A nívópálca csontszáraz

Durva dolog, ha a kilencedikes osztályokban a hetedikes témazárót 20% alatti átlaggal írják meg a tanulók. De komolyan, katasztrófa, két azonos nevezőjű törtet nem volt képes még számológéppel sem összeadni. Elkezdenék gondolkodni rajta, hogy mi lehet az oka, ha nem tanítottam volna már pár évet általános iskolában is. Ott ugyanis sok gyereket úgy enged át a tanár, hogy "inkább átengedem, minthogy egy évvel tovább kelljen vele szenvednem", vagy "butának buta, de ...nak jó lesz". Hát nem lesz jó. Felmenő rendszerben megkapjuk a tanulatlan kölyköt, aki elvárja, hogy nulla tudással is engedjük át (mert eddig is így volt), ennek folyományaképpen nem is hajlandó tanulni. Persze ez így van a szakma központi tárgyaival is, következésképpen most éppen van olyan pék, aki nem tudja kiszámolni, hogy százhúsz vekni kenyérhez hány kiló liszt kell... Persze elpicsáznám én már kilencedikben, de sajnos nem lehet, ugyanis a drága klik (hogy szarja ki a beleit) osztályösszevonást nem enged, de meghúzza a létszám minimumát, amit kb. buktatás nélkül is éppen csak el lehet érni. Azaz ha buktatok, a saját munkám is veszélybe kerül. Ilyenkor jön a taktikázás osztályfőnöki részről: próbálja felmérni, hogy felsőbb évfolyamokról hányan maradnak vissza az ő osztályába, azaz hányat engedhet bukni.
Vajon hogyan lehetne mindezt elkerülni? Elsősorban a kiscsoportos képzéssel. Ezt eleve meg kellene lépni szinte mindenhol, mivel pár fős (ez kb. 5-10 tanulót jelent) sokkal hatékonyabb lehet a tanítás, nem jelenik meg az osztályozási kényszer. Másrészt pedig ilyen kis csoportokat gond nélkül lehetne nagyjából azonos szint alapján összeállítani, ami a tanulmányi eredmények javulását hozná magával.
Sajnos itt a legtöbb idióta elkezdene szegregációt kiabálni, aminek igen különös oka van: a legnagyobb etnikum tagjai jellemzően nem a kiemelt csoportokba kerülnének be. Itt viszont nem etnikai megkülönböztetésről van szó, illetve igen áttételesen. A cigányság egy jelentős részénél ugyanis a szülői háttér eleve olyan, hogy a gyerekek hátránnyal indítanak a többiekhez képest. A probléma gyökere nem igazán jellemző rájuk, de egyesek szemében a "cigány" definíciós tényezőjévé nőtte ki magát. Ha ugyanis a szülők eleve hátrányos helyzetűek, a gyerek még inkább az lesz. A perifériáról érkező gyerek sokszor az óvodában/iskolában lát először ceruzát, papírt, nem nagyon tudja, mit kezdjen velük, így az írás-olvasás elsajátítása is lassabban történik, mint a kevésbé hátrányos helyzetű társaiknál. És itt jön be a nagycsoportos tanítás rákfenéje: aki lemaradt az elején, az végképp lemaradt, gyakorlatilag esélye sincs azt behozni. (A másik véglet sem jobb. A kiugró képességű tanuló elunja magát, mert az átlagos lassabban halad, így egyszerűen elveszik a tehetsége, nem kényszerül rá a kihasználására.)
Sajnos ennek megvalósítása rengeteg akadályba ütközik. Eleve rengeteg pénz kellene, hiszen kis létszámú csoportból sok van, sok pedagógust kellene alkalmazni, ami mostanság, amikor az iskoláktól von meg pénzt a kormány, hogy stadiont építhessen, esélytelen. Továbbá minőségi pedagógusképzés kell, ami viszont a pénz mellett időt is igényel, ezzel párhuzamosan pedig a már dolgozó tanárokat is felül kellene vizsgálni alkalmasság szerint. Ez eléggé fájna, mert megfelelően bégető embereket kellene kirakni az önállóan gondolkodni képes, ezért rendszerkritikára is hajlamos, képzett tanerő érdekében. Ez sajnos fél évszázados probléma. Ezzel párhuzamosan pedig a tanítási módszereket is modernizálni kellene, ami megint pénz.
Mondjuk itt vannak furcsaságok. Falusi iskolát láttam nem egyet tökig ellátva aktív táblával, laptoppal, projektorral. Éppen csak a tanári kar van olyan szinten elaggva, hogy egyszerűen nem képesek használni. Láttam már filccel összefirkált aktív táblát is. A nagy, központi iskolák jó esetben 3-4 táblát kaptak. Na vajon miért? Egy átlag falusi iskolában van maximum tíz terem, minálunk például meg 40. Azonos pénzből fel lehet szerelni tehát négy kis iskolát, aztán lehet verni a politikai faszt, hogy négy elmaradott iskolát láttak el...
Ugyan nem vagyok annak híve, hogy kizárólag "hasznos" dolgokat tanítsunk, de észre kellene venni, hogy a világhoz képest le van maradva az oktatott ismeret. A gyakorlati életben a tanuló nem nagyon fog azzal foglalkozni, hogy a gyökkettő irracionális, ellenben az érveléssel igen, erre kellene inkább hangsúlyt fektetni. Ez ugyan csak egy példa a sok közül, de nekem friss élmény, ugyanis úgy döntöttem, hogy a matekóra keretében, mivel a tanterv szerint éppen a logika és beszélt nyelv fedőnevű egység jön, inkább foglalkozunk az érveléssel és az érvelési hibákkal. Jött is egyből a kritika, miszerint "Ennek mi köze a matekhoz?".
Kicsit most úgy félbeszakítom, mert elfelejtettem, mivel is akartam folytatni, ha eszembe jut, megteszem. Addig egy kis muzsika:
BATHORY - To Enter Your Mountain
Manowar - Hymn to the Immortal Warrior
Grave Digger - Hell Funeral
DIO - Rainbow in the Dark
Nevergreen - A harang értünk szól
Cathedral - Reaching Happiness, touching pain

Hozzászólások

Ismerős. A fő probléma szerintem ott lehet, hogy általános iskola végén nincs komoly megmérettetés, mint középiskola esetén az érettségi. Ezáltal az általános iskolában sokszor nem is érnek végig az anyagon, nem úgy tanítják meg, ahogy kellene, stb. A most kilencedikes osztályomnak kb. a harmada általános iskolában nem tanult a függvényekről (ami azt hiszem, hetedikes anyag). Állítólag kb. két-három hónapot a kompetenciamérésre készültek.
Persze aztán nekünk kell ezeket pluszban megtanítani, a rosszul rögzült ismereteket, alkalmazásokat javítani, és még a középiskolai anyagot is átadni, hogy az a nyűves érettségi vállalható legyen egyetemi/főiskolai felvételinél is.

Egy dologra rájöttem az évek során: kilencedikben a gyereket "gyilkolni" kell, mert ha most nem kezd el rengeteget tanulni, akkor később sem. Az osztályom most már erre rájött, nevezetes azonosságok, szorzattá alakítások röpdolgozatok kb. fele ötös, fele egyes arányban voltak ("közbülső" jegy csak elvétve, tehát vagy tanult/készült, vagy magasról tett rá), a most megírt algebrai törtek (szorzattá alakítás után közös nevező, összeadás, kivonás, tehát a legjobb rész :) ) átlaga már 4 felett volt (na jó, csak nyolc századdal, de akkor is). Most, hogy összefoglalunk, a nevezetes azonosságoknál, hatványozás azonosságaira néhány példát megnéztünk (nyilván az "izmosabbakat"), és megkérdeztem, hogy ki érzi úgy, hogy nem érti, hogy írhatott ezekből egyes röpdogát. A 28-ból kb. tízen rakták fel a kezüket (nyilván a másik kb. fele jobb jegyet írt).

Egyébként mondják, hogy rengeteget tanulnak (nem csak matekból, minden másból), egy egész hónap alatt nem tanultak annyit általánosban, mint itt néhány napra.

+1. Anno nekem is nagyon durva váltás volt a középiskola, de tanulni azt tuti megtanultunk - a bőséges mateknak (heti 5,5 óra, két szakkör plusz kötelező kömal) is hála. Mondjuk volt, aki "átment" normál osztályba, de akik maradtunk, azok azért igencsak jó alappal mehettünk tovább a felsőoktatásba.

Nem tudok egyetérteni ezekkel a felesleges kegyetlenkedésekkel...

Én is tanultam, én is bemagoltam, és tudtam is őket abban a 60 percben. Sőt, általában óra előtt benyaltam, és a dolgozatokat el sem olvasva felvéstem rá a benyalt képleteke, volt hogy ezzel 10 percet is eltöltöttem. Aztán ha már nem kell észben tartani, foglalkozhattam a dolgozat értelmes részével. Nem tudom mivel volt ez jobb mint ha papíron bevihettem volna.

A mai napig nem tudok se nevezetes azonosságokat, se trigonometrikus azonosságokat, de még deriválási szabályokat se. Ha látom hogy kell, előveszek egy fgvtáblát. Vagy ha lustább vagyok, beírom wolframba.

A mai napig nem tudok se nevezetes azonosságokat, se trigonometrikus azonosságokat, de még deriválási szabályokat se.

És ez szerinted előnyös, amikor valamilyen műszaki problémát oldasz meg? Mert úgy lehet töprengeni valaminek a megoldásán, ha az eszköztár birtokában vagy. Sőt, magamon megfigyeltem, hogy jellemzően olyan metódusok alkalmazásával szeretem megoldani a feladatot, amelyeket tudok fejből, amelyekben magabiztos vagyok. Nagyobb ismerethalmaz elsajátítása esetén nagyobb a mozgástered, könnyebben jutsz optimális megoldásra. Vagy csak egyszerűen bármilyen megoldásra.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Legalábbis nem hátrányos. Nyilván túloztam, mert amit használok az előbb-utóbb megragad, de a legtöbb esetben csak azt fontos tudni hogy "erre lesz vagy lehet szükségem". Jobb és gyorsabb mintha fejben (el)számolom.

Szerintem előnyös ha amit nem nekem kell csinálnom azt nem én csinálom. Fát sem magamnak vágok a papírhoz. A számológép, képletgyűjtemény, grafikon, programok nekem mindig ott vannak kéznél és tehermentesítenek. Hozzáteszem bármelyiket mellőzni tudom, de az feleslegesen lassú és fájdalmas. Ha nem muszáj, minek?

Én inkább úgy fogalmaznék hogy ha nagyobb ismerethalmazban tudsz tájékozódni akkor jobb megoldásra jutsz, vagy akkor jutsz egyáltalán megoldásra. Magát a konkrét ismeretanyagot úgyis megkapod. Elég ha tudod hogy mit és hol kell keresni, hogyan kell alkalmazni.

Jó, persze, amikor egy shell scriptet írok, magam sem tudom az összes parancs minden kapcsolóját, paraméterét, nézem a manualokat, de arról azért van sejtésem, hogy az adott parancs valahogyan tudja azt, amit szeretnék.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Amiről te beszélsz, nem a man. Ahhoz, hogy a man-t rendesen tudd használni, az alapokkal tisztában kell lenned. Ha pl. szövegben (fáljban) akarsz keresni, akkor tudnod érdemes, hogy a grep parancsot kell használnod (jó, van az apropos parancs is - de egy összetettebb egysoros/szkript írásakor nagyon nem hatékony folyamatosan az apropos parancsot használni és manual-oldalakat bújni, hogy az-e, amit keresel). Vagy a parancsokról is van egy ötoldalas silabuszod? :)

Ahogy értelmezem, a bármilyen mértékű lexikális tudást utasítod el / tartod feleslegesnek.

Mit nevezünk lexikális tudásnak? Amire szükséged van, azt megjegyzed anélkül hogy betanulnád (tekintsd egyfajta flashcache-nek). Igen, minden amit ezen felül azért tanulsz, hogy tudd - bemagolt képletek, versek, ne adj isten bemagolt példák - az felesleges.

Na meg annyira nem akadályozhatott a dolog ha (fgvtábla+számológép mellett) is simán 85% feletti emelt matek érettségit tudtam csinálni annak idején.

Jó, elismerem, vannak kivételek. Nyelvtanulásnál pl. egyszerűbb betanulni előre valamennyi szót, mert tovább tart kikeresni minden alkalommal. De még ezt is élvezhetőbb úgy csinálni, hogy kigyűjtöd a szükséges szavakat előre külön (kisebb) táblázatba, aztán használod a táblázatot - amiben így már gyorsan megtalálod a szükséges dolgokat 10.-re meg már nem kell keresni. Kb ugyan ez a helyzet a matekkal, ami nem kell annyiszor hogy megjegyezd magától, azt nem kell tudni.

A számológép, képletgyűjtemény, grafikon, programok nekem mindig ott vannak kéznél és tehermentesítenek.

Az 1+1 műveletet is beírod a számológépbe, vagy az még megy fejben?
A hatványozás azonosságait is mindig megnézed a képletgyűjteményedben vagy az még megy?
Hol van az a határ, amit be kell írnod a számológépedbe ill. ki kell keresni a képletgyűjteményből?

Elég ha tudod hogy mit és hol kell keresni, hogyan kell alkalmazni.

Sajnos nincs igazad - legalábbis nem mindig. Egyrészt a folyamatos keresgélés jelentősen lassítja a megoldás folyamatát, másrészt konstruktív munka nem megy anélkül, hogy a szükséges alapokkal ne lennél alaposan tisztában (azokat a dolgokat, amiket nem tudsz, csak meg tudod keresni, nem fogod tudni összekapcsolni - a számológép és a képletgyűjtemény nem fogja neked az információkat és adatokat összekapcsolni).

" (azokat a dolgokat, amiket nem tudsz, csak meg tudod keresni, nem fogod tudni összekapcsolni - a számológép és a képletgyűjtemény nem fogja neked az információkat és adatokat összekapcsolni)."

Ez csak reszben igaz. En pl. mar elfelejtettem a ketismeretlenes egyenletek megoldokepletet, eddig pontosan 0 alkalommal volt ra szuksegem, de azert egy ketismeretlenes egyenletet fel tudok irni es fel tudok ismerni. A kepletgyujtemeny szamomra azert kell, hogy a megoldokepletet ne fejbol kelljen hianyos adatok alapjan recitalni, hanem pontosan ott legyen, es megadja a vart valaszt a kerdesre.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

ne is torodj vele, ez hrgy84-izmus. Szerintem amugy a masodfoku egyenlet megoldo kepletere gondolt. A ketismeretlenes egyenleteket emlekeim szerint ugy oldottuk meg, hogy a 2 egymastol fuggetlen egyenletet addig massziroztuk, amig kijott belole egy A = akarhanyszor B alaku egyenlet, majd ezt visszahelyettesitve az egyik eredeti egyenletbe megvolt B, majd utana az A is.

--
"Pont attól akartam megkímélni magam, hogy gondolkodni kelljen ;)" (lajos22)

Igen, az az egyik féle-fajta megoldás - én is mindig ezt szoktam a diákoknak mutatni, talán a legegyszerűbben végigvihető.
De ha az egyenletrendszer nem lineáris, akkor már nem olyan egyszerű a dolog - akkor fognak a trükkök és (nem kipuskázott) ismeretek (és azok összekapcsolása) kelleni (pl. ha nullára redukálod, szorzattá alakítod az egyenletet, akkor kihozható lehet az A=akárhányszor B plusz valami konstans típus).

Egyrészt kétismeretlenes egyenletek megoldóképlete, ahogy fentebb is írták: mire is gondolsz?
Másrészt amit példának írtál, nem ismeretek összekapcsolása. Felírsz egy egyenletet, és azt megoldod (akár "fejből", akár képletgyűjteménnyel).

De hogy értsd, mire is gondolok, egy "klasszikus": valamilyen ok miatt a sqrt(3)*sin(alfa)+cos(alfa) kifejezést kell egyszerűbb alakra hoznod (pl. egy egyenlet bal oldala, jobb oldala meg mondjuk 1, és meg kell oldanod alfa-ra). A képlettáratokban inkább a sin(alfa)+cos(alfa) átalakítását találod, el lehet vele játszadozni, nem fogsz vele sokra jutni. A trükk: ha elosztod kettővel, akkor a sqrt(3)/2 a 30 foknak a cosinusa, az 1/2 pedig a sinusa, és innen addíciós tételt visszafele használva sin(alfa+pi/6)-ra hozod, amivel aztán megoldod az egyenletet.
Ahhoz, hogy ezt észrevedd, tudnod (ismerned) kell a nevezetes szögek szögfüggvényeit (hogy a gyök-három valamelyiknél megjelenik) és fel kell ismerned, hogy a sinusos addíciós tétel valami ilyesmit ad. Lehet a függvénytáblát lapozgatni, előbb-utóbb biztos el is jutsz az addíciós tételig, de onnan még ki kell okoskodni, hogy mi lesz a másik szög.
Jó, persze, beírod a wolfram-ba vagy valamilyen CAS-ba és azzal megoldatod az egyenletet - de ez csak egy példa volt, milyen dologra gondoltam, mikor azt írtam, ismeretek összekapcsolása.

A wolfram alfa kifejezetten béna az ilyen "trükkökben". (Bár ebben a konkrét esetben éppen ad megoldást). Amúgy az ilyen ismeretek (itt éppen "a konstansban keress megoldást ha nem lehet átalakítani") szerintem pont nem a lexikális hanem inkább a "tapasztalatibb" elméleti tudáshoz tartoznak. Szóval ezt sem azért tudnám megoldani mert tudom a képletet, hanem mert csináltam már ilyen feladatot.

"Hol van az a határ, amit be kell írnod a számológépedbe ill. ki kell keresni a képletgyűjteményből?"
Ez nagyon erősen függ attól hogy épp mit csináltam. A határ ott van hogy emlékszem-e rá. Amit gyakran használok, arra emlékszem, és ehhez nem kell külön megtanulnom. Amit külön kéne megtanulnom az felesleges.

Most egészen konkrétan: A hatványozás azonosságai mennek, mert használom, az 5+6-ot már lehet inkább beütöm gépbe. Ennek az az oka hogy egyenleteket gyakran rendezek, eredményt viszont csak ritkán számolok, akkor is inkább paraméterest, ahol meg az a+b-t akkor is érdemesebb beírni ha történetesen A=1,B=1-re vagyok kíváncsi, mert utána kíváncsi lehetek az a=pi/4 b=gyök(3)+6,23-ra is esetleg.

"konstruktív munka nem megy anélkül, hogy a szükséges alapokkal ne lennél alaposan tisztában"
Nem tart tovább a tudást megszerezni konstruktív munka közben, mint előtte, így aztán teljesen mindegy mikor tanulod meg, majd rájössz közben. Persze, van ahol ez nem lehetőség (veszélyes üzem, életvédelem, ...) de ha belegondolsz, ott is valaki tapasztalati úton szerezte meg a tudást év(tized)ekkel ezelőtt - csak lehetőleg nem kellene megismételni. A legtöbb esetben a tanulás simán belefér a feladatba, a gyakran még csak lassabb sem vagyok emiatt.

Amit külön kéne megtanulnom az felesleges.

Az adott szituációban felesleges. Később nem tudhatod, hol kell(ene) majd elővenned. Ha futószalagon rendezed az egyenleteket, kb. azonos típusúakat és lényegében semmi mást nem csinálsz ("szellemi droid"), akkor valóban semmi másra nem lesz szükséged.

a gyakran még csak lassabb sem vagyok emiatt.

Erről beszélünk. Feladattól, feladatkörtől függ elég sok minden. *Te* megengedheted magadnak, hogy képletek után kutass.

Nem tart tovább a tudást megszerezni konstruktív munka közben

Ha egyáltalán el jutsz odáig, hogy tudsz valamit kezdeni a megoldandó problémával. Amikor szélsőértéket kell számolnod, akkor még előtte gyorsan megtanulsz deriválni, vagy hogy is érted ezt?

Jó, de most épp arról beszélünk, hogy a valamennyire is hatékony munkához nem árt, ha legalább fejezetcímek szintjén van fogalma az embernek arról, amit csinál. Ha így nézzük, semmihez sem kell szakember, ott a Google, aztán meg is vagyunk.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

> Amikor szélsőértéket kell számolnod, akkor még előtte gyorsan megtanulsz deriválni, vagy hogy is érted ezt?
A varázslat az hogy deriválni is tudok, de a deriválási szabályokat sem tudom fejből ;-)

Úgysem fogod nekem elhinni, de nagyon sok mindent csináltam már, és sosem volt még probléma hogy valamihez ne tudtam volna nyúlni. Tipikusan teljesen mindegy mi a feladatkör. Egyszerűen elég ha tudod mik a lehetőségek - vagy a tételbizonyításokat is mindet tudni kellene hogy alkalmazhasd a tételeket?

Nyilván ebben a témában több helyen is durván túloztam - szándékosan. Elkezdtem kifejteni, de felesleges. Maradjunk abban hogy a lexikális tudást (szerintem) nagyon túlértékelik, a segédeszközök használatának képességét pedig durván alul. Az oktatásban a "mindent oldj meg egy szál papírral" mentalitás után a "baromira nem érdekel csak old meg" hatalmas váltás, és a legtöbb oktatási számonkérés egyszerűen érdektelen, mérésre alkalmatlan. Érdekes hogy ez a matematika kapcsán jött elő mert ez a probléma még ott a legkevésbé jellemző.

Nem szeretnék senkit győzködni, de azt javaslom gondoljatok bele hogyan lehetett megtudni valamit tizenöt-húsz éve és hogyan most. Vagy mennyi idő volt számológéppel egy problémát megoldatni. Nagyságrendekkel gyorsabban érünk el bármilyen infót, nagyságrendekkel gyorsabban kereshetünk hatalmas adatokban. Ehhez sem az oktatási rendszer, sem annak számonkérései nem alkalmazkodtak a legkevésbé sem. Ez nem jó.

> Amikor szélsőértéket kell számolnod, akkor még előtte gyorsan megtanulsz deriválni, vagy hogy is érted ezt?
A varázslat az hogy deriválni is tudok, de a deriválási szabályokat sem tudom fejből ;-)

Nem értetted meg a kérdés lényegét. Ez van.

Egyszerűen elég ha tudod mik a lehetőségek - vagy a tételbizonyításokat is mindet tudni kellene hogy alkalmazhasd a tételeket?

Hogyan is kerülnek ide a bizonyítások? A bizonyítások a tétel érvényességéről szólnak. Egyszer láttam, esetleg meg is tanultam (pl. vizsgára kellett), megértettem, hogy matematikailag helyes. Nem kell meggyőződnöm minden alkalmazás előtt a tétel helyességéről - ez nem politika, hogy napról napra változzanak a dolgok :)

Nem szeretnék senkit győzködni, de azt javaslom gondoljatok bele hogyan lehetett megtudni valamit tizenöt-húsz éve és hogyan most. Vagy mennyi idő volt számológéppel egy problémát megoldatni.

Tizenöt-húsz év alatt mennyit is változott a matematika ill. a matematikai problémák típusa?
Igen, sok okos kütyü rendelkezésre áll, amelyek sok mindenben tudnak segíteni (amit sajnos sokan nem tudnak kihasználni - ebben egyetértek veled). Az emberi gondolkodást viszont jó ideig nem fogják helyettesíteni. Gondolkodás meg legtöbbször nem úgy megy, hogy "lapozgatom" a képlettáramat, hátha találok valami használhatót.

Lexikális tudás túlértékelése: sajnos épp inkább az ellenkezőjét látom. Pl. nagyon sok általános iskolában nem követelik meg a szorzótábla "bemagolását" - ami a későbbiekben eléggé praktikus lenne, és nem csak azért, hogy tudd, mennyi az ötször kettő, hanem az osztásnál, kiemelésnél, négyzetszámok felismerésénél, stb. Ezek meg nem azért fontosak, hogy meg tudd csinálni, amit a wolfram vagy bármilyen más CAS pillanatok alatt kiköp.
Sok (volt és jelenlegi) diákomon látom, akik ha az általad túlértékeltnek tartott lexikális tudást nem tanulják meg (vagy nem gyakorolják be), a későbbiekben az arra az ismeretre épülő feladattal nagyon nehezen boldogulnak, hiába lapoznak vissza a füzetben - sőt, sokszor fel sem ismerik, hogy mit is kellene nekik használni - ilyenkor jön a tanácstalan lapozgatás.
Ígérem, a téli szünet után majd figyelek, és írok neked egy-két példát - hirtelen egyet se tudnék mondani (bár lehet, hogy a tojáslikőr hatásának elmúltával tudnék).

Nem tudok egyetérteni ezekkel a felesleges kegyetlenkedésekkel...

Nem baj. De az se baj, ha egyetlen egy angol szót sem tudsz fejből, mert minek, ott van az angol-magyar szótár, de ha más nem, beírod a googletranslate-be vagy az okostelefonodba.

őt, általában óra előtt benyaltam, és a dolgozatokat el sem olvasva felvéstem rá a benyalt képleteke, volt hogy ezzel 10 percet is eltöltöttem.

Viszont ha a képleteket nem óra előtt nyaltad volna be, hanem rendesen rögzült volna (megfelelő mennyiségű feladat megoldása után), akkor ránézel a feladatra, elolvasod, és rögtön tudod, hogy most a gömb térfogatát vagy pedig a szorzatfüggvény deriválására vonatkozó azonosságot kell-e használnod. És nem kellett volna 30 képletet felirkálnod, amiből hármat kellett csak használnod.

A mai napig nem tudok se nevezetes azonosságokat, se trigonometrikus azonosságokat, de még deriválási szabályokat se.

Gondolom, nem napi/munkaszinten foglalkozol vele. Ha így lenne, akkor kénytelen lennél megtanulni, mert a munkádat jelentősen gyorsítaná.

> Nem baj. De az se baj, ha egyetlen egy angol szót sem tudsz fejből, mert minek, ott van az angol-magyar szótár, de ha más nem, beírod a googletranslate-be vagy az okostelefonodba.
Nem baj. De az se baj ha nem minden angol szót tudsz fejből, mert (...). Amit pedig gyakran használsz azt úgyis magától megtanulod.

(Az analógia egyébként ott csal hogy egy szó megkeresése aránytalanul lassú beszéd vagy írás közben, de egy képlet megkeresése ehhez képest elhanyagolható idő egy feladat megoldásánál. Ettől függetlenül a ritkán használt szavakat szótárazni fogod. A ritkán használt matek képleteket meg depláne...)

