[Játék] XCOM

Az XCOM egy körökre osztott stratégiai és taktikai játék. Szerintem kategóriájában a legjobb.
A sztori röviden: földönkívüli idegenek megtámadják a bolygónkat. A Föld országainak összefogásával megalakult az XCOM paramilitáris szervezet, melynek feladata felvenni a harcot a betolakodókkal és elűzni őket. A szervezet parancsnokát alakítja a játékos. Tehát mi (a játékosok) vagyunk a Commander.
A játék eredetileg 1994 került a polcokra hatalmas sikert aratva, és több folytatás is követte. Készítői Julian Gollop és testvére, gondolom azért még volt egy-két segítőjük.
2012-ben egy teljes mértékben felújított és nagymértékben újratervezett változata jelent meg a Firaxis gondozásában, Sid Meier is besegített. A játék kapott DLC-ket valamint egy folytatást is XCOM 2 címmel. Ehhez szintén megjelentek DLC-k.
A nagyszámú rajongótábor rengeteg mod-ot készített hozzá, különösen a második részhez. Becslésem szerint akár több mint 3.000 vagy akár kétszer annyi. Van köztük magyarítás is. Közülük kiemelkedik a Long War mod, ami rengeteg javítást, ésszerűsítést és újítást tartalmaz. Ezekkel hihetetlenül feljavította a játék minőségét és a megszerezhető élményt.

Amennyiben akad itt egy-két ember aki szívesen társalog a játékról annak ez a blog kitűnő hely lehet. Akár kérdezhet is amennyiben még játszik vele és gondja akadt.

Mivel ez a kedvencem és rengeteg órát töltöttem el vele, ezért úgy gondoltam, hogy készítek egy videósorozatot, hogy átadjam tapasztalataimat, élményeimet másoknak.
Felfogható egyfajta oktató sorozatnak is, mivel nagyon sok mindent elmagyarázok és megmutatok benne amit a legtöbb játékos nem tud, vagy rosszul tud, rosszul csinál.
Ez egy Saga mivel mindegyik rész mindegyik változata szerepel benne. Tehát a vanilla, a DLC-k és a Long War mod. Mindegyik kapott egy-egy külön kampányt.

A Saga részei:

- XCOM: Enemy Unknown (vanilla)
- XCOM: Enemy Within (DLC)
- XCOM: Long War (rajongói mod)

Jelenleg az első két kampányon vagyok túl és az első rész utolsó kampányának végénél tartok ami a Long War. Az XCOM 2 és csatolt részehez 5 kampány fog tartozni.
Végezetül álljon itt a videósorozat, Így irtok én Saga linkje:
https://www.youtube.com/watch?v=AanDcf6kH6M&list=PLkyAwUuIq7wsvijrUSOoKFvmQEZepV65G

Hozzászólások

sose hallottam róla , köszi, meglesem

“Luck Is What Happens When Preparation Meets Opportunity" - Seneca

Kipróbálni az XCOM: Enemy Unknown a legjobb. Az 1994-es változat talán túlzottan retró. Ez a legkönnyebb és a legrövidebb. Az XCOM: Enemy Within DLC már hosszabb nagyjából kétszer és nehezebb is. A Long War pedig, hát a név mindent elárul. Ez pedig nagyjából 2-3-szor nehezebb mint a DLC, ha egyáltalán be tudod fejezni. Azért a 4 db. nehézségi fokozat és a Save/Load menüpontok sokat segíthetnek. Még a nehézségről annyit, A Long War mod szerintem nehézségben magasan veri a Dark Souls és társai játékokat, pláne Impossible szinten. Persze amennyiben nem használod sűrűn a Save/Load adta lehetőségeket. :) A vanilla hozzá képest könnyed fáklyásmenet a parkban. Ez persze csak akkor mérhető fel, ha mindhárom (vanilla, DLC, mod) játékot kipróbálod. Érdemes egyben megvenni a vanilla-t és az összes DLC-t hozzá. Az Enemy Within egyszerűen kikapcsolható, hogy csak vanilla jusson szóhoz. Az összes többit pedig kezdés előtt bekapcsolni.

