( ggallo | 2019. 06. 19., sze – 11:04 )

Előre leszögezem, hogy tényleg érdekel a válasz, nem ironikus vagy piszkálódó akarok lenni a kérdéssel:

A marketing szövegeken kívül mivel lehet valóban eladni ezeket a szolgáltatásokat ma Magyarországon, vidéken, kis cégnek (mondjuk 2-5-20-50 fiók)?

Tételezzük fel, hogy van szakember, aki tényleg ért az open source rendszer telepítéséhez és üzemeltetéséhez, de a cég nyitott minden megoldásra (nem utasít el elvek alapján semmit, nem fél a felhős adatlopástól, de a saját rendszertől sem), és valamennyi pénzt is szán rá induláskor és menet közben is, nem kell minden ingyen.

Én örülnék pl., ha megszabadulhatnánk néhány levelező rendszer üzemeltetésétől, mert manapság már nagyon macerás/munkaigényes spam szűrőn kívül tartani az elküldött leveleket, és azon belül tartani a bejövő spam-et. De vannak aggályaim (és nem azon, hogy ellopja a felhő szolgáltató az adatot, meg profilt épít, meg ilyenek). Pl.
- ha sok e-mail-be lapolvasás megy a cégnél (vagy bármi más, nagy állomány-csere házon belül), akkor a sok MB-os anyagok mindig mennek egy (vagy több) kört a neten, ahelyett, hogy helyben maradnának? Itt tételezzük fel, hogy a felhasználó nem fog a felhőhöz illő használati mintát felvenni, hanem úgy akarja csinálni, ahogy eddig.
- vagy mi van, ha épp nincs internet elérés (egy nagyobb szervezet bőven levelez annyit házon belül, hogy ez gondot okozzon, nem a kintről jövő levelek miatt aggódok)? Nem lehet mindenhol redundáns internet (vagy technikailag, vagy anyagilag), de ahol van is, sokszor valahol összefutnak a szolgáltatók kábelei (vidéken mindenképp), és elmúlik mind egyszerre adott esetben (két várossal arrébb elmarkolózzák mindenki optikáját - több példa is volt már rá felénk).
- pont O365-tel volt olyan gond, hogy egy addig soha semmire nem használt publikus IP címről nem engedett a webes felületre senkit, és az O365 előfizetés admin sem tudta felvenni az IP-t semmilyen engedélyező listára, csak hosszas nyomozás (a nem releváns hibaüzenetek miatt), majd pár nap átfutással az MS ügyfélszolgálat (és akkor is csak azt a /32-t, nem a tartományt). Ez megint csak plusz munka és idő, amit ugye meg akartunk spórolni.

A "más üzemelteti, neked nincs vele helyben gondod"-on kívül milyen valós tartalom van, ami miatt inkább e felé mozduljunk, ne a saját rendszerek felé? Azért kérdezem itt, mert ahol eddig kérdeztem, csak a marketing szöveget kaptam, és hátha van saját tapasztalat, hogy hosszú távon milyen használni, mik az előnyei.