Helycsere a nappaliban: A Valve új Steam Machine-je betölti az űrt, amit a Microsoft hátrahagy?

Fórumok

Egy nappal a Valve hivatalos bejelentése után kezd kirajzolódni a kép: a 2026-ban érkező új Steam Machine nem csupán egy újabb hardver, hanem a PC-s ökoszisztéma régóta hiányzó láncszeme. Miközben szerintem a Microsoft a hordozhatóság felé menekül a Sony elől, a Valve nem dominálni akar, hanem "csak" megadni azt, ami a PC-seknek eddig hiányzott: a valódi, karbantartásmentes konzolélményt a TV előtt.

Steam Machine II

https://store.steampowered.com/sale/steammachine

Tegnap a Valve bejelentésével újra célkeresztbe vette a nappalit. A 2015-ös, felemás kísérlet után bejelentett új Steam Machine specifikációi (AMD Zen 4 CPU, RDNA 3 GPU, 24 GB RAM) azt mutatják, hogy Gabe Newell csapata tanult a múltból. Ezúttal azonban nem a piac letarolása a cél, hanem a jelenlét. A Steam Deck bebizonyította, hogy van igény a Valve hardvereire, a cég pedig most ezt a tapasztalatot emeli át a nagyképernyőre.

A Vas: Erősebb, mint a PS5?

A technikai adatok alapján a válasz nem fekete-fehér. A processzor tekintetében a Steam Machine a Zen 4 architektúrával valósággal kiüti a jelenlegi konzolgeneráció (PS5, Xbox Series X) öregedő Zen 2-es magjait. Ez a fizikai szimulációkban és a komplexebb játékmenetekben óriási előnyt jelent a Valve gépének.

Azonban a rendszernek van egy rejtett fékje: a memória. Míg a Sony a "költséget nem kímélő" elv alapján egységesített, villámgyors GDDR6 memóriát használ, a Valve gazdasági okokból a hagyományos PC-s utat választotta: a memória megoszlik gyors videó- (GDDR6) és lassabb rendszermemóriára (DDR5). Ez a "kettős mérce" szükségszerű kompromisszum, ami némileg visszavetheti az erősebb processzor és a modern RDNA 3 grafikus chip által nyújtott előnyt.

Stratégiai helycsere a nappaliban?

A Steam Machine időzítése aligha véletlen, és ha összeillesztjük a piaci mozaikdarabkákat, egy érdekes elmélet rajzolódik ki előttünk. Úgy tűnik, a Steam Machine létjogosultságát paradox módon épp a Microsoft legújabb irányváltása teremtheti meg.

Véleményem szerint a redmondi óriás stratégiája az elmúlt években radikálisan átalakult, és a jelek arra mutatnak, hogy feladhatják a hagyományos "fekete dobozok" költséges és kétes kimenetelű háborúját a Sony ellen. A fókusz láthatóan két új területre tolódik:

  1. Szolgáltatás (Game Pass): A platformfüggetlen előfizetési modellre.
  2. Hordozhatóság: Az erősödő pletykák szerint a következő Xbox elsődlegesen egy kézikonzol lehet. Ez a stratégiai váltás gyakorlatilag a fehér zászló lengetését jelenti a Sonyval folytatott teljesítmény-háborúban. A fizika törvényei ugyanis kérlelhetetlenek: egy akkumulátorról működő, kézben tartott eszköz a termikus korlátok és az energiafogyasztás miatt sosem veheti fel a versenyt a hálózati áramot és masszív hűtést használó, TV alá szánt PlayStation nyers erejével. Ezzel a manőverrel a Microsoft azonban nemcsak kivonul a csúcskategóriás harcmezőről, hanem egy új frontot is nyit: közvetlenül hatol be a Steam Deck felségterületére. A Valve az elmúlt években bizonyította, hogy ez a niche piac életképes és képes eltartani önmagát, most pedig erre a már kitaposott területre próbál betörni a redmondi óriás.

Ha ez a hipotézis beigazolódik, azzal a Microsoft gyakorlatilag üresen hagyja a "Gamer PC-helyett-konzol a nappaliban" piaci szegmens második helyét. A Sony maradna a hagyományos, exkluzívokra építő konzolgyártó, a Nintendo és a Microsoft pedig a hordozhatóság felé mozdulna el. Ebben a lehetséges forgatókönyvben nyílik meg a kapu a Valve előtt: ha valaki nagy teljesítményt akar, PC-s szabadságot, de a kanapé kényelmét, annak mostantól a Steam Machine lesz az elsődleges választás.

A kényelem és a szoftveres gátak

A Valve célcsoportja az a több százmillió felhasználó, akinek már ott van a Steam-könyvtára, de nem akar a Windows frissítéseivel és drivereivel bajlódni. A Steam Deck sikere megmutatta, hogy a Linux alapú SteamOS képes ezt a súrlódást eltüntetni. A legnagyobb kérdőjel azonban továbbra is a szoftveres kompatibilitás egy vékony szelete: a kernel-szintű Anti-Cheat rendszerek (pl. Call of Duty, Rainbow Six Siege), amelyek miatt bizonyos népszerű multiplayer címek nem futnak Linuxon.

Gondolatkísérlet: : A Windows mint virtuális vendég?

A PC-s tábor legnagyobb félelme mindig a kompatibilitás volt. Bár a Linux gaming fényéveket fejlődött (erről később), még mindig akadnak "Windows-only" címek (főleg az anti-cheattel védett multiplayer játékok), amelyek eddig elérhetetlenek voltak SteamOS alatt.

