Elon Musk Boring Company cége végül bemutatta a földalatti megoldása koncepcióját

Címkék

A Boring Company bemutatta a Las Vegas Convention Center alatt húzódó, 1,7 mérföld hosszú loop-ját, amivel megreformálná a közlekedést. A fogadtatatása nem volt egyöntetűen kitörő.

A Tesla-k nem mentek benne gyorsabban óránkénti 35 mérföld sebességnél és nem vezették magukat autonóm módon.

Egyesek szerint Muskék feltalálták újra a metrót, csak kevesebb szállítható embersűrűséggel. A CNET cikkében bénának nevezte.

Részletek itt.

Hozzászólások

Baleset vagy műszaki hiba esetén érdekes lesz látni a Teslakígyóban bennégett emberek elszenesedett maradványait.

trey @ gépház

 Ez életveszélyes főleg egy olyan helyen, ahol a földrengés nem idegen.

 

Amikor a tengeren vihar van, akkor egy hajoban szeretnel hanykolodni a felszinen, vagy pedig 10 meter melyen egy tengeralattjaroban?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Amikor a tengeren vihar van, akkor egy hajoban szeretnel hanykolodni a felszinen, vagy pedig 10 meter melyen egy tengeralattjaroban?

Ha választani lehet, viharban tengeren tengeralattjáró (szárazföldön metró), földrengéskor léghajó.

Fordítva, viharban léghajóban, földrengéskor alagútban, cunamiban tengeralattjáróban nem szeretnék lenni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ez most valami megkésett április 1-i dolog? :D

Nem lett kész időben (Elon Musk alapú becslés). :)

Viccet félretéve, a SpaceX-en is hogy röhögtek, amikor robbantak fel sorban a Falconok visszatérő fokozatai. Aztán mindenki nézte amikor az első Falcon Heavynek egyszerre leszállt a két külső első fokozata. Mára meg már nem is hír, hogy szép sorban mindegyik kilövésnél visszajönnek. Aztán csak megcsinálták, hogy ~10 év után végre újra USA űrhajóval lehessen menni az űrállomásra, lenyomva a Boeing-et, akiknek volt csillió év űripari tapasztalata.

Most éppen az a sport, hogy a felrobbanó Starship Test Vehicle-ökön lehet csámcsogni. Aztán majd lesz itt óriási meglepetés pár év múlva.

Ugyanez volt a Teslaval is, amikor az autógyártók röhögtek, hogy idejön ez a senki, aki majd elektromos golfautóval fogja lenyomni a BMW-t meg az Audi-t. Ma már senki nem röhög a Tesla-n, VW csoport most próbálja a szoftverét rendbetenni.

Lehet, hogy a Hyperloop a jelenlegi formájában hülyeség, a Falcon Heavy vagy a Crew Dragon se úgy néz most ki, ahogy Elon Musk elsőre (másodszorra, sokadszorra) bemutatta. Ha (amikor) kiderül, hogy semmi értelme, akkor is elfér szerintem a többi mellett.

A Falconokat senki nem kérdezi milyen érzés látni maguk alatt a közeledő visszatérési platformot. Emberi utasok nem tudom mennyire fogják tolerálni ebben a csőben való utazást. Elég klausztrofóbiás élény. Rajongók nem tudnak eltartani egy ilyen rendszert. 

Csak a metró nem nagyon tud a SÍNről leugrani, és ha ez mégis bekövetkezne, akkor sincs benne fél tonnányi akksi*, ami kigyullad.

*ok, segédüzemi akksi van, de jellemzően nem lítium.

Ha slotcar-nak megcsinálják, akkor nem szóltam :D Egyébként a 35 mph NAGYON jó sebesség városban, főleg hogy nincs lámpa, kereszteződés. Ez a lényege.

Azért tegyük hozzá, hogy a SpaceX-et egy ideje már nem Elon Musk vezeti, hanem (úgy tűnik szerencsére) időben átadta Gwynne Shotwell-nek a cég irányítását.

