( bognarattila | 2020. 10. 13., k – 22:37 )

Nézd, én nem vagyok villamos szakember, kevés konkrétummal tudok szolgálni. De érzésre ha lesz 40-50 autós töltő park (mert ezek már szinte parkok) és mindegyik gyorsan akar tölteni, az azért nem kis terhelést jelent.

Az egyértelmű, hogy adott km-re adott mennyiségű energia kell, de nem mindegy, hogy ennek leadása mennyire koncentrálódik. Emiatt szerintem egyáltalán nem mindegy, hogy mit bír el a gerinchálózat. Ha éjjel történik a töltés túlnyomó része, akkor elvileg eleve kevésbé terhelt a hálózat és mivel lassabb a töltés, nincs akkor felvétel. Mert az éjjeli töltés is jó eséllyel eloszlik, nem kell minden éjjel mindenkinek tölteni.

A https://www.connectorsupplier.com/standards-enabling-technologies-marke… alapján:

  • "Tesla, BMW, and other well-known car companies have proposed a 6C, 10-minute fast charging concept. Such systems would require charging power equipment with 360kW capabilities and, in order to improve the bearing capacity of the charging interface, would require cooling fluid in the charging gun."
  • "Large electric buses that make multiple daily trips need to be able to charge in the 10 or so minutes that the buses stop at stations. This level of fast charging requires more than 1,000A of current, and even liquid-cooled conduction type charging guns cannot meet these requirements. So 500kW super power charging train pantographs are being used to meet these requirements"

Ez alapján az 500kW-nál eleve nem várható több. Ehhez teljesen felesleges robotkart gyártani.

Ha Nagy Péter kolléga nemcsak elégedetten hátradőlt volna a robotkaros információjával, hanem olvasott is volna róla, akkor tudná, hogy a Tesla ezt az önvezető flottához fejlesztené ki (vagy valami mást, például alulról töltést), amikor nincs emberi erő, amire számítani lehetne. Mert az valószínű, hogy a robot hosszú távon valóban olcsóbb és egyszerűbb, mint az emberi erő.

Illetve fordítva logikus, oda érdemes kutat tenni, ahol ott van a nagyfesz eleve.

Valószínűleg ez is szempont lesz igen, de nem biztos, hogy mindig tud érvényesülni. És ha nincs kellő betáp, de töltési igény van (például országhatár előtt, mert másik országban drágább az energia), akkor más megoldás kell.

A "puffertartály", amit elképzelsz azonban valóban nagyon drága technológia volna. Éppen erről megy az eszmecsere pár éve egyfolytában, hogy az áramot tárolni drága és körülményes.

Ennyi fogalmam azért van a dolgokról. Látszólag nem nekem fordult meg először a fejemben: https://insideevs.com/news/347476/350-kw-12-mw-fast-charging-ess-norway/, "The idea is to build charging stations for various vehicles, from 350 kW (cars) to 1.2 MW (trucks, buses or ferries) without the need for public infrastructure investments. Batteries recharged at night or off-peak would be utilized during the day/peak periods."

A kérdés mindig az, hogy minek mi az ára. Ha kevesebb így a veszteség, mint erőművet építeni, akkor le kell nyelni a veszteséget.