Budapesti bicikliutak Karácsonyra

Igazából főleg emiatt a komment miatt, és a rá érkezett válasz miatt jutott eszembe a téma.

Itt a hupon visszatérő motívum az autózás vs környezetvédelem vita, ahol mindig előkerül néhány "tiltsák be!" környezetvédő. Ilyenkor általában az az álláspontom, hogy először legyen alternatíva (P+R, jó tömegközlekedés, stb.), és utána lehet tiltásról, extra adókról, stb. beszélni. Persze sokan kocsikáznak kedvtelésből, de a többségnek a reggeli dugó nem szórakozás, hanem próbálkozás, hogy megoldjanak egy problémát. (Nincs használható tömegközlekedési útvonal, két-három gyereket kell két-három különböző helyre vinni, stb.)

Igazából az új biciklisávokat elég nagy hülyeségnek gondoltam, mert nem hittem, hogy bármit is segíteni fog, csak az autósokat szívatják vele. Most ezt kicsit átértékeltem. Tényleg úgy néz ki, hogy amióta csökkentették belváros áteresztőképességét cserébe az egyszerűbb biciklis közlekedésért, azóta egyszerűen kevesebbet járok be oda autóval. Rövid távra a saját bringámmal, vagy BKK + Bubi kombó. 

Nekem ez azt mutatja, hogy el kell kezdeni értelmes alternatívákat ajánlani, és akkor a mocskos környezetszennyező autósok maguktól is leteszik a kocsit. Következő lépésnek a P+R-ek kiépítését javaslom, hogy ne csak az első 4-500 autós tudja megspórolni reggelente a belvárosig vezető utat.

Hozzászólások

Jól van Karácsony Geri, most már add vissza a billentyűzetet gelei-nek! :D

trey @ gépház

először legyen alternatíva

Ráadásul ez jellemzően (sajnos) nem így működik, igény nélkül nem fogja ezt megfinanszírozni előre senki/semmi. Kell ehhez a nyomásgyakorlás a külső kerületek vezetése/lakossága részéről, hogy kell az a P+R, mert egymáson is autók állnak a járdákon már.

A költség és a kényelem már segít. Az elmúlt három évben 6-7 kilométerre laktam a melótól, Hollandiában, ahol kényelmes és jó bicikliutak vannak. Elég hamar a bicikli nem csak olcsóbb alternatíva, de a kényelmesebb is: jó bicikliutak vannak, nem kell parkolóhelyet keresni (volt a meló mellett ingyenes, de kellett keresgélni), a biciklit ott dobod el, ahol akarod (sőt, volt bent a dolgozóknak fedett tároló). Havi 2-3-szor indítottam be az autót, amikor messzebbre mentünk rokonokat látogatni, vagy vettünk valami nehezet.

Na, kicsit másképp van, mint ahogy hallottam róla, de így se rossz: https://www.government.nl/topics/bicycles/bicycle-policy-in-the-netherl…

“May have been the losing side. Still not convinced it was the wrong one.”
"The clitoris has 8,000 nerve endings and still isn't as sensitive as a conservative man on the Internet"

Azért az is egy módszer, hogy a tiltással/adóval megteremted az igényt. Aztán a piac egész gyorsan lereagalja (pl. magán parkolóház építéssel, stb). Persze itt is valszleg valami középut lesz az optimális.

Azért az is egy módszer, hogy a tiltással/adóval megteremted az igényt.

Ez már rengetegszer kiderült, hogy ésszerű észszerű keretek között nem működik. Értsd jól, ha az autó árát minden évben újra be kéne fizetni adó formájában, akkor persze kevesebb autó lenne az utakon, de az máshol okozna károkat.

En nem emlexem a szamtalan peldara. Dugodij nincs, egy bp-i autos pont annyi adot fizet, mint egy videki, parkolas is ugyanannyi, mint videken (=0), amennyiben van bejelentett lakcimed. Viszont Bp belvarosban van egy komoly problema, ami videken (meg) keves helyen erezheto. Szoval nem igazan latom a szorongatast, sot nekem egyetlen pelda sem jut eszembe bp-i parkolassal kapcsolatban.

Tobben irtak itt masik topicban, hogy Angliaban pl nincs az, hogy _barki_ a belvarosban kozteruleten parkol (lakcim ide vagy oda). Mindenki parkolohazban (akar maganban), vagy P+R-ben parkol. Egy szuk, surun lakott belvaros megkoveteli szerintem azt, hogy mindenki fizzessen a kozterulet hasznalatert. Vendeglatosoknak ingyenes a kozter? -> nem; akinek nincs autoja es a belvarosban lakik, azt kifejezetten hatranyosan erinti, hogy nem reszesul ebbol a "juttatasbol". Tehat valojaban a jelenlegi szabalyozas a rossz viselkedesi mintat tamogatja. Es azert nem letkerdes a mai vilagban az auto a belvarosban lakoknak. Ha pedig valaki ugy gondolja, hogy neki az, akkor fizessen... Csak hat ugye tobb az autos szavazo jelenleg, mint az auto nelkuli, igy eleg nehez lepeseket tenni a helyes iranyba.

parkolas is ugyanannyi, mint videken (=0), amennyiben van bejelentett lakcimed

Otthon esetleg, de a kocsival az emberek nagy része megy valahova napközben, azért van neki autója.

Egy szuk, surun lakott belvaros megkoveteli szerintem azt, hogy mindenki fizzessen a kozterulet hasznalatert.

Egyetértek. Fizessen a biciklis is! :)

Tehat valojaban a jelenlegi szabalyozas a rossz viselkedesi mintat tamogatja.

Ez nem igaz. Bicikli, tömegközlekedés, stb. után csak áfát kell fizetni, a biciklivel nem kell fizetni a parkolásért sehol (pedig foglalja a helyet!), stb.

Arányos fizetésben kerékpárosként is benne vagyok. Pl. az egyik autós sirám a súlyadó. 1400 kg az autó tömege a bringám ennek kevesebb, mint a századrésze. A jelenlegi három bringám közül egyszerre csak egyet viszek ki az útra, szóval ha az autós súlyadó századrészét kifizetem, akkor már jó vagyok. Mennyi az? A behajtás többe kerül.

Igen, ha olyan helyen kell a biciklit tárolnom, ahol különben autó parkolna. De ez többnyire nem játszik, ha bringát nem tudom lelakatolni semmihez, akkor már nem jön össze a dolog.

De amúgy a felvetés tök jogos, ha a bringák fognak úgy elterjedni, mint most az autók, akkor feltehetőleg lesznek fizetős bringatárolók, mert szükség lesz rá.

Ezek szerint ha nincs autóm, csak bringám, akkor negyedakkora adót kellene befizetnem az államnak?
/szja és egyéb adók címén?/

Azért vegyük elő picit néha az eszünket. Az autós parkolásért fizetett sarc az valójában elenyésző a többi sarchoz képest. Innen nézve a bringással is az autóshoz hasonló összegű sarcot fizettetnek be összességében. Tehát nem ez a legégetőbb kérdés.
Az már jobb kérdés, hogy a bolygónk nem feltétlenül tolerálja hosszabb távon, hogy ilyen mohón zabáljuk fel az erőforrásait. Végsősoron ezt mi és a gyermekeink, unokáink fogják megszívni.

"[utcán] parkolas is ugyanannyi, mint videken (=0), amennyiben van bejelentett lakcimed."

Ezért nem tud piaci alapon parkolóház épülni. Cserébe a sok autó rondítja az utcák képét, a gyalogos meg haladjon a szűk járdán (babakocsival, stb.).
Vidéken kifizeted a parkolóhelyet, hiszen építesz garázst a saját telkeden. Városban? Kötelező parkolóház használat 4 óra feletti esetekben? Ez lázadáshoz vezetne, mert ezért fizetni kellene.

Pedig mennyivel szebbek, élhetőbbek lennének az utcák odab*ott autók tömege nélkül. Tágas járdák, több zöld, ...

Ezért nem tud piaci alapon parkolóház épülni.

Ennyire messzemenő következtetéseket ne vonjunk le. Otthon parkolhatsz ingyen, de az átlag autós napközben dolgozik, tehát nem otthon van, tehát nincs alanyi jogon járó ingyen parkolás neki, este meg amúgy is mindenkinek ingyenes, tehát megint nem okoz akkora gondot a dolog.

"Otthon parkolhatsz ingyen"

Igen, ez pont egy jó kérdés. Helyi lakosként megkapod a lehetőséget, hogy ingyen parkolj a kerületben (lakókörnyezetben, stb). Nem tudom, hogy egy belső kerületben amennyiben minden lakás (nem egyén, háztartás) igényelne helyben parkolási lehetőséget, akkor lenne-e elég parkolóhely, gyanítom, hogy nem (négy emeletes ház, alsó hangon házanként 20 lakás, hasonlítsd össze az utcafront méretével). Szóval milyen alapon járna az ingyen parkolás az utcán? (jó nem ingyen kedvezményes éves díjért, lást lejjebbí)

Egy autó lefoglal 6-8 négyzetmétert az úttesten, ha bérelsz egy konténert lomtalanításhoz, két napi díj kerül annyiba, mint az éves megállási lehetőség. Mindenki megvette a parkolóhelyet az utcán a lakáshoz?

Egy autó lefoglal 6-8 négyzetmétert az úttesten, ha bérelsz egy konténert lomtalanításhoz, két napi díj kerül annyiba, mint az éves megállási lehetőség.

Mondjuk egy évig akarsz kocsival járni dolgozni a belvárosba (not recommended, de mindegy), óránként 440-es parkolási díjak mellett. Ha jól számolom, kb. 880 000 forint per év lenne a parkolás. De legyünk optimisták, parkolóházban a havi bérlet 50k-ból is megvan, akkor legyen évi 600k. Több mint fél milla a konténerbérlet két napra? Az elég durva mondjuk, de akkor sem parkolási issue, hanem a konténer túlárazott.

Mindenki megvette a parkolóhelyet az utcán a lakáshoz?

Megpróbálom máshogy. Az otthoni parkolás jelentős része este történik. Amikor mindenki "ingyen" parkol mindenhol. ("ingyen" = befizetett rengeteg olyan adót, amit a konténeres user nem.) Nappal, amikor elmész dolgozni, akkor valószínűleg fizetsz a parkolásért (utca, parkolóház, stb.), vagy az irodában van privát garázs.

Amúgy a lakásod előtt parkolni nem alapjog, nemcsak a parkolás az egyetlen területe az életnek, ahol X helyre Y>X jelentkező van. Egyetem, parkolóhely, csajok, stb. Ha nincs hely, arrébb kell állni, vagy tömegközlekedni kell, és nincs ilyen issue.

de az átlag autós napközben dolgozik, tehát nem otthon van, tehát nincs alanyi jogon járó ingyen parkolás neki,

Erre azért jobb lenne egy statisztikát is látni!
Nem gondolom, hogy az átlag autós, aki a városban lakik, azok mindennap azzal járnak dolgozni.
Miért tenné, ha kényelmesebb gyalog, tömegközlekedéssel, kerékpárral?
Az autóra viszont szüksége van, mert heti egyszer, kétszer eljár vásárolni, havi 2-3-szor meg messzebbre.

Nem kellene működési engedélyt adni üzleteknek, irodáknak, és akkor nem mennének oda a halál faszáról is az autósok. Jahh, hogy az autósok munkája és elköltött pénze meg kell...?! Bontsák le az épületek hatodát-negyedét, és egyből tágasabb, levegősebb, nyíltabb, fényesebb, élhetőbb lesz az ország főnyomornegyede.

De hogy könnyebben bevezethető ötletet is adjak: a budapestiek ne tarthassanak autót a tágabb belvárosban, legfeljebb a külső kerületekben felhúzott parkolólétesítményekben. Arra a pár km-re amit Budapesten mozgolódnak tökéletes a tömeg/közösségi közlekedés.

:)

Következő lépésnek a P+R-ek kiépítését javaslom

 

Ahova a P+R parkolokat erdemes tenni (HEV-tol <500meterre). Annal idealisabb hely nincs lakoparknak.

Van par telepules, ahol 10 even belul oda epitettek lakoparkot, ahova a P+R-t kellett volna. Es onkormanyzati telkek voltak.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Igy meg nagyobb forgalmat generaltak az igy is agyonterhelt utakon, mert a lakoparkba kikoltozok, nem a hev celkozonsege, mivel az nem "trendi" es a sajat badogdoboz a "neat". Igy ulnek a dugoban. Jartam ellenkezo iranyba a reggeli forgalommal, vicces volt, hogy a busz sem haladt, mert felszamoltak a savot, hogy meg tobben tudjanak ott ulni reggel. Ez indukalta, hogy az is autoval ult be a tomegbe aki addig busszal ment. Etc... Ongerjeszto folyamat. Kozteruleten ingyen tarolt magantulajdon elvaras meg szerintem kimeriti a "mi van?" faktort, mivel inkabb kisajatitasnak ertelmezheto, hiszen mindenki mast kiszoritasz a hasznalat lehetosegebol. Etc...

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

P+R másik érdekessége a bringás P+R. Jelenleg hazánkban erre még nem gondol a városi közlekedés szervezés. Elgondolkozok, amikor látok a HÉV megálló korlátjának lakatolva pár bringát.
Ugyanis tömegközlekedéssel a gerinc jól lefedhető, de a ráhordás macerás (ritkább buszok, stb.). Ez esetben mi sem egyszerűbb, mint odatekerni a vasút/HÉV/metróállomásra, kamerázott bringatárolóban lerakni a bringát és a tömegközlekedéssel be a munkahelyre. A kamerás örzés hazánkban sajnos alapvető igény egy ilyen megvalósításánál.

Autós P+R: Budapest esetén a ritka megállós, ezáltal gyors gerincjáratot már az M0-ás autópályától kellene indítani és így oda ki lehetne rakni a P+R parkolókat. A városhatárig járó HÉV-et is értelemszerűen ahol közel van, az M0-ás P+R-ben végződtetni.

A kamerás örzés hazánkban sajnos alapvető igény egy ilyen megvalósításánál.

A kamerás örzés hazánkban is sajnos alapvető igény...

Ftfy.

Jó lenne, ha globális problémák csak magyar problémaként beállításáról mostmár végre leszoknátok.

Ennek pedig érdekes okai vannak. Oké, hogy lopás mindenhol van. Kérdés a mértéke, motivációja, lehetősége.
Amikor Németországban teltek a mindennapjaim, akkor ott elgondolkoztam. Amikor az ottani kisember keresete mellett 50 EUR egy egyszerű használt bringa (= bagóért van) és csak kerékpárlevéllel tudod eladni ... szóval nem volt érdemes ott erre üzletszerű bringalopást építeni.

Az elhagyatottnak tűnő bringákat az önkormányzat felcimkézte és ha a tulaj nem szedte le a cimkét néhány hónap alatt sem, akkor begyűjtötte. Az önkormányzat volt egyedül jogosult arra, hogy a gazdátlan bringának új kerékpárlevelet állítson ki és így a használtbringa kereskedőnél ismét forgalomba hozza.

A P+R a legnagyobb átverés. (annak követelése pedig főleg). Naponta hány ember ingázik az elővárosból Budapestre dolgozni? (becslésem szerint úgy 100-200 ezer, de lehet, hogy alulbecsültem a számot). Na most ha ennek a tömegnek a fele hajlandó lenne letenni az autót Bp. határánál (vagy metró körzetben, stb), az ugye annyit jelentene, hogy összesen nagyjából 250-500 ezer négyzetméter terület kéne parkoláshoz - nyilván nem egy helyen, de viszonylag jól koncentráltan. Ha ezt bárki komolyan gondolja....

Nem, a nagy parkolók helyben kellenének a vasútállomás/HÉV állomás/buszpályaudvar környékén, hogy már onnan tömegközlekedéssel jöjjön az, aki Bp-re jön dolgozni.

"P+R bővítés" alatt nem csak azt értem, hogy egy telket körbekerítünk. :)

A carpool lane pl. nem hülyeség, nem véletlenül csinálják sok helyen, ahol ez gondot okoz. Vagy például amit te mondtál: 

Nem, a nagy parkolók helyben kellenének a vasútállomás/HÉV állomás/buszpályaudvar környékén, hogy már onnan tömegközlekedéssel jöjjön az, aki Bp-re jön dolgozni.

+1, teljesen jól látod, pontosan ezt jelenti a P+R, amiről eddig beszéltem. :D

Remelem nem ram gondoltal "tiltsák be!" környezetvédő" mert ilyet nem mondtam, viszont valoban figyelek a kornyezetre. Nemcsak a fovarosban nincs megoldva a parkolas de az agglomeracioban sem. Es ahogy mar emlitettek uk-ba sem parkolhatsz ahol akarsz, a dugodij is jo dolog, itthon is johetne, nekem beleferne hogy ne rabolja a zidomet a sok kedvtelesbol kocsikazo. Azert ez pedig egy kicsit tulzas "Kozteruleten ingyen tarolt magantulajdon elvaras meg szerintem kimeriti a "mi van?" faktort," Ez nem ingyen van! Mivel utadot fizetsz igy jogod van hozza felteve ha van biztositas es muszaki vizsga az autodon. Viszont ezen is lehetne dolgozni, mert egyszeruen a sok ingyenelo feljon a varosba lerakja a vasat orakra es nem tudok a hazam elott parkolni hanem odebb valamelyik masik utcaba es ez tortenetesen bosszanto egy bevasarlas soran. Itt is be lehetne vezetni hogy az parkoljon ott aki rezidens, tobbiek meg keressenek egy kozeli P+R parkolot. :)

Szerkesztve: 2020. 09. 02., sze - 23:59

A következő ferdítést kérik nem komolyan venni. ;-)

Itt a hupon visszatérő motívum a linux vs windows vita, ahol mindig előkerül néhány "tiltsák be!" opensource védő. Ilyenkor általában az az álláspontom, hogy először legyen alternatíva (használható asztali környezet, egységes hang kezelés, stb.), és utána lehet tiltásról, Artisjusról, stb. beszélni. Persze sokan windows-oznak kedvtelésből, de a többségnek a reggeli windows boot-olás nem szórakozás, hanem próbálkozás, hogy megoldjanak egy problémát.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

Én már rég elköltöztem Budapestről. Élvezettel nézem, hogyan zajlik a balliberális emberkísérlet.

Szerkesztve: 2020. 09. 03., cs - 21:50

ÁÁá szerintem ez nem így működik. Ha az ideális belépési pontra várunk, amikor az autó letételére kényszeríthetőek az emberek, akkor az sosem fog eljönni. A olyan kaotikus állapot miatti felháborodás indukálhat csak változást, amikor kénytelenek letenni az autót, de az így előállt káoszból komplikáltabb/előnytelenebb visszatérni az autóhoz, mint az alternatívát megvalósítani. A bringázás ilyen értelemben hülyeség, sosem volt igazi alternatívája a tömegközlekedésnek. Bringázni addig jó csak, amíg mások autóznak meg BKV-znak - pont ez a lényege. Ha mindenki bringázni kezdene az kész katasztrófa lenne. 

Nagyvarosban a leggyorsabb kozlekedesi forma a bringa. Falun megint jo, mert minden kozel van. Ha mindenki bringazna, akkor az infrastrukturat is olyanra alakitanak (nem egy kerekparnyi savot festenenek az autout szelere, hanem tobbet, nem nagy befektetes).

Persze van hatranya es korlatja is: ha nincs elektromos rasegites, a szintkulonbseg bringan a legrosszabb. A csomag merete korlatozottabb, idojarasfuggo, nehezebb jol lezarni.

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Mas europai nagyvarosokban (foleg Hollandiaban es Daniaban) miert mukodik? Miert nem eleg azt lemasolni? Indiaban is eleg sokan bringaznak, pedig ott nem ennyien laknak. Ha nem is biciklivel, de robogoval mukodik tobb orszag kozlekedese DK-Azsiaban (ezek kozul Vietnamot meg Indoneziat probaltam), ott megint eleg sokan laknak, nem latom akadalyat, miert ne lenne skalazhato.

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Hollandia, Dánia elég lapos, nem probléma a tekerés. Pesten se az, hiszen az is sík, de aki Budára ingázik, annak már nem annyira kényelmes tekerni.

Időjárásról nem is beszélve. H-D ha jól tudom elég enyhe időjárással rendelkezik, míg Mo.-n azért bőven vannak mínuszok, meg 30+ fokok is.

Tény, hogy nem áthidalhatatlan, de 1-1-ben párhuzamot vonni nem igazán lehet.