Beszerezni legálisan a Steam-ről a legjobb. A játék Linuxra is elkészült ezért a Proton-t nem kell használni. Viszont a mod-ok használata (ha kedvet kaptok a második részhez) ott teljes mértékben támogatott. A vanilla-hoz mod-ot szerezni a nexusmod-ról lehet (vagy org vagy com vagy ilyesmi). Az XCOM: Enemy Unknown Complete Pack tartalmaz mindent (modot nem). Az ára 29,99 EUR. Én a megjelenése óta játszom vele, tehát igazán megérte. A sima alapjáték az 5 EUR, de én a teljes csomagot javaslom.

Amennyiben kislány is érdekelt, akkor javaslom a 12-14 éves kort legalább (azért itt van vér és öldöklés). A jó dolog pedig nem csak a játék élvezete, hanem a kognitív képességek fejlesztése illetve szinten tartása is. Azonkívül lehet öltöztetni és sokféleképpen módosítani a katonákat.

Jó szórakozást!

Innentől ne olvasd tovább, mert reklámnak fog tűnni, ha eddig nem látszott annak.

Én úgy ismerkedtem meg vele, hogy a fiamat láttam játszani vele és nagyon érdekes volt. Kb. 800 órát játszottam az ő fiókján keresztül. Aztán megvettem magamnak is. Azért az mégis csak úgy az igazi.

Még nincs aláírásom.

Szerkesztve: 2024. 10. 16., sze – 14:44

Én nagyon várom már az XCOM 3-mat, bár azt lehet olvasni, hogy sajnos felhagytak a fejlesztésével, de én még reménykedem, hogy lesz belőle valami.
 

Az első kettő egész jól modernizálta az eredeti, legendás X-COM-ot, és még utalás is volt az eredeti készítőre (Gollop Chamber mint megépíthető báziselem).

Az XCOM 5 részében mi lesz benne? Alapjáték,  War of The Chosen DLC, XCOM Long War 2-t, és az ezeket kombináló XCOM Long War of the Chosen DLC-n kívül mi az ötödik?

Az XCOM 2 amúgy nekem jobban tetszett, jobb, hogy generáltak a pályák és nem statikusak, a statikus pályák miatt az XCOM EU/EW baromi unalmas tud lenni. Jobb az is, hogy van az idegeneken kívül is ellenség (az ADVENT) - persze, az EW-ben ott az EXALT.

Meg jó az is, hogy van egy kis időnyomás, sietni kell az Avatar Project miatt.

A Chimera Squad viszont nekem nem tetszett.

Meg ha már itt vagyunk, van ugye egyrészt modern OS-re portolt X-COM az OpenXcom projektben, illetve ott van a Xenonauts 1/2, mint modernizált, de az eredeti X-COM-hoz hasonló játék.
 

Nem hagytak fel a fejlesztéssel, hanem csak felfüggesztették. Amennyire én tudom.

Az XCOM 2 öt darab kampányában még benne lesz a Tactical Legacy Pack DLC. Ahol Bredford előadja mi történt az első és a második rész közötti 20 évben. Persze nem csak dumál, hanem küldetések is vannak. Jó sok, egy komplett sztori. Amiket ha sikerül aranymedál értékeléssel teljesíteni akkor jó kis plusz tulajdonságokkal megáldott fegyvereket kapsz, amik a WOTC-ben jól jönnek, vagy már akár a vanilla-ban is.

Az XCOM 2 hozott javításokat, ésszerűsítéseket és generált pályákat. És persze hozott tervezési hibákat és szimpla program hibákat is. :)
Egyébként szerintem is jobb. Viszont, az első rész az LW moddal, nem nevezhető unalmasnak. Egyszer játszd végig (ha eddig nem tetted meg) és meglátod.
Amúgy pedig, na ugye, hogy az EXALT :)

Az Avatar miatti időnyomás az még elmegy, de ami küldetésekben van az már túlzás. Még nem dicsértem eleget a mod-okat, de jobb bha tőlem tudod erre készítettek valamit.

A Chimera nekem se tetszett. Nem is vettem meg.

A Xenonauts az túl retró és túl szőrszálhasogató. Valóban pár dolog lehetne részletesebb az XCOM-ban, de ami itt van az már túlzás. Hasonlóan Phoenix Point-hoz. Az is Gollop terméke egyébként. Az OpenXcom az nálam teljesen kimaradt, talán mert túlságosan lefoglaltak a Long War kampányok. Az első és a második részben is.

Még nincs aláírásom.

