"Nem kicsit, hanem jelentősen csökkent az informatikusok iránti igény Magyarországon"

Egy friss IT-munkaerőpiaci felmérés azt bizonyítja, hogy a versenyszférában sokkal kevesebb informatikai pozíciót töltöttek be 2023-ban, mint azt megelőzően, ráadásul ez a negatív trend idei első két hónapban is folytatódott. Bár nálunk nem voltak komoly leépítések, mint Észak-Amerikában, a magyar gazdaság 2023-as megtorpanása az IT-ágazatra is negatív hatással volt. Az egyik vezető programozóiskolánál azonban másként látják: szerintük a visszaeséstől nem kell megijedni, és a szakmailag felkészült junior informatikusok továbbra is találhatnak állást.

Tavaly éves átlagban 15–20 százalékkal, a 2023. januári szintet a decemberivel összehasonlítva pedig 40 százalékkal csökkenhetett az új munkaerő iránti igény a magyarországi információs technológiai (IT) szektorban. A csökkenő tendencia a 2024-es év első hónapjában is folytatódott – derül ki az IT-fejvadászattal, munkaerő-toborzással, valamint szoftverfejlesztéssel foglalkozó Bluebird International Zrt. friss kutatásából.

[...]

A hazai IT-piac csökkenése 2022 júliusától kezdődött, és immár sokkal kevesebb az újonnan betöltendő informatikai pozíció, mint korábban – osztotta meg lapunkkal tapasztalatait Réfi Balázs, a Bluebird alapítója és nemzetközi terjeszkedésért felelős vezetője.

A visszaesés mögött egyfelől globális trendek begyűrűzése állhat. A koronavírus-járvány idején hatalmas lendületet kapott a digitalizáció fejlesztése, hiszen az online térbe költözött az oktatás, a munka világa és a mindennapi élet jelentős része.

[...]

Link: https://24.hu/fn/gazdasag/2024/03/24/it-informatika-technologia-program…

Hozzászólások

Nekem ebből nem egyértelmű hogy az igény csökkent vagy a "sikeres betöltés"-ek száma?
A kettő nagyon nem ugyanaz.
 

Gábriel Ákos

Ez még nem is olyan meredek, mai szemmel nézve, megelégednek elvileg középfokú infós végzettséggel, meg szakmai tapasztalatot sem kérnek, és nincs felsorolva az összes 3-4 betűs technológia mély ismerete. Azt sem állítják, hogy versenyképes, a közalkalmazotti bértábla az mindig is a versenyképesség teljes hiányát jelentette, ezt most sincs másképp.

A computer is like air conditioning – it becomes useless when you open Windows.” (Linus Torvalds)

"IT" alatt (megint csak) programozot ertunk?

 

Nalunk pl a kozeljovoben eleg eros kereslet lesz IT Secure, Infrastructure, etc... szakemberekre. Illetve L1 supportbol is lesz igeny, tutira. Ami most (nalunk ) nem kell, az a Junior. Videki, viszonylag "vaskalapos vezetesu" (No HO) cegkent mi meg erosen kuzdunk a szakember hiannyal...

En nem vitatom ezt, sajnos a cegvezetes szerint, "aki otthon van, nem dolgozik"...  Pedig mar management valtas is volt, biztam benne, hogy egy "fiatalosabb" szemlelet fog jonni, de nem... (Nemet anyacegnel persze 2 het alatt asszem 2 nap a kotelezoen benn toltott ido... Dehat, mas vilag...) 

Mondjuk, amint nem "csak programozókat" értesz IT alatt, némileg elkezd csökkenni a HO létjogosultsága. pl. infrát reszelni már nehézkesebb full HO-ból. (persze, ettől függetlenül min. heti 1-2 nap mindenhol megoldható lenne)

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

System engineer vagyok, fejllesztő sosem voltam, soha nem megyek DC-be vagy nyúlok fizikailag infrához, ennyi erővel a Bahamákon is ülhetnék egy napernyő alatt, csak internet kell a munkámhoz. Egy nap sem lenne szükséges, hogy bemenjek (a valóság ezzel "nyilván" nem egyezik meg).

Infra management (ahogy elottem irtak) nem koveteli meg a jelenletet (legalabbis nalunk) Pedig mi szinte 90%-ban On-prem cuccokkal dolgozunk. (Azure/AWS vonalon aztan meg annyira sem...)

Szerverszobaban legutobb azert jartam, hogy egy uj kolleganak megmutassam, hol van... VM-eket managelni , Storage-ot beallitani, rendszereket kialakitani (shared storage, VLAN-ok, etc) lehet az irodabol , de lehet a vilag masik felerol is csinalni...

Meg 2006 tajekan az ENI-nel ugy ment, hogy voltak a kurva nagy csarnokok mint PDC/BDC elszorva az orszagban, ahol volt biztonsagi gepfegyveres or, meg a szerviz szemelyzet. Az IT team meg ult Milanoban. Ha ki kellett cserelni egy diszket, akkor szoltak a szervizes kolleganak, aki beoltozott, becsipogta magat, es kicserelhette a disk-et, mikozben legalabb 5 kamera vette hogy mit csinal. De mernokot csak akkor latott a datacenter, mikor az ENI fel akart vagni vele. :D

Vagy egy helyen dolgozunk vagy ezek szerint ez az iparágra érvényes lehet. A végzetem végül az lett hogy nem voltam képes fenntartások nélkül lenyomni a direktívát lefelé és szó nélkül tűrni felfelé.

Ha nincsenek szakmai feladatai akkor egyébként általában lényegesen szarabbul keresnek mint egy senior mérnök, itthon legalábbis.

Egy ilyen nevu ceghez ~15 eve elmentem beszelgetni Budapesten, mert jol hangzott a hirdetes.

A leendo kollegak lehajtott fejjel ultek a gepeik elott. - "Biztos durva volt az elozo esti buli, van ilyen", gondoltam kis naivan.

