Néha frissítsd a kresz-ismereteidet, vagy hallgass közlekedési infókat is szolgáltató rádiót a kocsiban várakozás közben. A 30-as korlátot eltörölték, jelenleg a korábban már linkelt hatályos kresz szerint (43 / 2 )
"Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni."
És jelzem, jogilag innentől kezdve nem lenne szabad előfordulnia annak, hogy féktávolságon belül lépek eléd. :-) Ugyanis *neked* velem ellentétben tudnod kell, hogy mennyi a féktávolságod - hiszen te ismered a járművedet, és a saját tulajdonságaidat is.
Persze kicsit demagóg voltam, mert ugyanott a 21 / 6 szerint:
"A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről."
No most akkor: rémlik valami olyasmi, hogy bizalmi elv. Tehát én a közlekedés során azt feltételezem, hogy mindenki (én is) szabályosan közlekedik. Lefordítom: mivel neked kötelező megállhatóan megközelíteni a zebrát, nekem nem kell megijednem attól, hogy te 50-nel (vagy akár 150-nel) közelíted meg kijelölt átkelőt - ugyanis nem ismerem a te járműved féktulajdonságait. Sőt nem is vagyok köteles ismerni. A fizika törvényeire nyugodtan lehet hivatkozni, de lássuk be, még a járművezetők (akiknek *kötelességük*), ők sem úgy közlekednek, hogy minden pillanatban azt számolják: jelenleg 50-nel megyek, a burkolat tapadási tényezője (0,02 és 0,8 között) most épp X, az én reakcióidőm Y, tehát a fizika szerint a féktávolság U fényév. No ne bohóckodjunk már kérem. Ezt te tudhatod, én nem, tehát te tudhatod, hogy mikor kell megnyomnod a féket, ha én ott állok azon az istenverte zebraszélen, vagy akár határozottan közelítek felé.
Nyilván, mivel *tudom* (pl. magamból kiindulva), hogy a bizalmi elv az esetek jelentős részében sérül, ezért nem lépek ész nélkül eléd, de te vagy aki felelős vagy azért. Pl. ezért szoktam határozottan közelíteni, ne lehessen rámbökni, hogy de a tétovázásomat te úgy értetted, hogy én lemondtam az elsőbbségemről. Nem B+, nem tettem. Át akarok menni.