Nagyon jó játék, csak ajánlani tudom mindenkinek. Az első rész is nagyon jó, a második sokkal nagyobb kihívás főleg war of the choosennel. Minden perce megéri, de készülj fel hogy lesz anyázás, főleg ha nehezebb szinten tolod.

Az XCOM: EU/EW-hez képest az XCOM 2 valóban más szint, hullanak az emberek, mint a legyek, sokkal komolyabban kell a squad forgatására figyelni, nehezebb összeszedni egy über csapatot, amelyik legyőzhetetlenné válik.

Főleg, ha bekapcsolja az ember a permadeathet (Iron man mód).

Szerintem két szinten érdemes összehasonlítani a két részt. A Long War mod nélkül és azzal. Amennyiben használod, akkor az első rész komolyan megközelíti a másodikat.
A káromkodási képességeket mindkettő azonos mértékben fejleszti :)

Csak úgy utólag megjegyzem nem kötelező ám hullani az embereknek. Ez a dolog inkább attól függ, hogy mennyire sietsz befejezni egy küldetést ill a játékot, legalábbis szerintem.
Meg attól is, mennyire irányítod jól a csapatodat, mennyire jól menedzseled a komplett játékot. Bár az is lehet, eltérő módon gondoljuk, hogy mennyi jelent "legyek hullását".

Még nincs aláírásom.

Én a két rész közvezlen összehasonlításába nem venném bele a modokat, csak a DLC-ket. Ezek a gyártó eredeti játéktervei alapján készültek, ez alapján lehet összehasonlítani, hogy ők hogyan tervezték meg a játékmechanikát.

A modok nem az eredeti játék részei, mindenki olyan modot próbál ki, amit akar, és a modok készítői nem az eredeti játék tervezőinek szándéka szerint készítették el a modokat.

"a modok készítői nem az eredeti játék tervezőinek szándéka szerint készítették el a modokat"

Szerintem más lehet a helyzet. Szorosan együttműködve a játék készítőivel készült a LW mod. Szinte biztos szerintem, hogy súghattak annak során a mod készítőinek.
Például a második részben már (emlékeim szerint) a vanilla is használja a fatigue rendszert. Elképzelhető, az első részből kimaradt valamiféle design vagy programozói kapacitás vagy egyéb probléma miatt. Pl. időhiány.

Még nincs aláírásom.

Szerkesztve: 2024. 10. 16., sze – 16:29

Terror from the Deep.

Avagy bár nem rajongok a körökre osztott játékmenetért, de az X-COM tényleg nagyon jó volt.

A magyar ember jelképe a hátrafelé nyilazás. Vakon rohanunk a semmibe, miközben a múltunkat támadjuk.

Van még egy Xenonauts nevű ingyenes indie is. Elég sokat nyűttem ezt, nem is olyan rossz. Sajnos a Linuxos verzió szeretett random crashelni, így muszáj volt Wine-al babrálni. A 2023-ban megjelent folytatásával még nem volt időm játszani.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Ha jól nézem a cikk szerzője nem az eredeti DOS-os játékokról ír, hanem az újabb kiadásokról. Szerintem az eredeti sokkal jobb volt, és ezt akarja a Xenonauts is visszahozni.

Az is meglehet, hogy a srácnak nincs tudomása a régi játékokról.

https://en.wikipedia.org/wiki/XCOM

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Az XCOM jo jatek volt, nemreg elovettem egy kicsit nosztalgiazni.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Úgy döntöttem, hogy a Saga videóit nem egyetlen lejátszási listába teszem, hanem az egyes fejezetek külön listát kapnak.
Így az XCOM: EU is külön lista lesz, az XCOM: EW is az lesz és így tovább. Így lesz I/a. lista, I/b. lista vagy I.a. lista, I.b. lista stb.

Elnézést kérek azoktól akiknek ez kényelmetlenséget okoz, de a megtekintés könnyebsége miatt szerintem jobb lesz.
Esetleg ha van javaslat valami jobb megoldásra, azt szívesen veszem.
Lehet arra is szavazni, hogy az I/a vagy az I.a formátum tetszik jobban, mert ezen még gondolkodom.

Még nincs aláírásom.

Ezek mind olyan dolgok, amelyek utólag változtathatók, akár mindkétféle playlistet is megcsinálhatod, ha akarod, tök felesleges róla most gondolkodnod. A videók legyenek meg, aztán, hogy azokat hogyan kategorizálod azokat és milyen címet adsz nekik, az utólag is módosítható.