Szerverüzemeltetés árazása

A következő kérdésben kérnék segítséget.

Először is leszögezném, laikus vagyok. A szerverünk üzemeltetését (tehát rendszergazdai feladatok) három éve végzik 100e+áfa/hó összegért, de befutott egy levél, hogy a válság meg az adókörnyezet változása miatt 125e-re emelnék. Arra lennék kiváncsi, hogy ez reális e, lévén én azt gondolom, hogy az üzemeltetés az elmúlt években éppenhogy olcsóbb lett.

Paraméterek.

A vas egy brand gép, linux fut rajta, virtualizált környezetben (4 virtuális gép) fut rajta két közepes méretű portál, az egyiknek fóruma, ill egy max 10 címet kezelő mailszerver. A szervernek nincsenek teljesítmény gondjai, stabil a szolgáltatás, nagyon minimális beavatkozást igényel, legutóbb 3 éves uptime-ot ment a szerver.

Sajnos ennél több infóm nincs, ez alapján kérnék véleményt.

Hozzászólások

még annyi, hogy klasszik php+mysql kombo fut rajta.

"azt gondolom, hogy az üzemeltetés az elmúlt években éppenhogy olcsóbb lett."

VPS-ek térhódítása, piac bővülése miatt szerintem ezt jól látod.
Pályáztasd meg itt, ha sokallod a 125-öt (talán, szerencsésebb lett volna, ha nem írod meg az összeget :))

Annyit azért hozzátennék, hogy te is leírtad, hogy a szerver stabil, nincsenek szolgáltatás gondok, tehát ezek szerint a rendszer jól fel van építve, s megfelelően karban van tartva.
Ezek után azt is érdemes átgondolni, hogy jó ötlet e kiváltani a szolgáltatást azért, mert máshol olcsóbb.
Itt letettek az asztalra egy minőséget, s nem biztos hogy más is tudja ugyanezt produkálni.

Persze ajánlatokat kell bekérni, s ezek alapján újra meg lehet állapodni a jelenlegi szolgáltatóval...

Először is nézzük meg, hogy ezt egy cég ("redundáns") v egy ember adja-e.
Ha jelenleg (is) utóbbi, akkor (főleg, ha nem vagy maradéktalanul elégedett) fuss pár kört.

Ha cég üzemelteti, akkor az nem megy el szabadságra, a vállalt SLA-t teljesíteni fogja.

Ha egy ember végzi, az jogosan megy el szabadságra - amivel nem azt mondom, h onnan nem fog veled foglalkozni - de nehézkesebb lesz az biztos.

Nézd meg azt, hogy a 100e+fa összegből jó, ha 50e-t hazavisz valaki (de inkább kevesebbet, mert azért neki is lehetnek költségei). Most pedig gondolj bele, hogy ennyi pénzért Te mit vállalnál be...

A következő kérdés pedig, hogy havi 25e-ért érdemes-e váltanod a bizonytalanra? és az olcsóbb biztosan fogja nyújtani az eddigi minőséget?

Azt is vedd figyelembe, hogyha 3 éve nem volt áremelés - még KSH inflációs indexet sem vették figyelembe, akkor az reálértéken minden évben 5-10% csökkenés volt!

ertem en ezt, de azt kell latni, hogy ezek a szempontok engem mint megbizot nem erdekelnek. az en szempontom csupan annyi, hogy a leheto legjobb aron a legjobb szolgaltatast kapjam. egyebkent evas, tehat a te altalad vazold osszegnel azert joval tobb marad.

mar anno is sokaltam a 100e-t, de a srac nagyon korrekt, raadasul jo arc. elotte volt dolgom par eleg befordult rendszergazdaval, hozzajuk kepest egy feludules. hogy is fogalmazzak, az a fajta, akivel barmikor meginnal egy sort.

nem is akarom feltetlenul lecserelni, viszont municiot gyujtok itt. en arra vagyok kivancsi, arra vartam megerositest, hogy nem indokolt az aremeles, mert meggyozodesem, hogy egy vas uzemeltetese (meg ha tobb virtualis gep is van) nem kerulhet ennyibe. csak ismetelni tudom magam, de szerintem ezek a szolgaltatasom az elmult harom evben eppenhogy olcsobbak lettek.

Érthető, hogy téged csak az ár/minőség hányados érdekel. Viszont figyelembe kell venned, hogy a minőség tökéletes. Valószínűleg nem köti a rendszergazda az orrodra, hogy mennyi munkája lehet a szerverrel - megelőző karbantartás, támadások kivédése, frissítések stb.
Lehet gipsz jakabot is hívni rendszergazdának havi 10-15e Ft-ért, de nem biztos, hogy 1) képzi magát és naprakész tudással rendelkezik, 2) nem él vissza a szervereden tárolt adatokkal - sajnos egyik ügyfelemnél az előző rendszergazda ilyen gyanúba került, 3) felveszi a telefont, ha hívod, 4) sürgős esetben is a rendelkezésedre áll.

Az árak tekintetében nem osztom az árcsökkenésről alkotott képzeted. A virtuális szerverek üzemeltetése, hangolása a virtualizációs réteg miatt közel ugyanannyi, mint virtualizáció nélkül. Persze, csak 1 fizikai vasad van, de sokkal kritikusabb a hardver hiba - leáll a lemezvezérlő, megdöglik az alaplap stb. Ha a gép 3-4 éves, akkor számolhatsz a hardver növekvő valószínűségű meghibásodásával is.

A jó rendszergazda értéke nem akkor mutatkozik meg, amikor minden működik, hanem amikor gond van. Másszóval az a jó rendszergazda, akit ritkán lát az ügyfél és a rendszer hibátlanul, korszerűen működik.

Kicsit láttam a másik oldalt, bérrendszergazdának lenni az egyik leghálátlanabb dolog a világon. Ha van meló, ha nincs, ott kell lenni, figyelni kell a rendszerekre, biztonsági frissítéseket kell telepíteni. Ha valaki ilyesmire adja a fejét, akkor vagy kezdő a szakmában vagy elkéri a pénzét.

Ha ugyanezt céggel csináltatod meg, akkor meg azt fizeted meg, hogy akkor is ott van az ember, ha nincs rá szükséged, vállal rendelkezésre állást.

Ami az esetedet illeti, ha 12k HUF-os rezsiórabérrel számolunk (ami egy szakértő óradíja hosszú távú megbízás esetén), akkor ez havi 10 óra munkát jelent a 125e HUF-al számolva. Ez azért simán elmegy, ha van valami bonyolultabb probléma.

A rezsiórabérben benne van mindenféle adó, járulékok, céges adók, a saját munkakörülményeinek megteremtése.... írták már, hogy ebből jó ha nettó 50 marad, ami kevesebb, mint napi 1700 forint. A többi 2500 forintért meg lehet szidni a közterheket.

Ráadásul az alvállalkozóság miatt gondolom a megbízó költségként elszámolhajta az egészet. Egy jól menő, "jó referencianév" cégnek csak megér ennyit, hogy problémamentesen működjön a szolgáltatás amiből él.

En is EVA-s vagyok, pontosan tudom, mennyi marad. Ennel joval tobb.
Azt hol irta, hogy alvallalkozo. Bar azt nem is ertem, hogy miert lenyeges, hogy alvallalkozo vagy csak siman az:)
Azt meg plane nem ertem, hogy jon a kepbe, h a megbizo mit szamol el:)

Napokra leebontani az arat pedig egyszeruen nincs ertelme ilyen kornyezetben. Tovabbra is egyszemelyes hadseregrol van szo, annak az osszes tulajdonsagaval egyetemben.

tompos

"En is EVA-s vagyok, pontosan tudom, mennyi marad. Ennel joval tobb."

Ez attól függ, hogy összesen mennyit számlázol havonta. Ha csak a témaindítóban említett munkád van, akkor a semminél alig valamivel több marad. Ha leszámlázol egymilliót, akkor valóban jóval több tud maradni, mint 50 százalék.
------------------------------------------------
A legtöbb ember azt hiszi, csak a gyomra üres...

Nekem is drágának tűnik ez a dolog. Pontosan mit kapsz ezért a pénzért? csak a rendszergazdai munka kerül ennyibe? vagy ebbe benne van a szerver elhelyezése is? Na és mit várnál el az új jelölttől azon kívül, hogy olcsóbb legyen?

A kép árnyaltabb annál, mint hogy drága vagy olcsó.

Kié a szerver? Mi a folyamat ha pl. lerohad a disk?
Hol van a backup? (ha ők tárolják, akkor helyet is adnak)
7/24-es ügyelet, vagy munkaidőben néha felveszik a telefont?
Az ár tartalmazza az esetleges helyszíni javítást, vagy az feláras?
Felelősségi körök? Kötbér?

Nem az a kérdés, hogy mit kapsz akkor amikor minden rendben, és mennyiért.
(Bár ez is megér egy misét: ha minden működik, akkor valamit jól csinálnak... ;) )
A kérdés az, hogy ki mit csinál katasztrófa helyzetben, és mennyiért.

Ha lerohad az egész vas (az egyszerűség kedvéért valami garin belüli gebasz, és nem bosszuálló dolgozó fejszével), és ők az üzemeltetési díjon belül kiszállnak, visznek új vasat, telepítenek, konfigolnak restore-olnak, és volt 4-6 óra állóidőd, akkor még olcsó is a 125K.

Ha 08:00-16:30 között felveszik a telefont, és kérésre nyomnak egy apache restart-ot, akkor valaki rossz szerződést kötött.

Szóval összetett a dolog...

[szerk]: katasztrófa helyzetben a megbízható, 7/24 elérhetőségű, pontos gyors és hatékony rendszergazda felbecsülhetetlen lehet.
Rágnád a kefét egy havi 10K-s ritkán elérhető rendszergazda mellett amikor a klima 4liter vizet önt a szerverbe az éjszaka közepén... :)

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

7/24-es felügyelet, munkaidőben kvázi azonnali beavatkozás, éjszaka pedig 4 órás idővel. a szerver saját, ha az megpukkan, akkor nekem kell megoldani. a srác vidéki, tehát a fizikai hozzáférés viszont időben nagyon korlátozott. itt azért annyit még mondanék, hogy hoszting céget jól ismerem, így ha gond van (volt egyszer egy alaplapcsere gariban), akkor egyből dedikálnak nekünk oda egy helyszíni segítséget.

a backup egy külön diszkre megy, plusz egy másik szolgáltatónál lévő másik gépünkre. tehát ennek kereteit is mi biztosítjuk.

annyit még hozzátennék, hogy nagyon-nagyon jó referencianév vagyunk.

Szerintem attol fugg, mennyit er meg neked (mennyit er az adat es a szolgaltatas).

Mindezzel egyutt 1 db szerver uzemelteteseert soknak tunik. De mint minden, ez is fugghet a reszletektol, a rendszer bonyolultsagatol.

Mindenesetre ezzel frankon kivagta magat az alol, h ne akard csokkenteni a dijat:D

tompos

Eros csusztatas:)

Ha szetszedi a szolgaltatasokat VM-ekre, akkor nyilvan lesz sokezer szervere, de attol meg az egy rendszer lesz, egy szerveren.
Ezert irtam, hogy attol fugg, mennyire bonyolult a rendszer.

Ha pl. nem cisnal mast, csak vhostokat szeparal a VM-ekkel (ilyenrol itt van szo, ha jol olvastam), akkor az 1 szerver +1 pici. Manapsag pedig ezt mar lehet ugy erteni, hogy a virtualizacios layer magatol ertetodoen benne van egy (nevelokent) szerverben.

tompos

"Eros csusztatas:)"

A jelenlegi helyzetről beszélve, ugye fut az oprendszereketn 2 eléggé látogatott portál, meg az egyiknek a fóruma....
A levelezés a 10 mailboxal, nem egy nagy kunszt, bár láttam már 10 fős cégnél is elég extra mail szerver toszogatási igényt.

"Ha szetszedi a szolgaltatasokat VM-ekre, akkor nyilvan lesz sokezer szervere, de attol meg az egy rendszer lesz, egy szerveren."

Igen, ahol mindegyiket külön mented, patcheled, monitorozod,logot figyelsz, stb.

Ha van egy webszervered mondjuk 10 vhost-al, ami alapból nem igényel túl sok extra melót a szokásos dolgokon kívük, és szétszeded vhostonként 10 külön oprendszerre, az, majdnem 10-szer annyi rendszerüzemeltetési feladatot generál, mint a korábbi 1.

Akkor vmit rosszul csinalsz:)
En tobbek kozott akkor szoktam VM-ekre szeparalni, amikor a szolgaltatasokat egyutt uzemeltetni lenne bonyolultabb, tobb idot igenylo, mint kulon.

Ha kulon vannak, nem kell kavarni, nem kell megferniuk egymas mellett... stb.
Azaz egyszerubb karban tartani.

tompos

"de attol meg az egy rendszer lesz, egy szerveren."

Oke, de akkor a VM-eken sose frissitunk semmit, ugye? Merthat az nem is igazi rendszer, azzal foglalkozni se kell. Monitorozni is eleg a fo gepet nem, ha az elszall, minden elszall, a virtualis gepek meg ugyse szallnak el, nem?

Hat nem. Minden egyes virtualis gep egy kis mini szerver. Lehet, hogy a tapventi nem tud kimenni benne, meg a kondik se szaradnak ki belole, de attol meg ugyanannyi gondoskodast igenyelnek, mint egy normal szerver. Sot, neha tobbet, mert mas jellegu problemak jonnek elo egy virtualis gepnel, mint egy fizikainal.

En pl. csak akkor szeparalok, ha ez security es/vagy teljesitmenykorlatozasi szempontbol fontos. Vhost-okat pl. eszembe nem jutna VM-ekkel szeparalni.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Irdatlan pénz. Ezért 24/7/365 jár 15 perces válaszgaranciával?
Ugyanis ennek az összegnek az ötödéért ezt megkapod a nemzetközi piacon...

Teljesen érthető. Én "csak" azért szeretem az outscored megoldásokat, mert egy dec. 24-én este 8-kor írt ticketre 15 percen belül válasz/megoldás jön. Nem kell magyarázkodni, hogy bocsi, hogy ilyenkor kereslek. Leírom a gondot, megoldják, megyek vissza a beigli mellé azt' szevasz.

A bizalmi viszonynak is megvan a maga felára.
Régi jó főnököm szavaival élve: "Ha valaki a barátod, akkor neki többet fogsz fizetni, mert ezzel is segíted őt. Ez visszafelé is igaz: a barátnak drágábban is dolgozol, mert így ő is segíthet téged. Márpedig a barátok segítik egymást."

link? :) Szerintem ha 4 virtualis szerver + 1 hostot nezzuk ugy hogy nem volt vele problema ergo a gyerek ert hozza akkor teljesen realis. A szarrago info cegek akik mindent bevallalnak 10k/ho aron meg nem tekinthetoek osszehasonlitasi alapnak. na de tenyleg mit kaphatsz es kaphatsz ennyiert? vasari majmot max

ja es fut rajta egy hypervisor meg 4 virtualis gep.

na amit akartam írni, csak mobilról nehéz volt:
5 gép üzemeltetését látja el a jelenlegi cég, 5 rendszert tart karban. Szerintem a 125 sem annyira sok érte, ha úgy vesszük, hogy 25k/gép.
Magyarország a bölcsészek, és informatikusok hazája van millió egy cég akik lehet 20-ért is elvállalják az egészet, de érdemes belegondolni, hogy mégis, hogy csinálják, hogy ennyiből megélnek. Milyen szakembereik vannak, és mennyire vannak leterhelve.

link: google, server admin, sysadmin, server management - tessék válogatni, millió cég van.
én szeretem a saját vásári majmaimat, az elmúlt 8 évben, mióta szerencsésen rájöttem, hogy létezik egy ilyen piac még nem csalódtam.
Itthon annál inkább, amikor gondoltam, hogy hazahozom az admin szolgáltatást. Néhol választ sem kaptam. De leginkább az alacsony rendelkezésre állásért (5/8 szigorúan munkanapon) kért havi minimálbér körüli díjazás volt zavaró az egy munkanapon(!) belüli válaszgaranciával - monitoring? "ááá, mi olyat nem vállalunk". Nonstop hazai szolgáltatást nem találtam. Régi infó, néhány éve nézelődtem ez ügyben.

Tudom, kis piac, tudom, adókörnyezet, tudom, hogy eléggé egyedül vagyok ezzel a véleményemmel.

így van, akik a legnagyobb tisztelettel írják, hogy "Dear Sir! Thank you for contacting us on christmas eve, I'm really happy to help you in this case..."
:)

Vannak azért kizárólag, jóértelemben vett nacionalista módon USA-ban működő cégek is USA állampolgár alkalmazottakkal. Ott persze kicsit összeszedettebb a tempó, bár kevesebb az udvariaskodás. Tőlük leginkább egy "investigating" vagy "done" üzenetet fogsz csak kapni körítés nélkül.

Ez mindaddig így van míg egy akkor gebasz nem lesz, amit nem fognak tudni megoldani, illetve elkezdenek nagyon gányolni idővel.
Igazából programozókkal dolgoztam együtt sokáig, azok katasztrófálisak voltak. Kértél egy feature-t nagy nehezen megszülték de az azelőtt működő dolgok kezdtek el nem működni. Utána mehetett a levelezés, és soha, de soha nem volt az, hogy bocs mi hibáztunk. Ja igen a program meg a 3. javítás után majdnem olyan "jól" működött mint előtte, és ha Isten is úgy akarta, akkor a feature is működni kezdett amit kértünk :).

Mert néhány ember szerint ez olcsó. Ez mondjuk nem jelenlegi cégnél van, hanem egy régebbinél.
Ez ugyanaz a kérdéskör, hogy miért esznek az emberek olcsó szar kaját, ami után majd lehet fizetni az orvosnak ezerrel, hogy kigyógyitson a bajból amit okoz, miért nem 1 normális embert vesz fel valaki aki el is végzi a munkát 3 hülye helyett, vagy miért éri meg fluktuációban tartani az embereket, akik utána lelépnek a tudással együtt, és pótolják inkább olyanokkal akik mire betanulnak addira szintén felmondanak :).

"miért éri meg fluktuációban tartani az embereket, akik utána lelépnek a tudással együtt,"

Mert egy átlagos kisebb cég elég nehezen tud kitermelni annyi lóvét amennyi ahoz kell, hogy a nagy multi ne vigye el tőle a jó szakembert.
(Főleg, ha az ügyvezető nem a legjobb kereskedő.)

Ugye.... :)

Még azelőtti történet :). Volt 3 rendszer egy cégnél. Lelépett egy ember aki régóta csinálta, amit csinált, jött helyette egy pályakezdő. 3 ember tanította 1 hónapig a rendszer használatára, addig 4 ember munkája volt kiesve. Volt aki szerint megérte, hogy 4 embert fizettek kvázi nulla produktivitásért, mert ugye a munkának addig is mennie kellett, és annak a 4 ember munkáját a többieknek kellett addig csinálni. Persze ezáltal mindenki túl volt terhelve, ami ugye csak még jobban indukálta a fluktuációt. A fizuk meg elég alacsonyak voltak, viszont sajnos így is jöttek dolgozni, a másik, hogy itt minden el volt adva, csak éppen piacszerzés közben nem az a lényeg, hogy nagy legyen a profit, hanem, hogy éhendögöljön a konkurencia, a veszteségeket meg minimalizálni kell közben.

Ez meg egy külön történet :).

Mondom a másik oldal elvárásait. Kirívó példa, de azért az ár/érték arány ügyfél oldali elképzeléseit jól mutatja:

- 7/24-es rendelkezésre állás, mert neki jajj milliói forognak kockán. (nekünk nem lett volna gond a 7/24)
- 2, max. 4 órán belüli beavatkozás. (még ez sem igazán)
- monitoring (ez sem gond)
- kötbér (úgy gondolom korrekt szerződésnek része, az ügyfélnek garancia)
- olyan összehányt rendszer, amitől jobbat egy varez pistike is össze tud rakni, szóval nem üzemeltetni kell, hanem folyamatosan életben tartani, nehogy összedőljön. (ez már gond, komoly szorzótényező az árban, de mint tudjuk van az a pénz, amiért korpásodik az ember haja...)

A rendszert felmértük (természetesen ingyen), adtuk üzemfejlesztési javaslatot, amit meg is csináltunk volna plusz költség nélkül. Tekintve, hogy a saját életünket könnyítettük volna meg, hogy ne egy haldokló rendszert kelljen folyamatosan nagy erőforrásokkal életben tartani, és nyugodtan tudjunk aludni, hogy az elvárt SLA-t tudjuk hozni.

kiajánlottunk rá havi 150e Ft+Áfát.

Válasz: "jahh, ez nagyon sok. Mi olyan bruttó 30-ra gondoltunk." Szerinted bevállaltuk? ;)

Mint később kiderült, korábban valami csoró egyetemistát szivattak az üzemeltetéssel, akinek hónapok óta b@sztak fizetni. Az meg megunta a "blow job for free"-t és lelépett.

Rengeteg ehhez hasonlóba futottunk bele, hogy "fullextra"-t akart az ügyfél, de csak "szakszi"-ért akart fizetni.

Én ezért rúgtam ki ügyfelet.
Először megállapodtunk egy ésszerű SLA-ban. Elég volt heti egyszer személyesen is kimennem az ügyfélhez, egyébként mindent meg tudtam oldani távolról. Csak jó magyar szokás: akit nem lát az ügyfél, az nincs/nem dolgozik/fölösleges.
Majd jött a legalább 1 teljes napot legyek bent(8-16-ig), utána a heti több napot legyek ott, majd a minden nap legyek bent, hogy könnyebben elérjenek a "kifogyott a nyomtatóból a papír, jajj, most mit tegyek?" típusú hibákkal. Ráadásul nem volt annyi munka, ami indokolta volna akárcsak a napi jelenlétet is. Majd én foglalkozzak nem az informatikához tartozó feladatokkal.
A szerződés a végéhez közeledett, én pedig gyorsan olyan összeget mondtam az ügyfélnek, amitől hanyatt dobta magát. Ha valaki dedikált, helyi rendszergazdát akar, akkor fizesse meg.

detto.
És a kedvenc ügyféltipusom:

"Nem kell átalány, ha van valami majd hívjk magukat, fizetjük az óradíjat."

Aztán persze jön a telefon: "Jó lenne, ha minnél gyorsabban jönnének, mert ..."
A helyszínen aztán persze minden szarral letámadják a kollégát, mert addigra mindenkinek összejön 1-2 apróbb-cseprőbb probléma. Miután elvégzett az ember 3x annyi melót, mint amire kihívták, jön a rinya:
"jaaaj....miért dolgoztak ilyen sokat??? Ez nagyon sokba kerül."

Nana, azért nem csak az ügyfél tud csodákat művelni. Láttam én már "informatikust" egy 10 gépes csak netezős hálózatban 2 órán keresztül elromlott soho routert cserélni. Az idő 90%-ában egy ssh volt nyitva előtte, ahova időnként a látszat kedvéért bepötyögte az ls /dev/, df, fdisk és ps parancsok valamelyikét. Gondoltam nem leszek köcsög, csak privátban jeleztem neki, hogy talán nem kéne'.

Tipikus ügyfél oldali hozzáállás, hogy ha a rendszergazda nincs ott vagy gyorsan végez, akkor nem csinál semmit. jelen esetben user oldalon ez így csapódott volna le (megint csak tapasztalat) "Dehát miért fizessünk mi ennyit? Csak kijött átdugdosta a kábeleket, valamit kattingatott, meg írkált, azt' elhúzott. igazából nem csinált semmi komolyat" Csak a kedves ügyfél azt felejti el, hogy az informatikusnak azért megy ez így pikk-pakk, mert rutinból/tapasztalatból csinálja, tudja mit csinálja, mire figyeljen.
Persze a kedves ügyfél is ki tudja cserélni azt a routert, de akkor a 10 gép min. 1 napig nem netezik, az tuti. Csak a kedves ügyfél elfelejt ilyenkor (is) számolni, hogy mi az olcsóbb. Az az olcsóbb, ha a rendszergazda 10-20 perc alatt kicseréli a routert, netán még a kiszállását is kifizetik. számoljunk mondjuk drágán. kifizetnek rá 20.000.- Ft-ot Vagy szívnak saját maguk a cserével, ami valóban olcsóbb, mert nem kerül pénzbe az informatikus. Csak épp a kiéesés idejére is fizetni kell a 10 ember bérét, az iroda rezsijét. Ami már egy óra esetén is esélyesen több, mint 20.000.- Ft. Mindezt úgy, hogy a kiesés alatt áll a munka és nem tudnak bevételt termelni. De ezt szinte senki nem gondolja végig, mert nem kézzelfogható kiadás, szemben a routercseréről szóló számlával.

+1

OFF/ Öregem mesélte ezt a kis történetet...
     Kihívja emberünk a gázszerelőt mert nem megy a fűtés, amikor odaér a szaki, megvizsgálja, nézegeti, majd kiszalad egy csavarhúzóért.
     Meghúz egy csavart, lazít egy másikon, elpakol és bemond 15ezret a mutatványért...
     Persze emberünk hőbörög, hogy mindezt 2 csavar miatt??
     Mire a szaki: A 2 csavar meghúzása, mondjuk egy ezres, a maradék 14 a tudás és tapasztalat ami mögötte van!

ON/ Nem feltétlenül a topic 125+áfa részére gondolok ezzel, de ettől még van benne igazság

if(you == understand.this){
          get.a.girlfriend;
}

Most nem azért, de én is jártam már (majdnem) hasonlóan. Megkérdezték, hogy milyen routert ajánlok... elmondtam, majd ők megveszik - majd megvették a létező legolcsóbb/legrosszabbat. És azt mondom, hogyha azt veszik, amit én kérek, megoldottam volna fél óra alatt, amiben benne lett volna már egy cigi és egy kis spanolás is. Így viszont időben többszörösét kellett ott eltöltenem, mert "spórolni" akartak ~2000 Ft -ot...
Sajnos gyakori eset, hogy egy apró(nak látszó...) probléma igencsak sok időt vesz el az embertől.

Bizonyos embereknek tök mindegy mit mondasz. Odamegy a boltba megkérdi, hogy van-e ez. Ha nincs akkor rátukmálják a MAJDNEM ugyanolyat. Az ugyanolyan ugyanúgy néz ki majdnem, ugyanúgy működik majdnem, és a doboza is ugyanolyan majdnem. Sőt majdnem ugyanazt is tudja, csak máshogy kicsit, persze majdnem. Így lesz a márkás gépből madaras-gazdaságos gép (amit majd neked kell felinstallálni, beállítani, üzemeltetni úgy, hogy az alaplapgyártó cég 5 éve csődbement, ha egyáltalán kitudod bogózni a márkáját), ami persze eskü, hogy ugyanaz amit mondtál neki (majdnem). A legolcsóbb semmivel nem működő router, és masszív szopás, amit neked kell elviselned, mert hát ő azt vette, ugyanazt esküszik amit mondtál neki (majdnem). Ezeket az embereket nem tudod semmivel sem meggyőzni arról, hogy hát neki is két füle van mégse szatyor, és ha esetleg ezt szóva teszed, akkor te vagy a hülye.

Az ilyen ügyfelek idővel elpártolnak tőled úgyis (vagy te lépsz le, mert a gyógyszered nem fog kijönni a tőlük kapott összegből), mert a szomszéd occsón megcsinálja (sőt a windowst sem akarja neki eladni, veled ellentétben), és amúgyis jó srác, mert olcsón tud gépet építeni. A windows nem megfogható, nem lehet belerúgni, és amúgyis te pénzt kérsz mikor ingyen is beszerezhető? Persze amikor a szomszéd munkája folyamaként 3x annyi idő lesz rendberakni a gépet, ő nem érti meg a dolgot, mert hát már a másik ember dolgozott rajta 3 órát, akkor neked már annyivel kevesebbet kéne.
A szomszéd fél év múlva nagyon elfoglalt lesz, miután sorjában pukkannak el a tápok, és az egyik gép a nagymellű Julcsa szilikoncicijét pörköli meg. Az ügyvezető káromkodik, fenyeget, aztán idővel átáll a papíralapú üzemre, vagy elkezd gondolkodni, hogy valamit ő nem csinált jól (napersze). Na szóval kedves ügyvezetőnk ezekután beszáll a nagy fekete autójába, és hazafelé menet röhög a sok hülyén akik azt hiszik, hogy autót vettek, pedig nem azt vettek, csak majdném.

3 éve csinálják, és 3 éves uptime volt? 3 év alatt tudod, hogy hány kerneljavítás jött ki Linuxra? Kíváncsi lennék, hogy milyen friss az a rendszer... Nekem a leírtak alapján úgy tűnik, hogy leginkább semmit sem csinál az a rendszergazda. Egyszer összerakta (valaki) a rendszert, azóta pedig az "ami működik, ahhoz nem kell hozzányúlni" elv alapján nem is nyúl semmihez.

Nézd meg, hogy milyen disztribúció fut a gépeken, és miyen szoftververziók. Aztán hasonlítsd össze azon disztribúció stabil verziójával. Utána jobban el tudod dönteni, hogy miért fizettél 3 évig. És ha ezt már tudod, akkor meg tudod ítélni, hogy sok-e az az összeg, amit most kérnek.

Vannak olyan OS-ek, ahol különösebb izgalom nélkül összejön a 900 nap. :) Nekem nemrég egy FreeBSD-s szerverem került nyugdíjazásra 910 napos uptime-mal. Ebből olyan 850 nap volt fullosan éles üzem és 870-880 nap után került le róla minden éles dolog. Az más kérdés, hogy mivel ez 6.2-es verzió volt marharégi vinyókkal ÉS ott volt a csőben az új gép nem erölködtünk a masszírozásával ilyen szinten.

nem mindegy, hogy 3 év valós uptime vagy a megbízó nem vett észre kiesést 3 év alatt (tervezett leállás vagy esetleg feladat átcsoportosítása addig másik virtuális gépre)... virtuális szerverrel gondolom "simán" megcsinálhatta, hogy egy klónt frissített, majd áttette rá az éles szolgáltatást. Persze semmi részletet nem tudunk és nem is szakterületem ez :)

"Arra lennék kiváncsi, hogy ez reális e, lévén én azt gondolom, hogy az üzemeltetés az elmúlt években éppenhogy olcsóbb lett."

Annyiban lett olcsóbb az üzemeltetés, mint amennyivel olcsóbb lett a megélhetés, és amennyivel csökkentek az adók.
(Szóval szerintem semennyire.)
Automatizálni sok mindent lehet, amit nem, és nagy az élőmunka/szaktudás igénye, annak az üzemeltetése tuti nem lett olcsóbb.

Az, hogy virtualizálva van egy cucc, nem oszt, nem szoroz. Az üzemeltetés árazásában leginkább az operációs rendszer darabszám az átlagos munkaigény, ill. a rendelkezésre állási idő ami számít. Hogy az most 1,2 vagy több vason van, álltalában nem érdekes. (Főleg úgy, hogy jelen esetben ez a megbízó feladata.)

"munkaidőben kvázi azonnali beavatkozás, éjszaka pedig 4 órás idővel"

Ezzel az elvárással elég reális a pénz.
Azonnali beavatkozást csak akkor lehet garantálni ha mindig van ráérő munkaerő.
Vagyis nem vállalhat be annyi melót a rendszergazda/cég, ami kitölti a teljes munkaidejét, mert különben előfordulhat olyan szitu, hogy éppen egy másik ügyfél "azonnalra kell" dolgát csinálja, amikor beüt nálad a problem. Ha peched van, akkor neked mondja azt, hogy "bocs, majd 1 óra múlva."
Szóval leginkább a rendelkezésre állás az, amit te valójában fizetsz.

Ha ezt tényleg megkapod, akkor nem biztos, hogy megéri havi 25k ért kockáztatni, és váltani, főleg, ha egyébként nem gond az árát kitermelni.

A 3 éves uptime gondolom a hypervisor-on volt, azon nem is baj, ha nem fut rajta támadható publikus szolgáltatás.

Eléggé kettős véleményem van. Üzemeltetni lehet többféle színvonalon is.

Lehet pl. úgy, hogy a "rendszergazda" felpakolja a linuxot valahogy, aztán amikor nem működik, akkor pár óra alatt fel lehet hívni, és talán megpróbálja megjavítani azt, ami nem megy. Az ilyen szolgáltatás nyilván nem ér 100e Ft-ot havonta.

Meg lehet úgy is üzemeltetni, hogy a rendszergazda felpakolja a linuxot, aztán szépen frissítgeti, monitorozza, javítja, ahol kell. Emellett amikor szükséged van a rendszergazda segítségére, akkor lényegében azonnal elérhető (függetlenül a szerződéstől, a gyakorlat számít). Az ilyen szolgáltatás nagyon simán megér 100-125e Ft-ot havonta.

Szerintem gondold át jól, hogy melyik szolgáltatást kapod a kettő vázolt közül, és utána döntsd el, hogy neked megéri-e. A sima működés alapján én erősen a másodikra gyanakszom...

En csak azt latom, mennyit (vagy epp mennyit nem) hajlandok fizetni a cegek.
Par eve volt egy rakas jolmeno ceg, akiket kiszolgalt egy jelentos mennyisegu IT tomeg. A cegek osszementek, tonkrementek, igenytelenebbek lettek, konszolidaltak stb., igy egy rakas IT-s eroforras felszabadult.

tompos

És az nagy baj, ha én nem kívánok beszállni a "ki fog előbb éhenhalni" versenybe? Az olajcsere drágább lett, az üzemanyag drágább lett, többet kell adóznom, elvárják, hogy többet fizessek az alkalmazottnak és mindenhol csak lehúznak, mellette még a kaja/pia/lakhatás is drágább lett. Mi tartson vissza az áremeléstől? Vagy csak fogadjam el, hogy (többet) dolgozok a semmiért/kevesebbért? Vagy ez mégis hogy?
Vannak ugyan módszerek/lehetőségek, de van olyan, akinek azok már nem férnek bele a "tisztességes piaci magatartás" fogalmába...

Szia!
szerintem 3 év után reális a 25%.

Nem is beszélve arról hogy a virtualizáció miatt nem egy gépről van szó.
Szerintem nem az a kérdés, hogy normál üzemben mi a helyzet, hanem egy probléma felmerülése esetén
mennyire rugalmas, milyen a szakértelem, milyen gyorsan és hatékonyan oldja meg a problémát.
Lehet, hogy egy komolyabb leállással többet vesztesz, mint ha újabb 3 évig +25e Ft -ot fizetsz neki havonta.
A profik nem olcsók, az olcsók pedig ritkán profik.

Üdv
Gergely

100e+fáért megcsináljuk, adunk vasat és benne van a hosting is.

mi ilyesmi rendszereket 50e+fa-ert szoktunk vallalni, ha erdekel keres smeg privatban es egyeztessuk a felteteleket.

A'rpi

hol mondtam en _erre_ arat? azt irtam iranymutataskent, hogy hasonlot mennyiert szoktunk, es ha erdekli akkor egyeztessuk a reszleteket aztan meglatjuk vallaljuk-e es mennyiert...

amugy egy jol belott rendszerrel nincs tul sok teendo, security fix-ek, 1-2 evente nagyobb upgrade, felmerulo kisebb hibak elharitasa. ha valakinek nem 1-2 szervere van osszesen hanem mondjuk 20-30 es van ra meg plusz 2 embere akkor se keves, szamold ki 20x50e=1mFt/ho abbol ki lehet fizetni egy gurut es 1 level1 supportost/tartalekost is...

lehet hogy olcson dolgozunk, de meg ezt se sokan tudjak kifizetni, csodalkozom hogy 100-125k-ja van erre egy kis cegnek a mai gazdasagi helyzetben.
(nagy cegeknek meg van sajat IT-je, meg tobb szervere stb)

ettol te meg kerhetsz 300k-t is ugyanezert, ha van aki kifizeti akkor juhee, ha nem akkor max ehenhalsz. nekuk legalabb van munkank.
ahogy fentebb leirtak paran, piac van, kereslet-kinalat, annyiert kell elvallalni valamit amennyiert neked meg megeri es az ugyfelnek is, win-win.

A'rpi

Na igen egy jól belőtt rendszer. Ezt szeretem én is amikor valaki jól megcsinált rendszerét vehetem át fillérekért, és még dolgoznom sem kell vele :).

BTW volt ilyen amikor egy jól belőtt rendszert átvett egy másik cég, majd két nap múlva kaptam a telefont, hogy mégis mi a franc történhetett, mert hogy hát furcsán viselkedik a szerver, lassú, eltűnnek fájlok stb. A probléma az volt, hogy mikor átadtuk a rendszert a leendő rendszergazda átírta a jelszót, és hát nem a legbiztonságosabbat adta meg neki :). Ők sokat spóroltak rajta.

Mondjuk persze van akinek így megy, mint nektek, hogy van szaktudás, és olcsón van sok rendszere, de mi van akkor, ha egyszerre döglik be 3-4 rendszer? Akkor kicsit megnövekedik a várakozási idő nem? Azért 1 guru meg 1st level ilyenkor elég kevés tud lenni. Nem a napi problémákra kevesek, mert sok mindent lehet automatizálni, de mikor gebasz van akkor gebasz van, és lehet szelektálni, hogy melyik ügyfél SLA-ját sértsd meg. Persze lehet ehhez mérten vállalni az SLA-t, de akkor meg mégis csak kevesebbet nyújtasz, mint az a másik drágább.

Off: A kiskereskedésnél, meg az tényleg egy codegen táp egy gépben az oldalatokon? Vagy coolermaster? (bocs a trollkodásért, de muszáj volt :) )

Nyilvan en is jobban szeretek olyan rendszert uzemletetni amit en raktam ossze. Volt tobb olyan ugyfel ahol azt mondtam, ezt ugy vesszuk at ha reinstall es ujraepitjuk 0-rol, elfogadtak, es nem bantak meg. Tenyleg ritka az olyan amit nem kell egybol gyalulni, de volt mar arra is pelda.

3-4 rendszer egyszerre bedolesehez azert oltari nagy pech kell, es foleg szar rendszerek, de elmeletben persze elofordulhat. vannak ilyen esetre mobilizalhato kulso human eroforrasok is, ami persze sokba kerul, de hosszu tavon inkabb bevallalja az ember ha szukseges, az ugyfel mindenek elott.
Masreszt nem vallalok minden ugyfelnek olyan SLA-t, csak aki megfizeti es igenyli. Masreszt az se mindegy, hogy hw hiba vagy szoftveres (menni kell-e vagy megoldhato tavolrol). Ilyenkor jon be hogy nem egyszemelyes hadseregrol van szo, masok a lehetosegek.
(a topicindito eseten ha jol ertettem egy eva-s vallalkozo csinalja egyszemelyben most, 100-ert, gondolom van mas ugyfele is mert ennyibol nem elne meg, akkor viszont o mit csinal ha tobb rendszere dol be? es ha nyaralni megy?)

Van pl olyan taxis ceg ugyfelunk ahol 10 perc leallas is mar komoly gondot okoz, annal tobb meg katasztrofa lenne (elofoglalasok, repteri fuvarok, kartyas fizetes miatt), de ott eleve olyan HA rendszert epitettunk ki ami ennek az eselyet minimalizalja (online tartalek rendszer replikalt adatbazissal, fizikailag duplikalt halozat, aggregator stb), masreszt prioritast elveznek mindenek felett. Oket mondjuk nem 50-ert csinaljuk, hiaba nagyon jo referencia :)

Nalunk az a koncepcio, hogy van par "izgalmas" ugyfel, bonyolult rendszerekkel, magas uzemeltetesi dijakkal es rendelkezesre allassal, ok gyakorlatilag eltartjak a profi csapatot, a szabad eroforrasokra (mivel ritkan van gond ezekkel igy sok a szabad kapacitas) pedig be lehet olcsobban vallalni kevesbe kritikus ugyfeleket.

En szemely szerint '96 ota uzemeltetek unix rendszereket, '98 ota linuxot, szerintem lattam mar eleget hogy meg tudjam itelni mit tudunk teljesiteni es mit nem...

Az off-ra: a tapra pontosan nem emlexem, bar valami redundans es nem tul olcso volt emlekeim szerint. 10+ eve keszult, egy ultra-lowcost "fileserver" volt nagyon sok diskkel. Es meg mindig mukodik, csak a diskek lettek lecserelve benne par eve.

A'rpi

Ok így azért szerintem árnyaltabb a kép ahogy leírod, hogy vannak komoly nagy ügyfelek, és nem 20db 50k-s cégecske :).
Jahm az EVA-s gyerekkel is történhet bármi, azért szerintem valszeg ő nem vállalja túl magát (viszont gondolom nyaralást is úgy vállal csak be, hogy ha gebasz van akkor nincs nyaralás). Ellenben láttunk már kis céget akik túl sokat bevállalnak fillérekért. És ez még nem is lenne baj annyira, ha nem a többi normális cég működését nem veszélyeztetnék. Valszeg neked sem lenne őszinte a mosolyod, mikor felépítesz egy jó rendszert, és valaki átveszi az üzemeltetést harmad áron, utána fél év múlva mehetsz tűzet oltani, mert kiderült mégsem értenek hozzá. Itt most nem rólatok van szó, de érted remélem mivel van problémám. Nagyon sok cégvezető pedig bedől a számoknak, és csicsának. Mondjuk az, hogy mennyire éri meg az ilyen céget megpróbálni megtartani külön téma.

Az ilyen cégekkel a másik gondom az, hogy nagyon sok van belőlük, fillérekért alkalmaznak embereket, illetve ott csalnak ahol tudnak az adóval (ugye itt tudnak faragni a költségeken). Azok a cégek pedig akik megpróbálják törvényesen csinálni a dolgokat nem tudják fenntartani magukat, mert nem lesz munka, utána becsődölnek. Az egész pedig a végén béka segge alatti fizetéseket, szinvonalat, és ellenszenves ügyfeleket szül (mert múltkor is átbaszták pedig mennyit fizet). Idővel persze elkezdenek azok is pusztulni, de sajnos nem látom, hogy egyhamar ennek vége lenne. Persze ez nem csak informatikában van így, hanem nagyon sok területen.

A gebasz meg bármikor beüthet. Nem balfaszság, hanem egyszerűen egy balszerencse amivel az ember nem számol (pedig felkészül HA-val vagy bármivel). Nem gyakori eset életben mondjuk 1-2 alkalommal történhet, de az nem lehet kellemes :). Főleg, hogy utána lehet matekozni. Mondjuk HA esetében egy aranyos kernel bug (pl. http://thread.gmane.org/gmane.linux.kernel/1132515) ami mondjuk egyszerre előjön mindegyik tagon.
Elhiszem, hogy tudod mit csinálsz, meg mit lehet bevállalni, valszeg ilyen noname mplayer projekt ( :) ) meg ilyenek után érthetsz a dolgokhoz. Azt viszont látni kell, hogy nagyon kis balszerencse elég, hogy nagy bajba kerüljön valaki idő ügyileg ld. azure. Akármennyire is felkészül az ember.

off: Bizonyos esetekben teljesen jók ezek a megoldások amúgy, kivéve amikor a fentebb említett profi IT-s szakembergárda ilyet pakol le, mert hogy ez is van olyan jó, mint egy EMC, vagy Netapp, és minek költeni többet csak amiatt, mert annak szép logo van az elején.

A baj ott kezdődik, ha a rendszergazda pótolhatatlanná teszi magát, és a megrendelő ezt eltűri. Egy rendszergazda nem lecserélhetetlen/pótolhatatlan máról holnapra, egy korrekt módon összerakott és dokumentált rendszer esetében. Külön kell választani a rendszer tervezői és az üzemeltetői szerepköröket is.

---
http://youtu.be/mzycLGudWTw

Vannak olyan rendszerek amikhez nincsen egyszerűen szakember Magyarországon, világszerte is csak pár van belőlük. Azokkal mi van? Persze azok általában nem ezen árkategóriában helyezkednek el.

Amúgy pl. linux esetén is hiába egy jó dokumentáció, vagy akár egy egyszerűbb windows deployment esetén is, ha aki átveszi dilettáns.

Mint írtam nem ebben az árkategóriában van, bár mondjuk olyan ember aki jól finomhangolni tud egy levelezőrendszer is kevés van, vagy olyan, aki jól betud ténylegesen állítani, finomhangolni egy komolyabb website alatti rendszert. Van sok aki megcsinálja, de kevés aki tényleg érti mit is kell bizonyos helyzetekben csinálnia. Persze az ilyen kategóriában azért jóval több szaki van, mint a magasabb árkategóriában fekvő dolgokhoz értők.

Igen. Valamennyire megtudja csinálni leírás, fórumos segítség alapján, azonban sok ember van aki nem érti, hogy mégis mit csinál. Ami akkor lesz gázos, mikor valami komolyabb hibaelhárítást kellene csinálnia. Ők azok akik mindent lemernek futtatni, ha azt mondják, hogy ez megoldja.

A részletek pontos ismerete nélkül ajánlatot adni, és olcsón bevállalni badarság…
Mint már fentebb is írták a sok olcsón bevállalt munkából csak túlterhelt alkalmazottak lesznek, de elégedett ügyfél nem sok.
Olcsó húsnak általában a leve is híg.
Több ügyfelem van, aki azért jött hozzám, mert olcsó helyen olyan szolgáltatást kapott, amivel kicsit sem volt elégedett (webhosting, VPS, rendszergazda,stb…).
Nagyon sok megtörtént sztorit tudnék mondai az olcsó szolgáltatásokkal kapcsolatban, ahol az ügyfél drágán megfizetett az „olcsóságért”.

"Olcsó húsnak általában a leve is híg."

Te vagy a megmondóember? Mindenki azt csinál amit akar, és ha ő úgy gondolja akkor tehet akár 1Ft-os ajánlatot is... Mivel nem tudhatod azt, hogy neki miféle infoja van, lehet akár neki lesz igaza, hogy aláajánl a mostani árnak. De mivel még ajánlatot sem tett, ezért nem értem ezt a felzúdulást.
Azt meg hogy az te ügyfeleid nem voltak elégedettek azzal amit kaptak, hát enyhén szólva szubjektív dolognak tartom. Itt ugye bejönnek a user bénaságai (nem megy az internet tipusú panaszok) stb... Láttam esetet amikor azon balhézott egy ügyfél, hogy egy Ausztrál partnere egy ottani rossz MTA beállítás miatt nem kapja meg a leveleit, és hogy ez neki naponta sokcsilós veszteséget okoz...

Általában az ügyfélkonfliktusok 99%-ban elszámolási vitákban mérgesednek el, mert csábító lehetőség a szolgáltató pénzéből "önfinanszírozni".

---
http://youtu.be/mzycLGudWTw

Úgy reagáltál a hozzászólásomra, mintha neked írtam volna…?

Ez egy magyar közmondás, nem én találtam ki, az évek folyamán egyre többször igazoltnak látom!

Én nem elszámolási vitákról írtam, hanem sok esetben a gyenge minőségű szolgáltatásokról, ami az olcsó árral tapasztalataim szerint, szorosan össze szokott függeni. (tisztelet a kivételnek)

Az ügyfél hibája egy teljesen más eset, arról is lehetne órákat beszélni, de én nem arról írtam.

Egy konkrét példát írok le a sok hasonló közül:
VPS szolgáltatást vett igénybe egy ügyfél yx cégnél.
Megkeresett engem, hogy telepítsem fel neki, a kérése szerinti programokkal, yx biztonsági beállításokkal, egyéb védelemmel.
A VPS ment szépen, feltelepítettem neki a kért szolgáltatásokat, megköszönte, számláztam neki a telepítési díjat, ő fizetett. Itt véget is ért a kapcsolatunk, mert neki van rendszergazdája, valami ismerőse, aki a többit meg tudja már oldani.
Pár hónap múlva megkeresett újra, hogy a virtuális szerverét frissítsem meg, és nézzem meg, hogy miért olyan lassú.
A VPS merevlemez írási sebessége méréseim szerint 4,5MB/s volt, ami enyhén szólva lassúnak mondható. Az internet sebessége is kevesebb volt, mint amit meghirdetett a szolgáltatásainál.

Nagyon olcsó VPS szolgáltató volt, nem is értettem, hogy éri meg olyan áron szolgáltatni neki. Azóta rájöttem, hogy jelentősen túl kellett terhelje a szerverét, hogy profitot tudjon termelni.
Az ilyen panaszokról én egy doksit készítek a megrendelőnek, amivel a mérési eredményeimet igazolom. Ezzel az ügyfelet a szolgáltatójához irányítom, hogy mutassa meg neki a mért értékeket, hogy milyen sebességet tud a szerver.
Ehhez kísértetiesen hasonló tapasztalataimra alapozva írtam, amit írtam.

"VPS szolgáltatást vett igénybe egy ügyfél yx cégnél. "

Hú most már nem tudlak követni... Itt ezidáig e rendszergazda/üzemeltető/alvállalkozó és a megrendelő kapcsolatáról volt szó. Vagy valamit én néztem be?

Na szóval az véleményem a következő (megjegyzem üzemeltető is voltam én is karrierem kezdetén): a rendszergazda egy IT ipari szakmunkás. Nem kell túlmisztifikálni a dolgot, az is egy szakma amibe közoktatási/autodidakta/okj.-s úton-módon bele lehet tanulni. Van belőlük elég, ezért nem is nagyon kell őket megfizetni.
Talán a leghatékonyabb az autodidakta önképzés... Mi alapján lehet összehasonlítani, és jónak vagy rosszabbnak nevezni két rendszergazda szakmunkást? Mitől lehetsz te jobb mint más? Gyorsabban ütöd be "yum" parancsot, vagy mi? Mivel magunk közt vagyunk, ismerjük el hogy az ügyfél elégedettség egyenes arányban növekszik a "seggbe nyalás mélységével és erősségével", és nagyon kevés köze van a szolgáltatás színvonalához. Mindenki ugyan azt adja el (a hozzáértését) és csak mögé rakott körítés más. Na meg az ár. Azt meg nem értem hogy miként keverted ebbe fórumtémába az ügyfeled régi webszolgáltatóját? Vagy arról is rendszergazda tehet, hogy sz@r volt a net? Kell venni egy dedikált redundáns vonalat, nem pedig soho szolgáltató shared rendszerét használni, ha arra van igény. De ez nem szaktudás kérdése, hanem pénz kérdése, ami ugye az ügyfél zsebéből jön, ha jön. Azokon a meséken meg régen csak röhögök, hogy a cégnek az egyetlen -csak a főnök által kattintgatott- weboldala kiesett 1,5 órát egy Vasárnap éjszaka, aztán mekkorát borult a biznisz...

---
http://youtu.be/mzycLGudWTw

+1

Hasonlokat en is ateltem.

Nekem egy weboldalam volt egy nagynak mondott szolgaltatonal, jo araik voltak, de olyan lassu volt az oldal, hogy az admin feluletuk is akadozott.
Szoltam nekik attkoltoztettek egy masik tulterhelt szerverre.
A 3. szervernel untam meg, es atmentem egy masik ceghez, azok pedig a domain nevemet a sajat nevukre regeltek at.
Nem egy komoly oldal volt a csoporttarsakkal hasznaltuk kozos tarolonak, de akkor se nyuljak le a domain nevem.
Azt mondtam nekik, hogy nem fizetem ki amiert atregeltek a domain, es nem is jelentem oket fel.
Ekkor megprobaltam kulfoldi szolgaltatot, hogy ott minden jo lesz, de a nemzetkozi savszel keves volt nekik, igy most itt van MO-n az oldal ujra, egy dragabb szolgaltatonal, akinek allitolag az ugyfel a fontos, nem a gyors profit.
Azota sincs bajom vele, megy minden ugy ahogy azt elvarjuk, szerveruk gyorsan stabilan dolgozik.

ha visszaolvasod fentebb a kommenteket, azert egesz sok reszlet kiderul, szolgaltatasok, rendelkezesre allas, backup stb tekinteteben.

amugy meg tok jo hogy itt mindenki latatlanban lefikazza a szolgaltatasunkat, anelkul hogy ismerne...
raadasul en nem gondolom ugy, hogy olcson dolgoznank, igaz vannak olyanok akik tobbet kernek, es persze vannak akik sokkal kevesebbet (ott mar tenyleg kerdeses hogy milyen minoseget tudnak annyibol kihozni)

a mi ugyfeleink elegedettek, meg egy ugyfel sem ment el, max csodbe ment (de nem miattunk). sot az ugyfelek egy resze ugy jott, hogy meglevo ugyfelunk ajanlott minket nekik...

A'rpi

Ne keseregj, ez egy genetikailag a magyarba kódolt viselkedési forma, fikázni a kollégák munkáját látalanban... Főleg a piac friss játékosai szokták ezt csinálni...
Amikor elmegyek futóművet állíttatni a szakszervízbe, még fel sem emelte az autót a szerelő már látom az üvegfalon keresztűl a fején, hogy készűl szörnyűlködni. Ki javította ezt a gömbcsuklót jön a kérdés? Mondom a szakszervíz. Hát nem sikerült, mondja. Pedig az előző 60.000km-en semmi problémája nem volt, mondom én... amúgy meg pont itt volt javítattva, és pont te voltál az kb. egy éve... Hmm, ja az más...

---
http://youtu.be/mzycLGudWTw

Azt gondolom nem sok, hiszen minden működik évek óta, ez már nem lehet pusztán szerencse. -legalábbis nem valószínű.
Ugyanakkor azt gondolom sok, mert én ennél kevesebbért csinálok többet (kivéve az éjjeli 4 órát), de alákínálni nem fogok.

Pl: 1 linux szerver (samba, egroupware, squid, imap, smtp, stb), 1 db Win terminálszerver, 1 winxp szerver :)(bérszámfejtő rendszer lakik rajta), 20 win kliens+nyomtatók. Elvben 24 órám van, de általában még aznap reagálok, ha lehet távolról, ha nem megy akkor bemegyek. Nem csak a szerver üzemeltetés a feladat, hanem ha van bér vagy könyvelőprogram frissítés akkor azt telepíteni kell, meg ha bármi baja van a júzereknek az is az én gondom. Ha nem sürgős baja, akkor estére bekapcsolva hagyja a gépét azt távolról megcsinálom. Ez 100+áfa.
A rendszert magam építettem ki/alakítottam át annó (külön pénzért), kiszállás-beavatkozás korlátlan az árban, tehát érdemes mindent jól és gyorsan megcsinálnom. Ha hardver csere van, pl új gépet kap valaki akkor annak a költöztetése is benne az árba, meg persze a szerver dist-upgrade is, ami tipikusan hétvégén éjjel szokott lenni, hogy ne álljon le a munka.

Nos ehhez képest szerintem sok, de mivel alapvetően elégedett vagy, szerintem nem kéne váltani. Próbálj kompromisszumot kötni, mondjuk 108+áfa árban megegyezni.
Sajnos a pénz egyre kevesebbet ér, ezt tapasztalom minden nap.

Rózsár Gábor (muszashi)
http://www.lok.hu

Öreg kollégám bölcs tanácát fogadd meg;
"Ami jó, abba bele kell nyugodni!"

Hasonló tevékenységet én is végzek - gondolom mint itt a legtöbben -, és a meglátásom az, hogy nehezen fogsz hasonló kaliberű rendszergazdát találni. Az olcsóbb nem biztos, hogy jobb. Lehet, fél évig olcsóbb lesz az új, mert utána majd jön egy-két probléma és az új seprű részéről a magyarázkodás, hogy miért is kell mindent megváltoztatni, és az miért is kerül olyan sokba, hogy nagyon! És ott elbukod azt többszörösen, amit megnyertél a váltáson. Jó néhány hasonló példáról tudok a saját praxisomban is megéltem ilyet. Volt ügyfelem, aki 3x ment el és jött vissza....
HA nem fogadod el a kért emelést akkor mi van? Mondjon fel a jelenlegi ha komolyan gondolja, és akkor kereshetsz olcsóbbat, vagy alkudozz az árról, ez utóbbi a legkorrektebb amit tehetsz. Jelen gazdasági helyzetben, ha csak pl a forint árfolyamát nézed, az emelése épp csak szintre hozza őt. Egy bejáratott rendszergazda többet ér, mert ismeri a helyi viszonyokat, lehetőségeket stbstb!

Sziasztok!

Az elmúlt 10 évben én ilyen típusú munkákból éltem meg otthon és meg kell mondjam elég fura, hogy rongyos 10 ezer forint körüli összegért ilyeneken gondolkozik valaki. Ez egy cég nem? Ha igen, akkor annak vannak bevételei, amibe az informatikai rendszer költségeit bele kell számítani. Nem megúszható és a legfontosabb, hogy nem is éri meg. Az összeget illetően teljesen korrekt, hogy a mai minden napra új adó kormányunk mellet valaki ekkora árváltoztatással éljen. Ezekhez jön még hozzá az is, hogy még egy egyszerű rendszer korrekt üzemeletetéséhez is sok tudásra ÉS tapasztalatra van szükség (és ezt nem tanítják semmilyen egyetemen/főiskolán itthon), amit szintén meg kell fizetni.
Mindent összefoglalva, az igényt 100%ig megalapozottnak látom és tekintve az összeget elég piti dolog ebbe egyáltalán belekötni. Ja és el ne felejtsem, hogy számold hozzá egyszer azokat az órákat, amiket ennek a kinyomozásával töltesz, a fórumban adott válaszolok átgondolásával és még azt is számold hozzá, hogy ezalatt valami értelmessel is foglalkozhattál volna. Gondolom nem 400huf/óráért dolgozol így elég hamar ki fog jönni a különbözet sok hónapra is.

FathoM

A különbözet nem 10 hanem 25e, és a kérdés nem az, hogy a különbözet sok-e, hanem úgy általában sok-e. Én nem tudom, hogy a "közepes portál" alatt mit kell érteni, de ennyi pénzért ezt a szolgáltatást én is vállalnám bármikor, ilyen megbízhatóság mellett szívesen (persze sokmindent kéne konkretizálni).

No akkor adok egy öszefoglaló tippet.
Órabér Bp 6-12Eft/óra. Vidéki nagyváros 4-max8Eft/órabért minimum számolhatsz. Ez függ attól, hogy mit kell csinálni persze.
Mit fizetsz meg ebben? Azt a kb 1000 órát amit tanult és azt a 2000 órát amit eltöltött a gyakorlati ismeretek felhalmozásával. Mert kezdőként 4 óra alatt csináltad meg Te is 10 évvel ezelőtt az első DNS rekordodat a rendelkezésre álló manualokból. Ma 5 perc alatt megcsinálod a teljes rendszer konfigot egy domainhez! A munka ugyan annyit ér mert csak ugyan annyit tud ellátni mindkét esetben. De most már van 10 év előnyöd, és ezért kevesebb idő alatt el tudod végezni. Csak klimpírozott valamit és már ment is tovább esete. Nem is dolgozott semmit mondja az ügyfél. Tévedés. 4 óra munkát elvégzett 5 perc alatt. Egyrészt ezt fizeted meg. Nem álltál 4 órát, csak 5 percet.
Másrészt. Általány díjat fizetsz ugye. Téged nem érdekel, hogy mikor és hogyan oldja meg, vagy mennyi haját tépi ki amíg megoldja a problémádat, mert ez az Ő gondja. Neked a megrendelőnek meg az a gondod, hogy kifizesd időben. Valójában mindketten jól jártok. Mert Te tudod mint megrendelő, hogy akkor is csak annyit fizetsz ha Ő megdöglik a melótól, és nyugodtan hárítasz, h apafej de hát ebben állapodtunk meg, azért csak ennyi a pénz akkor is amikor sok a munkája. De amikor meg minden rendben megy, és neki nem kell semmihez sem nyúlnia, akkor ő mondja jogosan, hogy kérem a havi apanázst, mert nekem ebben sok munkám van, és így is csak havi részletekben kapom meg azt! Az, hogy néha torlódik a munka az meg az én problémám. Mert ha egyszerre nyújtanám be a számlát, akkor hanyatt esnél a végösszegtől. De így darabokban nem fáj a megrendelőnek.
Saját példa. Volt ügyfelem aki felmondta az általány díjast szerződést, mert úgy sincs annyi bibi. Majd kifizeti akkor amikor épp kell a nagyobb összeget.
Jahh. Amikor megkapta az első számlát az nem volt sok, örült. Aztán egy komolyabb tétel következett úgy 3 hónapra rá, mert összeszakadt majd minden. Akkor meg hápogott. Összeszámoltam mennyi órába került mire rendbe szedtem, felszoroztuk és meg volt sértődve, pedig az Ő saját kezű írásából/jegyzetéből néztük össze a számokat.
Valaki okosan említette egy hasonló topicban. Amikor az ügyfél azt mondja, h hónapok óta nem volt probléma akkor máris emelést kér mert ez azt jelzi, h nagyon jól végzi a munkáját, mert miatta nem volt fennakadás! :) Tehát megérdemli! :) Ehhem vicces, de igaz. Ui akkor tudod, és szenveded és tanulod meg de nagyon, mit ér a munkája, ha probléma adódik és, pl az egység sugarú juzernak kell eltöltenie időt hogy helyrehozza, ahelyett, hogy érdemi munkát végezett volna, amiből a cég él! No és amikor 'n' juzer áll a probléma miatt?
A fenti számokat is figyelembe véve szerintem rendben van a dolog, ha nem tetszik inkább alkudj, mert ez üzlet, és ez erről is szól.
Vagy ha lehet -mert olyan amit végez-, akkor számoljon el a végzett munkájával. Lehet az fog kiderülni, hogy még keveset is kért! Akkor viszont már nincs helye alkunak részedről!
Én a cserét csak komoly problémák esetén venném számításba!

Más valakinek fentebb. Nem, nem magyar szokás másokat, mindent és mindenkit lehúzni, fikázni. Csak bizonyos embereknek, a trolloknak szokása. Trollok nem csak itt a neten vannak, hanem a mindennapjainkban is de nem mindenki ismeri fel. Azért mert nem a fórumon szól be, hanem egy üzleti megbeszélésen, attól még lehet troll az egyén! Ez nem általános dolog. Nem általánosítható, csak az, hogy sokan rossz emberismerők.

Még egy okos gondolat zárásnak. Nekem főleg az utolsó mondat jön be!

"Adj Uram erőt, hogy amit nem tudok megváltoztatni,
azzal együtt tudjak élni!

Adj Uram bátorságot,
hogy amit meg tudok változtatni, azt megtegyem!

Adj Uram bölcsességet,
hogy meg tudjam különböztetni egyiket a másiktól!"

Szép napot mindenkinek! :)

Egyet értek a gondolatmenettel, én is így gondolkozok, és az átalány díj híve vagyok, ha egy rendszer fix, állandó működése a cél. Ez megfelelő árnál mindkét félnek előnyös, és nem kell kavarni össze vissza, meg vitázni. Működik és kész. Ha sok munka volt vele, akkor kis órabér, ha kevés, akkor nagyobb. A (normális) ügyfélnek ez teljesen mindegy, azért fizet, mert működik minden.

Nem írtam ennek az ellenkezőjét, én a konkrét árat sokallom, ill. még ezt sem írtam, csak azt, hogy valószínűleg ha mindentől függetlenül engem keresnének ilyennel, ennél kisebb tarifákon gondolkoznék. Egyébként van munkám, és nem akarok senki alá vágni, stb. Csak mondom (ha már a fórum téma az árazás).

Szerintem szerver uzemeltetest nem is lehet maskepp vallalni, csak atalanydijjal. Mivel a karbantarto munkalatokat rendszerint ejszaka/hetvegen vegzi az ember tavolrol, es esetenkent tobb rendszeren egyidoben, eleg nehezkes lenne az elszamolas oradijban.

Van egyebkent egy ugyfelunk, aki mielott hozzank jott, egy olyan szerzodest kotott
egy outsourcing ceggel, hogy kaptak egy rendszergazdat heti 4 orara. Na most egyszer az illeto elkezdett egy nagyobb upgradet, de miutan letelt a 4 ora, felbehagyta az egeszet es szedte a satorfajat, mondvan majd 1 het mulva jon ujra, es akkor befejezi...

Az ugyfeleknek is jobb altalaban a fix havi dij, jobban tudnak tervezni vele, es az uzemeltetonek is jobb, ugyanebbol az okbol.

A'rpi

Szerinted aki szervereket építget, nem olvassa ezt a fórumot?

Én biztos nem mernék feltenni ilyen kérdést sehol, inkább végigtanulnám mindazt, ami szerverépítéshez kell, feltennék neki érdekes kérdéseket, melyek szakmaiak, aztán kialakulna a kép, miért is annyi az annyi.
Ha valaki felépített valamit és nincs gond vele, akkor jól végezte a munkáját. Lásd a példát a Jurassic Park könyv változatánál, mit tehet egy informatikai mérnök, ha a genetikus nem fizeti meg...

Kényes téma, de leírtam véleményemet.
Ennek a fórumnak is hatalma van ám, néha kezdem felfogni, mekkora.

---
--- A gond akkor van, ha látszólag minden működik. ---
---

Akkor nem lenne egyszerűbb leülni és átbeszélni, hogy az üzemeltető miért kér emelést, Te pedig ezt miért sokallod? Kérhetsz be ajánlatot másoktól is, ahogy itt is röpködtek a "mi ezt x/Y Ft-ért szoktuk..." hozzászólások. Akkor lesz összehasonlítási alapod. De az árajánlat arra még nem garancia, hogy amit most kapsz, azt ott is megkapod. Az, hogy az üzemeltetésből Ti nem érzékeltek semmit azt jelenti, hogy az üzemeltető jól végzi a dolgát. Mert egy üzemeltető akkor jó, hogyha észre sem veszed, hogy létezik.

Ezt hívják hup-hatalomnak :)

A szerverüzemeltető ugyanolyan, mint az életünk első nője. A végén mindenki rádöbben, hogy csupán megbeszélés tárgya minden. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy most már szivárvány színben ragyogva k**hattok egyet, csak metafora volt...

Nekem is van egy olyan "szolgáltatóm", aki a honlapommal kapcsolatosan intézi az amerikai szolgáltatóval azon dolgokat, amelyekhez nem akarok érteni, mert nem érdekel. Hiába szidom néha, mint a bokrot, nem cserélem le.

Szerintem ez az ar 5 darab szerverre nem is sok. Azert, ha csak frissen kell tartani, akkor is 5x annyi melo, mint egy darabbal. Plusz minosegi szolgaltatast kapsz, ahogy olvasom kvazi azonnali beavatkozassal, ezt azert nem minden utcasarkon kapod meg.

De mondok mast: miert nem beszeled ezt meg a sraccal? Ha egyszemelyes vallalkozas, akkor biztos ki tudtok talalni valami fasza megoldast, ceggel altalaban nyugosebb, ok kevesbe rugalmasak.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Az a baj, hogy az ember rakeres gugliban es jon az ugyfel, hogy "De hat mashol joval olcsobb". Jah, sok a kokler is, akik lenyomjak az arat. Remelem ebbol van kevesebb. Van egy masik resz, akik nincsenek tisztaban a sajat tudasuk araval. Haramadik resz, "Hat ez kurva draga. Menjenek a ...". Valoszinuleg ok tudjak mit miert teszenek, mi miert annyi.

Azt is figyelembe kene venni, ha kapsz szamlat, akkor mennyi is marad meg neki abbol? Vallalkozo vagy magad is, konnyeden ki tudod szamolni.
Kb apropenz.

En ennek fuggvenyeben, ha tenyleg jo a szolgaltatas, korrekt arrnak tartom.

> Van egy masik resz, akik nincsenek tisztaban a sajat tudasuk araval.

Ehhez annyit, hogy hiaba van az ember tisztaban a tudasa ertekevel, ha azt annyiert nem lehet a piacon ertekesiteni. Sajnos a kozgazdasagtan felulbiralja az egyeni ertekeket, kereslet-kinalat van, minden annyit er, amennyiert el lehet adni!

Jelenleg eros tulkinalat van rendszergazdakbol, igy altalaban 2 ut all elottuk: vagy elmegy kulfoldre dolgozni (es versenyezni az indiai arakkal) vagy itthon marad es (ar)versenyzik a tobbiekkel.
Ja es a persze a 3.: ehenhal, de legalabb buszken hogy o marpedig nem fog olcsobban dolgozni, inkabb sehogy :)

Egyebkent is valsag van, az ugyfelek probaljak minden teruleten csokkenteni koltsegeiket, hogy talpon tudjanak maradni a novekvo adok es a csokkeno bevetelek mellett, es ez alol az IT sem kivetel.

A'rpi

Sajnos így megy, pedig a közgáz nem ezt mondja.
Csökkenteni kell a költségeket, tehát húzzunk nadrágszíjat. Melyik a leg szembetűnőbb? Az amelyik havonta számláz. Na akkor ott kezdjük, pl a rendszergazdával.
HALLÓ! VALAKI MÁSNAK A NADRÁGSZÍJÁT HÚZOD NEM TŰNIK FEL? :)

Reklám kényszeredett világban élünk; lásd szolgáltatóipar, nyílás zárók és azok cseréje. Ha nem reklámoznak, a legkisebb újságban is, akkor nem lesz munkájuk. Na most ha náluk ez úgy működne, hogy a reklámra szánt költséget faragják meg, akkor nem lesz munkájuk, és bedöglik a cég fél/egy éven belül. DE min fél év múlva érezhető, h csökken a bevétel, el kell küldeni 1-2 ember, mert "háát nem megy a bóóó"t!
Aki elköveti ezt a hibát meg is érdemli! Csak addig nagyon jó, amíg le nem cseng a kint levő reklámok visszhangja.
Menekülni előre kell, és nem visszafelé!

Szvsz elment a kérdés abba az irányba, hogy ez a pénz 1 vs 5 szerver karbantartására vonatkozik-e.
Az én kérdésem az, hogy ki döntötte el a fenti megvalósítást? Ha a rendszergazdi, akkor magának csinálta a munkát, ha a cég, akkor ő csinálta a srácnak.

Viszont felmerül, hogy a 2. esetnél pl egy második fizikai vas beállításával (a szeparáltság megtartása végett) lehet-e redukálni a karbantartandó rendszerek számát és ezáltal a munka mennyiségét? Ha igen, akkor lehet, hogy van kompromisszumos megoldás.

A sok-kevés meg elég relatív kérdés. Ebbe nem is nyilatkoznék a részletek ismerete nélkül.

--
"The only valid measurement of code quality: WTFs/min"

Szerintem meg itt mar az infrastrukturat erinto kerdes nem jon fel, mert az mindenkeppen pluszkoltseg, plusz kieses, most mar ez van. Meglevo rendszert nem kellene piszkalni, foleg olyat, ami jelenleg jol mukodik.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal 

Felreertetted. Ha most terveznenk a rendszert, es 125-ot mondana be, akkor lehet, hogy ervenyes lenne az, amit mondasz. Viszont jelenleg van egy infrastruktura, ugy van kialakitva, ahogy, valoszinuleg erre a felepitesre tobb minden epit is mar, hiszen nem tegnap keszult el.

En csak azt mondom, hogy lehet, hogy tobbet veszit azzal, ha most belebonyolodik egy "egyszerusitsuk a rendszert" muveletbe, mintha hagyja ezt a 25k-t. Raadasul ha tenyleg annyi ideje nem volt aremeles, mint ami az OP-ben elhangzott, akkor meg teljesen realis is, hogy most mar azert lassan illene.
--

Ki oda vagyik, hol szall a galamb, elszalasztja a kincset itt alant. | Gentoo Portal