( uzsolt | 2024. 06. 19., sze – 11:14 )

Az új alaptörvény óta nincs állami kötelezettségvállalás sem az időskori ellátásra, sem az ingyenes egészségügyi ellátásra

Alaptörvény XIX. és XX. cikke elég erősen hasonló ahhoz, amit itt írtál. A korábbi Alkotmányban sem volt semmi szó az ingyenességről (és nem is ingyenes, hiszen a gyógyszerekért fizetni kell - másrészt ha benne lett volna, akkor a vizitdíj alkotmányellenes lett volna).

bónuszként az ilyen jellegű, korábban járulékként beszedett, azaz "pántlikázott" közterheket adó formájában szedi be az állam. A különbség? A járulékért valamilyen kötelezettséget vállal az állam, az ilyen formában beszedett közteher csak arra használható fel, amilyen célra azt beszedték. Az adót meg a parlament nevű szavazógép által jóváhagyott bármire is költheti az állam.

Társadalombiztosítási járulék, 18,5 százalék, ezt a dolgozó béréből vonják. Amivel kevered (és még sokan mások), az a munkáltató által fizetett járulék, amiből a SZOCHO lett (ld. a történetét). Másrészt a SZOCHO törvény 4. § (1) szerint:

A szociális biztonsághoz, valamint a testi és lelki egészséghez való jog érvényesítését szolgáló egyes szociális ellátások fedezetéhez, továbbá az egységes állami nyugdíjrendszer fenntartásához szükséges államháztartási források biztosítása céljából az adóból származó államháztartási bevétel a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott arányok szerint megoszlik a társadalombiztosítás egyes pénzügyi alapjai és a törvényben meghatározott elkülönített állami pénzalap költségvetése között.

Tehát nem a közös feneketlen zsákba kerül, hanem törvény rendelkezik arról, hogy mire kell költeni.