Beszéljetek le: használt elektromos autó

Amit kinéztem, az egy 30kWh-ás 2016-2017es évjáratú Nissan leaf. Ez még a régi (béka) kinézetű, az új nekem nem tetszik, a régi meg (szerintem) gyönyörű.

A Fiat Multipla meg nem értettségéhez hasonlítanám, az is egy kellően egyedien szép autó.

 

Elméletben egy használt elektromos autó teljesen megfelelne az igényeimnek:

  • hatalmas áresés (3.7-4.4MFt) az újkori 11-13MFt-ról
  • 4-5 éves, kasztnija nem rohad (még)
  • megfelelő hatótáv ("lazán" 200km)
  • elég nagy "családi" autó
  • második autó
  • egy árban van a benzines használt autókkal (kategóriájában)
  • tudom otthon tölteni
  • átlagban <100km-t megyek a mostani benzines autóval

 

Anyagiak:

Egy hasonló kategóriájú benzines használt autó egy árkategóriában van, vagy drágább, mint pl: Skoda Octavia, Toyota Corolla, Kia Cee'd kombi, Hunyadi i30 kombi.

A jelenlegi autómat 6 éve vettem (13 évesen), 7 v. 800eFt-ért és azóta 140ekm-t tettem meg vele. Évi szinten 50eFt-ot költöttem a szervizére (átlagban).

De ez egy kategóriával kisebb autó, nem lehet kényelmesen családilag elférni benne (azaz út közben nem lehet aludni, ha mögöttem utaznak, mert nem dönthetem az ülést kedvemre).

 

Mivel nagyobb autót szeretnék, így belenyugodtam, hogy ennél csak drágábban úszhatom meg, de papíron egy Nissan leafet lehet kihoznám ennyiből:

6 év alatt lehet nem rohad ki alólam, és 140ekm elég tág anyagi keretet ad:

6literes fogyasztással számolva, 450Ft-os benzinnel kb. 3.8MFt. ( (140 *1000/100)*6*450 )
 

A leaf tankolása olyan 1MFt lenne 140ekm-re ( (140*1000/100) *17.2*45, ahol 17.2kWh/100km az átlagfogyasztás, 45Ft az áram ára).

 

Buktatók:

- akkumulátor. Felhívtam egy itthoni céget, amelyik foglalkozik Leaf akkumulátor cserével. Egy 30kWh-ás akkumulátor cseréje 3Mft munkadíjjal együtt.

- a kínálat 95%-a Franciaországból behozott lízingelt autó. Valamiért ott nagyon népszerű.

- a kilométer lehet "tekert" (néztem egy példányt 34ekm volt benne, viszont a hátsó ülésnél középen alul lyukasra volt koptatva a kárpit)

- a kereskedők lehet, hogy resetelik az akkumulátort, ami annyit tesz, hogy amíg az autó újra nem tanulja az akkumulátor állapotát (~1000km), addig újnak hiszi, így a pálcika kijelzése maximum. (gyorstalpaló: 12 pálcika jelzi a km órán az akkumulátor állapotát (State Of Health), az első pálcikát (azaz 11) 85%-os akkumulátornál veszti el)

- sokat állt egy helyben (cégnél kellett sürgősen egy új laptop az egyik kolléganőnek. Egy év után azért ment tönkre a laptop, mert akkor kapcsolta be először és nem indult el, mert meghalt az akksi benne. Gondolom a laptop és az autóakksi kellően különbözik, de lehet, hogy egyik se szereti ha sokáig áll töltés és használat nélkül).

 

Állapotfelméréssel elejét lehetne venni az akkumulátor mizériának, emiatt is beszéltem pár ezzel foglalkozó céggel, és ha odavisznek egy buherált elektromos autót 60% töltöttség mellett, arról nem lehet megállapítani egyértelműen, hogy milyen állapotban van az akkumulátora.

Ahhoz, hogy biztos választ tudjanak adni, egy 24h-ás teszt kell, ahol lemerítik az akkumulátort nullára, feltöltik maximumra és újra lemerítik, és töltésszámlálóval megnézik mennyi kWh-t vett fel és adott le az akkumulátor.

 

Összefoglalva:

Felhasználás módja megfelelne nekem (nem megyek messzire, tudom tölteni), anyagilag is kijönne 6 év/140ekm-rel számolva.

Lehet a buktatókat is meg tudom ugrani. Viszont valami nem stimmel, olyan, mintha valami egyértelmű dolgot néznék be.

Pár hónapja agyalok már, de nem veszem észre a hibát az eszmefuttatásomban.

Meg ha a gondolatmenetem stimmelne, akkor mindenki ilyet venne, és csak ilyet látnék az utakon.

 

Kinek mi a véleménye? Miért esik ekkorát a használt elektromos autók értéke? Lehet, hogy annyira elavul, hogy a mostaniak teljesen más generáció?

(mint kb. amiatt az okostelefonokat az első 4-5 évben évente cserélték az emberek, mert annyival többet tudott az új).

 

Nem sürgős. Lehet kéne várnom egy évet, és akkor megnézni mi a helyzet.

Hozzászólások

Hunyadi i30 kombi

 

Biztos Hentes és Hentes konzorcium gyártja mint szittyamagyar népautót :)

 

Ps.: tudom, hogy typo, de azért jól esett egyet Lőrincezni.

Hivatásos pitiáner - Dropbox refer - mert kell a hely: https://db.tt/V3RtXWLl
neut @

Érdekes téma, én kiraknám a fórumba.

Szerintem csak második autóként lehet értelmezni az elektromost, illetve megnézném a Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero vonalat is, azok olcsóbbak és mintha többen értenének hozzá.

Nálunk egy 2.zero lakik, 3 éves. 40kWh akku 250 kilométer távot okos használat mellett meg tudja tenni. Otthon töltve, ingázásra / közeli dolgok meglátogatására tökéletes. Otthon töltés esetén ~1600 HUF egy teljes töltés költsége, fogyasztás így kb 640 HUF / 100 km. Otthontöltés nélkül nem nagyon megérős.

Hosszú távú utazásra kompromisszumos. Mi Győrből Sopronba, Budapestre, Balatonra (oda-vissza) még bevállaljuk. Ilyen út során egy 30 perces gyorstöltés hozzátesz a menetidőhöz, illetve valamennyit még, hogy száguldozni nem lehet, de ezzel együtt tudok élni. A múlt héten letoltam 1100 kilométert és nem volt elviselhetetlen, a töltéseket stratégiailag jól kell beiktatni.

A Leaf akksi nem temperált, tehát ha azt próbálod vele csinálni, hogy mész->gyorstöltés->mész->gyorstöltés->mész->... akkor a környezeti hőmérséklettől függően egy ponton az akkunak melege lesz és lelassul a töltés. Ugyancsak tudnod kell, hogy a fogyasztás szignifikánsan emelkedik, ha tartósan 90 km/h felett mész. Ez autópályán jelenthet némi kihívást a hatótávszámításnál.

Lebeszélni nem foglak róla, szerintem baromi jó, ha a use case egyezik az autó kapacitásával.

Nem minden használt villanyos ára esik ekkorát.
Ennek azért ment le az ára mert kicsi az aksija és a hűtés hiánya miatt nem is jó konstrukció.
A 30 kWh akkuval városi szaladgálásra jó, másra nem.

A 3M-s akkucsere meg egy vicc, itt sem a márkaszervízt érdemes kérdezni.

Gábriel Ákos

A 3M-s akkucsere meg egy vicc, itt sem a márkaszervízt érdemes kérdezni.

 

Nem márkaszerviz. A márkaszervizről nincs első kézből tapasztalatom, a neten olvasva 7.5MFt-os árat találtam ha jól emlékszem.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Gondolom az javítás volt (egy-egy cella meghibásodása), ez pedig egy komplett csere.

De ha valaki tud olcsóbb helyett, ahol megkérdezte, akkor nyugodtan ide írhatja.

 

Én tudni akartam a worst case scenario-t, azaz amikor belenyúlok, és egy rossz akksit kifogok vásárláskor.

 

Erősen csodálkoznék, hogyha egy Tesla modell S akkuja újonnan csak 1MFtba kerülne a gyárnak....

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ha jól tudom abban (sem) lehet cellát egyesével cserélni csak csoportonként, azokat a csoportokat vadásszák használtan és abból újítják fel a pakkot. Teljes felújítás/csere nagyon ritkán kell, általában pár (csoport) cella meghibásodása okozza a drasztikus kilométer csökkenést.

Szerintem érdemes várni, amíg a használt i3-ból többet koznak be. Ennyiért egy 3 éves, euro 6-os szívó Tipo-t megkapsz, amit idővel le tudsz cserélni. Vagy ha hibrid, akkor akár ott a Toyota vagy a Honda (Priusból van plugin hibrid). Ha pedig bele szeretnél kóstolni a villanyautózásba, még mindig ott van a közösségi autózás vagy esetleg egy Zoe. Lebeszélni nem fognak, mert ha mindenkinek ugyanaz lenne az igénye, akkor csak Corollákat látnánk mindenhol, de egyelőre én ezeket arra tudom elképzelni, hogy második kocsinak legyen rövid távokra, de te másra szeretnéd használni.

Ha még nem olvastad volna: link

Az áram ára 38 Ft, nem 45 (elmuemasz).

Ha az asszony tudna/akarna vezetni, már rég vettem volna neki egy ilyen elektromos autót munkába járáshoz :-)

Elektromos buszok is voltak 100 éve. Ezekben néhány óránként cserélték töltöttre az üres akkupackot:
      https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2891/28910/289105/28910545_d5bc643266ed…
A "gyorstöltést" akkoriban így tudták megoldani a buszoknál.

Ma annyit változott, hogy a végállomásokon való pihenőidőben próbálják tölteni:
      https://media.gettyimages.com/photos/tranport-road-traffic-passenger-tr…
      https://media.gettyimages.com/photos/september-2019-north-rhinewestphal…

Van mar tudtommal olyan 600 meg 720kw-s gyorstolto, amivel azt akarjak megoldani, hogy amig az utascsere tortenik a megalloban, addig visszatoltse az elhasznalt energiat. Tehat meg csak nem is a vegallomastol vegallomasig jatekot jatsszak. Mintha a lengyeleknel tesztuzemben is menne vhol...

Előkerestem az egyik olyan könyvét (1954), ahol találkoztam ezzel. Az az alábbi oldalon olvashatod a vonatos gondolatát.

