( zeller | 2023. 11. 16., cs – 14:52 )

"A 3G hálózatot több százezer ember használta, amikor a lekapcsolást először bejelentették." - fentebb több, mint fél milliót emlegettél - a többszézezer az ebben a kontextusban 2-400.000 előfizetést jelent, ami a teljes előfizetői körre vetitve 1.5-3% körüli arány - miközben emiatt a kör miatt egy teljes infrastruktúrát/tech stacket fenn kellett tartani, éles, teszt és tartalék eszközökkel, üzemeltető, karbantartó kapacitásokkal, szervízraktárral mindennel együtt.

"hogy neki okostelefon kell? Hiszen volt lehetősége okostelefont venni az elmúlt 10 évben, mégse vett." - Mert nem volt rá igénye, ami az esetek döntő részében abból eredt, hogy csak beszéd/sms céljára használta az előfizetését - amit meg a 2G-re visszaváltó 4G/5G képesség nélküli készüléke is tud. Azok elenyésző részt alkotnak ebben a "legfeljebb 3G képes készüléket használók" halmazban, akik internet-elérésre is használták ezeket az őskövület készülékeket/eszközöket.

"nekem például van és másik több százezer embernek is" - Az, hogy neked (1 a 13millióból)  előfizetőnek van-e rá igénye, az senkit nem érdekel. Sőt az az 5% alatti előfizetői réteg, sem igazán releváns szám, mert abból csak egy szűk réteg volt az, aki tényleg a beszéd/sms szollgáltatáson túl is hazsnálta a készülékét, és használta a 3G-t, mint adatátviteli megoldást. De ha azt nézem, üzleti döntés szempontjából ha az előfizetők <5%-a érintett, az bőven a vállalható lépés, főleg úgy, hogy nem megszüntetem a szolgáltatást, hanem egy másikkal váltom ki.