AI vs. oldschool web

Hozzászólások

Nope. Ez olyan, mint a lemezcégek vs. mp3 vs. streaming vs. etc.
Az AI csak azokat az üzleteket öli meg amik a webes jel-zaj viszony rontásában voltak érdekeltek. Hányingerkeltő, hogy a legegyszerűbb témában keresel valamit és az egy mondattal elintézhető válaszokat 3-4 oldalnyi SEO fertőzött rizsa, vagy 30 percnyi NORD VPN által szponzorált videoszemét mögé elrejtve kell kibányásznod.
A modern web megérett a pusztulásra SEOval, paywallal, közösségi médiával együtt. Az AI csak gyorsítja ezt a folyamatot.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Kár, hogy az "SEO fertőzött rizsa" 90%-át ma már jellemzően (és szemmel láthatóan) AI segítségével állítják elő.

Ez persze önmagában nem az AI vagy az LLM-ek hibája, de tény, hogy az AI egyrészről közvetetten megnehezítette a megbízható információ megtalálását (azzal, hogy széles körben elérhetővé tette a nulla hozzáadott értékű, SEO-ra kihegyezett "tartalom" gyártását), másrészről nem könnyítette meg a valóban értékes tartalom fellelését.

Az, hogy az első pár, mára haszontalan oldalt átfogalmazza, vagy leírja, hogy próbálgasd meg ami egyébként is eszedbe jutna, aztán ha mégsem jó (és még nem csináltál nagy kárt a tippjei vakon követésével), olvasd el a manualt, az nem érték.

Ha pedig nem (kvázi) vakon követted, akkor magadnak is megtaláltad volna az információt ugyanannyi efforttal, cserében még biztos is lehetnél volna benne, hogy nem kitaláció, amit olvasol.

Aki pedig azon a szellemi színvonalon van, hogy pontosan egy átfogalmazás hiányzott neki, hogy hasznosnak higgye a teljesen irreleváns találatokat, leírásokat... rájuk talán nem kéne bízni semmit, amihez nem kaptak betanítható képesítést.

A duckduckgo találatainak sokszor 90-100%-a ezek: kb. hihető domain, "table of contents", irreleváns infók amire megadtól is rájöttél volna.

Nem csak duckduckgo, próbáltam mindent, a fizetős Kagi mellett Google, Bing - mind egy kaptafára "működik".

Pl. 

Q: "suzuki swift how to set clock"

A: "két kart az óracsoporton megnyomod, jobb oldalival tekerve állítod, jobb oldalit megnyomva elmented." (kb. 2004-2023-ig biztos így van mindegyiken)

A találatok ehelyett: "Keeping your Suzuki's clock accurately set is crucial for ensuring you're always on time and organised during your drives. While the process may differ from model to model, we have compiled some general advice that should help most Suzuki owners navigate through the clock-setting procedure."

(A leírás maradék része leírja, hogy az autók 90%-ában hogy kell órát állítani, ami semmi újat nem mond annak, aki látott már digitális órát vagy kijelzőket gombokkal, vagy akár csak abakuszt. A Suzukira pedig történetesen egyáltalán nem alkalmazható.)

 

A Kaginál egyébként a fizető ügyfeleik kérték, hogy rakjanak be valamilyen AI/SEO szűrést (nekik aztán nem fűződik anyagi érdekük az oldalukon hasztalanul eltöltött időhöz, talán épp ellenkezőleg, a host költségeik miatt). 

Talán épp amiatt, mert annyira hasonlít a valódi, tartalmas, értelmes szövegre az AI generált mocsok, kb. lehetetlen gépileg megkülönböztetni - a mai napig nem tudták megoldani. Én már lemondtam a Kagi előfizetésemet emiatt (is).

Néha tudott hús-vér, vagy legalább azzal megegyező színvonalú találatokat adni, de nagyon sokszor nem. Letiltani komplett oldalakat pedig a találataidból még mindig igen macerás volt, nem is beszélve a "lépjél be minden eszközön, inkognitóban is" c. történetről.

A Kagin egyébként ki- és bekapcsolható a verbatim mód, azaz, hogy ha nincsenek találatok, adjon-e be hasonlókat, vagy mondja meg kerek perec: ilyet nem találtunk.

A legtöbb keresőben ez nincs, és valójában ez a mai Web "business modellje": minden követ megmozgatunk a hasznot hozó oldalon töltött időért. (ld. még pszichológusokkal fejlesztünk (akár gyerekek részére) szerencsejáték-szerű, függőséget okozó algoritmusokat).