 

És vissza az elektromos buszhoz. Friss hír: https://www.youtube.com/watch?v=psx2XFEPvvI
0:33 "ez a jármű ugyanis menet közben egyáltalán nem szennyezi a környezetet" ... viszont ha nincs menet közben, hanem a töltőn... De ne legyünk ünneprontók, higgyünk az elektromosok korlátlan zéró környezetszennyezésben.

tehat szerinted csak kamu az, hogy a megujulo energiaforrasok tomeges kiepitese miatt vannak olyan nemzeti gridek ahol konkretan exportalni kell, mert sok a visszatoltes? hogy a szumma szennyezes kisebb egy jo hatekonysagu napelemmel?

norvegia 14 TWh-t exportalt 2020 masodik feleveben(!).

Közép-Európát tekintve + ahonnan importálunk Kelet-Európát is belevehetjük ahol nem környezetbarát a villanyautó.
Hazánk például ukrán szénerőművekből bolygónkra okádott füsttel tartja alacsonyan az EU-s CO kvótánkat. Tehát még villanyautó nélkül sem tudja mellőzni a füstokádást.

Ha tényleg megfelel az igényeidnek, hajrá! :). Gondold végig az elmúlt időszakban az életmódodat esetleg mi változhat benne középtávon: ha így is OK: sok sikert.

Amiket leírtál az alapján neked tök jó egy elektromos autó és a vásárlásban is egész felkészült vagy, úgyhogy lebeszélni nincs értelme. Én két dologgal egészíteném csak ki.

1) Halaszd el a vásárlást ameddig tudod. Az autóvásárlás úgy általában elég rossz befektetés, úgyhogy minél később mész bele annál jobb. Másrészt ezen a piacon most elég nagy fejlődés van, úgyhogy 1-2 évvel később lehet, hogy sokkal jobbat vehetsz ugyanazért a pénzért. (Persze ez spekuláció.)

2) írod, hogy otthon töltenéd, ha ez neked opció esetleg nézz utána a napelemeknek, lehet hozzá pályázni pénzt is. Egy elektromos autóval hamar(abb) behozhatja az árát. Ez persze plusz induló költség, lehet, hogy ez neked nem fér bele most.

Az autóvásárlás úgy általában elég rossz befektetés, úgyhogy minél később mész bele annál jobb.

FALSE. Az autók ára megdöbbentő sebességgel megy felfelé, elsősorban az új autóké, de ez húzza magával felfelé a használtautó piacot is. Másrészt, ellátási problémák vannak, ezért egy 0,5-1 éves autót általában ugyannyiért, vagy néha még drágábban is el lehet adni, mint a nullkilométereset, ami csak papíron létezik még 6-12 hónapig. (Ez főként az elektromosokra és az egyedibb felszereltségű autókra igaz.)

Most próbáld ki úgy is, hogy az eredeti árát az akkori árfolyamon átváltod euróra, a mostani eladásit meg mostani árfolyamon és máris nem akkora a különbség, vagy az előjel is megfordult? (és akkor azt nem számoltuk, hogy közben adót fizetett rá, szervízbe hordta, meg garázsban tárolta)

De kérdezem máshogy: te a saját pénzedet fektetnéd autóba ma?

Van olyan ismerősöm, aki azt csinálja mostanság, hogy átveszi az új autót, és az átvételkor azonnal megrendeli a következőt. Addig jár a mostanival, amíg meg nem érkezik a következő. (átlagosan 6 hónap). Ekkor eladja a 6 hónapos használtat és megint megrendeli a következőt. Nagyjából nullára jön ki a történet és mindig új autóban ül. A legutóbbi cserekor (1,5 hónappal ezelőtt) konkrétan 650 ezer Ft-ot még keresett is a cserén. Az elmúlt fél évben a HUF enyhén erősödött az EUR-ral szemben, így EUR-ban mérve valamivel még szebb a helyzet. Nyilván nem értendő ide a fenntartás költsége (üzemanyag, adók, biztosítás, stb.) ami mindenképpen költség. Ezt a játékot kb. 2019 óta játssza összességében kb. nullszaldósan. Az érintett autók átlagára egyébként 17 millió Ft körül volt.

Igen, van most egy kis anomália, általában nem így működik és miután nem lehet megmondani, hogy meddig lesz ez még így kissé kockázatos. Én biztos nem alapoznék erre vásárlást. Gondolom ismerősöd se nyerészkedésből kezdte így, hanem vett egy autót (amit így is úgy is megvett volna) aztán fél évvel később kiderült, hogy ezzel épp most jól lehet járni.

lol

Ennek egyébként mi értelme van? Miért nem keres valami hobbit magának?

Ezt a játékot kb. 2019 óta játssza összességében kb. nullszaldósan.

Az elmúlt pár évben olyan gazdasági helyzet volt, hogy ha feldobtál egy marék pénzt, akkor több eset vissza a fejedre. Bármibe tetted a pénzt, több lett. Ez nem azt jelenti, hogy akár csak 1-2 év múlva ugyanilyen lesz az autópiac.

Én ezt nem így nézem. Ahogy az ember öregszik, úgy jön rá, h a saját ideje a legfontosabb. Nekem sok időt spórol a kocsi, és kerül annyiba, amennyibe kerül. Van munkábajárós kocsim (2019 swift), aminek minimál a fenntartása, és van egy projekt autóm (2011 insignia), amire rálocsolok évi 500-600eft ot úgy, h alig használom.

De van autónepper ismerősöm, aki 5-10M közötti autókat gyűjt, renovál, ezekbe fektet be, és adogatja el őket jó pár év múlva, mikor jóval többet ér. Ehhez is érteni kell. De van ladája, trabija is OT állapotban.

Az autók ára megdöbbentő sebességgel megy felfelé, elsősorban az új autóké

Igen, ha veszel egy Ferrarit és nem használod és garázsban tartod akkor annak felfelé fog menni az ára. Egy normális autó amit normálisan használsz nem fogsz többért eladni 3 év múlva mint amennyiért vetted. Ezért mondom, hogy az "autóvásárlás úgy általában elég rossz befektetés"

Másrészt, ellátási problémák vannak...

Igen, ez igaz, ezt a pillanatnyi buborékot meg lehet lovagolni, bár használtautó vásárlásához nem tudom hogy lehetne ebből hasznot kovácsolni, mert az tűnik logikusnak, hogy a gyártás újraindulásával megint esni fognak az árak, tehát megint várni érdemes.  Tegyük még hozzá, hogy ilyen anomália amúgy nagyon ritkán van (én nem is tudok ilyenről korábban (a szocializmust most remélem nem számoljuk)) és ezért nehezebb számolni vele.

Egy normális autó amit normálisan használsz nem fogsz többért eladni 3 év múlva mint amennyiért vetted.

Akkor, csak a közvetlen előtted lévő kommentet olvasd el. Meg tudom erősíteni. A drasztikusan emelkedő tendencia kb. 2 éve van, de nagyjából elmondható, hogy egy újszerű 1-2 éves autó ma eladható nagyjából az eredeti vételáráért, néha többért, a másik pedig, hogy ha venni akarsz valamit, akkor minél előbb vedd meg, mert az árak aktuálisan tovább emelkednek.

Azért ez most szerintem elég speciális eset:

- A pandémia miatt megnőtt a kereslet az autók iránt

- A globális chiphiány miatt a kínálati oldal is megcsappant

- Az egyre szigorodó környezetvédelmi normák egyre költségesebbé teszik a hajtásláncokat

Szóvel ez az emelkedő tendencia nem biztos, hogy fent marad, ha fenti tényezőkben változás következik be, minthogy ez nem is volt igaz mondjuk az elmúlt évtizedekben.

Szerkesztve: 2021. 08. 31., k – 20:28

A régi Leaf azért olcsó, mert egyrészt sok van belőle, másrészt annyit fejlődött azóta az elektromobilitás, hogy nagyjából mindenki eladni akarja a régi Leaf-et és venni helyette egy újabbat. (Kínálati piac van.)

Leaf nem volt a praxisomban, viszont más, 27-32 kWh körüli akkus autó igen. Ideális időjárásban, városi-elővárosi forgalomban tényleg el lehet velük menni 200 km-t, de ha agglomerációból ingázva van benne pár km autópálya is, és/vagy klímázni kell, és/vagy téli hideg van, vagy mindezek együtt, akkor inkább a százas tartomány elejében-közepében vannak. Én roppant nyugtalan vagyok, ha ki van centizve a hatótáv, és koppanásig sem jó állandóan tölteni. Én ma már nem szívesen vennék 35 kWh-nál kisebb akkus autót. Az én felhasználási szokásaim esetén a kisebbek pont nyugtalanítóan ki vannak centizve, a 35 kWh+ pedig már zord körülmények között is nagyjából mindenre elegendő.

+1 szubjektív: a f.szom a CHAdeMO-ba! :)

Így van, a téli időszakban sokkal kisebb a hatótáv, főként nem a fűtés miatt, hanem mivel a hidegben kevesebb energiát tud felvenni/leadni az akku. Önmagában az esős, ködös idő is jelentősen tudja rontani a hatótávot. Ezeket nem lehet kiküszöbölni azzal, hogy nem fűtesz.

Ha nem elég ilyenkor a hatótáv, akkor a megoldás egyedül az lehet, ha tudsz rátölteni egy kicsit.
Most már egyre több boltnál is van, így egy vásárlással is egybe lehet kötni.

Szerkesztve: 2021. 08. 31., k – 20:34

Ha rám hallgatsz, elsődlegesen a megfelelő tudásbázissal rendelkező fórumon nézel körül/kérdezel, pl. Nissan Leaf FB csoport.

A Leaf egyedi eset, mert nincs az akkupakknak aktív hűtése, ezért is van körülötte a mizéria. Viszont a piac ezt beárazza, ezért is látod a jókora áresést. Hasonló évjáratú és képességű EV-t nem fogsz megkapni ennyiért, és ez nem véletlen, ugyanis azoknak vagy nincs, vagy minimális az akkudegradációja. Ugyanakkor helyén kezelve a dolgot nagyon jó üzletet lehet csinálni. Értsd: ha neked megfelel a hatótáv amit jelenleg tud, akkor ennél olcsóbban nem jutsz elektromos autóhoz, kb. úgy kell felfogni, hogy mintha 30kWh-s akku helyett 25-el (vagy amennyivel... ez majd a bevizsgáláskor úgyis kiderül) vennéd az autót, és ennyi. Ha minden igaz nem lineárisan csökken a dolog, tehát nem feltétlenül kell attól tartani, hogy nálad rövid idő alatt elveszíti a hatótáv pl. további X%-át. Ismerősi körben páran belevágtak, de hallottam már olyat is, hogy valaki az idősebb anyukájának vett egy csak 70km-et tudó legöregebb példányt "gombokért. Boltba járni tökéletese a mamának, kb. zéró szervizköltség és "üzemanyagköltség" mellett.

Amire nagyon menj rá szerintem az infógyűjtés alatt (azon kívül amiket már megtettél):

- Mennyit tud télen (ennél többet fog tudni nyáron valamivel, mert a fűtés többet fogyaszt mint a klíma, szóval elég ezt vizsgálni). Itt persze ne a gyári adatot nézd, hanem a kinézett konkrét modell már degradált akkujával számolj (az FB csoportban ezt tuti csuklóból megmondják). Azt felejtsd el, hogy te 100km-et mész egy nap, és télen ha tud 110-ez az jó. Nem jó, egy stressz lesz az egész, hogy hazaérsz e, az meg külön szánalmas tud lenni, hogy nem tudsz egy kövéret nyomni, vagy egy boltba nem tudsz beugrani, mert az 5km kitérő, és akkor már nem érsz haza, urambocsá kabátban közlekedsz 30-al.

- Milyen mértékű és sebességű a további degradáció, mire számíthatsz a nálad töltött tervezett életciklusa végén az autónak, tudni fogja e még akkor a napi igényednek megfelelő hatótávot, úgy, hogy ne ütközzön az előző ponttal. Ehhez szinte biztos hogy ugyancsak tudnak támpontokat adni az említett csoportban, és gondolom többtényezős lesz a dolog (hol tárolod, hogy/mennyit töltöd, stb...).

Amúgy egy kollégám pont pár hónapja lépte ugyanezt meg (4-5 éves Leaf, kalkulált és tudott akkudegradációval, jó áron). Ha gondolod holnap kikérdezem részletesen, de az FB csoporttal szerintem többre mész.

Is-is. A hőszivattyú az alsó kategóriában nem létezik, a középsőben a magasabb felszereltséghez jár, a felsőben nyilván alap. De vannak kivételek, ha jól rémlik pl. a Renault Zoe-knál alapból jár, csak hőszivattyús Zoe van, Tesla meg sokáig azt gondolta hogy mindenhol olyan fasza idő van mint Kaliforniában, szóval sokáig plusz pénzért sem volt hőszivattyú (ma már alap). Szóval változó.

Nissan Leaf sokkal kisebb a KIA Ceed/Hyundai i30-nál. 3 személynek városban OK.

Kia ceed kombi (2. generáció, 2012-2018):

hossz: 4505mm

szélesség: 1780mm

tengelytáv: 2650mm

csomagtartó: 528 liter

https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Kia/73774/Kia-Ceed-SW-2016-10-T…

 

Nissan leaf 2016-2017:

hossz: 4445mm

szélesség: 1770mm

tengelytáv: 2700mm

csomagtartó: 370 liter

https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Nissan/107962/Nissan-Leaf-30-kW…

 

Hyundai i30 II 2015:

hossz: 4485mm

szélesség: 1780mm

tengelytáv: 2650mm

csomagtartó: 528 liter

https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Hyundai/105450/Hyundai-i30-II-2…

 

Én nem látok itt lényegi különbséget. A csomagtartó ténylegesen nagyobb a két kombinál, de az utastér szerintem a leafnél a legnagyobb.

Vagy ültél mindháromban és ez alapján mondod?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Egyszeru az oka. Franciaknal az atom tulsuly miatt olcso tolteni ejszaka, nem mellekesen volt ra egy "kicsi" allami tamogatas, ami azt jelentette, hogy kb.6k eurba kerult az auto a felhasznalonak. Reszletre aka. lizing. Most, hogy lekotlodott es kifutott a dolog, elkezdtek jonni a hasznalt piacra. Keletre. Ott kb. senkinek nem kell, meg az afrikai franciaknak sem, oket egyebkent sem latod, csak giga meretu nemet, vagy bajor jellegu presztizs jarmuvekben, vagy afrika design a masik opcio.

Ha szerencsed van, akkor hasznaltak is meg nem is, tehat nem lesz tul lekotlott az akkud.

Leaf tervezesi "hibaja", hogy nincs hutese a pakknak, tehat ha egy jo hajtas utan kozvetlen leallsz vele, akkor a menetszel hianya nem fogja visszahuteni, ellenben a forro aszfalt szeretettel futi tovabb. Ezert degradalodik gyorsan. Masreszt elcseszett a futesi megoldasa, gyakorlatilag nagyon hatarra engedi lehulni ami azt jelenit, hogy telen is, 1 - 1.5 fok kozott tartja az akkut 30% toltottsegig, ott kikapcsolja a futest es elengedi a kezet az akkuknak, egesz addig, amig tolteni nem kezdesz, na ilyenkor eloszor elkezdi felfuteni a pakkot legalabb nem tolt, amugy de csak nagyon alacsony, ez sem jo a pakknak.

A megadott osszegek meg horribilisek, leaf magus ennek toredekebol ujitja fel neked a pakkot es nem is kell neki max 1 ora, hogy megmondja mennyire "basztak at". Hatranya, hogy "videki" azaz budapest mellett talahato.

Erdemes volna nekiszaladni a youtubenak es ott meg fogod talani a leafes fazont. A sorozatait is erdemes megnezni, hosszuak, nemelyik agyzsibbaszto, de ha kisebbet akarsz szivornyazni szerintem megeri.

Engem sikeresen "lebeszelt" a leafrol es jelenleg minden elekromos, vagy hibrid autorol.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Hahun, autotraderen, stb.-n nezd meg, hogy mennyi kilometerrel/merfloddel aruljak a legtobbet futott peldanyt pont abbol az evjaratbol. Sokmindent elarul arrol, hogy meddig eri meg karbantartani, cserelgetni, megszokni a hulyesegeit.

Szerintem hülyeség, csak magadat szívatod vele. Szívóbenzin, csak olajat kell cserélni benne, és kivisz a világból. Ha mindenképpen elektrommal akarsz autózni, akkor plug-in hibridet vegyél, azt töltögetheted amikor ráérsz, de nem szopatod magadat amikor nem érsz rá. Ennyikeh.

Nem olyan bonyolult, hogy hazaérkezéskor bedugod a töltőbe.
Sőt, azt kell mondjam egyszerűbb, mint benzint tankolni. ;-)

De én legalább el tudtam olvasni a címet.

Én meg még azt is el tudtam olvasni, amit utána írt, azaz tudja otthon töltögetni ;-)

Nem csak, hogy kevesebb macera otthon töltögetni, hanem még jóval olcsóbb is!

"Nem csak, hogy kevesebb macera otthon töltögetni, hanem még jóval olcsóbb is!"

A nyitóban említett 3.7-4.4 milláért egy 3-4 éves EV-t venni önmagában drága és rizikós (pláne ezt a típust a hűtetlen aksikkal). Ha szerencséje van csak töltögeti, ha nincs szerencséje, akkor mehet az aksi felújítás, de bármi más is befigyelhet egy használt, ismeretlen előéletű autónál. Szóval ezt az olcsó töltést így kell nézni.

A nyitóban elhangzott, hogy második autónak kell. Én ott kezdeném el kapirgálni a témát, hogy másodiknak tényleg kell-e ekkora autó, mik a valós igények. Már csak azért is, mert pl 4.4 milláért lehet venni _új_ swiftet vagy dacia sanderót. Ésakkor ez garanciális évekig, nem okoz semmi meglepit. Igaz nem EV, meg nem is menő márkák. De egy 2020-as modellévű új kia ceed -ha tényleg kell ekkora autó- is 5.2 milla akciósan (7 év garival meg 3 év ingyen szervizzel).

Ki ahol lakik. Szerencsére olyan helyen lakom, ahol éjjel is gyakran jár a busz. Ezért egy autó elég.
Én egyébként egy elektromos bringán gondolkozok. Ami visszatart, hogy nem lakatolhatom csak úgy le az utcán, mert félő hogy valamely szarka rárepül a villanymotoros cuccra.

Egyébként jópofa cuccok vannak klasszikus és elektromos kivitelben:

   https://www.viszikli.eu/index/index_kepek/viszikli_babboe02.jpg
   https://www.viszikli.eu/index/index_kepek/viszikli_babboe03.jpg
   https://images.kkeu.de/is/image/BEG/Sz%C3%A1ll%C3%ADt%C3%B3eszk%C3%B6z%…
   http://elektromosbicikli.hupont.hu/felhasznalok_uj/2/3/239813/kepfeltol…
   http://ebikeee.com/wp-content/uploads/2012/09/sachner_n%C3%A9gykerek%C5…

Utánfutó:
   https://res.cloudinary.com/chal-tec/image/upload/w_545,q_auto,f_auto/bb…
   https://res.cloudinary.com/chal-tec/image/upload/w_545,q_auto,f_auto/bb…

> Ami visszatart, hogy nem lakatolhatom csak úgy le az utcán, mert félő hogy valamely szarka rárepül a villanymotoros cuccra.

 

A sima bringat is elviszik. Azt se lehet csak ugy otthagyni. Es az se olcso.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Marmint azt mondod, hogy egy 2016-2017-es evjaratu elektromos auto lehasznalt? Azaz 4-5 ev alatt "lehasznalodik"?

Esetleg kifejted, hogy mit kell ezen erteni? Tul sok kilometer? Szetult ulesek, kopott belso ter? Rohado kasztni? Tonkrement akkumulator (miert? A 4 ev miatt, vagy a sok kilometer miatt? vagy mert import?) ?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

most arrol volt szo, hogy benz szerint trey csak irigykedik. ez nyilvan hulyeseg.

az akksi hulyesegeit leirtak mar itt, es egy elektromos autoban valljuk be az akksipakk eleg fontos, nem?

 

nekem barmilyen elektromosbol nem hogy a 2016 regi de meg a 2018 is - ez egyelore egy olyan szelete az autozasnak ami hihetetlen elemben fejlodik.

disclaimer: szerintem a tesla, a tesla es a telsa jo elektromosban. ja, kihagytam a teslat! :D

de hogy mondjak negativat is, most voltam a svajci Y bemutaton, beultem, nyomogattam (model 3-al mentunk), de a HUD nekem nagyon hianyzik :( az hogy kozepre kell nezegetni a tablet bal felso sarkaba a sebessegert irto nagy faszsag.

(igen, az S es X-ben van rendes muszerfal...)

de a HUD nekem nagyon hianyzik :(

 

Az en kocsimban sincs Head-up Display, es nem is hianyzik. Viszont van az ismeretsegi korben egy mazda 6-os, annak van Head-up Displaye, de szerintem csak parasztvakitas faktorja van (vezettem hosszabb uton kulfoldon).

 

Biztos izles kerdese, de szerintem nem kell mozgatni egy plexilapot motorikusan.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

most arrol volt szo, hogy benz szerint trey csak irigykedik. ez nyilvan hulyeseg.

 

Nem biztos. Trey szereti megmondani a tutit es ha masnak nem mukodik, akkor o az eletkeptelen balfasz.:)

 

az akksi hulyesegeit leirtak mar itt, es egy elektromos autoban valljuk be az akksipakk eleg fontos, nem?

 

A nyito hozzaszolasban leirtam a felelmeimet, azon kivul altalanossagok erkeztek. A hatotavval (~200km) tisztaban vagyok, viszont arra szamitok, hogy az meglegyen es ne nyuljak bele a lecsoba.

 

nekem barmilyen elektromosbol nem hogy a 2016 regi de meg a 2018 is - ez egyelore egy olyan szelete az autozasnak ami hihetetlen elemben fejlodik.

Ezt orommel hallom, hogyha emiatt esne a hasznaltpiaci ara ekkorat egy 2016-os leaf, mert technikailag elavult. Ugyanis nekem az a tudas (~200km hatotav, megfelelo meret) megfelel.

 

disclaimer: szerintem a tesla, a tesla es a telsa jo elektromosban. ja, kihagytam a teslat! :D

A Tesla egy luxusauto annak minden oromevel es nyugjevel egyutt.

A nyugok kozott a horroraru kotelezo es cascot ertem. A nagyon limitalt szervizhalozatot (Becs), es a meregdraga javitasi koltseget (pl. koccansz, egy elso lokharito javitasa konnyen gazdasagi totalkar).

 

Es semmi esetre se "zold" (nem mintha ez szempont lenne az en vasarlasomnal). Egy 2 tonnas jarmuvet mozgatni mindenhogyan kornyezetszennyezo.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Koszi.

A 180km hatareset. De pont annyira van a nyaralo, ahova jo lenne megallas nelkul lejutni. Mondjuk az is igaz, hogy az akksi az csak romlani fog idovel:-\

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

a kotelezo szervizre es cascora:

nemreg voltunk Mo-n, es egyik haverom vett egy uj autot. elkisertem. mondtak neki hogy 15k km vagy 1 ev a kotelezo szervizciklus. rakerdeztem, hogy de ugye ingyen van ilyenkor a szerviz? a csaj elkepedve nezett ram, hogy miert lenne ingyen?

most vettem hasznalt autot (3 eves), meg 2 evig ingyen van ra minden - a kopo alkatreszek csereje is. most toltunk le vele egy nagyobb europai korturat, be is jelentkezett a gyartohoz szervizre (magatol), mobilappban tudok idopontot valasztani. nem fogom megvarni amig a 2 ev gari leesik, megy tovabb - lehet pont exportra viszik majd ;-)

Itthon egy modell 3-as casco eves dija az Allianz Hungarianal  4.8 millio HUF, 200k HUF onresz mellett. (2021.06-os allapot).

 

Nekem valahol itt kezdodik egy luxusauto eleterzese.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Jók ezek, a:

  • nemsokára már jól és szépen lesznek összerakva, mert indul a whatever gyár
  • nemsokára lesz szerviz, mert épül a whatever szerviz
  • nemsokára már nem lesz gond a töltés, mert feltalálták a whatever akkumulátort
  • nemsokára már nem lesz gond a töltés, mert létesül a whatever gyorstöltő hálózat
  • ...

;)

Majd "nemsokára" én is átértékelem az álláspontom ...

trey @ gépház

Igen, főleg azért, mert ezek nagy része már meg is valósult.

  • A legtöbb elektromos autó jól össze van rakva.
  • A legtöbb elektromos autóhoz van szerviz.
  • Ma már nem gond a töltés az új elektromos autók esetén, mert kellően gyors.
  • Ma már nem gond a töltés, mert bárhová el lehet jutni elektromos autóval, nem túl nagy kompromisszumokkal. Nálunk még nagyobbal, nyugaton kisebbekkel, Norvégiában semmilyennel.

Ráérsz még átgondolni, amivel meg lennél elégedve, olyan nem hamar lesz!
Mondjuk nagyon valószínűnek gondolom, hogy a következő új autód már elektromos lesz.
Már 2 év múlva se fogja nagyon megérni mást venni, de 3-5 év múlva már biztosan nem.

en uj autot irtam fent, ahol az uj auto vetelaraban ez nem volt benne. szerinted ez normalis?

en a gyartotol vettem 3 eves lizingautot, itt svajcban 5 ev a teljes gari (kopoalkatreszre is a nagy markaknal), most viszem majd, azt varom, hogy semmit ne kelljen fizetnem az olajon kivul.

 

de osszesegeben szerencsere nem minden arrol szol hogy "megeri-e". teljesen okes azert fizetni tobbet, mert akarsz valamit. mindig is utaltam mar gyerekkent is amikor fillerbaszas ment hogy "jajj ez olcsobb 5 forinttal akkor legyen az".

mi az, hogy mi is lesz hozza? kicsit hianyos a mondat.

a 3 eves auton igy ~55 ezer km kornyeken mar csereltek az elso fekbetetet, most csereljuk a hatsot a kovetkezo szervizben (az auto szolt, hogy csere), aztan fekfolyadek. a nagyobb dolgokat mar nem varom meg, eladom garival egyutt.

Ezt még nem döntöttem el. Eddig én is a 2000 km után lecserél, majd évente mókát szoktam játszani. Nem vagyok biztos benne, hogy követni fogom ezt.

Lehet, hogy a régi dogmákat el kell engedni már 2021-ben.

BTW: ha kell is cserélni, nem a fél órás olajcserén fog múlni a kezelésmentesség.

Egyébként, azért szoktam cserélni, mert megtehetem.

trey @ gépház

Értem. Tehát a magyar használt autó piac szerelői. Don't care kategória. Tőlem az a cég veszi meg 5 év után az autót, amitől vettem és ami egyébként az olajat cseréli benne. Ha nekik megfelel az előírt időintervallum, akkor én nem fogok velük vitatkozni.

trey @ gépház

Az szokott mindig elgondolkoztatni, hogy a motor olajcseréjéhez hogyan számítandó a kilométer?
Városban 2-es 3-as között dugóban araszolva 15 ezer kilométer vagy távolabbi főútas közlekedéssel gyakorlatilag végig 5-ösben 15 ezer kilométer?

A csereperiódust "normál" vegyes használatra adják meg, ami ettől eltérő nehezített/extrém használat, az rövidebb periódust igényel, általában ez szépen le van írva az autó gépkönyvében. A csak nagyvárosi használat (rövid utak, sok újraindítás, sosem tud a motor bemelegedni rendesen, dugóban araszolás) az tipikusan nehezített körülmény.

VW/Audi-nál pl úgy van megadva a 30eKm/2év "longlife" periódus, hogy ez csak az optimális körülményekre vonatkozó legtávolabbi opció (rugalmas szerviz intervallumnak is hívják), de a használat függvényében a fedélzeti számítógép jóval előbb is jelezhet, hogy szervizbe kéne menni. 

 

A csak nagyvárosi használat (rövid utak, sok újraindítás, sosem tud a motor bemelegedni rendesen, dugóban araszolás) az tipikusan nehezített körülmény.

Érdekes lesz ez annak fényében, hogy a mild hibrid rendszer egy perc alatt akár 20-szor is leállítja-elindítja a benzinmotort menet közben is, vagy csak kapcsol 4 hengerről 2 hengerre. Állítólag ezeket már úgy tervezik, hogy ez nem számít extrém igénybevételnek.

trey @ gépház

"Állítólag ezeket már úgy tervezik, hogy ez nem számít extrém igénybevételnek."

Úgy tervezték = valszeg garancia időn belül nem lesz vele problémád (ergo nekik sem). Ettől még nem biztos hogy hosszabb távon is jó a motornak, csak az már nem számít, ha cserében meg tudnak felelni a környezetvédelmi normáknak. 

Btw gondolom a sok újraindítás (meg a henger lekapcsolás) csak akkor igaz, ha már elég meleg a motor. Nem ír ezzel kapcsolatban semmit a szervizkönyv? 
 

Btw gondolom a sok újraindítás (meg a henger lekapcsolás) csak akkor igaz, ha már elég meleg a motor.

Dehogyis! Hidegindítás után már akár 20 sec. múlva is leállítja. Ha kikapcsolod a Start-Stop rendszert, akkor már jön is a tipp, hogy ne járasd a motort. 

BTW: az előző autóm is ezt csinálta, 5,5 évesen, mikor eladtam sem volt ebből probléma.

trey @ gépház

"BTW: az előző autóm is ezt csinálta, 5,5 évesen, mikor eladtam sem volt ebből probléma."

30e Km-rel? :) 

BTW én most megnéztem a service manulaban. Az olajcserénél ugye van egy olyan kitétel, amiről itt beszéltünk, hogy nehéz körülmények között rövidíteni kell a periódust. Hogy mi számít nehéz körülményke, az is le van írva:

  • Ha gyakran közlekedik dugóban (stop and go traffic), gyakori az alapjárat, sok a 6Km-nél rövidebb út, sokszor tesz meg 16Km-nél rövidebb utat fagypont alatti hőmérsékleten
  • Hegyes-dombos vidéken közlekedik
  • Homokos vagy poros környezetben közlekedik
  • Nagy terheléssel közlekedik (pl sok utánfutó vontatás)
  • Taxi/futár/járőr szolgálatra használja az autót (sok alapjárat, sok lassú araszolás)

Az angol service manualban a dízel motornál még külön meg van említve az ISG (start-stop rendszer):

  • Frequent stop-and-start driving (too many ISG operating times)

Nem feltétlen rossz hozzáállás ez. Fel fogom hívni a szervizt, hogy ők mit ajánlanak. Biztosan nem fognak maguk ellenségei lenni:

trey @ gépház

a bőr meg sírnivaló.

Mivel nem bőr :D Még a kormány se:

https://twitter.com/Tesla/status/1167904985348075520?s=20

https://www.theverge.com/2019/9/2/20844481/tesla-model-3-interior-leath…

"vegan car"

Itt jelezném: nekem ez nem plusz, hanem mínusz. Musk magára húzta a PETA-t, persze nem ok nélkül: igazolva van, hogy miért épít luxusautó árú autóba gagyit

trey @ gépház

Multkor olvastam talan pont a mazda arlistajaban (fejbol):

Az iparagi gyakorlatnak megfeleloen a borules egyes reszei muborbol keszulnek.

 

Ez nalam magyarra leforditva: a borules 99.99%-a poliurethan. Talan a fejtamla kozepe bor, hogy ne viszkedjen az ember fejbore annyira, de az a max.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Feleségem textilszakon végzett vegyész. Még az egyetemi évei alatt mesélte, hogy vázolták nekik, miért nem szabad bőrös autót venni, ha nem akarsz kicseszni magaddal és a családoddal. Ugye sok évig bírniuk kell mínuszokat és nyáron az akár +50-60 fokokat, amikor a napon parkol az autó. Ezt csak olyan vegyszeres kezelésekkel tudják elérni, ami miatt senki nem akarna órákat ülni/izzadni ilyen ülésben, csak hát ugye ez az infó nem szerepel a prospektusokban. Amúgy rég volt már, nyilván fejlődött azóta ez a technológia is (érdekes hogy a bőr ülések is egyre előbb rongyolódnak le..), megérne egy kis guglizást, hogy mi erre a mondás 2021-ben.

Erdekes, hogy most kulonvalasszak az egyes modellbe kerulo akkutipusokat. A vasasok mennek a modell 2-be, es a standard range model 3 es Y (es a helyhez kotott cuccba, mint power wall es a megapack). A nikkelesek meg mennek a high marginba, mint a model s, x, model 3/y performance, extended range, valamint a cybertruckba es semi-be.

Meg a cobalt az konkretan 0% lesz jovore, es most is a toredeket hasznaljak az apple-hez viszonyitva, ami egy nyamvadt mobilgyar.

 

Van benne innovacio, csak sose tudom, hogy ez meg a lufi, vagy ez meg az amit meg lehet tolteni. Valahogy a market cap -> reszvenyarfolyam saccolasaban mindig elbukok.

Lehet, hogy most, hogy belengette Musk, hogy otthagyja itt a CEO-skodast, olyan ivet vesz a Tesla, mint Tim Cockkal az Apple.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Beszéljetek le: ....

Még el sem kezdtem! Hajrá!

Egyébként igen. Irigykedem egy lekoszlott, lyukas ülésű, 3-4 milliós, lelakott Nissan Leaf-re, amiből dömping van egyébként.

Vegyetek 12-ből három ilyet, kössétek egymás után, aztán ha az egyik lemerül, akkor a fogatból előrekötitek azt, amiben van még delej. :D

De, hogy mondjak valami biztatót is:

Havi 100 kilométerre, második autónak jó lehet. Bár, arra egy Xiaomi roller is megteszi. :D

trey @ gépház

Egyébként igen. Irigykedem egy lekoszlott, lyukas ülésű, 3-4 milliós, lelakott Nissan Leaf-re, amiből dömping van egyébként.

 

Az teny, hogy ki lehet valasztani a javat, de azert egy 4-5 eves autonak illene nem lelakottnak lennie.

 

Havi 100 kilométerre, második autónak jó lehet. Bár, arra egy Xiaomi roller is megteszi. :D

 

Xiaomi rollert mar akkor megvettem, amikor itthon eppen megjelent. Konkretan sorba alltam a boltban erte. Ugy terveztem, hogy P+R parkoloba hagyom a kocsit, es a maradek 2 km-t rollerral teszem meg a munkahelyre.

A P+R megszunt, a munkahelyet meg otthagytam:)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Mindenkinek mást jelent a lelakott. Mivel én az új autókhoz vagyok szokva ... Halálom a zsíros ülés, a ragadó kormány, a kifényesedett kárpit, a koszos tetőkárpit stb.

Jelzem, a vadonatúj autóban átvételkor is találtam kivetnivalót, szóval ... Ez az én hibám.

trey @ gépház

Nem az ára a leginkább bosszantó. Egyszerű, váltós bringa ~100 ezer Ft alatt van újonnan, használt árban még kevesebb. Autódnak csak az éves értékcsökkenése ennél sokkal több. Avagy néhány teli tank ára.
Bosszantóbb, hogy számítasz rá hogy azzal mész este haza és nem mehetsz azzal haza, mert nincs ott ahol józan ésszel számítanád.

Ebben lenne jó hazánkban előrelépni, mert 5..10 km-es távolságon belül sík úton teljesen jól és gyorsan el lehet bárhova jutni bringával, főként ha nem esős az idő. Környékemen rengetegen járnak bringával, sörözni is. :)
Viszont nem merjük lelakatolva az utcán, vasútállomáson hagyni és ez rossz.

Németországban ez kevésbé problémás. Ott sok bringát látsz az utcán és normális hogy ott mered hagyni.

Ez az akku felújítás/csere nagyon túl van lihegve azok által, akik nem ismerik az elektromos autókat.

Ha csak fizikai sérülés nem éri, akkor nem igazán mennek tönkre az akkuk. A kapacitása persze csökkenhet, ott a vásárlásnál van egy kis rizikó, de azt is nagyon egyszerű megnézni. Vagy egy hozzáértő segítsége kell, vagy még egyszerűbb, ha vásárlás előtt tele töltik és addig autóznak, amíg nagyjából ki nem fogy.

Ha már csak ez az egy dolgon múlik a vásárlás, akkor az eladó biztosan belemegy, ha nem, akkor lehet élni a gyanúval, hogy nem tudja azt a távolságot, amit az eladó állít. A megtett távolságból pontosan lehet tudni az akkuk  állapotát.

/ 50% kapacitás fölött bőven használható egy elektromos autó. /

Szerintem kicsit el vagy tajolodva. Leaf 50% akkumlatornal bekapcsolja a hello szia replace battery es onnantol bicikli leeloz mert regen 20 ma talan mar akar 40 kmh a vege. Elso evben tervezesebol es belso kemiajabol adodoan a kapacitasa nagyjabol mindegy mennyit hajtottad eleri a 85% rossz esetben bekukkant 80% ala. 3-4 evesen mar egyes peldanyoknak elojon a csere mint olyan.

Leafet biztos nem veteleznek a "regit". Ujabbaknal rengeteg hulyeseget kikuszoboltek, lecsereltek a gyartot es van egy minimalis "hutes is".

Ajanlom neked is a tyuktubot es megkeresni a villanyos blogolo leaf zoe prius whatever csatornan a palit, mert pontosan elmondja, tobb szakinak tuno szervizes kisereteben, hogy melyik tipusnal mik a szoporollerek. leafnek van par mindegyik generacional.

Mindezek mellett viszont egy egesz hatteripar epult a "DIY" de euban engedelyel rendelkezo akku gyartasra leafhez csereberekent.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

> A nyitóban elhangzott, hogy második autónak kell. Én ott kezdeném el kapirgálni a témát, hogy másodiknak tényleg kell-e ekkora autó, mik a valós igények.

 

mivel a mostani elsodleges auto a "kisauto". Azt nem tervezem nyugdijazni, hanem akkor 2 auto lenne. Egy pici benzines, es egy nagy elektromos.

Ahova lehet aztan az elektromossal jarnank csaladilag. Az lenne a "családi autó".

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

mivel a mostani elsodleges auto a "kisauto". Azt nem tervezem nyugdijazni, hanem akkor 2 auto lenne. Egy pici benzines, es egy nagy elektromos.

Nagy, családi, messzire járós autónak ez valóban nem igazán alkalmas.
Ahhoz egy nagyobb akkus és/vagy gyorsabban tölthető autó kellene vagy egy plug-in-hybrid.
Szóba jöhet egy Ioniq, 4 személyes, ami szintén kis akkus, de nagyon spórolósan megy és gyorsan lehet tölteni.
Esetleg egy ZOE, ha 2 felnőtt + 2 gyerek van, akkor nagyobb útra lehet tetőcsomagtartót rakni rá.
A hibrid vonalon meg egy Opel Ampera (szintén 4 személynek), ami 50-70 km-t garantáltan elmegy tisztán elektromosan.

Nagy, családi, messzire járós autónak ez valóban nem igazán alkalmas.

 

Eltem en mar eleget kulfoldon, en mar a megyebol ki nem mozdulok, te se tedd Frodo:)))

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Aztan ha messzebbre kell menni berelsz, mert megunod, hogy hipsterek mogott allsz a sorban 200 km-enkent gyorstoltoert. Mostmar a fizetosert is.

Teljesen igaza van asch-nek: plugin hibridre keszen all a vilag, de a "sima elektromos" auto csak varosi/bejaros masodik autonak alkalmas egyelore.

Én egy plugin hybridet vettem, a tipikus városi furikázásaimat megoldja full villanyból, itthon értelmes idő alatt feltöltöm sima hálózatról.

A villanyautónak sokkal komolyabb villamos hálózat kell ha itthon akarod tölteni és arányosan több idő.
Ha nem itthon töltöd akkor a free superchargeres Tesla kivételével kb. ott vagy mint a benzinessel (pénzben).
Időben meg borzasztó.

Van a családban free superchargeres tesla, olcsón jár de a fél órát el kell töltened valamivel.
Nyilván lehet előre gondolkozni, tervezni de én nem érzem magamban erre se az igényt se az ideget.
 

 

Gábriel Ákos

Úgy lehet elpusztítani, h 99%-ban akkuról használod a vasat. A motornak pedig az az ideális, mikor beröffented, bemelegszik, és forog. Semmiképpen sem az, h hidegen indítod, majd leállítod, mielött még bemelegedne. De nem kell nekem hinni, vannak erről videók, tán a vezess.hu is töltött fel anno jutyúbra priuszos videót. Amperának is ugyanez lehet a baja amúgy.

Van ilyen autót vagy elméletileg értesz hozzá? 

Mindkét hibridem úgy működik hogy ha egyszer kénytelen beindítani a motort akkor addig nem állítja le amíg az olaj hőmérséklete el nem éri a 40 fokot. A plugin még azt is megcsinálja hogy ha tudja mikor indulsz akkor konnektorról felfűti az utasteret, az akkut és a motort is.

Gábriel Ákos

Az enyém is melegíti az olajat ev módban (ha kell). Annyiból jobb is mint egy nem phev, hogy így szinte mindig ideális állapotban indul a motor. Nincs is velük baj, a legidősebbek ebből a típusból 8 évesek, és a világból kimennek kb. anélkül, hogy a ICE-hez hozzá kellene nyúlni.

Az azért egy kicsit megmosolyogtató, hogy két PHEV tulajt le fotelszakértőzől, majd saját phev hiányában ennek bizonyítása képpen linkelsz egy videót a foteledből, ami hangsúlyozottan arról szól hogydeazértalegendásanjó pirusnak _is_ _lehetnek_ hibái. Made my day.... :D

Mennyi embernek van autója úgy, h még kereket sem tud cserélni. Na, hagyjálmár. Mindennek lehetnek hibái, itt a legendás prius típus hibáiról szól. Ha szerinted nem értenek hozzá, meg hülységet beszélnek a videóban, hát nekem akkor itt nincs keresnivalóm, nyilván fórumon az ember csak szép lehet, de okos nem.

Senki nem mondta hogy a Prius soha nem megy tönkre, csak arra próbáltam rávilágítani, hogy az egyik legmegbízhatóbbnak mondott autó, a tulajok, a szerelők, és a linkelt video készítője (vezess.hu) szerint is. Nem véletlen hogy a taxisok tízszer járták velük körbe a földet, és utána még futnak valakinél évekig. Gondolom kellenek a clikcbait videók/cikkek néha, ettől még biztosan van igazságtartalma, csak hát nem mindegy a retorika, meg hogy hány darab hal meg ténylegesen ezektől a hibáktól.

A "tönkremegy benne a benzines moci elég könnyen" egy véglet, a "soha nem megy tönkre" egy másik. Mint ahogy általában, a kettő között van az igazság, a Prius esetében annyi eltérés van, hogy talán egy kicsit jobb a helyzet az átlagnál.

A Prius motorikusan a szivo benzin motorjaval egyutt tok oke, meg megbizhato. Viszont beleulok es hanyingerem van a szagatol es a derekam is megfajdul. De ez mar szubjektiv.

El kell fogadnom, hogy hibridbol meg csak japanok hoztak ossze olyat, amibe bele lehet pakolni tobbszazezer kilometert. Viszont ettol meg nem lesz jo elmeny a legtobb japan autoba beleulni. Erzodik, hogy egy 150 centis 40 kilos japan nyilvanitotta "kenyelmesnek". Meg a nagyobb Lexus-ok egy reszen is.

Akinek hasonlo szubjektiv okokbol nem oke a japan auto, azelott egy olyan kinalat all, amibol nem erdemes semmilyen hibrid autot megvenni. Egyelore.

Egyetértek sajnos, én is sokat nézegettem anno, volt lehetőségem egy plugint 1 hétig próbálgatni, de elengedtem, egyszerűen kényelmetlen volt. Az EV mód hatótávja meg vicc kategória (persze amíg nincs, addig könnyen alkudik meg az ember a 15-20km-el, de után csalódás lenne). Pedig egy időben még a kinézetével is kibékültem :)

Ami lett helyette, az egyébként jó, tágas, megbízható, szintén phev, semmi baja nincs, de inkább le se írom ide a típust/modellt, mert olvashatnám két hétig, hogy de ez igazából szar, csak én rosszul fogom :)

Miért kellene neki nagyon komoly hálózat? Egy családi házban azért nem akkora űrtechnika 3x16A, vagy akár 3x32A. Amit kapsz az autóhoz alaphangon, az általában egy 8-16A-es schuko csatlakozós EVSE, bedugod a konnektorba és ennyi. Általában akkor kell hiper-szuper 3x32A gyors(abb)töltés otthon, ha a user a szemét kinyomja az autónak, azaz, minden nap 200-300km-et megy a normállal, 400-600km-et a long range változattal. Taxisoknak kellhet ilyen max, vagy területi képviselőnek, de ők meg röhögve oldják meg, mert milliókat fognak meg éves szinten az EV-vel. A 3x32A-s fedélzeti töltőnek is durva felára van az extralistában általában, és az EVSE is baromi drága, átlag felhasználásra szerintem pénzkidobás.

Nálam pl. 3x25A van, de 3x16 is elég lenne. Egy 11kWh-s PHEV-et, és egy 39kWs- EV-t töltök róla, a PHEV-t szinte minden nap, az EV-t elég heti kétszer-háromszor, akkor is csak pár órát (100km-et megyek vele egy nap). Egyébként teoretikusan 1x16A a háromszorosát tudná fedezni a fogyasztásomnak, de persze az már a kényelmetlen kategória lenne (ne töltsön a két autó egyszerre, ne menjen a mosógép, sütő, stb..).

Látom hogy abból (is) indultál ki, hogy nem otthon tölt. Nos, ha nem otthon tölt, akkor ne vegyen EV-t. Az útszéli drága DC töltők arra vannak, hogy ha valaki ritkán elindul akkora útra, ahol napon belül kell tölteni az autót (azaz nem desztinációs töltőt használ), akkor tudja megoldani. Ilyenkor a fél óra szünet is belefér (ami vissza is jön azáltal, hogy egyébként soha nem kell benzinkútra mennie), meg az a pénz is, ami annyi mintha benzint tankolna. Ha meg napi/heti szinten van ilyen, akkor megint csak nem jó választás az EV.

Attól hogy akár 3x16A is kibír a kismegszakítód, nézd meg hogy jelenleg te továbbá a szomszédaid hány A-rel terhelik az utcai vezetéket átlagosan? Kb. 1-2A/család átlagosan. Időnként egy-egy családnál kb. 20 perces 10A terhelés, de statisztikailag időben elszórva, hiszen mindenki máskor mos, máskor porszívóz, stb. Erre a statisztikai fogyasztásra van méretezve az utcád és az utca végén a trafó némi ráhagyással.

A ráhagyás miatt a te autódat kibírja, de ha az utcádban 30 háztartás rádugná az elektromos autóját 17 óra után, azt nem bírná ki az utcád végén levő trafó. Hát cseréljék 5-szörösére ... és gondold tovább a középfeszültségű hálózattól a nagyfeszültségű alállomáson keresztül egészen a több széntüzelésű turbináig, mert azzal lehet egy néhány év alatt berobbanó villanyautó többletfogyasztásra reagálni.

Ez hogy jön ide? Kb. mintha az időjárásról beszélnénk, te meg benyögnéd, hogy ha lenne egy öcséd, te lennél bátyja. Értem amit írsz, igazad van, de a jelenség messze nem releváns még, ráadásul nem is erről volt szó, hanem a házon belüli hálózat költségéről. Egyébként én pont nappal töltök, napelemről.

Amikor a lovaskocsik mellett megjelentek az első autók, akkor is voltak vélhetően beszélgetések róla, hogy az X millió liter olaj hogy fog majd idekerülni a világ másik végéről, és a megmondóemberek a térdüket csapkodták a röhögéstől. Aztán tessék, meg lett oldva, szopjuk is miatta a ****t.

Attól hogy akár 3x16A is kibír a kismegszakítód, nézd meg hogy jelenleg te továbbá a szomszédaid hány A-rel terhelik az utcai vezetéket átlagosan?

 

Magasrol es folyekonyan teszek ra. En kifizettem a *halozatfejlesztesi dijat* Amperenkent. Oldjak meg, ha mar elkertek a (nem keves) penzt erte.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

És hopp lecserélődik hazánk teljes távvezeték infrastruktúrája, lesznek erős középfeszültségű oszlopok és vastag drótok mindenhol.
Csak mert a maximálisan kivehető 3x16A mellett a 2A-es átlagfogyasztásodat jól kifizetted *halozatfejlesztési dij* gyanánt.

Nem fog ez egyik kormányzati ciklusról a másikra megvalósulni, bármennyire is ezzel kampányolnak a politikusok.
Persze abban igazad van, hogy 50 év alatt kialakulhat, új atomerőművekkel együtt, stb.
De arra meg én mondom hogy folyékonyan teszek, addigra már kukacoké leszek.

De inkább álmodjunk csak a zéró környezetszennyezésű autók világmegváltó dolgairól. Addig is pörög legalább az autóipar és környezetbarát gyártósora. Mi meg jól bekajáljuk hogy milyen jó, mert nem szennyezzük vele a környezetet, nem melegítjük a bolygónkat és végre nem bányásszuk ki bolygónk nyersanyagkészletét az unokáink elől.

Akkor most a "hopp, hirtelen bővül a hálózat" okfejtésed ültesd át a "hopp, hirtelen minden belsőégésűt cseréljünk le elektromosra" okfejtésre. Jobbára elég a szavakat kicserélni a commentedben. Jé, arra is stimmel minden szavad, nem? Véletlen lenne?

Hirtelen sorolj fel par 75+ kWh akksival ma piacon kaphato autokat. Csak hogy ne elmeletileg beszeljunk rola, es "ne logjon a levegoben".

 

Egyebkent eletszerutlen minden nap feltolteni ~460km hatotavot (16kWh/100km-rel szamolva).

((a fogyasztast innen vettem:

https://www.tesla.com/en_EU/support/european-union-energy-label

))

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

75-nél kisebbet nem érdemes mondani mert azoknak nevetséges a hatótávja.
Teslából van néhány nagyobb: 75,80,90,100 kWh biztosan.

Merciből, Porschéból biztosan van nagyobb, talán Volvo is.
BMW és Audi is kell legyen.

Tesla fogyasztást tudok neked mondani, inkább 23-26kWh/100km lesz az, konkrétan ennyit ír az autó normális autópálya tempónál.
A 16 kWh úgy jön ki átlagnak hogy sokat mennek városban.

Budapestről egy oda-vissza Fonyódot biztosan nem tudsz megtenni egy töltéssel Tesla Model S 75 -el.
Model 3 Long Range-el igen (az talán 90kWh)

Gábriel Ákos

Konkretan a 2016-2017-es evjarat (amit nezek) a Teslan kivul nincs 75kWh-snal nagyobb akksi.

A mostani kinalatban (2021) is csak a felsokategoriaban van 75kWh-nal nagyobb akksi, mint a Porsche Taycan (93kWh), ami 36+ MFt-nal indul.

 

Tehat nem eletszeru, hogy valaki otthon naponta 75kWh-t tolt az akksiba, egyreszt nincs olyan auto amibe bele lehetne ennyit tolteni,

masreszt nem utazik az ember naponta 450km-t.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

De hát pont erről beszélünk. Mi a legnagyobb terhelés? Nem az, hogy mennyit használod? Ha nálad valamiért nem, hanem az autó maximális töltési sebessége, és ráadásul 75kWh-s akkut hoztál példának, amiknél már 100kW++ a töltési sebesség, akkor bizony beleverheted egy lakás árát az otthoni töltésbe. Így már értem, hogy miért írtad hogy komoly hálózat kell hozzá :)

De oké, értem, vicceltem, AC-re gondoltál. Annak a maximumára is teljesen felesleges szerintem lőni otthon. 3x32A a jobb fedélzeti töltők teljesítménye. Ha van egyáltalán ilyen abban a feltételezett autóban amiről beszélünk, és megvan hozzá minden a házban ami ki is szolgálja ezt, akkor ezzel is kb. 130km -nyi hatótávot tudsz pumpálni óránként az autóba. Ha ez valóban szükséges, és rá kell e miatt locsolni azt a kb. 1-1.5mFt-t amibe kerül a hálózat + EVSE + túlfeszvédelem, stb.., akkor én ezt a pénzt inkább egy frankó dízel vételárához tenném hozzá, és nem EV-t vennék.

Kivételek persze vannak, élethelyzethez, és felhasználási szokáshoz kell ezt méretezni, egy taxis nyilván nem így gondolkodik, neki minden indulásnál 100%-on kell lennie az autónak, és a 3x32A-s fali evse árát is ahhoz az X millió Ft-hoz számolja, ami a zsebében marad éves szinten a benzineshez/dízelhez képest.

+1 a fentire, illetve nem az a normál üzem, hogy teknősbéka módban bimbamolva érek haza minden nap 2 országgal odébbról, ahova másnap reggel vissza kell mennem :) Ekkora akkuval közel 500km-et tud az pár modell amiben egyáltalán van ilyen. Nem tudom te mennyit mész egy nap, de gondolom nem ennyit, vagy ha igen, akkor részvétem, mert ebben az esetben a 3x16A tényleg kevés, hiszen biztosan nem 7 órát alszol :)

Miért, ott mennyiért töltesz DC-ről? Én amennyire néztem, mindenhol rohadt drága már, egy mai alacsony fogyasztású EV-vel 4-5 literre jön ki 100km, autópályán tarfihatáron utazva 6 is meglehet. És akkor ez az "olcsó" oszlop, ha valaki egy Ionity-re vagy hasonló (Supercharger kategóriás) szolgáltató oszlopára áll, akkor 15+ liter/100km a konvertált tempósabb utazás áramköltsége. Ez az egész EU-ban így van kb.

otthoni aram: 0.1849 / kWh (ez a csucsidei tarifa, ejszaka olcsobb)

23.9 kWh/100km = 4.42 CHF

1L dizel = 1.72 CHF, 6.8L/100 = 11.7 CHF

62.22%-al olcsobb ha itthon bedugom a garazsban.

a tesla supercharger, ami 150 kW-al tolt, 0.32 CHF/kWh, de meg mindig olcsobb.

Na jó, az általános "mennyibe kerül a DC töltés?" kérdésre hoztál egy lakossági áram árat, meg egy zárt hálózatét, amit szolgáltatásként ad a gyártó a saját autói mellé (nyilván benne van az árukban) :) Nézd meg az Ionityt vagy bármi mást ami ezen két példán kívül esik.

Nem azt mondom hogy fillért kell baszni, csak arra az állításra reflektáltam, hogy ha nem otthon töltöd, akkor sem ott vagy mint egy benzinessel. De, az üzemanyagköltséghez hasonlítva ott vagy, ha pedig nyomod is neki pályán, akkor drágább is lesz, nálatok is. Kivéve a Teslat, főleg azokat, amikhez járt még ingyenes Supercharger.

16db DC toltot epitenek epp a parkolonkban, a lakossagi aron tudom tolteni az EVmet, havi 30 CHF plusszba kerul a sima parkoloval szemben. szoval igen, a lakossagi aron toltod. a szomszed pl ugy tolti, hogy ejszakara bedugja a sima konnektorba a model3-at. azt mondta, hogy 2 tele tankot elautoznak egy honapban, es nem eri meg neki a parkolot atrakni, mert <30 CHF-et tolt a konnektorbol >600km-re.

szoval igen, a lakossagi aramet hoztam.

es igen, a teslaet hoztam, mert vagy verseny lesz es mindenki lemegy oda, vagy igy jart a tobbi. megneztem a kedvedert par svajcit, 0.45 kW-ert mar lehet kapni random kutbol aramot (de svajcon az energiapiac nincs egysegesitve, vadul eltero arak lehetnek 100kmen belul).

 

szoval nem, nem lesz dragabb, az meg, hogy az auto araban benne van szerinted ez-az (ez olyan ez mint amikor az egyik haverom allandoan azzal jon hogy "a tozsde be van arazva") hulyeseg.

 

mellesleg itt egy gondolatkiserlet neked: ha veszek egy S/Y/X-et a teslatol, szerinted erdekel engem mennyibe kerul tolteni? vagy ha vesz az ember egy X6-os BMW-t, erdekli szerinted, hogy mennyiert tankol?

16db DC toltot epitenek epp a parkolonkban, a lakossagi aron tudom tolteni az EVmet, havi 30 CHF plusszba kerul a sima parkoloval szemben.

Már megint egy egyedi példa, ilyen olyan klubkártyával, előfizetéssel, ki tudja mekkora teljesítménnyel, DC egyáltalán? (de írd majd meg, érdekel).

es igen, a teslaet hoztam, mert vagy verseny lesz es mindenki lemegy oda, vagy igy jart a tobbi.

Heh? A Superchargeren csak Tesla tölthet, miért kéne az Ionitynek vagy bárkinek lemenni oda, ők töltőhálózatból élnek, nem árulnak hozzá 15-40mFt-ért autót. Másrészt Musk bejelentette, hogy ki fogja nyitni a Superchargereket az EU-ban a nem-Tesláknak is (persze azt nem mondta el miért, de tudott az ok: így férhet csak hozzá a most induló kövér támogatásokhoz). Az ára annyi lesz mint a többieknél (és itt a többiek alatt a legdrágábbakat kell érteni, lásd Ionity).

mellesleg itt egy gondolatkiserlet neked: ha veszek egy S/Y/X-et a teslatol, szerinted erdekel engem mennyibe kerul tolteni? vagy ha vesz az ember egy X6-os BMW-t, erdekli szerinted, hogy mennyiert tankol?

Tudtam hogy előbb-utóbb rá fogunk fordulni erre, ezért is írtam az előző commentem utolsó bekezdését. Másrészt te írtad, hogy olcsóbb nem-otthon tölteni, mint egy benzinest tankolni, én csak reagáltam rá.

Már megint egy egyedi példa

lesetalok a garazsba, es van. es ezzel hidd el, nem vagyok egyedul errefele. ettol ez nem egyedi pelda, maximum rad es kornyezetedre nem igaz. ez nem az aram vagy az autok hibaja, hidd el. :)

Másrészt Musk bejelentette, hogy ki fogja nyitni a Superchargereket az EU-ban a nem-Tesláknak is (persze azt nem mondta el miért, de tudott az ok: így férhet csak hozzá a most induló kövér támogatásokhoz). 

ez most jo? vagy rossz? vagy mi a baj vele?

Az ára annyi lesz mint a többieknél (és itt a többiek alatt a legdrágábbakat kell érteni, lásd Ionity).

ionity az 0.79 CHF/kWh, lelektanilag ez mar tenyleg draga, viszont van sok, barki szamara elerheto, olcsobb alternativa svajcban. a tobbi orszagot nem tudom, nem neztem. ha nemzetkozileg nekiindulnek, biztos, hogy megneztem, mi a 3 legnagyobb toltohalozat, es ott lenne kartyam.

Tudtam hogy előbb-utóbb rá fogunk fordulni erre, ezért is írtam az előző commentem utolsó bekezdését. Másrészt te írtad, hogy olcsóbb nem-otthon tölteni, mint egy benzinest tankolni, én csak reagáltam rá.

en azt irtam, hogy olcsobb tolteni, nem azt, hogy nem-otthon tolteni, csak a pontossag kedveert. majd leirtam, hogy otthon, a garazsban, a lakossagi aram aran lehet majd tolteni a kocsikat. megneztem, van tobb mas, nem zart toltohalozat is svajcban, amik mind olcsobbak, mint az ionity. innentol...

lesetalok a garazsba, es van. es ezzel hidd el, nem vagyok egyedul errefele. ettol ez nem egyedi pelda, maximum rad es kornyezetedre nem igaz. ez nem az aram vagy az autok hibaja, hidd el

Én elhiszem, de gondolom nálatok sem mindenhol elég 16db oszlop, és ha elfogynak ezek a helyek, akkor kihalásos alapon várnak a többiek, hogy beléphessenek a klubba? Ilyet szerintem mo.-n is találsz.. Ha pedig kisebb lakóparkról van szó, ott vannak egyéb megoldások is magánban (teremgarázsban almérő, nyitott saját parkolóhoz saját kisebb töltő felszerelése, stb..). Gondolom itt kb. ezt oldották meg, csak "központilag", azaz nem egyesével járták ki maguknak az emberek, hogy legyen egy oszlopuk. Értem én hogy nálad pont van egy ilyen, de ez a nagyobb lakóparkok problémáját nem oldja meg. Egy szűk rétegnek segít, akik abban a szerenés helyzetben vannak, hogy ilyen helyen laknak, és beleférnek abba a 16-ba. Egyébként meg szinte biztos vagyok benne, hogy ezek sima AC töltők, innét meg kb. mindegy hogy ki fizet kinek, meg hova áll, nekem ez egyenértékű majdnem a saját beállón levő saját töltővel (azaz ez egy otthoni töltés, csak hogy visszakanyarodjunk az eredeti témához), csak üzletileg meg van kicsit kavarva.

ettol ez nem egyedi pelda, maximum rad es kornyezetedre nem igaz. ez nem az aram vagy az autok hibaja

Én a saját garázsomban töltök, szóval rám pont nem igaz, de nem is vonom le ebből azt a következtetést, hogy akkor mindenkinek van saját garázsa töltési lehetőséggel.

ez most jo? vagy rossz? vagy mi a baj vele?

