MassVentil Project - Tömeg-lélegeztetőgépet fejlesztenek az Óbudai Egyetem kutatói a koronavírus elleni védekezéshez

Címkék

Küldetésünk egy moduláris tömeglélegeztető rendszer működő prototípusának kifejlesztése, amelyet krízishelyzetben nagyszámú, kritikus állapotú koronavírus beteg egyszerre történő lélegeztetésére lehet használni. A COVID-19 járvány idejére a terveket és eredményeinket ingyenesen bocsájtjuk az azokat a gyakorlatban felhasználni kívánók rendelkezésére.

Olyan lélegeztető gépet tervezünk, amely egyszerre akár 5-10-50 esetleg még több ember lélegeztetését is meg tudja oldani, védi az egészségügyi dolgozókat, és akár kórházon kívül, ad-hoc táborokban, csarnokokban is üzemeltethető.

Részletek az Óbudai Egyetem honlapján és a projekt oldalán.

Hozzászólások

A fo kerdesek, mint oly sok mas esetben:

1. Mikorra? (Pesszimista es optimista becsles szerint)

2. Azutan mikorra hany darabot tudnak legyartani?

Aki uzemeltetni fogja, annak egyebkent is leteznie kell (mar most) - ha 1x10 vagy 10x1 beteg van akkor is.

Az OK, hogy nem a hardware a legnagyob problema, de ez akar koltsegtakarekosabb is lehet. Jelenleg ha jol ertem, keves lelegezteto gep van, ahhoz kepest, hogy a koronavirus miatt mennyi kellhet. Persze lehet annyit rendelni, hogy eleg legyen, de ha kifut a virus, megint (remelhetoleg) eleg lesz a jelenlegi mennyiseg. Es akkor ott lesz a korhazak nyakan tobb tizezer gep amit tobb milliardert megvettek. Tehat ha ezzel lehet a koltsegeket csokkenteni akkor netto nyereseg.

/sza2

Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar

De nem létezik, nincs arra kapacitás, hogy tömegesen kezeljenek embereket intenzív ellátásban. 

Ez egy hobbi projekt, valószínűleg kész termék sem lesz belőle sohasem, tömeggyártás pedig még inkább nem.

Ugyanúgy soha, vagy értelmetlenül hosszú idő után lesz magyar gyógyszer vagy vakcina. 

Amugy ez az egesz rendszer csak annyi hogy par parametert kozpontilag allitanak be, paratartalom homerseklet, ami kb mindenhol lehet ugyanaz, de attol meg kellenek az egyeni lelegeztetogepek, szoval nem 5-10-50 embervan 1! gepen.

"A mi megoldásunk egy központi gázelvezető rendszerből és egy kisebb pácienshez dedikált személyi lélegeztető gépből épül fel "

 

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

OK, valami olyasmit én is érzek ebben a projektben, hogy az aktuális helyzetet meglovagolva az OE megpróbálja bizonyítani önnön jelentőségét, de lássuk be, mai formájában a tudomány sokszor tényleg nem egyéb, mint a showbiznisz egyik ága.

Szóval még ha tényleges termék nem is lesz belőle, marketingnem nem rossz. :-)

A "szegény családoknak" osztogatott karácsonyi ajándékcsomag is csak marketing. De azért még valóban hasznos számukra. 

Amikor több beteg lesz mint lélegeztetőgép, az ilyen félmegoldások is sokkal jobbak a semmilyen lélegeztetőgépnél. Tényleges termék a járvány elmúltával azért lehet belőle, mert levonják a tanulságot: szükség van nagyságrenddel nagyobb lélegeztetőgép kapacitásra mint ami "békeidőben adott". De az ilyen megoldásnak gazdaságosnak is kell lennie, amit évszázadonként csak néhányszor kell használni. De akkor kell. 

Maga a szóban forgó fejlesztés lehet ugyan hasznos, de hosszú távú tanulság olyan értelemben, ahogy azt te gondolod, biztosan nem születik belőle. Egyetlen rendszer vagy gazdaság se tartalékol hosszú távon olyasmit, amire évszázadonként egyszer van szükség, vagy legalábbis nem ez a jellemző pont azért, mert - mint írtad - nem oldható meg gazdaságosan.