Majd ha 20 évig bringázok Delhiben is, akkor majd tudok róla nyilatkozni, hogy ott működik-e v. sem, és ha igen akkor miért. Hasonlóképpen Hollandiával és Dániával - ahol szintén nem bringáztam még, sőt még csak nem is jártam.  De bírom, h olyanoknak van elképzelésük, akiknek bringa segge alatt legfeljebb Skoda Super B és a városháza között volt PR célokból v. éppen sosem, pl Karácsony és Puzsér!  Elképzelni bármit el lehet, és még skálázhatod is, ahogy akarod! Tök jó, meg is van oldva a probléma, ugye? Most már csak végig kéne nyomni pár téli szezont 0 fok közeli hőmérsékletben, latyakban, meg elszenvedni pár balesetet, megúszni gázolást - meg begyűjteni a hasonszőrű ismerősök tapasztalatait is (mesélhetnék számos horror sztorit, amiknek vége hosszas kórházi tartózkodás és rehabilitáció lett, pedig igazán profi és gyakorlott emberekkel történt és teljesen vétlenek voltak)  - aztán hamar arra álláspontra jutnál, hogy az elképzelés meg gyakorlat az két külön dolog.  Mondjuk képzelj már egymillió kétes műszaki állapotú biciklit! És ahogy ezeken ülve bénábbnál bénább és fegyelmetlennél figyelmetlenebb emberkék keresztezik egymás útjait! 

Már csak a járművek tömege és sebessége okán is, átlagosan biztosan kisebb méretű sérüléseket lehetne egy csak bringás forgalomban szerezni, mint a jelenlegiben. A helyben termelt légszennyzés szintén elég jelentősen eltér.

Én kb. 15 éve tekerek BP-en, általában a hóig nyomom, az eső és latyak nem zavar. Kisebb sérülésekkel megúsztam az elmúlt időszakot, de nem is úgy figyelek, ahogy az átlag szokott. Láttam Pekinget (ma: Beijing) kb. 30 évvel ezelőtt, amikor már bitang sokan lakták, de gyakorlatilag csak kerékpáros volt a 4 Bajcsy széles úton. Van hova fejlődnünk (filmen láttam azóta ugyanazt a terepet tele autóval - no az a horror).

Olvastam egy cikket (most nem keresem elő), ami azzal foglalkozott, hogy adott városban bevezettek korlátozásokat, autómentes (kerékpár, tömegközlekedés, egyéb) közlekedés prferálását, és egyből jött a felháborodás, aztán pár év múlva már szinte mindenhol népszerűvé vált az intézkedés, és a korlátozás meghozóját újraválaszottták, népszerűbb, mint valaha, stb. Nyilván van ellenpélda is, a cikkírónak nem az volt az érdeke, hogy azt is bemutassa. Nekem az jött le ebből, hogy egy-egy ilyen intézkedést nem a meghozatalakor (vagy utána pár héttel) kell megítélni, hanem mondjuk egy évvel, hogy a lakosság a pozitív és negatív hatásokat egyaránt meg tudja ítélni.

Korábbi példákat nézve (csak szimplán itt Budapesten): én emlékszem, milyen volt régen a Ráday utca, és látom, hogy milyenné vált a forgalomcsillapítás után. Egyértelműen jobb lett, Hasonlüképpen a belső Ferencvárosi részben, ahol most alig vannak autók, egész élhetővé lett a városrész a szűk utcák, zsúfoltság ellenére is. Ezek alapján személy szerint drukkolok a forgalomcsillapításnak, de persze ez részemről erősen torz nézőpont, lévén ahhoz a kisebbséghez tartozom, akinek sose volt autója (és nem is lesz).

Szerkesztve: 2020. 09. 14., h - 11:23

Ma végigmentem az új verzión a Blahától a Petőfi híd felé. Az előző jobb volt, amikor végig egy sávot elvettek az autósoktól. Akkor láttak. Most nem látnak, mindegy, mennyire világít a lámpám. Az egyik beáll kereszbe, mert kanyarodnia kell, de a gyalogosokat mégsem vasalhatja ki.... következő épp csak nem üt el és nyom rá az elsőre, mert neki kanyarodnia kell, nehogy már a járdáról jövő biciklisáv bármit is számítson. Ezért életveszélyes a bicikliút meg az osztott gyalog-kerékpárút. Inkább ne legyen semmi, akkor ha esetleg lassabban is, de biztonságosan lehet haladni.

Beszélgetés a bicikliutakról https://www.youtube.com/watch?v=y81EoCH4m_o

“May have been the losing side. Still not convinced it was the wrong one.”
"The clitoris has 8,000 nerve endings and still isn't as sensitive as a conservative man on the Internet"