Ez döntsd el te, én csak annyit írtam, hogy az állításoddal ellentétben nem fog senki a Supercharger szintjére lemenni árban, mert pont a fordítottja történik. Egyébként meg nyilván jó, hiszen egy Ionity kategóriás jó nagy hálózatot kapnak így azok is, akiknek nincs Teslájuk.

ha nemzetkozileg nekiindulnek, biztos, hogy megneztem, mi a 3 legnagyobb toltohalozat, es ott lenne kartyam

Aha... Aztán úgy érnél haza, hogy lenne még 15 mobilapp a telefonodon, meg lehet hogy még 2-3 ilyen kártyád :)

 van tobb mas, nem zart toltohalozat is svajcban, amik mind olcsobbak, mint az ionity. innentol...

Ja, azokkal csak 6-8 liter/100km a konvertált fogyasztás, én felsoroltam ezeket az opciókat is, az Ionity egy volt közülük a 15+ liter/100km-el, nem éri meg kiragadni.

en azt irtam, hogy....

Ezt írtad: "arban semmikepp sem ott vagy, mint egy benzinessel, akkor se, ha nem otthon toltod" Ezt akartam csak korrigálni, mert szerintem nem igaz, Svájcra sem. Ebből gyűrűzött tovább az egész, valahogy az otthoni AC töltést (és egy azzal egyenértékű ugyanolyan megoldást), meg egyebeket idekeverve. De szerintem túlbeszéltük :)

16db DC toltot epitenek epp a parkolonkban, a lakossagi aron tudom tolteni az EVmet

Voltam vagy harom eve egy kotelezo tovabbkepzesen es ott mondta az eloado, hogy az elektromos autoba nem aramot tolt az ember, hanem uzemanyagot, es az ado es az ara is ehhez fog idomulni. Akkor meg kb. minden kozkut ingyenes volt.

Most neztem egy-egy kuton az aram arat, es az otthoni 45 38 Ft-u aram arahoz kepest ha jol emlekszem 144Ft/kWh volt plusz lehet szarakodni mindenfele mobilalkalmazasokkal.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

"A Fiat Multipla meg nem értettségéhez hasonlítanám, az is egy kellően egyedien szép autó."

Itt fejeztem be az olvasást. :) 

Ezzel azt akarod mondani, hogy azert esett ekkorat a Nissan leaf hasznaltpiaci ara, mert az emberek tobbsegenek nem tetszik?

 

Ezt megkonnyebbulessel olvasom.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Meghallgattam igy furas kozben, de a nissan nincs benne.

 

Egyszer mar hallgattam egy masik kopkodos videojat, gondoltam biztos poennak szanta, csak nincs senki a kornyezeteben aki szolna, hogy gagyi, magatol meg nem latja. (irhatnam, hogy nincs annyi sutnivaloja, hogy magatol eszrevegye, de nem akarok rosszmaju lenni)

De ugy latom ennek a nonek a leteleme az utalkozas. Frankon sajnalom akinek el kell viselnie irl.

Amugy olyan szerencsetlen a forgalmi viszony nalunk, hogy nem tudok biciklire pattanni. Olyan forgalmas, nyomja mindenki 90-100-zal itt kanyarban, es ez 1.5 kmen keresztul az egyetlen ut.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Olyan forgalmas, nyomja mindenki 90-100-zal itt kanyarban, es ez 1.5 kmen keresztul az egyetlen ut.

Van akkora szívás, mint a Duna menti Eurovelo 6-os Pesti oldalon, ahol Szobtól legurultál Dunakesziig frankón, aztán 4 km brutál forgalmas főút, mert Budapest határáig ennyi hiányzott.
Amióta van összefüggő kerékpárút, sacc/has 10-szeresére nőtt a bringás forgalom. És ehhez leginkább csak az a 4 km hiányzott.

Apropó: polgármester, jegyző mit mond? Nincs tervben gyalogos/kerékpárút a forgalmas úttal párhuzamosan?

Apropó: polgármester, jegyző mit mond? Nincs tervben gyalogos/kerékpárút a forgalmas úttal párhuzamosan?

 

Marmint az en rinyalasom hatasara csinalnanak egy biciklis utat? Ha epitenek, eszre fogom venni.

Most kaptam egy listat, hogy mire koltik az onkormanyzat penzet. Aszondja' 80MFt ovoda tetofelujitas. Azt hittem lefordulok a szekrol, en az enyemet 3Mft-ert csinaltam meg tokkal vonoval. Most haver cserelte a tetojet 6MFt-ert. En elvesztettem a realitaserzekemet teljesen amikor politikarol van szo, meg a kispolitika is teljes fekete lyuk.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Hülye kérdés, elektromos autóhoz létezik power bank? Mint a benzineshez a benzinkanna :-)

egy aggregator az utanfuton? Eloszor vonohorgot kellene ratenni. Ezzel is fogok par kort futni, de egyelore ugy nezem nem lehet:(

 

De letezik egyebkent, range extendernek hivjak, es kb. elfoglalja a komplett csomagtartot, raadasul boszme nehez, igy a futomuhoz is hozza kell nyulni, a hatso rugokat kell cserelni meg a lengescsillapitot. Kulfoldi videokat lattam, nem tudom itthon csinalt-e barki ilyesmit.

Lenyegeben szetszednek egy leaf akksit, majd ujracsomagoljak kb. kockanak hogy beferjen a csomagtartoba. Azt hiszem ugy lehet hasznalni, hogy amikor lemerul a fo akksi akkor megallsz, es "atvaltod" a kocsit a potakksira. Szoval nem teljesen seamless.

 

De akkor mar bele kell tenni egy nagyobb akksit. A regi leafbe is bele lehet tenni az uj 62kWh-s akksijat, bar uberszopas. De  anyagilag buko. Erdemesebb egy 62kWh-st venni hasznaltan, lenyegesen olcsobb.

Neztem azt a valtozatot is, hogy veszek egy 2012-es leafet es beleteszek egy uj 30kWh-s akksit, de ugyanott vagyok (ha en magam csinalom, tehat nem szerviz), mintha vennek egy 2016-os 30kWh-s hasznaltat. Ha szervizben csereltetem, akkor 1millioval dragabb.

A lenyeg, hogy nem eri meg (egyelore) akksit fejleszteni egy hasznalt leafen, inkabb olyat kell venni. De par ev es fordulhat a kocka.

Mondjuk az uj elektromosoknal kezd bejonni az elektronikai alkatreszek sorozatszam alapjan torteno osszeparositasa (kb. mint iphone ujjlenyomaserzekeloje vagy akksija), szoval eleg sotet a jovokep. Ezek a leafek lesznek az utolso buheralhato jarmuvek (ne legyen igazam).

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nem igazán, de a közhiedelemmel ellentétben lehet őket vontatni, szóval nem kell ilyenkor trélerezni feltétlenül (már ha tényleg az van, hogy lemerült csak, és nem meghibásodott). A gyártók azért tiltják a gépkönyvben ezt, mert a sok analfabétának úgysem tudják érthetően leírni a feltételrendszert amikor ezt meg lehet tenni, szóval jobb a békesség alapon inkább tiltanak. Értelmes ember ugyanakkor gyorsan összerakja, hogy ha működik az autó (12V-os akksi jó, stb..), akkor ugyanaz a történik mintha lejtőn lefelé gurulna, azt meg ugye szabad :) Szóval ilyen esetben a legjobb ha valaki elhúz az első töltési lehetőségig, vagy valameddig (közben a rekuperáció miatt töltődik annyit, hogy a maradékot a saját lábán megtegye).

Lesz szervó, mert annyira nem tudod lemeríteni egyiket sem, amikor megáll, akkor még bőven van benne töltés, ráadásul amint megmozdul a vontatás miatt, közel DC gyorstöltő teljesítménnyel fog a motor visszatölteni. De amúgy pont az ilyen eshetőségek miatt is tiltják a gyártók, egyszerűen lehetetlen mindenre kitérni, mert az emberek jelentős része műszaki analfabéta.

Szerintem az aktuális árat kell csak nézni és összehasonlítani, nem az áresést. Ha az áresést nézzük, akkor egy Mercedes, BMW, Audi a legjobb vétel, valójában pedig mind pénztemető ha a fenntartási költségeiket nézzük.

Először azzal jössz, hogy 5 évig nem kell költeni, mert "benne van az árában" - felétek. Magyarországon meg nincs benne - egyébként meg te is kifizeted a kötelező szervíz költségeit - csak nem különválasztva, hanem az autó magasabb árában. Szóval neked is köll pénz banánra, csak nem banánt veszel, hanem majmot x évre elegendő banánnal.

Ha belegondolsz, ez egy biztosítás-szerű dolog, előre nem lehet tudni, hogy pontosan mennyi lesz a költség, de mégis előre fizeted. Mint az közismert, ezen mindig a biztosító jár jól, másként nem csinálnák.

Biztosítást kötni pedig olyan dolgokra érdemes csak, ami komoly anyagi problémát okoz, ha beüt a baj.

Két okból érheti mégis meg ez a konstrukció: a kényelem miatt, illetve így a szerviznek is hirtelen az lesz az érdeke, hogy ne kelljen visszamenned, mert nem keresnek, hanem veszítenek vele, ha visszajáró vendéggé válsz.

No, ezek a "szervízcsomagok x évre" úgy működnek, hogy mindaz benne van, ami kötelező, tehát a kötelezően elvégzendő karbantartások munka- és anyagköltségei - de nincs benne pl. az, ha kopó-fogyó alkatrészt kell cserélni. Ja, és jellemzően x év vagy y km (azaz adott _számú_ karbantartás) van benne.

nem olvastam vegig minden commentet szoval lehet voltmar:

- szerintem erdemes vegig gondolni/szamolni meddig mehet fel az aram ara, hogy meg rentabilis legyen a dolog. nemreg olvastam, hogy szepen emelkedik az aram nagykereskedoi ara (a foldgazeval egyutt) es nem igazan varhato trendfordulas. ez az emelkedes elobb-utobb fel fog tunni a szamlakon is. 

- alaptezis, hogy a kereskedok at akarnak b@szni, foleg a kuldfoldrol behozott autokkal. valamint meg akkor is tekerik a km orat, ha nincs igazan szukseg ra ( persze vannak becsuleteses emberek ott  is, de a nagyobb reszuk sajnos nem a 'becsuletes' fajta....) 

en ennyi penzert inkabb valami rendes hibrid-et , esetleg mild-hibridet vennek ha mar varosi hasznalatra kell....de leginkabb valami japan/koreai fele autot egyszeru szivobenzines motorral.

(szerintem amig nem duplazodik meg az akkumulator kapacitas a mostanihoz kepest addig nem praktikus az EV. )

 

amugy sok sikert es majd meseld le milyet vettel vegul!