A cigánykérdésre megoldás lehetne, ha cigány nemzetiségű tanárok mérnék fel a képességeiket. Persze ennél rasszistább dolgot elképzelni is nehéz, de a hülyék csak így hinnék el, hogy nem a cigány származása miatt lett gyenge képességűnek besorolva a gyerek. (persze így meg annak van esélye, hogy a cigány tanár a cigány gyereket jobbnak minősíti, mint amilyen a valóságban, csak hogy nehogymár gyengébbnek minősüljön mint a nemcigány gyerekek.)
Nem látok erre megoldást. Egyedül azt, ha a cigányok lesznek többen - amire van esély - akkor már a fehérek lesznek kisebbségben és akkor mi tudjuk elővenni a rasszista kártyát. Tök jó lenne a kisebbségeket nem kisebbségként kezelni, de ennek mintha ők maguk lennének az akadályozói. Vagy csak rosszul látom a világot. Nem kizárt.

Ave, Saabi.

Szerintem egyik se. Népcsoportok kiírtása nem megoldás. Segíteni kell őket, de nem segéllyel, hanem tanítással. És nem tekinteni őket ugyanolyan képességűnek, ha nem azok. (A gyenge képesség nem rasszfüggő, ismerek cigány származású, számítástechnikával foglalkozó embert, akire felnézek. És ismerek rettentően buta fehéreket is.) Sajnos a bőr színe egy pillantással megállapítható míg az észbeli képesség felméréséhez már idő kell. Vajon miért preferálják ezekután az emberek a bőrszín alapján történő megkülönböztetést? A probléma ott van, amikor már mindent erre vezetnek vissza, holott ez kurvára nem lényeges.

Ave, Saabi.

Kivételek minden téren vannak.
De a cigányokról nem véletlenül alakult ki az a vélemény ami.
Nem azért, mert a többségükre a nagy műveltség és a tiszteletteljesség jellemző, hanem a lopás, a putri, a 60 gyerek, a gyilkolászás, büdös szag, reggel 7-kor tajrészeg...
Ez a jellemző a népükre, amiben van 1-2 kivétel, mint ahogy a legtöbb fehér ember sem szent.

Mi ezzel a gond? Út szélén voltak eldobált hűtős papírdobozok? Tehát ilyenek a magyarok? Igen. Akkor? Engem nem zavar a jogos megbélyegzés. Inkább ilyen helyzetben nem reklámozom magyarságomat, és igyekszem nem tovább öregbíteni a magyarok hírét.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

hejj ha tudnad egyes orszagokban mennyire hasonlo a velemeny a magyarokrol.. sirva fosnad ossze a bokad es te az elsok kozott lennel aki felhaborodik emiatt.

Ezt bizonyára szorgalmas vakarózás közben állapították meg.

Békés város valahol Európában.

Abu Ghraib

"Ajándék" a magyaroknak

Újabb Rába-szennyező üzem

...

Jogában áll mindenkinek valamilyen véleményt alkotni egyes magyarokról, de előbb talán saját házuk táján söprögessenek a népek.

Szerinted kerek e világon létezik hibátlan nemzet, olyan, akinek tagjai között ne lennének botránkozásra okot adók?

Radnóti gyönyörű sorait idézve:

"Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és mikép,
de élnek dolgozók itt, költők is bűntelen,
és csecsszopók, akikben megnő az értelem,"

Persze, mert kényelmesebb egy kijelölt népcsoportra, ha ráadásul az még eléggé megkülönböztethető is, minden kínunkat ráfogni. Plusz ha minden deviáns elemet eme népcsoporthoz sorolunk, akkor meg főleg jól fog menni a dolog.Innentől pedig már öngerjesztő a folyamat, ezt kellene megállítani, amíg nem késő. Csak éppen ezzel a mentalitással kurva nehéz lesz.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Ez nem politikai, inkább tapasztalati kérdés. Nem jobb- és baloldal a választóvonal. Van, aki hisz az integráció eredményességében, és van, aki úgy gondolja, a fontolva haladókat fontolva haladva kell nevelni, oktatni, a táltosokat pedig annak megfelelően. További probléma, hogy szülőként is érthető, ha valaki úgy érzi, a gyerekét olyan közösségbe járatná, ahol lehet valóban tanulni, ismeretanyagot felszedni, s nem azzal telik az óra, hogy Rómeó leveri a tanár szemüvegét, mert a tanár feleltetni merészeli Rómeót.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Szerintem ez nem (elsősorban) a többségi társadalom hibája! Az előítéleteket ebben az esetben a már megélt tapasztalat szüli. Ha ezt nem hiszed, kérlek nézz körül egy cigánytelepen és meglátod miért. De kérlek nem menj egyedül és ne sötétedés után, mert nem biztos, hogy túléled! De körülnézhetsz börtönben is, ha teheted! Nekem van egy börtönőr barátom, szerinte a fogvatartottak minimum 80 százaléka cigány, de sokszor 100%-os a részarányuk. Gondolom ez is az előítéletek miatt van...
Nem az a megoldás, hogy homokba dugjuk a fejünket és rasszizmust, meg előítéletet köpködünk-fröcskölünk mindenkire, aki látja és ki meri mondani a problémát. A megoldás első lépcsője csakis az lehet, ha felismerjük és elismerjük a problémát, csakis ezután lehet orvosolni azt!
Ezt egyébként az értelmiségi cigányok is elismerik, csak ritkán mutogatják őket a médiákban, mert ők is gondolom rasszisták, igaz?!

nem azt mondom, hogy -1, de azert azt se hallgassuk el, hogy a bunuldozes ill. az igazsagszolgaltatas mintha raszallt volna a ciganyokra. Biztos te is lattad azt a riportot valamelyik elmaradott regiobol, ahol a bicikli lampa hianya miatt ordas modon meg**sztak a ciganyt (es mivel penze nem volt, nyilvan leuli a birsagot), mig *ugyanazt* a feher ember siman meguszta. Igy nem csoda, ha 100% a reszaranyuk, ami tovabb erositi az 'a ciganyokra jobban oda kell figyelni/csapni' doktrinat. Ordogi kor, ahogy mondani szoktak...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Ezzel, közvetlen információ okán, egyet kell értsek. De a másik végén is vannak problémák. Pl. most beszélgettem az egyik tanítványommal, szakácsnak készül. Ez szép és jó, csakhogy a gyakorlati munkája eddig (három hónapja!) a wc-pucolás volt, konyhában még nem járt. A többiek igen. Ja, ő, ahogy mondani szokták, tipikus cigány megjelenésű, a többi nem igazán.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

"Gondolom ez is az előítéletek miatt van..."

Nyilvan nem. De valahol ez azert olyan, mint azt mondani, hogy minden katolikus pap pedofil. Persze, rengeteg ilyen botrany bukott ki, es naponta talalnak meg egyet, a bortonbe kerulo papok 80%-a pedofilia miatt kerul oda, ugyanakkor megsem lehet altalanositani ennyibol.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Rendben, de tedd a szívedre a kezed: Te elküldenéd a 6 éves gyerekedet egyedül hittanra a templomba, ha azt látnád, hogy az összes általad ismert pap 90%-a pedofil, de azt az egyet nem ismered, akihez menne, elengednéd hozzá? Ha nem, akkor előítéletes vagy, ha igen, akkor felelőtlen...

"az összes általad ismert pap 90%-a pedofil"

Magaval a feltetelezessel vannak problemaim. Egyebkent meg tudtommal a reformatusoknal - ahova elvben tartozok - nem voltak ilyen problemak. Szoval se igy, se ugy nem eletszeru a problema.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Látom, nem akarod venni a poént. Akkor finomítok: reformátusoknál a "pap-funkciót" betöltő személyt lelkésznek hívják (legalábbis így tudom, nálunk augusztus 20-án meg bármikor máskor a református egyház képviselőjét XY lelkésznek titulálják).
Kedvenc reformátusod, Balog Zoltán is "református lelkészként" fut, nem papként ;)

nézz körül egy cigánytelepen

Megvolt, már rég. Ha te is megtetted volna, csodálkoznál.

nem menj egyedül és ne sötétedés után, mert nem biztos, hogy túléled

Már csak ezért is gondolom, hogy életedben nem jártál még cigánytelepen, legfeljebb álmodban.

körülnézhetsz börtönben is

Megvolt. Tudnék érdekes sztorikat mesélni...

Nekem van egy börtönőr barátom

Nekem több is van, bibibí! :P Mutatsz nekik két random képet, melyik cigány, nem tudják majd. De ha elmondod, hogy az "a" jelű drogdíler, a "b" meg csaló, akkor jó eséllyel az "a" jelű lesz az, bármit is tettek valójában...

Nem az a megoldás, hogy homokba dugjuk a fejünket és rasszizmust, meg előítéletet köpködünk-fröcskölünk mindenkire, aki látja és ki meri mondani a problémát.

Ez igaz. De az nagyon nem mindegy, hogy milyen formában és milyen érveléssel mondjuk ki a problémát.

