Bike computer - Brainstorming

Sziasztok,

Eddig mobillal navigáltam tekerés közben, azonban nagyon balesetveszélyes dolog mindig elővenni, a nagy képernyő miatt meg kellemetlen is a használata. Erős fényben pedig lehetetlen valamit a képernyőn felfedezni.

Neki álltam valami alternatívát keresgélni, de nagyon elszomorító, hogy ami jó lenne azt aranyáron mérik (300 euró felett). Van valakinek ötlete hol találnék egy normális cuccot amit tud navigálni, sebességet, magasságot mérni? Nem vagyok szenzor buzi, ez a része nem érdekel a dolognak.

Amit eddig megfizethető kategóriában találtam csak nyíl kijelzésű navigációt tudott, úgy, hogy telefonnal össze volt kapcsolva. Nem lenne rossz ez sem, de olvasgatva egyik sem tökéletes. vagy nem lehetett a készülék mellé rendelt appnak gpx fájlt megadni, vagy gondja volt a párosítással, stb.

Másik amin elgondolkodtam egy dedikált, kis kijelzőjű telefon amit a kormányra szerelnék, de itt ugye az akku időtartam a kérdéses. Talán egy monokróm kijelzőjű telefon esetleg e-ink ami tovább bírja és olvasható a kijelzője? Létezik egyáltalán ilyesmi? Amit találtam az amolyan túlzott áron kínált hipszter kategória volt.

Hozzászólások

A B megoldásodat szokták használni, akik nem akarnak 100eft körüli összeget erre költeni. Sima mezei mobil teló, nagyobb akkuval, plusz bicajos telefon tartó. Ha nagyon gatya az üzemidő, akkor alákötözőzöl egy powerbankot.

Vegyél valamilyen használt garmin GPS-t. Nekem is ugyanez volt a problémám. Használtam vettem egyet még évekkel ezelőtt, azóta is imádom (gpsmap 62s). Én úgy használom hogy megtervezem itthon az utat, rátöltöm és akkor látom a kijelzőn az erdőben, mikor merre. Napfényben is tökéletesen látszik a reflektív kijelző miatt. Két AA elemmel megy. Egy napos túrát kiszolgál végig bekapcsolva, ráadásul ha kell csak bepattintok két új elemet és kész. Úton való navigáláshoz (turn by turn instructions) nem ajánlanám ezt, arra inkább valami bicósat mert ez túra GPS. 

Igen, én is erre jutottam. Miután megnéztem pár Youtube videót, licitáltam egy Edge 800-ra, hátha szerencsém lesz. Az új típusok ára már egy jobb kerékpárnál is nagyobb.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Kösz, sajnos nem Magyarországon lakok de a párom ráijesztem a német fb adok-veszek oldalára, hátha beesik valami. A többi német aprót már átnyálaztam, eléggé borsosak az árak! 80-100 euró között mozognak még használtan is ezek a 7-8 éves cuccok. Összehasonlításképpen két hete vásároltam 95 euróért egy pár Ultegra agyas kereket, 10-es kazettával és majdnem vadonatúj Schwalbe gumikkal.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Kalkulalj bele egy akku cseret, ezen koru eszkozoknel a vizallosag mar oregedes miatt nem szokott toppon lenni, a 800 elegge hepcias es a menet kozbeni toltessel is elofordul, hogy coresz van.

Nezz inkabb edge 1000 ha toucis vagy 520 530 ha nem.

Igazabol egy eTrex 30 lenne neked a favorit, legalabbis ez a meglatas jott le abbol amit irtal.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Ez egy marginalis szegmens, gyakorlatilag egy komolyabb szereplovel, tehat annyit ker a dolgaiert amennyit nem szegyel. Apple effektus. Kihivok gyerekcipoben jarnak es ugy 30 evnyi piac es tudasbazis epitest nagyon nehez lenyomni par ev alatt, vagy koltseges. Ez ilyen. Ha jobbat szeretnel akkor azt meg kell fizetni kemenyen, az a 300 az atlagos alja. Jobb eszkozok 500 korul kezdodnek. Ez mind celszerszam. Ellenben a 10+ eves kacat meg mindig kapja a tamogatast, teszi a dolgat stabilan. Ezt is meg kell fizetni.

Probalkozhatsz telefonnal, de sokan n+1 probalkozas utan inkabb zsebbe nyulnak es kifizetik.

Kulonosebb igenyed nincs, akkor Garmin 530 ami mar okosabb, vagy ha ez sok, akkor egy nem touchos eTrex ezek beton stabilak, nekem esett vizbe, ropult 30 metert pattogott koveken es meg egyben van raadasnak standard ceruza elem es elmegy folyamat 40 orat mikozben rogzit es huzza a csiganyalat.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Én úgy szoktam biciklizés közben mobillal navigálni, hogy a mobil a zsebemben van, a fülhallgató meg a fülemben, és akkor hallom azt, hogy 100 méter múlva fordulj jobbra.

Aztán ha azt hallom, hogy újratervezés, akkor megállok, előveszem a zsebemből, és megnézem, hogy mit értettem félre.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ezen én is gondolkoztam, de még nem valósítottam meg, szóval amit írok az csak tipp, hogy merrefelé is érdemes nézelődni. 

Az ötlet annyi, hogy agydinamó+tartó a kormányra+teló.

Elvileg az agydinamó nem szed le a teljesítményből (vagy nem észrevehető mértékben), valamint olyna teló aminak van elég fényereje. Az én esetem inkább a casual, műkedvelő, menjünk el tekerni kicsit hosszabban dolog. Mondjuk én bejáratott útvonalon szoktam tekerni, vagy ha nem, akkor előre megnézem térképen és 99%-ban az elég (kb 25-40 km a teljes táv, szóval olyan max 20km-es körün belül mozgok, az meg símán fejben tartható). 

Kb 5 éve járok valamilyen Shimano agydinmóval folyton bekapcsolt lámpákkal. Az első pillanatban sem, és a mai napig nem érzem, hogy visszafog. (Nyilván van valamekkora plusz terhelése, de nekem nem volt érzékelhető. Igaz, nem titátnvázas pihetollból levő csodával járok, hanem egy nehéz döggel.

Találtam egy oldalt,  jól összeszedték a dolgokat az dinamós töltéssel kapcsolatban. Számomra 0.4km/h lassulás egy elfogadható dolog:

Therefore, when making 2.5 watts for USB charging, you’re using about 5 watts of your pedalling power. That drag equates to ~0.4km/h slower riding speeds than if you weren’t charging

All About The Best Dynamo USB Chargers For Bicycle Touring and Bikepacking

Bár ezek elég drága cuccok, és remélem, hogy senki sem számít villámtöltésre egy ilyen megoldástól.

Ezzel kapcsolatban volt egy vicces jelenet. Korabbi munkahelyemen a bringas chatre irt valaki kerdest, hogy a fenti kutyuvel van-e valakinek tapasztalata, mire kiderult, hogy aki gyartja, kollega, es a chaten is fent van. :)

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

No jó, de mi volt a tapasztalat? :-)

(Szemezek vele már egy ideje, de konkrétan élő embert még nem láttam, akinek lett volna ilyenje. Egyszer betévedtem a szomszédos bringaboltba, és érdeklődtem utána - merthogy akkor még fent voltak a hivatalos oldalon, mint viszonteladók. Erre teljes komolysággal elmagyarázta a csóka, hogy nem is érti mi ez, és életében nem látott ilyet. Mondtam, akkor szólni kéne a gyártónak, hogy mégse reklámozzák őket. Majd rápillantván az üvegtetejű pultra, mondtam neki: "amúgy erről beszélek itt, és akkor ezt a darabot szeretném megvenni ennyiért, amennyi a rajta levő árcédulán szerepel". Kivette, hátravonult az irodába, és 2 perc múlva kijött, hogy ez egy tesztpéldány és nem eladó, és nem is lesz ilyen a későbbiekben sem. Így aztán akkor se vettem meg.)

Csak igy a palya szelerol, hozza nem ertokent, valami e-ink kijelzos tablet nem lehetne megoldas?

/sza2

Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar

Jó lenne, de még nem találkoztam ilyennel.

Most jött az ötlet: létezik vajon valamiféle android alapú okosóra e-ink kijelzővel? Ez elég kicsi ahhoz, hogy át lehessen alakítani.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

GPS-bol a soros portos eszkozok szerintem joval elterjedtebbek. Egyebkent meg lehet probalkozni Linux helyett Androiddal (nem tudom most milyen allapotban van, evekkel ezelott neztem, akkor nem volt nagy elmeny - hatha mostmar jobb) es akkor pl. egy OSMAnd siman mehet rajta.

Szerintem talaltunk egy piaci res betomesere alkalmas megoldast ;-)

/sza2

Digital? Every idiot can count to one - Bob Widlar

Van kis kijelzőjű telefon. Öcsém két éves (?) Unihertzének a gumiborítása máladozik, de attól még működik.

Én bringás navigációra egy Garmin Oregon-t használok, gondolom van újabb modell is, ami többet is tud. Nagyon jó online útvonal tervezők vannak (ingyenes is), onnan gpx-be letöltöm a kinézett útvonalat, és a térkép részen megjeleníthető a track, azt csak követni kell. Látom a sebességet, megtett távolságot, meg hogy mennyi van még hátra (meg még amit beállítok). Nekem ez nagyon bejön, mellette a mobilos trackerre nincs igazán szükségem. Gondolom az újabb Garmin modellekkel mindez még kényelmesebb, neten át lehet szinkronizálni, stb. (Most értem haza a napi tekerésből, bocs, ha kicsit inkoherens voltam.)

Csaba

Akinek jó a szeme, az még a Vista Cx (HCx) készülékekkel is teljesen jól elvan, az ma már filléres tétel. Én elég sok évig használtam azt bringán, de nekem mostanra kicsi a kijelzője. (Én Montanat szeretnék - nagyon jó a nagy(obb), napsütésben egyre jobban olvasható - talán transzflektív - kijelző, de kissé húzósnak érzem az árát.)  Ráadásul az online tervező mellett van a Garmin saját, gépre telepíthető tervezője, akinek van Garminja, az gyakorlatilag jár hozzá. MapSource / BaseCamp. A MapSource biztosan megy Wine alatt, a tuhu FAQ-ban le is írtam anno a hogyanját. Meg persze ha a térkép tervezős, akkor akár a készüléken is lehet utat tervezni.

Szóval plusz 1 a Garmin túra GPS-re.

Szia!

Én vettem egy ilyen tartót: [1]. A Xiaomi Redmi Note 3 -am 4-5 órát kibír aksiról, és napos időben is látható a képe. A megoldás nem tökéletes, mert a GPS sebesség adata pontatlan, illetve kapcsolgatni szoktam a kijelzőt, és ez a képernyőfeloldás miatt macreás, továbbá erősen hiányos időjárás állóság terén.

Nekem arra a pár esetre amikor érdekel amit a telefon mutat (ismeretlen helyre megyek, vagy kíváncsi vagyok, hívást várok, etc...) teljesen megfelelt.

[1] https://www.banggood.com/Universal-Adjustable-Motorcycle-Holder-Bike-Ha…

Szia!

Én 3D nyomtattam a stucnira egy telefontartót. Nem szokott olyan tűző napfény lenni, hogy ne lássam. Ha hátulról süt a nap én kitakarom, ha előlről, akkor pedig be van döntve annyira, hogy ne derékszögben érje a fény. A Decathlonban lehet venni univerzális telefontartót, ami teljesen jól működik.

Szoftvernek ajánlom a Locus Maps-ot, nekem az vált be.

Ha már itt tartunk: tudna-e valaki javasolni Magyarországon használható bringás navi szoftvert? Az ismertebbek (Google, Waze) bringás üzemmódjával elég gyakran a kamionok közt találnám magam... OsmAnd-dal próbálkoztam, még talán az OSM térképek a leginkább naprakészek, de maga az OsmAnd felülete nem épp a legjobb. MapFactor Navigator szintén OSM térképekkel annyiban tud többet, hogy Samsung okosórára van modulja, így a telón tervezett utat tudja az órán is mutatni. Mondjuk nem a legkellemesebb menet közben az órát nézegetni, így ez az óra funkció inkáb a túrázóknak lehet jó.

en bp-n a merretekerjek.hu altal tervezett utvonalat szoktam atszerkeszteni majd a gpx alapjan osmand-al navigalni. ugyanezt a gpx-et az orara is ra szoktam tenni van amikor azon kenyelmesebb az áttekintő terkepre rapillantani mint a telefon kijelzore amit meg fel is kell ebreszteni (ora-t felemeled vs telefont taperolod. lampanal v egyeb megallasnal a telefon nagy kijelzoje praktikus, random keresztezodesben csuklot emelni gyorsabb..)

