Visszatér(t) az élet a Dropbox-ba

A Dropbox staffja péntek este rutin szerverfrissítéseket végzett. Sajnos a folyamat során egy bug került a szolgáltatást végző szerverek közül néhányra. Ez elég volt ahhoz, hogy a teljes szolgáltatás leálljon. A cég által kiadott közlemény szerint a felhasználók, ügyfelek fájljai végig biztonságban voltak és a különböző híresztelésekkel ellentétben sem illetéktelen hozzáférés, sem DDoS támadás nem érte a Dropbox-ot. A közlemény szerint ugyan a szolgáltatás leállása után 3 órával a legtöbb funkcionalitást helyreállították, néhány felhasználó az egész hétvége során problémákba ütközhetett. A szolgáltatásnak mostanra elvileg működnie kell(ene), jelenleg az utolsó, még fennálló problémákat javítják. Aki a technikai részletekre kíváncsi, elolvashatja a post-mortem jelentést.

Hozzászólások

A userek nagyrészének nem volt ennyi, innentől meg belefér az SLA-ba :-) (na jó, nagyjából).
A gáz ha egy agyontesztelt javítást kiraksz, végigmegy a frissítés a sokszáz/sokezer szerveren, majd a végén kiderül hogy mégsem jó. A napok alatt kirakott frissítés nem fog órák alatt nyomtalanul elmúlni. K nehéz 100%-osan kikerülni ezt. Persze mindent meg lehet tenni az elkerülésére hogy baromi ritkán forduljon elő és akkor is a userek kis százalékát érintse.
Azért nagyon nem védem őket, mert a dropbox esetében nem ez az első frissítésből adódó hiba...

Lehetne valami kis vidám rigmust faragni az ilyen mondatokból, hogy "Ami elromolhat az el is romlik", "Ami csak egy helyen van, az nincs is meg" és társai. Úgy talán könnyebben meg lehetne jegyezni és folyamatosan észben tartani. Nem elsősorban az IT társadalom számára, hanem az esetleg értetlenkedő management nevelő célzatú tájékoztatására.

Ahogyan a felhasználó a felhön lévö adatait nem tudja kontrollálni, úgy a szolgáltatás elérhetöségének folyamatosságát sem tudja garantálni. Ez kétszeres kiszolgáltatottság.

Mondja meg már valaki, miért jó az, ha idegenek kezébe adjuk az adatainkat?
Olyan ez, mintha a lakáskulcsomat adnám oda valakinek, és csodálkoznék rajta, ha meglátogatna, mert ezt még betörésnek sem lehet nevezni.

Persze az ilyen Facebook-os égy egyéb "közösségi" világban már nem lepödök meg semmin. Mintha az egész emberiség arra várt volna évezredeken keresztül, hogy mindent megosszon magáról az egész világgal, és hurrá, végre már adottak hozzá a technikai feltételek.

Akinek meg nincs közösségi profilja, az lassan antiszociális, illetve lehet, még börtönbe is csukják majd egy szép napon :-)

Ùgy gondolom, hogy valahol az értelem hiányzik az emberek életéböl, és a rengeteg szabadidöt, ami adott, ezekkel a pótcselekvésekkel töltik ki.
Minap is jót mulattam azon, hogy egyre többen kerülnek kórházba, mert nekimennek a villanyoszlopoknak okostelózás közben.

Vissza a témához: dropbox fiókom nincs, így szánakozva sajnálkozok a szolgáltatásuk profizmusán.
Ki garantálja, hogy nem kompromittálódott a szolgáltatás, és melyik felhasználó és hogyan tudja a dropbox kijelentéseinek hitelességét ellenörízni?
Nem abban a világban élünk, amikor automatikusan mindent el kell hinnünk, amit nekünk mondanak. Abban a világban élünk már sajnos, amikor mindent meg kell(ene) kérdöjeleznünk amit mondanak nekünk, mert sohasem lehetünk semmiben sem biztosak, amiröl nem mi magunk gyözödtünk meg személyesen.

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor

Ahogy a felhasználó a saját gépén lévő adatokat nem tudja kontrollálni, úgy a szolgáltatás elérhetöségének folyamatosságát sem tudja garantálni. Ez kétszeres kiszolgáltatottság.

Ha a saját gépeden tárolod, és folyamatos kiszolgálást kívánsz biztosítani, akkor:

- kell redundáns storage
- kell redundáns kiszolgáló
- kell redundáns betáp
- kell redundáns hálózati kapcsolat
- nem árt a mentés, archiválás, miegyéb.

A felhő nem az ördögtől való, de persze nem old meg minden problémát.

A többi része más tészta, nem IT, arra inkább nem reagálok.

Látod, hogy ezek mellett is előfordulhat több napos kiesés (ami megengedhetetlen), tehát a lokális infrastruktúrát valamilyen szinten meg kell tartanod.

Szerintem inkább az emberi tényezővel adódhat probléma: túl komplex, egy ember számára átláthatatlan rendszereket építenek (mint az ominózus Azure-os eset).

Hát ezaz. Én mindkét megoldást használom, mindig azt, ami épp a jobb.
Pl. a publikus és pont a helyzethez illő példa, hogy ha képeket vagy pláne filmeket adok oda a fotómodelleknek, akkor dropboxra töltöm fel (egy script törli folyamatosan az x napnál régebbieket). Régen az otthoni gépemről lehetett letölteni, de az felfelé lassú, ráadásul engem is zavarhat. Pláne ha sok emberrel kell megosztani az adatokat.

De emellett mentem felhőbe is a cuccot(*) _és_ saját szerverre is.

Ha valakinek el kell küldenem egy (akár nagyobb) fájlt, akkor a fex-et használom, szintén saját szerveren, mert anno épp azért telepítettem, hogy harmadik fél nélkül tudjunk adatot cserélni az ügyfelekkel. Nem csak adatvédelem miatt, hanem mert így pontosan látom hogy mi történt és hogy miért nem tudták le/fel tölteni pl. az adott állományt.

A megengedhetetlen meg azért kicsit erős. Van SLA, ha abba belefér, akkor megengedett. Ha nem, akkor más a helyzet, de az élet attól még nem áll meg.

*) a nyers képeket, forrásanyagokat, miegyebet