( locsemege | 2014. 06. 26., cs – 12:08 )

És akkor egyben nagy ugrás is van?

Egyébként nem véletlenül kérdeztem, ezt sejtetted is. Ugye az emberi fül mind frekvenciában - ez most nem érdekes -, mind amplitúdóban logaritmikusan hall, a hagyományos hangerőszabályozó potenciométerek ezért „B” karakterisztikájúak. Én nem tudom, hogy a pulseaudio által közölt százalékos értékek valami referenciára vonatkoztatott, logaritmikus skálán értelmezett valami, ami a fülünknek lineáris lesz, vagy lineáris skálán értelmezett valami, ami a fülünknek nagyon nem lesz lineáris.

Ezen felül a hangerő szabályozás eléggé végiggondolt valami a pulseaudio esetében, néhány szempontot mondok. Amikor összekeversz két hangot, akkor a hangminták összeadását követően túlcsordulhat a számábrázolás. Éppen ezért például 4 hangforrás keverésekor automatikusan 1/4-ére kell venni a források hangerejét lineáris skálán, különben csúnya nemlineáris torzítás lesz az eredmény. Az sem mindegy, hogy az egyes hangminták értékeit szorozgatjuk, vagy a hangkártya hardware-ében van lehetőség az erősítés állítására. A legkisebb kvantálási zaj, a legkisebb torzítás miatt törekedni kell arra, hogy lehetőleg a D/A konverter teljes dinamika tartományát kihasználjuk, és ezt követően a hangkártya hardware-ében változtassuk az erősítést.

Külön öröm, hogy a pulseaudio hangforrásonként is engedi a szint állítását, nem triviális tehát, hogy mit hova normáljon az ember, ugyanis nem csak az számít, hogy a bemenő jelszinttől a kimenőig megfelelő, kívánt erősítés legyen, hanem az is, hogy ez a legkisebb kvantálási zajjal, a lagkisebb torzítással, a legjobb jel/zaj viszonnyal álljon elő. Aztán, ha elkezdesz lejátszani 44.1 kHz és 48 kHz mintavételű file-okat, az egyiket újramintavételezni kell, erre szolgál a konfigban megadható algoritmus, talán speex-3, vagy mi a default.

Érdekességképpen jegyzem meg, a telefontechnikában a fül logaritmikus hallását tömörítésre használják. A G.711 szabvány szerint kb. 14 bit felbontást 8 bitre tömörítenek úgy, hogy kis amplitúdók esetén finomak a kvantálási lépcsők, ahogy nő az amplitúdó, egyre durvábbak, aztán igen nagy amplitúdók esetében már igen nagy lépcsőkben bontjuk fel az analóg jelet.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE