Ez egy hosszú ideje zajtó vita, régóta kialakult álláspontokkal mindkét oldalon. Lépjünk egyet hátra, és hadd javasoljak egy saját megközelítést.
A számítógépgyártók óriási cégek: a HP piaci értéke pl. 110 milliárd dollár, a Dellé 30 milliárd. A saját üzleti érdekeiket követik, nem lehet őket kilóra megvenni. A termékskálájukat úgy alakítják ki, hogy maximalizálhassák a bevételüket - ezt várják el tőlük a részvényeseik.
A termékskála a mindenkori keresletet tükrözi. Valószínűleg azért található rajta sok Windows-zal előtelepített gép, mert a vevők nagy része ezt - és így - kéri az adott gyártótól: egyesek kényelemből, megszokásból, a versenytársak ismerete nélkül, mások pont a termék ismeretének birtokában, jól felfogott érdekből. Ha a vevők egy jelentős része más OS előtelepítését kérné, vagy üresen akarná megkapni a gépét, a hardvergyártó előbb-utóbb teljesítené ezt az igényt (ami azzal járna, hogy kevesebb OEM Windowst rendelne a Microsofttól). Ha nem reagál, azt kockáztatja, hogy valamelyik versenytársa megteszi helyette.
Furcsa lehet az én számból, de a fenti helyzet egyféleképpen változhat meg: a többi operációs rendszernek bizonyítania kell a nagyközönség előtt. Nem egyes szakmai csoportok előtt: a konzúúúúmer PC-ket vásárló publikum előtt. Ez másféle fejlesztői/terjesztői megközelítést, más felhasználási minták kiszolgálását, más marketinget igényel.
Kőnig Tibor
főmérnök
Microsoft Magyarország