Ezutan HRes csaj eroszakos volt, kovetelodzott, hogy most azonnal mondjam meg, hogy mennyit keresek. El kellett keseritsem...

A hirdetes es a valosag kozotti atfedes minimalis volt.

Igy hamar megkoszontem a beszelgetest.

Hehe, nekem ezt egy magyar nagyceg csinalta meg. Felhivott a HR-es, kerdezte, mi a berigenyem. Bemondtam kb. az akkori fizumat (elegge le akartam mar lepni), mire lecseszett, hogy hat annyit senki nem keres. Mondom oke. Megegyeztunk egy kisebb osszegben, letettem a telefont, majd toroltem a jelentkezesem.

Telefon: Nagyon fontos projektre keresünk azonnali kezdéssel senior kollégát! Mondom, oké, ennyi az annyi! Erre ő: annyit nem tudnak adni. Mondom, akkor viszhall. Erre ő: hát de fontos projekt, meg azonnal kell az ember. Mondom: nekem nem fontos, meg ezek szerint önöknek se, viszhall. :D

Ilyen ez a gazdasági válság, a luxuskiadások (mint például az egyedi szoftverfejlesztés) csökkennek először.

A kompetitív idegen szó jelentése az, hogy úgy versenyző, versenyszellemű, hogy az a másik fél kárára történik. Az általános versenyben mindenki tud nyerni, senki sem károsodik. Ha az egész cikket sikerül lefordítani, akkor egy szót miért nem???????

lásd - mom - mama (anya)
competitive - kompetitív (versenyző, versenyszemléletű)
massive - masszív (óriási)
silicone - szilikon (szilícium)
practically - praktikus (egyszerű)

Sorolhatnám, első levegőre ennyi jutott eszembe. 

Értelmes cégek most próbálnak invesztálni az IT rendszereikbe, mert ha nem teszik, abból versenyhátrányuk lesz. A probléma az, hogy nincs minőségi munkaerő a piacon, a LinkedIn-en úgy esik be heti 2-3 megkeresés, hogy nem keresek melót...

a LinkedIn-en úgy esik be heti 2-3 megkeresés, hogy nem keresek melót...

Viszont annak legalább fele általában irreleváns. sysadmin/devops-automation engineerként (már minden Microsoft jellegú skillt töröltem) még mindig kapom a Windows üzemeltető, AD üzemeltető, meg hasonló windows-windows serverrel kapcsolatos megkereséseket, már nem is reagálok rá.

 

szerk: soha nem voltam windows üzemeltető, C# és Powershell skill valamennyi anno ragadt rám egyetemen.

En mondok, kkv (fokent kereskedelem, keves vasarlo, nagy kosarmeret), mindefele ugyfeladat Excelben egy network share-en, fajl korrupt lesz valahogy, cegnek kampec kb. ket hetre, osszes folyamatban levo megrendeles kuka.

Mondjak masikat? Hasonlo profilu ceg, CRM nincs, hirlevel Gmailrol kuldve mindenki bcc-ben. Egyszer sima cc-ben, konkurenciat is beleertve. Atadtak az ugyfeladatbazist validalt email cimekkel, utana erezheto forgalom-visszaeses.

Tovabb is van, mondjam meg? Ujabb kkv, profil lenyegtelen, alvallalkozo e.v. intezi az IT-t mint egyszemelyes hadsereg, osszevesztek, nem sokkal kesobb veletlenul elromlik minden, cedg kenszerpihenon napokig.

Offsite backup nincs, ransomware pedig van, ehhez annyi peldat tudok, hogy felesleges konkretumokat kiemelni.

Mondjak jo peldat is? Klimas ceg felhivott proaktivan, hogy he paraszt, aktualis a karbantartas, mehetunk-e. Johettek. 15k bevetel, ugyfelszerzes koltsege nulla. Nyilvan ez nem nagy dolog, csak epp ez a peldam aktualis. Amelyik klimas ceg nem tart CRM-et (vagy legalabb egy Excel tablat) ezekkel az adatokkal, ott kevesebb lesz a karbantartas upsell bevetele, raadasul ha nem hiv fel a lejarat elott, akkor a user csak megkeresi, hol csinaljak legolcsobban, es elmegy oda. Mar ha egyaltalan elvegezteti a feleves karbantartast.

^ Ez.

Az IT abban merül ki, hogy van levelezésük, statikus weboldaluk és valami közös mappa valakinek a gépén megosztva, össze-vissza fájlokkal. Mentés nulla, CRM nulla, megrendeléskövetés nulla, raktárkészlet szemmel verve, panaszkezelés papíron (se), sokmindenmás papíron, gépek elavultak, nincsenek frissítve, bármi randomware keresztülmegy a cégen, ha úgy adódik, satöbbi.

Ez mind a versenyképesség rovására megy, én alapvetően nem mozgok ezen a piacon, csak néha belekerülök ilyen körökbe is, egy darab felhős előfizetés az alapvető szolgáltatásokkal is már fényéveket jelent azon az úton, hogy ne papírozzanak és legyen valami mentésük és randomware álló legyen az "IT" rendszerük.

Itt nem az IT hiánya a valódi probléma, az egy tünete csak a vállalkozói mindsetjüknek. Adhatsz ilyen embernek CRM rendszert, hírlevélküldő szolgáltatást, úgy fog rá nézni, mint egy ufóra.

Mondok egy példát: vízi járművek szervizével, szerelésével foglalkozó cégnek nincsen CRM rendszere, alacsony digitalizációval rendelkeznek. De nem is ez a fő problémájuk az elbeszélések alapján, hanem a rossz (nem létező) munkaszervezés, ad-hoc minden. Amíg a cégek nem megfelelő rendszerben dolgoznak, hiába adsz nekik a megadott rendszerben dolgozást segítő IT eszközöket. Az első az, hogy legyen normálisan definiált munkarendjük (legyenek SOP-k). Majd amikor ez kialakul, akkor lehet azt mondani, hogy na látod, az ilyen és ilyen munkarendednek a támogatására vannak ám IT eszközök, amik megkönnyítik azt.

Amíg nincs munkarend, adhatsz te neki SAP-t is, meg Navisiont (Business Centralt), meg bármit, nem fog számítani. Az ilyen cégnek nem IT-s beszerzés kell, hanem egy coach meg egy folyamatszervező. Majd ez után jöhet az IT. A szoftver nem csodaszer, nem megoldja a problémát, hanem támogat egy meglévő folyamatot.

Amit én tapasztalok, az az, hogy sokat segít, ha nem korlátozza őket a IT semmilyensége és kereteket meg lehetőségeket ad. Ilyen cégeknél a CRM nem egy SAP bevezetés, hanem az, hogy fel tudják venni a felhős levelezésben az ügyfelek adatait névjegybe és mindenki látja, meg vannak megosztott postafiókok, ahova tematikusan benne vannak az adott levelezések, amelyek kereshetőek.

Mindezt lehet offline, IT nélkül is csinálni. Jól iktatott dokumentumok, papír alapú névjegyzék, stb. Régen is működött ez, IT nélkül, csak kényelmetlen volt. Annál a cégnél, ahol a cégkultúrának nem része, hogy rend legyen, miért gondolod, hogy egy IT eszköz bevezetése kultúraváltást fog okozni, és nem csak egy N+K-ik hely lesz az Exchange névjegyzék, ahova fel lehet írni az ügyféladatokat az Exceltábla, a jegyzettömb, a kontaktok.txt és a fontos_telefonszámok_2024.docx mellett?

Akinek nincs igénye rendre, azt nem fogja egy IT rendszer bevezetése helyrehozni, csak növeli a káoszt. Az IT rendszer azokon tud segíteni, ahol rend már van, csak nem túl hatékony/gyors az eszköz, amit használnak (papíron használnak mindent, esetleg Excelben célszoftver helyett stb.).

Mindezt lehet offline, IT nélkül is csinálni.

Hogyne lehetne, csak 10x annyi idő. Ezért nem csinálják, ha nincs IT, aztán lásd versenyképesség.

miért gondolod, hogy egy IT eszköz bevezetése kultúraváltást fog okozni

Mert láttam rá példákat, hogy őszintén elcsodálkoznak, hogy ilyet is lehet és tényleg ennyire olcsó és elkezdik használni, pusztán azért, mert van. Papírt nem használnak, inkább barkácsolnak valamit a telefonjukon és/vagy a gépükön.

Ahol eddig nem volt jól definiált folyamatokra és azok betartására igény, ott tök mindegy, hogy van-e ERP/CRM/whatever, csak egy újabb eszköz lesz a papírfecni, az issues.xlsx, az ügyfelek_új.docx és a todo.txt mellé. A folyamatokat ugyanis tökre jól lehet csinálni Excelben, Accessben, SMB megosztáson lévő todo.txt-kben is, csak nem annyira kényelmes, mint egy integrált eszköz. Azokon tud segíteni a megfelelő IT rendszer, ahol fegyelem, és rend van a folyamatok terén, ahol nincsenek jól kialakult folyamatok, ott csak a káoszt növeli (még egy újabb lehetőség az adatok rögzítésére). Ahol mindennek meg van a kanonikus helye már most is, ott jól tud jönni egy IT rendszer.

meg egy folyamatszervező

Pontosan. De egy folyamatszervezo konzultans draga, es nem mindenhato.

Kell a szemelyi kompetencia, es nyitottsag. Ha ez az alap nincs meg, akkor dolgozni kell rajta. Emellett nagyon fontos, hogy jol kell szervezni a rendelkezesre allo munkaerot.

Mindezzel parhuzamosan meg helyre kell tenni, es karban kell tartani az uzleti  folyamatokat.

Majd, ha tudod, hogy mit akarsz, akkor lehet hozza IT megoldasokat szerezni. Ha jol sikerul, akkor megkonnyiti a munkat. Viszont a foloslegesen bavasarolt termekek es szolgaltatasok csak a penzt viszik.

Nyilvan, mindez nem linearis es nem egyszer es mindenkorra megoldott problema, hanem folyamatos karbantartast es fejlesztest igenyel.

Nem a kompetencia hiányzik ezeknél, mert azt külsősöktől is meg lehet(ne) venni. Erre épül a Microsoft Cloud Solution Provider (CSP) programja, ahol megrendelheti az ügyfél az igényét és egy Microsoft partner segíti berúgni őket a jövőbe (Azure, M365 stb.). Ezeknél a rászánt pénz az, ami hiányzik, pontosabban, másra megy el.

Ugye te se gondolod komolyan, hogy a Microsoft belső rendszerében egy jól megfogalmazott ügyféligény lead formájában nem csapódik le a sok 10 partnernél és arra, ha van értelme (megoldásszállító se ingyen dolgozik) akkor nem reagál rá senki?

A probléma az, hogy ezek nem is akarnak költeni semmire. Nem az a baj, hogy nincs vagy nem lenne szakemberük.

trey @ gépház

Sőt, belenézve a Microsoft Partner Network leads oldalába, tele van KKV igényekkel és sokkal inkább azt látom, hogy a nagy partnerek nem hajolnak le a pár ezer eurós ajánlatkérésekért ... Ott vannak azok, csak nem annyira csábítók a nagyoknak. Szóval, a KKV-k egy része nem is hajlandó fizetni, egy részét meg ignorálják a nagyok, mert nem látnak bennük elég nagy üzleteket. Mi pedig köszönjük ezeket a "lepattanókat", volt, hogy egy kis csíra üzlet sokkal nagyobbat vonzott be :D

trey @ gépház

gelei: tökéletes összefoglaló.

A helyzet az, hogy több sebből vérzik a téma ebben az országban.

1) IT "szakemberek". Mielőtt bármi kritikát megfogalmazok, elismerem magamról, hogy nem vagyok besorolható sem amatőrnek (annál a szakmabeliek szerint is magasan jobb vagyok), de képzett szakember sem vagyok (minél többet tanulok, annál inkább látom, hogy nem tudok semmit). KKV szektort ki tudom szolgálni, feltéve ha nem felszínes és gagyi rendszert akar az ügyfél. Mindent nem tudhatok, sajnos nem is fogok, viszont megszállottan szeretem csinálni a szakmát. Ennyit magamról. Tehát az IT "szakik": többségük csak annyit tud ami egy ECDL tanfolyamon vagy alap iskolai tankönyvben szerepel. Sőt, betűről-betűre másolva CSAK azt tudják megvalósítani, de azt is kínkeservvel, és az eredmény is olyan lesz. És ezekből rengeteg van: önkritikus gondolkozás nulla, szakmai kíváncsiság és tudáshalmozásra való hajlam nulla, felelősségvállalás nulla, analítikus szemlélet nulla, egó és nárcizmus kimaxolva. Nyomulnak, a csillagokat is lehazudják az égről csak hogy az ügyfél őket bízza meg a melóval, végén a melójuk szar, de nyújtják a markukat a fizetségért, majd elsunnyognak. Ezek után néha én, vagy a hozzátok hasonló lelkiismeretes szakember megy és feltakarítja utánuk a ganét.

2) az informatika mint ágazat Mo.-on: Sajnos az emberek többsége és a KKV cégek zöme is, nem tud mit kezdeni az informatikával. Nem tudják miként is kell kihasználni, mire is jó az. Azt tudják, hogy szükség van rá, mint ahogy a poroltóra is a garázsban, de lehetőleg ne legyen drága és ne kelljen vele kapcsolatba kerülni - elvan a sarokban és ne legyen szem előtt. Mint kötelező divatkelléket vagy kiegészítőt megveszik az eszközöket, de csak a legfontossabbakat, hogy a zinternet (játék, FB, pornó) menjen és ennyike. Amíg az van, hogy a minisztériumból kapott 50 oldalas anyagot ki kell nyomtatni, oldalanként aláírni és lepecsételni, majd az egészet beszkennelni és visszaküldeni pdf-ben (amit aztán ott ismét kinyomtatnak, aláírnak, lepecsételnek és pdf-be szkennelnek), addig ebben az országban nem lesz értelme semminek ami informatika. Csak toszogatják egyik sarokból a másikba ezt a fogalmat, és lehetőleg ne legyen útban.

3) informatikai állások: az IT állások 99.9%-a Budapesten koncentrálódik. Ezek zöme is amolyan megtűrt és kellemetlen állás/munkahely, viszont a kevés minőségi hozzáállású cégnél remek szakembereket képeznek ki, akik aztán gyarapíthatják tudásukat.

Szerintem. Én így látom.

Valószínűleg az általa kezelt rendszerekhez szükséges mértékben képzi magát. Amíg megy a verkli, addig oké, de lemaradni nem egy életbiztosítás. Bár most eszembe jutott, hogy vajon a chatGPT -vel a hónom alatt mennyi idő alatt tudnék hibát elhárítani egy olyan technológián alapuló rendszerben, amiről akkor hallok először?

Itt már rég nem arról van szó, hogy ahhoz, hogy összerakj egy Novell NDS -et, vagy Windows NT alatt egy AD-t, plusz exchange -et, ahhoz előbb elzarándolkolsz a műszaki könyvtárba, majd napok alatt megérted, hogy miért pont úgy kell ahogy, hanem kissé összefüggéstelenül elmondod az AI -nak, hogy mit akarsz és milyen szerszámmal (szoftverrel) ami erre válaszul szépen összefoglalja, hogy mire is gondoltál valójában. A megértésben ez sokat segít, persze a ködös részekre az ember visszakérdez, de ez még mindig töredék idő, mint egy egy hetes AD tanfolyam, amiből jó eséllyel mindig ugyanazt a 80% tudást használod a mindennapokban és a hibakeresésben, amit egyébként az AI is el tud neked mondani, mert nem speciális tudás.

Szóval az ember fejlődési/tanulási görbéje sokkal jobb tud lenni ma, mint 15 éve volt, ha tud értelmesen kérdezni. 

Nem a lemaradás a baj, hanem hogy a képzések:

  • egyrészt Qrva drágák, amit egy általános KKV rendszergazda önerőből nem fog tudni kipengetni. (A KKV szektorra nem jellemző, hogy alkalmazottaikat céges költségre képzésre iratnák be.)
  • másrészt a képzések zöme zárt körű

Így sajnos hiába is akarna felzárkózni a 2020-as évek szintjére. Jobb híján maradnak az önálló kutatások és kísérletezgetések.

Na most az IT strategia nem az informatikus, rendszergazda, architect, engineer, faszomtuggya mi feladata hanem a business-nek, a vezetesnek, a CTO-nak akarkinek. Max az ITs szepen a tudasaval felvertezve segithet nekik. De persze ez csak az en velemenyem.

Ettol fuggetlenul erdekelne hogy milyen oktatasrol irt a kollega ami iszonyatosan draga es meg elerhetetlen is.  

Ez.

Érdekes, én akkor is tudtam magam önképezni, amikor még internet se volt. Hagyjuk már, hogy 2024-ben nem lehet IT-t autodidakta módon tanulni egy darab internet segítségével :D Mi az, ami nincs fenn? Ráadásul, az internet ezerszer naprakészebb mint a tanfolyamok anyagai :D

A tanfolyamok és plecsnik másért kellenek. Nem a tudásért, hanem azért, hogy bizonyos deal-ekhez egyáltalán hozzáférj és ami fontosabb: versenyképesen hozzáférj

(hint: spec. ár, projektvédelem, vendor a hátad mögött stb.)

trey @ gépház

Ahja, de az egyetemi anyagok 80 százaléka térfogatnövelő töltelék, amivel kitöltik a képzés hiányosságait és/vagy felkészítenek egy olyan akadémiai életpályára, ami nincs a munkaerőpiacon, csak egyetemi berkekben létezik, ott viszont se pénz, se elég hely nincs.

Coleho? Személyes tapasztalataim vannak. A gyerek járt főiskolára, személyesen ismerem az egykori tanárait (némelyiket munkából is, mivel IT vezetők olyan cégeknél, ahol szolgáltatunk), a tananyagot magam néztem át, nem beszélve, hogy külső konzulens voltam nem egy felső oktatásban végző ember diplomamunkájához. Illetve, látom kik kerülnek ki, milyen "hasznos" tudással érkeznek meg hozzánk és mennyi év kell ahhoz, hogy valóban ne csak elméleti, hanem gyakorlati tudásuk is legyen.

Akarsz erről beszélni? Neked milyen tapasztalataid vannak?

trey @ gépház

Sejtettem, hogy nem fogod érteni.

 

Amikor felfelé nézel, pl egy tőled különbre, akkor kb egy szinten vagy, vagy max egy szinttel feljebb gondolod őt, miközben lefelé ezernyi szintet látsz. Emiatt a nívóban a többet/jobbat nem tudod sem racionálisan sem nagyságában értékelni, miközben az alattad lévő szinteket hibátlanul tudod kategorizálni. Nem csak te, mindenki. Ilyen az ember.

De az mas karrierut. Amig arrol beszelnuk, hogy az "általános KKV rendszergazda" nem jut egyrol a kettore, mert draga a kepzes, addig nem egyetemben kell gondolkodni. Egy Pluralsight elofizetes annyiba faj, mint heti egy doboz cigi. Elo kell ra fizetni, nezegetni a videokat, csinalni a laborgyakorlatokat, es akkor tovabb lehet jutni a tonercserelo-rendszergazda statuszon. Penzben is, meg munkakorulmenyekben is.

Aztan mielott elerne a kovetkezo uvegplafont, mehet az egyetem, vagy amire eppen szuksege van.

Fontosnak tartom a célirányos önképzést, de nem tartom összehasonlíthatónak az egyetemi képzéssel. Természetesen a  két halmaznak van metszette.

Amit trey hiányol az meg egy tévedés. Olyan mintha a kutyád lenézne téged, mert neked csak két lábad van és nem tudsz 40 km/h-val futni. Sőt! Rendesen ugatni sem.

Nálunk van olyan gazd. infós aki számlázással foglalkozik. Mit hasznosítana belőle, amikor a munkakör betöltéséhez kb. egy közepes érettségi is elég lenne?

(maradjunk annyiban, hogy az informatikához kb. annyi köze van, hogy egy számlát ki tud állítani egy ERP rendszerből ... hát, ha ez informatikai állásnak számít, akkor infós ...)

trey @ gépház

Ez valami regi beidegzodes lehet

Az. Az átkosból kitörve kialakult egy réteg, amelyik felsőbbrendű értelmiségnek hiszi magát attól, hogy obskurus tudományok bemagolásával és visszaböfögésével tanúbizonyságot tett egy "valamiről", amiről nem tudjuk, mi is valójában.

trey @ gépház

Igazabol az, h technologiailag nincsenek az egyetemek egy szinten a valosaggal ez meg el is fogadnam... De az, hogy meg elvekben, munkamodszerekben is a 15 evvel ezelotti szintet tanitjak, na az a szomoru.... Kikerul valaki a valosagba es olyan szavakkal, kifejezesekkel talalkozik, nem csak szorosan a szakmajaban hanem a bovebb munkavegzes szempontjabol , amit kb meg soha nem hallott....

Ugyanazt látom, amit a fentebb. Általában mindennel. Egyrészt kevesen vagyunk, másrészt annyi olyan feladat van, ami bazira nehezen belátható időtávú, és teljes elaprózódás van. Legyen ez a hardware és sw park frissen tartása, vagy valamilyen erősebb projekt végigvitele. Adott esetben a vezetőség oldaláról van támogatás, de a meló meg sziszifuszi, és hosszadalmas. Másik oldalon pedig a már sokszor megénekelt filléreskedés látszik, hogy óhát 500k milyen sok egy NAS-ra (mondjuk egy 8T diszkes synology valahol ott lehet most), de azért minden menjen. Hát erre csak azt tudom mondani, hogy akkor most mit szeretne?

A versenyhátrány egy dolog, de az IT biztonság elhanyagolása elég kemény következményekkel járhat, illetve jár. Kezdve azzal, hogy már az nagyon kevés, hogy "hát vigyázok", mert képezni kell a munkaerőt, mivel át fognak szivárogni a phising és társai a legjobb védelmen is.

Erre rátesz egy lapáttal a nagy multik mindenféle variálása. Lásd pl. VMWare. Egy távoli galaxisban azt használunk, az occó licensszel, mert bőven elég a kevés gépre. Most, hogy megvilágosodtak külön meg kell nézzük, hogy akkor mégis váltsunk-e hyper-v-re (értelem szerűen a megfelelő Windows Server verzió, hogy akkor lefedjük a VM-eket is), vagy ugyanannyiba kerül majd, mint eddig. Ez hirtelen példa, de van egy halom hasonló.

Csak pár példa:
- Fogalmuk sincs, hogy milyen üzleti folyamataik vannak. Így nehéz az IT folyamatokat kialakítani.
- Azt hiszik, hogy a SAP / CRM / ERP mindent megold. Csak hát ehhez a cégnek is úgy kell működnie.
- Sok dolog - akár fizikai, akár szellemi - csak 1 példányban létezik. Pl: Mancikából is csak 1 van és Jucika már nem tudja átvenni a feladatait, nincs tudásmegosztás.
- Dokumentáltság 0. Elüti a kulcsembert a 4-6-os villamos, a cég bezárhat.
- Mentés általában nincs. Jobb esetben van, de DRP / BCP sehol. Nem is értik, hogy miért fontos mindez.
- Képtelenek számolni, hogy melyik döntés mit okoz üzletileg. Ezért sokszor képesek rossz / drága alternatívát választani.
- A szellemi tőke (alias kollégák szaktudása) elavult. Költeni senki se akar rá.
- A legtöbb magyar kkv egyszerűen nem tud megélni külhoni / nemzetközi piacon. Életképtelenek.
- És ami üt: csillagrombolót akarnak 99,999999%-os rendelkezésre állással 1 Ft-ból tegnapra.

Az talán a legnagyobb baj, illetve probléma, hogy ha megveszik az X cuccot, akkor onnantól azt várják, hogy mindent is megoldjon, hiszen megvették. Egyik ilyen cucc sem orákulum, ezeket tudni kel használni, tudni kell mi miért történik, ehhez pedig jellemzően valamilyen munkaerő kell, aki még gondolkodni is képes esetleg.

KKV szinten kedvenc problémaköröm, hogy mindenféle kósza gondolatok alapján belevágnak valamibe, igényelnek valamit, ami hát igen messze van a valós igényeiktől. Ehhez nincs olyan, aki kvázi függetlenül, a cégük/szervezetük valós érdekeit, és lehetőségeit tekintve nagyjából irányban tartja az IT ügyeket.

Másik kedvencem, hogy mindent az ájtitól várnak, mert ott biztosan tudják.

Ne is mondd, nagy cégnél pont ugyanez a helyzet. Most mindenféle tooling projektek futnak, és állandóan fel kell tennem a kérdést: Ki fogja használni? Valóban kell-e nekik ez a tool, tőlük jön-e az igény? Hogy fog az eszköz integrálódni a meglévő SDLC folyamatainkba? Mi lesz az input és mi lesz az output? 

Amilyen szar idő volt, nem is nagyon lehetett volt (bár nyilván lokálisan lehetnek eltérések). Az utóbbi három héten minden nap kimentem, hogy vajon tudok-e ásni, aztán annyira átázott művelhetetlen sár volt a föld, hogy nem tudtam ásni... :D

Az van, hogy erősen lecsökkent a piaci igény az alacsony hozzáadott értékű munkások iránt (lásd AI assistant opciók fejlődése), ugyanakkor megnövekedett az igény a magas hozzáadott értékű munkások iránt (feladat van bőven). A piacon meg hiába cirkál és keres melót hónapok óta egyre több örök junior, a cégek meg hiába hirdetik meg végtelen fizetéssel a dupla-senior állásokat, nem találkozik össze a kereslet és a kínálat, a HR-es cégek meg úgy veszik, hogy darab-darab, világvége van.

Ehhez hozzájön, szerintem, hogy most bosszulja meg magát az, hogy nagyon sok cég nem költött a melósok továbbképzésére.

Hat aki most keres allast senior annak 5-bol 5 offer erkezik ha normalis tudassal rendelkezik. 

Igen, sajnos a juniorok mar nem ilyen szerencsesek, plane hogy a fizetesi igenyuk alalaban egy senioreval vetekszik, viszont a tudasuk kimerul az egyetemi bohockodasban. Nem minden ceg engedhheti meg maganak, hogy 3-4 honap alatt felhozza okegt minimum szintre, aztan meg varjon egy fel evet, hogy magabiztosabban bukdacsoljon. A problema ezzel csak az, hogy az ugyes juniorokbollennenek majd a seniorok. Ordogi csapda ez.

A vicc az, hogy engem meg Java programozonak is keresnek pedig ezek a betuk egymas mellett nem szerepelnek a CV-mben :D

De jott mar C++ es C megkereses is amik szinten nem szerepelnek. Amugy nem dolgozom programozokent. 

De beszeltem fejvadasz ismerosokkel es mondtak, hogy szinte csak seniorokat akar mindenki, Megjobb ha az a szenyijor egyszerre 2-3 masik szenyijor munkajat is el tudja vegezni. :D

Erre irtam hogy debazmeg akkor mibol lesz senior ha nem vesznek fel juniort?

Amugy en felhok (aws, azure, kicsi gcp), kubernetes, bigdata, devops eruleten mozgok foleg. Bar ezek igy kurvara nem fedik le azt amit csinalok :D

Egy kicsit megint zavar van az IT erőben, mert a cikk alapján ismét úgy tűnik, hogy az "IT-s" az konkrétan a programozó magyar neve, nem egy sokkal bővebb köré (mint a világ többi részén).

A valóságban a pékből átképzett rutinkód-író betanított munkásokra esett vissza a kereslet, de ezt sikerült megint úgy lehozni hírként, hogy az IT-sek úgy általában nem kellenek...

De, hogy a programozókról is szóljak, hogy sokkal kevesebb junior kell: azért a junior (ELTE-n végzett progamtervező informatikus) és junior (Greefox Academi átképezte manager asszisztensből) van egy szemmel egészen jól létható tudásbéli különbség általában. Ezt mostanra vették észre a cégek, amikor megint oda kell figyelni a kiadásra, és kiderült, hogy több átképzett junior adja össze azt a kódot, amit annak előtte egy rendes junior állított elő...

Szerkesztve: 2024. 03. 26., k – 07:09

Az IT azokban a cégekben amik nem az IT-ból profitálnak, cost center. Ugye úgy tudsz több pénzhez jutni, hogy vagy növeled a bevételed vagy csökkented a kiadásod. A bevétel növelése vagy áremeléssel történik (a magyar inflációra hivatkozva mindenki ezt csinálta), vagy növeled a piacod. Ez utóbbi szűkös időben nehéz, mert a vevők sem túl aktívak, piac felvásárlás vagy termék fejlesztése beruházást igényel és épp ugye nincs fölös pénz, pont azért küzdesz. És már meg is van a jó jelölt, az a fránya IT a sok drága emberrel 

En most javasolok egy uj megkozelitest, ami szerintem minimum kozgazdasagi Nobel-dijra eselyes. A peldak lenyegtelenek es pontatlanok, a szegmentacio a lenyeg.

  Profit center Cost center
Additiv consulting* mukodjon a nyomtato a HR-en
Multiplikativ pre-sales engineering mukodjon a webshop

(* itt: aki kimegy az ugyfelhez beuzemelni az eladott termeket - penzert)

Sajnos ilyen sok helyen a menedzsment hozzáállása az üzlethez. Amikor recesszió van (vagy csak nem növekszünk annyira, mint behazudtuk), akkor valamit le kell építeni. Az majd a megmaradó dolgozók (nem vezetők) baja lesz, hogy amit leépítettek az valójában hiányzik és az ott maradóknak kell megcsináni/nélkülözni.

Nekünk van olyan ügyfelünk, akit különböző érdekkörök miatt működésképtelenné tettek egy szűk évre. A tulaj (aki egyébként anyagilag már sok-sok éve nem függött a cég napi működésétől) nem küldött el mindenkit arra hivatkozva, hogy nem dolgozhatnak. Inkább egy csomó olyan kiadást szűntetett meg (ideiglenesen), ami egyébként tök fölösleges volt állásidőben (pl. a nehéz terhergépkocsikat kivonta forgalomból és lemondta a biztosítást, így milliókat spórolt, stb.), és a dolgozóknak meg TMKzni kellett napi 2-4-6 órában (8 órás bejelentéssel, teljes fizetéssel, mert ugye a melós nem tehet arról, hogy menedzsment szinten Ő nem tud megoldani valamit). Amire az ügy végre lezárult, és dolgozhattak megint mint annak előtte, akkor minden eszköz top állapotban volt, a telephelyek top állapotban, újrafestve, kipucolva, pl. az IT-t lecserélve, az újba betanultak (termelő/feldolgozó cég, az IT a "szükséges rossz" itt is), stb. A cég azóta is sikeresen működik, nem rokkant bele abba, hogy amikor nem ment az üzlet, nem rúgtak ki mindenkit és nem zártak be mindent. Mondjuk ehhez kell, hogy nincs külső befektető, akinek igérgetni kell, aztán veri az asztalt, ha nem úgy sikerül. Meg az is kell, hogy a nyereség ne legyen elköltve azonnal luxuscikkekre és szolgáltatásokra, hanem legyen ilyen esetre is tartalék (mondhatnénk likviditás).

Na, ilyen cég és vezető kellene több, akkor sikeresebb lenne a gazdaság, mint a tőzsde-meghajtású, növekedési-ígéret alapú, wannabe-managerek által irányított Rt...

Amit én látok, a legtöbb cég egy nagy hiearchiát épít,sok réteggel, amiben egy általános backend és frontend csapat (ez egyben) felépítése a következő (ezek tények több helyről megkaptam) :

1 Product Manager (PM)

2 Product Owner (PO)

4 Business Analyst (BA)

5 developers (DEV)

3 Quality / Tester (QA)

1 Analitics

1 User Experience (UX)

1 Subject Matter Expert (SME)

A HR -nek ki van adva a bérsáv tartás, (iha nem tartják akkor akár a HR bónuszról van szó, ha átlépik csökken) a visszaesés itt szimplán azt jelenti, hogy az igények és a kínálat nem találkozik sok esetben. Nyilván csökken a juniorok irőnti kereslet és nő a seniorok és expertek iránt. (Ebből jóval kevesebb van, de van, ráadásul van aki nincs tisztában az értékével!) A fenti felsorolás egyben fejltételez egy nagyobb és mélyebb tudásszintet is, nem "csak" kódolnia kell a fejlesztőnek, hanem értenie több mindenhez. 

Nemrég láttam egy nagyon jó képet, amiben a full stack fejlesztő-t vázolta egy fejlesztő, hogy nézőpont kérdése , mert management szemszögből az egy pozició. Fejlesztői szemszögből amikor jelentkeznek mást jelent mert az elvárás általában átlagos képességekkel (alap virtualizálási és felhő, hálózat, linux és vagy Windows, plusz OS-re felrakott service ismeretek)  és expert képességekkel 1 (fejlesztés valamilyen nyelvben) az elvárt stack.

Csak a saját véleményem írtam le és azt , amit több helyen látok. :)

Szijártó Zoltán
Aki tud az alkot, aki nem tud az csak szövegel.

Nem tévednek. Magyarországon rettentő nagy és jó képességű IT munkaerő felesleg van, bizonyos pozíciókon. Nem mellékesen munkáltatók most nem kapkodnak, hanem dúskálnak jelentkezőkben. Környezetemben is van jó pár, igen jó képesítésű, akit lapátra tettek. Nem azért mert bfaxok, hanem nekik kellett a legtöbbet fizetni. Loyalitásnak még egy pont +- azt mindenki eldönti. Sokan ébredtek, hogy minden xart bevállaltak amit kértek tőlük és mégis kilapátolták őket. Nem értették. Travoltáztak ott maguknak, hogy "demiért..."

Én mondhatni magam jelentkeztem, nagyon nem érdekelt, most sem, viszont a jelenlegi helyzethez hasonlót én még nem éltem át / láttam és nekem még nem is akkora sokkhatás anyagilag/mentálisan nem vagyok veszélyben akár 1 év nézelődés mellett sem.

Ami viszont biztos, hogy képezni senkit nem akarnak, ha nem 110% fit akkor megy a levesbe, válaszra sem méltatják.

