Amíg KisPisti SCRUM-ban fejlesztett webboltjában megengedhető egy-egy elszállás, rakétatechnológiában kevésbé.
Nem jött át a hasonlat. Musk új autókat ad el, mint ahogy új rakétákat is. Jelen pillanatban ez ami a profitot hozza.
És mennyi a fellövések maximuma? Hány 100-200 kilós műholdra lenne igény évente? Pár ezer? Ugye, az embereknek nem az elsődleges létkérdése, hogy havi rendszerességgel pályára állítsanak egy műholdat.
Amit ugyancsak nem veszel figyelembe, hogy egy műholdat nem csak fellőni kell, de követni is és le is kell jönniük azoknak a műholdaknak. Ezek mind költségek és nem biztos, hogy egy hobbista ki tudja ezeket fizetni.
Szóval, értem én, hogy napi tíz kilövéssel száz műholdat is pályára lehet állítani, de lesz is rá igény? Hol van ennek a felső határa? Másik kérdés, hogy meddig lehet lecsavarni a kilövések költségét? Különösen egy olyan világban, ahol a népesség harmada kevesebb mint 2 USD-ből él naponta? Én nem tudom. Te tudod?
Egy kis közgazdaságtan, hogy megértsd Musk és a többi üzletember módszerét:
Beleáldozott pár milliárd dollárt, hogy kifejlesszen egy űreszközt, ami olcsóbb a konkurenciánál. A kifejlesztett eszköz árazását úgy állította be, hogy profitot maximalizáljon. Jelen pillanatban az árazása megfelelő, lévén annyi megrendelése van, amennyit épp, hogy teljesíteni tud. Tehát mit kell tennie? Fenntartania a potenciális vevők érdeklődését (újrahasznosítható rakéta), és olyan fejlesztéseket csinálni ami technológiai előnyt biztosítana neki a konkurenciával szemben (újrahasznosítható rakéta). Mérget vehetsz rá, hogy addig fogják tolni az új F9-eket, míg a piacon meg nem jelennek a vele versenyképes olcsó egyszer használatos rakéták. Amint valaki kijön egy olcsó rakétával, hirtelen 3-4-5 utat is meg fognak tenni ugyanazon rakéták.
Ugyanez figyelhető meg Musk másik cége, a Tesla esetében is. Mit gyártottak? Prémium kategóriás villanyautókat. Miért váltottak? Mert a nagy autógyártók elkezdtek hasonló kocsikat gyártani.Mit kezdtek most gyártani? Felső-közép kategóriás, átlagparasztnak való autót. Mi lesz a következő, amit öt év múlva fognak piacra dobni? Olcsó, tucatelektromos autó. Miért lesznek versenyelőnyben? Mert addigra kézben fogják tartani az akkucsomagok gyártását.
Fene se szidja a SpaceX-et és a rakétákat. Egyszerűen, sokkal több dologtól függ az űrkutatás, mint egy csövet megtölteni lőporral és meggyújtani a kanócot. Az egész egy technológiai és üzleti folyamat amiben hoztak döntéseket, ami az adott pillanatban és az adott cél érdekében logikusnak és egyetlen megoldásnak tűnt. Ettől még nem biztos, hogy ez a folyamat és annak a lépései a legjobbak egy másik cél eléréséhez. Ahhoz, hogy technológiai szemléletváltás legyen, ahhoz el kell érni a technológia limitációit vagy olyan piaci változásoknak kell történnie ami kikényszeríti a változtatás szükségességét.
Ami nem tetszik nekem az a folyamatok sebessége. Ugyanis jelen tendenciák és tempó mellett 10-15 év kell mire valakinek megint eszébe jut a SS0 hasznossága és elkezdik leporolni a X-33-at, a DC-X-et és társait. És ezután még újabb 10-15 év kell mire működőképesek lesznek ezek a rendszerek.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "