"2300 embert rúg ki Magyarországon a Nokia"

"Elküldi dolgozói felét a magyarországi Nokia-üzem - jelentette be a vállalat. A komáromi gyár az év végéig mintegy 2300 munkavállalójától válik meg, ez a 4400 fős dolgozói létszám több mint fele. [...] A bejelentés szerint nem csak a magyarországi üzemben lesznek elbocsátások, a finnországi Salóban és a mexikói Reynosában is elküldik a dolgozók egy részét, az üzemek pedig leállnak a telefonok összeszerelésével."

A részletek itt olvashatók.

Hozzászólások

Részvétem a dolgozóknak.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

OV tegnap éltette az audit, a opelt, nokiát...

Emiatt megváltozott a műsor, és később kezdődött az Isten hozta az isten háta mögött című francia filmvígjáték.
Hatalmas film, aki még nem látta, az nézze meg. "Sötömi". :D
Hazánkat is amolyan "sötöminek" képzelhetik a nyugatiak (tisztelet a kevés kivételnek).

*****
Munka+sör=Munkásőr

Azt kell, hogy mondjam, hogy a dolog várható volt, mert a Nokia története egyik legnagyobb válságát éli.

Ha most nem Fidesz kormány lenne, hanem Hiperintelligens UFÓ-k irányítanák Magyarországot, akkor sem tudnának mit csinálni. Értelmes kormány ilyenkor annyit tesz, hogy más befektetőket keres.

A Nokia profitja durván lecsökkent, ha a létszámot nem csökkentik, akkor csőd lesz a vége. Ahogy veszti el a piacait, úgy kell leépítenie a gyártósorait is.

Mondjuk, ha beszállt volna az Androidos bizniszbe időben, akkor valószínűleg most nekem is Nokia telefonom lenne. Egyáltalán nem értem amit ezek baromkodnak, mert miközben mások söprik be a pénzhegyeket az Androidból, ezek nulláról új platformot indítanak.

A kretének bejelentették, hogy a Windows Phone lesz a tuti, a Symbian már elavult, emellett a boltok tele vannak a Symbianos telefonaikkal. Természetes, hogy mindenki a Windows Phonera vár, a többi telefonjukat meg lehúzhatják a klotyóban.

Ilyen szintű kóklerkedés mellett kész csoda, hogy egyáltalán valami profitjuk van.

"Ahogy veszti el a piacait, úgy kell leépítenie a gyártósorait is".
az is egy lehetőség, hogy a gyártósorainak egyre nagyobb részét átállítsa szerződéses gyártásra. csak ez kényes kérdéseket vetne fel. vajon nem túl drágák a Nokia gyártósorai szerződéses gyártásra? nem lenne optimálisabb ha a megmaradt gyártást is kiadnánk olcsóbban és hatékonyabban dolgozó távolkeleti szerződéses gyártóknak?

"Mondjuk, ha beszállt volna az Androidos bizniszbe időben, akkor valószínűleg most nekem is Nokia telefonom lenne".
abszolút igazad van. stratégiai hiba volt lemaradni az Android platformról. ma már az is világos, hogy Android mobilok gyártása nem jelent automatikus elkötelezettséget az Open Handset Alliance mellett.

Nekem azt magyarázza már el valaki, hogy azzal a szlogennel választotta a Nokia a Windows-t, hogy Android területen csak egy lenne a többi hardvergyártó közül, nem tudná megkülönböztetni magát, nem lenne képes szolgáltatásokat nyújtani. Nem pont az Android az, amelyiknek szét van töredezve a szoftvere, mert minden gyártó saját UI-t csinált hozzá? Minden Windows Mobile 7 telefon ugyanazt tudja, ugyanúgy néz ki ahogy a bemutatókból láttam.
Kár a cégért, ha értelmes vezetői lettek volna / volnának, ez a cég maradt volna (az Apple helyett) a mobiltelefonok ásza. Kár, hogy a szoftverhez egyáltalán nem értettek és nem is voltak hajlandók ezt soha beismerni.

Röviden és tömören, igencsak elbaszták. Pár év után ismét vettem egy Nokiát, mert olcsó volt a szolgáltatómnál. Rengeteg idegesítő hibája van. Ha olyan kedve van, 2 óra alatt teljes töltöttségről lemerül, pedig nem használom. Máskor megy egy hétig. Van olyan, hogy nem érnek el rajta, mért azt mondja, nem kapcsolható vagyok (látszólag a telefon bekapcsolt állapotban lóg a hálózaton). Az, hogy a nokia ovi store programjait 10-15 próbálkozásból sikerül feltelepíteni, már az elhanyagolható kategória.

Ehhez jön még, hogy 12 egy tucat telefonból áll a palettájuk 95 százaléka. Csoda, hogy egyáltalán van még forgalmuk.

a Kolozsvár melletti gyárat is bezárta év végén.

Kicsit demagóg leszek! Ilyen esetekben megvizsgálnám, ha költségvetési pénz is került a cégbe akár támogatás, akár adókedvezmény stb. formájában, miként lehetne arányosan a pénzt visszaszedni. És ez nem a Nokiának szól, hanem valamennyi, a globális piacon jelenlévő cégnek.

Nem akarok vészmadárkodni (egyébként ne legyen igazam), de a MALÉV után jöhet a MÁV és a BKV is. A BKV annál is inkább problémás lehet, mert az elmúlt években a lassan-lassan épülő 4-es metrótól - ha megvonják az EU-s támogatást -, akkor Mo.-nak pénzügyi értelemben annyi (nem feltétélen államcsőd, hanem hosszú távú vergődés). Ezek olyan mértékű nem tervezett plusz költségvetési kiadásokat jelenthetnek mint ide Nagykáta.
Tényleg: tud valaki a kecskeméti Mercedes gyáron kívül valami komolyabb (nagyobb) leendő termelő (!) fejlesztésről (épülő gyár, nem szolgáltatási iparág)?

A csipszadóból (lánykori nevén hamburgeradó) időarányosan 5 milliárdot vártak és valami 3 jött be. Egy bizonyos elvonási szint fölött hiába emelsz adót, nem fog a várt többlet bejönni, akár még csökkentheti is a befolyó adót. Mert pl. chips/energiaital/satöbbi terméket nem itthon veszel, hanem havonta egyszer kimész Szlovákiába/Ausztriába/stb., és behozod a csomagtartóban (meg közben mást is, és tankolsz olcsóbban, satöbbi), és a beszedett 3 milliárd chipsadó mellé jön áfában 5 milliárd minusz. De mondok egy valós példát: engedi az állam az artisjust garázdálkodni, és gyakorlatilag összedőlt a magyar üres CD és DVD kereskedelem. Vagyis nem omlott össze, mert átalakult futáros szlovák weblapokká, de érted. Na most a külső HDD jön, mert nem elég, hogy itt 27 százalék az ÁFA (ott 20), de most rákerül minimum 1200 Ft, max. 4500 Ft artisjus sarc, annyiért pedig már érdemes akár kimenni is érte, nem csak futárral hozatni.

Arról nem is beszélve, hogy lassan megkapják az emberek az idei nettójukat, na közülük se sokan fognak sokat ilyesmire költeni, sőt.

A Metró támogatás nem volt akkora összeg, a MALÉV-val sokkal nagyobbat buktunk.
Ráadásul szinte teljesen kész van, maximum átadják így, aztán még "kicsit" dolgoznak rajta.

Sajnos az orosz maffiózóval kötött "nagyon előnytelen" szerződés plusz az Uniós gondok miatt a MALÉV már régen veszett fejsze nyele volt...

Egyébként senkiben sem merül fel esetleg, hogy Magyar cégek is építhetnének gyárakat(!)?
Akik nem mennek haza?

---
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions...

Nem értem az egész hajcihőt a Malév körül, hogy a Budapest Airportot miért kell az államnak kompenzálni a kieső veszteség miatt, miközben a Malévot nem lehetett megmenteni.

Brüsszel nem fog tiltakozni, ha 450 milliárdot betolunk a Budapest Airportba, miközben a Malév 10-20 milliárdos támogatása nem volt lehetséges?

Igen, és ez a New York - Berlin - Tel-Aviv tengelyen dőlt el, persze a németek kompenzálnak, azért vannak benne, és az egész a fény miatt van, ahogy Pataky Attila is megmondta, mert már tudják, hogy a pénznek vége, és a lélek évszázada jön.
A reptér azért kért biztosítékot, mert biztosak akartak lenni, hogy megkapják a pénzt. Tudták, hogy ez lesz. Érdekes módon ugyanez már lejátszódott más légitársaságnál is, hogy nem volt pénz, sőt, a MALÉVnál is, ha jól emlékszem, hogy nem voltak hajlandóak tartozás miatt tankolni. Akkor senki nem háborodott fel, hanem a befektető volt a gonosz.

Ha jól tudom, az nem az állam részéről történő "segítség" lenne, hanem egy szerződésben szereplő - előre leírt - kártérítésféle.
Anno, az államnak nem volt pénze fejleszteni a repülőteret (SkyCourt, félig-meddig PPP-jellegű megoldás), így a kockázatot csökkentendő állapodtak meg ebben az aláíró felek. Ennyi.
Most ez jó vagy sem, nem tudom eldönteni, de gondolom elég kevesen vannak az egész országban, akik erre képesek a rendelkezésre álló adatok megléte/hiánya okán.
Sokkal nagyobbb probléma a ténylegesen kieső vendégforgalom, s a járulékos bevételek kiesése (elmaradó konferenciák, kevesebb szervezett csoport stb).
Rakok rá egy lapáttal: néhány napja kiszivárgott, hogy a Bp. Airport előre tudta a csőd időpontját (azért sem ugatnak annyit), sőt, a RyanAir kapott előre valami 3 milliárd állami pénzt... Érdekes. Valahogy ezt nem kommunikálják kifelé... Vajon miért?

A WizzAir pedig egyből - stílszerűen - "rárepült" a lehetőségre.
(Nem tisztem védeni a WizzAirt, de állítólag a MALÉV "feljelentésére" kényszerült az alábbi célállomást feladni.)
Szóval a példa kedvéért (hivatkozás):

Az egyetlen budapesti bázissal működő diszkont légitársaság, a Wizz Air, megfontoltabb stratégiát követ, így például az elmúlt évben már csak 4 új járatot indítottak: tavaly nyár óta üzemel a Bari, a Frankfurt Hahn, később pedig a török Antalya és az isztambuli Sabiha Gökcen állt be a sorba.

Ez utóbbi próbálkozás sajnálatos módon csúfos kudarccal végződött: a társaság annak ellenére kényszerült leállítani a járatot – az utasoknak a helyi hatóságok döntésével indokolva – hogy az igencsak népszerű volt a turisták körében. A hatósági engedélyekkel kapcsolatos probléma mindenképpen megfelel a valóságnak
[...]
A Wizz Airnek ugyanis az államközi szerződések alapján charter járat üzemeltetésére volt engedélye a török hatóságoktól, a menetrend szerinti üzemelésre azonban nem.
[...]
Az igazsághoz hozzátartozik: a török hivatalosságoknak valószínűleg igazuk volt a járat besorolását illetően, hiszen a charterjáratokat olyan utazási irodák felkérésére üzemelteti egy légitársaság, melyek komplett utazásokat szerveznek. Ezt a járatot azonban nem az efféle igény hívta életre. Az is jogos kérdés azonban, hogy akkor is ilyen szigorú lett volna-e a török hatóság, ha a Wizz járata nem a nemzeti légitársaságok piacába „zavar be” kedvező áraival. (Isztambul és Budapest között ugyanis csak a Malév és a Turksih Airlines repül.)

A következő szituációban te mit csinálnál? Egy szabad piacon csinálsz egy céget, versengsz a többiekkel. De van egy vetélytárs, amely nem profitorientált, a "gazdi" korlátlan mennyiségben tolja bele a pénzt. Hogy versenyzel vele? Érdekes sztori a Malévé, de azért nem mondanám, hogy kár ezért a pénznyelőért. Kár, hogy olyan iszonyatosan idióta keresztszerződéseket kötöttek, amiért a magyar állam (=magyar állampolgárok) tartja a hátát és amiért iszonyú nagy bukó a csődje. Drága ha működik, drága, ha becsődöl...

+1 Váradi és a WizzAir management remek taktikázással vívta ki a vezető helyét kőkemény piaci versenyben. középkeleteurópa vezető fapados címéért versenyben volt például a szlovák SkyEurope és a Ryanair is. a SkyEurope ma már történelem, és a Ryanair sem előzte meg ezen a piacon a WizzAirt. a teljesen inkompetens Malév management ezzel szemben csinálhatott bármekkora bakikat, mindig megmentette valamilyen módon a magyar állam. a WizzAir HQ Magyarországon van, legalább annyira magyar cégnek tekinthető, mint pl az OTP, a térség vezető légitársasága, nem őket kellene szidni.

Mert azt tiltják a szabályok. De ez mindenhol így van, teljes EU-ra vonazkozik. A spanyoloknál is most fog csődbemenni a spanair... A svájci is csődbe ment, a holland is,a klm. Azokat értelmes módon kezelték, és a KLM pl a Air France-szel társult. (Ami szintén csődbe ment).
A 10-20 milliárd forint meg nem 10-20 milliárd, bár mindegy, mert 1 ft is tiltott. 100 milliárdot toltak bele tavaly, és évi 80 milliárd forint veszteséget kompenzáltak ebből.
Nem angyalok ülnek ott, de jól látszik, hogy mennyire meg lehet vezetni embereket, amikor nemzeti érzésre apellálnak - miközben vásárolni is külföldön vásárolgatnak nemzeti ünnepeken -, meg ők sohasem hibásak, a gonosz külföld, csak az... nem az, hogy a politikai megbízottak kilopták a pénzt ebből minden kormány alatt, bénák a gazdasághoz és ami tudvalevő volt arra nem készültek fel időben... ez bármelyik elmúlt 22 évnyi kormányról elmondható.

khm, eleve oda sem lett volna szabad adni a pénzt, ott a baj. Ez is politikai leszállópálya volt, plusz egy jó pénteltüntető-pénznyelő, ahogy látszik. Pedig lehetett volna jól is csinálni. A végén persze beszartak, és odaadták annak a menedzsmentnek, aki csinált is valamit, de a hullazsákból nehéz kiszállni. Viszont, ha az állam mindig kiment egy rossz céget, azért az adófizetők fognak fizetni hosszú távon + nincs verseny. Ezt akarják ezzel megakadályozni. Az egész rendszer ismert volt az összes döntéshozó - elmúltnyócév, és az elmúltnyócévező barmok előtt is, de mindegyik hagyta megrohadni. BKV-val ugyanez lesz, úgy érzem.

Kb ugyanott tartanánk, ha az utasok 1/4-e nem bliccelne, hanem fizetne a szolgáltatásért. (Az érték természetesen /has.) A nyugdíjas "bliccelése" általában a fiatalabb korosztálynak fáj, a hőzöngők bliccelése pedig inkább az idősebbeknek. Viszont a nyugdíjas általában már tett le valamit az asztalra, míg a hőzöngő általában még nem.

a nyugdíjas egy pontos definíció egy társadalmi rétegre, bár ebben az esetben tévesen használod. az ingyenes utazás ugyanis nem illet meg minden nyugdíjast, a 65 év felettieket illeti meg, akik egyébként nem feltétlenül mind nyugdíjasok.
a hőzöngők alatt kiket értesz? az Operaház előtti galerit?:)
amit az átlagos magyar nyugdíjas "letett az asztalra" az már régen elveszett. Amerikában az Enron dolgozói is meg tudták érteni azonnal, hogy a nyugdíjukat kezelő céges nyugdíjbiztosító tőkéje elolvadt és onnan egy centet sem fognak látni. lassan már a magyar nyugdíjasok is felfoghatnák, hogy ha az az asztalra letett valami nem tőke amit ma is fel tudnak mutatni, akkor nincs miről beszélni.

egyébként nem nevezném jövőbe látó kormányzatnak azt, amelyik a felsőoktatásból jelentős összeget képes elvonni, miközben továbbra is szórja a pénzt öreg emberek potyautaztatására.

igen, de neki választása sem volt. Én azért vagyok méprges, mert pont ők hőzöngenek, hogy mit meg nem tettek. Ha mindenki annyit megtett, akkor hogyan állt úgy a gazdaság ahogy? Meg, hogy ők úgy, olyan módon és ott tudjanak dolgozni, ahogy történt, ahhoz kellett először felvenni kölscönöket, és azt látatlanban aláírom, hogy a mai nyugdíjasok minimum 20%-a nem, hogy a nyugdíjat nem termelte ki, de még az akkori bérét sem, meg a vállalat működési költségét. Természetesen ebben nem ők a hibásak, akkor kellett volna felszámolni azokat az iparágakat, vagyis átalakítani versenyképesre, meg versenyképes méretűre, amikor először elkezdtük felvenni a hitelt. Pl a veszteséges bányászati ágakra - nem mind volt az -, vagy egyéb dolgokra. Ezt nem látják be sokan.

Bocsánat, a "tett le valamit az asztalra" nem volt jó megfogalmazás - azt akartam jelezni, hogy az idősebbek általában végigdolgoztak (nyilván ki jól, ki rosszul) N*10 évet, míg a fiatalabbak meg jó eséllyel annyit nem. Nagyvonalúan azt mondom, hogy az általános munkamorál nem változott, így van olyan nyugdíjas, aki gürizett, és olyan ifjú titán is, aki szintén; mint ahogy mind a két korosztályban vannak/voltak lógósok. Azaz az ifjabb korosztálynak egyszerűen nincs alapja arra, hogy az idősebbeket ilyen dolgok miatt kritizálja.

A 20%-nyi "hideg vízre valót se kereste meg" idős mellé nyugodtan tegyél oda ugyanennyi fiatalabbat is, így ez megint nem jelent semmit. Ahogyan ők sem nagyon tudtak változtatni a gazdaság globális szerkezetén, szerintem te is pont ugyan így vagy vele, és valószínűleg a 20 éves unokahugoddal is ez a helyzet. Szóval nem általánosságban szarták el az ország helyzetét, illetve ha igen, akkor mi szintén. (Kezdve azzal, hogy nekünk látszólag van választási lehetőségünk 4 évente, oszt abból is mi sült ki. Nekik még csak nem is volt.)

Mindkettőtöknek igaza van, de mikor 2002-ben a szomszéd lehülyézett, hogy nem az MSZP-re szavazunk és nem fog miattunk 19500 forintot kapni, amit Orbán ellopott tőle, akkor kiborult nálam a bili.

Az ilyen akciókkal sajnos a társadalmat sikerült teljesen maguk ellen hangolni a nyugdíjasoknak.

Horn alatt azért kaptak utazási kedvezményeket, mert a társadalom szolidáris volt velük, miután Bokros szétszivatta őket.

Ezt a szolidaritást szétverték a mohó kapzsiságukkal és ezért mennek simán át a parlamenten a 13. havi nyugdíj eltörlése típusú törvények.

Sajnos még mindig sokan nem fogták fel, hogy mit jelent a társadalom jóindulata feléjük.

Az értelmesebb nyugdíjas rokonaim már önként pedzegetik, hogy megvennék a nyugdíjas bérletet. Ha adnak önként 3000-t havonta, akkor nem vesznek el 10-et tőlük erőszakkal. A jóindulat ennyit jelent.

nagyjából egyet értek veled. abszolút igazad van abban, hogy ez a mai nyugdíjas réteg akkor élmunkás volt aktív korában, hogy egy csődhalmazt hagytak hátra. választásuk valóban nem volt 1990 előtt, de 20 éve már megváltozott a helyzet. a mai fiatalok nem vehettek részt új magyar demokrácia mind a 6 országgyűlési választásán. a nyugdíjas korúak igen. ráadásul pont az első kettő választások eredményeként álltak fel azok a kormányok, amelyek az állami vagyon legnagyobb részét privatizálták. a mai nyugdíjasok jobban teszik ha csendben maradnak. ha teljesen élhetetlenné válik az ország elvándorolnak a szakképzett fiatalabb rétegek, és akkor nem fog nyugdíjat vinni a postás.

nem neked valaszolok, hanem a szalra.
vicces azert olvasni a nyugdijasok vs. fiatalok vitat.
ahogyan azt is, hogy mit hozongenek, amit megtermeltek az mar nincs meg vs. meg nem termeltek meg semmit de mar koveteloznek.
az is vicces lesz, mikor a mostani fiatalok oreg korukban a nyugdijas szerepben talaljak magukat, es ok is hoborogni fognak, meg az akkori fiatalsag oket is koloncnak fogja tekinteni.
innen mar csak egy lepes felfedezni, hogy a gyerekvallalasnak semmi ertelme, netto penzkidobas mind egyeni, minde nemzetgazdasagi szinten.
jahogy akkor 50 ev mulva kihal az orszag? akkor a hoborgok mar joreszt halottak lesznek, szoval nem problema.

http://allamadosagunk.nolblog.hu/archives/2010/07/20/A_magyar_eladosoda…
a lustaknak kepekben:
http://stand-up-hirek.blog.hu/2012/02/07/rendszervaltas_es_allamadossag…

Tyrael

150 évvel ezelőtt nem volt nyugdíj, a gyermekek dolgoztak a földeken.

Mindenkinek megvolt a dolga, amit egyéni képességeihez képest ellátott.

Nem az öreg csákányozott, ő locsolt/ebédet főzött/gondozta a gyermekeket/etette az állatokat.

A 12 éves gyermekek tanulás mellett nyugodtan végezhetnének értékteremtő munkát, ahogy a nyugdíjasok is.

Egyszerű átszervezéssel megoldható lenne minden, csak sok az ellenérdekelt, aki kizárólag a nyugdíját akarja felvenni. Így valóban nem megy.

Egyszerű átszervezéssel megoldható lenne minden, csak sok az ellenérdekelt, aki kizárólag a zenedobozával akar foglalkozni órái előtt, után és helyett. Így valóban nem megy.

Azért érdekelne, hogy ha a családok jelentős részében minden másnap (tudod, karácsony másnap és húsvét másnap) látogatják a nagymamát, akkor hogyan képzelik azt, hogy a nagymama főzéssel szolgálja meg azt, amit a kisunokája meg libapásztorkodással. Ja, hogy kevés a liba? Nem baj, birka és büdös disznó valamint sötét marha az van elég.

Ismerjük már régen, hogy mit miért nem lehet megcsinálni. A végeredmény meg az ami: 2.5 millió ember, aki eltart egy 10 miliós országot, mert a többinek felmentése van munkavégzésből.

Van megoldás, csak akarni kell. Ilyen egyszerű.

A Fidesz közmunkaprogramja hiperliberális megoldás, mert Szent Pál az "aki nem dolgozik, ne is egyék" mondattal intézte el a problémát. Az őskeresztény társadalmak ápolták a betegeket, gondozták a gyermekeket/öregeket, nem volt nyugdíj, nem volt semmittevés, 8 éves gyermek dolgozott, nem voltak szociális juttatások, magas jövedelemújraelosztás mellett.

Jobban működött, mint a mai rendszer, mert a népesség növekedett. Ma 20 fiatal 24 gyermeket szeretne nevelni, de végül csak 13-at tudnak, mert 11 ingyenélőt is kapnak mellé a nyakukba.

Mert a mikor nálatok voltunk is, azt rendeltük néktek, hogy ha valaki nem akar dolgozni, ne is egyék. (Thess.II, 3,10)
Fontos kulonbseg.

A nyugdij hulyeseg, szerintem meg kene szuntetni, de barki probalkozna vele, politikailag ongyilkossag lenne.

Egyebkent a tobbiben igazad van.

--
I have come to the conclusion, that the matrix must have some bad bullet lag.

A nyugdíjas - idős javításoddal egyetértek.

Hőzöngők alatt azokat értem, akiknek jó szokásuk különöző fórumokon morgolódni azon, hogy sok idős ember

- merészel pont a legnagyobb csúcsforgalom idején felszállni a járművekre
- van képük (megfelelő életkor elérése után) ingyenesen utazni
- na adj isten elvenni az ülőhelyet őelőlük

és mindenzek mellett ezen hőzöngők időnként tele szájjal magyarázzák azt, hogy ezért a szar minőségért amit jelenleg a tömegközekedésen tasztalnak, ők természetesen egy kanyi vasat nem fizetnek. Legyen a jármű takarítva, ne legyen rajta büdös hajléktalan, percenként járjon a legagyamentebb viszonylatokon is, természetesen másodpercre pontosan tartsa be a menetidejét, stb.

Nem tudom, hogy ebbe a kategóriába tartozol, de a hozzászólásod, amelyre válaszoltam, pont úgy hangzott, mint egy ilyennek a kezdete, ezért szóltam. Természetesen hajlandó vagyok elhinni, hogy nem.

Ami a kormányzatot illeti, konkrétan ezen lépésük sem kifejezetten jövőbe látó, de lehet, egy ujjamon meg tudnám számolni, hány olyan ténykedésük volt, amelyikre a "jövőbelátó" a megfelelő szó. (Megjegyzem, a gengszterváltás elején volt egy vitám egy jó ismerősömmel, és morogtam az ügyben, hogy nem az oktatásra, és az oktatásban dolgozókra költött el az akkori (Antall) kormány X összeget, pedig. Mire azt mondta, ha az oktatással kezdenénk, annak 20 évi semmi hatása nem lenne, és azt a 20 évet is ki kellene valahogy bekkelni. No ha akkor jól indultak volna el, mostanra lehet értelmsebb ifjúságunk lenne. Érzésem szerint ezt a 20 évet is kb csak kibekkeltük.)

De ez is nagyon off.

nem tartom sem találónak sem indokoltnak ezt a pejoratív jelzőt az általad felsorolt véleményt képviselő emberekre. a második érv ráadásul tényszerűen igaz és jogos kifogás. a BKV jelenlegi csődközeli helyzetének egyik legfőbb oka az, hogy az elmúlt évtizedben az aktuális kormányoktól soha nem kapta meg a 65 év felettiek utaztatásának költségeit. ezt ugyanis az államnak kellett volna kompenzálnia. a hiányt hitelekkel kellett pótolni, ráadásul elég magas kamatok mellett. a nokiás dobozokban kilopott pénz eltörpül ehhez a veszteséghez képest. az is tény, hogy a BKV buszok és villamosok igen gyakran megállnak, ami szintén az idős korúaknak kedvez. ez egyébként egy hungarikum, más európai országokban jóval ritkábban vannak a megállók. úgy egyébként olcsóbb a busz és villamosvonalak üzemeltetése, ráadásul gyorsabb az úgy nevezett keringési idejük is. /a 4es metró közgázos és tőle pár száz méterre épített Kálvin téri megállója csak a jéghegy csúcsa/.
elgondolkoztam az ülőhelyek kérdésén, ha már felvetetted. vajon milyen hatással van a tényleges fizető utasokra az a tényező, hogy tömegközlekedési járműveken szinte soha nem tudnak leülni? valószínűleg ennek is köszönhető, hogy sokan inkább autóba ülnek. úgy nagyobb a forgalom a városban és kisebb a BKV bevétele. közben 65 év feletti nyugdíjasok hatalmas távolságokat utaznak egy doboz akciós tojásért, mert a közlekedés számukra úgyis ingyen van.

Hát szerintem ha X maga nem fizet de használja, akkor ne morogjon azért, hogy Y szintén nem fizet, de szintén használja. Csak éppen *elvben* Y utazását elméletileg fizetik közpénzből, míg X-ét *elvben* sem. Ez nagy eséllyel sokkal kevésbé múlik Y-on (nem ő hozta a törvényt), mint X-en - aki tudatosan bliccel. Ezért neveztem hőzöngőnek - tudatosan a pejoratív kifejezéssel élve.

Ha neked megitélnek egy kedvezményt, akkor te eldöntöd, hogy kihasználod-e. Olyat már hallottam, hogy valaki nem íratta be a gyerekét a normál, kerületi óvodába, mert az nem színvonalas, bezzeg az alapítványi, vagy a magán, az mennyivel jobb. Olyat még soha, hogy azért nem, mert tudja, hogy az is teher az állam vállán, tehát ha helyette magánóvodába jár a gyerek, az jobb az államnak. Szerintem így vannak a 65 év felettiek is az ingyenes utazással. Természetesen jogukban áll jegyet, vagy akár bérletszelvényt vásárolni, ha úgy gondolják, hogy ezzel kisegíthetik az államot. (Aztán majd ha elveszik tőlük ezt a kedvezményt, akkor kénytelenek lesznek rá. Ahogyan csökken az állami bölcsöde/óvoda, úgy fogy az idősebbek utazási kedvezménye is.)

Sűrűn áll meg a busz - addig örülj, amíg el tudsz gyalogolni a 2 km-rel arréb levő megállóig. És néha nézd meg azt, amikor a kimaradó villamosra tömegek várnak a végállomás előtti utolsó (sokat mondok 350 m-re levő) megállóban - és 99,99%-a *nem* nyugdíjas, hanem keményen munkába igyekvő ember.

Az akciós tojás felvetés kellően ocsmány és demagóg: nem egy aktív, dolgozó, pénzkereső embert ismerek, aki hajlandó pár megállónyit elBKVzni, mert az ottani boltban nem 19, hanem 9 forint a zsömle. Nem véletlenül fogy az A*ban, a T*ben, az U és V boltokban a lóhugyszerű, sörnek nevezett képződmény. Mert valaki (esetleg dolgozó ember) azt *tudja* megfizetni, de úgy gondolja, neki a heti egy sör a vasárnapi ebédhez jár. No tán így van vele az idősebb is: neki az jár, hogy tojást egyen. Felteszem a nyugdíjas is ugyanezért teszi, mint az aktívan kereső: spórol, hogy legyen pénze (másra). A nyugdíjasok jelentős része nem időelverési céllal válogat, hanem mert annyi a pénze, hogy válogatnia *kell*.

Ha már így állunk a dologhoz, akkor helyből ne legyen bérlet, hisz "fölösleges" utazások megtételére sarkall. Keményen fizessük ki az utunkért a megfelelő jegy árát. (Ehhez persze a normál, a szakasz és az átszállójegy melé - pláne helyett - jó lenne még néhány másféle is. Miért fizetek én ugyanannyit a 4 megállónyi utamért, mint a szomszéd, aki csak egyet utazik?)

a fenti definíciódban, "Hőzöngők alatt azokat értem" az "utazásért nem fizető X" még nem szerepelt. egy hozzászólással később a "hőzöngő" kategóriádba tartozók már villamosokat kisiklató al/kaida terroristák is lesznek?:) és természetesen szerinted mindenki "hőzöngő", aki nem fogadja kitörő örömmel és virágcsokorral a tízmilliárdokat elutazó 65év feletti néniket és bácsikat?
ahogyan írtam már egyébként sem találó ez a jelző. az Opera előtt hőzöngő csürhére illik, egy tömegközlekedési kérdésben véleményt formáló "fórumozókra" egyáltalán nem.
ezt a kedvezményt egyébként egy választási kampány részeként ítélte oda egy volt miniszterelnök azért, mert ezzel szavazatokat szerzett az érintett 65év feletti és annak közelében levő rétegektől. tehát nem igaz, hogy kéretlenül szórták a nyakukba ezt a kedvezményt. természetesen a réteg nem azonos az azt alkotó egyénekkel. de az egyén sem bújhat el minden kényes kérdés elől a réteget alkotó tömegbe. ha egyetlen 65év feletti sem kezdene azért hőzöngeni, mert eltörlik a potyautazási előjogát már régen felszámolták volna ezt a lehetetlen helyzetet. de a mostani kormány is gyáva ahhoz, hogy ez meglépje, ezért inkább ott szorítanak meg ahol nem kellene és ott nem ahol kellene.

"Az akciós tojás felvetés kellően ocsmány és demagóg"
te vagy a demagóg, nem kicsit. még a 65év felettiek között is igazságtalan ez a potyautazási jog. egy falusi 65év feletti sokkal kevesebb hasznát látja, mint egy budapesti. a faluba naponta talán 5x jár a busz, gyakran késik így akár fél órát is várni kell rá. ebben a hidegben nem túl szerencsés. ezzel szemben a BKV még most is ~20 percenként követik egymást a buszok a város nagy részén. napi szinten használhatja a budapesti öreg a tömegközlekedést, még egy falusi nem.

"Felteszem a nyugdíjas is ugyanezért teszi, mint az aktívan kereső: spórol, hogy legyen pénze (másra)".
az aktív kereső fizet az általa használt közlekedési vállalatnak a szolgáltatásért, a 65év feletti nyugdíjas nem, és helyette az állam sem fizet. ezért lassan már az aktív kereső sem fogja tudni igénybe venni a közlekedési vállalat szolgáltatását, mert az tönkre megy.
ilyen erővel lehetne ingyen gázt is adni adni az öregeknek. a fűtött szoba fontosabb a diszkont tojásnál és a heti akciós sörnél is, nem?
vagy akkor már ha annyit utaztak, vihessék már haza ingyen a tejet, kenyeret, tojást és virslit szegény 65év felettiek, a bolt meg majd leírja veszteségként, miért is ne?!

"potyautazási"
akkor az X even aluliak is potyautaznak?
a diakoknak, kismamaknak jar kedvezmenyes berlet, akkor ok is potyaznak (felig)?

"az aktív kereső fizet az általa használt közlekedési vállalatnak a szolgáltatásért, a 65év feletti nyugdíjas nem, és helyette az állam sem fizet. ezért lassan már az aktív kereső sem fogja tudni igénybe venni a közlekedési vállalat szolgáltatását, mert az tönkre megy. "
nem (csak) ezert megy tonkre, de persze scapegoatnak jo.

http://nol.hu/belfold/tobb_milliard_forint_kart_okoznak_a_bkv-nak_a_bli…
"Összesen 33,1 milliárd forintra tehető az a kár, amelyet a bliccelők a BKV-nak az elmúlt tíz évben okoztak."

szerintem tobb penz elment a partkifizetesekre, es az ehhez szukseges mutyizasra, mint amennyit a bliccelok és a "potyázók"(65 év felettiek) okoztak.
csak az elobbit nehany szaz/1-2k "jatekos" hozta össze, az utobbit meg tobbszazezer.

Tyrael

"a diakoknak, kismamaknak jar kedvezmenyes berlet, akkor ok is potyaznak (felig)?"

A nyugdíj rendszeres bevétel, amivel a diákok jellemzően kis része rendelkezik. A kismamák már nehezebb kérdés, mert nekik is jár valamilyen juttatás, de náluk mondhatjuk azt, hogy a születendő gyermek a jövőben bkv utas lesz, tehát a kedvezményes kismamabérlet a bkv részéről befektetés. :)

Nem említetted, de a 6 éven aluliak is ingyen utaznak. Nekik sincs havi keresetük, viszont ők rendszeresen kísérővel (jellemzően szülővel) közlekednek, ő pedig kifizeti a jegyet vagy a bérletet, azaz részben hozzájárul a gyerek utazási költségéhez. Illetve amint 6 éves lesz, akkor ő is jegyet vagy bérletet fog venni, tehát ez is befektetés. :)

"hogy az elmúlt évtizedben az aktuális kormányoktól soha nem kapta meg a 65 év felettiek utaztatásának költségeit. ezt ugyanis az államnak kellett volna kompenzálnia"

jol tudom, hogy a kedvezmenyek miatt kieso bevetelt az allam az "árkiegészítés"-sel kompenzálná, amennyire tudom, ezt meg is kapja/kapta a bkv, csak az összeg nem stimmel.
az onkormanyzat viszont valoban nem tori kezet labat hogy a sajat onreszet beletegye a bkv-ba.

http://bkvfigyelo.postr.hu/normalis-uzemeltetesi-modellel-komoly-profit…

ps: ha van jobb osszefoglalo cikk a tarsolyban, akkor erdekelne.

Tyrael

Nokiának még annyira sem detto, mert a győri audinak beszállít egy rakat magyar cég, a Nokiának meg (a cikk szerint) nem, mert minden alkatrészt importálnak.
Viszont ők is munkát adnak egy rakat embernek, akik meg itthon adóznak és költik el jövedelmük nagy részét. (Meg úgy álltalában nem segélyből kell élniük.)

Ennek fényében magad is rájöhetsz, hogy milyen megfontolás vezette Viktort a minimálbér megemelésére és 16%-on történő megadóztatására. Meg az is tisztázódhat benned, hogy az Európai Unióban miért akarják őt éppen most nyilvánosan kivégezni.

Amíg a sok idióta informatikus adójából fizettek mindent, az Unió nem is problémázott ennyit.

:)

....a minimálbér 2007 óta adóköteles...
És nem csak innen viszi el a nokia a gyárát, hanem kb. mindenhonnan, ahol latin betűkkel írnak.
Egyébként meg az szja piszkálással pont, hogy kevesebb lóvé jött be az államnak, mert a sok szerencsétlen minimálbérestől nem lehetett annyit kaszálni, mint a jóval kevesebb, de pénzesebb rétegből.

egyetemi évfolyamtársaim egy része kint dolgozik és a magasabb bére után más államnak adózik.

Az értelmes emberek mobilisok, a hülyék meg úgyis maradnak, mert máshol sem kellenek.

Csínján kell bánni az értelmes emberek túladóztatásával, mert lesznek káros mellékhatások.

Lehet benne valami.
Itt a Tesco, nem fizet adot, es ezert tonkremegy tole a sok kis hazai bolt.
Ott az Audi, nem fizet adot, igy tonkreteszi az osszes hazai autogyarto ceget.
Ott a Nokia, nem fizet adot, tonkremegy bele a sok hazai telefongyarto ceg.
Hol a hiba a gondolatmenetemben? Ja, hogy sarki ABC sok van/volt az orszagban, autogyarto meg telefonos ceg alig akad ma mar. (ok, ott volt az Ikarus, de annak mar ugyis annyi, meg ott a temetoi villanyauto, meg par hasonlo gigaceg)

--
In 2000 years time, historians studying the national census will think we murdered all the Jedi.

"Apu kezdődik."

Lehet, hogy más okok is közbejátszanak, de általában elmondható, hogy a hiperszuper, hosszútávon kiszámítható, kellemes multi-adókkal és kötelező béremeléssel megáldott nemorthodox gazdaságpolitikának köszönhetően elvétve lehet majd idén nagyobb informatikai magánberuházást látni kis országunkban. Ha nem inkább kivonulásra adják fejüket a cégek. Évekre sikerült hazavágni a hazai IT-piacot.
Akik exportra termelnek (lásd GE), persze megkapják, amiért jöttek, a többieknek coki.

De legalább lesz hely a Postafon-nak...

sőt az új Nokiás WP7 mobilok után csak azért nem kapkodnak a népek, mert a vásárlók fejében összekötődik a Nokia és WP7 neve Viktorral. tízből kilenc vásárló a világban magyarnak gondolja a Nokiát, és a Windows Phone "W" betűjéről egyből mindenki a valóvilág VV rövidítésére, illetve Viktorra asszociál. _csak_ ezért megy ilyen rosszul mostanában a Nokiának:)

Az emberek inkabb veszik a Kínában legyartott meregdraga Apple telefonokat aztan ez van, Nokia hanyatlik.

A made in hungary vagy made in eu termekeket kellene vasarlaskor elonyben reszesiteni, lehet, hogy valamivel jobb lenne a helyzet. Nem is ertem, hogy a csodalatos eu miert nem csinal valami kampanyt az eu termekek es gyartok tamogatasara - franciak csinaljak es mukodik is. Lehet, hogy mert szep penz folyik be a vámbol stb es ok is csak a zsebuket tomik nem pedig a lakossag erdekeit védik??

Gondok vannak, de szerintem nem fog ez olyan egyszeruen megszunni vagy csodbe menni, miert is menne, mi lenne jobb azzal, ha ujbol lennenek hatarok meg minden.

De ha a sok vészjósnak igaza lenne (de szerintem nem lesz) es beut a az eu ovezet szetesese olyan gazdasagi recesszio lesz amit meg nem lattunk soha, a mostani idoszak gazdasagi aranykornak fognak szamitani ahhoz kepest ami akkor jon majd, ha ez bekovetkezik. Ha nem lenne EU a kozep- kelet europai orszagok is csak Ukrajna szitjen lennenek, hala az elozo 40 evnek.

"mi lenne jobb azzal, ha ujbol lennenek hatarok meg minden".
a helyi kis és középvállalkozók újra esélyt kapnának az életben maradásra.

"es beut a az eu ovezet szetesese olyan gazdasagi recesszio lesz amit meg nem lattunk soha"
az úgyis lesz ha nem esik szét az euro övezet.

"Ha nem lenne EU a kozep- kelet europai orszagok is csak Ukrajna szitjen lennenek, hala az elozo 40 evnek".
ez egyszerűen nem igaz. 2004 előtti szűk másfél évtizedben sem volt Ukrajna szintjén Magyarország, pedig nem volt EU tag.

A kis es kozepvallakozok csak ugy kaphatnak eselyt, ha a lakossagnak lesz jovedelme es eleg lesz ahhoz, hogy vasaroljanak, epitkezzenek, felujitassanak. Lehetsz barmilyen szakember, olcso ha a lakossagnak nincs penze arra amit felkinalsz. Ha egy atlagos munkas keresne 1500-2000 eurot tisztan akkor azert nem csak az akcios elelmiszer fogyna a hipermaketekben, ahol a szemetet is megveszik, barmit csak a legolcsobb legyen. Eleg megnezni hany haz epul barmelyik 1000 lakosu telepulesen nyugaton es mennyi Magyarorszak keleti reszen levo ugynanakkora falun. Toredéke. Es ez csak az epitoipar, de hol van a turizmus, szolgaltatasok, minden a beka segge alatt van, mert nincs penze a lakossagnak. Kereslet, igeny az lenne, csak nincs mibol.

Mar az 199x-es eveben egyertelmu volt, hogy Magyarorszag a nyugati orszagokhoz szeretne tartozni, nem pedig az Orosz szferaba, mint Ukrajna. A szint azert is mas, mert Ukrajna nemhogy a nyugattol, de meg Magyaroszagtol is el van maradva meg 40 evvel, ahol a tulnyomo reszen meg csak nem is hallottak autopalyarol, vezetekes vizrol vagy angol wc-rol, es meg az utak is csak olyanok mint egy bombazas utan.

"A kis es kozepvallakozok csak ugy kaphatnak eselyt, ha a lakossagnak lesz jovedelme es eleg lesz ahhoz, hogy vasaroljanak, epitkezzenek"

A lakosságnak meg akkor lesz normális jövedelme, ha a kis,közép, és mikro vállalkozások is normális pénzért tudják majd őket alkalmazni.
És itt a kör bezárult.

A valosag az, hogy ketlem, hogy ha holnap lelép az ossze multi akkor a kis es kozepvallakozok munkat tudnak adni annak a néhány százerzer munkanelkulinek.

Penzt kell keresnie az embereknek ahhoz, hogy koltekezhessenek, nem pedig fordiva. Igy alkalmazhat majd kis és kozepvallalkozo vagy lehetsz magad vallakozo nunkas nelkul, de ahhoz kell, hogy legyen fizetokepes kereslet.

Az egesz alfa-omegaja a lakossag jovedelme, kereslete, amig az alacsony jobb nem lehet a helyzet, kizart, es amig magas a munkanelkuliseg, sot novekszik ugyszinten kizart a helyzet javulasa.

Hát, az egykulcsosadó beleillik a képbe.

Mert ugye, ha a magas jövedelmeket szétosztod a munkanélküliek seregei között, végeredményképpen mindenki csak vietnámi csirkét fog tudni kajálni, de már egy szoba kifestésére nem fognak festőt hívni, azt lesz egy csomó munkanélküli szobafestőd.

Nem vagyok egykulcsosadó fan, de a felső kulcsnak legalább évi 15 millió bruttónál kellene lennie ahhoz, hogy ne gondolkozzanak saját kézi festésen, hanem hívják az iparost.

Ausztriában 11ezer euróig 0% az adókulcs, ez jóval a magyar minimálbér felett van. így természetesen egészen másként fest a több sávos adózás. a gazdagok megadóztatása szlogen csak politikai szájkaratéra jó, a valóságban a valóban magas jövedelmekből korábban is csak minimális adót fizettek. elég sokan foglalkoznak adótanácsadással, magas jövedelem mellett már szokás ilyesmire is költeni.

ÉS azt is leínád, hogy mennyi ott egy menzán az éltel, vagy Bécsben, illetve bárhol Ausztriában, vagy nyugat-európában a lakásbérlet, a parkolás, és az, ha nem csak a legolcsóbbat akarod ott is megvenni? Jah, hogy úgy már szar... ne azt nézzük, hogy a 2.500 dolláért dolgozó mexikió mennyit keres forintban, ha pl San Franciscoban lakik - ott kap ennyit a pult mögött ácsorgással, napi 8-12 óra melóval, 15 nap éves szabival. Egy afro-amerikai, kínai-amerikai, fehér-amerikai pedig 5-6000 dollár között kezd el keresni... csak, hogy képben legyünk. És San Franciscoban a Tenderloin neighbourhhodban egy 20 nmes kecó 1100 dollár, ami már nem Little Saigonban van, havi 300 dollárt számolhatsz a parkolásra, és akkor még nem voltál beteg, nem ettél, nem ittál.

Csak nem azt allitod, hogy Magyarorszagon jobb az eletszinvonala egy melosnak mint Ausztriában vagy máshol nyugaton? Ez valami vicc akar lenni?

Az árak másak, de a fizetesek is. Van, ahol ugynolyanok mint itt vagy alacsonyabbak (pl. Lidl DE/AT) az igaz, hogy a kávé az automatából 3+ euro németeknél, de ez nem olyan dolog, hogy életszukseglet lenne es elelmiszert, kávét is tudsz olcson venni es mast is.

Nem. De 1100 euró az ott olyan kb, mint itt 80-100e forint. Ki lehet belőle jönni, de nem jól. A bécsi árakat ismerem - nem én lakok ott, de ismerősöm, és nem az első kerületben, mármint az ottaniban. Én azt mondom, hogy sokan, amikor elkezdenek példálózni, egy adott részt néznek, nem az egészet. Itt is ez történt. 1100 euró. Magyar melósnak ezt mondják, elájul. Kimegy, meglepődik, hogy ott hirtelen nem ér annyit.

Azt hiszem rátapintottál a lényegre, sajnos.
Egy ismerős most akar kimenni "németbe", s ezzel a "módszerrel" etették be: 1100 € "fizu", kaja saját kassza, de a szállás "felesben, nagyjából" ingyen van. Arra számít - leendő raktáros-targoncás munkakörben -, hogy haza tud küldeni havonta, tisztán min. 5-600 €-t (vagy többet). Személy szerint drukkolok neki, de nem tartom reálisnak. Miután az elmúlt években Németországban is megszigorodott a munkanélküli ellátással összefüggő szabályok összesége, így ott is találnak - már - akár belföldi (!) munkavállalót (nem török, szerb, egyéb kategória).
Ezért sem értem, hogy Írországban, Angliában stb. milyen munkákat lehet - közvetítő ÉS képzettség nélkül - (el)vállalni...
Valahogy a targoncavezetői papírt nem értékelem túl (igaz, alá se). A nyelvtudásról már nem is szólva! :-(

Az megy ki es azokra az utolso legroszabb es legroszabbul fizetett helyekre akinek mas lehetosege nincs. Otthon a munkanelkuli segelyhez hasonlitva jobb es jobb attol, hogy otthon uljon es varjon, de mire is, hogy csoda tortenik es hirtelen tobb ezer embert vesz fel maj valami vallalat? Azt aztan varhatja.