A felrobbanó rakétákon pedig leginkább tudod ki csámcsog? A NASA meg az FAA, akiknek nagyon kezd elegük lenni a SpaceX "safety-culture"-jéből. Egyrészt már nem Goddard és Ciolkovszkij korában vagyunk, hogy fellövöm, felrobban, nembaj, próbálkozok másikkal. Másrészt - és leginkább ezen vannak a fenti hivatalok kiakadva - a mostani rakéták kicsit nagyobbak és annyi üzemanyag van bennük, ami egy kisebb atombomba szintjét közelíti. Eközben úgy kísérletezgettek vele, hogy gyakorlatilag nem volt előre elkészített risk assesmentjük és disaster recovery tervük. Úgy tudom ennek vetett most az FAA véget.

A Hyperlooprol annyit, hogy ezt Elon Musk-ek hivatalosan is abandon-oltak, asszem legutóbb éppen Richard Branson-ek haraptak rá. Ami tervet egykor bemutattak, az nem hogy kidolgozatlan volt, de gyakorlatilag a legkisebb meghibásodás esetén is egy kivédhetetlen halálcsapdává vált volna benn utazók számára.

Elon Musk van amiben jó, vagy legalábbis jó volt úgy 10 éve. Jó érzéke volt ahhoz, hogy elkülönítse mi az ami sci-fi és mi az ami csak annak látszik, de valójában kivitelezhető. És jó érzéke volt ahhoz, hogy életképes üzleti koncepcióba csomagolva eladja ezt a befektetőknek. Én úgy látom, hogy ez az érzéke idővel elveszett (lehet nem kis részben amiatt, hogy a sajtó kikiáltotta őt az élő Tony Starknak és idővel elkezdte elhinni), egyre több olyan dologba nyúl bele - és viszi bele az őt vallásosan követő fanboy befektetőket - ami vagy teljesen megvalósíthatatlan, vagy beláthatatlanul messze van a mai technikai lehetőségeinktől. Ebben leginkább az a baj, hogy emiatt bejáratott, megvalósítható megoldásokat dobnak félre - lásd Vegasi alagút.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Lol... nem Musk vezeti, csak ő a CEO és a CTO. Vagy neki kéne minden pozíciót vinne a könyveléstől a takarításig?

Semmi gond nincs a safety-culture-vel. Szimplán csak papírgyártáson rugóztak. De azóta már életbe lépett az új szabályozás, ami nem a régi, milliárdokat semmért elégető, közpénzre épülő fejlesztési modelre épült. Szóval most már nem kell hónapokat várni engedélyekre. A boeing safety-culture-t lehetne megkérdezni, hogyan kaphat szabad kezet és üzemelhet felügyelet nélkül (az faa minden területen önellezőrzést enged számára). A boeing safety-culture miatt pár százan meghaltak már. 737-ng és 737-max botrányokat is fel lehetne hozni, de még a kapszulájuk órabeállítását sem tudták jól megcsinálni.

A boring company az alagútépítés hatékonyságát igyekezett javítani. Mert milliárdos összegekért az is olyan tempóval ment eddig, hogy egy csiga is lekörözte. A konkrét alagutak csak proof of concenpt célra szolgálnak. 

Musk abban jó, hogy megújítja a sok évtizede begyöpösödött módszereket.

Amúgy tényleg követed, hogy mi folyik a házuk táján, vagy csak gyorsan megnézted a wikipedián, hogy hivatalosan még ő neve van-e CEO: mellé írva?

Nagyon magabiztosan állítod, hogy semmi gond nincs a safety culture-rel, annak ellenére, hogy az erre hivatottak nem egészen így gondolták. Elhiszem hogy jobban értesz hozzá, de valahogy mégis érzek egy pici Dunnig-Krüger effektust a szavaidban... De meg lehet kérdezni az oroszokat is, hogy milyen biztonsági concern-ek vannak ~ ezer tonna LOx+kerozinnal töltött rakétákkal (hint: N1)

A Boeing meg egy külön sztori, amit hajánál fogva persze ide lehet rángatni (lévén az FAA sáros volt benne, ez tény), de ezen kívül nem sok köze van a témához.

Igen, a Boring company az alagútépítés hatékonyságát igyekezett javítani... Aztán rájöttek, hogy ez bizony nehéz, és a költség sajnos arányos az alagút keresztmetszetével. Úgy "oldották meg" a problémát, hogy az egész design-t leskálázták autó méretűre. Na ennek látjuk most a fogadtatását.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Eléggé összefüggéstelen a kommented. 

Most ki kellene találnom, hogy mire gondolsz, valójában kik vezetik a céget?

Hozzá van szokva az faa vezetése, hogy hónapokig fűrészelhetik a fingot és lobbiztathatják (lóvé) a cégeket közben. Csakhogy nem erre a közpénz égetésre van berendezkedve a spacex. Az úgynevezett szabályszegés is zavaros, mert van ahol úgy írják, hogy valami számítást hiányoltak, máshol meg azt írják, hogy a felrobbanás maga a szabályszegés. Meg hogy légikatasztrófa vizsgálatokat akart volna valamelyik balfasz az faa-nél a robbanás miatt. Mert nem érti, hogy ez kísérlet és nem menetrendszerű repülés.

Miközben a boeing-ot nem ellenőrzik és rendszeresen halálos kimenetelű baeseteket okoznak a kereskedelmi repülésben. A boeing közvetlen konkurense a spacex-nek, az egyik legnagyobb beszállítója a nasának. És rá nem vonatkoznak a szigorú szabályok, bármit megtehetnek és élesben is hibázhatnak. A being felé lejt a lejtő és mégsem tudnak szállítani.

Na de talán az újabb szabályozás megoldja a bürokratikus blafaszkodást
https://www.aviationtoday.com/2021/03/23/faa-streamlines-commercial-spa…

A kommentem összefüggéstelensége feltehetően arra vezethető vissza, hogy sorban tételesen mentem végig a te állításaidon...

Amiről én konkrétan hallottam, hogy az FAA hiányolta, hogy nem vették figyelembe az alacsony magasságban bekövetkező robbanás esetén a lökéshullám időjárásfüggő terjedési tulajdonságait (inverziós réteg eléggé meg tudja vezetni az energiát, a normális esetben távolsággal négyzetesen csökkenő energiasűrűség szélsőséges esetben akár lineáris is lehet). Attól tartanak, hogy hiába elvileg lakatlan terület felett végzik a próbarepülést, egy esetleges robbanás távolabbi lakott területet és érinthet. Ez az oroszokat is megviccelte már a Cár-bomba robbantásakor, sokkal messzebb is betörtek ablakok, mint arra számítottak. Az sem elhanyagolható kockázat, hogy olyan hajtómű-hibák esetén amiket az első Starship próbákon láttunk, fennáll a kockázata, hogy nagyon nem ott fog leesni, ahol tervezték.

Azt a verziót még nem olvastam, hogy konkrétan légikatasztrófaként akarják kivizsgálni.

Én azért annyira nem látom bele a kettős mércét. Az, hogy a Boeing 737max-al ügyében mit csináltak, és hogy az ULA-val hogy bánnak az szerintem azért két külön dolog. Max (pun intended) azt tudom elképzelni, hogy az FAA most túlkompenzál a 737max ügy után, és általában meg akarják mutatni, hogy mennyire szigorúak tudnak lenni.

De ettől még fenntartom, az általam olvasottak és nézett videók alapján eléggé az jött le, hogy most a SpaceX is hagyott elég sok támadási felületet magán.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Mivel a plusz papírmunka után mindent engedélyeztek, így gondolom nem volt probléma a máshogyan számolt értékekkel sem. Büntetésből egy faa adminisztratív személy személyesen ott trónok mostmár a fellövéseknél. Kivéve, amikor nem érkezik meg időben és miatt a kell elhalasztani az indítást. Viszont pár lobbista felfújta az egészet. Cégvezetőként pedig megértem, hogy felb@ssza az agyát azon, hogy idióta burokratikus akadékoskodásokon buknak el milliókat. DE az új szabályozással talán alkalmas lesz az faa arra, hogy versenypiaci munkatempóban tudjon kiadni endegélyeket (hint: ha jól értem nem kell egyenként kérni engedélyt minden egyes teszthez, hanem tesztsorozathoz elegendő. Lényegében kevesebbet dolgozik az faa, és így lépést tud tartani a maga tempójában a világgal. Az faa főmufti beszéldében is úgy adta elő, hogy nagy siker ez a változtatás a bürkrácia csökkentésében).

Hivatalosan azt hiszem sosem derült ki, hogy pontosan milyen bánata volt az faa-nek, mert nem tették közzé. Csak ilyen egyéni beszólogatások voltak, de hatóságként nem nyilatkoztak. 

