Óriási GPU teljesítmény-növekedést jósol az NVIDIA

Címkék

A Hot Chips konferencián Jen-Hsun Huang, az NVIDIA vezérigazgatója azt jósolta, hogy a grafikus feldolgozóegységek (Graphical Processing Unit - GPU) teljesítménye a következő hat év során hihetetlen módon fog növekedni. A vállalat első embere a jelenlegihez képest akár 570-szeres növekedést prognosztizál, miközben arról beszél, hogy a számítógépek processzorai eközben csak a jelenlegi teljesítményszintjük háromszorosára fognak eljutni. A részletek itt.

Hozzászólások

Szorul az nVidia nyaka körül a hurok. Intellel már régóta hadakozik azzal, hogy gyárthasson chipsetet, de az Intel nem akarja, AMD szintén platformban gondolkodik már, Via meg elvan a maga szegmensében. nVidia-nak meg nincs procija.

Talán a konzolok felé kellene mennie az nVidia-nak, ha megnyernék maguknak valamelyik következő konzol fejlesztését, jó ideig biztosítva lenne egy bevételi forrás.

----------------
Lvl86 Troll

bocsáss meg, hogy nem másoltam be az összes hónapot 1 évre visszamenőleg! nézegesd meg a korábbi (x éves) ps2 vs xbox eladásokat, aztán meglátod, hogy a ps2 általában 2x annyira fogyott, most meg globálisan több fogy az xbox360-ból, ami a ps3 számára hatalmas visszaesés, piacvesztés.

szerintem.

gyönyörű ez az összesítés, de hány éve is vannak kint ezek a hw-k?

nézd meg az utolsó hónapot, tehát még nem foghatjuk rá, hogy árcsökkentés miatt van, mert az friss hír. tehát, japán:

xbox360: 19846 (+12%)
ps3: 15792 (-66%)

globálisan:
xbox360: 334137 (-39%)
ps3: 237747 (-48%)

a -39% csúnyának tűnhet, de még így is az xbox könyvelheti el a legkisebb csökkenést a feltüntetett hw-k közül.

szerintem.

A ferrari sem úgy fogy, mint az opel, ettől még egy kicsivel jobb. Bár mindegyiknek négy kereke van, meg kormánnyal lehet őket irányítani, mégis más érzés a kettőt használni.
Én elégedett vagyok a PS3-mal. Ha más nem akar elégedett lenni a konzoljával az engem nem érdekel. Szerencsére Linux-ot sem használ mindenki, meg OSX-et sem. Helyette nagyon sokaknak tökéletes a Win. :)

De hogy érdemi hozzászólást is tegyek.
A gyártőknak nem igazán a konzolok eladásából jön be a pénz, hanem az eladott software-ek mennyiségéből. Az én ismerőseim közül 10 xbox-osból 9-nek több mint 100GB-nyi warez játéka van. A maradék egynek van csak 40GB-nyi, és mondjuk 10 eredeti játéka. PS3-as ismerőseim közül 10-ből tíznek csak eredeti játékai vannak még ha másodkézből vett is, de sokkal többet költenek a PSN-en, mint blue-ray-es játékra. Innentől kezdve a konzoleladási veszteség nem érdekes.
A sok kicsi sokra megy elv pedig itt is működik. Persze az én havi 50$-om nem tűnik soknak, de azért havi 5-6 játékot veszek, amivel jól elszórakozok (I am a casual gamer).

jó persze, lehet PR dumával magyarázni, hogy kurva szarul megy, de azért jó az. figyelmen kívül lehet hagyni a számokat is (-66 vs +12). a 100$-os csökkentés is azért volt, mert annyira sok van már a haszonból, hogy túl sok lesz már.

a játékos példa már érdekesebb, de azt azért nem árt megjegyezni, hogy a játék bevételének csak töredéke kerül a sony-hoz, nem az egésze (kivéve a saját fejlesztést, ezek arányáról nincs infóm, de ott meg ott van a fejlesztés apró költsége).
szerintem.

Ez nem egészen így van. A játékok ( a nem sony játékoknál is) árából valamilyen licence jellegű megállapodás miatt a konzol gyártójának is csepeg a pénz. Ezért is volt botrány, amikor a sony megpróbált még egy kis összeget a játékkiadók pénztárcájából kivenni (ugyanakkor csökkent volna egy csomó játék ára, ami nekünk végfelhasználóknak jó lett volna.)
Én úgy tudom, hogy box-nál is van valami hasonló.
Így rögtön reagálnék egy következő kommentre is, amiben a minél több játék van rá, annál többen veszik. Ja magát a konzolt. De ez nem generál olyan sok plusz bevételt, ha mindenki letölti rá a játékokat.

Egyébként meg tényleg nem jók az eladások, de a konzol kiváló. Nekem meg ez számít, és nem az hogy melyik a warezpistikék kedvenc konzolja.

Ez a korábbi generációk esetében igen, de most már csak részben igaz. A Wii hardvere az első pertől kezdve profitábilis volt, míg az Xbox360 és a PS3 nem. Aztán mindkét konzol felzárkózott a Wii mellé. Így már nem igaz a régi megjegyzés, hogy a konzolgyártók a szoftverek licenc díjain hozzák be a hardver eladások veszteségét.

A PS3-as haverjaid meg azért vesznek több játékot, mint az Xbox 360-asok, mert a PS3 védelmét még nem törték fel (FIXME!), így nincs warez. ;)

Ha jól emlékszem, a DVD is akkor kezdett el igazán terjedni, amikor megjelentek az első, elérhető áron kapható írók és lemezek.

Ameddig egy író ~40-50e Ft, egy lemez 1-2e, addig senki se fog venni archiválásra írót, senki nem fog BR-en adatot cserélni, ezért senki nem fog BR olvasót venni a gépébe, ezért senki nem vesz írót, mert nem éri meg, ezért nem csökken az ára.

Majd amikor egy BR író ~20-25e lesz max, egy lemez max. 500 Ft, na akkor fog robbanásszerűen elterjedni a BR, egyrészt a BR-ripeknek hála (már ha van elég 720p-1080p-t lejátszani képes megjelenítő hazánkban), másrészt én is szívesen kiírnám egy két dolgomat optikai adathordozóra, de így 2010-hez közeledvén a DVD 4,4 Gb-os kapacitása egy vicc. Nem fogok 5 DVD-t felhasználi egy db. BR helyett, így várhatok arra, míg valami ésszerű ára lesz az íróknak és a lemezeknek.

DVD-nek is kellett 2-4 év, mire a köztudatba jutástól eljutott a viszonylagos elterjedtségig.

Vannak akik azt mondják, hogy a DVD akkor kezdett igazán elterjedni, amikor sikerült a másolásvédelmet feltörni és a gyári filmek másolása lehetővé vált. Ez persze levitte az árakat is. Biztos nem ez az egyetlen ok, de a BL esetében ez nem áll fenn. BL esetében azért nem árt egy nagy TV/monitor a filmekhez.

Én jelenleg külső HDD-t használok.

a bluray-jel az a baj, hogy a végletekig akarják szopatni a népet, és ezt már a nyáj se veszi be. iszonyú drága, aztán miután bevásárolt a sok méregdrága kütyükből, még imádkozhat, hogy tényleg úgy fog megmozdulni, ahogy kéne (hdmi-s szopások). aztán vehet hozzá méregdrága filmeket. de a többségnek vagy nincs rá pénze, vagy már csak elvből sem vesz az ilyen cikkek után.

szerintem.

Jelenleg ott tartok, hogy 1 TB-nyi DVD ~10k + egy hétnyi munka, egy 1TB-s Samsung HD103UJ ~21k. Figyelembe véve, hogy mennyi idő kiírni 200 DVD-t, inkább veszek még egy disket, minthogy szopok a lemezekkel. Olcsóbb, kényelmesebb, megbízhatóbb.

Most itt van a BR, gondolom abból is aranyárban lesz a kétrétegű, magyarán marad nekünk a 25 gb-s lemez. Ha ez lesz 500 huffért akkor még mindig 20 Ft/gb-s árral kell számolni. A fentebb említett 1T-s disknek most van 22,55 Ft/gb-s ára, az új 1,5Tb-seknek már inkább 20,5 Ft/gb alatt és ez csak javulni fog, főleg, hogy pl. a Samsung jött az Eco-green marketing nevű 5400 fordulatszámú sorozattal, ami még olcsóbb Ft/Gb-ben.

Hova akarnak ezek BR disket? Van széles sávú internetetünk és vannak nagyméretű, _olcsó_ lemezeink.

----------------
Lvl86 Troll

a különbség annyi, hogy az optikai adathordozó lemezeit raw módon olvashatod. ez olvasófej és hozzátartozó vezérlőelektronika cserélhető, azaz bármelyik kompatibilis optikai olvasóba beteheted.
winchesternél mindezt egybeszerelve kapod meg. ha döglik az elektronika, többé semmit sem tudsz elolvasni a korongokról. akkor sem, ha azoknak nincs semmi bajuk. természetesen át lehet rakni egy megfelelő másik elektronikába egy tisztaszobában, a Kürt csinálja ezt, jó sok pénzért.
Raid5ben már viszonylag biztonságos a dolog. kicsi az esélye annak, hogy 3 winchesterből kettő egyszerre dögöljön meg.
hasonló témával foglalkozik ez a forum, bár ott inkább a hosszútávú adatbiztonság a kiemelt szempont.

bár ez engem is meglepett, de mint írták a linkelt forumban, a karcolódásra is van orvosság.
a két winchesteres módszer, egy a fiókban egy a computerben és közöttük hetente rsync nem gazdaságos. így minden egyes bitért 2x kell fizetned. raid5 esetében csak 1.5x a költség. annyit nem fogyasztanak a winchesterek, hogy 2x szorzó felé rontsa a költségeket, ráadásul így a rendszered is gyorsabb.

lehet, hogy meglepő, de a soha ki nem kapcsolt winchester tovább bírja, mint a ki/be kapcsolt. az élettartamot is ki/be kapcsolásra szokás megadni.
na és ha megdöglik az egyik winchester a raid5ben? észre fogod venni időben, és akkor még nincs adatveszteség. annak pedig igen kicsi az esélye, hogy egyszerre az összes megpusztul.

tudom, otthonra optimalizált esetet írtam. nyilván nem fog otthonra senki 8 winyót raidbe raki. leszámítva pár fanatikust:) úgy már tényezővé válna a fogyasztás is. 4 talán még belefér, és azzal már 1.33x az arány.
van valahol egy jó összefoglalás a winchesterek fogyasztásáról típus szerint?

nyilván nem fog otthonra senki 8 winyót raidbe raki

Nemtom, nekem 14 van raidben, igaz nem egy raid5 :)

úgy már tényezővé válna a fogyasztás is

Ismerek olyan (ezek szerint) fanatikust:) aki pl. raid2-szerű megoldással tárolja az adatait. A vinyókat egyesével, önállóan is olvasni lehet (mintha single disk lenne, hagyományosan tárolja rajta az adatokat), mert nincs csíkozva, nem szórja szét az összefüggő adatokat a diszkek között, ezért viszont nem kell az összes diszket járatni, csak amelyiken a szükséges fileok vannak és íráskor is elég csak a paritást tároló vinyót felpörgetni, a többi addig is nyugodtan aludhat.

Ez nem gyors megoldás, viszont nagy méretekben lehet olcsón tárolni olyan adatokat, amelyekhez csak ritkán kell hozzányúlni. És mivel az idő jórészében csak egy vagy max. két diszk pörög, ezért nem N vinyó fogyasztása után kell fizetni a villanyszámlát, hanem csak ~másfél után... ;)

azért ne felejtsük el, hogy az rsync után fiókban pihenő hdd nem csak a diszk hibától véd.

Ha RAID-ben van a vinyó, akkor egy filesystem hiba, egy hw hiba (RAM, proci, SATA vezérlő, stb), user error simán okozhat adatvesztést. Nekem sajnos volt már mindhárom ok.

Ha már backup, akkor legyen backup. A RAID5 az nem backup, az magas rendelkezésre állásra jó.

ez igaz elméletileg, majd a btrfs remélhetőleg kezeli az ilyen problémák nagy részét. nekem még csak winchesterem döglött meg. fájlrendszerem még sosem omlott össze, sem linuxon sem xpn. lekopogom:) a RAMokat le szoktam tesztelni. ha memtest86on egy napig nincs hiba, akkor nem nagyon lesz. volt már hibás új ramom, egyből kibukott a teszten. nemrég volt szó erről egy forumban. a sokan nem értették, mi az a "hosszú távú backup". valszeg a saját filmgyűjtemény tárolásából indultak ki:) értékes, egyedi adatra imho a DVDram az ideális választás.

Viszont 200 DVD 10x annyi helyet foglal és darabonként hagyhatom el, és még keresgélni is kénytelen vagyok :)

De ok, tfh. RAID1 tömböt építünk. Akkor TFH. minden DVD-t 2x írunk meg. Ugyanott vagyunk, viszont egy RAID tömb újraépítése 2-5 óra (otthoni körülményekről beszélünk, ugye), amellett használható a gép érdemben másra is, viszont még egy TB kiírása még egy hét...

----------------
Lvl86 Troll

ebben van igazság. annyit tennék hozzá, ha már Raid, akkor legalább Raid5, hogy kisebb legyen az 1Gbra eső költség. plusz csak linux softraid, mert az alaplapi gány raidek sokszor megbízhatatlanok. ráadásul csak kamuraidek, a valóságban azok is softwares megoldások. vagy persze 3ware kártya, vagy raid scsi, csak az már költséges.

Ugyan már! Hány ilyen visszaesést és csúcsot láttunk már a megjelenésük óta Japánban. Ez is csak egy "fellángolás" lesz az Xbox360 részéről ebben a régióban. Aztán jön valami Wii, vagy PS3 exlkúzív játék és minden visszaáll a régi kerékvágásba. Majd néz meg a karácsony környéki eladási adatokat az idén és gondolj arra, amit most mondtam!

http://vgchartz.com/hwlaunch.php?cons1=Wii&reg1=Japan&cons2=PS3&reg2=Ja…

De ugyanez igaz a világszerte is, csak ott fordított sorrendben.

http://vgchartz.com/hwlaunch.php?cons1=Wii&reg1=All&cons2=PS3&reg2=All&…

Megintcsak kíváncsi lennék milyen a piac "gondolkodásmódja". A PS3 technikailag fejlettebb. A többlet árért egy BR lejátszót is kapunk és ha itthon még nem is tudjuk igazán kihasználni a drága anyagok (lemezek) miatt, Japánban/Amerikában ez már annyira akadály, ott már ez a ahsználat is komolyan számíthatna. Igaz ott már egyéb HD tartalmak is bőven vannak, úh egy LCD/plazma tulaj más forrásból is nézheti jó minőségben a TV-jét. A játékkészítőkön is múlhat a dolog, ki tudják-e - akarják-e - használni az új processzorok extra dolgait és evvel exkluzív játékokat piacra dobni.

Igen, a PS3-ban nVidia GPU van, es egy rakas szar. :) Olyan gyenge, hogy Cell SPE-bol segitenek neki geometriat szamolni, mert az gyorsabb... (Ezt olyan ember mondta, aki a Sony Europe-nal dolgozott Londonban mint engine fejleszto, par evig...) Az a baj, hogy a GPU vagy masfel generacioval regebbi mint a PS3 maga. Az nVidia kesz volt idoben a GPU-val, a Sony meg elcsuszott a gep tobbi reszevel mint szappanos hal a taknyon...

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

"Olyan gyenge, hogy Cell SPE-bol segitenek neki geometriat szamolni"

Na de ezért van ott az a 7 SPE nem másért... Az nVidia azért csinált ilyen GPU-t, mert ilyet kért a Sony, és nem azért, mert nem tud jobbat. Egyébként ismerősöd nyilván tesszelációra és hasonlókra gondolt "geomatria számolás" alatt.

XBox-ban ezek valóban a GPU-ban történnek, mert ott "csak" egy 3 magos proci van. Az SPE viszont biztosan kevésbé köti meg a fejlesztők kezét mint egy GPU-s cél-hardware...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Akkor nem veszek drága video kártyát, mert 6 év múlva teljesen használhatatlan lesz. :)

Akkor a CPU már csak bootoláshoz kell.

az nvidia azt is mondja, hogy a tegra a jövő (meglepő), meg hogy az intel meg az ati köcsög.

szerintem.

én a tegrára nem vennék mérget, főleg hogy meg se mozdul, ha van !nvidia gpu is a gépben (ezzel a húzással gyönyörűen elvágják magukat a !nvidia intergányolt gpu-s lapok tulajaitól). az ati meg intel pedig nem köcsögebb, mint az nvida, sőt.

szerintem.

milyen gépbe raksz tegárt? illetve, amiben tegra van, abba hogyan raksz !nvidia gpu-t?
szerintem keversz dolgokat, nem?
az intel árpolitikája, tisztességtelen piaci magatartása, folyamatos kavarásai a foglalatokkal, stb. meg szerintem köcsögség.

----------------------------------
feel the beat - it's everywhere!

AhtungAhtung!
Bullsitveszély!

Ekkora faszságot ritkán hallani. Mondjuk az igaz, hogy óriási lesz a fejlődés, mert most az elmult6 évben is óriási volt, de egy 570-szeres ugrást nem fog elbírni a piac, és mint minden chipgyártó ők is pénzből élnek, és hülyék lennének minden fejlesztést kiadni + eladni mielőtt az előzőről még nem rántották le teljesena bőrt. így megy ez.

.:LISA PHP Framework:.

Ez azért nem ennyire egyszerű:
nVidia-nak nincs CPU-ja, a GPU-ból kell megélni. Méghozzá a diszkrét GPU kártyákból, mert az integrált piacról az nVidia kiszorulóban van, hiszen nincs platformja.

A felhasználók többsége nem használ diszkrét GPU-t mert minek, fusson az Aero oszt jól van. A pc-s játékpiacot sokan temetik. Innen legalábbis emelkedő kereslet nem várható.

Menekülő útvonal: GPGPU (CUDA, OpenCL). Ha elterjed, és már minden program támogatja, aminél értelme van, sőt az is aminél nincs, akkor egy újabb ok, amivel lenyomják a diszkrét GPU-kat a torkunkon. De ehhez az kell, hogy lehetőleg minden nagyságrendekkel gyorsabban fusson, mint CPU-n. Ez a problémák egy részére már igaz, és ha a GPU nagyságrendeket gyorsul, ez a halmaz szépen nő.

Közben az AMD is erre pályázik, és jelen pillanatban technológiai fölényben van (leszámítva a linuxos drivereket :) ).

Az 570x-es érték nyilván bullshit, de hogy nem fognak jegelni fejlesztéseket, az tuti...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

egy kis kiegészítés:
_jelenleg_ még ott van a magonkénti/processzoronkénti licenc szerencsétlenkedés, ezt igen jól kikerüli hogy rengeteg "cpu" van egy videókártyán és még abból is többet lehet belepakolni egy gépbe (teslarol nem is beszélve)

(kíváncsi leszek hogy fognak ezek a licencek változni, amikor majd az intel is hirtelen nem 8db igazi hanem (pluszba vagy akárhogy) 128db majdnem x86 magot fog beletuszkolni a cpuba)