A megoldás első lépcsője csakis az lehet, ha felismerjük és elismerjük a problémát, csakis ezután lehet orvosolni azt!

Így van. Csak éppen megint a forma nem mindegy. Van jó megoldás, csak fájdalmas, sokba kerül és tenni kell érte sokaknak, és van a rossz, amit sokan sokfelé hangoztatnak, kényelmes, nem fáj és nem kell tenni semmit. Az utóbbinak éppen ezért meglehetősen hangos és népes szurkolótábora van, de megfaszulnának, ha megtörténne, amit szeretnének. Bár tudom, utána jönnének a szlovákok, a németek, a svábok, stb... végül elnéptelenedne a Kárpát-medence...
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

"Ha te is megtetted volna, csodálkoznál."

Sok évig a közelében laktam egynek, mindenhol szemét, kosz. Az utcánkon nem lehetett úgy végigmenni, hogy ne kötöttek volna belénk, úgyhogy ezt ismerem testközelből, nem csak bementem családlátogatásra, köszönöm!

"Már csak ezért is gondolom, hogy életedben nem jártál még cigánytelepen, legfeljebb álmodban."

Remélem, álmaimban sem kerülök vissza oda...

egyszerűen elfogadom, hogy nem mondhatom azt minden cigányra, hogy ilyen, meg olyan, mert ők sem egyformák

igen, ismerek több olyan cigány embert, aki rendes, dolgos (pl szomszédom). Mondjuk az ellenkezőjéből többet látok, de ez nem jelenti azt, hogy minden cigány lopcsalgyilkol!

A rasszizmus megnyilvánulási formái

Fokozatok megvalósulás szempontjából

A rasszizmus megjelenhet a gondolatok: kogníciók, attitűdök stb. szintjén, és mindez nem szükségszerűen ugyan, de cselekvésben is megnyilvánulhat.

Rasszista előítéletek

Előítéletek egy személy egy „rasszhoz” való vélt vagy valós tartozása miatt. Azaz A személy azt gondolja, hogy B személynek X tulajdonsága van, mivel Y „rasszhoz” tartozik.

Rasszista diszkrimináció

Emberekkel való megkülönböztető bánásmód külső jegyeik, például bőrszínük alapján. Hétköznapi példája, ha A személy nem köszön B személynek, mert az Y „rasszhoz” tartozik. Súlyosabb példa, ha egy munkaadó csak azért nem alkalmaz egy munkavállalót, mert az valamilyen rassz tagja; ha ezt sokan követik, akkor az adott rasszba tartozók között több lesz a munkanélküli. Ha ezt intézményi, törvényi, stb. szintre emelik, az az intézményesített rasszizmus (ld. lentebb).
Történelmi példák alapján a kutatók viszonylag egyetértenek abban, hogy az előítéletesség és a negatív diszkrimináció egy folyamat állomásai. Ha tehát nem tesznek ellene, akkor az előítéletesség diszkriminációhoz vezet, a diszkrimináció pedig egyre súlyosabb és súlyosabb formákat ölt.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Rasszizmus
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Tapasztalat vagy sem... nem azt mondom, hogy nem kell fenntartasokkal fogadni egy cigany kozeledeset (elovigyazatossag), de egy $RANDOM cigany emberre eleve ugy nezni, hogy hat ez biztos egy ciganybunozo, es most szabadult a bortonbol, na az szerintem karos. Nyilvan sarkitott a pelda, de nagyon-nagyon sokszor ezt latom, vagy meg ennel is rosszabbat. Van egy hatar a szukseges ovatossag es az eloiteletesseg kozott, amit emberek rettenetesen szeretnek elfelejteni, atlepni, vagy talan nem is tudnak rola.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Remelem egy nap majd jol agyonveri es kirabolja egy csaladtagodat egy c-sipszo es utana is ilyen "eloiteletlen" leszel. Tettek a c-sipszok erte, hogy igy alljon hozzajuk a tarsadalom, nem is keveset. A romanokat, szlovakokat, stb.-t mar Trianon miatt is sokkal tobb tortenelmi okunk volna utalni, megis inkabb romanok vagy szlovakok koze ulok a buszon mint c-sipszok kozelebe. De meg feketeboruek melle is hamarabb leul az ember gond nelkul.

De tfh egyedul vagy egy aluljaroban: van rajtad egy 60-100 ezer HUF erteku designos Bose vagy Beats fulhallgato meg a penztarcadban 30000 HUF. "A" kijaratban 4 feher tinigyerek iszogat es cigizik, "B" kijaratban 4 c-sipszo tinigyerek iszogat es cigizik.

-"A" vagy "B" kijaratot valasztod?
-Matekfeladat: mennyi a penztarcadban levo penz varhato erteke miutan kimentel az "A" kijaraton? Es mennyi a varhato erteke ha a "B" kijaratot valasztod?

A romanokat, szlovakokat, stb.-t mar Trianon miatt is sokkal tobb tortenelmi okunk volna utalni

csak nekem nem vilagos, hogy egy kortars roman, szlovak, ukran, osztrak, ... mit tehet a hivatkozott esemenyrol? Az ilyen 'tortenelmi okokra' fogekony alapanyagok idealis alanyai a (politikai) manipulatoroknak...

De tfh egyedul vagy egy aluljaroban: van rajtad egy 60-100 ezer HUF erteku designos Bose vagy Beats fulhallgato meg a penztarcadban 30000 HUF.

1. kerdes: otthon vannak nalad? 2. kerdes: szandekosan keresed a bajt? De tfh, hogy egyedul vagyok, akkor tokmindegy, mert okadnom kell az "A" kijaratnal levo buzlopofaju kis gyokerektol, meg a "B" kijarat buzlopofaju kis gyokereitol is. Szoval tfh nincs "C" kijarat, akkor mindegy melyiket valasztom, jo esellyel megmarad a nalam levo cucc...

--
"Pont attól akartam megkímélni magam, hogy gondolkodni kelljen ;)" (lajos22)

ha teged barki is uldozesekkel cseszeget, akkor fordulj a rendorseghez zaklatas miatt. De a te esetedben az is eleg lehet, ha nem zabalsz be vacsira, aztan elmulnak szepen azok az ordogos kergetos remalmok...

--
"Pont attól akartam megkímélni magam, hogy gondolkodni kelljen ;)" (lajos22)

aki nem hajlando szembenezni a multtal (=le/megtagadja/meghamisitja a tortenelmet), az arra van karhoztatva, hogy megismetelje a hibakat. Ha pedig az erettsegit nem fel disznoval abszolvaltad (konkretan a tortenelemre gondolok most), akkor elotted is tiszta kene legyen, hogy elodeink szamos olyan vitathato lepest hoztak (ma divatos kifejezessel: elkurtak, de nagyon), aminek az eredmenye ordas nagy szivasok lettek. Hadd mondjak egyet, hogy ertsd, mire gondolok: arcoskodas, arrogancia, pokhendiseg, a realitasok figyelembe nem vetele -> Trianon.

Szoval nagyon is kell az a multtal valo szembenezes megpedig a jovo miatt. Aztan amikor megint a vermagyar szonokokat hallgatod a turulnal, akkor nyugodtan vagd a fejehez, ha valami nacionalista/antiszemita/... hulyeseggel jon elo, hogy 'igen, ecsem, ezt mar probaltuk, oszt a multkor is mekkora szivas volt belole...' Jahhogy a csurhe nem akar tudomast venni a tortenelemrol. Hat, akkor ez van, senki nem menti meg oket az alantas osztonokre apellalo politikai kalandoroktol...

--
"Pont attól akartam megkímélni magam, hogy gondolkodni kelljen ;)" (lajos22)

Fentebb mintha ezt olvastam volna:

csak nekem nem vilagos, hogy egy kortars roman, szlovak, ukran, osztrak, ... mit tehet a hivatkozott esemenyrol? Az ilyen 'tortenelmi okokra' fogekony alapanyagok idealis alanyai a (politikai) manipulatoroknak...

Szóval uncsi. Ami bármiféle következményt bármilyen értelemben, irányban illet, az nagyjából pusztán az erősebb kutya elve.

És már megint eljutottunk oda, hogy az egyetlen társadalmi berendezkedés a liberális demokrácia lehet (nyilván nem), ami egyesek fejében egy olyan dogma, mint az volt egykor, hogy a Föld lapos. Ami szintén nincs így, de kockázatos volt mást állítani.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

" van rajtad egy 60-100 ezer HUF erteku designos Bose vagy Beats fulhallgato meg a penztarcadban 30000 HUF."

Na latod, itt a problema. En eleve nem veszek fel utcara draga cuccot (a metron ugyse hallom a 60-100 ezer forintos fules meg az otezer forintos fules kozti nagysagrendi kulonbseget), keszpenz meg szinte sosincs nalam, max 5-10 000 forint (kiveve, amikor hazafele felveszek a fizubol tizedike korul), azert talaltak ki a kartyat.

Es meg fogsz lepodni, jarkaltam en mar a nyolckerben este/ejszaka eleget, mentem el ciganyok mellett (nem szegyen a szot kimondani, ok hivjak igy magukat es kerik ki a "roma" elnevezest) tobbszor is, sosem volt effektive bajom belole.

En nem vagyok hive a felesleges hivalkodasnak. Egy 60-100 ezer forintos fulesert egy feher is ugyanugy lecsap, mint egy cigany, es akkor mar elszedi a 30000 HUF koruli keszpenzedet is, ez nagyon nem cigany specifikus. Ha nagyon bele kell gondolkodnom a fenti szituacioba, akkor mindket oldaltol egyforman tartanek, es az utvonalamba eso kijaratot valasztanam, lehetoleg minel gyorsabban tavozva.

Es a felreertesek elkerulese vegett: a ciganyoktol nem azert tartanek, mert ciganyok, hanem azert, mert tudom, hogy egy 60-100 ezer forintos fules barki szamara azt hirdeti nagy betukkel: "fiuk, en ki vagyok tomve penzzel".
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Ahan, szoval ha en gazdag vagyok, engem etikus kirabolni. Mindjart be is megyek a fonokomhoz es kerek fizetescsokkentest hogy ne legyen etikus.

Meg amugy is tartsam bankban a penzem es fizessek nekik. Kosz nem

"ciganyok mellett (nem szegyen a szot kimondani, ok hivjak igy magukat es kerik ki a "roma" elnevezest)"

Akkor most probalj meg egy feketet (afroamerikait) ugy hivni, ahogy ok hivjak magukat ;)

Hát én a nyolckerben (Népszinház utca) laktam ~2 évig, és kösz de kösz nem. Majdnem hetente jöttek ki a rendőrök utcán óbégató meg balhézó cigányokhoz, volt szamurájkarddal anyázás, földön fekvő barátnő rugdosása, kisebb puja falhoz nyomása és fenyegetése..
Kb 8-10 helyen laktam már Bp-n, de sehol máshol nem láttam ilyeneket.

Sokszor mentem haza éjszaka, de szerencsére "sosem volt effektive bajom belole". Ha szerinted a nyolckerben minden rendben van, akkor veled nincs minden rendben.

ne bancsad gabucsinot, mert o haborus hos. Legalabbis a tengeralattjaron beverhette a fejet a piszoarba egy hirtelen merulesnel, ami megmagyarazza a mentalis problemait. Azota persze levette a honlapjarol ezt az "o, mint Das U-boot hadnagy, aki a csataban megserult" fantazialast, mert rajott, hogy 40 felett ez mar tenyleg az ubergaz kategoria...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Mindenkit vittek, aki nem tartozott az arja fajhoz, vagy valamiert nem tetszett a nemeteknek. Nem kellett ahhoz zsidonak lenned, eleg volt, ha radfogtak, hogy az uk-uk-uknagyapad zsido volt.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Nem akarok nagyon belefolyni, de:
http://www.katolikus.hu/szentek/0814.html
(Maximilián Kolbe. Érdekesség: védőszentje a keresztény sajtónak és újságíróknak, a raboknak, az internetnek és a rádióamatőröknek.)
(nem feltétlen a te hozzászólásodra, inkább úgy általában)

Nem látok erre megoldást. Egyedül azt, ha a cigányok lesznek többen - amire van esély - akkor már a fehérek lesznek kisebbségben és akkor mi tudjuk elővenni a rasszista kártyát.

Földgömb magazin novemberi szám 17-18. oldal: "137 községben lehet feltételezni a cigányság 50% feletti jelenlétét (elsősorban a Csereháton és az Ormánságban)"

[Ez már nem idézet, saját vélemény.] A térképeket nézve megye szinten elsőnek BAZ megye lesz többségi cigány (már most közel van, néhány év kérdése), aztán Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Heves, Baranya. Húsz éven belül mind. Ha a a jelenkor anti-EU, lokálpatriotizmust erősítő mozgalmai kitartanak és megerősödnek, 2050-re meglesz a következő Trianon, Magyarországról leválik észak Gypsyland (Nógrád-Heves-BAZ-SzSzB megyék + Hajdúság) és dél Gypsyland (Baranya megye + dél Somogy + dél Tolna).

Csaba

Menyasszonyom is tanárnő és szokott mesélni pár durvaságot, info óráról...
Pl. a mai fiatalok problémamegoldó képessége 0. Ha valamit nem tud, meg sem próbálja kitalálni a megoldást. Mondjuk meg kell tükrözni a képet, amire ő rávágja: én ezt nem tudom! De az istenért sem lépne be a menükbe, hogy keressen ilyen opciót.

És az ilyenekből kerülnek ki később az én ügyfeleim is.

Minap is egy nőnek készítettem weboldalt, kb. hülye biztos admin felülettel, ahol neki csak ki kell töltenie a mezőket amiből legenerálódik a tartalom.
Egyszer csak ír egy mailt, hogy nem működnek az oldalon a linkek.
Oké, megnézem. Látom minden URL-t http:// nélkül írt be. Mondom neki, hogy a linkek http:// -el kezdődnek, ezt még biggyessze elé.
Jött is rá a válasz, hogy húúú, akkor most mit kell beírnia. (Anyádat bazzeg...)
Vagy szintén az adminban lehet használni ikonok beszúrásához kódokat. A mező felett ott a link: "Használható ikonok listája", amire klikkelve szépen látja milyen ikonhoz milyen kód tartozik (font awesome).
Szintén jön a mail, hogy hogy lehet megváltoztatni az ikonokat és hol látja őket?

És ismert cég vezetője a csaj! De tuti nem az esze miatt került abba a pozícióba, inkább jó embernek tette szét a lábait...
De nem Ő az egyetlen facepalm eset. Annyi hülye ügyfelem van, ami egy mezőt nem tud helyesen kitölteni.
Pl, egyszerű űrlap, két mezővel: Név, E-mail cím. Mit ír be: Szabó, Éva
és csodálkozik miért jelenik meg az emailnél Éva...

Noh az a lényeg, hogy a mai fiatalok sík hülyék, nem érdekli őket semmi, és meg sem próbálják a problémákat megoldani.
Sokszor még infó tudás sem kellene a probléma megoldásához, elég csak józan paraszti ésszel gondolkozni. De valamiért nem...

Kolléganője általános isiben tanít, Ő is szokott mesélni érdekességeket.
Pl 6. osztályos írni-olvasni sem tud. Enyhén fogyatékos is a srác, szülei semmirekellők ( = cigányok).
És nem íratják át a speckó iskolába, mert az a másik városban van és hát az már milyen sokba kerülne nekik. Inkább szenvedjen ott a gyerek meg a tanár is vele.

Szóval elvan baszva a mai társadalom, már jó fiatalon!

Na ez meg a másik!
Minden ügyfélnek szoktam írni, amiben részletesen le van írva mit-hol talál, mit hogy kell csinálni.
Szerinted elolvassa? Dehogy!

Szinte rendszeres hogy olyat kérdeznek ami benne van a doksiban.
Válaszolom is nekik, hogy benne van a doksiba!

Van aki visszaírta, hogy: "Hüü, akkor lehet el kéne olvasnom már"

Na most az ilyenekkel mit lehet csinálni?
Ha videót készítenék, azt sem néznék meg.

A jobbak nem csak doksit irnak, hanem kimennek oktatni, elmagyarazzak a dolgokat.

Bocs, de azok, amiket felsoroltal, sajnos nem abbol fakadnak, hogy az emberek hulyek, hanem abbol, hogy a szamitastechnika meg mindig egy uj mufaj, szuksegszeruen sokan vannak a hozza nem ertok. Es elegge el nem itelheto modon a legtobb portalmotor, blogmotor, whatever automatikusan kirakja a rohadt http:// reszt, ha url-szeruseget erzekel, erre ketszazezer pelda van kinn a neten.

En sem birom azt, amikor valaki nyilvanvaloan idiota, de kulonbseget _kell_ tudni tenni akozott, hogy valaki idiota, es akozott, hogy valakinek nem feladata az informatikahoz ertes. Nalunk pl. a korabban IT cegben helpdeskeskent is dolgozo fonok tud erdekeset bekerdezni, es egyszeruen tudomasul veszem, hogy barmennyire is nyilvanvalora kerdezett ra, ezt neki nem feladata tudni/erteni/atlatni. Mint ahogy en nem ertek az adozashoz meg a komolyabb penzugyekhez, pedig hat az mennyire untrendi mar.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Hát ha nekem el kellene menni minden ügyfélhez oktatni, be is zárhatnám a boltot amennyi benzinbe az fájna :D
Én mindenkinek szoktam írni egy jó részletes doksit az oldalának kezeléséről, de sokan lusták elolvasni, aztán jönnek a kérdések amikre benne van a válasz.

De ez nem most alakult ki bennük. Ilyenek a diákok is. El sem olvassák rendesen a feladatot, csak benyögik, hogy ők ezt nem tudják, nem értik...
Meg sem próbálják megérteni!

Nem videó kell ezeknek, hanem iskolában kellet volna rendesen megtanulni az informatikát többek között.

"Nem videó kell ezeknek, hanem iskolában kellet volna rendesen megtanulni az informatikát többek között."

Konkretan mit is? Az iskolai informatika oktatas mind a mai napig kimerul a word meg az excel hasznalatanak bemagoltatasaban. Semmi, erted semmi olyasmi nincsen, ami a problemamegoldast fejlesztene a szamitogephez kototten. Ezek utan en nem tudok elvarni semmit sem.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

En nem azt mondtam, hogy ez a tanarok bune. Egyszeruen itthon goze nincs senkinek az informatikarol es annak oktatasarol vezetoi szinten. Kontarok kezeben van a popszakma, sajnos.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

+1 a problémamegoldó képessége 0 állításra. Sokszor találkozom én is a problémával. De nem csak középiskolában, hanem egyetemen is.

A probléma megoldó képesség valahol ott kezdődne, hogy gondolkodik. De arra se képes némelyik. Múlt héten évfolyam ZH-t írattam. Két csoport, ahogy illik, de a papíron nem jelöltem, hogy A vagy B csoport.

Volt olyan diák aki a szomszédjáról másolta a megoldásokat, úgy, hogy ő B verziót kapott, a szomszédja meg A-t. Ebből arra következtetek, hogy volt annyira suta, hogy el se olvasta a kérdéseket...

Egy embernek, aki egyébként minden nap internettel dolgozik, nem fogok komplett validátort fejleszteni 1-2 rublika miatt. Nem tömegek használják az űrlapot, csak egy szem ember.
De nem is ez a lényeg, hanem hogy nem jön rá, hogy kell teljes URL-t megadni. Még akkor sem amikor azt mondom neki, hogy http://-el kell kezdeni.

Valahol olvastam, hogy idehaza a felsőoktatásban tanulók alsó egyharmada megy tanárképzőre, majd a végzettek alsó egyharmada megy tanárnak.
Persze a gyerek és a család is hibás, de szerintem általánosságban a hazai tanárok sem túlmotiváltak. Hogy miért van ez így, az egy másik történet.

-----
„Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben.”
rand() a lelke mindennek! :)
Szerinted…

százhúsz vekni kenyérhez hány kiló liszt kell...

az en kedvencem az a(z allitolagos) matekpelda volt, hogy a legelot megfeleztek, egyik felen (A) 5 tehen, a masikon (B) 8. Hany tehen lesz egy fel ora mulva B felen, ha onnan 2 atmegy az A-ra? Sokan hajlamosak ravagni a 8-2=6-ot (tipikus matematikus problema megoldas), de az egyik tanulo valasza az volt, hogy 0, mondvan a tehenek mindig a csordavezert kovetik, igy ha az atmegy, akkor az osszes tobbi is koveti...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Mondjuk ez a matekpélda - ha az ey tanuló által adott ávlasz volt az elvárt - megint nem arra megy rá, hogy tudja-e értelmezni a gyerek az írásban elé rakott problémát és meg tudja-e oldani, hanem hogy rendelkezik-e azzal az előismerettel, hogy a marhák csordában járnak, és egy kitüntetett tagnak van egy csilingelő/kongó biszbasz a nyakában, amit a többiek követnek.
Tekintve, hogy a mai fiatalság igen kis százalékából lesz marhapásztor első munkahelyén, azt hiszem, jobb, ha 6-tal válaszol.

Gondolom a matekpelda helyes megoldasa a 8-2=6 volt, ilyen kontextusban viszont ertekelni kell azt, hogy valaki vette a faradsagot, es moge nezett a problemanak, tovabb gondolta. En informatikuskent rengetegszer talalkozok olyan problemaval, hogy oke, itt a hiba, itt a megoldas, de gondolkodjunk mar utana, hogy ez tenyleg megoldas-e vagy csak tuneti kezelese egy melyebben fekvo gondnak. Es ezt a tovabbgondolkodast nem tanitjak sehol, erre magadtol kell raerezni. En igenis kiemelnem azt a gyereket, aki tovabb gondolkodik, mert belole lesz jo orvos, informatikus, kozgazdasz.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

"valaki vette a faradsagot, es moge nezett a problemanak"

ne haragudj de ez hujeseg. a feladatban konkretan le volt irva csak 2 megy at. teljesen mindegy hogy a marhak hogy viselkednek, ha tenykent az volt leirva hogy 2 ment at. tetelezzuk fel a feladat szerzoje is tisztaba lehetett a marhak viselkedesevel, de o "latta", hogy a csordaba vonulas ellenere csak 2 marha teved at a masik teruletre, mivel a marhak sem egymas hegyen-hatan legelnek.

nah, ebben a feladvanyban mar van letjogosultsaga a jozan esznek.
de ha azt kerdeznek, hogy a loves utan hany maradt eletben, akkor 99 lenne a jo, hiaba "okoskodna" vki ugy, hogy hat biztosan volt legalabb 1 soret ami 2 verebet is megolt, mert a verebek kozel ulnek egymashoz es ha olyan szogbol lott a vadasz akkor...

Most már csak azt kell eldönteni, hogy matekórán matek feladatot, vagy pedig trükkös feladványokat kell megoldani.

Egyébként a trükkös feladványok arra építenek, hogy a megoldó rendelkezi valamilyen előismerettel az adott tárgykörben*. Ezzel szemben a matematikai feladatok megoldásához az axiómák ismerete is elegendő.

*: Továbbá a „verebes” feladványnál azt is fel kell tételezni, hogy egyetlen hallássérült veréb :-) sincs a 123 veréb között. Ha valaki megfizetné a ráfordított időmet, még több lehetőséget is ki tudnék találni, amikor a lövés hangja után nem minden veréb repül el.

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

teljesen mindegy hogy a marhak hogy viselkednek, ha tenykent az volt leirva hogy 2 ment at.

az ordog a reszletekben van: 2 atment, (szunet), fel ora mulva mennyi marad? A diak magyarazatara persze mondhatja a tanar, hogy na de mi van, a Riska olyannyira belelendul a zabalasba, hogy csak 1 ora mulva veszi eszre, hogy a fonok mar az A reszben pusztitja a 4 levelu loheret...

--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)

Ugy latom te is elsiklottal a folott, amit mondtam. A _helyes_ megoldas az 6, ezt a vilagon senki nem vitatja, en sem. Viszont, ma sajnos dijazni kell azt, ha valaki egyaltalan kepes azt a tenyt megjegyezni, hogy a marhak kovetik azt a tarsukat, amelyiknek a nyakan kolomp van. Mert erre nem mindenki kepes. Tekintve, hogy a gyerekek manapsag mar nem vigyaznak marhakra nyaridoben, ezt a tudast legfeljebb biologiaorarol vagy ismeretterjeszto muvekbol szedheti ossze, kovetkezeskeppen ez valamifele szorgalomra vall, amihez tarsul egy problemafelismeresi kepesseg is. Az adott feladatban nyilvan nem kaphat pontot, viszont egy iskolanak nem a feladatok gepies megoldasarol kellene szolnia, hanem a fejlesztesrol, fejlodesrol. Egy olyan gyereket, akiben megvan a szorgalom a tanulasra, es van egy problemafelismeresi kepesseg, erdemes olyan kornyezetbe helyezni, ahol ezeket kamatoztathatja.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Viszont, ma sajnos dijazni kell azt, ha valaki egyaltalan kepes azt a tenyt megjegyezni, hogy a marhak kovetik azt a tarsukat, amelyiknek a nyakan kolomp van.

nem tudom, nalunk falun nem ugy gondolkodnak a marhak, hogy: "fonokasszony, kend, gyujjek elore, megyunk utana"

bar lehet, a varosi tehenek beallnak a fokolompos moge liba...marhasorba, beteszik az Ossian: Meneteles a vagohidra c. szamot, es lepes iiiiin-duuuulj!

sok itt a Mehemed, beteszek egy felvetelt

---
Egy jól megállapított probléma félig megoldott probléma.
- Charles Kettering

"iska olyannyira belelendul a zabalasba, hogy csak 1 ora mulva veszi eszre, hogy a fonok mar az A reszben pusztitja a 4 levelu loheret..."

Akkor egy idő után minden marha marad ott, ahol van, mert emlékeim szerint felfordulnak a nyers lóherétől :D

----------------------------------------------------------
"One should strive to achieve; not sit in bitter regret."
www.xonotic.org

Ezzel az a baj, hogy nálunk ezrével próbálnak jönni ilyen gondolkodásúak a céghez (IT) dolgozni, akiket azt hogy, hogy nem, mindet elhajtunk.

Ez az iskolában tényleg jópofa megszólalás, és egész kreatív, de a feladatot nem sikerült megoldani. Nálunk is jönnek a jelentkezők, ott elvéreznek, hogy nem tudnak elmagyarázni egy _általuk_választott_ rendező algoritmus működését, mert "a Javában úgyis van rá függvény". Megtörtént eset.

