( zeller | 2024. 06. 06., cs – 13:19 )

Vegyük sorba, mert úgy látszik, van, aki nem képes gondolkodni... Recepció, adminisztratív asszisztensek... Gondolom jártál már néhány főt meghaladó méretű cégnél, vagy épp szolgáltatónál, ahol bizony egy recepciós fogad, és igazít útba, keresi meg azt, akihez jöttél, illetve igazít útba téged. Oké, lehet ezt személytelenül egy képernyőt tapicskolva is intézni, mert vannak, akik irtóznak a humán-humán kommunikációtól, de ne legyen ez már alap...

Asszisztens, aki az adminisztratív feladatok egy részét elviszi a cégnél... Rengeteg papírmunka/levelezés/egyeztetés olyan, amihez nem kell az adott vezetői szinten dolgozó személy munkája, amire "drága" egy vezető/szakértő ideje. Igen, ezt is lehet mindenféle webes csoportmunka meg automatizmus... De megint a személyes kapcsolattartás az, ami fontos eleme az életünknek, nem biztos, hogy jó lenne ennyire kikerülni.

Jogi terület, marketing, PR... Attól, hogy ezzel kapcsolatban vélhetően setét, mint az éjszaka a lista összeállítója... Nos, ez sem AI-kompatibilis terület még - nagyon nem. Lehet részfeladatokat AI-ra bízni, de az AI által adott válaszokat bizony valakinek jóvá kell hagyni, előtte át kell olvasni, egyeztetni kell más területekkel(!), szóval... Ez a pont is elég nagy baromság.

A silány kódot foltozó programozók... Láttunk már AI által generált kódot, amit foltozni kellett, de legyen, sz@r kódból másik sz@rt gyártani. A "légitársaság pultjának munkatársai, akik megnyugtatják azokat az utasokat, akiknek a táskája nem érkezik meg" - Lehet, hogy aki a listát elkövette, nem szereti, ha személyesen foglalkoznak vele, de nem vagyunk egyformák, vannak, akiknek fontos, hogy valakinek elmondhassa a problémáját, valaki foglalkozzon vele. (v.ö.: vannak, akik irtóznak a humán-humán kommunikációtól, de ne legyen ez már alap... )

A wellbeing része is lehet egy belső újság, egy belső portál - ha van rá keret és igény, akkor miért is lenne fölösleges? Az, hogy a compliance szerinte fölösleges aktakukac dolog, az az egyéni szoc. problémája (vagy lehet, hogy ilyen területről induló se&&berúgás miatt sértődött meg erre a területre, hogy ide sorolta?) - ahhoz, hogy egy szervezet a külső és belső előírásoknak megfelelően működjön, a működést valakinek ellenőriznie is kell, át kell látnia a teljes szabályozási környezetet, és ha szükséges, alakítani/alakíttatni a belső előírásokon, vagy akár a folyamatokon, működésen is. Ezt sem lehet (még) teljes mértékben automatizálni.

A középvezető/vezető szakember iránti szervezeti és munkaszervezési igény 10-15 fő fölött már előkerül, és adott csapat feladatköreit tekintve 2-3 jól szétválasztható terület esetén mindenképp kell, mert egy "főnök" minden döntést is nem fog tudni meghozni, nem fogja tudni átlátni a csapat teljes szakmai munkáját, illetve nem lesz elég erőforrása minden szakmai döntés véleményezésére, jóváhagyására - miközben a személyes kapcsolatokra, a munkatársakra, mint emberekre is oda kell figyelnie. (v.ö: wellbeing, illetve vannak, akik irtóznak a humán-humán kommunikációtól, de ne legyen ez már alap...)

Szóval nagy marhaság szerintem a lista - első körben nem az AI és nem a magas szaktudással rendelkezőkre lesz veszélyes a fejlődés, hanem a sori betanított droidokra, akiket tucatjával képes helyettesíteni egy szerelőrobot...

Arra persze komoly veszélyt jelent a fejlődés, aki nem képes / nem akar önmaga is szakmailag, tudásban előre lépni, fejlődni, elfogadni azt, hogy a világ változik, és nem minden esetben úgy, ahogy ő elképzeli.