Mikor osztottál el utoljára papíron minimum kétjegyű számokat?

Címkék

Általános iskolai tudás, de neked mikor volt rá utoljára valóban szükséged?

Az nem ér, hogy gyereknek vagy másnak házi volt, vagy segítettél neki a tanulásban. Csak azt vedd ide, amikor neked valóban, gyakorlatban szükséged volt rá.

Kapcsolódó hozzászólás: https://hup.hu/comment/2833572#comment-2833572

1 éven belül
17% (136 szavazat)
1-3 éven belül
5% (42 szavazat)
3-5 éven belül
4% (29 szavazat)
5-10 éven belül
6% (45 szavazat)
10 évnél régebben
25% (204 szavazat)
Nem is emlékszem már rá
43% (351 szavazat)
Összes szavazat: 807

Hozzászólások

Ez nem politika?!? 🤔 😆

trey @ gépház

A kezelésen képeket mutogat a pszichológus egy betegnek.
Először egy háromszöget ábrázoló képet mutat.
- Erről mi jut eszébe?
- Pina.
A pszichológus egy csillagot rajzol.
- Mi jut eszébe erről?
- Pina.
A pszichológus rajzol egy kört.
- Na és errol mi jut eszébe?
- Pina.
- Hát azt hiszem a probléma egyértelmű. Magának mindenről a pina jut az eszébe.
- Én? Hiszen maga rajzol folyton pinát.

trey @ gépház

Én egész pontosan emlékszem rá:

2018-ban, egy állásinterjún. :)

Hát, a matek/logika teszt kb. hibátlan lett, pedig előtte több recruiter és interjúztató is figyelmeztetett, hogy ez nehéz, érdemes készülni rá, lol. Ezen én is meglepődtem, mert előtte mondjuk öt évig nem számoltam papíron semmit, viszont a következő körben az interjúztatók kb. ugyanannyira voltak up-to-date-ek szakmailag (és emberileg), mint a papír alapú matekfeladatok.

Nem mentem oda dolgozni, mondanom sem kell.

 

Mi a faszé' kellett egy állásinterjún papíron számokat elosztani?!

Tudja a fasz, én is meglepődtem. 

Valami olyasmi feladatsor volt kinyomtatva, amit tipikusan Excelben szokás megoldani, és elég komplex volt ahhoz, hogy fejszámolással ne lehessen megoldani. Egy az egyben így éreztem magam, még a cellák fejléce is oda volt nyomtatva.

Olyannyira nem tanítják, hogy általános iskola második osztályában vannak mértékegységek és átváltások. Mi akkor megtanultuk sorban a litert decilitert centilitert. És azt is, hogy 1l=1dm3, amiből már levezethető és le is kell tudni vezetni. Talán másodikban még nem várható el mindenkitől, de később fizikából újratanulják ezt a gyerekek 6. környékén, és akkor már mindenképpen. Legkésőbb akkor az is szóba kerül, hogy 1l víz az 1kg tömegű.

Te valami nagyon gagyi iskolába jártál, vagy csak elfelejtetted már hogy mit tanítottak?

Nekem sem tanították ditektben és más matematikakönyvben sem láttam ilyen példát. Legtöbb ember nem tud olyan dolgot megoldani amit nem tanult még. 

Kérdezd meg erről az ismerőseidet! Tedd fel nekik a kérdést, hogy 1 ml az mennyi ccm. Meg fogsz lepődni, a többségnek gondja lesz vele és nem kapsz egyből választ.