A nukleáris kísérletes baleseteket kár ide hozni. Azt sem tudták, hogyan fog alakulni a reakció. A cár bombánál tán az is benne volt az akkori ismeretek alapján, hogy a légkör begyulladhat és elpusztítják a Földet, de ez vállalható rizikó volt nekik. De az amcsiknál is voltak melléfogások, amikor nem gondolták, hogy más reakciók is beindulnak és a tervezhett többszöröse lett a robbanás. Ja meg persze szanatész szórtak éles atombombákat is a világban a meghibásodott és lezuhant gépekről, mikor 24/7 keringtek a bombázó járatok hidegháború alatt. Teljesen elmebetegek mindkét oldalon akik ezeket eldöntötték anno. A lényeg, hogy ezeknek semmi köze a spacex kísérletekhez.

Az a nem ott esik le a starship ahol gondolták teljesen hibás érvelés. A kísérletek alapvető követelménye, hogy robbanóanyaggal vannak felszerelve az űrhajók, amelyeket aktiválnak, ha bármi veszély lépne fel.

>Viccet félretéve, a SpaceX-en is hogy röhögtek, amikor robbantak fel sorban a Falconok visszatérő fokozatai.

Én nem röhögtem, de ott azért még nagyon vastagon benne volt a bukó a sztoriban. Gyakorlatilag még semmi értelmeset nem tudott felmutatni a cég, csak egy megbecsülhetetlen távolságban lévő, folyton csúszó álom volt, meg az elégetett dollár milliók.

>Most éppen az a sport, hogy a felrobbanó Starship Test Vehicle-ökön lehet csámcsogni.

Szerintem ezen már nem különösebben csámcsog senki. A SpaceX-et már nem kell félteni, a Falcon rakétakilövéseknek hála már van bevétel bőven, amiből lehet finanszírozni a további próbálkozásokat. Konkurencia meg max a látóhatáron van csak, ráérnek szerencsétlenkedni.

>Ugyanez volt a Teslaval is, amikor az autógyártók röhögtek, hogy idejön ez a senki, aki majd elektromos golfautóval fogja lenyomni a BMW-t meg az Audi-t. Ma már senki nem röhög a Tesla-n, VW csoport most próbálja a szoftverét rendbetenni.

Röhögés inkább azon volt, amikor Musk kitalálta, hogy az autógyártás folyamatát fogja megreformálni. Bele is bukott majdnem a Tesla, amikor a "túlrobotizált" gyára katasztrofális hatékonysággal működött. Azt momentán tényleg megmondta a konkurencia előre.

>Lehet, hogy a Hyperloop a jelenlegi formájában hülyeség, a Falcon Heavy vagy a Crew Dragon se úgy néz most ki, ahogy Elon Musk elsőre (másodszorra, sokadszorra) bemutatta. Ha (amikor) kiderül, hogy semmi értelme, akkor is elfér szerintem a többi mellett.

A másik két nagy cégénél az alap vízióval nem volt semmi gond (piaci alapon rentábilis űrutazás, elektromos autózás), a Hyperloopnál viszont az alap koncepció volt a baromság (föld alatti nagysebességű autós közlekedési hálózatok). Persze ettől még lehet, hogy mint alagútfúró cég hosszútávon befut. Vagy ha nem, az sem fogja kisebbíteni az ürge egyéb érdemeit. De attól még szabadjon már leírni, hogy baromság a koncepció, nem értem, a fanboyoknak miért fájdul meg instant a segge, ha Elon bármiféle dolgát kritizálni kezdik. Ez még nem haterség.

Ott valami sin le van takarva, ugyhogy gondolom nem ez a vege a dolognak ...

M1 földalattiál nem használtak fúrópajzsot. Simán kiásták a nyomvonalat. De ott egybe van nyitva a két irány, ami így elég tágas, 6 méter a szélessége. A megállók pedig olyan közel vannak, hogy gyalog is csak pár perc még a távolabbi is.

Egyébként 6 méter volt az M4 fúrópajzs átmérője. Az orosz alagutaké is legalább ekkora ha nem nagyobb volt. Az elkészült alagút átmérője persze valamivel kisebb lesz belül de nem sokkal.

Vannak akik hisznek Istenben. Van belőlük(már mint Istenből) pár. Vannak akiknek ez nem jó. És azt mondják, hogy Ők ateisták. Aztán ezek közül páran (hiányzik valami, vagy csak unatkoznak) keresnek maguknak saját Istent, akit imádhatnak. Elon Musk is jó egynek.

Azért Istenből nincs olyan sok. Elvileg a három nagy világirányzat ugyanazt tisztelné, csak háromszor lett szövetség kötve az emberekkel, és a családi kőrt is különféleképp ismerik vagy épp nem ismerik el. Inkább a (vallás)politikai érdekek mentén alakult ki egy halom egyház és irányzat, elég vicces módokon is pl, lásd anglikán egyház. Ha a király nem válhat, akkor csinál saját egyházat.

Ateisták meg ne emeljenek maguknak bálványokat, mert magukat járatják le, akár Musk-ot istenítik, akár fletót.

A video alapján nem értem, hogy ez mire való (milyen problémára nyújtana megoldást). Majd ha lesz időm, elolvasom a cikket is, hátha kiderül.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Pedig a napnal vilagosabb: Elon utal dugozni.

Bar most, hogy atcuccolt Texasba, mar masodrendu a problema. Egyelore a Tesla meg CA-ban van, de fokozatosan veszti a jelentoseget, hogy uj gyartast mar nem szerveznek oda, fokozatosan leepitik, ha tartja a szavat Elon.

 

Egyebkent az osszes projektje a szemelyes alma. A Teslat is azert kezdte el, mert perecelt egyet egy Mclarennel.

A SpaceX is azert szuletett, hogy eljussunk a Marsra meg az o eleteben.

 

De nem is lehet ezt mashogy csinalni, csak ha a hobbija a munkaja. Napi 12-14orat tol bele.

 

Az, hogy erre raharap a fiatal generacio es hypeopljak az egy plusz, de ez csak a fame utan jott.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nem tömegközlekedésre készült, hanem a vegasi kaszinók spéci közlekedésre. A fizetővendégek így kaszinón belül maradnak és nem kell 30-40 percet sétálniük az épületek közt. Szóval nem kell nagy magasztos célt keresni a konkrét alagút kapcsán. Ez egy cég belső egysége.

Nem is értem, mire fel a hiszti, hogy nem visz annyi utast, mint a gettó-metró. Talán mert nem ugyanaz a célközönség és nem is nyílvános használatú, hanek csak a kaszinó vendégei számára.

Erről már jó egy éve (vagy kettő?!) lehetett tudni, hogy nem fogja hozni az elvárt kapacitást. Úgy néz ki továbbra sem.

Régen kinevettem ezt a fickót manapság viszont azt mondom végre egy milliárdos aki az örültebbnél örültebb dolgokat próbál ki a pénzéből. Zseniális figura. Nem jön be? Na és akkor mi van?

Befektetok penzevel, amit maguktol adnak tisztaban leve a kockazatokkal. A tozsde majd bearazza.

A masik veglet az allami beruhazasok, ahol ugyanugy valakik penzebol (a tiedbol is) jatszanak, csak azt kotelezo befizetni (illetve nem mondhatod, hogy he de en erre nem akartam penzt adni) csak ott nincs elvaras, azaz elmehet a feketlyukba is eredmeny nelkul. 

Ertem en hogy neked a masodik szimpatikusabb, csak a mierteket nem :D

Ha jól hallottam Musk betette Ben Garrison rajzát kicsit átrajzolva egy tweetbe. Aztán törölte a tweetjét, de itt le van screenshotolva:

https://www.businessinsider.com/elon-musk-bill-gates-anti-vaxx-cartoon-…

És itt van az eredeti webcomic:

https://grrrgraphics.com/the-plannedemic/

 

Én bírom, hogy Elon olyan mint egy elefánt a porcelánboltban. Kis színt visz a közéletbe :-)

Én az egésznek a létjogosultságát kérdőjelezem meg: A városi dugók elkerülésére nem alagutak kellenek, hanem Home Office. Szerintem legtöbbször nem éri meg azért stresszelni emberek millióit a reggeli forgalommal és szennyezni a környezetet, hogy egy másik asztalnál üljön valaki a gépe előtt.

Egeszsegedre. En meg szeretnek itthonrol dolgozni ahogyan eddig is. Hatekonyabban es kenyelmesebben dolgozom es kozben mindenre is jut ido:

- Nem kell hetvegen bevasarolnom

- Csak az keres es tart fel akinek valoban dolga van velem nem kell hallgatnom mas hulyesegeit mert meglatott az irodaban es o unatkozik

- Egeszsegesebben etkezem

- Nem kell parkolot berelnem a varosban

- Hamarabb elhozhatom a gyermeket az ovibol

En meg szeretnek itthonrol dolgozni ahogyan eddig is.

Akkor csináld nyugodtan, engem nem zavar. Csak ne tegyétek kötelezővé.

- Nem kell hetvegen bevasarolnom

- Hamarabb elhozhatom a gyermeket az ovibol

Ehhez nem home office kell, hanem rugalmas munkaidő. A kettő között nincs szoros összefüggés. HO-ban is lehet kötelező a 9-5, meg bejárósoknak is lehet flextime. Ha bevásárlás = online rendelés, ahhoz sem kell fulltime, kötelező home office. Én is otthon szoktam maradni heti egy-két napot, ennél többször úgysem szoktam vásárolni menni.

- Egeszsegesebben etkezem

Nem értem az összefüggést, ugyanonnan rendelem a kaját.

- Nem kell parkolot berelnem a varosban

A kommentem arról szólt, hogy legyen jól működő tömegközlekedés, erre így nem tudok érdemben reagálni. :D

Rugalmas munkaidom van csak az irodabol 3x annyi ido elmenni a boltba meg az ovodaba. 30 perc belefer de 1,5 ora nem.

Latod mert mindent csak a magad szemszogebol nezel. Te rendeled a kajat en meg most raerek sutni fozni itthon melo kozben. Melo utan mikor hazaesek az irodabol nem erek ra igy vagy rendeltem valamit vagy ettem a kantinban.

Ha nem kell bemennem a kocsival maris egy baszom SUV-al kevesebb van az utakon aminek te is orulsz Greta is boldog meg nekem se kerul annyiba.

Kinek a szemszögéből kellene néznem? :)

Én két dolgot mondtam:

  • egy éve muszáj otthon ülnöm, és nekem elegem van belőle
  • a dugók elkerülésére nem alagutak kellenek, hanem minőségi tömegközlekedés

Mindent, ami ebben nincs benne, azt csak te képzelted oda. Ha neked jó a fulltime HO, akkor csináld. Mi ezzel a gond?

Ha nem kell bemennem a kocsival maris egy baszom SUV-al kevesebb van az utakon

Konkrétan onnan indult a thread, hogy fejleszteni kell a tömegközlekedést, és akkor kevesebb lesz a baszom SUV a városban. Ebbe az állításba kötöttél bele fentebb, úgyhogy most légyszi ne gyere Grétával. :)

>A kommentem arról szólt, hogy legyen jól működő tömegközlekedés, erre így nem tudok érdemben reagálni. :D

Akkor te lecserélheted a parkoló keresést a válogatott roncs figurák tekintetének kerülésére napi 2x fél órában. Narkósok, összefosott gatyájú, fertőző csövesek, válogatott balhés arcok. Hiába teszik ki az utasoknak csak 1%-át az ilyenek, forgalmasabb vonalakon minden járatra/kocsira jut egy, ami erősen meg tudja azért dobni a tömött jármű amúgy sem alacsony stressz faktorát.

Nem lennék meglepve, ha sok embernél a covid, illetve a home office verte volna bele az utolsó szöget a tömegközlekedés koporsójába. Ha heti 2-3 napot kell csak bejárni, annyit már nem fáj a dugóban ücsörögni. Lehet kiköltözni a retkes bérházból, panelből elővárosba, illetve végleg elfelejteni a bp-i tömegközlekedős "élményeket". Ha jön a következő mutáns/járvány, legalább nem te leszel az első, akire ráharákolja valamelyik lepukkant figura a metrón.

Kb minden. 

  • Nehezebb elhatárolni a munkát a privát szférától
  • Fordítva is működik, a magánélet is beszivárog a munkába, lásd a "ha már úgyis otthon vagy" kezdetű szöveget :)
  • A munkaeszköz még csak-csak, bár szerintem brainstormingra semmi nem übereli a flipchart melletti közös ötletelést
  • Ami eddig <1 órás meeting volt, mondjuk megtervezni részletesen egy feladatot, ez most egy több órás gigameeting, amin a többség kikapcsolt kamerával és mikrofonnal ül csendben - ez sajnos rám is átragad ahogy telik az idő
  • Jönnek a végtelen Teams threadek olyan témákban, amit eddig meg lehett beszélni addig amíg kimentél kávéért meg vissza
  • Mentálisan leépül az ember imho, az extrovertáltak nagy része legalábbis biztosan, de el tudom fogadni, hogy ebben a szakmában mi vagyunk kevesebben
  • szerk: ugyan nem különösebben visel meg anyagilag, de ide vehetjük még a rezsit, amit eddig a cégek fizettek, most mi, de mégsem látok ilyen sort a bérjegyzékben :)
  • szerk 2: sok embernél a HO munkakörnyezet nem compliant sem jogszabályi, sem egészségügyi szempontból

Őszintén szólva ezzel a kötelező HO-val a tököm tele van. Heti egy napot szoktam előtte otthon lenni, általában okkal (csomag, netes bevásárlás, stb.), esetleg valamivel többet, ha tudom hogy nagyon koncentrálós feladatim vannak, de szerintem pszichológiailag ez nem egy jó irány. Vagy legalábbis nem ismerjük a hosszú távú hatásait. Ráadásul én egész jó helyeken dolgoztam eddig, nem volt nyűg sem az irodai környezet, sem a kollégák (nem-)jófejsége.

Abba már bele sem megyek, hogy aki mondjuk a középiskolai, egyetemi éveit tölti bezárva, azzal mi lesz mentálisan.

En meg pont a masik vegen vagyok. A jarvany elott igazi atjarohaz volt az irodam, az emailt, telefont kb. senki nem ismerte, mindenert szemelyesen jottek a kollegak, papirokat raktak az asztalomra, es belemasztak az auramba, mikozben vadul bokdostek a magyarazat mellett. Nemelyik nem atallota a kezet is a vallamra tenni...

Nekem a munkam jellegebol adodoan  nem lehet home office, de a masodik hullam elejen lenyegeben magamra zartam az ajtot, osszesen hugyozni, meg delben kajaert jarok ki. Ezerszer hatekonyabb vagyok, mert nem hallok harom iranybol 3 radiot, nem funkcionalok csaposkent (tudod, valaki bejon, elsirja a napi banatat, mer' ha a szamitogepes bajait meghallgatom, biztos ez is erdekel) es nem kell a kollegak osszeeskuveselmeleteit meg okossagait hallgatnom, amit valamilyen erthetetlen okbol mindig az en ajtom elott kell megbeszelni.

Szar, hogy jarvany van, minden szempontbol, de ez a rendszer maradhatna.

Szívemből szóltál, annyi a difi, hogy nálunk az irodában open office van, én nem tudom magamra zárni az ajtót :-(

A HO minden percét élvezem, sokkal hatékonyabban ki tudom tölteni a munkaidőmet, és el tudom választani a magánélettől. A karantén után is maradok, a cég is hosszútávra tervez HO-al.

Természetesen megértem azokat, akiknek ez több hátránnyal jár, mint előnnyel, nálunk önkéntes alapon be lehet menni az irodába, kb a dolgozók 7-10%-a él ezzel a lehetőséggel. Én csak akkor megyek be, ha valami fizikai munkát kell végezni.

+1, gyűlölöm a HO-t, bejártam végig az elmúlt egy évben (hál' égnek nálunk senkit nem parancsoltak kötelezően haza, mégha volt is olyan hét, amikor az egész irodában 100+ fő helyett ~ketten voltunk), geci idegesítő, hogy nem tudom, ki hogy érhető el (~kikapcsolt kamera, folyton offline-t mutató slack, stb), egy kibaszott ábrát nem lehet lerajzolni rendesen, etc.

...egy kibaszott ábrát nem lehet lerajzolni rendesen

Ez engem is idegesített. Ezért kezdtem el egy PencilKit/SwiftyDraw megoldást írni, ami WebSocketen keresztül kommunikált volna real-time.

Sajnos a cégek nagy részénél elég heterogén a géppark, engem meg a macOS/iOS programozás érdekel, arra meg igen csak kevés az esély, hogy egy cég egy iPad + Pencil kombót is adjon minden alkalmazottnak, szóval megragadt a dolog prototype szinten.

Pedig egy hasonló megoldás, ahol rendesen tudsz rajzolni megfelelő eszközzel megoldaná az elérhetetlen whiteboard problémáját.

A mostani ügyfelemnél MS Whiteboardot és Muralt használunk.

Akinek van valami, az a saját eszközével rajzolhat ezekre, nem muszáj, hogy mindenkinek ugyanolyan eszköze legyen.

Most nekem pl. vagy egy Surface Book 3 laptopom, amivel szoktam rajzolni, de a telefonomon is tudnék rajzolni, ha vennék hozzá tollat. Más kollégáim ipaddal rajzolnak pl. Van egy srác, aki remarkable 2-vel jegyzetel, azt nem tudom, hogy ő direktben tud-e rajzolni ezekre a boardokra vagy nem.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Na az még a jobbik eset :)

Nálunk sajnos tiltották a saját eszköz használatát, (valószínüleg jogos) GDPR paranoia miatt. Így én se tudtam használni a saját iPad-emet, pedig jó lett volna sokszor :(

Viszont ahogy ti csináltátok, úgy működhet a dolog. Főleg, ha a cuccok nagy része webes; mondjuk én jobb szeretem a natívot, de na. Ha lehet rajzolni normálisan, akkor nem finnyáskodom...

Nálunk sajnos tiltották a saját eszköz használatát, (valószínüleg jogos) GDPR paranoia miatt

A saját eszközömön semmilyen céges adat, email vagy fájl nincs, minden webes.

A mural-ra belépéskor pl. az kiírja, hogy confidential osztályozású munkához jóvá van hagyva, szóval top secret dolgokon nem lehet ott dolgozni, de ami confidential vagy alatta van, azon igen. Az, hogy mivel használjuk, az nem számít.

Nekem tetszik ez a megközelítés.

De láttam már olyan megoldást is, amit te mondasz, volt olyan projektem, ahol 3 laptop volt az asztalomon, a sajátom, az ügynökségé (csak azzal lehetett az intranetjüket használni, timesheet, kötelező tréningek, email), és az ügyfélé (az ő dolgaikhoz). Szerencsére a nap végén a két céges laptopot el lehetett zárni a szekrénykémbe, nem kellett cipelni.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

konkretan mi a baj az otthonrol dolgozassal?

Az én problémáim:

  • nincs éles határ a kezdés és vég között, ezért sok esetben az emberek jóval többet dolgoznak otthonról. A feleségemen látom, hogy míg az irodából mindig eljött 17 és 18 óra között, ha itthonról dolgozik, van, hogy még 19 órakor is a gép előtt ül. Nálam ritkán, de szintén előfordul. Én legalább igyekszem odafigyelni.
  • A kommunikáció hatékonyságában a távoli megoldások rosszabbak, mint a személyes találkozás. A videotelefonálás fárasztóbb (koncentrálni kell folyamatosan), az információ átvitele nehézkesebb / lassabb, és nagyon gyakori, hogy aki épp nem beszél, vagy épp nem aktív résztvevő, az valami mást csinál (akár direkt, pl. emailt/telefont néz, akár önkéntelenül, pl. ábrándozik)

Én szívem szerint mondjuk heti 1-2 alkalommal azért bemennék az irodába.

Volt olyan iroda az évek során, ahová a társaság vagy egy-egy kolléganő miatt bőven többször is bementem volna.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Azért Elon Musk védelmében annyit megjegyzek, hogy ő nem egy Elizabeth Holmes. Bár általában ugyanazt a "fake it till you make it" játékot játsszák, de Musk-nál végül lesz is belőle valami. Ezt az ötletét épp nem tartom valami szerencsésnek az emberi természet miatt, szar dolog egy ilyen szűk csőben utazni. Sok olyan ötletet visz sikerre, amelyek  régóta nem tudtak megvalósulni a multicéges vízfejek szűklátókörűsége miatt.

Azon nagyon el kellene gondolkozni a NASA-nál miért kellett egy Musk ahhoz, hogy Amerika újra képes legyen embert juttatni az űrbe?

Mivel a teslák nem fognak önvezetően tudni működni a normál környezetben, ezért épít nekik egy olyan környezetet, amiben képesek lesznek önvezetni.

 

(Amúgy baromi jó lenne, ha eltűnnének a városokból az autók. De erre az egészre semmi szükség nem lenne, ha az emberek egyszerűen felülnének a buszra.)