Legtöbbször a kiírás mint kiderül köszönő viszonyban sincs semmivel. Egyszerűen csak kopipásztálták az előzőt.

Versenyképesség meg az éhenhalással legfeljebb. Van most olyan ismerősöm, akinél az asszony kereskedelemben jobban fizetett alap szakképesítéssel.

Ez az alkalmazotti bérrabszolgasággal járó kellemetlenség. Szoktam mondani, ezért nem szabad 2 évnél tovább egy helyben maradni, nem kifizetődő. Sinus görbének most vagyunk az alsó részén, de még szerintem nem a legalján.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Valahogy en nem ezt tapasztalom... gyere le videkre, 8-9 ezer fős város, autoipari beszallito. Pesttol 70-80 km. HO nincs. Fizetes Fovarosi szinten mar majdnem, de meg sincs ember... Kb 10 km -rel arrebb hasonlo tipusu ceg, probema ugyanez. Fovaros nagyon mas, ez teny, De videken marha nagy az ember hiany...

Ha a nagyfaluban (Bp.) 5-10x annyit fizetnek, akkor ne csodálkozzanak a cégek, hogy a jó szakemberek elvándoroltak vidékről nagyfaluba. Aztán már marha nehéz lesz a jó szakembereket visszacsábítani. Ez a folyamat nem tegnap, hanem évtizedekkel ezelőtt kezdődött.
Én például szívesen dolgozom vidéken. Sokkal nyugisabb, élhetőbb.

Strukturalis munkanelkulisegnek hivjak, es hozza adodik, hogy magyar munkavallalo mobilitasa kozel zero.

Mindenki megszokta a joletet, pl. hogy napi 2 orat nem kell utazgatassal keszulodessel elbaszni. Mert az teljes elvesztett ido.

Szamomra bpn a kozeli munkahely is elvitt napi 40 60 percet, es igen volt, hogy 2 ora is rament minden nap, heti 5 v 6 x. Szamold ki 1.5 nap emberido, meghozza az enyem. Nem fizetve. Inkabb koszi, de nem. Videken, meg hat sokkot kaptak a bp. lidl szintu igenyemen, mert letuneoltam nekik. Mondjuk utolag erdeklodve, mondtak, hogy jol jartam azzal, hogy meg igy is sok voltam nekik. Itt meg is nevezhetem Hatvani Bosch volt akivel beszelgettem egy kort. HR kislany aranyos volt telefonban legalabbis, de hat nagyon kezdo lehetett a panel kerdeseivel. Harmadik mondatban megoldottam, hogy ne kelljen tovabb kuzdenie.

Amint irtam, bizonyos teruleteken. Ha pont "niche" teruletre kerestek, abbol nagyfaluban is van kereslet.

"mar majdnem" itt a gond, tehat nem fog megmozdulni, azert, hogy kevesebbet kapjon es meg "szopas is. Inkabb kivar amig teheti.

Merites is mas. 8-9 ezer az meg hat na "varosnak" mondani, ize. Szerintem meg az 50-70k is kisvaros. Az elobbi esetleg nagyfalu.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Én is futottam egy kört a fent nevezett cégnél, hasonló eredménnyel. Amit viszont ebből tanultam,hogy van egy csomó olyan iparág, ami bár nincs szem előtt és nem trendy, viszont éppen ezért elképesztően jó kondiciókkal (hays szerinti fizetés, közel végtelen HO, stb.) lehet munkát kapni. 

Úgy látszik a jelen a gazd.infosoké:

forrás: https://www.portfolio.hu/uzlet/20240327/a-top-10-legkeresettebb-szakma-…

A 10 legkeresettebb pozíció

A top tíz "leggyorsabban növekvő munkahely" vagyis a legkeresettebb szakmákra is kitért a szakértő előadásában:

  1. az AI specialista,
  2. a fenntarthatósági specialista,
  3. az üzleti intelligencia elemző,
  4. információbiztonsági elemző,
  5. a fintech szakértő,
  6. az adatelemző,
  7. robotinformatikai mérnök,
  8. a big data specialista,
  9. a mezőgazdasági gépkezelő,
  10. és a digitális transzformációs szakértő.

Hát engem kifejezetten érdekelne, hogy ezek a (általam sohasem hallott) szakmák hová is kellenek a "legnagyobb számban".

Az is érdekelne, hogy ezeket hol lehet tanulni, ahol "specialista" lesz valakiből ezekben?

Vagy csak becsapós, mert a valódi igény minden szakágra nulla, ezeknél meg 1-2 fő, és így lesz top 10 belőlük?

Gondolom azért top 10, mert legtöbb időt igényli a megfelelő ember megtalálása.

  1. az AI specialista,
  2. az üzleti intelligencia elemző,
  3. információbiztonsági elemző,
  4. a fintech szakértő,
  5. az adatelemző,
  6. a big data specialista,
  7. és a digitális transzformációs szakértő.

Ezekhez jó egy gazdinfo bsc + szakiranyu msc és/vagy tapasztalat

Tisztában vagyok vele mi az, rengeteg gazd. infóssal dolgozom együtt jelenleg is (tipikusan mint BA), egy-két kivétellel haszontalan semmirekellőnek tartom őket, nemhogy bármiben szakértőnek. Your mileage may vary, ahogy fentebb is nyilván a szubjektív véleményemet/tapasztalatomat osztottam meg.

gelei egy jó példa a kivételre. :)

Nem a kollegaknak kell ugy gondolni, hogy te vagy a legfaszabb gyerek a placcon, hanem a mindenfele fisfos manager korusnak. Ha az megvan, akkor nyertel. Nagy cegeknel a "fluktuacio" viszi elore a ceget, mert valos hozatett erteket ok tesznek bele, a tobbi, azert kell, hogy jol mutasson a papiron.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.