Ugyan nem Magyarországon, de a BRouter-t használom bringaút tervezésre, és eddig bejöt. Nézd meg, hátha neked is jó. OSM alapú, ingyenes, és tetszik az algoritmus mögötte (elvileg a bringázás élményt számszerűsítette a fejlesztője, arra optimalizál). Nekem új környéken nagyon tetszik a szemlélete. A Googla útvonaltervezőhöz képest nagyon pozitívak voltak vele a tapasztalataim.

Csaba

Elég jó (android) mobilos app van hozzá: Locus. Régóta használom, meg vagyok vele elégedve. Akinek ajánlottam ők is nagyon köszönték... :) Időnként tudud szamárságot mondani (mert  beépített beszélős kimenete is van...), de a térképen jót mutatott (az esetek kb 1 ezrelékében hibásat mondott). Én mostanában a (desktopon) komoottal tervezett utakat használom, és z lett GPX kimenettel a (ebikeos (NYon) bringaórába juttatva.

Előtte sok éven keresztül Locuson tervezett (BRoute van mögötte), vagy (desktopon) (bikemap.net, vagy más OSM adatbázissal dolgozó) előkészített utat vittem át a Locusra. Mai napig használom (csak már alternatívaként)

Végül elszántam magam és vettem egy használt Garmin Edge 800-as egységet 80 Euróért. Jár hozzá két tartó és kombi sebesség-pedálfordulat szenzor. Az eladó szerint az akku is frissen volt cserélve a készülékben.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Hobbi bringásként anno én is a használt mellett döntöttem. Az enyémet 2014-ben vettem az eBay-en (akkor még 200 euro körül), amikor megjött volt is nagy csodálkozás, hogy teljesen új állapotban van a készülék. 2 tekerés volt benne, az úriember megvette és kipróbálta, majd a szekrényében állt. Azóta is nagy megelégedéssel használom, nekem az akku is jól bírja, pedig volt időszak, amikor elég intenzíven, napi szinten használtam.

Az újabbakban lévő feature-ök közül ami tetszik, az az újfajta kerékfordulat-szenzor (Speed Sensor 2) - ha nagyon kellene ez külön is kapható - és a mobiltelefonos párosíthatóság (Garmin Connect). Viszont mivel az igényeimnek tökéletesen megfelel, ezért amíg tönkre nem megy, nem cserélem (ezt a hozzászólást egy Thinkpad T400-ról küldöm). Előtte okostelefonnal szerencsétlenkedtem, ég és föld a kezelhetősége (nagy gombok, rezisztív képernyő, nagy gombok, télen-esőben kesztyűvel is jól kezelhető), a láthatósága, a pontossága (pontos GPS szenzor, barométeres magasságmérés), hogy csak a legfontosabbakat említsem. Szóval szerintem jól döntöttél.

En wahoo elemnt bolt-ot hasznalok. Nem hatalmas, de terkeppel (es talan nyillal is) navigal. ~200 euro az uj ara.

Az eredeti wahoo elemnt meg nagyobb, de az mar csak hasznaltan kaphato.

Az virus utani ujranyitaskor atalltam bringara, azota azzal jarok be (heti kb. 100km, BP-en belul). A navigaciora olyan biciklis taskat vettem, aminek atlatszo a teteje, es kulon bele lehet tenni a telefont (korabban is volt mar ilyenem, de a Nexus 4-es sokkal kisebb volt, mint a mostani, Ulefone Power 5S-em, es ez nem fer bele abba). Ez inkabb a telefontol fugg, de az enyem nappal is jol latszik. Inkabb az zavar, amikor suti a nap, es felmelegszik a taska telefonostul (li-ion akkunak nem tesz jot), de ha van menetszel, akkor annyira nem gond.

Appnak a ViewRanger-t hasznalom, alapbol gyalogos terkeppel jon (turazasra van), de opencyclemap is toltheto hozza ingyenesen. Tervezni nem tudom tud-e, biciklinel tobbet szamit, ha tudod milyen utra szamitasz, azt meg amugy sem vennek figyelembe, mert szubjektiv dolog. (viszont a terkep jobb, mint az a merretekerjek.hu, amit itt ajanlottak, legalabbis az a szokasos utvonalamat betervezve 3 hulyeseget is adott)

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?