( zZsOlTi | 2022. 01. 14., p – 14:54 )

"Ezzel szemben egy Kanári-szigeteken 15W40-es olajjal optimálisan működő motort Svédországban a 0W20-as olaj tönkretenné"
Jó, a 0w20 túlzás (mert a meleg oldal is nagyon híg), de pl 0w30 a 15w40 helyett bőven oké lenne.
Egyébként használat függő. A 0w20-asnak is van olyan állapota (ha pl nincs rendesen átmelegedve) amikor pont olyan, mintha 40-es lenne. Tehát pl állandó mínuszokban, és mondjuk relatíve rövid utakra használva nem biztos, hogy a 20-as rossz lenne ebben az elképzelt szituban. A 40-50 fokra felmelegedett 20-as olaj nem biztos, hogy hígabb, mint a rendesen 80 fokra felmelegedett 40-es olaj.

"függetlenül attól, hogy a téli indítás első két pillanatában jobb lenne a kenés."
Ez a pár pillanat sem igaz. -20 fok vagy méghidegebb indulásnál a 15w meg sem mozdul neked percekig, nemhogy eljusson a legkisebb kenési pontokra is. Csekk disz, tök jó videó, kicsit retró, de valódi motoron is mutatják, hogy mikor jelenik meg az olaj pl a vezérműtengelynél. Vastagabb olajjal percekig "szárazon" fut a motor, mert egyszerűen a sűrű cuccot nem képes a rendszer mindenhol átpumpálni, de ha át is jut végre, akkor sem biztos ,hogy megfelelően ken, ahhoz el kéne érnie a megfelelő (üzemi) viszkozitást.

"Az meg a másik, hogy a 0W20 és a 15W40 olajok összetétele is különbözik"
Ezért írtam, hogy azonos szabványon belül. Az összetételt és egyéb kritériumokat a szabvány adja meg. Elvileg azonos szabványból lehet 0w30-as meg 10w40-es is.