Bár békeidőben mi emberek mindenhatónak tűnhetünk, ekkora feladatok megoldására nem lehet törekedni. Ha nem így lenne, Afrikában már régen nem lennének éhezők.

A te elképzelésed szerint eleve orvosból is legalább tízszer ennyit kellene képezni és folyamatosan foglalkoztatni (!), ami az orvostársadalom számára egy évszázadig kb. egynapos munkahetet jelentene cserébe azért, hogy 100 évente egyszer pár hónapig ingyen túlóráznak. Ezt nyilván te se gondold komolyan.

Nem tudom, a kacsintás pontosan mit jelent, de pont a hozzászólásod fölött írtam le gyakorlatilag ugyanezt (nem tudtam erről a BBC cikkről).

Amit hosszan tárolnak, az tulajdonképpen nincs, mert nem fog vele senki foglalkozni.

Ad némi hamis biztonságérzetet és lehet vele akár szerencséd is, mint ebben az esetben, de ennyi.

a cikk következtetése az, hogy egy csomó erőforrást és eszközt 'pazarolunk'. ha jól tudom nincs kvázi hadi gazdálkodás -még-, pláne nem itthon, amikor 'mindent kizárólag az ügyért', de rengeteget lehet gyorsítani ilyen apróságokkal, ha nem megyünk be az erdőbe. Pl megkeresni a gépeket amire a gyártó azt mondja, hogy hasznavehetetlen és megpróbálni kezdeni vele valamit. Nem azt mondom, hogy megoldás, ha mindenki DIY lelegeztetőkép barkácsolásba kezd otthon, csak hogy rengeteg egyéb kis apró alprobléma is van amikre a megoldást nem mástól kell várni, hanem lehet önállóan aktívan cselekedni... 

https://goo.gl/muWzKz (digitalocean)

Egy hete írták valahol, hogy egy kanadai anaszteziologus is ilyet fejleszt. Valszeg ő se látott még ilyet. Amúgy ő is egy régi jutub videóban beszélő orvostól kapta az ötletet.
Meg is van a cikk

Elon Musk is elismerően bólintott

http://www.borsonline.hu/aktualis/elon-musk-is-elismeroen-bolintott-egy…

" A "sufnituningolt" gép egyetlen hátránya, hogy a pácienseknek nagyjából hasonló tüdőkapacitással kell rendelkezniük "
" a 2017-es Las Vegasi lövöldözésnél volt szükség hasonló megoldással növelni az ellátókórház kapacitását. "

Ami mondjuk egy lovoldozesnel megoldhato arra a par orara, de amikor egy elhuzodo betegseg miatt elkezdenek a betegek parameterei szetcsuszni, kizartnak tartom hogy 2 embernel tobb legyen egy gepen, egyszeruan annyira mas beallitasok kellenek.

"You can hide a semi truck in 300 lines of code"

na ez az igazan beteg 5tlet!

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

> Mondja a 10 millió anaszteziológus szakértő, IS, egyike.

 

Ez csak termeszetes, hogy az ember gondolkodik a probleman.

 

> Milyen beteg ötlet már a busz, amire 125 ember is felfér,

Allsz is a megalloban a.buszra varva.

Kicsit mas lelegzetvisszafojtva varni a "levegobuszon", hogy hozzad is eljusson.

 

Ha mar ugyis mesz a korhazba az ironiadetektort is javittasd meg.:)

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Hasonlattól függetlenül, zöldekre rájár a rúd mostanában. Azaz csak a valóság falai omlanak rájuk. Közösségi közlekedés komoly kockázati tényező, ennél is fertőzőbb járványnál használhatatlan. Az egyéni autózás a megoldás a közlekedésre. Műanyag csomagolóanyagok nélkül bajosan lehetne tömegesen élelmiszereket biztonságosan csomagolni. 

Közösségi közlekedés komoly kockázati tényező,

Most éppen. Persze az autó, lehetőleg max csak 1 személlyel, a vezetővel nagyvárosban jobban gyógyítja az asztmát, mint a kékestetői szanatórium.

A  magas szálló por koncentráció, magyarra lefordítva a dizel kipufogógázok  koromszemcséi meg a légutakat is tiszticcsa.

Közösségi közlekedést hagyjuk meg a hanyatló nyugat ópiumának.

15 város, ahol már elkezdték az autókat kitiltani az utcákról

Madrid

2020-tól még tovább fogják szigorítani a szabályokat: semmilyen gázüzemű és dízelautó nem lépheti át a város határát.

https://forbes.hu/a-jo-elet/15-varos-ahol-mar-elkezdtek-az-autokat-kiti…

Figyelemreméltó, hogy mindenhol a dizelautókra szálltak rá.

"Az Egyesült Államok legnagyobb városa még kissé le van maradva az európaiaktól, de a kontinensen még mindig előremutatónak számít az autók szabályozását tekintve."

LOL!

Az Egyesült Államok még le van maradva az európaiaktól a 8-bites környezettudatos számítógépekre való áttérésben. Európa nagyvárosaiból bezzeg kitiltják a környezetszennyező és bitpazarló 64-bites architektúrákat. 8 bites cpu és pár kilobyte ram mindenre elég. A túlzott igényekről meg tessék lemondani.  

Tök jó, hogy itt még csápolnak is Európa technológiai hanyatlásának. Az évtized végére majd bringázók tömegei fognak izzadni Európa nagyvárosaiban, mint Pekingben a 80-as években. Közben Pekingben már a takarítók is klimatizált modern villanyautókban fognak repeszteni a több szintes  autóutakon. 

Amerika legalább nem sietteti a folyamatot. 

Szerkesztve: 2020. 04. 02., cs - 22:22

mindjárt jönnek az arduino-s megoldások :) azért meg kell nézni, tényleg legyen felrakva az a watchdog timer... :D

Az olaszoknál meg búvárszemüvegből csináltak lélegeztető maszkot :-) Ebből a pár éve divatos egész arcos változatból.

Szomorú, hogy nem állunk sokkal jobban egy világjárvánnyal szemben mint 100 éve a spanyolnátha idején. Esetleg annyival jobb a helyzet, hogy 3D nyomtatóval lehet lélegeztetőgéphez alkatrészeket nyomtatni, meg lehet 100 éve max valami kézi vagy kurblis pumpa volt nem gépi lélegeztető.

Azért az ötletnek nem elvetendő része, hogy a betegek kilégzése nem az ápolókkal közösen használt légtérbe kerül. - Mondhatnám, eddig ez miért nem jutott eszébe senkinek? Az a veszélye azért megvan, hogy a gép v. a szünetmentes és az agregátoros vészindítás meghibásodása esetén, mondjuk megy a "levesbe" egyszerre 50 lélegeztetett beteg. - (Nem szeretnék akkor ott, egy ilyen helyzetnél problémamegoldó lenni.)

Ha már a tápellátás került szóba.

Kézzel kellett lélegeztetni egy koronavírusos beteget Pécsen a Koronavírus Ellátó Központban, miután áramkimaradás miatt leállt egy lélegeztetőgép – értesült az RTL Híradó. Forrásuk azt is elmondta, hogy az egyik ápoló megsérült az áramkimaradás során.

Az egyetem az RTL kérdésére megerősítette a történteket. Azt írták, egy egyágyas szobában történt az eset, rövid ideig volt csak áramkimaradás, a hibát egy zárlatos tápkábel okozta

Forrás: https://www.pecsma.hu/top/kezzel-kellett-lelegeztetni-egy-beteget-mert-leallt-egy-lelegeztetogep-pecsett/

Szerkesztve: 2020. 04. 03., p - 17:16

Érdekesség:

https://totalcar.hu/egester/2020/04/03/egester_384/

A professzor szerint itthon csak invazív lélegeztetést fognak alkalmazni (végig altatják a pácienst, tehát nem az, amit az olasz videókban láthattál), mert a non-invazív túl sok aerosol képződéssel jár.