( Ritter | 2020. 12. 06., v – 20:47 )

Linuxon működik az EPIC Lutrisnak köszönhetően. Ha egyszer valamikor ki szeretnéd próbálni valamelyik epic játékodat egy próbát megér. Nem kell ezért Windowst bootolni. Az EPIC még támogatta is a Lutris fejlesztőket kemény 25 ezer dollárral. Nem egy nagy összeg, de szimbolikus értékén túl annyi üzenetértéke van, hogy legalább nem fognak ezek után letiltani egy EPIC accountot azért mert Linuxon használják wine proton alapú megoldással. 

A Proton szerintem abszolút járható út linuxos game kompatibilitás biztosítására, de nem úgy ahogy az EPIC csinálja. Legoptimálisabb ha a játék fejlesztője maga használja linux portra, teszteli protonnal a játékát ha már natív portra nem akar költeni. Még az is elfogadható, amikor a Valve maga optimalizálja a protont olyan játékokhoz ahol a fejlesztő ezzel nem foglalkozik. De az EPIC újta messzemenően szuboptimális. Lényegében parazita módjára élősködnek mások fejlesztésein, miközben 25 ezer dolláros támogatásuk nagyságrendileg marad el attól amit Valve tol a Proton folyamatos fejlesztésébe. 

EPIC kliens Windowson is egy fapados game letöltő a Steamhez képest. Big Picture, tényleg remekül kioptimalizált game streaming és még hosszan sorolhatnám... csupa olyan képesség ami miatt a Valve a konzolok kényelmét hozta el a PC-re, miközben a gamer PC erősebb hardver valamint a PC nyíltsága hozza saját előnyeit a konzol világgal szemben. Ha lenne időm játszani, biztosan Steamen keresztül használnám az EPIC játékait is, például a game streaming képesség miatt. És pont ezen okokból nem vagyok hajlandó vásárolni az EPIC-től. 

Az pedig valóban rejtély, hogy miért ennyire Windows only az EPIC játékbolja, miközben az UE linuxos portja folyamatos fejlesztés alatt áll. Az EPIC-nek ugyanúgy nem érdeke önszántából elköteleződnie az egyplatformosan a Windows mellett mint az összes többi online játékboltnak. Ez soha sem a Linuxos gamerek számáról szólt. Kiszolgáltatott helyzetet teremt a win-onlyság és bármikor kizárhatja a külsősöket a Microsoft. Akkor már késő kapkodni. Nem lepne meg, ha a nagy Microsoft love Linux mellett háttérben szépen fizetne a MS az EPIC-nek a win-only gaming propagálásáért. Azok a játékok is csak Windowsra érhetőek le az EPIC-nél amiknek már van natív Linux kiadása. Így még a portolás költsége sem indok. 

Vannak valamennyire érthető érvek például a Bethesdánál. A náluk sok címükhöz is használt gamebryo-ból lett carnation nevű szeméthegy game engine például csoda, hogy Windowson működik. Annak más rendszerre portolása valóban szinte teljes újraírással lenne egyenértékű. Bár az is igaz, hogy legrégebbi linuxos játékfejlesztő ID software addig hozott ki natív linux portokat, amíg fel nem vásárolta őket a Bethesda. Azóta win-only-ra váltott a már Bethesda részét képező ID. A Bethesda boltja egyébként még az EPIC-nél is vaczakabb fapados hulladék. 

Számomra két elfogadható játékbolt van. A Steam piacvezető prémium minősége és tulajdonosának Linux iránti elkötelezettsége miatt. Illetve a lengyel GOG, a DRM mentes stratégiája miatt. Mivel tudatos váráslóként meggondolom kiket támogatok a vásárlásaimmal, a választásom általában erre a kettő játékboltra esik. Ez esetemben ráadásul tényleg támogatás, mert játszani nincs igazán időm :) így game vásárlásaim áldásait más családtagok élvezik :D