( willy | 2013. 09. 17., k – 08:37 )

Eddig úgy volt, hogy: behozol valamit az országba, befizeted utána az áfát, és a vámot.Tekintsünk el most a vámtól. Ekkor ki kell fizetni X forint áfát, amit mint kereskedő vissza is tudsz igényelni. Majd ezt továbbadod picivel drágábban, ekkor megfizetsz utána X+Y áfát, ahol az Y áfa a nyereséged áfája. A vevőd, ha cég és áfalevonó, akkor ő a fenti X+Y áfával növelt árat fizeti meg neked, majd utána ezt az összeget helyezi (X+Y) levonásba. Ha nem áfalevonásra jogosult, akkor az állam elteszi X+Y áfaösszeget, örül. A termék ára N+X+Y. Ergo a vevő megfizeti az áfát.
Mi történt ami miatt jó ötlet lenne a fordított áfa: néhány (sok) cég úgy hozott be az országba terméket, hogy a kezdeti áfa megfizetés után egy vagy több cégen keresztül külföldre adták el a terméket. Így persze a bejövő áfa nem gazdagította a magyar államot, mivel EU-s beszerzés esetén áfát nem kellett fizetni, egyéb beszerzés után pedig levonhatta az áfát. Viszont ha valaki a láncolatban eladta külföldre papíron (azaz kapott számlát érte mondjuk Szlovákiából) akkor az árút áfa nélkül adta tovább, majd itthon akár maga, akár egy sokadik cégen keresztül eladta. Mivel nem kellett megfizetni utána az áfát, ezért bőven volt 27% árrése a többi piaci résztvevővel szemben. Gyakorlatilag, ha a úgy állította be, hogy az értékesítése 20% legyen ilyen és a 27% árrés helyett csak 15% nyert, akkor a teljes érétkesítésen 3% piaci előnye keletkezet, és gyakorlatilag észrevehetetlen. Van sok pofátlan aki ennyivel se éri be, hanem 20%-al a piaci ár alatt kezdi árulni a terméket kiskerben, majd eldobja a céget 1 év után. Azaz aki legális úton jut a termékhez az nem tudja eladni.

Azaz, ez szuper lenne. Ahogy pl. alapvetően szuper lenne, ha cigit csak olyan helyen lehetne venni, ahol csak ezt árulják, vagy még pár olyat, ami szintén csak felnőttnek van: pia, felnőtt szórakoztatás, stb. Vicces, de sorolhatnám még sokáig, hogy a jelenlegi kormány egy alapvetően jó ötletet milyen elcseszett módon valósít meg. Kíváncsi vagyok a fenti bevezetés előtti tájékoztatásra, a viszonyára a pénzforgalmi szemléletű áfával, esetleg kiterjeszthető lesz e nagyobb árbevétel esetére a pénzforgalmi áfa, vagy esetleg ki is zárják az ilyen termékeket ebből a körből. Azaz, a vevőd elszelel-e az általad eladott árú összegével ugyanis ha ő végfelhasználó akkor te fizeted meg az áfát utána, azt pedig képtelenségnek tartom bármilyen törvény meghozatala esetén, hogy a hatóság (itt adó) ne téged tegyen felelőssé, ha olyannak adod el fordított áfával akinek NEM volt joga ilyet igénybe venni. Ezért te nem az árú értékét, hanem az árú értékét + az áfát buktad, ami eddigi veszteségeidet több mint 20% tudja növelni. Vagy a bürokrácia nő annyival hogy az elviselhetetlen szintet emeli a rohadtul elviselhetetlen szintre. Ugyanis az adóhatóság nem úgy végzi a munkáját, hogy megtalálja gipsz jakabnak honnan van a svejci bankszámláján 300 millió forint, hanem téged vegzál, hogy lepapíroztál e mindent, mert akkor kisebb a veszélye (szerintük) hogy a csalás ipari méreteket öltsön (ezért kell bevezetni a fordított áfát ebben az iparban, mert papírozással meg lehetett állítani az ipari mértékű csalást .... jajj ...)
Magyarországon nincs közhiteles cégnyilvántartás ami könnyedén elérhető lenne, és időalapon adószám alapján lehetővé tenné a vevő ellenőrzését, de a felelősség ezért nem a hatóságé (azaz az államé) hanem a tied. Az érvényes adószám ellenőrzés elégséges lenne, de hogy fogod bizonyítani, hogy lekérdezted az eladás pillanatában? Minden mellé fogsz nyomtatni egy bizonylatot amin az lesz: érvényes adószám? Az sem bizonyít semmit, ha épp eléred az adatbázist.

A másik probléma a számtech cuccok ára. Végfelhasználóként szinte biztos lehetsz egy 10% természetes, és egy 10-15% mesterséges áremelkedésben. Ez áll a szektor érdekében.

Pozitív hozadék:
- kiskereskedők, kisboltok levegőhöz jutnak
- a tranzakciós adó csökken 27%-al

Negatív:
- emelkedik a számtech cuccok ára 10-20 %-al
- valószínűleg extra macera várható a tevékenységgel.