"Tovább gondolkodott"? Igen. Megoldotta a feladatot? Tulajdonképpen igen. Felvettük? Nem.

Még ha az a feladat, hogy mondd el egy _bármilyen_ rendező algoritmus menetét, saját szavaiddal, s az nem megy, az is gáz.

Nem mondom, hogy egy O(n logn) rendezést kapásból felírnék neked (bár egy Merge sortot csak kicsit jobban át kell gondolni, talán), de egy "végigmegyek, legnagyobbat berakom a végére, majd előlről" típusú (Bubble sort?) dologra azért illik emlékezni tanulmányok ide-oda. (Ez olyan algoritmikus gondolkozás alapok, vagy hasonló...)
--
blogom

Persze, illik emlékezni, ahogy a B-fa algoritmusokra, a szuper skalár processzorok működésére, a generatív nyelvtanokra és sok minden másra is. (csak hasraütésszerűen írtam valamiket)
Ezeket mind számon kérték a jelentkezőtől mikor egyetemre járt, van értelme állásinterjún is erről faggatni?

Én csak arra voltam kíváncsi, valóban ez a legjobb módja annak, hogy felmérd a jelentkező képességeit?

Amúgy egyetértek veled, az alapokat mindenkinek meg kellett tanulnia. De mi van akkor ha álmomból felkeltve is el tudom mondani a quick sort működését és csukott szemmel le tudom írni rekurzívan és iteratívan is? Jelent ez bármit? Szerintem nem. Ettől még lehetek tök alkalmatlan bármiféle probléma megoldására.

Az eredeti hozzászóláshoz még, abban sem vagyok biztos, hogy egy pályakezdő esetén melyik a jobb. Az, hogy tudja van rá meglévő funkció, ami nagy valószínűséggel jól működik, vagy képes implementálni egy sajátot, ami vagy jó vagy nem. Persze az ideális, ha ismeri az api-t és tudja is, hogy mit csinál.

Azt próbáltam mondani fent, hogy az "írj egy egyszerű algoritmust, ami sorbarendezi egy 10 elemű tömb elemeit" semmivel sem bonyolultabb, mint a FizzBuzz alg. Ha az egyszerű rendezés is onnan rémlik, mert "tanították", s magadtól nem jönnél rá néhány év infos gyakorlat után, akkor az - szerintem - veszett fejsze nyele...

--
blogom

Magyarázd el egy általad választott algoritmus működését. Nagy vonalakban. Szóban. Még le sem kell fejleszteni. Az algoritmusnak nem is kell túl hatékonynak lenni.

Példa elfogadható válaszra: "összehasonlítom minden elemet minden másik elemmel, és addig cserélgetem őket, amíg sorrendben nem lesznek".

Példa nem elfogadható válaszra: "nem tudom, de úgyis van rá függvény, nem?"

De, vannak olyanok (és most ezt nem lenézésképp mondom). Amennyire rémlik (FIXME), a Metallica tagjai se nagy kottaolvasók (amikor az S&M werkfilmjét néztem, valami olyasmi rémlik, hogy a "komolyzenészek" kottáit nemigen értették, a komolyzenészek meg az ő kódolásukat, de aztán megtalálták a közös hangot :) ).

Tudom, de a szolfézsnek része a kottaolvasás is, meg az előjegyzések meg a fene emlékszik, mik is voltak még (gitár mellett egy időben némi szolfézst is tanultam, de mivel egy tanár tartotta az órákat mindig ugyanakkor, így nem igazán vált szét bennem, hogy pontosan mi tartozik a szolfézshez és mi nem).
Egyébként igen, az ilyesmi típusú zenekaroknak egy más típusú kódolás előnyösebb/könnyebben kezelhetőbb, mint a kotta - a zene stílusa miatt.

Viszont továbbra is fenntartom, hogy (ha az emlékeim tényleg nem csalnak) számukra a szolfézs bizonyos része kínai, mégis ebből (mármint zenélésből, nem a szolfézsből) élnek és adnak koncerteket :)

Nem tudom, hogy az iskolákban mi folyik, de oktatás (és/vagy számonkérés) nem nagyon. Az utóbbi hónapokban végigültem pár interjút, jellemzően gépkezelő, technikus, mérnök pozíciók betöltése volt a cél (járműipari gyártás területen).
A műszaki vonalon (gépész jellegű képzések) végzett pályakezdők, akár szakközépiskolából, akár egyetemről, főiskoláról kikerült fiatalok kb. 95 százalékának tudása egyenlő a nullával. Már az alapoknál elvéreznek, műszaki rajzok, tűrések értelmezése, forgácsolási alapok, stb. Komolyabb gyakorlati kérdésekbe bele se megyünk, mert esélytelen. Húsz jelentekezőből nagyjából egy akad aki talán megüti az egyébként nagyon letolt mércét, a többi kb. krumpliföldre való kapálni.

--
ne terelj

Megdöbbentő számomra, hogy egyetemen mennyi tárgyból eredményesebb felkészülési forma, ha a tavalyi, tavalyelőtti zh megoldásait beseggeli az ember.

S ezek mellett borzalmasan vacak segédanyagok vannak a tárgyak többségéhez (érts: rossz előadó, nincs jegyzet, vacak diák, stb.). Mintha direkt nem akarnák, hogy megértsem...

--
blogom

Megdobbento szamomra, hogy meg nem tettek kotelezove minden evben uj zh feladatsorok kiadasat. Akkor tanulni is kellene az egyetemeken, nem csak beseggelni a megoldasokat (alternativa: puskara kiirni).
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Hát az érvelés tanítása gyerekeknek nem éppen jó ötlet szerintem. Ilyesmit csak felnőtteknek kéne tanítani, akiknek már van megizmosodott erkölcsi értékítéletük. Persze az elvont gondolkodás elsajátítása nagyon fontos lenne. Lehet ez az egyetlen fontos dolog amire oktatás által tettem szert. Amúgy meg felkészülve egy világégésre v. egy újabb szoci kormányra nem ártana túlélést tanítani. Mit lehet megenni, hogy kell termeszteni dolgokat, vasat olvasztani, kunyhót építeni, vizet fertőtleníteni stb - csak h elérjük ismét a vaskori ember ismeretanyagát :-)

Nézd, ismerős, "huszonéves", mindjárt diplomát kap és nem képes leolvasni analóg óráról az időt. Azt hittem, nem értem, rosszul hallok hogy nekem mentek el otthonról, hallucinálok és csak kamuzik, poénkodik. De nem..

/o\
nekünk még elsőben vennünk kellett egy olyan papír órát, műanyag mutatókkal, amit a tanítónéni beállított, nekünk meg le kellett olvasnunk (vagy mi állítottuk be a megadott időt)
úgy néz ki már esz ish mekterheli szegény tyerekeket
_____________________________
Powered by 1,3,7-trimetilxantin

Nekunk nem kellett venni. Papirbol csinaltunk technikaoran, asszem a tanar adott ilyen sasszeget vagy minek hivjak, valami madarnevu cucc. Utana hasznaltuk matekon.
--
Ki oda vágyik, hol száll a galamb, elszalasztja a kincset itt alant:


()=() 
('Y') Blog | @hron84
C . C Üzemeltető macik
()_()

Ezt mondtam, csak hosszabban. Volt egy elképzelés, amit aztán a kormány szépen átvett és elbaszott. Most ott tartunk, hogy a pedagógus portfólió értékelésének 70%-át az adminisztráció vizsgálata teszi ki és 30-at az óravezetés... A legszebb, hogy van olyan szakfelügyelő, akinek óvodapedagógusi végzettsége van, ezzel megy középiskolákat szakfelügyelni.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Ez szerintem nem csak az oktatási rendszer hibája, hanem elsősorban a szülőké. Ha már egészen pici koruktól foglalkoznának a gyerekeikkel (együtt játszás, rajzolás, építőkockázás, stb), ahelyett, hogy hazamennek és ledöglenek a tv elé megnézni az éppen kedvenc sz@rokat (sorozatok, valóságshow, sportesemény), talán nem itt tartanánk. A gyerekeknek feladatot kéne adni már 1-2 éves koruktól, persze a koruknak megfelelő szinten, amiben sikerélményük lesz. Régen is így tettek dédszüleink, őseink. A kisgyerekeknek volt saját kiskapájuk, kis-szerszámaik, amivel "dolgoztak". Ma ez abszolút hiányzik, nincs szülői példa. Vagyis van, de az a tv előtt döglős, chips-zabálós.
Persze vannak kivételek, ismerek több ilyet, náluk meg is van az eredménye, okos, értelmes, céltudatos gyermekeik vannak...

Mindig elmondom az iskolában: édes fiam, az első hónap után le tudnám írni az egész családot, éppen csak nem tehetem. Nem szokták elhinni. A gyereknek meg ha nem is adjuk a feladatot, de be kell vonni a munkákba, mivel a kisgyerekben megvan az a szokás, hogy igyekszik utánozni a szüleit. Aztán ez a minta igen jól rögzül. Meg később a többi, ezektől jelentősen nem eltérő.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel