Két éven belül autót tervezek venni és az ... lesz.

Címkék

Ha most (két éven belül a chiphiányban "most"-nak számít ;) vennél autót, az milyen típusú lenne üzemanyag szempontból? Nem csak új autó játszik, használt is. Ha nem tervezel venni, akkor azt válaszd, amelyiket vennéd, ha vennél ...

tisztán benzines
34% (332 szavazat)
tisztán dízel
11% (107 szavazat)
LPG
1% (14 szavazat)
valamilyen hibrid
30% (293 szavazat)
tisztán elektromos
22% (218 szavazat)
Egyéb, leírom.
2% (20 szavazat)
Összes szavazat: 984

Hozzászólások

Már van "nagy" (~600km) hatótávú, "alacsony" (5.0L) fogyasztású benzines autóm. Ha azt megtartom és második autót keresnék akkor az tisztán elektromos lenne. Ha cserélni kellene, akkor nem triviális mert néha befigyel a 2000 km-es nyaralás meg a napi mászkálás is.

Már csak azért sem mert betartom a sebességhatárt. Jobb szeretek 110-120-el menni. Természetesen sokat nézek hátra és minden gyorshajtót előre engedek. Mielőtt nagypapázni kezd valaki :)

Meg a családomban lassan több a háziállat mint az ember, úgyhogy ja, egyelőre nincs nagy teher:)

semmi baj, amig a külső sávban teszed, hogy 120-al mész engem nem zavar - nekem 145 -re van állítva tempomat (M5-ön BP-SZEGED-BP). Fék nélkül, csak motorfékkel pont le tudok lassítani ha éppen nem szabad a belső sáv.

Akkor van gond - vagyis csak bosszúság, ha 110-100-as tempo, aki előttem cammog, mert akkor fékezni kell.

Hegyeshalom - Den Haag: akkor 160-as tempo , de sok helyen van trafi, akkor be kell tartani..

For Whites Only meeting room!

5.8 l/100km 140-150km/h autópálya - 100-110km kb. lenne 5.6 l/100km

A pályán nem jó sebesség a 100-as tempó, mert 90km/h közlekedő kamion és busz mind feltart - egyből fékezhetsz 90-re és percek még mehetsz a belső sávba előzni újabb gyorsítás.

Szóval lényegesen lassabb a haladás és több energia megy el fékez-gyorsít előz stb.. - tehát az optimális sebesség/fogyasztás függ a többi közlekedőtől. Én sportot űztem, hogy hány fékezéssel teszek meg 150km-t:

10-20 közt van éjszaka - minimális forgalomnál 5 volt BP tábláig.

For Whites Only meeting room!

nem vagy kocsog, én így vezetek ez egy liberális világ.

145-3km/h - szabálysértés , traffik 148 -ra vannak beállítva.

6.-ban 2600-2800-as fordulatnál optimális a motor teljesítmény és nyomatéka - éppen 140km/h jön ki sík terepen.. emelkedőn persze nincs meg.

For Whites Only meeting room!

6.-ban 2600-2800-as fordulatnál ... éppen 140km/h jön ki sík terepen.. emelkedőn persze nincs meg.

Emelkedőn megcsúszik a kuplung? :-)

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Mi néhány éve családdal felkerekedtünk, felraktuk az 5 bringát a dízelkombira, és elautóztunk Finnországba. Közel 5000 km-t mentünk 3 hét alatt.

Életünk legjobb nyaralása volt, végigmentünk a kis balti államokon, csodálatos helyeken jártunk. Megálltunk ott és amennyi időre akartunk, mindig akadt egy szabad Airbnb. Elmentünk a kis nyugati finn szigetvilágba is, kompoztunk, és persze rengeteget bringáztunk.

Repülővel / bérelt autóval közel se lett volna ilyen (voltunk már úgy is többször, de az más).

A leghosszabb az a Kotori öböltől délre Montenegroból Fejér megyébe. Reggel 9kor indultunk, hajnali 2 körül értünk haza. Nyilván ebben több megálló is volt, ebéd, pihenő, tankolás. Amúgy nem csak egy sofőr van nálunk.

Az oka pedig hogy félek a repüléstől, az európai vonatozás meg jószerivel drágább mint autózni. Plusz ha már odaértél a kocsiddal, nem kell bérelni még pluszban. És nekem ez egy élmény is :)

Nyaralása válogatja. Csináltunk olyat, hogy autóval elmentünk Granadába, az kb. 2800 kilométer, de egy hétig mentünk oda, egy hetet voltunk ott és egy hétig jöttünk vissza, napi átlag 400-500 kilométert mentünk, kempingben sátorral szálltunk meg, nem volt fix tervünk, mindig aznap kerestük meg reggel, hogy hol fogunk délután megállni. Mondjuk ezt lehetne már talán tisztán elektromos autóval is, csak jobban meg kellene nézni, hogy hol lehet tölteni.

Hibridet jelöltem, de hibrid vagy elektromos. Nincs eldöntve. 

Az is kimaradt, hogy nem tervezek venni autót 2 éven belül.

Mondjuk szerintem ez azt jelenti, hogy aki nem tervez venni, az nem szavaz, de a hozzászólások alapján sokan nem így értelmezik.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Én kb. egy évig hajtottam főleg városi használatra hibridet. Egy Aurist, aztán egy Priust.

Kérdés ugye, hogy milyen eredményre számít az ember. Nekem városban nagyon kényelmes volt vezetni, valamint a fogyasztása is jó volt. A Prius 4,122-t fogyasztott, az Auris 5,192-t. A benzines autóm meg 9,274-et. Plusz még kuplungolni is kell :-D

A szervízköltségről fogalmam sincs, nem kellett szervizelni.

Szerintem jó autók, de tény, hogy magamnak következőnek nem ilyet veszek, hanem tisztán elektromosat. Egyébként leginkább a kis akku zavart. Az, hogy teljesen teli állapotból max 3 km-re elég az elektromos töltés, utána mindenképp beindul a motor. Az, hogy autópályán a motor hajtja, az akkut teletölti, aztán már nincs hová tenni az áramot. Egy plug-in hibriddel, (aminek ha jól tudom, kb. 60 km-re elég az akkuja), elégedettebb lettem volna. De az elektromossal még inkább az lettem volna, szóval következőnek az lesz.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ezek nem pluginek. A nem konnektoros autód gondolom egy mérettel kisebb ezeknél, illetve turbós. Ezek egyszerű, szívó motorok, a teljesítményhez képest nagy lökettérfogattal. Tudom, te nem fogod az autót 10+ évig használni, de aki igen, az a szervizköltségen ezt meg fogja érezni.

https://www.youtube.com/watch?v=yUmITevHSXI

Azok sima hibridek.

Ha az autód mild hibrid lenne, akkor kb. 4,9-es fogyasztása lenne, ha hibrid, akkor 4-4,8, ha meg plugin hibrid, akkor 1,7 - 5,2 l/100km között használattól függően. Ezek a számok csak érzékeltetésre jók, nincs mögöttük tudományos bizonyíték.

Bevallom őszintén, mielőtt ebben a fórumban valaki leírta volna, sosem találkoztam a mild hybrid kifejezéssel.

Ahogy kiderült a többiek válaszából, nem ebbe a csoportba tartoznak.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Kicsit más kategória. Egy F1-es motort simán lehetne úgy programozni hogy elinduljon a villanypufferből csak az nem optimális és nem ez a célja.

Egy ilyen mild-hibrid cucc max akkor mozdítja meg az autódat ha az lejtőn van és nincs behúzva a kézifék, esetleg annyira löki előre mintha sebességben indítóznál. Ennyi erőből akkor minden autó hibrid mert ezzel a módszerrel megy, meghajtás szempontjából akkor az 1200-es lada is tekinthető hibridnek.

A megy alatt értsük azt hogy nem csak másodpercekre hajt villanyról, hanem tényleg egy értelmezhető távolságot meg tudsz úgy tenni hogy nem nyúl hozzá a benzinmotorhoz és nem csak lendületből. Az összes többi ilyen maszatolás az villanyrásegítés, emissziócsökkentés de ugyanúgy benzines autó. Oké, nem tisztán benzines, ez jogos. Legyen elektromos rásegítéses benzines, de nagyon nem ugyanaz mint a köztudatban lévő hibrid.

Épp annyira vagyok valóságtagadásban mint te amikor azt mondod hogy hazaérkezéskor rádugni az autót a falimalacra stressz, a tankolást meg már megszoktad. Kábeleken átesés témáról annyit hogy másfél éves gyerekem nem akad bele amikor indulunk és a kocsi körül rohangál de még be van dugva, valószínűleg te is meg tudnád ugrani ha nagyon akarnád.

Ha szigorúan nézzük akkor igazad van, valóban hibrid mert az üzemanyagon kívül valóban használja hajtásra is a villanyt. Ez tiszta sor, nem is szándékozom belekötni. De racionálisan gondolkodva: Ezzel azért jársz jól mert alul ahol az ICE nem nyomatékos ott besegít, illetve amikor vitorlázol és nem kell sok erő és van eltárolt energiád akkor átveszi azt a minimális terhelést, kvázi egy "suhanós start-stop", egyáltalán nem arra van kihegyezve hogy te villannyal menj hanem arra hogy kiegészítse, segítse a benzinmotort ott ahol tudja. Hasracsapósan ez kb hány százaléka a megtett útnak? Ha nagyon jóindulatú akarok lenni akkor kb 95% benzin, a maradék villany, de lehet hogy kevesebb. Nekem innen jön a gondolat hogy ez inkább rásegítés mintsem komoly hibrid hajtás, nem véletlenül még az autógyártók sem merik ráírni hogy hibrid, így született ez a mild-hibrid duma mert mégiscsak benne van hogy hibrid de azért csak olyan ímmel-ámmal.

Ellenben én lehoztam 13 ezer km-t 1,7 literes átlaggal az elmúlt egy évben és ebben volt rövid úttól kezdve pályázáson át téltől nyárig minden, napi rohangálástól telepakolva családdal balcsi is nem egyszer. Itt azért picit máshogy nézne ki az arány mint nálad, itt már konkrétan nem picit többségben van a villannyal hajtás a benzinhez képest.

Innentől meg tényleg csak azt kell eldönteni hogy hogyan értelmezzük a hibrid fogalmát. Papíron neked van igazad, gyakorlatilag azért ha átolvasod ezt az előző kis fejtegetést akkor szerintem érthető hogy én miért vélekedek másképp.

Nem akarok én neked semmit megspórolni, csak a saját tapasztalatom szembe megy azzal amit te állítasz és kettőnk közül nekem van plugin hibridem, ezért koptatom a klaviatúrát ilyen kitartóan.

Mondjuk ehhez kellett a szerencsés együttállás hogy jó autót fogjak jó áron és a használati szokásaim is pont belepasszolnak a legoptimálisabb üzemeletetésébe.

csak a saját tapasztalatom szembe megy azzal amit te állítasz

Ahogy nekem a tiéddel. :)

kettőnk közül nekem van plugin hibridem

Nekem pedig mild hibridem.

és a használati szokásaim is pont belepasszolnak a legoptimálisabb üzemeletetésébe

Ahogy nekem is.

Tehát a tanulság?

trey @ gépház

Az hogy saját magadnak választasz autót és olyat veszel amilyet te szeretnél és számodra optimális. A vita nem ezen van, hanem azon hogy a mild-hibrid mint technológia inkább a benzines motor kiegészítősegédje vagy egy ilyen rendszerrel szerelt autó valóban hibrid.

Szerintem az előbbi, szerinted az utóbbi és attól függ honnan nézzük de mindkettőnknek igaza van.

Hogy anyagilag kibasszanak magukkal. Mi másért? Nyilvánvaló, hogy azért építik bele ezt a rendszert, mert majd jól elromlik, te meg majd fizetheted a drága javítást! Ez az új turbo/kettőstömegű-mumusa a hülyéknek.

Természetesen a plusz tömeg, komplexitás teljesen rendben számukra van egy plug-in hibridben, ami akár!!!! 1-1,5 literrel kevesebbet fogyaszt százon egy teljesen töltésmentes mild-hibriddel szemben (LOL), de cserébe dugászolni kell a konnektorba, kábelekkel bohóckodni. Pont ugyanúgy el kell menni tankolni, pont ugyanúgy szervizelni kell stb.

A plug-in hibrid a svájci bicska, az öszvér, ahol jelentős plusz kilók vannak, plusz komplexitás a villanymotorral. A benzines autó összes karbantartási idénye, plusz a töltéssel való bohóckodás, mindez évi 10 liter spórolásért :D

trey @ gépház

10 liternél szerintem többről lenne szó. Én is így álltam a kérdéshez (dupla technológia = dupla probléma), de nálam nem ez volt a fő szempont, hanem az, hogy a PHEV-nél nagyon lecsökken a csomagtartó, így nem is jártam jobban utána. Mostanában többet járkálok rövid távon, amire nagyon praktikus lenne az elektromos meghajtás. De nyilván ki kellene számolni, hogy a sok rövid városi út valójában hány km és az mennyit jelent anyagilag. Sok kicsi sokra megy, de az ezer km-eket mégsem az termeli az autóba.

10 liternél szerintem többről lenne szó.

Ez nyilván használat kérdése. Ez egy öszvér megoldás, a benzines és az elektromos összes nyűgjével. Egy átmeneti időszakban vagyunk, nem tiszta teljesen a jövőkép. Majd ha letisztult, döntök. Egy biztos, a plug-in hibrid nem a jövő.

trey @ gépház

Én csak annyit állítok, hogy lehetnek használati módok, amikor érdemes lehet számolni egy kicsit, mert 10l-nél több is lehet a tét, ráadásul kolléga leírása szerint vannak olyan megvalósítások, amikor nem 2x annyi nyűgöd van. De szerintem sem a jövő. Ha valaki sokat parkol belvárosban és az adott városban van parkolási kedvezmény, éves szinten simán nyerhet 100e forintot. Ez nyilván nem hozza be az árkülönbözetet, de hozzátesz az esetleges üzemanyag spóroláshoz.

Igen, újként esetleg nem éri meg annyira. Mindenképp érdemes azt is átgondolni, hogy használtan mennyiért tudod eladni, úgy sok esetben már kijöhet a matek.

Pl. Outlandernél 4 mFt a különbség. 6-7 éves korukban meg 1-2 mFt, tehát kb. 2-3 mFt-ot kell a benzinen, parkoláson, szerviz költségen megspórolni, ami még így is sok.

Használtként meg még kisebb a különbség, így ott jobban kijöhet a matek.

Ha már belejöttem, megnéztem milyen "drága" a mild-hibrid. Ugyanazon a felszereltség mellett a sima benzines 1-1,5 2-2,5 millióval drágább, tekintve, hogy csak nagyobb motorral rendelhető. :D

Gondolom, nem akarták égetni magukat, hogy a mild-hibrid alá bemenjenek vezetési élményben .... ellensúlyozták egy nagyobb motorral.

Összefoglalva: nekem a mild-hibrid nem hogy drágább volt, hanem 2M-val olcsóbb mint a tisztán benzines.

trey @ gépház

Audi A3 Sportback S-line mild-hibrid indul: 9,6M

Audi A3 Sportback Advanced 40e plug-in hibrid indul: 14,6

Az enyém volt közepesen extrázva mild-hibrid: 11,5

Ugyanez a felszereltség, csak plug-in hibrid motorral: 16 fölött

trey @ gépház

"indul". Ha azonos teljesítményű motort nézel, akkor nincs akkora árkülönbség. Nyilván azon is lehet agyalni, hogy szükség van-e egyáltalán nagyobb motorra és mi a helyzet más márkáknál.

Ha évente 40 hetet, hetente 5 napot, naponta 30km-t veszek alapul, az évente 6000km. Ha 7 helyett 2 liternyi energiát eszik az autó elektromosan, akkor az 100 km-enként 5 liter, azaz évente 300 liter, ez kb 140e/év. Ha parkolás is hozzájön, akkor 5 évvel számolva kb 1m-et ér meg tisztán bekerülési és futási anyagiakat nézve. Valóban szoros a matek, ráadásul a csomagtartó is jó eséllyel kisebb.

"indul". Ha azonos teljesítményű motort nézel,

Ez alatt mit értesz? Én végignyomkodtam a konfigurátort, ahol nem volt egy az egyben megfelelő, a lehető legközelebbi csomagot választottam. Mire összehoztam az Advanced e-t egy, az enyémmel ~ egyenértékűre, tetemes lett a különbség.

trey @ gépház

A plug-in hibrid a svájci bicska, az öszvér, ahol jelentős plusz kilók vannak, plusz komplexitás a villanymotorral.

Vannak olyan plugin hibridek, ahol valóban dupla komplexitással oldották meg, pl. Volvo. Ugyanúgy van benne váltó, turbó, ..., plusz akku meg villanymotor.

Illetve vannak olyan plugin hibridek, ahol sokkal kisebb a komplexitás, pl. Mitsubishi Outlander. Sima szívó benzines, nincs turbó, nincs váltó, nincs kettős tömegű lendkerék, nincs nagy nyomású befecskendezés, ...

Sima szívó benzines, nincs turbó, nincs váltó, nincs kettős tömegű lendkerék, nincs nagy nyomású befecskendezés, ...

Tehát, ugyanúgy el kell menni tankolni, olajcserére, kell bele gyertya, légszűrő, bla. bla. bla. Plusz töltéssel való bohóckodás. 

trey @ gépház

Igen, azok ugyanúgy kellenek, csak esetleg ritkábban és kevesebb.

A töltéssel meg nem bohóckodok, amikor beállok a garázsba, akkor bedugom és ennyi. Egyszerűbb, mint a garázs ajtót nyitni és csukni. Azt inkább nevezhetjük bohóckodásnak, de számomra még az sem megterhelő, így azt sem automatizáltam. ;-)

Attól függ milyen plugin és mennyit töltögeted, illetve hogy jársz vele. Nekem idén egész éves fogyasztásom alapján 13k km-re 1,7L/100km.

Cserébe rá kell szánnom az életemből hazaéréskor azt a 10 másodpercet hogy rápattintom a delejre, illetve odafigyelek arra hogy a lehető legtöbbet tudjam elektromosba hajtani.

Ha úgy vesszük hogy nem töltögetve használják akkor igaz az összes amit írsz, plusz súly, plusz komplexitás, nagyobb hibalehetőség, úgy tényleg hülyeség.

Nekik plusz költség, de valószínűleg nem hülyék, ki van ez számolva, a flottára vetített kibocsájtási büntinél valószínűleg kevesebb volt a kifejlesztés és a belátható időn belüli megtérülés. Nyilván a mérnökök ismerik a mérési ciklust és pontosan úgy csinálták meg ezt a rendszert hogy jól jöjjön ki a matek.

Már egy másik szálban is belinkeltem, de belinkelem ide is, mert elég sok embernek fogalma sincs, hogy mi a mild-hibrid vagy ha van, akkor tévesek az elképzelései:

https://www.seg-automotive.com/48v/mild-hybrid-technology/

Esetleg segítene a további beszélgetésben, ha az alapfogalmak, működési elvek stb. meglennének mindenkinél. Esetleg fusd át te is és utána, megvitathatjuk, hogy mivel nem értesz egyet. Pl. mindjárt így kezdődik:

Mild hybrids make conventional combustion engines significantly more efficient with little effort. This involves recovering kinetic energy while the vehicle is braking (" recuperation ") - just like KERS in Formula 1.

Annyiban javítanám, hogy nem mint a KERS, mert most már MGU-H(eat - turbó) és MGU-K(inetic - hátsó tengely) van a legújabb F1 autókban, tehát a mild-hibrid olyan mint az MGU-K.

Ha ezek megvannak, akkor sorra vehetjük az F1-ben való használatot (turbó lyuk eltüntetése, x másodpercig való boost stb.) a mild-hibriddel, ami pont ezt csinálja (A turbo lag at low engine speeds can be eliminated, boost gyorsításnál, elindulásnál stb.). :D

Videó:

https://www.youtube.com/embed/csuRb339xMY?autoplay=1&rel=0

(Azt a tévedést is javítanám, hogy csak fékezéskor töltene vissza, hiszen tolóüzemben is visszatölt a villanymotor. Ahogy az F1-ben* is - lásd: töltőkör az időmérős kör előtt) ;)

További laikusoknak:

https://index.indavideo.hu/video/egyForma_-_Igy_epul_fel_egy_F1-es_erof…

* (Recuperation means energy recovery. In Formula 1, the KERS ("kinetic energy recovery system") has been around for years. It converts kinetic energy into electrical energy during braking, andlater releases it as an additional boost during rapid acceleration. This technology made the leap to regular passenger cars at the end of 2016. In the simplest implementation form, a 48V recuperation machine replaces the conventional 12V generator in its installation space on the belt. This gives the vehicle additional power and can save 15 - 25% in fuel consumption and CO2 emissions.)

trey @ gépház

Nem ismerem a mezőnyt, de ha nem indul el a benzinmotor használata nélkül, akkor feltételezem nincs legalább egy olyan adott pillanat, amikor akkumulátorról egy villanymotor hajtja az autót.

Vagy trey arra gondolt volna, hogy egy villanymotor _is_ hajtja az autót?

Az legalábbis biztos, hogy a Toyota hibridek, amiket vezettem, elindulnak a benzinmotor használata nélkül. Azt nem tudom, ellenőrzi-e az autó a benzin szintjét, mielőtt a csak elektromos elindulásra engedélyt adna.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Hát nem tudom. A mildnál az akksi csak egy puffer ami begyűjti/tárolja azt a keveset amit menet közben (fékezés) felszed. Benzin nélkül se menni, se elindulni nem tud. Minimális rásegités ami ráadásul csak sok fékezős (városi) környezetben működik. Mész pár km -t a pályán és offol is.

Nevezhetjük végülis hibridnek, csak a valóságban nem sok haszna van.

En is ezen gondolkodom. Mindenfele tudomany nelkul, csak Trey linkjet olvasgatva, egy patkolasnak tunik. Ha nincs magas elvarasod, akkor jo egynek. Erdekes lenne egy fuggetlen teszt pl a fekek atlagos kopasarol.

Rendes meghajtasi lanc ujragondolas nelkul nem igazan hiszek a hibridekben. Lassan 10 eve hajtom a prius 3-am, es nem ertem, hogy a tobbi gyarto miert nem alkalmaz hasonlot. Egyszeru, mint egy faek: nincs valto, nics kuplung, nincs kulon inditomotor. Van viszont ket bolygomu, ami szinte kizart, hogy meghaljon (ha nem bilivasbol gyartod). Siman tudsz plug-in megoldas fele menni annyival, hogy megnoveled az akkupakkot es betolsz egy toltoelektronikat.

Egyetlen hatranya a motorfek hianya. Kisebb lejtokon nem jelntkezik, de a norveg fjordokban sokat kell fekezgetni, mert telemegy az akku. Es valahogy nem okositottak meg a szamitogepet, hogy a motronak neha vissza kene fognia az autot.

Nevezhetjük végülis hibridnek, csak a valóságban nem sok haszna van.

Hát... sikerült benne egyesíteni a "hagyományos" hajtáslánc hátrányait (drága) és a hibrid hajtás hátrányait (drága), kevés előnyért (kicsit kevesebb fogyasztás), ami leginkább a gyárnak jó, mert így tudja teljesíteni az emissziós követelményeket.

Pontosan mit gondolsz erről, miért nem fejted ki konkrétan? Aki manuális váltós autót vesz, az micsoda? Maradi? Csóró?

Egyébként sem értem hogy mitől olyan központi kérdés ez nálad, hogy ennyi zárójelet elhasználsz a mosolygásod kifejezésére. Számomra ez az automata váltózás olyan whatever kategória. ~16 éve kuplungozok meg váltok, különösebben nem hoz lázba hogy magától is tudná. Próbáltam, nem érdekel.

nem nezek en le senkit. ha pont az otthoni helyzetet nezzuk, hogy 5-10 evre veszel autot, akkor leamortizalva mar nem sokat fizetsz azert, hogy cserebe ne kelljen baszakodnod vele vezetes kozben.

edit: megneztem par oldalt, es en nem latom ezt a 2M-es felarat csak a valtoert. tudsz konkret peldat mondani?

Kisbuszokat nézek. Ford Transitból kapnék egy újat, ami tetszik is 10M áron (ez nagyon akciós mert szalon autó, de kilométer nincsen benne). A feleségemnek nem tetszik, mert ő automatát szeretne. A legolcsóbb új autómata majdnem 14M. Legalábbis a hahu-n keresve, nem hívogattam még végig a kereskedőket, mert egyelőre csak gondolkodok rajta. Ha nem akciós árat nézek, akkor már kevesebb a különbség. Baromi melós kiszedni a pontos árakat, mivel a kereskedőkkel alkudozni kell, a reklámokban meg hol levonják a feltételezett nagycsaládos támogatás árát, hol nem. Még nem tettem bele annyi időt hogy pontosabban össze tudjam hasonlítani.

Személyautó méretben most nem néztem, de régebben (vagy 7 éve) nézegettem Mondeót, akkor automatával eleve csak magasabb alapfelszereltséggel lehetett rendelni, azzal együtt ott is millió felett volt a különbség.

Én idő egyenértékben szeretem számolni a pénzt: mennyi idő alatt keresem meg, illetve mennyi ideig élnénk meg belőle. Ez a két legfontosabb mérce még akkor is ha valaki nem tervez korai nyugdíjat.

Én felcsaptam az összes Budapesti/Pest megyei suzuki kereskedő telefonszámát és az elsőnek aki azt mondta hogy még van Swiftje, megkértem hogy a következő 30 percben ne adja el, mert megyek, cash, no credit :)

Akkoriban erős volt a kereslet a Swiftekre, azt mondták évente 500 az import limit országosan. Azóta azért már többet látni.

Őszinte leszek, én két dolog miatt vettem swiftet:

- mert akkora, úgy néz ki és azt tudja ami kell nekem

- mert a mostani Swifteket Japánban gyártják, és nem Esztergomban, ahonnan viszont jönnek ki Vitarák afaik :)

Látszik is egyébként a japán import, kemény a felfüggesztés mint az állat (magyar utak vs japán utak). Nem szereti a töredezett utakat, a kátyúkat meg főleg nem. Vigyázni kell rá.

Lehet hogy tényleg Toyota volt Suzuki emlémával, ugyanis a Suzuki kollabozik a Toyotával egy ideje (Swace, Across modellek Toyota gyártmányok Suzuki branddel). :)

De egyébként a Swift/Vitara/Scross modellek is nagyon jók már. Én lassan 70 ezret beleraktam a kis Swiftbe, egyáltalán nem bántam meg. Természetesen távol áll a közép-felső kategóriától, nem akarom másnak beállitani mint ami, de igényesen, normálisan össze van rakva. Ennyi km alatt eddig két izzót cseréltem ki benne.

Tavaly vettem, az ér? Benzines.

Nekem jól jött a vírushelyzet, egy visszaadott autókölcsönzős flotta egyik darabját csíptem meg kicsit több mint 1 évesen, gyakorlatilag új volt még az autó.

"Tavaly vettem, az ér? Benzines."

Szintén zenész. Egyébként a hétköznapokba én simán be tudnám illeszteni a tisztán elektromost: nem járok sokat és messze, ezt már bőven tudják az elektromos autók, évi pár hosszabb út ami neccesebb lenne, de arra meg akár bérelni is lehetne autót. De egyelőre túl drága (ezt a felárat nagyon nem éri meg) és nem is tudom hol tölteni. Úgyhogy úgy gondolkoztam, hogy utoljára veszek egy túrós benzinest, aztán meglátjuk a köv 10 évben hogy alakulnak a dolgok és mire lesz érdemes váltani (ha egyáltalán).

Szerkesztve: 2022. 01. 11., k – 15:52

A hibridet jeloltem, de ugy szavaztam, hogy nem tervezek autot venni, uj autora gondoltam es az arat nem vettem figyelembe. Eletszerubb helyzetben nem tudom mit valasztanek, kb. 1 eve vettem egy 15 eves benzinest, ez marad egy ideig, aztan utana meglatom hogy all az autopiac.

[szerk]: konkretan plug-in hibridet vennék

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Szerkesztve: 2022. 01. 11., k – 15:49

Benzines. Bár eröltetik a hibrideket, de annyira nem tud megfogni, hogy na. Drágább, nem kicsit. Amennyivel kevesebbet eszik, annyival többet is eszik, csak máskor. Hiszen plusz súlyt viszel magaddal, mindig. Az üres, lemerült akkut nem tudod kirakni a kocsiból. A felesleges komplexitása, nem egyértelmű környezetkímélő mivolta miatt nem vennék hybridet a mai formájában.

Tisztán elektromosat egyelőre biztosan nem vennék. Amíg nincs benne egy könnyen elérhető,1500-as táv, vagy 500-as táv max 20 perces töltési idővel, nem degradálódik az akku (papíron 2%/év egyébként akár 10%) és az akkupack nem kerül az autó újkori árának felébe, addig egy drága divat az én szemeben. Ja, és egy elektromos kocsi előállításakor annyi CO2 keletkezik, mint ha legyártanak egy benzines és mennek vele 170.000km-t. Ja, és az elektromos áram fele így is CO2 termelő Európában. Szóval, amikor olvasom a 0 emission felaratokat, csak csodálkozom, hogyan hazudhat valaki ennyire nagyot, mindenféle gond nélkül.

Biztos azért, mert manapság szidni az elektromos kocsikat bűn.

 

Dieselt amiatt nem vennék, hogy elég kiszámíthatatlan, hogy mikor regenerálja a részecskeszűrőt, és akkor nagyon büdös (itt is el van tolva a károsanyagkibocsátás egy bizonyos pillanatra, amikor ugyebár nem mérünk)

"degradálódik az akku (papíron 2%/év egyébként akár 10%) "

Ha ez igy van, miert vallalnak a gyartok 70℅-os teljesitmeny garanciat 7-8 ev / 160 000 km-re?

"elektromos kocsi előállításakor annyi CO2 keletkezik, mint ha legyártanak egy benzines és mennek vele 170.000km-t"

Ez nagyon attol fugg, hogy melyik orszag energiamixe, meg milyen tanulmanyt olvasol. EU-ban 100k-nal nagyobbat nem nagyon fogsz talalni, mashol ennek a felet se irjak. A 0 emisszio csak marketingfogas.

Autót is racionális alapon lehetne választani a használathoz igazítva, de úgy unalmas lenne. Jobb az érzelmi megközelítés Jobb a marketingeseknek is, meg jobb érzés a vásárlónak is. ;-)

A kocsi előállításához szükséges co2-t elengedheted mint érvet. Mivel a "föld megmentője" életérzéssel adják el a drágább elektromos autókat biztos lehetsz benne, hogy a mai felmérések a gyártási kibocsátásról a kibocsátásra optimalizálás előtti állapotokat mutatnak. A gyártás kibocsátásával eddig senki sem foglalkozott. Most, hogy ez téma lett drasztikusan csökkenni fog az előállítás co2(e) kibocsátása.

Aluminium ipart ismerem közelebbről. A kínában előállított aluminium kilogrammja kb 20-30kg CO2(e) kibocsátással jár. https://ember-climate.org/commentary/2021/02/07/china-aluminium-2020-em… Európában idéntől kapható lesz olyan újrahasznosított alumínium ami egy kg alumínium előállításához (újrahasznosításához) csak 0.5kg CO2(e)-t bocsát ki. Amíg nem volt ez a téma a fókuszban az újrahasznosítás 4kg kibocsátással járt. A kitűzött cél az volt a vezetőség által, hogy 4kg-ról 2kg-ra vigyék le. A mérnökök 1 év alatt találtak megoldást a 0.5kg elérésére. Idén már kereskedelmi mennyiségben kapható lesz: https://www.hydro.com/en-HU/media/news/2021/hydro-capital-markets-day-2… Ugye mondanom sem kell, hogy mennyi alumíniumot használ a gépjármű ipar. Az elekromos autók több alumíniumot használnak mint a belsőégésűek, mind a súlycsökkentés mind az akkuk miatt.

Lítiumot is fognak Európában is bányászni Európai előírások szerint ami jóval kisebb környzeti terhelést fog jelenteni. Jelentős lítium készletek vannak: UK, Németország, Csehország, Szerbia és még ki tudja hol. (csak ezek jutottak eszembe hirtelen)

Magyar átlagos energiamixel olyan 60e-75e km-re emlékszem amikor egyenlő az (átlagos) elektromos autó teljes kibocsátása a gyártást is figyelembe véve egy belsőégésűvel szemben. Persze itt sok az átlagolás. Nálam például van napelem a házon a Mátrai Erőműtől messze lakom Pakshoz meg közel. Ha ma vásárolnék elektromos autót valahol 10e és 20e között lenne az a pont ahol már az elektromos lenne a kevesebbet kibocsátó. Az én helyzetemben ez kevesebb mint egy év alatt megtörténne.

Az akku nem olcsó de elnézve az árváltozást ez valószínűleg változni fog: https://ourworldindata.org/battery-price-decline (persze ha olcsósodnak az akkuk, az elektromos autó értékvesztése is jelentős lehet)

Drága divatnak sem nevezném: https://about.bnef.com/blog/battery-pack-prices-fall-to-an-average-of-1…

Ez alapján a jóslat alapján 2-4 évre vagyunk attól, hogy bizonyos piacokon az EV-k ára egyenlő legyen a belsőégésűekkel. A Norvég piacot ismerem. Ott az adók miatt konkrétan olcsóbb az elektromos ha teljes költséget számolnak. Ennek a hatása: https://www.engadget.com/evs-outsell-gas-cars-norway-2021-185544342.html

500as táv 20 perces töltési idővel. Példa: https://ev-database.org/car/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD Kia EV6: WLTP 528km (az evdb szerinti valós inkább 420) töltési sebessége megfelelő töltőn: 1030 km/h. OK nem olcsó: https://www.kia.com/hu/markakereskedok/difer/modellek/ev6/bemutato/

Nem bűn szidni az elektromos autókat, mert van probléma elég de pont nem a co2 kibocsátás, vagy hogy ne lehetne megoldani az általad kívánt hatótáv/töltési idő kombinációt. A problémák szerintem: első, második generációs kiforratlan modellek. Gyors technológia fejlődés. (A vásárlók szemszögéből: Gyors elértéktelenedés, szabványok változása, kivárásos taktika) Magas ár. Töltőellátottság (területi, teljesítménybeli) és töltési nehézségek (meghibásodások, foglaltság, nem egységes fizetési rendszer). Cégautóként nincs rendezve az otthontöltés kérdése. Nehéz a benzinkártyával egyenértékű juttatást adni. Sok modellnél lassú töltés, kicsi hatótáv.

Köszi az infókat. Én az energiaellátottságban látom a legnagyobb problémát, mikor lakóparkban mindenki egyszerre akarja tölteni az ajtóját (éjjel). Már vannak hatalmas akku pufferek, csak kérdés, hogy ez az autónként lényegében 2x-es puffer mennyire racionális.

Illetve egyelőre szűk a választék. Bár nem EV-ből is egyre szűkebb, mert SUV és SUV között lehet csak lassan választani.

Erősen kérdéses számomra, hogy hidrogén terén lesz-e áttörés és mikor, illetve akkutechnológia kapcsán mikor. Valószínűleg ez a két mikor fogja meghatározni a 10 év múlva leginkább terjedő technológiát (vagy akár mindkettő terjed a maga helyén). Hiába lesz nagy egy akkumulátor, az energiát bele kell nyomni valahonnan, valamin.

Ez tényleg probléma lehet, de nem a közeljövőben. Nézd a magyar autópark átlagéletkorát. Ha mostantól csak BEV (akkus elektromost) árulnának akkor is van legalább 20 évük a belső égesűeknek itthon. De ugye még alacsony a BEV arány. Éjszakai töltéshez nem kell nagy áram, plusz nagy akkus kocsikat nem kell minden nap tölteni. Oda kellenek majd a smart energiamegosztó töltési megoldások. Akku is megoldás lehet, de az is előfordulhat hogy akkus rendszerek energiatároló miatt is kelleni fognak. (pl napelem + akku + töltő + intelligens BMS) 

Sajnos SUV őrület van. Elektromosan már elég jó választék van bizonyos ár felett. Fiat 500e, Dacia spring-tõl a VW csoport (Porsche, Audi,Cupra,VW,Skoda) a Stellantis (Opel, Citroen,Peugeot, Fiat) a Renault/Nissan, Hyundai/KIA autóin keresztül a Teslákon át a Ford Mustangokig a Mercedes-szel bezárólag.

 

Akku technológiában folyamatos áttörésnek vannak, különben nem jött volna össze pl a 4 év alatt egy előállítási ár feleződés. 30  év alatt még 97% árcsökkenés. Rengeteg ígéretes kutatás van különböző érettségi fázisban amik fenn tudják még tartani a hatékonyság növelő tendenciát. Pl: li-ion akku degradáció visszafordításának a kutatása, LFP (kobalt mentes akkuk), Nátrium ion akkuk (CATL), Solid state akkuk, Tesla 4680, strukturális akkuk. Nem kell ide világmegváltó technológia. Sokkal inkább egy "Moore" törvény kell ha érted mire gondolok. Az akku fejlesztésnél ez megvan.

 

Hidrogénben kár reménykedni hétköznapi autósoknak a véleményem szerint. (Legalábbis egy jó ideig) Jelenleg kevés a zölden előállított hidrogén. Amire tervek vannak azt mind fel tudják venni az ipari dekarbonizációs projektek. Itt sok helyen más nem is igazán jöhet szóba. Pl biztosan jobban megéri majd a hidrogént égetni földgáz helyett mint földgáz + CCS ( carbon capture) vagy földgáz + CO2 credit. Autókban amúgy is a hidrogént üzemanyag cellában áram előállítása használják egy kisebb akkupakkal elektromos meghajtású autókhoz. (FCEV - fuel cell electric vehicle) Áruszállító járműveknél is elképzelhető az fcev. Ami érdekes összehasonlítást tud adni az pl a Stellantis. Pl Opel e-Vivaro Hydrogen: https://www.media.stellantis.com/em-en/opel/press/into-the-hydrogen-bas…

Opel Vivaro-e Hydrogen : 400km hatótáv, 10.5 kWh akku , 45 kW fuel cell, tiszta akku hatótáv 50km. Előny 3 perc a hidrogén tankolás, hátrány: hidrogén töltő infrastruktúra hiánya. (+ zölden előállított-e a hidrogén)

Opel Vivaro-e: 230km hatótáv, 50 kWh akku 

Opel Vivaro-e: 330km hatótáv, 75kWh akku 

Ezekben ugyanaz a meghajtás csak az energiatároló különbözik. Árkülönbséget nem néztem.

https://www.opel.ie/vans/vivaro-c/vivaro-e/overview.html

Valahol olvastam, hogy Németországban már most gondot okoz a kellő teljesítmény megfelelő helyre juttatása.

Hidrogén: ipari projektek valóban lehet, hogy lecsapnak rá, csak kérdés, hogy mit hoz a zöld politikai fuvallat. Ahogy most is elsősorban az autózásról szól a környezetvédelem (holott ez inkább csak a felszín kapargatása), ki tudja, hogy a népszerűség érdekében milyen hidrogén felhasználási szabályokat hoznak. Nyugat-Európában azért szépen terjednek a hidrogén kutak. Ha az elektromos ellátás problémás lesz, racionális okból is kaphat prioritást a hidrogén, ráadásul a mostani modellhez közelebb áll a használata.

A Toyota dolgozik olyan hidrogén meghajtású autón, ahol nem áramot állítanak elő hidrogénből, hanem a hidrogén hatja a motort.

Hidrogén kapcsán talán az a fő kérdés, hogy zöld előállításában történik-e fordulat.

Németországban van probléma, de dolgoznak rajta. Példa: https://www.cleanenergywire.org/news/german-grid-agency-confirms-route-…

A környezetvédelem nagyon nem csak a mobilitásról szól, de mivel közérthető jól el lehet rajta diskurálni ;-)

A (zöld) hidrogén előállítás is energiaigényes, főleg ha elektrolízissel állítják elő: https://www.linde-engineering.com/en/hydrogen/index.html#processing?utm…

Innen nagyon messzi út vezet: https://ec.europa.eu/research-and-innovation/en/horizon-magazine/can-we…; A zöld hidrogénhez zöld áram is kell. Jelenleg 4% a zöld hidrogén aránya, és az ipar igényli a dekarbonizációhoz. Forecast: https://www.statista.com/statistics/859104/hydrogen-production-outlook-… (Ehhez gondold hozzá, hogy az ipar jelenleg is használ hidrogént, a jelenlegi felhasználáshoz 25 szörösen kellene növelni a zöld hidrogén előállítást, de a (zöld) hidrogén ipari igény jelentősen meg fog nőni -> pl acél ipar, alu ipar!)

Ehhez add hozzá, hogy a HICEV kevésbé hatékony mint az FCEV (FEV) és NOx kibocsátása is van. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehic…

Innentől érthető miért FCEV-eket fejlesztettek az autógyárak. Pl: https://www.toyota.com/mirai/

Előnyei közül az, hogy egyszerűebbnek tűnt az ICE gyártást átállítani rá megdőlt azzal, hogy szinte minden autógyár gyors ütemben létesít elektromos autó gyártási kapacitásokat. (A Tesla meg egymaga jelentős autógyártóvá tudott válni 10 év alatt tiszta BEV gyártóként - bár 2021ben nem sikerült nekik elérni az 1 millió legyártott autót. https://ir.tesla.com/press-release/tesla-q4-2021-vehicle-production-del… újabb két gyáruk még nem termel - Berlin, Texas)

Az akku technológia fejlődési üteme kérdésessé teszi a hidrogén széles körű elterjedését. Nem csak áttörés kéne, hanem az akkutechnológi fejlődésénél egy gyorsabb ütemű fejlődés, de ez nagyon nem látszik.

Köszi a linkeket.

"North-south power highway": innen azért elég sok helyre el kell vezetni, ami nem olcsó és nem néhány éves projekt. A megfelelő teljesítménynek a háztartásokig el kell jutniuk (vagy legalábbis közel ahhoz). Norvégiában hogy csinálják?

A környezetvédelem nagyon nem csak a mobilitásról szól, de mivel közérthető jól el lehet rajta diskurálni ;-)

Nyilván nemcsak arról, de társadalmi és politikai kontextusban az a legjelentősebb. A műanyag szívószál hordereje messze elmarad emögött.

Az akku technológia fejlődési üteme kérdésessé teszi a hidrogén széles körű elterjedését. Nem csak áttörés kéne, hanem az akkutechnológi fejlődésénél egy gyorsabb ütemű fejlődés, de ez nagyon nem látszik.

Ez így van, de a kapacitáson kívül annak feltöltése is kérdéses, ráadásul aránylag kevés még a villanyautó. Nem értek hozzá, nem ismerem a számokat, de érzésre ez nem könnyed probléma. Én úgy érzem, jelenleg inkább hype van, mintsem racionális fordulat. Lásd elektromos SUV, ami egy non-szensz kategória.

Persze, hogy el kell vezetni de az a hálózat már ott van. Ez a gerinc nem a semmiben ér véget. Norvégiában speciális a helyzet mert rengeteg vízenergia van szinte mindenhol ahol szükséges, és a szélenergia potenciál is nagy.

Arányaiban kevés de az új autó eladásokban már számottevő a BEV és PHEV arány: https://www.portfolio.hu/global/20210928/tortenelmi-pillanat-tobb-elekt…

Egyes elemzőcégek már jósolni is mertek: https://www.portfolio.hu/global/20210429/megdobbento-elorejelzes-latott…

A BEVek kint vannak a piacon és kérdéses, hogy kitart-e a lendület a jövőben is de az látszik, hogy kereslet az van. A töltésnél jelenleg nem az elérhető kapacitás a gond, hanem az hogy a publikus töltés macerás. A kapacitással még sokáig nem lesz probléma. Az energia stratégiák mindenhol számolnak megemelkedett elektromos fogyasztással a közlekedés miatt. Az lehet, hogy alul becsülték de mindenesetre számoltak vele: https://zoldbusz.hu/files/NE2030.pdf

Idézet:

A legnagyobb ütemű változás azonban a közlekedési szektorban várható. Az elektromos autók elterjedésével a szektor villamosenergia-felhasználása jelentősen növekszik, és a 2030- as fogyasztás elérheti a 4,4 TWh-t. Ez a közúti járművek energiafelhasználásán túl a vasút áramfogyasztását is tartalmazza.

"A Toyota dolgozik olyan hidrogén meghajtású autón, ahol nem áramot állítanak elő hidrogénből, hanem a hidrogén hatja a motort."

Annak csak két gátja van: 

- ha optimálisan égeted el a hidrogén, akkor sok NOx keletkezik, és 50% körül marad a termikus hatásfok (+ a hidrogén tárolása, sűrítése, hűtése még egyszer annyi energiát igényel, mint amennyi a hidrogénben van)

- ha nem optimálisan égeted el, kevesebb NOx keletkezik, de cserébe a nem túl acélos hatásfok még lejjebb megy.

 

Arrról viszonylag keveset beszélünk, hogy a hidrogén nem szeret benne maradni a tankban, és ha elmész egy hosszabb nyaralásra, közben kifogy az autódból...

Természetesen az elektromos auto sem 0% emisszió, de...

Valamiért mindig elfelejtik a hagyományos autók "szerelmesei", hogy mennyi kibocsátást jelent a kőolaj kitermelése, finomítása, szállítása a benzinkutakhoz. Csak a V nyóc dübörögjön, mi?

Mindenesetre ez az akkumulátorozás, töltögetés zsákutca szerintem. Az igazi jövőt én különleges, kisméretű áramfejlesztő berendezésekben látom.

Pedig ha nem villany, akkor hibrid. Én a hibridnek egyelőre csak az előnyeit tapasztalom (használtan vettem). Városban (rövid távokon) annyit vagy kevesebbet eszik, mint a harmad olyan erős, kisebb és 500 kilóval könnyebb másik autóm. A finom együttműködés a benzin és a villany motor között (cvt "automata") meg teljesen "kisimítja" az autózást vele (gyorsul, amikor kell, hangtalanul suhan, amikor lehet).

10 eves 2,0 CR TDI Passatom mar covid elott csereltem volna, de meg mindig nem tudtam eldonteni mire. Igazan bajom nincsen vele. Fogyasztas jo, 1000KM/ Tank andott, autopalyan kenyelmes. Csak mar oregszik, es nagyobb varosokbol mar ki van tiltva mert nem euro6.

Kivancsian varom masok velemenyet. En PHEV iranyba mennek el, de meg nem talaltam idealisat. Lehet hogy a kovetkezo is Dizel lesz. 

Nem irigyellek. Én nem tudok szavazni, mert nem tudom, mit vennék. Én 2 éve vettem autót, örülök, hogy néhány évig még nem jön elő a kérdés.

Mikor nézegettem, akkor minden (általam nézett) PHEV-nek a csomagtartóban volt az akkumulátora, aminek az a következménye, hogy annyival kisebb a csomagtartója. És ez nálam kizáró ok volt. De covid előtt sokkal többet is mentem, most gyakoribb a rövidebb táv, így nagyon fel lenne adva a lecke.

Jelenleg plugin hibridem van, elsőre féltem tisztán elektromost venni szóval ez lett a betanulós autó.

Tapasztalataim alapján a következő már egészen biztosan tisztán villanyos lesz.

Számomra az ideális autó a PHEV lenne.

HO-ban dolgozom, hetente egyszer kell bemennem az irodába (60 km), egyéb napokon 5-20 km-eket utazom, ha egyáltalán kocsiba ülök. Ez a rész mehetne tisztán elektromosan, az udvaron tudok tölteni.

Évente 5-6 alkalommal megyek egy szuszra 250 km-t, majd tipikusan másnap vissza. Ez a rész mehetne tisztán benzinnel, kút van bőven.

Viszont a következő autó beszerzésem úgy 2032 környékén lesz esedékes, addigra sok víz fog lefolyni a Dunán, lehet, hogy már nem is lesznek benzines/diesel autók. Vagy annyira csóró leszek, hogy marad a jelenlegi :-)

Eszem ágában sincs eladni a kocsimat, meg vagyok vele elégedve, de most egy időre kell egy jobbkormányos autó. Most még szerintem ár/teljesítmény viszonyban egy kicsit régebbi, jó állapotú benzinessel jövök ki a legjobban.

Lágyhibrides Mazdát. Ha és egyáltalán. Az A2-esem (1.4 szívó benzin) még tök jó.

> Sol omnibus lucet.

Előreláthatóan a következő kocsi már céges lesz. Akkor pedig már nem én döntők. Eddig benzin volt, majd egy totálkár után gyorsan kellett váltani, a legjobb lehetőség dízel volt, így az lett. 

AL

Dízel fan voltam, de jelenleg a főautóm egy MB E400 Coupe benzines. Egyik kollégának vettünk decemberben egy BMW 520d-t. Vezettem és tökre elég az 194Le. Fogyasztás 6 liter alatt van fixen. BMW-re kis esély van de egy ilyen motorú autó nekem is tök elég lenne.

Bár csak 2-3 év múlva fogom lecserélni a jelenlegit, de behúztam a tisztán benzinest, mégpedig azért, mert amióta autóm van, kizárólag Mazda MX-5-öm volt és ez így is marad. A pletykák arról szólnak, hogy a Mazda valamikor 2025-2030 között jön a villany MX-5-tel, így egyelőre füstölök tovább.

Vizsont sokkal könnyebb valami szűrőt felszerelni arra az egy kéményre, mint az összes ottani autót ellenőrizni, hogy a részecskeszűrő és hasonlók nem lettek-e kiiktatva... A szűrő miatt mondjuk 2 fillérrel többe kerülne az üzemanyag (akármi is az, áram, benzin, bármi), de sokkal jobban kontrollálni lehet a környezetszennyezést.  

Az nem elég zöld, mint egy szénerőmű.

Ugyanis a sugárzó hulladék, ami egyébként a föld mélyén volt és onnan hoztunk fel veszélyes, főleg ha levisszük a mélybe. Még összeszennyezi nekünk a vizeket. Lásd Hévíz: Mi lett belőle? Veszélyes, radonos, alfa bomló, megvesznek érte.

A franciaknal van par terheleskoveto reaktor.

Egyrészt kényszerűségből, mert egy ideje senki nem nagyon akarja átvenni tőlük a völgyidőszaki termelést és ez a load-following rontja az amúgy se fényes megtérülést... másrészt meg 12-18 óra az 50 százalékra leterhelés, felfelé már fél óra alatt tud menni, az sokkal egyszerűbb és biztonságosabb technikailag... a gyors leterhelés a xenon-mérgezés miatt még mindig szopás és könnyen instabil üzemet okozhat, nincs nagyon rá jó megoldás.

Kesobb meg esetleg tarolas.

Az működni fog az olcsóbban termelő megújulókkal is, másrészt itt pont a töltés-tárolás volt a téma, hogy ahhoz jó az atomerőmű, pedig nem jó.

Most vettem (2 hónapja) dízel 2.0 JTD. Van egy kis suzukim (1000-es), benzines rohangálni pár km-en belül. Mindenre elég. Ezzel az elektromossal még kivárok. Ha 5 év múlva is releváns lesz, majd elgondolkodom rajta :)

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

Autó egyelőre van, cserêben még nem gondolkozok. Ha jármű, akkor elektromos bringa felé kacsintgatok.

Nem tervezek autót venni. Sem most, sem bármikor.

Fel kellett volna venni a választási lehetőségek közé: "zöld rendszámú gépkocsi"

Szerkesztve: 2022. 01. 11., k – 22:01

Nem veszek többé autót. MOL Limo/Zipcar/bérelt autó, egyébként tömegközlekedés. Így mindig relatív szép új autóban ülök és ott bérlem, ahova megyek. A Zipcar-t sokan használják: nem rohasztok el egyedül 2 tonna veszélyes hulladékot 10 évente. Az utóbbi 2 évben így tolom, érzésre többe kerül, mintha lenne autóm, de amikor kiszámolom utólag, nem. (Pl. az autó amortizációja fajlagosan évente elég lazává teszi a költségvetést.)

Tipikusan egy hónap 3-4 alkalommal Zipcar van a hétvégi túrákhoz és nyaraláskor mindig bérlek, ami kb. 3 hét egy évben (ebből tipikusan 1 hét Budapest/Magyarország család látogatás). A saját autót sem használtam többet.

Én évekig használtam Zipcart teljes megelégedéssel (az utcánkban, két sarokra volt a legközelebbi), de előfodult azért az (ritkán), hogy nem volt a közelben elérhető autó amikor azt mondtam, hogy most kellene, vagy amikor azt mondtam, hogy 3 nap múlva kellene. A 3 naposnál még OK, mert lehet más időpontokat nézni, de amikor most kellene, akkor nem jó.

Amikor baba lett, vettem autót. A fő ok: ha sürgősen kell, ne a Zipcartól meg a taxik közelségétől függjek.

Azóta elköltöztünk, és a legközelebbi Zipcar is túl messze van (tömegközlekedéssel talán fél óra)

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A "valamilyen hibrid"et szét lehetett volna szedni

- mild hibrid (vagy ha mild, akkor hybrid) - legyen inkább rásegítéses hibrid

- hibrid ( ezt a marketing öntöltőnek hívja, ami ad neki egy perpetuum mobile érzést)  de lényegében ez TOYOTA (beleértve a Lexus-t is), a többi kanyarban sincs

- tölthető hibrid

 

Szerintem egyébként ez most a leginkább életképes változat, tehát hosszabb útra is jó, és talán nem tiltják ki emberlakta területekről 10 éven belül.

 

Viszont volna egy kérdésem a dízelek kitiltása kapcsán, ha már zöldek vagyunk.

Nem az lenne a tisztességes eljárás, ha csak olyan személyautókat lehetne pl. városokból kitiltani, amiknek forgalmazását újként legalább 10 éve betiltották? Ha megvetted tegnap, mi kitiltjuk holnap, akkor így jártál.

Viszont volna egy kérdésem a dízelek kitiltása kapcsán, ha már zöldek vagyunk.

Nem az lenne a tisztességes eljárás, ha csak olyan személyautókat lehetne pl. városokból kitiltani, amiknek forgalmazását újként legalább 10 éve betiltották? Ha megvetted tegnap, mi kitiltjuk holnap, akkor így jártál.

Itt, Londonban van ugye ez az Ultra Low Emission Zone nevű dolog. 2019-ben hozták létre. Nem kitiltva vannak a szennyező járművek, hanem büntetve. Ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy az emberek nagy része nem megy Londonba az ilyen járművekkel.

Nézzük, miket tiltottak ki:

  • Motorbikes that do not meet Euro 3 standards (most vehicles pre-2007)
  • Petrol cars and vans that do not meet Euro 4 standards (most vehicles pre-2006)
  • Diesel cars and vans that do not meet Euro 6 standards (most vehicles pre-2015)

Szóval gyakorlatilag a dízel az egyetlen csoport, amibe 10 évnél fiatalabb járművek is beletartoztak. De ezeket se tiltották ki, csak büntit kell fizetniük.

The number of the worst polluting vehicles entering the zone each day dropped from 35,578, in March 2019, to 26,195 in April of the same year, after the charge was introduced. The number further dropped to 23,054 in July 2019. The proportion of vehicles which complied with the standards rose from 61% in March 2019 to 74% in September 2019. It further rose to 85% in December 2020, including 90% for cars, and the number of non-compliant vehicles dropped to around 12,000 (of which 4,000 were exempt from the charges).

Szerintem ez jó modell, és a londoni lakosok több, mint 70%-a szintén támogaja.

Ha megvetted tegnap, mi kitiltjuk holnap, akkor így jártál.

Azt egyébként lehetett tudni, hogy jön a zóna, már pár évvel korábban, és a helyi lakosok két és fél éven át nem kellett, hogy büntetést fizessenek. Vagyis nem az volt, hogy meglepetésszerűen holnaptól megszívod, hanem évekkel előre tudták, és volt lehetőségük, hogy váltsanak (vagy úgy döntsenek, hogy inkább fizetnek).

Akár most is eladhatja a 2019 március végén vésérolt dízelét és vehet helyette egy benzinest, ha gyakran jár az ULEZ területre. Vagy használhatja városon kívül, és városon belül meg valahogy máshogy közlekedik. Pl. tömegközlekedés, Uber, ZipCar, bicikli, robogó, elektromos roller, gyalog

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Szerkesztve: 2022. 01. 11., k – 22:26

Én megvárom a hidrogén üzemanyagcellás autót. :)íí
Vagy ha lesz annál környezet-barátabb és biztonságosabb, akkor azt!

Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Szerkesztve: 2022. 01. 11., k – 23:58

most keresem hogy milyen autot vegyunk a harmadik gyerek melle, es ugy tudom itt mindenki autos szakerto _IS_, szoval segithettek ;-)

a kriterium az, hogy 3 gyerekulest be tudjunk egymas melle rakni nem kokanyolva. idealis lenne a 3 isofix, de ezt kezdem elengedni.

PHEV Q7-et neztem, de ha PHEV, akkor csak 5 uleses, nem 7. aztan neztem a PHEV XC90-et, de Volvo, es szinte az osszes review szerint csak premium akar lenni.

igazabol a PHEV is jo kerdes: a garazsban tudom tolteni ~17 Ft/kWh korul, viszont arban ugy latom ~3 misi felar van nalunk kb a benzines es a PHEV kozott, amit soha az istenbe nem tankolok bele a 3 v 4 eves lizing alatt, szoval anyagilag biztos nem eri meg a PHEV, ugy latom.

ha nem PHEV akkor persze a Q7 nem rossz, csak Audi, ami ugye nem BMW. ha BMW akkor X7, de a svajci parkolok kicsik (5m x 2m a hivatalos meret).

el akarok hozni majd egy Santa Fe-t tesztelni, hiaba nem premium, a Konat nagyon jo volt vezetni toluk.

a VW Sharan/Touran es a Ford Galaxy/S-Max nem jatszik, mert nincs bennuk kakao, a legnagyobb motor is lepkefing teljesitmenyben amivel aruljak oket. ami meg kell az a HUD, savtartas, adaptiv tempomat ami tud 180at legalabb (nemet autopalya; a volvo amugy ki is esett itt:(). a panoramatetot el tudom engedni.

na, szakertok, segitsetek! :D

update: elektromost a Zurich<>Bp ~1024km ut miatt nem vennek, nem moka toltore vadaszni.

Hát, elsőre kikötném, hogy szakértő biztosan nem vagyok! Autós tudásom a kerékcseréig tart. Inkább csak utánaolvastam, meg a híreket figyelem, így amit mondok, az csak ezekre alapul.

Ha zöld rendszámos PHEV-t veszel, akkor a parkolás is ingyenes vele a városban, és szmogriadó alatt is közlekedhet. Persze ez is felhasználás-függő, de akár pénzügyileg is megtérülő lehet.
Az is lehet érv a drágább PHEV mellett, hogy környezetvédelmileg jobb, kisebb a kitettsége az ilyen adblue hiányoknak és társainak, és a random benzinárak. És ha esetleg gyerekeket kell vinni vele, akkor lehet ez is szempont.

(volt munkatársamnak például elég szívás volt, hogy nem tudta a régi dízellel Taksonyból a Pesti iskolába elvinni a 6 éves kislányát, amikor szmogriadó volt, ezért ebben az időszakban busszal kellett jönniük, amihez egy órával korábban kellett indulnia)

Nagy Péter

Hát, ebben az esetben (országtól függően) a behajtási korlátozások lehetnek még érvek. (Sok nyugati országban divat lett a nem elektromos autókat kitiltani a városokból)

És ha a 3-4 millió nem is térül meg az üzemanyagod, de 1-2 simán megtérülhet, szóval a kérdés, hogy 1-2 milliót fizetnél-e a környezetvédelemért.

