Autógumi zaj / decibel

Fórumok

Autós téma. Mert tudom, hogy ehhez mindenki jól ért ;)

Az autómon 205/40 R17 méretű abroncsok vannak. Barum Bravuris 3. Nem egy csúcsminőség, árban fele kb. egy Michelin-nek. Olyan is. A üzemanyag-hatékonysága ebben a méretben "E", nedves tapadása "C", vagyis tényleg nem túl combos, de ezzel nem volt gond az elmúlt 3 évben. Ami viszont nem tetszett benne, az a papíron 72 dB-es zajszintje. Vagy nekem van érzékeny fülem, vagy tényleg rohadt sok ez. Nyilván tudom, hogy a zajszint függhet csillió mindentől: a burkolat minőségétől, a kasznitól, a terheléstől, az abroncsnyomástól, abroncsszélességtől stb. Ezeket kivehetjük a képletből.

Ami érdekelne, és elsősorban első kézből származó tapasztalatok érdekelnének:

  • a kisebb dB értékű abroncsok tényleg sokkal halkabbak lennének? (azaz, ha 72 dB-es helyett 68 dB-est veszek, ami ugyan nem látszik nagy különbségnek, de figyelembe véve, hogy a dB logaritmikus, elvileg jóval halkabb kell legyen)
  • van bevált, kifejezetten csendes típusú abroncs az emberi léptékű kategóriában (aminek darabja nem 100 ezer)? Ha van, melyek ezek?
  • érdemes ezzel egyáltalán foglalkozni?

Itt most ez itt nem is annyira autógumi topik, hanem inkább zajterhelés, mérés vs. valós érzékelés stb. topik. Lehet, hogy nem is a dugattyúfejűek lennének a jó válaszadók, hanem inkább akik hangméréstechnikával vagy audio mérésekkel, elmélettel foglalkoznak.

Hozzászólások

"ha 72 dB-es helyett 68 dB-est veszek, ami ugyan nem látszik nagy különbségnek, de figyelembe véve, hogy a dB logaritmikus, elvileg jóval halkabb kell legyen"

Tudomásom szerint az emberi hangerő érzékelés is logaritmikus, tehát a 68 dB "érzésre" nem lesz sokkal halkabb a 72-nél.

Nem biztos, hogy erről pont egy fórumon érdeklődve fogsz valós képet kapni.
Ahogyan létezik olyan ember, aki szerint az aranyozott hdmi kábellel szebb ("élesebb", "kontrasztosabb", "színhűbb", stb...) a kép a TV-jén, meg olyan is, aki meg van róla győződve, hogy a hangfalkábelei csak egyik irányban "szólnak szépen", megfordítva már olyan "sokol rádiósak", úgy biztosan találsz majd olyat is, aki szerint a 68 dB-es abroncs "sokkal csendesebb" lesz, mint a 72dB-es. Szerintem ez egy olyan dolog, amit ki kell próbálni.

Hello. Rengeteg az a "kis" különbség. Fele olyan hangosnak érzed!
Nekem a téli gumim hangos, és mindig meglepődök mikor télen felteszem, hogy mennyivel hangosabb. Persze a halkabb nem ilyen élmény mert pillanatok alatt megszokja a tudat, hogy ez ilyen.

(Wiki-ből)
"−3 dB ≈ ½ teljesítmény

Egy ±3 dB-es szintkülönbség nagyjából kétszeres/fél teljesítményt jelent (a pontos arány valójában 1,995). Ezért van az, hogy a szabályt a akusztikus és hasonló berendezésekre általánosan használják.

Egy másik sorozat az 1, 2, 5, 10, 20, 50 … . A sorozat tagjai közötti különbségek nagyjából megfelelnek a logaritmusuk közötti különbségeknek. A pontos értékek 1, 2,5 4,4 ,10 … lesznek.

A decibelre való átszámítást gyakran egyszerűsítik a "+3 dB kétszeres teljesítmény, illetve 1,414-szeres feszültségarányt jelent", és a "+6 dB négyszeres teljesítmény, illetve kétszeres feszültségarányt jelent" szabályokra.

A legtöbb esetben a fenti becslés elfogadható, de nem pontos. Az előzőekből már látható volt, hogy a decibelt úgy határozták meg, hogy +10 dB "tízszeres teljesítményt" jelent. Ha ebből számítjuk, akkor a +3 dB esetében a teljesítményt 103/10-el kell szorozni. Ez teljesítmény viszonyban pontosan 1,9953, vagyis kb. 0,25%-kal különbözik a "kétszeres" értéktől, ahogyan azt feltételeztük. A szintkülönbség +6 dB-nél 3,9811, vagyis kb. 0,5%-kal tér el a 4-től.

Azonban nagyobb decibel értékek esetében a "lineáris" arány szerinti átszámítás nem ad megfelelő eredményt. 120 dB esetében például, ha elvégezzük a korrekt arányszámítást, akkor a 1012 vagyis egy billiót kapjuk eredményül, ha viszont a 2120/3 = 240 = 1,0995 × 1012 képletet használjuk, akkor láthatóan 10%-os a "becslés" hibája. "

Érdekes lenne tudni, hogy az abroncsgyártók által megadott dB értékeket hogyan, milyen körülmények közt mérik. Pl. milyen terheléssel, milyen autón, mekkora sebességnél, milyen felületen stb. Azért lenne jó ezt tudni, mert csak akkor van értelme a megadott értékek összevetésének, ha a mérési körülmények pontosan ugyanolyanok.

--
trey @ gépház

Gondolom itt húznak maguk után valami utánfutót amin 1m távolságban szélmentesen van egy mikrofon? Valahogy így képzelem el. Aztán átlagolnak.De valóban így lenne értelme.
Mondjuk EU kicsit elnagyolja:

"3. A külső zajszint összehasonlítása

Az ábra a gumiabroncs zajszintjét mutatja decibelben (dB). A 3 zajszint jelből álló piktogram azt mutatja, hogyan viszonyul ez a szint a jövőbeni európai határértékekhez. A gépkocsin kívül hallható zaj nem feltétlenül van összhangban a gépkocsi belsejében hallható zajjal.

3 zajszint jel = magas zajszint, de megfelel a jelenlegi EU-szabályoknak

2 zajszint jel = átlagos zajszint, a jövőbeni határérték és az alatt 3 dB közötti tartomány

1 zajszint jel = alacsony zajszint, több mint 3 dB értékkel a jövőbeni határérték alatt"

https://www.michelin.hu/autogumi/hasznos-informaciok/vasarlasi-utmutato…

Egy biztos, Michelin Primacy HP-t (erősítettet) sose vegyél, most dobtam le az autóról, mert brutális hangja van.
Helyette Nokian WRD4 225/45R17 ment fel, ez teljesen néma téli gumi létére. Az oldalán szerepel, hogy “low rolling resistance”. Mondjuk ezt már le kellett volna cserélnem valami nyárira, de mivel évi 1000kmt megyek, nem high prio. Lehet megérné Nokian irányba nézelődnöd.

nem is olyan rossz gumi ez:

https://www.youtube.com/watch?v=Eg1vVtT01b8

btw, van a neked kellő méretben? ritka méretnek tűnik ez. én itt szoktam nézni:

https://automax.hu/dunlop-sport-maxx-rt2

erre is vetnék egy pillantást:

https://automax.hu/goodyear-eagle-f1-asymmetric-3

de én nem hallom hogy halk-e mert ha nincs kánikula a tetőablak nyitva van, egyébként meg a remus elnyom mindent :o

illetve másik kocsimon goodyear efficientgrip volt, az se rossz.

"btw, van a neked kellő méretben? ritka méretnek tűnik ez."

Van.

"ritka méretnek tűnik ez. én itt szoktam nézni:"

Nem olyan ritka, minden nagyobb gyártó gyárt ebben a méretben. Az autómhoz 17"-ban ez a TÜV által ajánlott méret.

A Goodyear is jónak néz ki. Az is 67 dB. Utánanézek. Ez el is kerülte a figyelmem. Köszi.

--
trey @ gépház

Az előző gumimat még úgy vettem hogy nem volt hozzá EU-s plecsni, a mostanit meg úgy vettem hogy ha nem is a leghalkabb, de legalább középmezőnyben legyen a zajmértéke. És sokkal-sokkal halkabb a réginél. Ez halvány infó, de nekem ez azt jelenti hogy igen, számít a ráírt érték.

--
debian,libreelec,openmediavault,ubuntu,windows,arch,lineageOS
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

16 egyebkent azonos meretben miche van fent 66 decisnek mertek mondani, nem is tudom milyen lehet azert mert a menetszel es a motorhangon keresztul nem is hallani. AA osztaly.
Egy E kategorias traktor gumitol ne nagyon varj el csendesseget, nagy osszefugges van koztuk a "zaj" az atalakult folosleges energia ami a minta es a gumi deformalodasa vagy annak nehezsege hianya okoz.

A fagyi itt nyal vissza a szep a nagy kerek, de aztan megy a siras ha gumit kell ra venni.
17 meretben 60+ korul dobaljak, ami 16 meretben 22 volt. Kerek valasztasnal elsokent a merettablat es az arakat utottem fel, azonnal kukaztam a trendi 18 colleres upgradet.

Neked emlekeim szerint a legnagyob bajod ugyis az oregedes lesz, azzal a minimalis futasteljesitmennyel amivel hasznalod a jarmuvet elkopni jo ideig nem fog.

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

"A fagyi itt nyal vissza a szep a nagy kerek, de aztan megy a siras ha gumit kell ra venni."

Nincs itt semmiféle sírás, ha indokolható, szívesen fizetek érte többet. A semmiért nem. Ezért volt a kérdés. Egyébként nem úgy kell ezt elképzelni, hogy a jelenlegi zaj nagyon zavaró. Akkor nem vártam volna vele 20 ezer kilométert. Inkább úgy, hogy valamikor aktuális lesz a csere és akkor miért ne javítanék ezen is? Szeretek a tökéletes felé haladni :)

"Neked emlekeim szerint a legnagyob bajod ugyis az oregedes lesz, azzal a minimalis futasteljesitmennyel amivel hasznalod a jarmuvet elkopni jo ideig nem fog."

Mérget ne vegyél rá. :) 20 ezer kilométer után az elsők minimálisan a kopásjelző felett vannak. Van benne még esetleg 5-7 ezer szerintem.

--
trey @ gépház

http://karikasostor.hu - Az autentikus zajforrás.

Az nagyon durvan szar lehet. Normalis gumi ennek 2x siman elgurulja.
75k utan most kellett kidobni a gyari dunlopot.
Igy szamolsz, akkor az az abroncs fajlagosan nagyon draga darab.

Sokat jarok bringaval, rovidebb 30-50 kms tavokra, igy autoval csak olyan 30k evi futas megy.
2 eves a miche es meg nincs a jelzon.

A sirast altalanossagban ertettem. Megveszi a hulyegyerek a 20 22 colleres kereket a batarra, aztan sir, amikor egy garnitura csere 5-600k meg jarnak a tukorradialokon es megy a csodalkozas ha nem maradnak az uton.

https://automax.hu/autogumi-kereso?autogumi=0&s%5B%5D=summer&w=205&h=40… alján a valtóméretek, mindegyik ritkább fajtának tűnik, szemben a 195/65R15, 205/55R16, 225/45R17-el. Nem tudom hogy ezekre át tudnál-e állni.

Halkabb lesz jóval a 70dB alatti gumi, érdemes olyat választani ami halkabb, a tapadás után én ezt veszem figyelembe.

Érdemes (az életben egyszer) utánanézni az üzemanyag hatékonyságnak, nem olyan nagy a különbség a legjobb és a legrosszabb között, valamint azt nehezebb a gyártónak összehozni hogy jól guruljon (kis kopás, kis fogyasztás), de jól is tapadjon.

A Barum ha jól tudom Continental másod márkája (látszik, az is 70dB fölötti), ~10eFt a különbség, az kb 500Ft havonta 6 évre a prémiumabb gumi.

Az autó zajcsillapítás rákfenéje, hogy ha valahol elveszel, akkor lehet előjön máshol, azaz a hangos gumi eddig elnyomott egy kis idegesítő szél- vagy motorzajt. Majd a csere után meglátod (hallod), de pár hét alatt úgyis megszokod.

Fenti listában a paraméterek alapján a Fulda(Goodyear)/Falken(Sumitomo

Nem szeretnék méretet váltani. Volt egy cikk valahol, ahol kijött, hogy a keskenyebb gumi nem feltétlen halkabb.

Annyira azért nem zavaró, hogy méretet váltsak. Én vagyok maximalista :) Első körben gumit cserélek, lassan úgyis aktuális.

Üzemanyag hatékonyság gazdasági oldala nem érdekel, a hétvégén mentem 400 km-t, 4,8 liter átlagfogyasztással. Azt hiszem, ezen nincs mit optimalizálni.

--
trey @ gépház

Nekem a téli és a nyári is 69 dB-es. A téli hangosabb. Lehet, hogy a hozzáillő körülmények között csendesebb volt – nem tudom, nyár eleje körül cseréltem.

:)