Az is igaz, hogy akik igy kimennek azok a legroszabb es roszul is fizetett helyekre, a lakas meg olyan, mint egy menenkulttabor, szoval nem semmin megy keresztul aki kimegy a angyvilagba es ott lesz a legutolso senki akibe az rug aki csak akar es o csak egy kulfoldi senki, egy kutya. Nagyon szomoru ez, de ez a valosag.

Ha lenne itthon is legalabb barmilyen munka es legalabb felet megkeresnek mint kint eszebe se jutna senkinek kimenni, de sok mindenkinek nincs mas lehetosege. :(

Ott semmi az 1100 euro, keves, de az otthoni minimalber meg kevesebb. És igen csak úgy tud ott valamit félretenni, ha fogahoz veri a garast es a legolcsobb akarmit veszi ott is es egesz honapban akcios konzerveken el. Sajnos. A lakas draga, elemiszer nem veszes, ha az alacsonyabb arfekvesu boltokban vasarol.

meglepődnél, hogy mennyivel gazdagabb kosarat tudsz kitolni egy osztrák boltból 100euro elköltése után, mint Magyarországon. az áru minőségéről nem is beszélve. a parkolás sem drágább, sőt ott nem áll lesben a parkolóőr, hogy 5 perc miatt mikulászsákkal jutalmazzon. a lakásbérlet pedig nem többször magasabb. a bécsi putri árakról nincs információm, de egy normális lakásbérlet Budapesten sem sokkal alacsonyabb, ha egy normális színvonalat megütő lakásról van szó. mellesleg a távhő, hogy Bécsben kevesebb mint fele annyiba kerül mint Budapesten. a kicsit lepukkant de legalább olcsó Magyarország már a múlté. az árak felmentek de ezt a színvonal nem igazán követte sajnos.

hát, mivel oda elég gyakran járok, ezért van némi fogalmam. Biztosan máshol vásárolunk :) 100 euróból itt is ugyanolyan minőségit veszek. de felejtsük el a 100 eurós kosarat. Nézzük át a normális 20 euró közötti kisbevásárlásokat, vagy azt, ha akarsz venni valami kisebb péksütit az első szimaptikus Ba:ckereiben. A normál átalgfizetésből jobban ki lehet jönni, nem vitatom, de amiről itt szó volt, hogy 1100 euró és csoda, mert 0%, abból nem. Mellesleg itt is volt ilyen, csak eltörölték. Ok, sok volt a Hummeres baromarcú minimálbéres is.

ezzel ugye nem azt akarod mondani, hogy Ausztriában kevesebbet ér 1100euro, mint Magyarországon egy minimálbér?
a pékáru, elsősorban a kádári sláger kenyér, kifli, zsemle szerintem nem jó példa. történelmi okok miatt ezek Magyarországon "különleges termékek", ezért nem is titok, hogy hyper és supermarketek a bekerülési költség alatt, veszteséggel árusítják ezeket, mert jó reklámnak számítanak és beviszik a vevőt a boltba. tejet, kenyeret, olcsó virslit leszámítva a legtöbb termék semmivel sem drágább Ausztriában. Sőt...

én a Backereit a Lipóti pékséggel, és hasonlókkal hasonlítom össze, azaz olyan kenyérrel, ami nem töegnövelőből, puffasztóbl, meg tököm tudja miből áll, hanem a normál kenyeret nézem, ami lehet, hogy kétszer annyiba kerül, de meg lehet enni 3-4 nap után is, a Tesco és hasonló addig egyed amíg meleg típusúval, ami jó, ha a másnapot megéli olyan minőségben, hogy még a szádba veszed. Az a baj, hogy hozzá lettek szoktatva az emberek a zabáláshoz, ahelyett, hogy egy jó normál kenyeret ennének.
Egyébként azt akartam mondani, de pontosan azt írtam, hogy pont ugyanannyit ér. Értékben. Nem átszámítva. Az itteni, legyen mondjuk 100e forint az a kinti 1100 euró. A többi árra átszámítva. Külföldön valahogy az ottani fizetéshez mérve mindenütt - franciákat kivéve - az alapélelmiszerek az olcsók, minden más viszont sokkal drágább. Nem lennék meglepve, ha ott is dotálva lenne. USA-ban az ottani fizuhoz mérve nagyon olcsó az alap étel, az étterem az kb ugyanannyi - nem usa dollár átváltva forintra, hanem fizetéshez mérve! - ha menzázol, és nem extrába mész, vagy picit talán olcsóbb, bár ott 2500 forint alatt nem eszel olyat, mint amit itthoni étkezdében 900ért megkapsz. Elég sok céges étkezdében, és kisbüdösben voltam már itt is, ott is, így jól tudom :)
Persze kint sem hülyék: amíg meg tudja tömni a pofáját a paraszt, addig nyugton van, kb ez a hozzáállás

itt a környékünkön a parasztkenyeret sütő pékség olyan 3kg körüli kenyereket süt egy ezresért. szerintem jó minőség de ennyiért Ausztriában is kapok megfelelő minőségű kenyeret.
természetesen nem ér annyiszor többet egy kinti fizetés, mint ahányszorosa egy magyarnak, de imho az túlzás hogy csak ugyanannyit.
a nyugatmagyarországiak rendszeresen átjárnak vásárolni osztrák boltokba, pedig nekik valószínűleg magyar fizetésük van.
nincs kolbászból a kerítés nyugaton sem, de azért az átlagos életszínvonal magasabb.

Én úgy vettem észre, hogy ami igazán drágább kint, az sok előmunkát tartalmaz. Pl. kávézó, étterem, ilyesmi. Az élelmiszer, műszaki cikkek, stb. kb. ugyanannyiba kerül, mint itthon. Már nyilván ha valami "nyugati" minőséget nézel, és nem a 400 Ft/kg árú párizsit...

Ez így van, a "nagy halak" úgyse fizetnek adót, inkabb alapít egy céget valamelyik adóparadicsomban és azon keresztul ad / vesz uzletel és ott fizet (vagyis nem fizet) adot es "otthon" epp csak valami szimbolikus nyereséged hagy a vallalatban, amibol fizeti a leasing autót, amirol meg az áfát is visszaigényli éppugy mint az uzemenyagrol, telefondíjárol meg mindenrol, igy meg olcsobb is neki minden mint egy "senkinek" aki nem vallalkozo es meg annyi adot se fizet osszesen mint egy melos valami uzemben. Ennyit a gazdagok megadóztatásáról.

"a valóságban a valóban magas jövedelmekből korábban is csak minimális adót fizettek."

Nem tudom mi a "valóban magas" jövedelem, de az SZJA bevételek túlnyomó többségét az adózók töredéke fizette be.
Rendesen meg is zakkant a költségvetés az adókulcs csökkentésétől.

"Hát, az egykulcsosadó beleillik a képbe.

Mert ugye, ha a magas jövedelmeket szétosztod a munkanélküliek seregei között, végeredményképpen mindenki csak vietnámi csirkét fog tudni kajálni, de már egy szoba kifestésére nem fognak festőt hívni, azt lesz egy csomó munkanélküli szobafestőd."

Az egykulcsossal nem az elv a baj, hanem a megvalósítás.
A legkisebb jövedelműek bére csökkent, pedig ők jellemzően az egészet itthon költik el, és arányaiban a legtöbb magyar terméket ők veszik. A jobban keresők (bruttó 300 környékén) körében kerekítési hiba körüli volt a változás, ettől nagy hatást nem lehet várni.
A munkavállaló legjobban fizetett 1%-a (vagy kevesebb) nyert ezen igazán, csak ezzel az a probléma, hogy ők nem fognak többször étterembe vagy fodrászhoz menni, mert eddig is annyit mentek, amennyit akartak. Ők vagy hitelt törlesztenek vagy drága importterméket vesznek (lecserélik az autót), vagy elutazgatják, jellemzően persze külföldön. Vagy befektetik, de az mnyp buli után csakis külföldön ha van eszük.
Miközben ezzel ütöttek egy 500 milliárdos lyukat a költségvetésen. (A gyerekek utáni adókedvezmény belekeverése miatt átláthatatlan, illetve az szerintem inkább szocpol, szóval azt nem veszem bele.)

Na ez a baj az egykulcsossal...

"Nem vagyok egykulcsosadó fan, de a felső kulcsnak legalább évi 15 millió bruttónál kellene lennie ahhoz, hogy ne gondolkozzanak saját kézi festésen, hanem hívják az iparost."

Bajnai valami ilyesmit tervezett, ha jól emlékszem. (Bár nyilván csak elméletben, mert biztosan tudta, hogy nem ő lesz a min.e.)
De már 2010-ben is évi 5 milla fölött lépett be a második kulcs (igaz félszuperbruttó 5 milla), szóval az adózók 90%-a számára gyakorlatilag egykulcsos volt.

Hát, nekem a magyar élelmiszerrel nem szokott bajom lenni.

Te úgy vásárolsz répát, hogy bemész a [Madaras] Tescoba?

Bocs a kérdésért, de a piac, a zöldséges, a Tesco, a CBA ugyanúgy árul magyar mezőgazdasági termékeket, de hát a minőség az teljesen más. A legjobb minőséget a zöldségesnél kapod, a Tesco meg max. a kutyának való, pedig mindkettő magyar.

Nézd, nekem az EU-ban nem tetszik, hogy előírják még az uborka görbületét is.

Ha lemész egy körtefa alá, nem csak geometriailag pontos körte alakú idomokat látsz, hanem vannak torzók, foltosak,... és csak 60-70%-uk néz ki EU konform módon.

Az, hogy egy körte torzó/foltos, még semmit sem jelent az ízére, vitamintartalmára vonatkozóan.
Pazarlásnak tartom a körte 30%-ának kihajítását, kizárólag azért mert ormótlan és ronda.

"Aham, jó minőségű magyar szétfagyott szar ..."

Időnként mikor van időm a boltban, megnézem mit, hol gyártottak.
Elég gyakran ugyanabból a termékből van occsó szar magyar, occsó szar külföldi, van drága jóminőségű magyar, és drága jó minőségű külföldi.
Az occsó szar magyar terméket az különbözteti meg álltalában az occsó szar külfölditől, hogy drágább.

Aki csak az árát nézi egy dolognak, az álltalában az olcsó szar külföldinél köt ki.
A minőségi termékeknél elég gyakran (nem mindíg) a magyar az olcsóbb és jobb, de ezt csak az veszi meg, aki nem csak az árat nézi.

A répás példád azért rosz, mert most speciel tél van, és így február tájékán elég nehéz olcsón friss és jó minőségű magyar répát előállítani. (Az üvegházba fűteni kell itthon, spanyolhonba lehet, hogy a szabadban is elél most.)

>"...és arányaiban a legtöbb magyar terméket ők veszik."
>
>Hivatalos statisztikát esetleg?

Nincs, de szerintem így logikus. Ők a jövedelmüket leginkább rezsire és kajára költik, másra nem nagyon jut. Szerintem ezen két kategóriában a legnagyobb a magyar áruk aránya itthon.

>Ha így lenne, akkor nem sírna minden termelő, hogy mindenki az olcsóbb külföldi szarokat veszi, és nem a jó minőségű nagyar terméket.

Sírnak, hát persze, az nagy divat mindenhol.
Sok esetben ugyanis a termelők drágán termelnek szart. Ugyanazt a szart külföldön olcsóbban megtermelik, még szállítással együtt is, vagy épp annyi pénzért jobb minőséget állítanak elő.
Mert ugye a magyar birtokszerkezet egy vicc, és ez eleve versenyképtelenné teszi a termelőket, mert ugye minden gazdának kell egy saját traktor a saját pár hektáros földjéhez, stb. És persze a termelő elvárja, hogy ami nála terem azt "lábon" elvigyék tőle és még csak arra se hajlandók, hogy értékesítési szövetkezetként fogjanak össze legalább a környékbeli pár faluban. Így persze hogy a pár hektáros termelőket kizsigerelik mind a fuvarozók mind a felvásárlók.

Aztán ugye a klasszikus, a magyar mezőgazdaság 4 baja, a tavasz, a nyár, az ősz és a tél.
Olvasom, hogy 800k hektárra jelentettek be a gazdák kárigényt, vagy hogy XY főgazda szerint 1 millió hektárnyi termőterület van veszélyben, főleg a belvíz és/vagy a szárazság miatt. Mert ugye rendbe tartani a vizelvezető árkokat és/vagy locsolni kellene, mert a "téeszcsébe" így csinálták és az érdekes módon működött. De most nem csinálja senki, mert azt várják, hogy csinálja a zállam, vagy az önkormányzat, vagy aki akarja, mert ők ugye nem. Pedig kellene...
Tegyük hozzá ehhez, hogy itthon van kb. 8 millió hektár termőterület, amiből 1,1 millió gyep és 1,89 millió erdő, vagyis a gazdák által művelt terület 20%-áról beszélünk, ami kurva sok.

Ja, és közben a 2011-es költségvetés szerint 593 milliárd forint jut közvetlenül a gazdákhoz és a termelőkhöz a különféle támogatásokkal., hektáronként 56k Ft csak a földalapú támogatás.

Mondom mindezt úgy, hogy félig meddig ebben nőttem fel, a család egy része ma is ebből próbál megélni, szóval ha valami, akkor gazda és vidékellenes nem vagyok...

Akarcsak en irtam volna :)
Pont az a legnagyobb baj a magyar termelokkel, hogy en, en es en letezik, a tobbi le van...
Kell a Sajat Traktor, Sajat Eke. A foldet eladni nem akarja (jogos is, csak ehhez "ert").
Kizsigereli a foldet, mert "30eve cukorrepat termelunk".
Mindekozben piackutatas nincs, azt nem kell felterkepezni mit vennenek meg (jo aron?) tolem, aztan olyat termel, ami senkinek sem kell. Alkalmatlan munkaerot hasznal, aki tanulatlan, lop, lezeng rendes alkalmazottak helyett, mert ugy kevesebb az ado.
Lassuk be ez (h)ostermelokent (aki szinte semmit nem adozik egyebkent ha sajat maga piacol), egyedul nem is mukodik. Erre kellene osszefogni, piackutatni, palyazni, tervezni (hint: agrarmernok), tarolni, feldolgozni, jobban kihasznalni a gepeket (amig all, addig nem termel)...
Peldaul Csorvas kornyeken el a "TSZ", es mukodik is.
En se irigylem a gazdakat, de 20-30millas traktorok hiteleit kinyogni par hektar foldbol...egy vicc.

Szerk: mondom ezt ugy, hogy en is videki vagyok, es jartam is fiatalon napszamba...

>> mi lenne jobb azzal, ha ujbol lennenek hatarok meg minden
> a helyi kis és középvállalkozók újra esélyt kapnának az életben maradásra

Ilyen elvonási szint és bürokrácia miatt? Ha ma egy párszáz milliós és viszonylag gazdag piacon nem képesek életben maradni, akkor semmi esélyük egy 10 milliós szegény piacon. Ma max. 1 millió ember tud havonta 50k fölött költeni mindenre, kajával rezsivel együtt, ha kikerülnénk az EU-ból akkor ennek a töredéke lenne.

A WP7-tel elcseszték az irányt. Az utóbbi időben kihozott telefonok a vicces kategóriába tartoznak. Pedig valaha a Nokia hardveresen elég jó volt.
Ha feltétlen különcködni akartak volna, akkor én a WebOS-t szereztem volna meg és futtattam volna föl a helyükben.
De hát ez van.

"Jegyezze fel a vádhoz - utasította Metcalf őrnagy a tizedest, aki tudott gyorsírni. - Tiszteletlenül beszélt a feljebbvalójával, amikor nem pofázott közbe."

A santa lora tettek, es az Android elszaguldott mellettuk. Nekik meg pont nem volt ilyen termekuk. EU-tol, politikatol fuggetlenul.

--
In 2000 years time, historians studying the national census will think we murdered all the Jedi.