A mechanikus karórában motorrugó által leadott forgatónyomaték hajt egy többszörös áttételes, fogaskerekes szerkezetet, melyben átlagban legalább két kitüntetett fogaskerék tengelyére-csapjára vannak feltéve a mutatók. A motorrugó lehet kézi húzású, vagy a csuklód mozgására önmagát felhúzó automata megoldás. Mindkettő régi és bevált, kiforrott technika. A népnyelv ellenére túlhúzni nemigen lehet egyiket sem: az elsőhöz elég komoly erő szükségeltetne, a második eset a végtelenségig húzható, mert a maximális felhúzási pozíció után egy kuplungszerkezet a rugó feszítése nélkül engedi tovább ütni a kalapácsot vagy forogni a rotort. Így a korona (húzó pozíciós) tekerése is büntetlen marad. A felhúzott szerkezet kontrollálatlan kipörgését egy gátszerkezettel akadályozzák, amely egésze az óra pontosságát tekintve kulcsszereplő: ez az időzítő alkatrész. A horgonyt vezérlő billegő jobbra-balra fordulását egy hajszálrugó biztosítja, amely piszok módon érzékeny mindenre, akár a környezeti hőmérsékletre, esetenként a mágneses környezetre. Ugyanilyen fontos a billegő tengelyének és csapágyazásának épsége.
A világ összes mechanikus szerkezetéhez hasonlóan nagyon fontos a kenés minősége, mellyel az enélkül törvényszerűen jelentkező kopások, pontatlanság, megbízhatatlan működés megelőzhetőek. Eltérő véleményekkel lehet találkozni a szakemberek részéről: 3 <-> 7 éves peridusok közé lövi mindenki a karbantartás szükségességét, amely természetesen nagyban függ az alkalmazott mechanikai megoldásoktól és a felhasználás módjától is. Szélsőséges hőmérsékleten vagy rendszertelenül használt óráknál inkább akár 3 év alá mozdul a mérleg, más esetben az ellenkező oldalra. A karbantartás teljes szétszerelést, tisztítást, szakszerű összeépítést jelent új kenőanyag bevitelével, végül a szerkezet vibrográffal ellenőrzött beszabályozását, amit a billegő alatti hajszálrugó minimális feszítésével vagy engedésével oldanak meg.
A mechanikus karórák nagyon érzékenyek a mechanikai behatásokra, és a környezet hőmérsékletét is csak szűk skálán tűrik. Alapértelmezett verzió szerint nem nagyon szeretik ha komolyabban megütöd vagy leejted őket, ha meleg vízben úszkálsz vagy a szaunában 80 fokban párolódás után fejest ugrasz a 25 fokba. Ezek előbb vagy utóbb hibát fognak produkálni, ami után javítás következik. Mára nagyon kevesek értenek a javításhoz, főleg ha megbízható és lelkiismeretes munkát keresel. Emellett nem mindegyik mechanikus karóra javítása gazdaságos és nem mindegyikhez van alkatrész ill. donor - az alkatrészek legyártását pedig még a lelkiismeretes szakemberek sem fogják bevállalni olcsó és hamisítvány modellek esetén. Ha zsebóra beépítésed van, akkor legtöbbször nem ütésbiztos a billegőtengely rögzítése, így egy leejtett "zsebóra" általában billegőtengely törött lesz. Ha az órád megütöd a koronánál, akkor az megint más problémát fog jelenteni. Ha az óráddal váltogatod a forró-hideg környezetet, akkor biztosan lecsapódik valamennyi pára és a szerkezet ismét amortizálódik. Stb.
A vízállóság komoly sarokpont: a számozásba értelmetlen belemennem, de mondjuk a 200m jelölés természetesen nem jelent 200 méterig vízbiztos megoldást. Minőségtől és állapottól függően akár még 5m mélyen is beázik erősebb mozgatásra. De a csavarzáras & tömített korona és csavarzáras hátlap általában árulkodó jelek, hogy ez bizony vizes környezetre van kitalálva. De mielőtt úszkálni mennél vagy merülnél, érdemes az órát megvizsgálni egy nyomáspróba által. Szakembernek kb 5 perc, és ha baj van akkor cseréli a tömítéseket vagy közli, hogy ne merülj. Ennek elmaradásáig bármi van az órádra írva, csak cseppmentesként kezeld.
A nem használt karórák kenőanyagának paraméterei meglepő gyorsasággal romlanak, szóval ha az órád nem volt a kezeden fél éve, inkább kezdj az órásnál. Emiatt ha több karórád van, időnként húzd fel őket és néha arccal felfelé, néha arccal lefelé hagyd, hogy lejárja magát. Automata óra esetén egy óraforgatóval megoldható a leállás nélküli hosszú pihenő: vannak nagyon szép dobozok ilyen céllal.
Ha az órádat levetted a karodról este pihenőre, azonnal ne húzd fel, mert a testedtől felmelegedett motorrugó kissé ridegebb lesz rövid idő alatt: kissé jobban megfeszül, ezzel pedig amortizálod. Automata óráknál ez ellen nem tudsz védekezni. Érdemes napi rutinná alakítani a mindennapi reggeli felhúzást még a csuklóra csatolás előtt. Az óra pontosságát is befolyásolhatod ezzel valamelyest, hiszen kisebb hajtó nyomatékra az óra siet, nagyobb nyomatékra késik, a napi felhúzás pedig nem engedi nagyon leesni a hajtóerőt: átlagosan a járástartalék fele/maximuma között tartja.
Hamisítványok: hangzatosan replikaként vásárolhatod mindet, olcsó szerkezettel (általában valami Unitasra hajazó értéktelen- elnagyolt tömegcuccal). Ezek már kifejezetten a feltűnési viszketegséget szem előtt tartva alkotott órák. Néhány közülük olyan külső minőségben van megcsinálva, hogy igencsak közelről lehet a turpisságot meglátni. Jellemzően a modernebb kivitelű órákat hamisítják, nagyon ritkán fogsz összefutni mondjuk 1960 környékéről származó Omega vagy ilyesmi koppintással. Újabbakkal viszont annál inkább. Rolex, Omega, Panerai stb. nagyban futnak. Én óvatosságra intelek.
A tok anyaga: érdemes acél- vagy valamilyen nemesfém ötvözet tokra törekedni. Időtállóak. A spia vagy más anyagú, majd bevont tokok pár komolyabb izzadós nap után rohadni kezdenek. Sokszor a benne lévő szerkezettel együtt. A fa tokos karóra csak érdekes és poénfaktort hordoz: időtállóságot természetesen ne várj tőle.
Érdemes az órádat néha megtakarítani, nem csak a higiéniai igények miatt. A sarkokba beült dzsuva a fém felületét kikezdheti. A száraz, puha fogkefe szerintem célszerű - egy mikroszálas ruhadarabbal együtt.
Az orosz, japán, svájci karórák között is találni jót és szemetet egyaránt. Néhány kivételtől eltekintve mechanikai tűrésekre jellemzően az orosz cuccok jobbak, pontosságra és precizitásra utóbbiak. A svájci órák esetén nagyon sokszor futhatsz össze ismeretlen márkákkal - hiszen eme iparág csúcsán többszáz brand létezett, melyek közül igazán nagyok is elsüllyedtek néha, vagy "átalakultak". Vannak túlértékelt, felső-kategóriásként köztudatban lévő brandek, pl. hazánkban a Doxa, melyet ha egyáltalán ismernek is külföldön, akkor jómunkásemberként tekintenek rá az átlagok közt és nem prémiumként.
Pontosság: az általad megvásárolható, precíz mechanikus karóra napi akár ~2mp-en belülre hozható. De ez nem így lesz, ha beszabályzáskor az irodai ülőmunkád mellett mért eltéréseket korrigálták több lépcsőben, majd egyik napról a másikra változott az életviteled és immár fát vágsz a tajgán. A tökátlag olcsóóra mechanikus vonalon akár 20-30mp-et is eltérhet naponta, de mint írtam fentebb, ez sok mindentől függ. Egy elit minőségű mechanikus karóra, amit az utca embere ritkán tud megfizetni, egy átlagos kvarcóra pontosságát adja életszerű használati körülmények mellett. Laborkörülmények közt meg is haladja azt. btw egy egyszerű, tömegcikk mutatós kvarcóra általában havi több, mint 15mp-et is eltér a referencia időhöz képest. Bár ez is sok dolog függvénye.
Bocs, ha untattalak. De ha nem érdekelt és végigolvastad, akkor őrült vagy :)
Ha kérdés lenne, próbálok válaszolni, de teljesen szakavatott én magam sem vagyok. Illetve vannak még páran itt helyben, akik otthonosan mozognak a témában.
- kovi blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 3944 megtekintés
Hozzászólások
Szia!
Már amúgyis szerettem volna tanácsot kérni, jókor írtad ezt a blogpostot. :)
Ha már írtad a Doxa-ról azt amit, ilyesmi kinézetű, méretű, max árkategóriájú, karcálló zafír üveges órát keresnék: Doxa Slim Line 105.10.101.10
Tudsz esetleg akkor ehelyett egy jót ajánlani?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
eléggé szubjektív lesz, bármit is mondok és utána is kell nézzek - de ha nem sürgős, szívesen meglesem hétvége felé. egyébként kvarcóráért szerintem én nem adnék 130/140-et, de ha a fenti megjelenést és a paramétereket kell tartani, akkor valami Marvin ugrik be elsőre.
szerk: ez mondjuk egy szép mechanikus, rotoros automata Marvin, ez pedig itt egy kvarc Marvin, hasonló stílusban.
teljesen személyes véleményem: a by Syncron Doxáktól kezdve nekem nem is igazán létezik Doxa. rossz nyelvek szerint mára ott tartanak a sokadik tulajdonos után, hogy valami bérelt lakásban rakják össze a portékájukat.
--
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi! Egyáltalán nem sürgős. :) Ilyesmi letisztult, egyszerű stílusút keresek, legyen pontos és időtálló, ha vigyáz rá az ember.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a linkelt kettőn túl ennyiért szakembertől vásárolható teljesen felújított (RND) öreg modell, igazi mesterművel a tokban.
--
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Értem, köszönöm!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
+1 és nagyon kösz, kellemes összefoglaló :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
szép összefoglaló, köszönjük!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon jo cikk, raadasul abszolut laikuskent is olvasmanyos, konnyen ertheto. Koszonom.
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jó leírás!
Ha egy automata óra kézi felhúzója üresben forog, valószínüleg túlhúzás miatt, annak mi baja lehet?
Nem lehet vele az idöt meg a dátumot sem állítani.
Köszi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Eltörhetett a kulcs - vagy épp a kulcskerékkel nincs összezárva a kulcs. Ha semmilyen munkára nem fogható, semmilyen állásban; miközben nem tudod kihúzni úgy, hogy a kezedben maradjon a korona akkor szerintem nem zár a helyére rendesen. Általában van egy pici horony a végük felé, mely egy karos mechanizmust tol-húz a megfelelő állásban. Ez a kar leeshetett, eltörhetett, végállásba pattanhatott stb.
Ha ki tudod kihúzni a koronát teljesen-kézbenmaradósan akkor viszont nagyobb eséllyel van bibi, talán a kulcs törését is láthatod. Ez főleg az olcsóbb óráknál szar helyzet: ahhoz nemigen lehet találni "kulcsot", és ekkor az órásmesternek reszelnie kell egyet nulláról vagy valami hasonló formából, majd -ha századra okés- akkor összegyógyítani a koronáddal. Gané munka és időigényes. Erre fogja mondani, hogy nem gazdaságos a javítás.
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm! A kulcs nem jön ki magától, csak úgy, ha a megadott ponton megnyomom a szerkezetet.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igazan nincs mit. Amugy a tulhuzas amolyan prosztoszleng. Valodi ertelemben egy altlagos mechanikus karorat nem tudsz “tulhuzni”. Ahhoz el kellene tepned nemi rugoacelt hosszaban es ket ujjaddal - amely spiralnak a vegponti felfogatasai onmagukban nem viselnek terhet (mint a toronydaru spiralja).
Ezek mellett egy atlagos es rotoros automata eleve kb. kuplunggal van vedve a komolyabb nyomateku huzastol: gondold el mi lenne 100% jarastartalekkal, de a hata mogott mozgo-huzo csukloval (ezen keresztul felhuzo rotorral, hiaba a 100%).
Amugy ha mondasz valami tipust azzal vegtere megtisztelsz, szoval mi lenne az, nevesitsunk :)
Vortex Rikers NC114-85EKLS
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Orient Mako 2
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Elnézéseteket kérem a biznichangnem idecsempészése miatt. Ismerősöm nevében írok: Akit érdekel hagyatékból maradt néhány darabos karóragyűjtemény baráti áron, az üzenjen mihamarabb.
- Mechanikusak
- Cornavin, Golda, Omega
- Mükődőek valamint egy javítandó (ebben elméletileg 1 db hajszálrugót kell cserélni)
Köszönöm a figyelmet!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Észérvekkel nem tudnám megindokolni egy több száz éves technológia létjogosultságát a 21. században.
Más kérdés, hogy a svájciak művészi szinten űzik az ipart, és sikerült prémiumként pozicionálni magukat, irreális árakon, fenntartási költségekkel, stb.
Ne feledjük. Egy óra alapvetően használati cikk (lenne). Az, hogy egyesek befektetésként tekintenek rá, az értékét növeli, a használhatóságát nem.
Prémium óra prémium árért és prémium fenntartási költségekért, ne feledjük. Aki majmot tart, tartson banánt is.
Lehet érdemes lenne gőzgépet is gyártani, horror áron, mondván, hogy prémium. Ha várni kell rá 1-2 évet, a sok sznob sorban fog érte állni, arra mérget vennék.
Egy automata karóra millió hiba forrása, amiket aztán horror áron lehet javítani. Jó duma, hogy javítható, több generációt kiszolgál, stb... ez kb. mindenre igaz, amire költ az ember, nem csak a prémiumra.
no offense - én is bámulom az óracsodákat, tisztelem a készítőket, stb... de ettől még úgy tekintek rájuk, mint a Jurassic Park-ban a dinókra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azert azokra a dinokra en kivancsi lennek, az elavult, mechanikus orak viszont nem erdekelnek. Egy dolgot tud: mutatja az idot valami borzalmas pontatlansaggal. Elektronikus modon pontossagban es arban is konnyen verheto ez a funkcio. Kicsit tovabbmenve DCF77 vagy GPS szinkronizacioval, pozicionalassal, meg tovabb: telefonos kapcsolattal egy okosora messze tobbet tud, nem is egy kategoria. Utobbinak meg funkcioban is van ertelme, ma mar az, hogy valami mutatja az idot, nem egy nagy durranas (a legtobb embernek van telefonja, ami szinten mutatja).
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Így van. Az egész svájci, japán, stb... prémium óragyártás ékes példája annak, hogyan kell brand-et építeni.
A prémium kategória számomra azt jelenti, hogy egy gyártó kevés termék eladásából szerez profitot, így drágábban kell adnia a termékét, hogy nyereséges maradhasson. Még mindig él a köztudatban az, hogy ha valami (kurva) drága, akkor az csak jó lehet, nomeg persze "prémium".
B verzió, hogy valaki tömegterméket gyárt nagy tételben, és olcsón adja. Nevezzük kínainak, de lehetne más is. Így a sok kicsi haszonból lesz a végén egy nagy.
Míg ez utóbbi valós problémákra nyújt valós megoldásokat, mindegy mit nézünk, órát, autót, akármit, úgy az elsö kategória nyilván egy rétegnek szól, azoknak, akik már nem tudják, nem akarják a B verzióra költeni a pénzüket, annál "többre" vágynak.
A lényeg, hogy mindig legyen valami, amire az ember elbaszhatja az összes pénzét, ha van értelme, ha nincs.
A jövö a B verzióé. A nagy luxusmárkák elöbb utóbb becsödölnek, föleg, ha semmit nem nyújtanak a pénzért a prémium érzésen felül.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jo, csak itt funkcioban is mas az aron kivul, es nem csak A, B van, hanem minimum C es D is.
A: Ha tutujgatod, klimatizalt helyen tartod automata felhuzogeppel, rendszeresen szervizelteted, es minden pentek 13-an felaldozol egy fekete kakast, idealis korulmenyek kozt evente lehet, hogy csak 3-4 percet fog kesni/sietni. Ha hordod is, akkor tobbet. Cserebe elkerik erte az egyik vesedet.
B: Digitalis, par evente elemet cserelsz/csereltetsz benne, pontossagra es funkciora kb. ugyanezt tudja, filleres darab.
C: Olyan, mint a B, csak magatol osszeszinkronizal valamilyen atomoraval, igy a gyakorlatban teljesen pontos, minimalisan dragabb, mint a B (messze A alatt marad).
D: (tipustol fuggoen) Mindent _is_ tud, mutatja a telefonod ertesiteseit, tudsz vele kartya nelkul fizetni, sportmod, pulzus, navigacio, irhatsz hozza programokat. Kicsivel C ara felett, messze A alatt.
Jo, igazabol van meg egy A2 kategoria is, a kb. hagyomanyos mechanikus ora (ha valaki nem szereti az elektronikat vagy nemtom), amit esszeru aron adnak. Pl. Vostok ilyen, de vannak masok is.
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szépen összefoglaltad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni