analóg telefonközpont lecserélése asteriskre

Fórumok

Sziasztok!

Adott egy költségvetési intézmény, aminek 6 analóg fővonala, meg 24 melléke van egy ~15-20 éves Panasonic telefonközpontra kötve. Pár mellék valami proprietary digitális cuccot használ, a többi mezei analóg készülék.
A kimenő vonalak és a központ közé be van iktatva két 8-bites full-size ISA kártya egy hasonló korú PC-be dugva, ami a kimenő hívásokat csak személyre szóló pin-kód megadása után engedi, amit aztán logol, hogy ki, mikor, hová, és mennyi ideig telefonált. Ebből hó végén készül egy kimutatás, hogy ki mennyi telefonszámlát generált, aminek az ellenértékét a dolgozók szépen becsengetik a pénztárba.
A múlt héten elpusztultak az ISA-s kártyák (meg a PC is, amiben voltak), gondolom "viharkár" lehetett... A PC tápja kb. 7V-ot tudott a 12V-os kimenetén, a kártyák másik gépbe rakva masszív rövidzárként jelentkeznek a PC szemszögéből nézve :)
Mivel ilyen kártyákat kb. esélytelennek tűnik szerezni, előtérbe került a gondolat, hogy akkor sajnos telefonközpont csere lesz (az nem igazán opció, hogy a userek nem telefonálhatnak ki, de az még ennyire sem, hogy ezt majd az intézmény állja).

Első ránézésre az asterisk kb. használhatónak tűnik, de azért merülnek fel kérdések.
A legegyszerűbb megoldás érdekében maradnánk a meglevő felállás mellett, nyilván a Panasonic-specifikus digitális funkciók ugrottak, oda vagy kell IP-telefon, vagy használják ezután sima analógnak.
Amit meg kéne tudni csinálni a központtal:
- bejövő hívásnál üdvözlőszöveg, alatta választhat melléket a delikvens (DISA), vagy ha kellően sokáig vár, akkor napszaktól függően a default mellékre kéne dobni a hívást (nappal titkárság, éjjel porta)
- kimenő hívásnál személyre szóló pin-kód után hívhat külső számot a delikvens - erre valami call routingszerű ötletem lenne, egy 0 plusz a jó pin-kódok adnák a kimenő hívás előválasztóját; a pin-kódok jó lenne, ha nem egy statikus konfig fájlban lennének, hogy változtatás után aztán újra kelljen indítani a programot (megszakítva az összes futó hívást)
- minden mellékről (az analógokról is) kell tudni hívást továbbadni (call transfer)
- egyes mellékekről kell tudni "elkapni" a bejövő, más mellékeken csörgő hívásokat (call pickup)

A dolog hw oldalát illetően is vannak kérdések.
Mi az értelmes hw felállás az analóg vonalak fogadására? Egy PC-be speckó kártyákat rakni, vagy külső analóg-VoIP gateway-eket kötni Etherneten a központot játszó PC-re? Van-e különbség a két felállás között?
Melyik cuccokat szabad/nem szabad nézni egyáltalán? Amiket eddig találtam:
- Digium AEX8xx
- Openvox A800E/AE2410
- Linksys/Cisco SPA8000/8800
- Grandstream GXW4xxx

A kivitelezést illetően vannak-e cégek, akik emberi áron vállalnak ilyet komplett kivitelezni, vagy maradjunk a saját erőlködésben?

Hozzászólások

A Pana központ tud hívásinformációkat (smdr) küldeni a soros portján keresztül, amire egy közönséges PC-t dugva, mindennemű célhardver nélkül tudsz tarifálni.

Nyilván megteheted, hogy kidobsz mindent, és áttérsz VoIP-ra, de azért az ennyi készüléknél nem lesz egy filléres mulatság. (Ja, és van-e szabad ethernet végpontod mindenhol, ahol eddig telefon volt?) A Pana központ pedig önmagában egy roppant kellemes termék.

Ha a Pana tudása elég lett volna, akkor nem került volna be a rendszerbe anno az ISA-s kártyás PC. Az nekünk nem elég, ha az azonosítás alapja a mellék. Azt ugyanis bárki használhatja (a mellékek háromnegyede nem személyre szóló), és amúgy is az lenne az első, hogy mindenki a szomszéd meg az igazgató mellékéről telefonálna. Meg lennék lepve, ha a pin-kódos verziót tudná a központ külső segítség nélkül...

A koncepció nem az, hogy mindenben VoIP, hanem az, hogy ahol kell/lehetőség/igény van rá, ott lesz VoIP-os készülék, a többi mellék marad analógon. Aztán idővel majd szépen lassan lecserélődhetnének. Jelenleg talán 3-4 körüli mellék van, amin digitális a készülék, tehát ennél több VoIP-os cucc nem kéne indulásból (és ezekből sem biztos, hogy mindnek kell). Ott megoldjuk az Ethernet portot is, meg valami rendesebb készülék is beleférhet.

> Meg lennék lepve, ha a pin-kódos verziót tudná a központ külső segítség nélkül

Akkor valószínűleg meg leszel lepve. Nekem van 20+ éves Panám is, az is tudja.

> A koncepció nem az, hogy mindenben VoIP, hanem az, hogy ahol kell/lehetőség/igény
> van rá, ott lesz VoIP-os készülék, a többi mellék marad analógon.

Ha jót akarsz, akkor minimalizálod a rendszerben az analóg-digit konverziókat.

Ekkora mennyiségben egész jó lehet az Asterisk. Telefonból én a Snom-ot ajánlom, mert szép és stabil (www.snom.com) és nagyon jól lehet vele dolgozni. Igaz ez nem a 10e forintos kategória, de azokkal szopás lesz hosszútávon folyamatos üzemben. Érdemes rögtön egy VoIP szolgáltatóhoz is átvinni a számokat, hogy ne az analóg vonallal kelljen szívnod. Vegyes üzemet a saját egésszégi állapotod ne akarj az alközponti oldalon. Vagy fullosan VoIP vagy fullosan adott központ megoldása (pl. a jelenlegi Panasonic).

Ha mindenképp analóg vonalat akarsz fogadni, akkor érdemes valami 4-8FXO portos SIP cuccot nézni, de az analóg hívásoknál pl. feszültség különbséggel meg mindenféle timeouttal nézi a központ a foglaltságot. Ha ez valamiért nem megy 100-asan, akkor abból elég sok anyázás van. A VoIP-ra áttérés rögtön a hívásirányítást is megoldja, mert nem lesz az, hogy X számotok foglalt ha épp beszéltek rajta, miközben a másik 5 szabad.

Ha gondolod privátban tudok ajánlani céget aki VoIP szolgáltató is, meg Snom telefont is forgalmaznak. Bár innentől Snom honlapon is megtalálod őket. :)

A DID-t szerintem kevered, mert az üdvözlő szöveg és mellékválasztás az IVR (interactive-voice-response) funkció. A DID a direct-inward-dialing, tehát adott számoknak van beválasztója és rögtön adott telefonon csörög. (Pl. 1234560-69-ig a számotok és a 67 végű direktben Gizinél, a 68 megint másnál csörög, de a 60 végűnél egy kellemes hang köszönt és kéri a melléket vagy kapcsolja az erre érdemes egyént.)

Sajnos a "sales" vonal tényleg elég erős, de ne ítélj elsőre. A VoIP percdíjak, havidíjak tényleg sokkal jobbak (nemcsakott), mint egy hagyományos telkónál. Ami viszont fontos, hogy normális internet kapcsolat kell. Itt nem a sávszélre, hanem a minőségre gondolok. Az ADSL pl. felejtős, de kábeles vagy jobb kapcsolatokon már remekül megy a dolog úgy, hogy más forgalom is van rajta. (ADSL-nél hiába QoS-ezel, ez tapasztalat.)

félig offként:
A náluk lévő számot normál tarifával lehet hívni, vagy speciális voip szolgáltatós percíjasba esik?
Egészen pontosan arra gondolok, hogy például a vodefone hálózatából a 21-es körzetes voip számokat 100 forintos percdíjjal lehet hívni. Feltételezem az áthordozott számra is ez vonatkozik.

Teljesen normál helyzet kötött számot tudnak adni, de persze a juzer aláírja hogy "odabetonozza" a készüléket. Sokszor eleve alközpontra vagy szolgáltatói eszközre van beállítva a dolog, amit így nem is nagyon tudnak mozdítani az ügyfelek. A költöztetés viszont roppant egyszerű egy ISDN vagy analóg vonal áthelyezéshez képest. Hordozni is tudnak szerintem. Aki deklaráltan mozgó számot szeretne, nem mobil de nem helyhez kötött, annak megy a 21-es tudtommal.

Hát decemberben még 100 Ft volt egy perc...
Amúgy igazad van, most már "csak" 20 Ft egy perc. Továbbra sem minősül "vezetékes" hálózatnak, sem "mobil" hálózatnak, ergó nem érvényesek rá az alapdíjban foglalt percek, valamint nem érvényesek rá a flottakedvezmények (nekem pl. minden vezetékes és mobil percdíjam 20 Ft alatt van). Ahogy a 06-40-es kék számokra sem (az mondjuk konkrétan 49 Ft, hogy törne le a keze annak, aki szarul fogalmazta meg a jogszabályt).

Első körben VoIP szolgáltatásra/szolgáltatóra nem vágyunk.
Kivéve, ha rendes Internetet is tudnak adni alája, és nem százezrekért/milliókért optikát kihúzva... Jelenleg ugyanis van T-* ADSL és T-* Kábelnet, mindkettőből max. 15/1 Mbps érhető el itt. Ezen kívül más szolgáltató itt nem létezik (Bp egyik kerületének központjáról beszélünk). Megbízhatóságban több kategóriával alulmúlják a mezei telefonvonalakat. Evvan, ezt kell szeretni.

A "nem lesz X számotok foglalt, ha épp beszéltek rajta" feature-t szerintem a Matáv most is nyújtja.

Készülékből a Linksys/Cisco vonal nem tűnt ehetetlen árúnak (20-30 rugó körül már láttam belőlük), ahogy nézegettem, ez az a része a dolognak, ahol rendkívül nagy és széleskörű a választék.

Céget nyugodtan mondjál, bár a Snom magyar disztribúciós partnerét megtaláltam.

Az én tudtommal az IVR az, amikor a menüben barangolsz DMTF-fel, pl. egy ügyfélszolgálatnál, egyik menü után jön a másik, ott újból választhatsz, visszamehetsz, stb. A DID pedig egyszerre takarja ISDN-en azt, amit írsz, meg azt, amit mi használunk (a központi szám után beüti a delikvens a melléket)...
Megnéztem, és igazad van: az, amit mi használunk, annak DISA (Direct Inward System Access) a neve, nem DID.

A vonalak száma annyira nem lényeges, mert a kisközponttal úgy rá tudsz tolni bármit. Sokkal inkább a kezelhetőség számít. Példul a Cisco/Linksys duett imádja ezt a 45 fokban döntött telefont, amitől én személy szerint idegbajt kapok. A Snom-osok sokkal inkább a hagyományos digitális mellékes telefon formát hozzák és a legkisebbjük is 4 vonalat kezel.

Akkor megtaláltad. :) A T-Kom is tud "huntingot" ha úgy kéritek, de akkor jó eséllyel ISDN van analógizálva, ami egy tömör gyönör... Árban a Snom telefon (Snom 300) is valahol a 30e+áfánál indul.

Az IVR az mindenféle ilyen benyomkódos cucc. Hogy ezzel üfszolgot menüznek be vagy írd be a melléket vagy várj a kezelő jelentkezéséig az mind1. A DISA -val (viccesek ezek a rövidítések: www.disa.mil a google-ban az első) így nem találkoztam, amíg ilyesmivel foglalkoztam, de ezt találtam: http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+cmd+DISA

Rendes internet is lehetséges, de nyilván árban több, mint egy 15/1-es T-Kábel. Ha esetleg a III. kerületről van szó, mert ott is pont ez a helyzet, érdemes megkérdezni az www.ippark.hu -sokat és a Digi-t is, mert voltak mindenféle hálózatépítési tevékenykedéseik. Nekem sikerült az otthoni T-Kábelt is egy remek 40/20-as ipparkos netre cserélni. Megbízhatóságban egészen jó, talán néhány fokkal jobb is mint a T-Kábel volt.

Ki is javítottam fent... Amúgy a DISA-t a manualban találtam, szerintem ez valami Pana rövidítés lehet.

30+áfáért már nagyon jól kinéző ciccót is látni :)

Amúgy nem Óbuda, és igen, végigzongoráztuk a kínálatot. Pár évente megtesszük.
Az az igazság, hogy a gazdasági racionalitást figyelembe véve nem várható, hogy üzleti alapon megjelenjen itt megfelelő szolgáltatás. Mert mi biztosan nem fogunk évente sok száz rugót erre rááldozni.

jaj mar :)
megint ez a linuxot teszek a pc -re es fxs/fxo kartyakat bele.

nem egy forumon leirtak ( nalam okosabbak ) hogy nem hogy a TCO nem lesz ott soha, mint ha celhw -t vennel, de meg kinlodnod is fog kelleni.

Nem azt mondom, otthon en is elbohockodom asteriskel, szivesen. de ha a cel az hogy ez mukodjon, akkor a voip oldalra cel hw -t kell rakni es a melle mehet az asterisk. Leven, ha a pc kihullik ( tudom nem jellemzo ), akkor nulla, mondom NULLA telefon mukodik.

Mig, ha a pstn oldalt egy PSTN eszkoz csinalja, akkor a melle mar lehet tenni asterisket, ami a hivasok iranyitasaval foglalatoskodik.

Ha a PSTN oldalon tetszőleges eszköz van és mögött egy Asterisk vagy bármi, akkor hiába atomstabil a PSTN-es (akár ISDN akár analóg) eszköz ha a helyi kisközpont összecsinálja magát. Esetleg annyival lehetsz előbbre, hogy ha FXO/FXS portos eszköz akkor arra néhány telefon direktben felköthető átmenetileg. Árban viszont nagyon fogsz egy ilyennek örülni. Kisközpontot pedig remekül lehet Atomos vagy Brazos-os esetleg Trinity-s ventinélküli minigéppel csinálni.

Oké, pont ez volt a kérdés: mi az a célhw, amit érdemes megvenni, és mi az, amit nem?

Különösképpen annak fényében, hogy a Linksys/Cisco SPA8xxx gateway-ekről itt valami másik fórumon írták, hogy milyen frankó és tuti, miközben jóval kevesebbe kerül, mint egy ugyanilyen tudású Openvox, vagy pláne egy Digium kártya, ami ugye még egy gépet is igényel maga köré. Ha most valaki azt mondja, hogy a Digium kártya azért van dupla áron a Linksys célhw-hez képest, mert sokkal megbízhatatlanabb, akkor nagyon furcsán fogok rá nézni... :D

A PC-k megbízhatóságáról amúgy vannak tapasztalataink. A célhw pont ugyanúgy kihullhat, azzal a különbséggel, hogy esetleg nem tudjuk magunk "kezelni" az esetet, hanem ha szolgáltatást akarunk, akkor kell venni supportot. De ez kb. mindennel így van.

konkrétan milyen Panasonic központotok van?

A KX-TD1232 és a régebbi KX-TA1232 -be 128 db kódot lehet beírni, ha ennél kevesebb kódot használtok akkor nem érdemes új telefonközpontot venni. A soros portján küldi ki a hívások adatait és rövid idő alatt lehet rá írni egy egyszerű tarifaszámlálót nem olyan bonyolult a dolog. Egyébként lehet kapni ilyen hasonló analóg fővonalas tarifaszámláló egységet ami egy külső dobozka, nem kell hozzá mindig menni egy gépnek, mert van saját memóriája. Havonta csak egyszer kell rádugni a soros portjára egy gépet és kiolvasni az adatokat, hogy el tudd készíteni a tarifaszámlákat a hozzá tartozó programmal.

Megnézzük. Elvileg találtam Programmer's Manualt, meglátjuk, hogy mit tud a készülék. Elég vaskos lenne a beruházás, hogy ha elkerülhető, akkor ne költsünk el erre több száz ezret. A 128 db kód szerintem - ha szűkösen is, de - elég lehet.

Ugyanakkor ha bármit kell venni (kártya, külső tarifaszámláló, akármi), és a végösszeg minimum hatszámjegyű, akkor viszont jövőbemutató megoldást szeretnénk (a jelenlegi megoldás erősen nem az).

Audiocodes 4xFXO-val építettem egy "első" rendszert.

Így 3 év távlatából azt kell mondjam, hogy jobban meg kellett volna oldani a túlfeszültségvédelmet. Jelenleg másik FXO gateway-t kell keressek, mert minden évben elfüstölt egy-egy vihar után egy port, így jelenleg egyetlen egy van még ami működőképes. Direkt "hit" nem érte, a mellette levő dróton fut az SDSL vonal, annak azon kívül, hogy egyszer levágott egy hálókártyát vihar után, semmi baja. Vagy az Audiocodes sz*r, vagy minden ilyen kütyü sokkal érzékenyebb mint gondoltam.

Ehez képest a régi analóg központon tizenévig semmi ilyen gond nem volt.

Az asterisk-el végül sokat nem játszottam, működött az, ami a régi központon, van call log, és simán tilthatók kifele a hívások, de lehetett volna egy rövid voice menü is :).

A fax-al szívtam egy ideig, aztán feladtam. A második telefonvonalra kötöttük a hardver faxot és passz.

Amennyiben az ISDN még működik .hu-ban és megfizethető (Romániában kb 10x annyiba kerül mint az analóg fővonal) akkor azt simán az FXO elé pakolnám, aztán cserélgesse a szolgáltató, ha kiveri.

Telefonokból Welltech-et vettem egy párat, illetve egy Linksys SPA942-t. Lehet, hogy a Welltech-et nem kellett volna, gyakorlatilag 2 éven belül mindegyikben kondit kellett cserélni (esen kívül más bajuk nincs), s egy csomó hálózati adapter is elfüstölt azóta. Azok, amiknek sima transzformátoros adapterük volt, csak púpos kondikkal küzdöttek.

Szóval r*h*djanak meg a kínaiak meg a költséghatékony elképzeléseik az elektronikáról.

Melyik cuccokat szabad/nem szabad nézni egyáltalán? Amiket eddig találtam:
- Digium AEX8xx
- Openvox A800E/AE2410
- Linksys/Cisco SPA8000/8800
- Grandstream GXW4xxx

A Linksys SPA8000 kivételével mindet használtam/használom és tudom ajánlani bizalommal.
Ha virtualizálni is akarsz esetleg (mondjuk redundancia miatt) akkor a külső eszközöket (Pl Grandstream) inkább tudom ajánlani.

Az ISA kártyáknak mi volt a szerepe? Én is úgy tudom, hogy sima RS232 porton adja ki az adatokat, csak a DOS-os program miatt szoktak öreg PC-t tenni mellé (az nem kerül pénzbe és a cseréje is filléres dolog)

Az ISA-s kártyán át voltak fűzve a fővonalak (szolgáltató - ISA-s kártya - telefonközpont). Mindegyiken egy-egy relé, ill. kifele-befele kommunikálni képes áramkörök. A relék a gép áramszünete esetén összekapcsolták a vonalakat. Normál működés során bejövő hívásnál szintén összekapcsolták a vonalakat. Kimenő hívásnál a központból kifelé jövő felhasználó a kártyával tudott először "beszélgetni", DTMF-fel megadta a pin-kódját, erre a kártya összekötötte őt a fővonallal.

Ismétlem: nem a sw ment tönkre, hanem a hw. Sw-t én is tudok írni, és akkor legalább nem Delphis-winfosos lesz...

Egyébként a link jó, mert látszik, hogy csináltak ők is ilyesmit. Kb. ez a funkcionalitás az, ami elpusztult: http://www.profitel.hu/?lap=pinkod
Csak nálunk ISA-s kártya formájába volt öntve. De mégkérdezem őket is, hogy a hw-t tudják-e prezentálni. Ha nem tudjuk rávenni a központot, hogy ő ellenőrizze a pin-kódokat, akkor még opcióként ez is szóbajöhet, persze csak ha nem kerül annyiba, mint lecserélni az egész kócerájt valami modernre. A Delphis progijukra szerintem nem fogunk igényt tartani...

Nem is azt mondtam, hogy vedd meg, csak egy szót nem írtál még a szoftverről konkrétan, ami használatban volt az ISA-s kártyákkal.
A központotok leírás szerint tudja a pinkódos kifele menő hívást és soros port is van az eszközön, hogy loggolni lehessen a hívásokat. Kb 1 perc időráfordítással ezt a programot találtam elsőként, ami már készen van a szoftverhez, gondolom a telefonközpont soros protokollja sem top secret, nem lehet túl bonyolult írni rá egy loggert.
Én a helyedben tuti inkább gatyába ráznám a régi rendszert, azért egy VoIP vonalnak jóval lazábbak a mászaki követelményei, mint egy analóg vagy isdn vonalnak. Én pl eddig nem tudtam, hogy T-s VoIP vonalnál napi 30 perc üzemszünet nem hiba...

Ui: Egyébként mi bajod a delphis-windows-os programokkal? 9600-115200baud-os rs232 loggerhez tökéletesen megfelel szerintem.