Szerintem a Valve a virtualizációban találhatná meg a Szent Grált. A gép ereje lehetővé teszi, hogy a stabil és könnyed SteamOS (Linux) alatt, egyfajta homokozóban futtasson egy lecsupaszított Windows környezetet. Ezzel a Valve a kecskét is jóllakatná (fut a Call of Duty) és a káposzta is megmaradna, azaz nem kell a Microsoft kényelmetlen rendszerére építeni a konzolt. Ha ez a funkció "seamless", azaz észrevétlen módon kerül implementálásra, a Steam Machine az egyetlen gép lehet, amire egy gamernek szüksége van. Mivel Steam fut a virtuális Win11-en is, belső támogatást tud adni a virtuális guestből a kényelmes használathoz. Nem gondolom, hogy ezt a Valve meglépné, de egy modder közösség kényelmes virtuális upgrade csomagot készíthet, amit egy átlag gamer is tud telepíteni és megoldja ezt a problémát. 

Hipotézis: Az AI-hullám hozhatja el a "De Luxe" Steam Machine-t?

Végezetül érdemes egy pillantást vetni a technológiai horizontra, ahol az AI-robbanás hullámai hamarosan a gamer partokat is elérhetik. A közeljövőben feltételezhető az olyan új technológiák, mint az AMD Strix Halo, és utódai alapjaiban írhatják át az erőviszonyokat.

A Strix Halo csúcsmodelljei és várható udódai már 128 GB integrált memóriával és olyan grafikus teljesítménnyel érkezhetnek, amely a Nvidia RTX 5060-5070 (illetve ezek Geforce utódjainak a) szintjét is hozhatja. Ha a Valve a jövőben épít egy "De Luxe" Steam Machine változatot erre a technológiára alapozva, azzal egy csapásra a konzolvilágba emelné a "PC Master Race" logikát. Kompromisszummentes teljesítmény, ami magabiztosan utasíthatná maga mögé még a PS6-ot is. Persze többszörösébe is kerülne mint egy PS6 Pro, de van egy gamer réteg akinek az ár sohasem számított de a kényelem megfontolandó. Bár ez ma még csak hipotézis, a hardveres potenciál már adott hozzá. Az erős APU chipek várhatóan teret fognak nyerni. AMD konzolokban már egy ideje jelen van de most PC-n is megjelenik velük, konzolokat messze meghaladó képességekkel. Apple már tegnap is jelen volt, igaz saját ARM világában. Az Intel+Nvidia tandem majd úgy három év múlva. 

Egy cég hátán a Linux-Gaming

Nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy ez a gép nem létezne a Valve évtizedes, konok kitartása nélkül. Amikor mindenki más temette a Linux gaminget, a Valve létrehozta a Protont, ami mára varázsütésre teszi futtathatóvá a Windowsos játékok 90%-át Linuxon.

A Steam Deckkel bizonyították, hogy a Linux képes kiváló felhasználói élményt nyújtani a "koca-gamereknek" is. A (második) Steam Machine ennek a filozófiának a kicsúcsosodása: bizonyíték lehet arra, hogy a PC-s játéknak nem kell a Windows béklyóiban vergődnie ahhoz, hogy sikeres legyen a nappaliba. Az első Steam Machine elbukott anno, de azóta van egy sikeres Steam Deck több éves múlttal a háta mögött. 

Szóval,

a piaci helyzetkép 2026-ra teljesen átrendeződhet, de nem háború, hanem specializáció révén: a Sony uralja a hagyományos konzolokat, a Nintendo és a Microsoft a hordozhatóság és a "játék bárhol" irányába mozdul, a Valve pedig biztosítja, hogy a PC-s játékosoknak is legyen egy kényelmes, dedikált erőművük a nappaliban.

Hozzászólások

Hat, nem tudom. Egy normal, jatekra szant deszktop gepet se nehez "karban tartani". Frissitgetni kell a Windowst, GPU drivert, Steam/Epic launchert. A jatekokat mar a launcher frissiti. Cloud sync is van a launchereknek hala. Nem egy nagy kaland.

Itt inkabb az arazas lesz erdekes.

Itt inkabb az arazas lesz erdekes.

Pontosan.

 

Most is az ez egyik előnye a konzolnak, hogy lényegesen olcsóbb - és egyszerűbb - mint egy gamer PC.

Főleg, ha a konzolt nem csak egyvalaki, hanem többen (család) is használja, úgy hogy a rajta futó szoftvereket is csak egyszer kell megvenni!

Egy PC-nél ez manapság már nem igazán működik - és hiába teszed be a TV alá, attól még nem lesz belőle konzol ;)

 

Szóval, én személy szerint kíváncsian várom! Mert papíron jól hangzik, de nagy kérdés hogy a valóságban is életképes lesz-e egy ilyen megoldás.

Addig marad az, hogy egy virtuális gépben jászom! ;)

Igen, csak épp a konzol egy meglehetősen zárt eszköz, tulajdonképpen azért olcsóbb, mert a gyártó majd a játékokon behozza az árát (legalábbis így tudom, ha nem ez a helyzet, igazítsatok ki, és akkor visszavonom az egész eszmefuttatásomat). A Steam Deckből kiindulva viszont, ami gyakorlatilag pillanatok alatt teljes értékű nyílt Linuxszá alakítható, feltehetően a Steam Machine is ilyen lesz. Szóval erre még én is kíváncsi vagyok, annak ellenére, hogy talán ha két játékom van a Steam boltban.

annyira AI-s a szöveg, hogy kidobott.