De ez mennyiben mond ellent annak, h a matekozás a hangmintát helyettesíti? És ez minden baj forrása...
pl A fedél állapota sample megközelítésben egy újabb kombinációs tényező. Minden pedálállás kombinálódik miden fedélállással és minden esetben fel van véve minden hang az összes leütési erősséggel. Így egy-egy billentyűhöz több ezer minta tartozik a különböző kombinációk miatt. Brutális mennyiségű és összterjedelmű hangfájlok lesznek és ehhez kell olyan hardware ami képes ezeket tárolni és megfelelő sebességgel előrántani amikor szükség van rájuk. Ez a kompromisszum mentes megvalósítása a zongora hangjának a digitalizálásának. Mindenféle "matekozás" arra megy, h kompromisszumok árán (!) minél olcsóbban előállítható hardware legyen elégséges a rendszerhez. A kérdés csak az h mennyiben fogadjuk el ezt a megközelítést érvényesnek a gyártóktól?