( Aadaam | 2017. 08. 21., h – 21:54 )

Én is meglepődtem a cikk eredményein, bár azért Lillát (a szerzőt) nem vádolva részrehajlással úgy gondolom, az első évfolyamba azok invesztáltak akik eleve hisznek ebben.

A cikket olyan kritika is érte szakmai oldalról, hogy ez olyan mint a Megasztár, az első három évfolyamba még könnyű volt jó énekest találni (Caramel, Tóth-testvérek...), na de emlékszünk még a Megasztár 5 döntőseire?

Ami viszont a másik oldal: egyfelől az informatikában van egy rakás ún. tömöríthetetlen probléma, a legtöbbjük a sebességgel kapcsolatos - azaz, nincs egyszerű, triviális, gép által kivitelezhető vagy API-val eltakarható mód arra, hogy valaki értse, egy program mitől gyors vagy lassú.

Hasonló egyébként a biztonság is, bár botcsinálta biztonsági szakértővel teli a padlás, de ez a melyik hash mikor és mikor nem használható egy bonyolult kérdéskör, és nem elég valamire csak rádobni a TLS-t se.

Ezekhez be kell vágni azt a 3 év matekot amin a BME-ről kiesett évfolyamtársaim 80%-a elvérzett (a maradék 20% programozáson vérzett el, sehogy nem bírta a fejébe verni a pointerek meg a rekurzió világát, van ilyen, de azokból máshol se lesz fejlesztő), el sem lehet magyarázni annak, aki nem tanulta, mi a baj, már a látványos tüneteken (lassú a program, megint feltörték a rendszert) túl.

Ez egy klasszikus esete a Dunning-Kruger tételnek, ami kimondja, hogy ahhoz hogy valaki belássa, hogy valamihez nem ért, először elég jól kell értenie hozzá ahhoz, hogy értse hogy nem érti (Murphy-változat: primitív embernek hiába magyarázod hogy primitív, nem fogja érteni, hiszen primitív)

Azt szoktam mondani, a tanfolyamok meg az 5 év egyetem közt leginkább az volt a különbség hogy a tanfolyamokkal kaptam egy zseblámpát ahol tök jól láttam néhány dolgot, az egyetemmel meg megkaptam a barlangrendszer térképét.

Az igény azonban hatalmas. Ettől még emlékszem, milyen volt indiai programozókkal dolgozni, egy-kettő nagyon okos, a matekot is komolyan vette a középsuli, de sajnos a 3 hónap elmélet + 3 hónap gyakorlat képzés nem adott nekik kellő fogalomrendszert ahhoz, hogy értelmezni tudják, mi történik körülöttük.

Persze lehet hogy erre egy jobb tanári gárda képes, de az időtartam miatt vannak félelmeim, véges mennyiségű megértést (nem begyakorlást, nem felfedezést, megértést) lehet beleszuszakolni ennyi időbe, mennyire erős és mennyire generatív az a bázismodell amire aztán a karriert építik a végzősök.