Ez a megrendelotol fugg. Van az a penz, amiert tobb vagy kevesebb lesz. Minden kisiskolas tudja, hogy a matek onnantol van elkurva, hogy a rendes tanart helyettesito irodalom-nyelvtan szakos ven csoroszlya elkezd betuket irni a szamok koze, amik aztan barmik lehetnek. Ez az a pont, ahol a matematika a politika aldozatava valik. :-)

Ha fejben osztottam kétjegyű számmal, az ér? :-D

Tudok írásban szorozni is, osztani is attól függetlenül, hogy már régen tettem. Különben egy hardware-esen szorozni illetve osztani nem tudó mikrokontrollerre hogyan írnék szorzást, osztást assembly-ben? Nyilván tudom, csak kényelmi okokból nem papíron csinálom, ha kell.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

... és ahogy ismerlek, mindez kettes számrendszerben is megy. :)

hardware-esen szorozni illetve osztani nem tudó mikrokontrollerre hogyan írnék szorzást

Évtizedekkel ezelőtt assembly-ben írtuk, ma C-ben vagy Rust-ban egy '*' illetve '/' operátorral. :)
Hidd el, a "gcc -O2" egy normális C kódból csodás assembly kódot fordít. Régebben versenyeztettem assembly-vel néhány architektúrán és volt amikor olyan átfogóbb időtakarékos csavart vitt bele, amit kézzel nem implementáltam volna.

Ez azért még nem érv az írásbeli osztás megtanulása mellett. A C library-ben van Bessel-J-függvény is, még sincs rá szükség, hogy mindenki megtanuljon Bessel-függvényt kiértékelni papíron ceruzával. A jó érv szerintem az, hogy meg kell érteni mire jó az osztás, hogy van olyan, hogy van két művelet, és az egyik visszacsinálja, amit a másik csinál, és hozzászokni ahhoz, hogy a matematikai műveleteket el lehet végezni algoritmikusan, véges sok munkával, nincs benne semmi misztikus. Ehhez az alapműveletek adják az egyszerű példát. Aztán ha koszinusz vagy Bessel-J kell, akkor majd megnézzük valamilyen könyvben.

Ha gyorsan kell, én is rendszeresen osztok fejben kétjegyűt. Sőt többször négyjegyűt háromjegyűvel. (mondjuk ez a max). De úgy, hogy magam elé képzelem a papírt és azon fejben elosztom. Régen (amikor 0,25 volt az ÁFA) azzal szívattam a könyvelőt a cégnél, hogy 1-2 sec után mondtam az eredmény. Már csak ezért is dühös voltam, mikor 0,27 re emelték.  .)

Azóta saccolok -elég pontosan- ugyan ennyi idő alatt.

Fogalmam sincs. Nekem méretezéshez gyakran kell számolnom, jellemzően a calc az, amit használom ilyenkor. Interaktív, de scriptelhető is, komplex aritmetikát ismeri. Egyszerűbb esetekben fejben számolok, de szerintem néha becsúszik egy-egy mélán papír-ceruza típusú számolás. Levezetni valamiféle matematikai összefüggést, egyenletet átrendezni viszont elég gyakran szokásom. Teszem azt, software-es aluláteresztű szűrőnek ismerem a kívánt törésponti frekvenciáját, ismerem a mintavételi frekvenciát, meg kellene határozni az exponenciális átlagolás együtthatóját. Először le kellett vezetnem, hogy hogyan tudom meghatározni. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Egyébként évekkel ezelőtt elkezdtem egy számot nullával elosztani papíron, de még nem jutottam a végére. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Pedig egyszeru, az eredmeny 8, csak egy dimenzioval feljebb vagy lejjebbb, A dimenziovaltashoz a papirt el kell forgatni plusz vagy minusz 90 fokkal. Latod? Az aritmetika badarsag, geometriaval megoldhato minden. Az elegedetlenkedok jelentette problemat pedig a nagy T vonalzo szakszeru hasznalataval lehet eliminalni.

Szerintem rosszul csinalod. Az ilyen dolgokat mindig rekurzivan kell megirni, hogy fail safe legyen!

A rekurziv algoritmusokban ugyanis elkepzelhetrtlen a vegtelen ciklus, mert elobb-utobb megtelik a verem, jon az OOM, aztan ujraindul a service, egy uj lehetoseget adva az univerzumnak arra, hogy megfeleljen a programnak.

Ne feledjuk, az Utikalauz tevedhetetlen, ellenben a valosag gyakran pontatlan. :-)

Anno a matektanár úgy büntetett, hogy házi feladatnak meg kellett csinálni x darab osztást papíron levezetéssel. Én írtam rá QBasicben egy programot :)

nem tudok írásban osztani. lehet, hogy szorozni sem.

Pár hete, mikor egyszerre hagytam otthon a telefonomat és a számológépemet.

Psszt, elárulom az IP-címemet: 192.168.0.14

Ha nem kell nagyon nagy számokkal dolgozni, gyorsabban megvan, mint ahogy újrakapcsolódik a bluetooth-os billentyűzet, ha éppen szunyált a gép.

Papíron fogalmam sincs, fejben elég gyakran szoktam (bár papíron is menne :))

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Szerkesztve: 2022. 10. 01., szo – 17:54

Papíron baromi rég, fejben szoktam de mondjuk max 4 jegyű szám 3 jegyű osztó kategóriában, két random 16 bites számot biztos beütnék a gépbe - és nyilván ezt is olyankor csinálom csak, ha nem létfontosságú a tutibiztos pontos érték.

Viszont a technika amivel osztok az kb az amit papíron kellett csinálni, csak ritkán írok papírra, ha meg már előveszek valamit amiben CPU van…

Utoljára 10+ éve, akkor is egy infós alapképzésen kellett számrendszerek közötti váltáshoz, és ott is csak azért, mert nem lehetett számológépet használni, vizsgacsalás elkerülése végett. Ha ezt nem számolom, akkor kb. 30 éve nem volt rá szükségem. Ma már nem csak a papíron, kézzel osztást tartom morbidnak, de a zsebszámológépeket is, pont a múlt héten oltogattam egy paki gyereket a cégnél, szépen odaigazgatta az asztalra az óriás LCD-s, dobozból, frissen bontott, szépen fénylő, alapműveletes zsebszámolóját, kitéve a monitor elé, amihez egy 3. genes i5 small form factor PC csatlakozott, 8 giga RAM, rajta Win10, mindenféle sztenderd appal, Edge, Calculator, Excel, stb., hogy ő aztán fontos, Mr. Calculator, azonnal kellett szólni, hogy munkavédelmi intézkedésként húzzanak köré védőkerítést, nehogy a szerencsétlen múlt században ragadt emberünket betámadja egy dinoszaurusz. Tényleg, ma már mindenki zsebében ott a telefon, vagy közelben egy PC, laptop, táblagép, stb., ahol mind számológép appokat, vagy matekprogramot, táblázatkezelőket, vagy neten/böngészőben online számológépet tud használni. Lassan már okosórán, okoskarkötőn, okostévéken, okoskenyérpirítón, okoshűtőn is van app store, amiről fel lehet pakolni egy számológépes appot. Nehogy már valaki kézzel, zsebszámológéppel, logarléccel, abakusszal osztogasson, személyesen vágom nyakon. Nem érdekel, hogy HP-15C, meg mennyire fain RPN, azért mostanra mindenkinek fel kellett volna zárkózni a 21. századba, még ilyen nagyon romáknak, tanulási nehézségeseknek, egyéb hátrányos helyzetűeknek is.

Lassan már tényleg ott tartunk, hogy csak iskolák és egyes speciális munkahelyek tartják fent mesterségesen az igényt a szebszámológépre is. Ennek ellenére nem vagyok ellene, hogy általános iskolában tanítsák egy-két óra erejéig a papíron számolást, hogy meg lehet csinálni gép nélkül is, ki lehet gyakorolni, ha valaki az őskorban találja magát, vagy nincs a közelben semmi, mert mondjuk a sivatag vagy az esőerdő közepén van, akkor tudjon valamit, de nem venném már ezt túl komolyan, életszerűen senkinek nincs már erre szüksége.

Lassan már a papíron írással is így vagyok, meg a helyesírással, hogy senki nem körmölget fontos vagy hosszú szöveget papírra, ha meg úgyis gépen ír, akkor azon meg lesz minimális helyesírás-ellenőrzés is, meg be lehet állítani, hogy a központozást is figyelembe vegye. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy helyesen nem kell megtanulni írni, de nem kéne akkora figyelmet szentelni rá, mint amekkorát az iskolában szoktak. Bezzeg ami tényleg hasznos skill, pl. vakon, 10 ujjal gépírás, informatikai alapismeretek, azt nem tanítják, mert az egyetemi tudományos fokozatot igényel, és nehogy szellemileg túlterhelődjön a gyerek, azért elvárás nem lehet vele szemben, buktatni se lehet, mert akkor tanulni kell és nem marad idő faszbukozni.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Szerintem nem irónia, a blogíró komolyan gondolja. Meg kicsit ferdít is, mert attól, hogy az USÁ-ban folyóírást nem tanítanak, azon a zsinorírást kell érteni, hogy nem kanyarítják egybe a betűket, hanem nyomtatott stílusú, különálló betűs kézírást tanítanak helyette. Nyilván az utóbbit azért meg kell tanulni, mert ha azt kihagyják, akkor senki nem tudja leírni a nevét se, meg egy hivatalos nyomtatványt, kérelmet se tud kitölteni. Amiről célozni írtam, az az, hogy ma már szerencsétlen iskolásokkal nem kéne ilyen 4-5 oldalas fogalmazásokat meg dolgozatokat körmöltetni, meg ilyen korrektori szinten itt a vessző, ott a központozás témán szopatni és frusztrálni. Nem életszerű skill már, ilyen egyszerű. Ehelyett igenis fektessenek inkább gépírásba, alap informatikai skillekbe, hogy egy netes keresőzés, egy táblázat vagy szöveg megszerkesztése, begépelése, e-mail küldése, csatolmány kezelése, stb. menjen.

Ugyanez számolásnál is kivitelezhető már. Fejben valamennyire meg kell tanulni azért számolni, olyan fogyatékosokat ne is neveljen ki az iskola, hogy 10+5-ös meg 7×8-as alapműveleteket nem tud fejben megcsinálni, hanem ahhoz is valami gép segítség kell neki, de ilyen hosszas több jegyű osztásokat, szorzásokat, stb. felesleges nagy tömegben csináltatni, hogy hadd szívjanak vele.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

...itt a vessző, ott a központozás témán szopatni és frusztrálni. Nem életszerű skill már, ilyen egyszerű.

Nem a faszt nem ne szopassál már központozás az kell különben kurvára érthetetlen lesz hogy mit is akarsz mondani főleg amikor egybefolynak a mondatok és a különböző gondolatok akkor baromi nehéz követni normális központozás nélkül hogy miről van szó nem hiszed próbáld meg ezt elolvasni és lehet hogy menni fog de valószínüleg ha ráveszem magam és nem inkább a pubba megyek le helyette és leírom ezt rendesen tagolva akkor csak nézd meg hogy melyiket egyszerűbb olvasni

---

Nem? A faszt nem! Ne szopassál már, központozás az kell, különben kurvára érthetetlen lesz, hogy mit is akarsz mondani. Főleg amikor egybefolynak a mondatok és a különböző gondolatok, akkor baromi nehéz követni normális központozás nélkül, hogy miről van szó. Nem hiszed? Próbáld meg ezt elolvasni és lehet hogy menni fog, de valószínüleg (ha ráveszem magam - és nem inkább a pubba megyek le helyette -, és leírom ezt rendesen tagolva), akkor csak nézd meg, hogy melyiket egyszerűbb olvasni.

Előbb nyugodj le a bús büdös picsába. Hagyjuk a trágárságot, nem szeretem. Ha nem értesz egyet, kulturáltan írj.

Kell központozás, de nem olyan mértékig, ahogy magyar tanárnénik komolyan veszik magukat. Vagyis kell olyan mértékig is, aki író, korrektor, lektor, szedő, nyelvész, stb. lesz, de az úgyis megtanulja ezeket részletesen később, mikor erre a szakterületre készül fel, és nem a közoktatásban fog ennek a részleteibe belemélyülni. Meg természetesen nem azt mondom, hogy ne tanítsanak semmit, de a központozás helyett értelmesebb lenne inkább fogalmazási technikákat, meg értő olvasást tanítani, mert addig mit fetrengünk az itt a vesszőn, ott a kettősponton, ha a gyerek azt se érti, amit olvas, meg kifejezni se tudja magát.

Tényleg elég sok fiatalt látok, aki diszlexiás szinten van, nem érti mit olvas, csak annyit ért belőle, hogy bla-bla, möhh-möhh, van erre a francnak ideje, átugrom, bla-bla. Meg ha van valami nem értett kifejezés, akkor azon teljesen meghasonul, nem tud utánanézni, utánakérdezni. Ezt a fajta élhetetlen fogyatékosságot fontosabb lenne kinevelni, mint a központozást és a helyesírási szabályok részleteit barmolni, évekig, orrvérzésig.

Épp így kell számolást is tanítani természetesen. Csak nem papíron, ilyen hosszas-unalmas, sokjegyű osztásokat, szorzásokat, hanem engedni számológépet használni, meg életszerűbb matekpéldákat venni inkább. Én még az a régi korosztály vagyok, akit ezzel a régi, papíron számolunk módszerrel tanítottak, órákon, hónapokon át hosszú összeadások, sokjegyű szorzások, osztások, nem lehetett számológépet használni. Az ötös mindig megvolt belőle, de utáltam, hosszú volt, unalmas, monoton, az egész csak arra ment ki, hogy a sokadik sok soros példánál hibázzál előbb-utóbb, elfelejtsél egy helyiértékre átvinni maradékot, vagy begolyózzál, stb., és mint kiderült szükség sem volt rá azóta sem, azt az egy esetet leszámítva, amit említettem, akkor is indokolatlanul ragaszkodtak hozzá. Pedig nemrég még érdekességből a logarlécet és az abakuszt is megtanultam netről, csak olyan poén jelleggel, mert sose használtam őket, hát haszna azoknak sincs már sok. Hála istennek a függvénytáblákat már csak megmutatták, de nem erőltették a középiskolában, ott már lehetett számológépet használni, addigra legalább eddig fel tudott zárkózni az oktatás.

Persze ilyen hülyeség egyébként most is van, amerikai videókon pl. mutatják, hogy sok amerikai iskola csak bizonyos típusú TI számológép-modelleket enged használni (erre mesterségesen igényt generálnak, és ezek a modellek emiatt jó drágák is, újonnan 100 dollár felett) mást nem, olyan címszóval, hogy az nem kompatibilis a tananyaggal, vagy csalásra-visszaélésre ad lehetőséget. Az teljesen mindegy, ha egy 5-10 dolláros Sharp, Casio, Citizen, Sencore, noname, vagy egy azoknál drágább, de még mindig olcsóbb HP, vagy nem jóváhagyott TI, stb. számológép is tudná ugyanazt, de mivel nem ugyanaz a TI modell (ami tradicionálisan korrumpálja az ottani közoktatást), azokkal nem ROM kompatibilis, műveletek kijelzése nem olyan, ezért ki van tiltva, mert csak. Agyrém, és még büszkék is rá, hogy náluk milyen színvonalas az oktatás, meg mennyire szabványosítva van. Ugyanez az eset a Chromebookokkal, sok iskolában megvetetik, mert az van engedélyezve, Win, Linux, Mac laptop, androidos tábla, stb. hiába lenne otthon máris, az nem jó, mert akkor azon játszik a gyerek, nem figyel órán, nem hagyják jóvá. Csak a tré Chromebook, mert a Google elintézte. Kivéve ha számolni kell, mert akkor megint jön az, hogy TI, TI, TI.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

Előbb nyugodj le a bús büdös picsába. Hagyjuk a trágárságot, nem szeretem. Ha nem értesz egyet, kulturáltan írj.
 

Hova a gecibe nyugodjak le? Kibaszottul nyugis vagyok így is!!!!111444 ( :) ) Faszom se trágárkodott; érthető, magyar mondatokat írtam, nem ángliusul beszéltem. Vagy te egy ilyen virágszirom lelkületű ember vagy?

Akkor elnézést, ha megbántottalak a szóhasználatommal.

Megmondom őszintén, nem olvastam el az egész hozzászólásodat (engem nem zavar, ha hosszan írsz: én is szoktam, enyémet se olvassák el sokan, ott egye meg a fene), de ha jól értem, és javíts ki ha tévedek: nagyjából igazad van.

Igazad van abban, hogy korrektori szintű nyelvtanra nincs szükség. Se arra, hogy az ember ezt, meg azt fejben számoljon.

Na, de az ember a tanultak jó részét amúgy is elfelejti... ezért aztán: sokból elfelejteni a felét: még mindig értelmes szintre emlékszik az ember. Kevesebbnek elfelejteni a felét...? Érted, hogy hova akarok kilyukadni.

Természetesen én se írok "helyesen", hiszen sokszor "tévesztek", de mivel az alapom, aminek már elfelejtettem több, mint a felét, az több, mint annak, aki sose hallott a másik 50%-ról, így gyakorlatban sokkal választékosabban és helyesebben tudom kifejezni magam, mint azok, akiknek csak a minimumot oktatták.

Majd megpróbálom elolvasni a teljes hozzászólásod; tudom, hogy amúgy érdekeseket írsz és szeretsz gondolatilag "elkalandozni" (szoktam én is), de most (és őszintén: sokszor máskor is) nincs energiám végig olvasni.

És itt most az a faramuci helyzet állt elő, hogy a hosszú kommentedre, amit nem volt energiám elolvasni, egy hasonlóan hosszú kommenttel reagáltam, szóval ez egy olyan mint egy ily..., ez egy ilyen ördögi kör...

Nademost dobok egy Gyurex-et (vagyishát, na... a fentebbi komment volt egy Gyurex valószínüleg (egységnyi illuminált állapotú komment -> 1 Gyurex)), szóval faszom, ne idegeskedj azon, ha valaki kibaszottul mocskosul beszél...!

Ki nem szarja le?

Gépelni és a géppel alapvető dolgokat megoldani (szövegszerkesztés, táblázatkezelés, minimális programozás: nehogy már azért vegyünk tárolt programos gépet (Neumann-elv), hogy aztán csak mások által megírt programokkal, gyakorlatilag egy bedrótozott logikájú cuccnak tudjuk csak használni).

De a szorzást-osztást, formulamanipulációt meg kell tanulni ahhoz, hogy értsd, mit csinál a gép, melyik művelet mit jelent, mire való. Papírra írni meg jó, és nincs ott a youtube meg a pasziánsz rajta, hogy elvonja a figyelmed.

A programozható zsebszámológép meg baromi jó játék. Gimnazista koromban nem jött ki a zsebpénzemből, most nemrég meg apósom megtalálta a nyugdíjbavonulásakor elrakott, programozható, gráfozó kalkulátorát (Casio FX9750) és nekem adta. Naná, hogy kellett vele játszani, Runge-Kuttát programozni rá. Használni mondjuk nem használtam, ha valamit számolni kell, arra vagy ott az OpenOffice (ha ismétlődik), vagy a Reduce (ha formulát is kell hozzá gyártani). Ha ez nem elég, akkor meg valami numerikus programkönyvtár (Numerical Recipes, SLATEC).

Addig van igazad, amíg nem te vagy az, akinek meg kell írni az osztás algoritmusát assembly-ben nyolcbites mikrokontrollerre, netán megtervezni az osztást végző hardware-t, vagy épp megírni a számológépet. A kész libeket hagyjuk, mert mi van akkor, ha az a feladatod, hogy írj egy ilyen library-t? Mindig elcsodálkozom azokon a szerénységet és alázatot nélkülöző kijelentéseken, amelyek azt taglalják, felesleges, sohasem lesz rá szükség. Tudod, milyen sokszor használtam a munkám során azokat a dolgokat, amelyeket középiskolában és egyetemen tanultam, s ami miatt sokan hisztiznek, hogy ez mind felesleges? Nagyon sokszor. Valós analízis, lineáris algebra, Fourier-transzformáció, gráfelméleti alapok, komplex aritmetika és függvénytan, lineáris villamos hálózatanalízis, de az ilyen dolgok is, mint az alapműveletek. Ahhoz, hogy tudj programozni, különösképpen assembly-ben, C-ben, szükséged van rengeteg nagyon kézenfekvő ismeretanyagra, fantáziára, mert az a kb. 35 utasítás, amit a CPU tud, nem sok, és ebben már a NOP is benne volt. :)

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Sem a papíron számolást, sem a kézírást csak azért tanítják, hogy tudj papíron számolni, meg gyöngybetűkkel írni, ezek baromira kellenek ahhoz, hogy az idegrendszered, meg a motorikus képességek rendesen fejlődjenek.

A helyes írás meg teljesen más tészta, jézusom.

20 / 10 = 3

... aztán inkább írtam egy c rutint hozzá... de végtelen cikusba esett.

Bonyolult dolog a matematika.

Szerkesztve: 2022. 10. 01., szo – 22:14

Az ér, ha osztást kódoltam le programba? Hasolnó, de mégsem az.

Nem emlékszem, hogy mikor osztottam papíron utoljára. Nem nagyon szeretem, osztáshoz elő szoktam venni gépet. Nagyságrendi becsléseket szoktam csinálni fejben, de pontos számítást beírok valami gépbe.

A témához az a véleményem, hogy ugyan valóban nincs szükségünk rá az életünkben, de arra nagyon is szükségünk van, hogy értsük hogy hogyan működik és miért úgy az osztás algoritmusa.

Ehhez még egy kis csavarás: sok embertársunk élete leegyszerűsítve
   1. gyárban felügyel valami gépet, netán egyéb betanítható ökölszabály-munkafolyamatot végez
   2. bevásárlókocsiba 1 db százas
   3. bankkártya lecsippantás, figyelve ha nem lenne elég akkor a boltban hitelkártyát kell igényelnie
   4. TV, szappanopera, alvás
És kb. ez ismétlődik. Számítás terén gyakorlatilag összeadás, kivonás és kevéske szorzás. Zéró közeli olvasás, gyakorlatilag zéró írás. És szépen boldogul a társadalmunkban, mert a társadalom hálója megtartja.
KRESZ vizsga és hasonló az magaslabda, de elég egyszer valahogy letudni, egy életre szól. Mi lenne, ha ezt is 5 évente kellene letenni, ahogy több informatikai szakpapírt?

Ha bármi elromlik vagy átalakításra vár, akkor sem derül ki, hogy funkcionális analfabéta, mert csak annyit kell tennie, hogy hívjon egy szakit és a végén fizessen.
És így butul el a társadalmunk. Legalábbis kontrasztos a nagypapáék parasztudvarához képest, ahol a lópatkolást ugyan a falu kovácsa csinálta (körömvágással együtt), de amit csak lehetett, azt otthon a nagypapa megpróbálta közelítőleg kiszámolni, majd "kifaragta keményfából".

És hogy kell-e a mai társadalmi hálóhoz bármi? Sok ember számára valójában elég lenne 4 (!) osztályos általános iskola tananyaga (de nem kegyelem 2-essel átrugdosva), a társadalmi háló innentől megtartja.
Viszont vannak sokan, akinek több jut az élettől, alkotni akarnak. Ezeknek az embereknek sokkal több kell. Ezekből lesz egy-egy szakterület megoldóembere, profi szakembere. Matematika az nem lexika, hanem példákon keresztül logika felépítése. Egyik példa a többszámjegyes osztás.

  4. TV, szappanopera

Ez mar Nyugat-specifikus. Nem mindenhol.

Egy atlagos amerikai csaladnak ha megjelenik a szamlajan penz amit nem tud mire koltson, vesz egy nagyobb kepernyos TV-t es elofizet tovabbi mediatartalmakra, netan filmet vesz. Meg tobb minden ele be lehet rakni a gyereket.

Ellenben egy atlagos kinai csaladnal ha megjelenik a szamlan egy olyan penz, amirol meg nem talaltak ki, hogy mire koltsek, elso gondolatuk egy kulonora a gyereknek, unokanak, stb. Ez odaig fajult, hogy korlatozast kellett Kinaban kulonorakra bevezetni. Miutan bementek az elsos gyerekek elso nap az iskolaba, es meg a legszegenyebb is a harmadikos anyag kozepenel tartott mar.

Szoval nem minden kulturanak resze a mediafogyasztas, plane nem ekkora mennyisegben.

fejben szamolok. ha mar papiron kellene (pontossag es/vagy fontossag miatt, pl. penzugyi dolgokat akkor se feltetlen akarok fejben szamolni, ha tudnam), akkor elo a terminalt, es python3 -c 'print(eval(..))'

Ez a parancs nagyon sok gépelés, nagyon kényelmetlennek tűnik. Miért nem bc?

Amúgy én simán beírom a prompt mögé a parancssorba hogy 3+5, Enter, mire a gép aszongya hogy 8. Rákötöttem a bc-t a bash command_not_found_handle-ére. Csak sajna a / jelet nem lehet használni, azt áthegesztettem :-ra.

Szerkesztve: 2022. 10. 02., v – 00:22

Egészen kisiskolás koromtól gimi végéig nagyon jól szerepeltem különféle matekversenyeken, speciális matek tagozatos gimit végeztem, kijutottam a nemzetközi diákolimpiára is.

Írásban osztani soha nem tudtam. Valahogy nem voltam hajlandó megtanulni. Életem egyetlen (ha emlékeim nem csalnak) matek kettesét ebből kaptam.

Fejben szamolok, eleg gyakran kell osztani-szorozni a hetkoznapi eletben. Munkaban sokkal inkabb a szimbolikus muveletek kellenek, de sokat abbol is fejben vegzek. 

Azert van, hogy le kell irnom egy szamolast, mert meglepoen komplikaltak tudnak lenni a tombindexek. Bonyolultabb dolgokat pedig latex-ben irok le, mert ugy visszakovetheto a gondolatmenet.

A szorzast / osztast nem azert tanulja az ember, mert annyit kell szamolni papiron, hanem hogy be tudja bizonyitani, erti amit csinal. En is nyavalyogtam, hogy bena az elektronika tanarunk, meg hogy humbug es ez nem is kell egy nuklearis fizikusnak. De nagy dolgokat csak hozzaertessel lehet csinalni. Hadd ne kelljen peldakat irnom.

Fontos dologhoz, pontos ertekre nem volt sosem szuksegem azokban a kis idoszeletekben amikor eppen se szamitogep, se telefon nem volt nalam.

Nagysagrendi dologhoz ha lusta voltam elovenni, akkor kerekitettem egy olyan szamra, amit konnyu osztani, ilyen elofurdult, de ez nem szamolas, hanem becsles.

Amikor a nappali butort terveztem, es ott pontos ertekek kellettek, akkor meg a ketjegyu szamok  osszeadasat es kivonasat is geppel csinaltam, pedig ment fejbol is. De a gepen lattam hogy mit itottem be, es az eredmenyt, es amikor leirtam, akkor duplan ellenoriztem, hogy azt irom-e ami ott van. Ha valami fontos, akkor elvbol nem vagyok hajlando vakon bizni magamban. A korfuresz utan mar nincs Ctrl-Z.

Papiron? Fejben! <1

Az információ egysége a bit, nagyobb egysége a megabit, kisebb egysége a mikrobit.