Autóm fenntartási költségei

Megosztom a személyautóm fenntartási költségeit 2018-2022. évek viszonylatában.

A célom nem polgárpukkasztás. Pusztán szeretném megosztani másokkal, hogy manapság milyen költségei lehetnek egy autó fenntartásának.
Sokan nem is gondolnak bele, hogy mennyi mindennel jár együtt egy saját személyautó fenntartása.
Nyilván lehet költséget optimalizálni (másik szervizbe menni vagy bizonyos karbantartásokat elhalasztani, ha lehetséges).
Itt-ott rövidítettem, de a táblázat így is széteshet. Ezért előre elnézést kérek.

Autó típus: Opel Insignia B, B20DTH, 170LE, 2018-s modellév, kombi

Táblázat:

Év Üzemanyag költség Ü. liter KGFB+Casco Telj. adó Megtett út (km) Szervizktg. Átlagfogy. Üzemanyag ktg. (Ft/km Halmozott üzemanyag költség (Ft/km) Összes költség (Ft) Km-enkénti összktg. (Ft) Halmozott összes költség (Ft) Halm. Km-enkénti összktg. (Ft)

2018.

218 205 Ft

560 liter

156 274 Ft

0 Ft

9 700 km

448 218 Ft

5,77 liter/100 km

22 Ft/km

22 Ft/km

822 697 Ft

85 Ft

822 697 Ft

85 Ft

2019.

282 524 Ft

761 liter

163 961 Ft

43 125 Ft

12 299 km

153 942 Ft

6,19 liter/100 km

23 Ft/km

23 Ft/km

643 552 Ft

52 Ft

1 466 249 Ft

67 Ft

2020.

203 569 Ft

551 liter

163 460 Ft

43 125 Ft

8 227 km

157 431 Ft

6,69 liter/100 km

25 Ft/km

23 Ft/km

567 585 Ft

69 Ft

2 033 834 Ft

67 Ft

2021.

191 473 Ft

344 liter

148 533 Ft

37 500 Ft

5 828 km

366 227 Ft

5,90 liter/100 km

33 Ft/km

25 Ft/km

743 733 Ft

128 Ft

2 777 567 Ft

77 Ft

2022.

330 528 Ft

651 liter

167 164 Ft

37 500 Ft

11 446 km

320 589 Ft

5,69 liter/100 km

29 Ft/km

26 Ft/km

855 781 Ft

75 Ft

3 633 348 Ft

76 Ft

A számokhoz tartozó magyarázat:
- Minden összeg bruttó, forintban értendő.
- Nincs benne semmi susmus. Minden számlával igazolt.
- A szerviztevékenységek hivatalos márkaszervizben időben kerültek elvégzésre. Olykor picit több is, mint amit a hivatalos szervizleírás előír.
- A szervizktg. oszlop tartalmazza az autóra költött időszakos szervizek árát, esetleges további alkatrészeket, téli gumikat, felnit, ablakmosót, műszaki vizsga díját stb.
- Nem számoltam sem jelenértéket, sem jövőértéket, sem inflációt stb. Minden összeg az adott évben keletkezett kiadást takarja.
- A halmozott értékek érdekessége, hogy láthatóvá teszi a 2018-tól az i-dik évig a teljes költségtípust és annak gyorsabb vagy lassabb növekedését.
- Egy nem várt első szélvédő csere miatt (Cascora) látható egy ugrás a Casco költségben.
- A gázolajat változó kutakon tankoltam, ami utamba esett és vállalhatónak tűnt.

A táblázat egyedül az amortizációt nem tartalmazza. Ennek oka, hogy ezt most megbecsülni se tudom, illetve majd az autó eladásakor fogom realizálni. Akkor majd visszaszámolom évekre arányosítva ln(x) függvénnyel. Jó pár évig nem tervezem eladni, az autóval elégedett vagyok.

Ami elsőre is látszik az autó fenntartási költségeivel nem különösebben foglalkozóknak:
- Az üzemanyag csak a költségek kb. 1/3-t takarja. Óriási tévedés azt hinni, hogy ezzel letudjuk az autó fenntartási költségeit!
- Az autó fix költségei (amelyeket akkor is kifizetsz, ha 1 m-t se mész - KGFB+Casco, teljesítmény adó) összemérhető az üzemanyag költségével ekkora futás mellett.
- Az államilag adómentesen adható költségtérítés 30 Ft/km. Amiből szerencsés csillagállás mellett jön ki csak az üzemanyag költség.

Hozzászólások

Szerkesztve: 2023. 02. 13., h – 00:03

2018-ban a teligumi szett miatt volt magas a szervizkoltseg?

Jó h a parkolásért, autópályáért nem kell fizetned! 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Mondjuk, ha csak megyében gyalogol az ember, akkor az emelt árakkal sem egy ökör ára az éves megyei matrica. Én munkahely és otthon között ingázok, ha be kell menni ügyintézni a nagy bevásárló központba és gyorsan végzek, parkolási díj sincs (munkahelyen meg ingyen parkolok). Persze egyén és lakó/munkahely függő.

pl garázsbérlés, vagy örzött parkoló jelentős tétel - ha nem akarod az utcai vandálok, tolvajok kényére-kedvére bizni a jármúved. Persze ha van saját garázs, akkor ezzel a kiadással nem kell számolni. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Meglepődtem, amikor a komment után elolvastam a usernevet. :)

Miért ne kellene számolni vele? Van egy garázsod egy másik városban, kiadod 5 fabatkáért, és a saját városodban bérelsz egy másik garázst szintén 5 fabatkáért. Így "ingyen van", nem? Egyszer csak eladod az autódat, felmondod a garázsbérletet, mennyivel több marad a zsebedben? És ha a felszabadult havi 5 fabatkát befekteted kockázatmentes hozam mellett? Na, annyiba került a garázs.

Ha valaki vezeti ezt a táblázatot, akkor releváns, mert nagyobb költségről van szó mint OP esetében az üzemanyag és a biztosítás együtt. Ha már elkezdted írni a költségeket, akkor kihagyni a tőkeköltséget kb. ugyanakkora önámítás, mint amikor valaki azt mondja, hogy üzemanyagköltség = autózás költsége.

Hogy van-e értelme egyáltalán így összeszámolni a kiadásokat, az már lehet a függvénye annak, hogy aránylag mekkora összegekről van szó.

Az autó értékének csökkenését (kb) is érdemes saccolni + az amortizációból fakadó folyamatos költség növekedésről pedig akár egy garfikon is szemléletes lehet.

Akinek telik majomra, annak teljen banánra is...

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Szerintem van egy elég nagy logikai bukta az ilyen számításban.

Amit itt összeírtok, az nem az autózás költsége. Nem szoktam "autózni". Bevásárolni járok, nyaralni, dolgozni, stb., esetenként autóval, néha mással. Az értelmetlen adat, hogy egy nagybevásárlásnál az autó megevett 4 deci benzint, meg amortizálódott 128 forintot. Legyen az, hogy innentől spórolok az autón, és heti egy nagybevásárlás helyett gyalog megyek a sarki kisboltba. Megveszek 1 db kenyeret, az kapásból pont annyival drágább, mint a heti egyszeri bevásárlás "autózás" költsége.

Akkor hogyan tovább? Legyen Kifli, hopszika, a prémium előfizetés éves díja 28k (nem ez a lényeg, így is heavily recommended), de legalább spóroltam az "autózáson".

Ez ugyanaz a demagóg faszság, mint a dohányzásról leszokás vs a Ferrari esete. Lecsökkentem az autózásom költségeit, nahát, nahát, hó végén meg ugyanannyi maradt a pénztárcámban.

tl;dr a fenti példában kijön 80 forintra egy km, de hazacipelnék egy heti bevásárlást ~400 forintért?

NIncs ebben logikai bukta, ez pont azt mutatja meg, hogy mibe kerül az, hogy autóval tudsz elmenni bevásárolni, ebédelni, dolgozni stb. Ahhoz képest, hogy mondjuk nincs autód, és ezt házhozszállítással, tömegközlekedéssel stb. kell megoldanod.
És akkor lehet mérlegelni, hogy megéri-e fenntartani az autót - az autó által adott kényelmet meg mindenki egyénileg árazza.

Mondjuk a heti nagybevásárlást sem igazán értem. Elmegyek kétnaponta boltba egy hátizsákkal, az igazán nagy dolgokat meg havonta egyszer megrendeli az ember.

 

Ez a modell nem azért nem jó, mert 80 ft egy kilométer, hanem azért, mert vannak fix meg változó költségek és nem különbözteti meg őket. Például ha heti 4km-t autózol mert nagybevásárlásra használod csak, akkor baromi drága lesz egy kilométer, mert nem oszlik el a fix költség. Akkor máris nem egy kiló kenyér ára egy bevásárlás, hanem lehet, hogy egy mosógépé.

mibe kerül az, hogy autóval tudsz elmenni bevásárolni, ebédelni, dolgozni stb.

Annyiból mégsem, hogy ha megváltoztatom a használati szokásaimat, akkor változik a ft/km is. Iránymutatásnak persze jó lehet.

Elmegyek kétnaponta boltba egy hátizsákkal, az igazán nagy dolgokat meg havonta egyszer megrendeli az ember.

Én addig tudtam ennyire előre tervezni, amíg egyedül laktam. Biztos nem lehetetlen, de nehezebb.

Na de pont az a lényeg, hogy a ft/km az egy semmitmondó szám. Van fix költség, ami független attól, hogy hány km-t megy az autó, ezt akkor is ki kell fizetned, ha 1km-t mész vele egy évben, meg akkor is, ha 80 ezret.

És van a változó költség.

A logika (meg a közgazdaságtan) azt diktálja, hogy ha már kifizeted a fix költséget (mert van autód), akkor azt használd minél többet, hogy a fix költségedet eloszlasd a lehető leginkább.

Azaz pont fordított a dolog: amint autót veszel, megváltoztatod a használati szokásaidat, hogy minél jobban kihasználd az autódat (minél jobban oszoljon el a fix költség).

A logika (meg a közgazdaságtan) azt diktálja, hogy ha már kifizeted a fix költséget (mert van autód), akkor azt használd minél többet, hogy a fix költségedet eloszlasd a lehető leginkább.

Ha pusztán közgazdaságtani szempontból nézzük, akkor nem így van. Racionálisan minden utazás előtt végig kellene gondolnod, hogy az adott út hogy lenne a legköltséghatékonyabb. Tulajdonképpen onnantól, hogy kifizetted a fix költséget, az már elsüllyedt költség.

Nincs logikai bukta, az egész nézőpont kérdése. Ennyibe kerül az autó. Pont. Az, hogy ezt mire használod, egy másik vetület.

Ha meg a vásárlást nézed (mondjuk maradjunk a rendszeres heti/napi bevásárlásnál): olyan nagy különbséget nem látok a bevásárlóközpont (ahova gyakorlatilag szinte mindenki autóval megy) és a naponta elérhető távolságban lévő Spar/Lidl/Aldi/bármi közt, ami indokolná, hogy autóval kellene menni bevásárolni, tehát az összehasonlításod egy téves összehasonlítás. (igen, ebben benne van, hogy budapesti vagyok, egy messze lévő falusi kisbolttal ez nyilván másként jönne ki) A 'helyi' boltba (viszonylag rosszul ellátott részen lakunk, hiába Budapest, a legközelebbi bolt (Spar, Aldi) 1 km) hetente egyszer elmegyünk kerékpárral és bevásárlunk, nincs plusz költség arra, hogy autóval vagy bárhogyan.

Látom, hogy mennyibe kerül, és tudok ezzel a költséggel tervezni előre, illetve tudok azzal számolni, hogy az autó ugyan benzinnel megy, de egy kilométert a használati szokásaim és a múltban ráköltött egyéb kötelező/szükséges dolgok alapján x Ft-ból tesz meg, azaz egy-egy utazás mennyibe is kerül valójában.

Amikor Budapesten laktam, elég sokszor megbecsültem a marginális költségét az autózásnak, összehasonlítottam a benzin + parkolás költségét a buszjegyekkel, és általában nyert az autó. Persze, elismerem, kijöhetett volna más is, ha

a) veszek bérletet (és többször megyek a belvárosba)

b) nem csak a marginális költséget számolom (de a munkába járás az külváros->külváros volt,napi kb. 1 ... 1.5 órát spóroltam az autózással, szóval az autózás alapköltségét oda számoltam.

Éveken keresztül nem foglalkoztam pl., a villamos áramfogyasztással. Jött a tavalyi év augusztusa, elvettem a páromtól a befizetett csekkeket. Elkezdtem nézni a fogyasztás-mérőket, és két évre visszamenőleg dossziéba rendeztem az erre vonatkozó papírokat. - Augusztusig már 10 éve 14-17 ezer között volt a villanyszámlánk. Már szeptemberben hirtelen 8 ezer lett, (meg is lepődtem a dolgon..,) majd azóta 8-9 ezer között maradt a legutóbbi számláig is. Pedig úgy gondoltam, hogy ez az ősz és tél eleje alatt nem fog menni. (És persze nem jött "Lagzi Lajcsi" segíteni! :) )

- Hozzátartozik, érdemes figyelni a költségekre, mert ha nem figyel az ember, nem is jön rá a "rezsicsökkentés" lehetőségeire. (Mondjuk, mindezt úgy értem el, hogy az életmódomon alig változtattam. Kb. ugyanannyit vagyok gépen, - vagy még többet, - mint előtte.)

Az autózás költségeit is nagyban befolyásolja, hogyan használod és hol-mire. Az viszont jó ösztönző, ha látod a számokat. - (Mert van kerékpár is, tudatosan szép időben jobb választás lehet - feltéve, ha nem kell munkaállomásokkal kilométereket rohangálni.) Az, hogy összesítve is látod év végén a számokat, arra is jó, hogy már első évben látni fogod, mikor érte el az autós költséged a beérkező jövedelmedet. :)

A kávéfogyasztás átgondolása is egy kifejezetten jó példa, mert pl. az otthoni kotyogóban, - a kiválasztott babkávéból darált, - megfőzött kávét csak kevés presszógép übereli, és biztosan olcsóbb lesz úgy. (A munkatársakkal beszélgetni egy pohár víz mellett is lehet... :)

- Persze tudom, a Starbucks-ban nem opció.., viszont amikor legutóbb 1600-ért ittam ott egyet az Aréna plázában a gyerekeimmel, nem is voltam hasra esve, a marha nagy kávéaromától és illattól. - (Ittam már máshol olcsóbban és számottevően jobbat is.)

Én kb. 15 éve írom az összes havi bevételem és kiadásom. Év végén vagy elején, amikor egyenesbe hozom a táblázatot, akkor el szoktam rajta gondolkodni pár órát. Néhány ilyen kérdés:
- Mi mennyit ér?
- Sokat költök-e élelmiszerre?
- A hobbijaim mennyire befolyásolják a kiadásaim?
- Érdemes-e munkahelyet váltanom pusztán az anyagiak miatt?
- Melyik hónapot tervezzem deficitesre?
- Vajon tudom-e tartani a megtakarítási szintem vagy változtatnom kell a bevétel / kiadás arányon?
- Volt-e olyan rendkívüli kiadás, ami "földhöz vágott" vagy deficitet okozott az adott hónapban?
- Mikorra tervezhetek nagyobb kiadást?

Volt már bármilyen, valamennyire szignifikáns változtatás, amit kifejezetten ezek alapján az adatok alapján csináltál?

Mondjuk volt olyan, hogy lemondtál egy hobbidról, csak emiatt az adatok miatt? Vagy nem cseréltél le egy javíthatatlan háztartási gépet, mert nem az adott hónapra volt beütemezve?

Volt már, hogy ezt-azt változtattam. Nyilván ésszel.

Csak egy apróság: mobiltelefon előfizetés. Nagyon régen (23 éve) feltöltőkártyásként kezdtem. Aztán pár évre váltottam előfizetésre. Folyamatosan számolgattam, hogy mikor éri meg. Majd egyszer csak visszaváltottam feltöltőkártyásra. Egyszerűen nem érte meg havi 5-8e Ft-t (hónapfüggő volt) kifizetni, ha ugyanazt meg tudtam oldani havi 2e Ft-ból. Fixen.
Tudom, fillérbaszó vagyok. :)

Értem hogy van egy raklap adatod beirva, de segitett ez eddig bármiben?

Nekem igen, de el tudom fogadni, hogy nem vagyunk egyformák. A megvehetem-e az XYZ cuccot, meg hasonló kérdésekben segít, ha be van osztva előre a pénzem. Ugyanitt, ha tudom, hogy lesz egy nagyobb kiadásom (megyek nyaralni, telelni, laptopot kell cserélnem, fesztivál, whatevs), akkor nekem segít felkészülni rá úgy, hogy közben nem veszett fejsze nyele a megtakarítás se.

Ősszel annyira megszaladt a YNAB előfizetés ára, hogy ~néhány napig nem volt budget appom, nekem nagyon hiányzott.

Igen. Ha nem is fesztivál, de mondjuk az étterem/elektronikai-kütyük/nyaralás fronton a long-term tervek többször beleszóltak, hogy „bár ki tudnám fizetni életem első sielését, akkor kb. esélytelen lenne az éves cél megtakarítási rátámat elérni, így inkább hanyagoljuk”.

Ugyanígy, egy ideje gondolkozom egy új zajszűrő fülesen (a jelenlegi még működik, de van rajta 1-2 apróbb hiba, kopás, törés), de egyelőre nem ugrom bele ~120k-ért egy új Sony WH-1000XM5-be, mert aludva rá egyet, tudom, hogy csak impluzusvásárlás lenne. Vagy a MOL-Limo vs tömegközlekedés fronton is volt már ez szempont, hogy a 100 perc vs 120 percnél úgy döntöttünk, azt a +12k-t nem éri meg, hogy ~20 perccel gyorsabban járjunk meg egy családlátogatást.

Aztán nem mindig sikerül, 1-2 felesleges ketyere így is becsúszik még mindig.

Adatvezérelt (tudatos) döntést csak begyűjtött adatok alapján tudsz hozni. Minden egyéb esetben érzelmi döntést hozol - ami ettől függetlenül lehet pont ugyanaz mint amit adatvezérelten hoznál.
Az persze egyéni hozzáállás kérdése hogy mennyire "kényszeresen" gyűjtöd az adatot.

Gábriel Ákos

Azért az intuíciót se becsüljük alá. Az átlagostól nem nagyon eltérő esetekben az emberi agy elég jól tud becsülni (pl. mennyivel gyorsabban tudod ösztönösen elkapni a labdát, mint kódot írni a surlódás, forgás, Magnus-erő, stb. figyelembe vételével felírt mozgásegyenletek megoldására). Persze, ha az egyik lehetőséghez a döntésnél érzelmileg viszonyulsz, akkor már nem lesz megbízható az intuíciód.

> A táblázat egyedül az amortizációt nem tartalmazza. Ennek oka, hogy ezt most megbecsülni se tudom, illetve majd az autó eladásakor fogom realizálni. Akkor majd visszaszámolom évekre arányosítva ln(x) függvénnyel. Jó pár évig nem tervezem eladni, az autóval elégedett vagyok.

 

Azért valamit érdemes beleírni, mert így 0 forint. Az elvi maximum az 20 év:), a minimum a 10év. Azaz az autó újkori árának évi 1/20-át, vagy 1/10-ét illik beleírni. Persze ettől jelentősen eltérhet (szériahiba, akkor a használtpiacon se lesz értéke, vagy épp ellenkezőleg nagyon tartja az árát). De valamit írj bele.

Még az inflációt kellene beleírni, mert 2018-ban 5MFt, manapság mennyit ér?

(valaki írhatna valami matematikát rá, hogyan kell ezt kiszámolni, egyszerű halandónak. 2018 feb 5Mft, 2023 feb XMFt, íme a matek hozzá: ....)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nem is csak ez, hanem a nyugatról levedlett autók használata itthon. Jelentősen megugrott a használt, új autót egyre kevesebbet vesznek az emberek.
 

Miiközben a közúti gépjárművek száma folyamatosan nő, 4 millió feletti már:
https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0040.html

Viszont az autók több, mint fele használtan kerül forgalomba Magyarországon:

https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0022.html

Míg mondjuk 2011-ben 28 867 használt autót helyeztek forgalomba, tavalyelőtt már 129 ezret.

De a használtautók forgalomba helyezése is lassul.

> pl. a 27 éves hobbiautómmal erősen rontom az átlagot :D

 

Valoszinu nem szalonbol hoztad el. En azt irtam, hogy mennyi ideig tervezi megtartani.

Ha hasznaltan veszed, akkor is be tudod irni a vetelar 1/10 vagy 1/20-at evente.

Nekem is van olyan kocsim ami 20+-os, de meg nem jart le a 20 ev.... :)

Plusz lehet, hogy van maradekertek (amiert eladod), vagy nincs (bontoba adod le). De ugyanakkor barmikor beled johetnek es gazdasagi totalkarban adnak neked 500kHUF-ot a 27 eves kocsidra.

 

A lenyeg, hogy valamit irjunk be, mert a 0Ft nagyon durva.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Mindkettotoknek:

2018 feb 5Mft, 2023 feb XMFt, íme a matek hozzá: ....)

 

Szoval eloszor erteket irjatok.

"Pl: 2018 februarjaban a parnahuzatba betett 5MFt keszpenz most 2.4MFt-ot er, ime a matek hozza:

ahh, nem irok matekot, hulye aki nem erti:)"

 

Vagy tenyleg vegigszamolja, es leirja. Vermerseklet fuggo, de azert egy X.xMFt-ot irhatnatok mindketten.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Egyedi autóra szabva az amortizációt, szerintem egy negatív exponenciális görbét kellene illeszteni. Ez alapból 1-ből tart nullába az x=0 ponttól nézve x=végtelenbe. Ezért ez tekinthető százaléknak.

Ehhez így 2 időponthoz tartozó érték kellene. Például a kezdeti ár (vétel ár) és a jelenlegi érték. Ekkor elfogadható pontossággal számolható. Példa:

 

Vételár = 5M = 100% (infláció korrekció kellene hozzá)

Jelenlegi érték = 3M = 3/5 = 60%

Eltelt idő = 800 nap

Vagyis x = 800 és y = 0.6

y = exp( -x * k )

ln(y) = -x * k

k = -ln(y) / x

k = -ln( 0.6 ) / 800 = 0.0006385320297074885

 

Kérdés: mennyit fog érni 1000 nap elteltével a vásárlástól számítva? Itt y értékét keressük:

y = exp( -x * k )

y = exp( -1000 * 0.0006385320297074885 )

y = 0.5280670420760359

Vagyis 53% lesz már csak az értéke.

(Itt is infláció korrekció kell a forintra visszaszámoláshoz.)

Nem teljesen látom, hogy ez a modell mire jó. A gyakorlatban két verzióját tudom elképzelni az amortizációszámításnak:

  • egyszerűsített, tervadatokkal (pl. számviteli amortizáció, szórakozásból felírom magamnak, stb.)
  • objektív, tényadatokkal (pl. lízingelt autó visszaadása utáni értékesítés, stb.)

Én azért nem bonyolítanám ezt el, mert a legelső makrogazdasági esemény (pl. covid alatti leállások, chiphiány, stb.) felborítja az egészet. A végén ~ugyanannyira lesz pontos, mintha fogom az aktuális értéket, nézek rá egy lineáris trendet, aztán jó' van az úgy. Simán volt olyan az elmúlt pár évben (nekem is), hogy az autó értéke masszívan csökkent mondjuk az első 3 évben, utána egy év alatt magasabbra nőtt, mint ami a szalonban anno rá volt írva.

Amortizaciot pedig sokszor linearisan szamolnak a kezdeti es maradvanyertek (lehet 0; vagy negativ, ha hulladekgazdalkodni kell?) kozott.

Szemelyautora meg kb tok mindegy, hogy mit csinalsz. Megvetted X Forintert, eladod Y Forintert. A kulonbozetet meg szetosztod ugy, ahogyan tetszik.

A szalonbol kigurulva 1 masodperc alat veszti el a jo reszet az ertekenek, majd stabilizalodhat jo sokaig. De akar novekedhet is, ha az autopiac olyan kunsztokat ad elo, mint a a covid ota tapasztalhato ellataslancbeli problemak miatt. Erre milyen gorbet huzol?

Egyetértek azzal amit írsz a te szempontodból. A válaszom viszont másra irányult.

Minimális információ megválaszolásánál csak nagyon általános modell adható. Ha részletes infókat veszünk alapul, akkor más a számítás.

A kérdés amit megválaszoltam arra vonatkozik, hogy ha semmit nem tudsz a feltételekről, csupán azt, hogy a kiindulási érték X, és N nap múlva pedig Y, akkor milyen legjobb válasz adható.

Lineáris modell csak akkor jó, ha az amortizáció is lineáris. Gondolom egyetértesz. Bár kérdés mit értesz lineárison, mert a változók lehetnek nem lineárisak egy lineáris modellen belül.

Ha semmirol nem tudsz semmit, akkor a ket pontra huzott modelled pont annyira lesz jo, mint barmi mas. Rahuzhatsz egy negativ exponencialis gorbet, csak remenykedj, hogy nem a szivhangodrol van szo...

Ha tudod, hogy amortizaciora kell valami modellt rahuzni, akkor mar jelentosen megnovekedett a tudasod. Ha azt is tudod, hogy ez egy tervezett amotrizacio (pl. haszongep egy projekttervben) vagy "elszenvedett" (pl. nyugdijas konyvtarosneni hobbiautoja szigoruan garazsban tartva), akkor meg tobbet tudsz.

Huzhatsz ra negativ exponencialis gorbet, ha az jobban illeszkedik a modellezendo es modellt futtato rendszeredhez. Sot direkt figyelmen kivul is hagyhatsz jopar hatast, amelyekkel (alapos indoklas utan) nem akarsz foglalkozni, vagy nem illeszkedik az elkepzelt modellhez (ez azert eros szakmaiatlansag), igy meg bizonyitottnak is erezheted a josagat. Ezzel annyit ersz el, hogy lesz egy neked tetszo modell. Es ez igy jo, hiszen a modellalkotas lenyege az, hogy a bonyolult valosagot szamunkra egyszeruen kezelhetove alakitsuk.

Viszont, hogy igy kapsz egy altalanosan jo/legjobb modellt, azt azert vitatnam.

A kiindulási alapom az, hogy tudom hogy amortizációról beszélünk (természetes) és van egy kiindulási értékem és egy jelenlegi értékem. Nem látom megindokolva részedről a lineáris csökkenést ehhez.

Abban egyetértettem feljebb, hogy ha több infó van, akkor jobb modell adható. De ha csak az általam említett fenti, akkor arra milyen modellt adsz? Konkrétan végezz nekem egy számítást kérlek. Erre kíváncsi vagyok.

Abba ne menjünk bele, hogy nem csak ennyi infót ismerünk, mert erre válaszoltam eleve és ez érdekel most is, mint probléma. Ugyanis nagyon közel van a gyakorlathoz, mert sokszor csak ennyit ismerünk.

A neg.exp görbe az életünk rengeteg területén megjelenik sok mással szemben. Ha véletlen festéket borítasz a betonra és slaggal elkezded leveretni, az is neg.exp görbe lesz az általam feljebb leírtak miatt. Tehát az alap feltevésem ezen modell mellett sok szempontból megalapozott. Rengeteget lehetne róla beszélni még. Például hogy egy autóban az egymásra ható erők is csökkennek sok ok miatt és így a hatásuk is csökken. Például az ajtó kopás mértéke is neg.exp lesz, mert habár folyamatosan kopik, a teljes képhez képest egyre transzparensebb az új állapot az előzőhöz.

Matematikailag igazad van, gyakorlatilag még mindig ott tartunk, hogy a 4 éves autóm többért fog elmenni, mint amennyiért én vettem 0 km-rel. Értsd, a te modelled ~ugyanakkorát tévedett, mint az én deszkamodellem. A gyakorlatban bőven elég amortizációs számítás, hogy új ár mínusz aktuális érték, esetleg egy fix mértékű lineáris amortizáció, mint pl. a számvitelben.

Akkor egy napos állapottól számítsuk.

Számítsuk, bár nem értem, mi változik. Vettem egy kocsit négy éve, X millióért, egynaposan ért mondjuk X-1 milliót, most meg X+0.5 milliót. Mit mond erre a modell, mennyit fog érni jövőre?

Kérdésem:

Nem tudom a kérdésedet az elméleti matematika területein kívül, a gyakorlatban értelmezni. Így olyan választ sem tudnék rá adni, amit elfogadhatónak tartasz.

Az érték csökkenése folyamatosan lassul szerintem. Ha nem így van, nyugodtan javítson ki valaki.

Az elején gyorsan veszít az értékéből (kihozod az új autót a szalonból, már nagyot esik). De ahogy telik az idő, egyre lassabban esik az ára egységnyi idő alatt. Ez belátható szerintem.

Az első 1 évben többet esik, mint 20 évesről 21 évesre lépésnél. (Infláció korrekcióval).

80 évesről 81 évere még kisebb az érték esés. (olds mobil kérdést hagyjuk).

A neg.exp. görbe pont hogy felvesz minden trendet. Akár lineárisnak is tűnhet közelről, ha éppen olyan kell.

Mint a víz hűlése. A hűlést okozó tényező folyamatosan gyengül, mert ahogy hidegebb lesz a forró víz, annál kisebb lesz a hő különbség, és így a hűlést előidéző erő nagysága. A deriváltja neg.exp.

80 évesről 81 évere még kisebb az érték esés. (olds mobil kérdést hagyjuk).

 

Na ez az, ami nem igaz. Mert az autó élettartama nem végtelen. És minél nehezebb hozzá alkatrészt szerezni, minél nehezebb üzemben tartani, annál nehezebben adható el a piacon - azaz annál kevesebb az értéke. És amint eladhatatlan lesz a piacon, az értéke 0-ra esik. De ez nem a végtelenben történik meg.

A neg.exp. görbe pont hogy felvesz minden trendet. Akár lineárisnak is tűnhet közelről, ha éppen olyan kell.

Dehogy. Például nem tud fordított szigmoidot. Azaz az elején nagyot esik az autó értéke, utána a használati idő nagy részében kvázi konstans, majd az elhasználódás végén meg hirtelen bezuhan nullára.

A 80 év távlat példa valóban sok autónál. De akkor vegyük csak 20 éves távlatig. Jobb modellt nem tudok a neg.exp-nél.

Bezuhanás szerintem nincs, mert folyamatosan megy le közel nullára az értéke. Természetesen a gyakorlatban átfordulhat mínuszba, mert az elszállítás is pénzbe kerülhet stb. Ettől tekintsünk el és a köztes időt leíró modellt vegyük.

Insignia A-m van, 2012-es. Simán vannak ugyanekkora éves szervíz számok nálam is. Nálam már csak az alkatrész számlás, a javítás meg szerelő haverral/havernál. Most majd viszem automata váltóshoz, még nincs baja, megelőzés képpen.

Az a nulla évesen 4 kiló szervízköltség az erős. 

Gábriel Ákos

Azért érdemes szerintem külön szedni mert a gumi az egy jelentős tétel, aminek ráadásul tud műszaki jelentősége is lenni (többletfogyasztás, stb.)

Én pl anno azért vettem az autómra Michelin-t mert a tesztek szerint majdnem 2x annyit megy el vele az autó mint a hasonló kvalitású picit olcsóbb gumikkal.
25-30 vs 50ekm. Ez pont 3 év használat (max 5) tehát még pont jó, nem 2 gumiszettet használok el hanem 1-et amit úgyis cserélni kell.
Persze azt is megértem aki ennek nem megy utána mert nem érdekli.

Gábriel Ákos

Mint mondom, ilyen erővel az üzemanyagról is külön lehetne vezetni a statisztikát, hogy mikor milyet és hol tankolva mekkkora fogyasztás jött ki, lehetne vezetni azt a statisztikát, hogy milyen olajjal stb.
Kérdés, hogy megéri-e? Műszaki jelentősége minden tételnek lehet az autóban, a fogyasztást nagyon sok minden befolyásolja. Az is, hogy használtál-e közben klímát, ha igen, hány fokon, melyik úton mentél, mennyivel stb.

Szerkesztve: 2023. 02. 13., h – 13:21

Elolvastam 🤔 Ezután sem érdekelnek ezek a költségek. Pedig nekem még hozzájön egy motor is. Asse' ócsó.

Téli gumit nem vettem (hova? a mediterrán éghajlatra? :D), első olajcsere meg 2 év után van a zsír újonnan vett autómnál.

trey @ gépház

számodra - gumisok álma

Biztosan én vagyok a gumisok álma, akinek 3+ éve ugyanaz a 4season fityeg a kocsiján.

 

Elképesztő felelőtlenségnek tartom ezt. Éjszaka minuszok vannak hónapok óta. Megnézheted akármelyik tesztet, hogy milyen a féktávod ilyenkor. Ha már megpróbálsz okosabbnak tűnni a sok hülyénél, akkor inkább dobj fel rá egy prémium all seasont, de az hogy nyárizol a minuszokban, az full kreténség.

Mindenféléről tudsz összevissza beszélni, csak arról nem, amiről szó van. Az, hogy a nyári gumi minuszokban képtelen a megfelelő tapadásra, nem tipp, és nem hülyeség, hanem komoly tény. Idiótaság, amit művelsz. Hiába dumálsz itt mediterrán időjárásról meg banánról, nyisd ki az időjárásjelentést és meglátod hogy éjszaka mi van.

Én azt mantrázom hogy a nyári gumi nem megfelelő télen, és ezt nem is tudtad semmi konkréttan megcáfolni, csak összevissza beszélsz kellemetlenül. Például a mai napon ha éjszaka nem ültél be, csak nappal fogsz, azzal nincs gond, mert kb 10 fok lesz. De lássuk be, életszerűtlen hogy 3-4 hónapig ennyire kimélnéd az autódat. Nyilván azért van, mert időnként menned kell valahova. És ha éjszaka menned kell? Nem mész? Bevállalod?

Amig nem mérik le rendesen, addig feltételezni kell, hogy egyforma. De egyébként vedd elő a józan paraszti eszedet. Szerinted mitől függ egy féktáv? Attól hogy milyen logó van autón?

Ha minden körülményt adottnak veszünk, akkor azt mondanám, hogy a könnyebb autó könnyebben áll meg (nyertem).

Azért a fékek már 30 éve is tartottak ott, hogy simán beblokkolták a kereket, innentől kezdve meg a gumin és az ABS finomságán múlik a dolog.

Én kérek elnézést, ha az audiban annyival faszányosabb ABS van.

  • fékek minősége
  • a fékek típusa
  • féktárcsák mérete
  • féktárcsák gyártója

etwas, bármelyik autó be tudja blokkolni a kerekeket egy pillanat alatt, ezt vehetjük közös adottságnak

  • a gumik szélessége

az autó súlyához van igazitva, tehát saját magához képest kell jónak lennie a keréknek, nem a többi (2x súlyosabb) autóhoz képest. Ez pedig nem rád, hanem az autómérnökökre tartozik.

  • a felfüggesztés összességében

nem.

  • igen, akár a szoftverek is

igen, ezt el tudom hinni (ABS)

 

A locsogás helyett kereshetnél valami hitelesitett értéket is ezekről a modellekről, ahol minden körülmény olyan, amilyennek lennie kell, és el fogom hinni, hogy az audi hamarabb megáll. Amit aztán elbaszol és elrontasz a nyári gumiddal, de ettől ez még nem lesz okos döntés.

Kifelejtettem, hogy a Suzukikat gagyi gumikkal árulják, míg az Audin a belépő szint is egy rendes abroncs. Szóval van itt még bőven különbség.

A Yomohama gagyi? Ha már ilyen magabiztosan mesélsz a suzukik gyári gumijairól, akkor meséld el kérlek hogy melyik része gagyi.

https://fastestlaps.com/models/audi-a3-sportback-35-tfsi

Braking distance

50 kph - 0 9 m (30 ft)
60 kph - 0 14 m (46 ft)
100 kph - 0 34 m (111 ft)
120 kph - 0 56 m (184 ft)
130 kph - 0 58 m (192 ft)
150 kph - 0 78 m (255 ft)
160 kph - 0 91 m (299 ft)

 https://fastestlaps.com/models/suzuki-swift-1-2-dualjet-hybrid

50 kph - 0 10 m (32 ft)
100 kph - 0 37 m (122 ft)
150 kph - 0 85 m (280 ft)

 A sebességgel arányosan egyre szarabb a Suzuki. 150 fölött meg értelmszerűen nem tesztelték. Nem merték :D :D D

trey @ gépház

Köszi. Tehát 50 km/h -nál 2 lábbal, azaz 30 centivel rosszabb. Nem nevezném veszélyesnek, de ha ez egy hiteles összehasonlitás, akkor egy kicsit tényleg rosszabb.

Már csak a nyári gumidat kell megnézni, mit csinál minusz 5-10ben. Megnézem én. Tipusa?

Jaja, 50-nél 1 méter, 100-nál 3 méter, 150-nél 7 méter. :D :D :D

Vagy az év nagy részében ennyivel szarabbul állsz meg. :D :D :D

Feltéve, hogy a romod van olyan műszaki állapotban, mint az én 6 ezret futott autóm.

trey @ gépház

50nél nem 1 méter, hanem 30 centi. Miért hazudsz a saját magad által hozott adatról? Legalábbis az ft -ben megadott érték szerint.

Az autóm nem rom, hanem egy 3 éves, szervizelt, jó állapotú jármű. Az hogy romnak nevezed, csak téged minősit.

Tehát még egyszer: gumid tipusa? Meg kéne csinálni a házi feladat másik felét, amit én vállaltam.

Ja, meg ott van mellette méterben is. 9 meg 10 :D  Bocs, hogy európaiként azt néztem.

Nem érdekel a terelésed. Kérlek ne hajts ki a járműveddel a közútra, mert veszélyeztetsz. Hosszabb a féktávod. Kiváltképp, ha nem ötvennel közlekedsz.

^^ Kb. ez a szint a rinyád.

trey @ gépház

Ha harmadszor is megkérdezem a jelenlegi nyári gumid tipusát, és most sem árulod el, akkor azzal már titkolod, feltételezhetően azért mert a kinos eredményektől tartasz.

 

Kérlek ne hajts ki a járműveddel a közútra, mert veszélyeztetsz. Hosszabb a féktávod.

És mi a helyzet a többi 450 féle autóval az utakon? Mindegyik megfelel neked?

Fogalmam sincs. Te vagy a gumibubus. Nézd meg mivel szállítják az Audi A3 Sportback-et.

És mi a helyzet a többi 450 féle autóval az utakon? Mindegyik megfelel neked?

Ha én te lennék, akkor azt mondanám, hogy amelyik szarabb, az maradjon otthon!

trey @ gépház

Tehát az audi a3 sportback fékútja a mérce, ami alatta van (bármennyivel is), az maradjon otthon. De a nyári gumi télen az simán mehet. Érdekes hozzáállás. Kognitiv disszonancia gondolom befigyel.

Megnézem majd a gumit, de sokat segitene ha megnéznéd mit tettek fel rá.

Abban a kérdésben, hogy minusz 5-10ben a nyári gumi rideggé, keménnyé válik és a tapadása bezuhan, nincs helye személyes preferenciának. Ez olyasfajta tény, amibe kár belekötni. Le van tesztelve. Ismert tény. Számok és adatok mutatják be.

 

Nem azt mondtam, hogy téli gumit vegyél, hanem ne nyárit télre, amibe a 4season is belefér. Konkrétan azzal kezdtem, hogy szerintem azzal járnál a legjobban, ha premium 4seasont tolnál. A gumisok ennek nem annyira örülnek, hiszen felezi a melót, de igazság szerint az országunk klimája épp megfelelő ezeknek. Az a baj, hogy te nyárit használsz all seasonnek, ami ~80%ban oké is, hála a klimaváltozásnak, de azért még erősen ott vannak az éjszakai minuszok, azokban aaz időkben meg nem jó a nyári.

 

A személyes preferencia határa szerintem itt a télen téli, nyáron nyári, VAGY a 4seasonig terjed. A keresztbe variáció a felelőtlen marhaság kategória. Gyerekes, hogy inkább elkezdesz a többibe is belekötni, de a te személyes preferenciád továbbra is szentség, pedig adatsorok bizonyitják, hogy marhaság.

Mondjuk ezt te magad is elismerted, és azzal kerestél kibúvót, hogy éjszaka, amikor fagy van, te alszol, de ne haragudj, ez a nevetséges magyarázatok kategóriája. Nem életszerű, kamu. Van olyan helyzet, amikor indulni kell, ráadásul a minuszok eltartanak kora délelőttig, nem kell ehhez sötét.

Az általad favorizált nyári meg 6 métert szurkol fel 2 fokon, és még minuszokról se beszéltünk: https://hup.hu/comment/2887228#comment-2887228

Inkább egy minimális penalty nyáron, mint életveszély hónapokig. Egyébként szar infóid vannak szokás szerint, a mai modern 4season és a magyar "tél" szereti egymást.

 

Ne azzal foglalkozzál hogy másvalakiben hol kereshetsz valami kis hibát, hanem a saját marhaságaidat javitsd meg.

Tehát összefoglalva:

Gyuszk az év 12 hónapjából 9-10-ben szarabb féktávval közlekedik mint én (sebesség függvényében egyre szarabb), viszont, nyáron nem csak az autójából fakadó gyengeségek miatt, hanem annak tetejébe mert egy olyan gumit használ, ami nyáron nem optimális.

🤷‍♂️

Erre jön az, hogy én télen lehet, hogy majd pörgök* mint malac a jégen, ha előveszem az autót && kevesebb lesz mint 7 fok. :D

(* valójában, egyszer sem pörögtem még)

trey @ gépház

Ezt a harcodat most tényleg nem értem, a két autó teljesen más ligában játszik. 
Az elmúlt 2-3 évben szerintem nem volt 2 napnál több összesen amikor a nyári gumis Audi abszolút hátrányban lett volna a Suzukival szemben
(Ettől függetlenül én is vettem téli gumit és felnit a BMW-re, mert _önmagához képest_ van különbség. És mert így nem eszi a só a nyári felniket. Amúgy netto pénzkidobás részemről, hacsak egyszer be nem nézek valamit nagyon és pont számít az a néhány méter féktáv.)

Gábriel Ákos

Azért mondjuk pont nem egy A3-as audiból osztanám az észt, de hagyjuk. Ismerősöm ~600 lovas S6-al jár, de azon van téli gumi. Na, az már mondjuk audi. Főni A6-osára is jutott. 

Az megint egy dolog, h Trey gyakorlatilag alig használja a kocsiját.

Én meg amikor lekopik az új autóról a nyári+ a hozzá vett téli kombó, akkor fixen valami tesztgyőztes 4 évszakosra váltok.

Figyi, ez nem a ki tud nagyobb számot mondani vetélkedő, de azért egy Suzukival szemben hadd osszam már belőle ... :D

Én meg amikor lekopik az új autóról a nyári+ a hozzá vett téli kombó, akkor fixen valami tesztgyőztes 4 évszakosra váltok.

2023 slágere a 4 évszakos gumi!

10+ évvel ezelőtti flame-ekben még a télit istenítettétek.

10+ év múlva meg pont azt csináljátok majd mint én. Marad a nyári :D

trey @ gépház

Tőlem azt osztasz, és abból, ami jólesik, tényleg qrvára nem érdekel. :) Nekem szaladgálós autónak nagyon bejött az új swift, ha teheted próbálj ki egyet, ez már rohadt messze van attól, ami volt. pályára nem szivesen megyek vele, de megtehetem, mert van nagy kombim.

Simán lehet amúgy, h a 10 éves jóslatoddal igazad lesz.

Btw egy suzuki kizashi jobb autó, mint egy a3/a4. Pedig az is suzuki. :)

Ennek az egész fékezés / gumi témának a legkevesebb köze van ahhoz, hogy milyen logó van az autón vagy mennyibe került

Persze, mert köztudott, ugyanaz lesz a fékezés egy 2 dugattyús, flexibilis fékcsöves Nissin fékkel, mint egy 4 dugattyús, fém fékcsöves Brembo-val.

Ugyanaz lesz egy dobfékkel, mint egy kerámia féktárcsással :D :D :D

Hisz, ezek köztudottak.

Hisz, a Forma 1-ben is tök ugyanúgy működik a fék minden csapatnál (Haas jelentkezik :D :D :D), hisz ugyanaz a kiló .... Annyi sületlenséget hordasz össze, hogy rossz nézni.  

trey @ gépház

Ezt a harcodat most tényleg nem értem, a két autó teljesen más ligában játszik. 

Egy kicsit sem arról van szó, hogy audi vs suzuki. Arról van szó, hogy 2 fokos vizes úton 6 méteres penalty van a nyári gumival. Fagypont alatt, amire hetek óta éjszaka / folyamatosan példa van, még rosszabb. Ott van róla a a mérés. Édesmindegy, hogy trabant, suzuki, vagy ferrari.

Aki ezt bevállalja, az komoly kockázatot vállal magával és másokkal szemben. Ez nem vélemény, hanem tény: ott van a mérés.

Meg az is, hogy tavasztól őszig a kocsidnak akár 7 méterrel hosszabb a féktávja: pedig mit számít ez ... Semmit :D

Mit számít az, hogy te 9 hónapot mindig szarabbul fékezel, hiszen lehet, hogy én 3 hónapot szarabbul fékezek :D :D :D

Nem hallod magad?

trey @ gépház

  • A 7 méteres suzuki penalty 150 km/h -nál van.
  • A 6 méteres nyári gumis penalty pedig 60 km/h -nál.

 

  • Kérdés: hányszor megyek én 150 -nel? Soha.
  • Kérdés: hányszor reális, hogy trey 60-nal megy 2 fokban vagy alatta? Válasz: állitólag soha, de nem hisszük el neki. Tovább rontja a helyzetet, hogy nem plusz 2, hanem minusz 5 fokok is sokszor voltak már idén, vagyis a 6 méter nem 6 méter, hanem még több.

 

Nem hallod magad?

Segitő kezet nyújtok: hagyd abba a saját égetésedet.

LOL

Gyuszkó, a 6 méteres "penalty"-d 30 év alatt egyszer nem jött be. Miben bízol? :D Neked már 50-nél is ~ méteres problémád van nyári 30 fokban hozzám képest. Feltételezve, hogy neked is nyári gumid van. De nem ... Plusz az én nyári gumim tapadása meg a te 4 évszakosod hátránya közti különbség. :D

trey @ gépház

Nyugodtan. Ásítasz, elfáradsz, pihensz .... de a végén mindig visszajössz :D

Ásit. Ne nekem magyarázd ezt meg, hanem saját magadnak.

Nem csak magyarázom, meg is csinálom. Immár 30 éve. 

trey @ gépház

Nem 1 méter az, hanem 30 cm, csak rosszul fogod a saját táblázatodat. (50nél). Mondjuk úgy, hogy ez egy enyhe kockázat, amit amúgy nem tudtam vásárláskor, te viszont 20+ éve tudatosan rambozol télen. Van a kettő között egy "kicsi" különbség.

Legközelebb majd audinak pimpelt VW -t veszek, és te is nyugodt lehetsz.

Bőven tud az autó 150-nel menni, egyszerűen nem szoktam. Honnan veszed hogy nem tud? Ne vidd már el még szánalmasabb szintekre.

Milyen érzelmi érvek? Hányszor mutassak rá a téged terhelő adatokra?

Engem is terhel valami (vélhetően az autósok 90%át, hiszen gondolom mindegyiknek rosszabb a féktávja a friss audinál), de azt felfelé hazudod, a magadéról meg megfeledkezel.

Mondom, saját magadnak magyarázd meg mit csinálsz, ne a nekem, és főleg ne a fizikának.

Megmutattad hogy fingod sincs a mai suzukikról, szóval kiméld inkább a továbbiakban a témát szerintem. Óráról órára gázabb lesz.

Mostantól egy fix válaszom van, ha folytatod a mellébeszélést: magaddal számolj el, ne másokkal.

Pontosan azért használok ~7 éve 4seasont, mert elszaródott a klima, és a télinyári váltásnak nem látom értelmét.

10 év múlva, ha tovább melegszik a klima, simán lehet, hogy végig jó lesz a nyári.

Ebben teljes mértékben egyetértünk.

A szarozástól eltekintünk, veledjáró rossz szokás. Úgy vélem ezekről is annyi ismered lehet, mint a suzukikról, pedig mindkettőbe raknak fejlesztést folyamatosan. A michelin 4seasonje pl hivatalosan is teljesiti a téligumi cimkét, és minőségi termék bizonyos klimájú helyekre (mint pl nálunk).

Nekem semmi ismeretem nincs az autókról, motorokról, hiszen

  • egyik szakmám
  • rendszeresen autózom
  • motorozom
  • hobbiból vezetek versenypályákon (go-karttól a Rába ringen át a Hungaroringig)

Ezzel szemben te vagy a suzukis úrvezetö, aki mindenhez is ért

trey @ gépház

Különösen fájdalmas ilyen témákról suzukis úrra beszélni, aki vad állításokat tesz különösebb képzettség nélkül. Az ilyenekről jönnek aztán az okosságok, hogy a dobfék milyen jó.

A szakmámat kevered a gumis szakmával, az az, amelyik a jól felfogott érdekéből adja el neked az éppen aktuális snake oil-t, függetlenül attól, hogy neked arra éppen szükséged van-e vagy nincs.

trey @ gépház

Sikeresen bebizonyítottad, hogy olyan gyötrelmesen hosszan tudsz megszakítás nélkül pofázni egy idiótával a semmiről, mint zeller vagy _Franko_. Stílusban még nem vagy ott, és kívánom neked (és a közönségnek), hogy ne is juss el azokba a töppedt farkú mélységekbe.

:)

Mindez függ a lendülettől (szóval adott sebességről lassítva fontos a tömeg) az útfelülettől, a gumi anyagától, felületétől, mintázatátot is beleértve, az ABS-től és ugyan a féktárcsa és fékbetét felületétől és méretétől is, de általában egy modern autón nem az a szűk keresztmetszet. Mindezek hőmérséklete is befolyásolja a hatékonyságot. Meg a körülmények is számítanak, pl. hogy egyáltalán meg kell-e állni, vagy ki lehet kerülni az akadályt, vagy eleve elkerülni a helyzetet. A legbiztonságosabb nem menni sehova. :D Nem tudom, hogy Gyuszk trollkodik-e ezzel az állandóan konformista hozzáállással.

Nem tudom, hogy Gyuszk trollkodik-e ezzel az állandóan konformista hozzáállással.

Fejtsd ki kérlek.

Egyébként egyes autó modellek fékezéséről van szó, és azt keressük, hogy mi a legrelevánsabb tényező ilyenkor. Ha minden más azonos, akkor szerintem a könnyebb és a megfelelőbb gumival szerelt áll meg hamarabb. A nehezebb, nyári gumis audi szarabbul fog fékezni, ha az út fagyos.

Ilyet találtam:

What is the stopping distance of Audi A3?

With a 60-0 mph braking distance of 117 feet, it turned out to be better than the Mercedes-Benz CLA-250 and the BMW 2-Series Gran Coupe. Being the lightest offering of the segment, the A3 has an excellent initial bite and minimal front-end dive. The braking progression is more than adequate, too.

117 feet = 35,6 méter

Meg egy ilyet:

https://www.youtube.com/watch?v=gmiJjt08JtQ

44,8 méter

10 méter. Pont kinyírtad a zebrán áthaladó, terhes nőt aki egy ikerbabakocsit tolt.

🤷‍♂️

Carmageddon 8x bónusz! :D

trey @ gépház

Aha, összeguberáltál két random adatot az interwebzről, szép tudományos munka.

Gondolom a gumik egyformák, és mindkét autó gyári állapotú. Továbbá pontosan ugyanolyan úton, ugyanolyan napszakban, hőmérsékletben elvégezve.

Nem, a fityiszt, gugliztál két kiragadott példát, és azt hiszed jelent valamit, pedig semmit.

Ennyi év informatika után azt hinnéd, hogy tudod mi egy benchmark alap követelménye, de úgy látszik eltekintesz róla, vagy nem tudod.

 

Inkább számold rá a 35,6 méteredre a nyári gumidat a hidegben.

Ne szívd mellere

Nem szivtam mellre, megpróbálok veled felnőtt módjára beszélgetni, például adatokkal, tényekkel, de nehezen megy.

hogy az év legtöbb napján sokkal szarabb féktávval közlekedsz mint én.

Önkényes állitás. A "bibibi" felnőtt verziója. Én is guberálhatok egy youtube videót amin azt csinálja valami balfasz ember az audijával, hogy ... és akkor sem állithatok semmit.

Engem, akinek 30 év alatt még koccanásos balesete sem volt, nem hogy még más :D

Nekem megvan az 1.000.000 km, és eddig egy koccom volt, annak sincs túl sok köze a féktávhoz. Osztott felelősséggel bementem egy kereszteződésbe, de engem is átvertek. Szerintem ne rugózzunk ezen.

Állitásokat és hamis benchmarkokat te tettél a két modell féktávjával kapcsolatban. Még ha a suzuki egy kicsit lassabban is áll meg (a kedvedért feltételes módban elhiszem), az akkor sem validálja az user saját, felelős döntését a gumival kapcsolatban.

Mondjuk igazából bevallottad, hogy érted te a téli meg a nyári gumi témát: https://hup.hu/comment/2887028#comment-2887028

Csak hát ha a hőmérséklet mondjuk nulla fok alá süllyed, akkor felelősen nem ülsz be. Soha. Ezt megköszöni a többi autós is. Amennyiben ezt a merőben életszerűtlen, ámde felelős viselkedést tanusitod, akkor nincs gond, csak hát nem nagyon hihető a dolog.

Még ha a suzuki egy kicsit lassabban is áll meg (a kedvedért feltételes módban elhiszem), az akkor sem validálja az user saját, felelős döntését a gumival kapcsolatban.

Tehát az év nagy részében veszélyesebb a közlekedésben való részvételed, mint az enyém. :D

trey @ gépház

Ezt miből gondolod? Nem tudjuk, mennyivel lassabban áll meg a suzuki, ha egyáltalán lassabban (rendes benchmark kell ide, nem random youtube videók). Ez legyen x, de az se biztos hogy létezik.

A másik, hogy te télen lassabban állsz meg a nyári gumid miatt, az meg y. Igazából ezt sem tudjuk, de erről legalább tudni lehet, hogy tényleg létezik, és 0nál nagyobb.

Akiről tudjuk, hogy veszélyesebb a másiknál, az barátom, te vagy. A másik egy feltételezés.

Egyre több a fura kérdés és állitás, de azért azt tudjuk hogy nyárival nem kéne télen mászkálni. Te magad is megvallottad, hogy éjszaka alszol, és nem az úton csúszkálsz. Ennek a "beszélgetésnek" meg elvileg ez lett volna a lényege, szóval én örülök.

Nem tudjuk hány méter alatt állsz meg a nyári gumiddal télen a minusz 5-10ben, mert kértem, de titkolod a nyári gumid tipusát.

Megkérdezem itt is: tipusa?

szerk.: gondolom ezt már nem tudjuk meg, ime egy mérés:

 

https://uploads.disquscdn.com/images/1a5fa739dd47d193b807f16d4d9cf67c5b…

https://www.tyrereviews.com/Article/Summer-All-Season-and-Winter-Tyres-…

 

2C-os nedves úton a nyári gumi 6 méterrel szarabbul teljesit a télihez vagy a crossclimate-hez képest. És ez még nem is fagypont. Ez a baj, trey.

Nekem is komoly problémáim vannak: nem tudom annyiban hagyni, ha valaki röhögve beirja, hogy 20 éve baszik évszaknak megfelelő gumit venni. Beszélgetni kell vele és el kell vele magyaráztatni, hogy mi jár a fejében, mi az, ami miatt ostobaságot csinál. És ez már nem egy relativ kérdés vagy preferencia, hanem tudomány által igazolt.

trey, várnak a katedrán, mondd el, miért sport neked 6 méterrel lassabban megállni 2 fokos vizes úton. Fagypont alattin meg még szarabbul.

Az évszaknak megfelelő gumi használata nem kötelező a kresz és az alap kgfb szabályok szerint. Tehát pusztán attól a ténytől, hogy balesetet okoz, és nyári gumizik a minuszokban, még meg fogja kapni a biztositást (bár hozzáteszem, alap kedvezmény opciók között ott szokott lenni ennek a vállalása - amit ha az ember beX-elt és nem teljesiti, nyilván részben vagy egészben eláll a biztositó majd).

Persze, nem kell balesetezni.

Ezt nem trey dönti el - kiugrik a szarvas a semmiből, a kutya / gyerek a parkoló autó mögül, vagy szimplán másvalaki balfaszsága miatt kell vészfékezni. Akkor majd szerepe lesz a nyári gumizásnak.

Aki csökönyösen ismételgeti a hülységét, annál nem, de valahol meg kell próbálni lezárni az ilyen vitákat.

Ilyet én is tudok: cseréld le a Suzuki Swiftet valami rendes autóra, nehogy a végén még megölj vele valakit. 🤷‍♂️

??? OMG, ez már tőled is kellemetlen.

Azok a virsli gumik és pöcs féktárcsák, betétek éppen elegendőek a 800 kilóhoz. Hidd el, be tud az satuzni. Szóval, ne tereld el marhaságba. Nehogy már azt kérdőjelezd meg, hogy a japán autómérnökök szarabbul raknak össze autót ahhoz képest, hogy te nyárigumival faszakodsz a minuszokban, és még büszke is vagy rá.

Egyébként rosszak az információid: a 2019es suzukin is dobfék van hátul. Miért? Mert ez egy kicsi és könnyű autó. Konkrétan fele olyan nehéz, mint az átlag, és ehhez megfelelő.

Nekem eddig csak pozitiv tapasztalataim voltak karrendezessel, bar nem volt sok az igaz. Egyszer mikor egy autos nekem jott mikozben motorral eloztem, ott kijott a biztositos fazon, megnezte a motorrol letort labtartot, lefotozta, aztan egy rakerdezes utan utaltak egy osszeget ami "valoszinuleg eleg lesz", feleannyibol vettem egy tokeletes allapotu bontott labtartot :D

A masik meg egy kavicsfelverodes miatt CASCO-ra cserelt gyari szelvedo volt, bar ott ugye nagyon nem volt kerdes, csereltek, valami 10%-ot kellett fizetnem, aztan kesz

A kgfb biztosítók többsége már a kötelező biztosítás megkötésekor rákérdez, hogy… “Mindig az évszaknak és az útviszonyoknak megfelelő gumiabroncsot használ (azaz legalább november 1. és március 1. között téli vagy négyévszakos gumiabroncsot) és a gumiabroncsok közúti forgalomban való részvételre alkalmas állapotát folyamatosan ellenőrzi.”

https://www.karrendezes.eu/fizet-e-biztosito-teli-gumi-nelkul/

Gontolom akkor te ennek megfelelően X-eltél. Vállalva a magasabb dijakat, meg az abból következő felismerést, hogy bizony ez igy kockázatosabb. Épp azért drágább a biztositása.

Ha a cég beikszeli a vállalást, akkor gondoskodjon is a cseréről, lol. Nehogy már a useren verjék le, ha ők akartak spórolni. :D

Szerintem sokkal érdekesebb, hogy treyék megtalálták a világ egyetlen flottakezelőjét, aki nem intézi el magától az olyan dolgokat, mint a kerékcsere. Nálunk ez úgy volt, hogy az irodából elvitték a kocsit gumicserére, egy óra múlva meg visszahozták. A lecserélt gumik meg mentek a hotelbe. Ez valami budget szolgáltató lehet.

Mielőtt megölitek egymást, szerintem mind a ketten gondoljatok bele, hogy szinte minden mérnöki megoldás kompromisszumokról szól (akár a költség és a műszaki paraméterek, akár az egymásnak részben ellentmondó műszaki paraméterek között).

Már maga az autóval elindulás egy kompromisszum: ha csak a saját magadra vonatkozó kockázatokat nézed, tudod, hogy előfordulhat valami baleset (akár a te hibádból, akár máséból), és ezt szembeállítod azzal, hogy nem mész el otthonról (aminek pl. kockázata, hogy majd nem utalják a fizut, vagy csak kifogy a hűtő, és éhenhalsz). Kockázat másokra nézve is: lehet, hogy ő hibázik (eléd lép, ahol tilos), lehet, hogy te, és elgombázod. Ezt lehet csökkenteni, ha ritkábban autózol, vagy lassabban, vagy a lehető legjobb fékkel szerelt, lehető legkönnyebb autót választod, az épp aznapi útviszonyoknak megfelelő gumival, költség nem számít. Vagy vállalod annak a kockázatát, hogy ha nagy ritkán van egy baromi hideg nap, jeges úttal, akkor esetleg nem indulsz el.

Az meg, hogy ki mekkora kockázatot vállalhat a saját maga és a mások rovására, az valamilyen többségi alapon el van döntve, a kocsi szempontjából ilyen a műszaki (máshol TÜV, MOT, roadworthiness, stb.), és a biztosítód feltételei. Őszintén szólva, olyan 20 év autózás alatt szerintem nem volt több 30 olyan napnál, amikor lényegesen csökkentette az én autózásom kockázatát a téli gumi, és ebből olyan 10 lehetett az, amikor nem is tudtam volna elindulni nélküle. Hogy emiatt megérte-e? Nem tudom, volt hova tenni a másik szetet, nem került olyan iszonytatóan sokba (14-es felniméret). De ha valami dédelgetett kocsim lenne, amit lényegében hobbinak tartok, akkor úgysem vinném ki, amikor sós az út.

Meg jo, hogy a Dieselt olcsobb tankolni :P

Szerkesztve: 2023. 02. 13., h – 15:39

Ilyen kevés futásra marha sok ez a szervízköltség meg a Casco. Inkább maradok a 20+ éves autómnál.

"kicsit nyugatabbra ingyen van az elso 3/5 evben,"

Ómájgóód, hát te is hozod itt a nyugatozást :) Köze nincs hozzá. A megfelelő árazású autóhoz ingyen jár a kötelező szerviz itthon is. Az olcsóbb meg részben azért olcsóbb, mert te fizeted ezt. Ez nem nyugat-kelet kérdés, hanem annak a kérdése, hogy melyik márkától mit veszel.

Új autóval érdemes körbevándorolni a márkaszervizek között, mivel azok jellemzően külön cégek, amiknek semmi köze egymáshoz. Egyrészt kisül ha valamelyik gecizni próbál, másrészt első látogatáskor szoktak becsalogató ajándékokat adni, pl. különböző biztositásokat (pl. trailer-assistance -t kaptam, és szükség is volt rá egy durrdefekt miatt). Továbbá kiderült hogy a fékcserével az egyik megpróbált pluszban lehúzni, a harmadik könnyen ad időpontot, a negyediknél olcsó volt a féktisztitás, stb..

Tehát igen, ha lekötöd magad 3-5 évre valahova, akkor ott téged nekiállnak majd legombolni, legalábbis nagyobb eséllyel.

Szerkesztve: 2023. 02. 13., h – 17:17

Mi került egy 5 éves kb. 50k km futásteljesítményű autón, az utóbbi 2 évben majdnem 700 ezer forintba (mármint szervíz)?

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Leírta:

- A szerviztevékenységek hivatalos márkaszervizben időben kerültek elvégzésre. Olykor picit több is, mint amit a hivatalos szervizleírás előír.
- A szervizktg. oszlop tartalmazza az autóra költött időszakos szervizek árát, esetleges további alkatrészeket, téli gumikat, felnit, ablakmosót, műszaki vizsga díját stb.

Szóval nem csak azt, hogy hopp elromlik valami és javítjuk.

Ez nagyon általános, ami érdekel mit cseréltek/javítottak? Fék, lengéscsillapító, vezérmű, kuplung stb. kizárt hogy 50 ezer km-es futásteljesítménynél cserére szoruljon, akkor mi a fene került ennyibe?

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Sajnos a tárcsákat nagyon nem úgy méretezik, hogy sokáig tartsanak, vagy épp ha el...rontották a hőkezelést vagy a felszerelést, akkor fel lehessen szabályozni... (Láttam gyári előírást, aminél vékonyabb tárcsával nem engedhető forgalomba az autó - és láttam új tárcsának a vastagságát is... )

Akkor részletezem kicsit a javításokat. De csak a kedvedért. Az éves D1 országos matricák árát is hozzászámolhatod mindegyik évre. :)

2018:
- téli gumi szett (feljebb is írtam) 370e Ft
- 1. éves kötelező szerviz (olaj+olajszűrő+pollenszűrő+átvizsgálás) 60e Ft.

2019:
- korszerű akkutöltő (hogy legyen, a meglévőre nem mertem volna rákötni az autót, ha szükséges lenne - eddig szerencsére egyszer se kellett a töltő) 21e Ft
- 2. éves kötelező szerviz (olaj+olajszűrő+pollenszűrő+légszűrő+fékfolyadék+üzemanyagszűrő+átvizsgálás) 120e Ft.

2020:
- defekt, új gumi kellett 58e Ft
- 3. éves kötelező szerviz (olaj+olajszűrő+pollenszűrő+légszűrő+átvizsgálás) 88e Ft.

2021:
- első szélvédő cseréje Cascora (repedés miatt januárban) 90e Ft
- megint egy defekt, új gumi kellett 50e Ft
- műszaki 22e Ft
- 4. éves kötelező szerviz (olaj + olajszűrő + levegőszűrő + pollenszűrő + átvizsgálás + fékfolyadék + hátsó fékbetét csere) 155e Ft.

2022:
- pár idióta azt hitte, hogy el tudja lopni az autóról a kerekeket, ezzel kapcsolatos költségek 15e Ft
- futóműállítás 15e Ft
- 5. éves kötelező szerviz (olaj + olajszűrő + levegőszűrő + pollenszűrő + átvizsgálás + üzemanyagszűrő) 130e Ft
- rendkívüli szerviz (hátsó főtengely szimering csere, klíma ellenőrzés és töltés, olajteknő tömítés csere, teljes kuplung csere a szivárgó olaj miatt csúszó kuplung miatt) 95e Ft

Lehet számolgatni. Az apró tételeket most nem sorolom fel (pl: autómosás), de a nagyságrend így elég jól számolható.

- rendkívüli szerviz (hátsó főtengely szimering csere, klíma ellenőrzés és töltés, olajteknő tömítés csere, teljes kuplung csere a szivárgó olaj miatt csúszó kuplung miatt) 95e Ft

Ennyit ér a garancia.

Meg milyen jó, hogy ezeken az új kocsikon 16''-18''-as felnik vannak, jó olcsó rájuk a gumi.

Bizony! Mindenképp szeretnék 300.000-ért téligumi-garnitúrát venni :D (A mostani autómra a legdrágább GoodYearből kb. 160.000-ből kijön, átlag gyártóktól fele annyi).

Engem valahogy nem fognak meg ezek a mai autók se formailag, se méretileg. Régebbi klasszikus autók jobban tetszenek. Talán a Tesla ami egyébként jól néz ki.

> Engem valahogy nem fognak meg ezek a mai autók se formailag, se méretileg

 

Engem pont az always cloud connected ami elriaszt. Hogy a vege az lesz az autoknak, hogy tavolrol frissitik, menetkozben leallitjak, az autokra appokat veszel, es havidijat fizetsz erte, es sose lesz a tied.

 

Amikor anno a Terminator 3-at neztem a moziba, ugy gondoltam, hogy full f*szsag. De ez a jovo, ok mar lattak.

https://www.youtube.com/watch?v=5CEVcm1k6O0

Itt 1:26-1:32, 4:13-4:50

 

Ugyanazt megcsinaljak, mint a szoftverekkel. Mar nincs kb. sehol oroklicensz, mindenhol havidij van meg bereles.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Az meg a másik, közlekedni akarok a kocsival, ésszerű áron fenntartani, nem frissítgetni, érintőképernyőt tapizni, meg minden alkatrészcserét regisztrálni valami felső hatalomnál. Mostani autómban 22 éves a motorvezérlő szoftver, működik. Remélem még bír az MCU pár évet.

Hmmm... Négy éves autó, OS/firmware egyszer lett frissítve, térkéi adatbázis az már többször - most is itt van a következő, szépen kiírva egy pendrive-ra, ha majd hosszabb útra megyek, akkor berakom, és megcsinálja a frissítést.
Az érintőképernyőn nálam csak a rádó/telefon/navi megy, de hangvezérlés van, minden egyéb meg nyomkodós :-P

A motorvezérlőben nem a sw szokott megkotlani, hanem például a gyújtásvégfok áramkör (jellemzően kettesével vannak egybetokozva), de ezt is (meg más motorvezérlő hibát) elég baráti áron és gyorsan meg tudják oldani a Pixelfixnél.

Tudod miért került ez nekem csak 95e Ft-omba? Mert 5 év garanciával vettem az autót. Nyilván a garancia nem mindenre terjed ki (itt lehet háborogni), de még így is jobban jártam, mintha a teljes összeget kuplungcseréstől kellett volna kifizetnem. Egy mai autón elég drága mulatság egy sima kuplungcsere.
Nekem a bővített garancia (3->5 év) bőven behozta az árát.

Továbbá nekem egy 5 éves autó alatt 1 ml olaj ne legyen. Ne is könnyezzen.

Mindenütt lehetnek hibás alkatrészek... 25 hónap meg talán valami 18E km (COVID-időszak...) alatt egy kerékcsapágynak  sem kéne tönkremenni - pedig ez is megtörtént...
Mondjuk a Ford Magyarország szerint azért, mert sokat állt egy helyben (Ja, a leghosszabb egyben állásidő ~3 hét volt)... Persze amikor rákérdeztem, hogy mennyi a sok, azaz milyen előírás van (és azt hol közölték velem, mint vásárlóval!) arra nézve,hogy mennyi ideig tárolható egy helyben állva az autó anélkül, hogy bakra raknám, na akkor a 34.14csa a túloldalon csak annyit bírt írni, hogy műszaki kérdésekben a márkaszervíz az illetékes...

Ja, ha márkaszervízben javíttatom meg, akkor "méltányossági alapon" (mert az ugyebár nem garanciális/szavatossági igény, ergo "másik zseb") kérhettem volna, hogy fizessék ki, de én balga :) egy futóműjavításra specializálódott szervízbe vittem el a kocsit:  Délután felhívtam őket, másnap reggel vihettem az autót, és ebéd utánra kész is volt -  úgy másfél, de max. két kilométernyire tőlünk. Ez belekerült bő hetvenezer Ft-ba.
A 10+km-re lévő márkaszervízben leghamarabb 2 hét múlvára lett volna időpont, és a munkafelvevő olyan 120-140E Ft-ot prognosztizált, de a "pontosan csak akkor derül ki, amikor megbontjuk"-ot természetesen hozzátette...

 

Ne mááár... Ez a magyarázat ("pár hét állástól tönkremegy a kerékcsapágy") eléggé nagy műszaki marhaság. Ilyen erővel az új Fordokban is átadás előtt kerékagycsapágyat kellene cserélni, mert az "nem bírja el a kocsi súlyát". Én biztos kiröhögtem volna.
Addig jó, amíg lehet a csapágyat külön cserélni. De ha az egész kerékaggyal egybe van építve, akkor drága móka - most hirtelen nem jut eszembe, hogy melyik gyártó/melyik modelljénél csinálták/ják ezt.

Az utak olyanok, amilyenek. Előbb-utóbb cserélendő alkatrésszé válik.

Ha már itt tartunk - kis költségoptimalizálás gondolatkísérlet: Melyik útvonalat válassza az ember?
1. Kátyúmentes, jó minőségű út, ami x km hosszú és y ideig tart megtenni.
2. Rosszabb minőségű út, kátyúkkal, ami 0,8*x km hosszú és 0,8*y ideig tart megtenni.
Nem triviális a válasz, ha az ember az autó kopását is figyelembe veszi. Kinek mi ér többet.

Jól megkérik az árát... Utolsó kötelező szervíz 130 ezer Ft. (325 euró). Ebből az alkatrész max 100 euró (ha megnézed még üj olajleeresztő csavar is jár hozzá). Legalább megmosva és kiporszívózva kaptad vissza az autódat?

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Egyrészt manuális váltós, nem automata.

Másrészt majd 80-100e km környékére terveztem. Szervizleírás szerint nem is lehet benne / nem is kell váltóolajat cserélni. Én ebben nem hiszek. Legrosszabb esetben csak egy részét fogják tudni lecserélni, mert képtelenség teljesen leengedni az összes váltóolajat.

Harmadrészt a hátsó főtengely szimering cserénél cserélték. Ott olyankor szinte minden le kellett bontani alulról.

Szerkesztve: 2023. 02. 13., h – 22:26

Eddig is tudtam, hogy nem veszek Opelt. Meg leginkabb semmilyen Stellantis-os autot.

A topik tokeletesen meggyozott rola, hogy jol gondoltam.

Es meg a BMW-ket szidjak, hogy 15 eves korukra elfolyhat a klimagaz, meg "biciklilanc" van a motorban mar, stb. Hat egy BMW ehhez kepest ipari csoda, meg az elbaszott szeriai is. Ami ebben az Opelben "kopoalkatresz", az ott hatszamjegyu kilometernel kopik.

Japanok, meg Teslasok meg regi konszernes idok elotti amerikai autok tulajai pedig vegkepp kirohogik ezt a szanalmas Stellantis minoseget. Na jo, a Dodge Viper tulajok valszeg epp sirnak, hogy atmatricazott Fiatokat arulnak ma mar Dodge brand alatt. :(

Három év és 100 ezer km alatt nem volt cserélve a fékfolyadék? Biztos volt az cserélve, hiszen ha jól látom, DOT 3-as való bele, és a gyár szerint 30-40 ezer km-enként vagy két évente cserélendő. Szóval ha cserélve volt, nem értem, miért kell letagadni. Ha viszont tényleg nem volt cserélve, miért az a prioritás, hogy trey kocsija nyári gumival áll a garázsban?

:)

Cserélve volt a fékfolyadék is természetesen, felhivták rá a figyelmemet és az adott kötelező alkalmával megcsinálták azt is. Nem mondtam hogy nem volt, csak nem soroltam fel mindent, amit cseréltek / frissitettek az autóban. A teljesség kedvéért irjuk ide, hogy a hátsó dobfékeket is kitisztitották.

Amúgy mivel jobb, ha cserélik, mint ha megmérik a forráspontját? Elvileg úgy megy tönkre, hogy megköti a vizet a levegőből, amitől csökken a forráspontja és korrozív lesz. De ezek együtt történnek, szóval ha a forráspontja jó, akkor még nem korrozív. (Nem olyan drága, hogy nagyon izgasson a költsége, de egy olyan anyag, ami képes az autófestéket lerohasztani, nem lehet valami környezetbarát, igazából jobb lenne annyit használni belőle, amennyi kell, és nem annyit, amiből jól él a gyártó.)

De mi a csereszabály? Az magyar műszaki vizsgán most hoztak valami szabályt, még nem néztem meg mi az. Az angol MOT a forráspontra ír elő egy minimum értéket. Az autó könyvében van valami, de az a garancia feltétele, és max ajánlás, nem törvény (semmiféle felelősséget nem vállalnak ha tartod, és max a garancia ugrik, ha nem).

De mi a csereszabály?

A gépkönyv utasításai követendők. DOT 3 és 4 esetén maximum két év szokott lenni a csereperiódus.

Az autó könyvében van valami, de az a garancia feltétele, és max ajánlás, nem törvény

Szerintem nem ajánlás, hanem olyan műszaki paramétereket biztosít a járműnek, amire a típus a forgalomban való részvételhez szükséges engedélyt megkapta. Könnyű belátni, hogy pl. lapos/túlfújt kerékkel nem ugyanazt tudja az autó, mint a gyártó által előírt guminyomással.

:)

Azt nem vitatom, hogy a gépkönyv utasításainak vannak előnyei, pl. nem kell hozzá a mérőműszer, lecserélik, aztán kész. Szabály az továbbra sem ez, már csak azért sem, mert a gyártó nem hatóság. Szóval a gépkönyv egy ajánlás arra, hogy hogyan érd el, hogy megfelelj a szabálynak, és általában elég jó ajánlás (legalábbis eleinte, aztán később már van, hogy a tapasztalat alapján érdemes módosítani, pl. bizonyos motorokban hamarabb olajat cserélni, vagy pl. az én kocsimnál a gépkönyv a vezérműszíj ellenőrzését írja elő 90 000km után 30 000km-enként, és ha nem repedezett, szerintük maradhat, a szerelők szerint viszont érdemes inkább cserélni, ha már úgyis leszerelték a fedelét).

Viszont én nem erre voltam kíváncsi, és azt, amit kérdeztem, még mindig nem tudjuk, hogy a fékhatás szempontjából van-e előnye cserélgetni, vagy nincs, elég mérni. (A szabálynak elég.)

Szerkesztve: 2023. 02. 14., k – 11:44

En is vezetem az osszes koltseget miota 2019-ben megvettem az autot

Nalam ezek a koltsegek eddig:

Szerviz + biztositas

2019: itt a teli kerekszett es a biztositas van benne csak, decemberben hoztam el az autot

2022: csinaltattam uregvedelmet es volt izzocsere az elso lampakban, es egy kavics miatti szelvedocsere (CASCO terhere, gyari uveggel)

2019 Ft331,640
2020 Ft151,414
2021 Ft334,392
2022 Ft274,780

 

Megtett tav (km) es uzemanyagkoltsegek:

2,019 1,843 Ft63,161
2,020 37,343 Ft855,176
2,021 34,886 Ft949,906
2,022 22,347 Ft675,302

 

Ebbol Ft/Km:

2020: 27

2021: 37

2022: 42.5

 

osszesen: kb 36.6 Ft/Km (Ezen ahogy nezem eleg sokat dobott a tavaly ev vege fele tankolt sok 100-as premiumbenya :D)

 

" Az üzemanyag csak a költségek kb. 1/3-t takarja. " - erdekes, nalam pont forditva, 2-3-szor annyi az uzemanyagkoltseg mint az osszes tobbi

egyebkent valoban konzekvens: vesszo az ezres- es pont a tizedeselvalaszto, pont ahogy az megszokott angolszasz teruleten.

Tök konzekvens:

  • Különböző helyeken: "Ft331,640", "42.5"
  • Egy sorban: "2,019     1,843     Ft63,161"

Az évszámot amúgy melyik országban formázzák konzekvensen így: "2,019"?

:)

Konzekvensen, az osszes altalad bemasolt szamban mindenhol vesszo az ezreselvalaszto. Latom tenyleg bonyolult :)

Az evszamban meg azert van, mert sima szamkent kezelte a Google Sheets. De ha ennyi problemat latsz ebben a nehany szamban (es szemmel lathatoan a legkevesbe sem erdekel a tartalmuk, csak hogy kotozkodhess), akkor plz hagyd beken ezt a threadet.

az osszes altalad bemasolt szamban mindenhol vesszo az ezreselvalaszto

Így van.

Az evszamban meg azert van, mert sima szamkent kezelte a Google Sheets.

Sajnos a gép még nem tud mindent magától. Úgy tűnik, az ember meg már túl kényelmes kijavítani a gépet.

a legkevesbe sem erdekel a tartalmuk

A jármű típusa és egyéb jellemzői, a gyártói (vagy a külön megvásárolt) garanciavállalás és a használati mód ismertetése nélkül semmiféle tartalmuk nincs, de legalább okádék módon van idehányva.
Ha csak annyit írsz, hogy "en is vezetem az osszes koltseget miota 2019-ben megvettem az autot", az pont ugyanannyira lenne informatív, mint a hozzászólásod az összehányt adatokkal (amikre te "tartalomként" hivatkozol). Gépjárműadó miért nincs a költségek között, vagy miért nem írod oda, hogy adómentes a járműved? Stb.

hagyd beken ezt a threadet.

Miért, akkor viszonylag normális formában közölnél semmitmondó adatok helyett tartalmas információkat? S ha igen, miért nem eleve így csináltad?

:)

Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI (benzines)

Igen, bele is akartam meg írni hogy a több futás miatt tolódik ebbe az irányba, bár elég triviálisnak is tűnik hogy minél többet fut az autó, annál inkább lesz az üzemanyagköltség a hangsúlyos.

 

meg egy, amire akartam reagálni: a költségtérítés elvileg az autó amortizációjat hivatott kompenzálni, üzemanyagot nem fizetnek munkabajarasnal (bár persze hogy adott összeget milyen címszóval fogadod el, részletkérdés).

Ez csak mostantól lett 30 Ft, ugye? Nekem legalábbis csak pár hete szóltak hogy ne a régi 15 forintot kérjem hanem 30–at :D

Egesz jo. En benzinre koltok kb 1.5m-t egy evben.