha nem is a tudás, hanem a megszerzésének a folyamata). Minél több a ténybeli tudásod, annál több mindenre tudsz építeni, ezekből újat alkotni - és ez nem azonos azzal, amikor neten próbálsz összevadászni dolgokat, mert azt se tudod, mit keressél. Megy az asszociáció, mert van mire asszociálni. Ha megtanultad (akár csak úgy, hogy egyszer elolvastad) a papucsállatka "működését", később az ember felépítését, működését (vázlatosan!) könnyebben megértheted, és tudod kötni az igen egyszerű papucsállatkához (egyszerűbbtől a bonyolultig). Természetesen akiben nincs az a "vágy", hogy értse is a dolgokat, ne csak lebegjen bennük/köztük, annak az egész nyilván értelmetlen.
Versek, művészetek: az ízlést formálja, fejleszti. Az elvontabb művek akár az elvontabb gondolkodást, a sorok között olvasást, aminek a hétköznapokban is van jelentősége (persze aki mindent elhisz mindenkinek, és gondolkodás nélkül aláír, annak nincs). Mai művészetben (zene, film, stb.) igen sokszor fellelhetők korábbi elemek, és ekkor nem kell hasraesni, hogy az adott sztár milyet alkotott, hanem csendesen elmosolyodni, hogy bizony nincs új a nap alatt itt se (persze ezzel a sztár-imázs sérül). A versek, prózarészletek bemagolása is az agyat fejleszti, mert akár a szakmádban is vannak olyan tényanyagok ("lexikális tudás"), amit kénytelen vagy bemagolni (persze a legjobb, ha ez gyakorlat közben történik).
Alapműveltség: szokásom azt mondani, hogy ez olyan indok, mikor azt mondjuk, hogy "csak". Az alapműveltség időről időre változik, annyira azért mégsem alap :)
Ha nem kellene tanulni pl. biológiát vagy irodalmat és minden egyéb olyat, ami X év múlva a leendő munkádhoz fog kelleni, akkor honnan tudhatná a delikvens, hogy tetszene-e neki az a tudomány (illetve a kapcsolódó területek), tudná-e olyan szinten művelni, hogy azzal a "társadalom hasznos tagja" legyen (és nem mellékesen meg tudna-e élni belőle).
Ha elolvasol egy pár írást
Nem akarom az iskolarendszer felé elterelni (hagyni) a tudás-nemtudás eszmecserét, így ezt a szálat hanyagolnám, ha nem gond (ha gond, akkor is :) ).