Nagy Péter

Nem lesz ez sokáig itt sem, ha el ér egy kritikus tömeget, majd rá dobják az adókat a töltésre is (az otthonira is, hiába van napelemed). Hiszen ezekből az adókból van a legnagyobb bevétele az államnak. Így volt sokáig a gázos autóknál is, aztán rá tették a jövedéki adót, amikor már sokat átalakították az autójukat. Mindenki megkapja a kis GPS alapú útvonal rögzítő dobozkáját a kocsiba, ami havonta lejelenti a Km.-t és a polgár befizeti az adóját az állambácsinak.  ;-)

Mondjuk azért egy állam által rárakott GPS-t összeilleszteni a GDPR-el elég nehéz lenne. Meg aztán egyszerűbb is a km. számlálót megnézni a műszaki vizsgák idején, amit amúgy jelenleg is rögzítenek. 

De talán a leg-egyszerűbb az autókra valamilyen átalányadót kivetniük, azzal tudnak a leg-nehezebben trükközni.

Nagy Péter

Már miért? Nem nagyobb luxus megvenni egy autót és utána nem használni? Ez km-re vetített környezet terhelésben sem túl jó tekintve a gyártás környezet terhelését.

Tudom jobb érzés a saját autó mint a bérlés vagy a car sharing (neadjisten a tömegközlekedés). Ez ösztönözné az autók használatának a kerülését a kicsi könnyű autókat és büntetné a nagy és nehéz sok lóerős SUVokat. A súlyban az elektromosaknál még az akku kapacitás is benne van. Nagy akku nagy súly több adó. Feltételezve, hogy nagy akkus kocsit az vesz aki sokat megy. Akármilyen technikai megoldásnak itthon bütykölés lenne a vége az öregebb autókban pláne. (szerintem több problémát hozna mint amennyit megoldana a használat alapú rendszer mint a forgalmiban levő adatokból kikalkulált)

Az említett problémára egy v klasset tartok fent. Ezzel megyünk le Olaszországba és ott csak ez van valamint itthon a családos programokhoz is.

Vesém helyén marad. Gyerekeknek ez a kedvenc autója, pedig jelenleg 5 autóból áll a parkunk.

Használtan 25-50 millió :D :D :D

Egy ismerős ilyet vett, családi autó támogatással valami 7 millió volt újan:

https://www.renault.hu/szemelyautok/grand-scenic.html

25-50 millióból vennék 7 darab ilyen Renault-ot 7 színben, aztán a hét hét napján másik színűvel járnék. :D

trey @ gépház

Ezt a kategóriát kizárta mert nincs bennük kakaó. ;) A Santa FE sem csóró kocsi executive 7 üléssel 19m: https://hyundai.hu/downloads/arlistak/Santa_Fe_arlista.pdf?ref=6697

Ráadásul ha 3 gyerek van és megnézed a második üléssort és meglátod, hogy középen nem jó benne ülni, mert nem 3 üléses a második sor: https://hyundai.hu/modellek/santa-fe?menu=dizajn

Ha ezt a kompromisszumot vállalja be akkor hirtelen lenne neki választék. Ford, VW, Stellantis, Renault (itt mindegyik tud 3 külön ülést adni a 2. sorban - lásd a grand scenic)

en is igy gondoltam, de aztan legutobb sikerult 2db 10 perces megallassal hazajonnunk karacsonykor. ahogy irtam, nem az a kerdes, hogy megallunk-e, hanem hogy *mikor*. es annyira surun nincs gyorstolto  azert, foleg ahogy haladunk Bp fele, igy a 15 perces toltes esik ki az ablakon...

Ha veszel 4 Scenic-et, az olcsóbb. Előnye, hogy van backup backupja, apa és anya tud két irányba is menni. 2 Scenic nagyobb mint egy X. Hátránya: anyunak is kell jogsi.

Egy darab q7-tel még mindig csak egy irányba tudsz egy időben menni. 3 gyereknél ez már nem túl okos választás. Még akkor se, ha nagy a jaszkari faktor.

trey @ gépház

egyelore kicsik, nem megyunk 3 iranyba, a felesegem nem veezt, es mivel 3-4 evre kell az auto, utana ugyis csere lesz. igy teljesen ertelmetlen >1 autot fenntartani.

a grand scenicet probaltam, kb akkora mint a mostani autom (BMW 2er Gran Tourer), de nincs benne se eleg technika, se eleg kraft. ha a BMW gyartana a Gran Tourerbol friss, 2022-es verziot, azt vennem, de sajnos elkaszaltak, es mar csak az Active Tourer van.

a jaszkari meg olyan dolog, ami erdekes mod csak neked jut eszebe amikor meglatod ezeket. gondolom az osszes tobbi premium kategoria is csak jaszkari, igazabol haszontalanok szerinted (maybach, bentley, ...).

Azt gondoltam, ha gyerek szállítót akar akkor amúgy is meg fog állni párszor ;-) Így viszont a teljesítmény, prémiumság és a 7 ütés is megvan. Amúgy ez már az a táv megállás nélkül nem megy ezzel a sebességgel még dízel autóval sem. Bezines nagy SUV-al meg pláne. E szerint kb 1 óra 20 perc össz megállást kell tervezni Tesla supercharger állomásokon. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9faec5a9-42c5-439a-b608-1a23…

Ez 3db 13 perces pisiszünet, meg egy 41 perces ebéd. Ez nem tudom mekkora kompromisszum 981 (1024)km-en.

Az útvonal közelében kb 17db Tesla szupercharger és másik kb 17db Ionity/egyéb villámtöltő van. Kb 34 helyen meg tudnál állni tölteni.

Sajnos a nagy SUV-okat nem igazán 3 gyerekes családoknak tervezték. Ott más kompromisszumot kell meghozni, bár az X7 nem tűnik rossznak.

erdekelne milyen kompromisszumokra gondolsz! egy ideje mar utom ezt a temat, hogy mit kene venni nagycsaladoskent. ugye a 7 ules muszaj, mert ha BARKI be akar szallni (nagyszulo, etc) akkor valahova rakni kell oket, az nem mindig opcio, hogy menjunk tobb autoval (anyukamnak peldaul nincs).

a grand scenic feletti espacet vezettem, de ott is hianyzott a kakao, es bizony sokszor kell az, hogy az ember tudjon rovid ideig jol gyorsulni. (pl Tata kornyeken van egy benzinkut ahol a kijarat KOZVETLEN az autopalyara vezet.... melyik idiota tervezte igy, nem tudom).

a sharan is ezert esik ki, na meg azert, mert maga az elektronika el van maradva 10 evet: analog kijelzok, nincs HUD, ...

Pont az amit mondasz. Amióta SUV őrület van az MPV kategória mostoha lett és vagy kivezetik a modelleket, vagy a régi technikát árulják. Mivel az egész kategória le van sajnálva a fejlesztéseket a jó motorokat és a prémiumot a SUV kategória kapja. Ott viszont a méret és a reprezentáció fontosabb mint a praktikusság. Legújabb szög a családi kategória koporsójába: https://www.media.stellantis.com/uk-en/citroen/press/citroen-accelerate… A franciák értették ezt a kategóriát, de már ők is elengedték... (itt siratom még a Citroen C4 spacetourer-t is régi nevén grand picasso-t - egyszerűen megszűnt... OK Peugeot 5008 még van de az max 180LE és gondolom prémiumban nagyobbak az elvárásaid) Vagy családi MPV-t választasz, de akkor le kell mondanod nagyon sok mindenről vagy prémium SUV-ot, de ott meg a praktikusságot kell értékelned. Érdekes összvér a lent ajánlott C5 Aircross PHEV, de annak meg kicsi a csomagtartója és nincs 7 ülés (nem is férne el). Szóval tökéletes megoldást nem fogsz találni. 

de ez csak europai trend. amerikaban siman lehet rendes MPV-t venni. :(

nem ertem miert sajnaljak le oket, es miert nem letezik egy premium, csaladi, 7 uleses, praktikus auto. az osszes review alapjan az X7/Q7 all ehhez a legkozelebb amugy, de nyilvan SUV kiadasban.

a C5nek tenyleg kicsinek tunt a csomagtartoja, es kicsinek tunt a teljesitmeny is. a legkisebb 40i is 329 loero az X5ben, az M50i-rol meg ne is beszeljunk. ekkora kasztnihoz kell is...

:'(

Igen ott értékelik a praktikusságot, meg nehezebben engednek el dolgokat :). Ott ez egy "kategória" nem véletlenül van a Tesla kínálatában oda pozícionált modell. (pedig nincs sok modelljük)

A válasz valahol itt van a számsorban (Sales): https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_5008. Peugeot 5008-at amint SUV formára hozták, megduplázódott az eladás és meghaladta még az elődmodell csúcsát is (Európa), pedig az az autó csak formájában SUV... (OK a régi modell már kifutóban volt, de az újnak jelentős felára volt pl a testvérmodell Citroen C4 grand picasso-val szemben)

Ott sem rózsás a helyzet, de elég jó a választék: https://carfigures.com/us-market-brand/chrysler/pacifica-minivan és https://carsalesbase.com/us-car-sales-analysis-2020-minivans/

(Voyagert vezettem odakint, de ezért az is inkább kényelemre volt hangolva és nem sportosságra)

Ha nem kell, hogy elektromos legyen, akkor a Ford Galaxy-t és a Ford S-Maxot megnézheted. Az S-Max jobban autónak néz ki, a Galaxy sokkal dobozabb forma, cserébe 7 üléses konfigurációban az S-maxba csak egy nagy bőrönd fér be a csomagtartóba, a Galaxyba meg kettő. Legalábbis a most kb. 10 éves sorozatban, amiből nekem van egy Galaxy, abban így volt. Kb. 2016 körül jött ki új modell, ami ránézésre eléggé hasonló.

A család elég jól belefér. 4 felnőtt + 3 kisgyerek + csomagok + 2 esernyő babakocsi, illetve mostanában ugyanez babakocsik nélkül. 7 felnőtt is elfér rendben. Van fejtér, elfér a térd, stb.

A motorokat nézd meg, hogy milyenek vannak, nekem kis köbcentis turbó benzines van. Nem egy Tesla plaid, de amikor azért lehet vele gyorsulni. Autópálya becsatlakozásnál gondom még nem volt, viszont van úgy, hogy pirostól indulva mások legyorsulnak :-)

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem tudom, hogy manapság épp mi van az új autókban.

Amikor az enyémet vettem, akkor néztem az akkori új változatot is. Akkor még volt többféle motor, meg mindenféle sofőrsegítő cucc. HUD-ra nem emlékszem, sávtartás mintha lett volna, de kb. 5 éve volt, simán lehet, hogy rosszul emlékszem már.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Azt még nem említettem, hogy 2022 van. Chiphiány. A gyártók a nagyobb haszonnal eladható modelleket gyártják így előfordul, hogy új autóra nagy a varakozási idő alapban, vagy ha extrákat kérsz akkor nő meg, sőt olyan is van, hogy pl távolságtartó tempomattal egyszerűen nem rendelhető átmenetileg... Galaxy-ra nekem tavaly egy évet vállaltak volna szállításra, és már nem tudtak mutatni sem. Az importőrrel (Magyarorszrág) időegyeztetéssel lehetett volna csak megtekinteni. Inkább lemondtam róla...

Most megnéztem, durva, hogy mennyire nem lehet semmit választani + szinte 0 információt kapsz arról, amit választottál.

Pl. van egy felszereltségi csomag, Titanium. Válassz! Van egy motor, egy hibrid. Válassz! Azt mondjuk nem írják le, hogy plug-in vagy nem, ahogy azt sem, hogy mennyi a tisztán elektromosan megtehető távolság. Ezek nem fontosak.

Ezt jól eltanulták a Teslától. Amikor Tesla tesztvezetésre mentem, és a csóka megkérdezte, hogy a weboldalon megnéztem-e, hogy mit tud az autó, akkor neki is mondtam, hogy nagyon elszomorító, hogy nincs semmi információ. Pl. nem lehetett tudni, hogy sima halogén, xenon, led vagy led mátrixos. Akkoriban az új Galaxyban Xenon volt az alap és led mátrixos volt a választható extra. Meg azt, hogy az ülések mit tudnak, azt se írták. Azóta se tudom, hogy milyen a lámpája (bár láttam tavaly év végén demózták az új fejlesztést, a led mátrixos lámpát, de nem tudom, sorozatgyártásba került-e vagy mikor fog). Azóta se tudom, hogy az ülések mit tudnak igazán, csak a feleségem fodrászának a keresztfia úgy hallotta kezdetű információk vannak.

Na a korábbihoz képest a Ford is erősen leszűkítette a potenciális vásárló orrára kötött információk mennyiségét. Bár azt még leírták, hogy LED hátsó lámpa, halogén ködlámpa és led-et említettek az első lámpánál is, de ott már nem egyértelmű, hogy led+xenon kombináció, simán led, led mátrix, vagy mi a fene. Szóval a haladás megvan, de még van mit törölni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Én nem rendeltem HUD-ot az autómba, néha bántam kicsit, 2 hete viszont örülök, hogy nem rendeltem: megtudtam, hogy polarizált napszemüvegben állítólag alig lehet látni.

A sávtartó haszna erősen kétséges, itt a fórumon valaki írta, hogy pl. Skodaban az adaptív tempomat nem jó, azaz a kiválasztott típust érdemes alaposan letesztelni.

Ha három gyerekem lenne lehet, hogy Oregon által írt V Mercit nézném meg vagy egyéb hasonlót. Nyilván nem lesz versenyautó 3 gyerekkel, megpakolva, de azért nem fog vánszorogni (mondjuk nem egy autópálya felhajtóra méretezném a motort, de hát mások vagyunk). Van ismerős család (2 gyerekkel), akik ilyennel utaznak, imádják. És lehet, hogy egy jól felszerelt X7-hez képest még egy autó kijön mellé hétköznapokra.

ezert kell egy polarizalt meg egy nem polarizalt ;-) de igen, ez a HUD hibaja. ettol fuggetlenul nem HUD-os autot nem veszek.

savtarto nelkul sem fogok uj kocsit venni, a konaban nagyon jo, a BMWkben is jo.

a V merci nekem is szimpi csak az asszonynal kiesett egyelore. az ar szinte lenyegtelen, jelentos ceges kedvezmeny van mindenre, es lizing lesz, amire szinten van jelentos ceges kedvezmeny, igy hogy havonta egy krumpli vagy ket krumpli ara,... :)

nekem is van a vezeteshez polarizalt dioptrias napszemuvegem, es mivel a HUD nem jo benne, igy majd csinaltatok egy nem polarizalt dioptrias napszemuveget is. nem bonyolult.

nem kell egyeterteni, egyszeruen jo ha ilyen apro fiszemfaszmo dolgokat mint hogy a sav kozepen legy ne az agyad szamoljon hanem a szamitogep. azert van.

Hát nem ezért van a számítógép és nem is képes rá. Úgyhogy az agyadnak számolnia kell és odafigyelni, jobban, mintha nem lenne.

A két autóval arra akartam utalni, hogy V Merci vagy X7 nem igazán praktikus mindennapokra (bár ezt is definiálni kellene), ellenben nagy utazás ritkán van, emiatt egy ilyen mellett praktikus lehet egy kisebb autó, amivel könnyebb városban közlekedni, parkolni.

Viszont egyet értek azokkal, akik szerint a feleségednek is hasznos lenne a jogsi. Most még nem érzitek hiányát, de mikor nagyobbak lesznek a gyerekek, akkor nehéz lesz anélkül. Minél nagyobbak a gyerekek, annál kevesebb mellettük az idő (még ha ez most nem is így érződik). Persze egy szint után lehet őket önállósítani, de egy darabig nem.

"Hát nem ezért van a számítógép és nem is képes rá. Úgyhogy az agyadnak számolnia kell és odafigyelni, jobban, mintha nem lenne."

Miért kéne jobban figyelni, minta nem lenne? Szerintem tök jól működnek már ezek a rendszerek és besegítenek. Ettől még te vezetsz, pont úgy, mintha nem lenne.

Van sávváltást gátló asszisztens (vagy vmi hasonló a neve) és van sávtartó. Előbbi nagyon hasznos és tényleg besegít (ha azt érzékeli, hogy akaratlanul sávot váltanál), utóbbi hamis biztonság érzetet adhat és egyrészt arra kell figyelned, hogy miként kellene menned, másrészt arra, hogy az autó úgy megy-e, ahogy kell.

"egyrészt arra kell figyelned, hogy miként kellene menned, másrészt arra, hogy az autó úgy megy-e, ahogy kell"

De nem kell erre figyelni, pont úgy vezetsz mintha nem is lenne ilyen rendszer. Semmi plusz figyelmet nem igényel. 

Van LDWS, ez csak figyelmeztet (csipog,rezeg) ha épp elhagyod a sávot index nélkül. 

Van az LKAS, ez már aktív rendszer, vissza is kormányoz a sávba (kanyart is képes követni).

Aztán van az utóbbinak egy vész funkciója (ELKA) ami egy határozottabb belekormámyzással képes visszaterelni az autót, ha az lefutna az útról. 

Aztán van az LCFA (Lane Center Following Assist) ez utóbbi képes a sáv közepén tartani az autót, kevésbé kell neked korrigálgatni. 

tudom hogy feletek ismeretlen ez a fogalom, de a legtobb svajcban eladott autora rendes garancia van. BMWnel az elso 3 evben a kopoalkatreszekre is, az elso 5 evben meg ingyen van a szerviz.

szoval megis, kit erdekel a koltseg? mire kifut a gari mar nem az enyem.

en meglepodtem amikor egy ismerosom vett egy uj citroent es nulla gyari szerviz volt benne.

A sávtartó haszna erősen kétséges

Ahogy írod, autótól is nagyon függ.

Három autót vezettem, amiben volt sávtartás, és nagyon másként működtek. Az Auris gyakorlatilag csak szól, ha megyek a sávból kifele, nincs érzékelhető beavatkozás. A Prius szól, és ha elég lapos szögben megyek, akkor vissza is pattan a sáv széléről, mint egy kacsa kő a vízről. De viszonylag sokszor csak megy keresztbe, mert már túl nagy a szög. A Tesla meg elég komolyan kormányoz, hogy a sávban maradjon. Elsőre kicsit zavaró is volt, de aztán hamar hozzászoktam.

Ki kell próbálni, mert ugyan én valami Tesla és Prius közöttit képzelnék el ideálisnak, de ebből a háromból a Teslát választanám. Viszont a leírás alapján egyáltalán nem egyértelmű, hogy melyik tetszik majd jobban. És simán lehet, hogy valaki más meg nem a Teslát választaná, mert nem szokik hozzá és zavarónak találja hosszabb távon is.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem, az önvezetést nem kapcsoltam be a tesztvezetés során. Ez csak a sávelhagyás elleni asszisztense volt. Ami persze ugyanaz a berendezés, mint ami önvezet, csak ha az önvezetés nincs bekapcsolva, akkor csak kevés dolgot csinál magától.

És ahogy írtam, a Prius is tekert a kormányon, de csak nagyon kicsit.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A Model X is kompromisszum.

A mostani 7 üléses egyterűmnél jóval kisebb benne a hely, pl. magam mögé a második sorba még beférek, ha a széksort hátratolom (amit a 7 ülésesben nem lehet, csak a 6 ülésesben), de a harmadik sorba már nem férek így be. A harmadik sorban egyáltalán nincs fejtér (nekem csak úgy fér el a fejem, ha hártrahajtom és az üveg van felettem, mert a kárpittal takart rész már túl alacsonyra kerül). És ha a harmadik sor miatt a másodikat előre mozgatom, akkor oda már nem ül be egy felnőtt.

Míg a mostani autóba 7 felnőtt elfér, a model X-be elfér mondjuk max 4, és a maradék helyekre mehetnek gyerekek.

Emellett a 7 ülésesben nem lehet a második sor támláit függetlenül dönteni. A 6 ülésesben lehet egymástól függetlenül hátradőlni és aludni, de úgy láttam, hogy azokat meg előre nem lehet dönteni, hogy nagy legyen a csomagtartó.

Szerintem a 6 üléses vállalható. Abba elfér a 3 vagy 4 gyerekes család, feltéve, ha max 2 gyerek idősebb tini. De ettől függetlenül jóval kevésbé praktikus, mint egy egyterű. Cserébe divatos.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

több időt rászánnak az emberek, hogy megmagyarázzák hogy nekik miért nincs idejük egy 1000km-es távon megállni 10-20 percekre, mintha megállnának néha 10-20 percekre. :D a fontos emberek már csak ilyenek! napi 1-2000km megállás nélkül! MUSZÁJ egyben lenyomni ezt a távot! csak így lehetsz IGAZÁN MENŐ HETEROSZEXUÁLIS FEHÉR FÉRFI. :D

pszichologus latott mar?

nem az a kerdes, hogy megallsz-e, gyerekkel az a kerdes, hogy *mikor* allsz meg. ha a superchargerek kore kell terveznem az utat akkor siman lehet, hogy a gyerek epp elaludt 10 perce, es ha megallok, akkor felkel, nem fog visszaaludni, es sir utana 3 orat.

egyedulallok, gyerektelenkent lehet nehez ezeket az erveket megoldani, de a gyerekekkel kapcsolatos dolgok felulirnak sokmindent.

velem ezek szerint gonoszak voltak a szüleim, ha tankolni kellett nem volt szempont, hogy alszok-e vagy sem. de egyébként nem kell az egészet magadra venni, vannak akikre érvényesebb a hozzászólásom, érthető hogy az ember szeretne pár óra csendet és nyugalmat.

nem csak hogy nem szabad, de szerintem teljesen felesleges. barátnőm mellett az ilyen emberek agyvérzést kapnának. :D max 2 óránként meg kell állni pisilni, meginni egy kv-t, teát. engem mondjuk nem idegesít, mert soha nem ülök úgy autóba hogy sietni kell. inkább hamarabb indulok.

akik úgy érzik hogy kényszeríti rá őket valami, valaki hogy egybe mindennap 1-2000km-t lenyomjanak és ezt megállás nélkül kell teljesíteni azoknak inkább azt tudnám javasolni, hogy gondolják újra ezt az egészet, vagy keressenek másik állást, hobbit, tudja a faszom, de nem egészséges ez a hozzáállás.

Ez milyen sebességgel számolva, 180/130-as tempó? Dízellel az a különbség, hogy 1x kell megállni, ha nincs nagy sor, akkor 5 max 10 percre, viszonylag tág intervallumban kiválaszthatóan. Talán benzinessel is elég egyszer, de 2x nagyon kényelmesen.

Gyerek és nevelés kérdése is, hányszor kell megállni a gyerek miatt. Azzal egyetértek, hogy sokkal könnyebb, ha a kettőt össze lehet kötni (gyerek és energia).

A hibridet jelöltem, de főleg plugin-hibrid érdekelne. Jelenleg is hibrid van, csak már nagyon régi (első generációs Prius 2001-ből), és bár kutya baja (pöccre indul télen is), azért lassan már érdemes lenne cserélni. 

Nagy Péter

2 eve vettem autot, akkor meg 3 eves volt. Nem nagy, ellenben kicsi (Nissan Note 1.2 DIG-S, "mindenki" ezt a motort ajanlotta), de sajnos kuzd a 3 ember + csomag komboval emelkedon. Egy ennel oregebb, de haromszor ekkora (mind kasztni, mind motor szempontjabol) dizelt csereltem ra, viszont igy utolag megsem bantam meg, mert az utado, biztositas, stb szinte gombokert van hozza (UK-ban). Mellette van egy Smart ForTwo 1.0 Cabrio iskolaba, varosba, parkolashoz (ezekre verhetetlen).

A kovetkezo autot "tisztan elektromos"-kent kepzelem, es remelhetoleg egy Tesla lesz :D
Itt nagyon sok ingyenes tolto van (minden normalisabb aruhaz elott), de nem tudom a toltesi sebesseguket.

Szerkesztve: 2022. 01. 12., sze – 07:11

"Olcsó" 4 hengeres benzinest használtan, mert újonnan a három henger már nagyon fájna, pláne a turbós eldobható motoros vackok, többre még nincs zsé.

Hááát, ha a megtérülés szempont, akkor NEM fizetnél egy kurva fillért sem a környezetvédelemért....

U-dash

Valami olcsó 20 éves bontószökevényt amiben nincs elektronika :)

Én azt utálom az adaptív tempomatban, hogy mondjuk megyek a középső sávban 115-tel, utolérünk valakit, aki mondjuk 100 körül megy, az autó finoman felveszi a másik kocsi tempóját, és nem jelez, hogy figyi, a megengedett sebesség alatt megyünk az előttünk lévő autó miatt.

Van, hogy elbambulok, vonatozom a másik kocsi mögött pár percet, mire kapcsolok, hogy banyek, belassultunk, és kiállok előzni.

Folyamatosan a belső sávban nem akarok haladni, az alap tempomattal észreveszem, ha az előttem lévő autó lassabb nálam.

Egy Tesla kéne, ami lelassít a másik autó mögött, ha teli a belső sáv, viszont amikor van hely, akkor megelőzi magától, akkor is, ha nekem fel se tűnt, hogy nem a sebességhatáron megyünk valaki más miatt.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha meg lesz a negyedik gyerek, akkor veszek egy kisbuszt, azt tervezem. Ez is dízel lesz, egyelőre nem tudom hogy új vagy használt, valamiért nincs túl nagy árelőnye a használtaknak ahogy nézem.

Feleségem kérte, hogy a Lodgy-t azért tartsuk meg kisautónak. A kabrióm pedig biztosan marad, úgyhogy három kocsink lesz.

Én megvárom, amíg újra dízeleket fognak gyártani, és veszek egy dízelt.

Benzines szívó V8, pickup. Nem Magyarországon. :)

"Everything fails, all the time."

Ket eve vettem uj autot, reszben azert lett turbos benzines, kezivaltos, mert amikor majd X ev mulva lecserelem, akkor valoszinuleg mar ugyis csak elektromos lesz az opcio, igy addig meg kielvezem a jo kis technikat :)

Kicsit meglep az eredmény egy IT-s, technokrata közösséghez képest.

Itt is mindenki napi 1000km-t autózik egy seggel, vagy ennyire nem hisztek a modern elektromosok létjogosultságában egy átlag városi benzinessel szemben?

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Szerintem érthető. A benzines jól bevált technika, bár a mostani felfújt downsize-olt motorok nem éppen arra lettek tervezve hogy kimenjenek a világból, mezei szívó benzinest meg már olyan szinten keresni kell újból hogy a suzuki legfapadabbja is legalább mild hibrid.

Dízel (akármennyire vagyok villanypárti) ha sokat mész főleg pályán még mindig a legjobb megoldás.

LPG sose volt egy nagy játékos, itt is látszik hogy kb hibahatár.

Valamilyen hibrid kb a default ha a mild hibridet is belevesszük (lsd trey-el való szálunk), lassan mindenkinél a fapad kiszerelés is valamilyen hibrid/mild-hibrid lesz.

A tisztán villanyos megosztó, nagyon felhasználásfüggő. Ha tudod otthon tölteni, rövideket mész, úgy tudsz tervezni és hosszú távra tervezel vele akkor iszonyat durván megéri, egyébként durva feláras és plusz macerával jár, tanulni kell hozzá és új szokásokat felvenni.

Ár/érték arány. Ameddig nem vagyok csilliárdos, addig az ár érték arányt kell néznem amikor autót veszek. Pláne, hogy iszonyú tempóban drágul ez is.

Van pár ismerősöm aki vett elektromos kocsit, mindegyik a hatótávot számolgatja, meg hogy hol fog tölteni. Mindezt drágábban mint egy ugyanakkora másik autóval. Kösz, de nem.

Én úgy vagyok technokrata, hogy az eszközök működése vagy fejlesztése érdekel, de a birtoklásuk  már alig. Semmitől nem érezném jobban magam egy elektromos kocsiban, mint egy dízelben, vagy benzinesben. Gőzössel is szívesen járnék, de plánen az nincsen megfelelő ár/érték arányban.

Nem hiszek benne. Európában lehet, hogy beválik majd, de a világ nagyon jelentős részén még az elektromos hálózat is esetleges jellegű és az sem megújuló termelésből származik. Egyrészt rettentően drága techológia a fejlődő világ anyagi lehetőségeihez képest, másrészt a hálózat hiánya miatt nagyon korlátozottan lenne használható.

Ezeken a helyeken még a benzin-gázolaj logisztika is probléma, PET palackból tankolnak, pót kannákat hordanak az autókon, stb. És sajnos a világ legnagyobb, legnépesebb területei ez a kategória.

"Everything fails, all the time."

Miért? Nem a hobbim az autózás, de szeretek vezetni. A mindenféle bigyuszok, amit átveszik ennek a munkának egy részét (sávtartó, tempomat, etc.) nem érdekelnek, nem okoz gondot. Ritkán megyek egy-egy hosszabb utat (rokonlátogatás, nyaralás), azt tartom az autó legfontosabb feladatának, hogy akkor tegye a dolgát. Városban keveset megyek, amikor nincs cucc, majd bicajozással adok a környezetvédelemnek. Mivel nem a hobbim, akkor is érdekel az ár/teljesítmény arány, ha ki tudnék fizetni drágábbat (a felszabaduló zsozsót majd elköltöm arra, hogy nagyobb lakásom/házam legyen, az nekem fontosabb).

Sávtartó szerintem is felesleges, én tuti nem merném átengedni a gépnek, de sose volt ilyen autóm, lehet hogy a világ legkényelmesebb dolga. Gondolom autója válogatja, valamelyik ügyes, valamelyik szar.

Tempomat viszont nagyon jó cucc. Még előző tempomat nélküli kocsival mentünk le bulgáriába. 1200km, nagy része pálya. A végén a jobb lábamat azt hittem térdtől lefelé levágom olyan szar volt. Ott döntöttem el hogy a következőbe musthave lennie kell. A mostaniban végre van, tényleg egy áldás.

Miért féltek ennyire a sávtartótól? :) Feljebb már bognarattila is hasonlót írt. Ezek nem önvezető rendszerek, nem kell átengedni a gépnek semmit, sőt, nem is lehet: ha észreveszi, hogy nem fogod a kormányt azonnal csipog (esetleg -autó függő- ki is kapcsolja a funkciót és/vagy elveszi a gázt).  Ez kényelmi/biztonsági funkció (ha elbambulsz, a sávban tart, vagy az úton tart). Az egyetlen dolog amit meg kell szokni, mert elsőre furcsa, hogy néha érzed a kormányon, hogy "belenyúl", ha pl túl közel mész a felezővonalhoz, picit visszahúz..

Nem kell veszekedni vele. Ha az egyik kerek atlog a masik savba, eleve nem 'aktivalodik' a savtarto amig vissza nem mesz a sajat oldaladra (erdoben este en mindig igy jarok, hogy a legnagyobb esellyel tudjak elkerulni egy esetleges vadgazolast).

Meg amugy is, nem arrol szol a savtarto hogy kitepi a kezedbol a kormanyt ha hozza akarsz erni a vonalhoz, siman at lehet rajta huzni. Ha meg indexelsz, akkor eleve nem szol bele.

 

(legalabbis az en automnal igy mukodik)

A Toyotákban gombbal kapcsolható. A Priusban pl. amikor valami országútra kanyarodtam, a tempomattal együtt kapcsoltam be, városban meg ki.

Mondjuk ehhez hozzá tartozik, hogy itt, Angliában, nagyon sok városi út túl keskeny magyar szemmel nézve. Két irányban megy a forgalom, de sokszor az út szélén parkoló autók és a felezővonal között nem fér el egy autó. Szóval a parkoló autók mellett haladva folyamatosan, az út szélével párhuzamosan az azt jelenti, hogy néha a felezővonal megközelíti az autómat és néha be is megy alá. Ilyen helyen a sávtartó rátolna a parkoló autóra, ha be lenne kapcsolva.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Aztán szépen megy tovább a ~ harmadik force feedback jelzés után. Ez nem baj egyáltalán.

Az index nélküli huszárok nem szeretik, mert ha index nélkül akarsz terelővonalat átlépni, visszahúz. Ja, meg kell tanulni, hogy index, aztán húzzuk a kormányt. Erre is. #worksforme #szeretem

trey @ gépház

En nem napi 1000-et, 'csak' 170-et (idonkent 200). De a villanyauto sajna jelenleg kompromisszumot kovetel, nem is keveset.

Tolteni a munkahelyemtol kb 10 perc setara tudnam, ahova miutan feltoltodott, el kene setalnom, elhozni az autot, ez kapasbol fel ora kieses a munkabol. Ha az akksi birja a csak otthonrol toltest, telen (ulesfutessel, kormanyfutessel, belso futessel egyutt), akkor munkabajarashoz elvileg jo lenne. De amikor messzebb megyunk (kb kethetente 350-400 km, ket szemellyel, megpakolva), akkor mit csinalok vele? :S

Jo lesz ez a villanyautozas, csak kicsit epuljon ki jobban az infrastruktura, meg fejlodjon az akksitechnologia. Meg ugye az sem utolso szempont hogy mennyibe kerul majd ez. Addig meg kielvezem a turbos benzines autot :)

Mi most tervezünk építeni a cégudvarba gyorstöltőket. Most járok utána, hogy ehhez milyen engedélyek stb. kellenek, ha kellenek (aki csinált már ilyen - cégesen több töltőfej létesítése - és tudja mi a menete, ne kíméljen! :D) A tetőinken kurva sok napelem van, lenne értelme ennek, főleg a kijárós technikusaink számára, akik jellemzően városban kis távokat mennek. 

Mire mindennel kész leszünk, pont autót cserélek és lesz kiforrottabb elektromos technika. BTW: nálunk van egy töltő a sarkon, 20-30 méterre a bejárattól. Gyakorlatilag állandóan üres (éjjel-nappal).  Havi 1 alkalommal látok feltűnni rajta egy Volvo-t.

trey @ gépház

tervezünk építeni a cégudvarba gyorstöltőket.

Lehet, hogy buta kérdés, de kell, hogy gyors legyen a töltő?

A kijárós technikus lemeríti az akkut, visszajön a telephelyre, és 10-20 perc alatt fel kell tölteni az autót hogy újra mehessen?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Mit tudom én? Ti vagytok az elektromos szakértők. Én egy bétatesztnek tekintem az egészet. Egy biztos, időre kell menni az ügyfélhez, nem ér rá órákat szarakodni.

Keresünk majd egy céget a kivitelezésre, gondolom, ha elmondom, hogy mi az igény, majd előáll egy ajánlattal.

trey @ gépház

DC töltők elég drágák. 22kW AC-t (3x32A) szoktak telepíteni autónként, de ezeknél az autóban levő töltő határozza meg a töltési sebességet.

Ezzel egy kb 50kWh akkus autó, 11kW-al 5 óra alatt tölt fel. Nagyon felhasználásfüggő az, hogy mi a jó megoldás. (pl éjjel töltenek nappal mennek az autók.)

Általában az 1db DC töltő és sok AC töltő szokott jól kijönni. Ha a kocsik elmennek egész nap töltés nélkül akkor a napi 1db hoszabb töltés éjszakánként a legkevesebb vesződség. Persze nem szabad elfelejteni este feltenni töltőre. Ha kint vannak a kocsik télen megfontolandó az előfűtés is kényelem szempontjából. A betáp és a kiépítés szokott még kérdés lenni. Esetleg napelemes tető a töltők fölé? (nem kényelmes zuhogó esőben kint az a plusz 2 perc sem amíg töltőre kell tenni az autót) Megfontolandó a későbbi bővítésre is gondolni.

Mit tudom én?

Csak azért kérdezem, mert ugye érdemes olyasmit kiépíteni, amire igény van.

Ha pl. éjszakára ott vannak az autók a telephelyen és nappal nem mennek annyit, hogy lemerüljenek, akkor olcsóbb kiépíteni és az akkumulátoroknak is jobb, ha csak lassú/közepes töltéssel telire tolják éjszakánként. Feltételezem, hogy ezeket engedélyeztetni se kellene.

Persze a gyorstöltőnek is megvan a helye, csak ugye drágább, macerásabb a kiépítése.

De feltételezem, aki eldöntötte, hogy gyorstöltők legyenek, az végiggondolta és utánanézett, szóval biztos jó. Csak kíváncsi voltam, hogy milyen felhasználásra számítotok.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"tisztán dízel" - nade szívódízel-é? :-)