Ezt a business modelt pedig (amit a világ minden területén megtalálható), csak tovább pörgeti az AI. Minél nagyobb mennyiségben előállítani valamit, amit el tudunk adni (be tudunk hazudni) versenyképes terméknek. Lényegtelen, mit tud valójában és mi a valódi értéke. Lásd modern élelmiszer, mobiltelefon, számítógép, mosógép, autó, stb stb.

 

U.i.: A videoba ágyazott szponzorok ellen: Sponsorblock. Nem mintha a sok beágyazott hirdetéssel operáló csatornák kb. bármelyike pótolhatatlan értéket képviselne.

Igen. Ennek viszont egyenes következménye lesz a SEO modell bukása, mert az AI generált oldalak kiirtják a keresletet a SEOra. Minek fizessen egy üzlet a bullshitért, ha nem tud versenyezni a többi Ai generált bulshittel? A SEO semmi másról nem szólt mint értéktelen szemét előállításáról a jobb rankingért. Nem véletlenül a SEO cégek ugrottak elsőnek AI bandwagonba.
A keresők addig működnek, míg releváns tartalmat tudnak eléd tolni, hogy nem tudják kiszűrni az AI szemetet azzal maguk alatt vágják a fát.
Pl. 1-2 éve teljesen átálltam shadow libraryk használatára a weboldalak helyett és az engemet érdeklő témákat korábbi tanulmányokból, könyvekből szedem össze.
A probléma, hogy nagyon sok szoftveres tool könnyebben, gyorsabban tanulható videóból, mint leírásból. Sokszor egy triviális tükk elég az ember boldogságához.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Minél nagyobb mennyiségben előállítani valamit, amit el tudunk adni (be tudunk hazudni) versenyképes terméknek. Lényegtelen, mit tud valójában és mi a valódi értéke.

Ez nem így áll össze. Olyan van, hogy vásárló által előnyben részesített (termék)jellemzők, ami az adott illető személyes fogyasztási döntéseiről, választásairól szól, és nem abszolút. 

Lehet nálam működik rosszul, de nem látok ilyen AI generált tartalmakat a keresőben(duckduckgo).
'suzuki swift how to set clock'
Első 3 találata youtube 
https://www.youtube.com/watch?v=0gyV9SkI6pg
https://www.youtube.com/watch?v=vsGYCTuMFz4
https://www.youtube.com/watch?v=xh_Lx8a5aAk

Ezek mellett kiemel fölülre vagy 6 videót előnézeti képpel és szerintem azok valid találatok.

Igen, csak hosszútávon 4-5 nagy AI fogja a szemetet fosni és könnyebb lesz ignorálni, mint kiscsillió reklámszemetet.
Arról nem beszélve, hogy az AI költsége pillanatnyilag nem összemérhető  egy weblapéval. Fillérekből tudsz hostolni több ezer oldalnyi netszemetet, de komolyabb AI mennyiség azért beleharap a pénztárcába. Persze az AI accelerator, NPU, whatever chipekkel ez is tolódni fog.
Hosszútávon azt várom, hogy kialakuljanak az AI walled gardenek és oda migráljon a zaj.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Kedvenc időtöltésem volt válogatni az influenszerek utazós vagy problémamegoldó, vagy csak kicsomagolós, termék videóiból. Az egészségmegőrzés terén olyan mérhetetlen mennyiségű AI generálta, "szintézisteremtő" (összeollózott!) videóval találkozom, hogy ez még egy fél évvel ezelőtt sem volt jellemző a yt-re. Persze, hogy a yt ezeket tolja előre, kiszorítva az értékes ember alkotta tartalmak ajánlását.

Sajnos olyan szinten pocsékolják az időt, hogy nem lehet végignézni egyet sem. Azaz tök egyforma stílusban ragozzák a semmit. Olyan alap infókból is képesek erre, amelyek tényleg fontosak lehetnének, de a tartalom elkészítési módja miatt nézhetetlenek, hallgathatatlanok. Mostanság már az első percben felismerem a jellegzetes "idegenhatást", - mintha UFO-kat engedtek volna be a tartalomgyártásba, - és kapcsolom is el. (Nagyon durva, engem lassan leszoktatnak a laza, yt-s "szörfözésről".) Mivel a videók kb. max. félórásak, - olykor úgy, időtartamra választasz, - nincs is több megtekintésére időd, - nem mindegy hány perc megy el értelmetlen időpocsékolásra.

Good. A YT-nek is ideje menni a szemétbe. Akkor kezdett kikészíteni, mikor a rövid, lényegretörő videók helyett a hosszúakat kezdte előresorolni. Hirtelen, az addig 3 perces videó lett 20-30 perces, szétszedve 10 sec tartalom, 2 perc töltelékre.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "