"Ráadásul itt nem is arról van szó, hogy új AAC codec jön" - de igen, ez már nem a 15+ éves HE-AAC, hanem xHE-AAC más néven USAC (unified speech and audio coding), ami 2018-as szabványkiadás. Hogy ez mennyire értelmes és könnyen megjegyezhető elnevezés, arról megvan a véleményem...
Nagyjából ez az MPEG-világ válasza az Opus-ra, a fő újdonság itt is pont az, hogy a kodek egyszerre tartalmazza a beszédtömörítés és az általános hangtömörítés eszközkészletét, vagyis a továbbiakban nem kell kétféle kodeket párhuzamosan fenntartani különböző célokra.
"mert még az Opus is veri" - ha megnézed az általam linkelt teszteket, nem egészen ezt fogod látni (természetesen az új AAC verzióról beszélek, nem a régiről)
"hanem ez az aurális térhangzás is bekapcsolható lesz" - az eredeti cikk két fő témáról szólt. Az egyik, hogy gyenge internetkapcsolat esetén automatikusan tud leváltani az eddigieknél alacsonyabb sebességű streamre, itt számít az új kodek támogatása, hogy 64kbit/s-en is valamennyire vállalható minőség legyen. A másik, hogy fejlesztettek egy környezeti zajhoz adaptálódó dinamika-kompressziót, ami kliens-oldalon fut. Ez ki tudja emelni beszédrészek hangerejét a háttérzene és hangeffektusok ellenében ha zajos a környezet (pl telefonon streamelsz), ugyanakkor nem teszi tönkre az eredeti dinamikát, ha ideális körülmények között (nappaliban, házimozi hifin) nézed. Szerintem innen jöhet ez a "stúdióhangzás" marketingdolog, mivel a dinamikakompressziót és szintbeállítést jellemzően stúdióban az eredeti keverés során szokták csinálni, nem a lejátszóeszközön.
"Aki valódi stúdió minőségű audiót akart a ... eddig is hallgatott rajta high res flac-ot," - ezzel tökéletesen egyetértek, stúdióba lossless való, nem azért mert mondjuk egy 256+ kbit/s-es LC-AAC-t bármilyen vájtfülű ember meg tudna különböztetni az eredetitől, hanem a szerkesztés során a transzkódolási veszteségek elkezdenek halmozódni.