Szerintem okostelefon, tablet, laptop (és internet amikortól releváns) használata az oktatásban...

Címkék

óvodás kortól ajánlott.
14% (41 szavazat)
általános iskolás kortól ajánlott.
50% (143 szavazat)
középiskolás kortól ajánlott.
24% (67 szavazat)
nem ajánlott / óvodás kor előtt is ajánlott / csak az eredmény érdekel / leírom mit gondolok / stb.
12% (34 szavazat)
Összes szavazat: 285

Hozzászólások

Középiskola előtt nem ajánlott. Meg lehet nézni, hogy mennyire nem értenek az informatikához azok a ma 14-15 évesek, akik már 10 évesen kaptak tabletet. Csak a fb-ot nyomogatják. Nekem akkor került a kezembe először számítógép, amikor már elég érett voltam ahhoz, hogy átlássam, mire lehet használni, így eleve más eszközként tekintettem rá, mint a mai gyerekek. Ha kaptam volna egy tabletet fb-al, akkor nem hiszem, hogy ma programozó lennék.

-1
Nekem valamikor általános iskola alsó tagozatban tetszett meg a számítógép (kb. akkor láttam először), és nagymamám azt mondta, hogy kerül amibe kerül kell egy a gyereknek. Azon a nyáron már volt commodore-om, és ezért nem tudok elég hálás lenni Neki.
Először persze játszottam, aztán elkezdtem programozni (még bőven általános iskola), és jött a többi egymás után.

És ha megnézed, a mai 40-esek se csinálnak mást, csak a fb nyomkodás, youtube nézés, esetleg némi hírolvasás megy. (Meg persze a torrentbolt és a poresz.)
Egyszerűen nem lehet mindenki programozó, és nem is akar mindenki az lenni.

-1

Az olvasással együtt tanultam számítógépet használni, és azóta az informatikának nagyon sok terültetét megismertem a mikrokontrollerektől a windows-deploment kitig programoztam már mindent. Elképesztő előny hogy 21 évesen 3-5 év referenciákat tudok felmutatni (vagy többet is de amíg nem tesztelenek úgysem veszik komolyan ;-) )

Okostelefon, tablet túl korlátolt/körülményes ahhoz, hogy oktatásban értelmes célra használható legyen. (Mondjuk szerintem bármilyen célra túl körülményesek.)

Laptop túl drága ahhoz, hogy Magyarországon akár az iskola minden gyereknek fizetni tudja, akár a szülőktől elvárható legyen.

Legyen jó pár gépterem sok desktop géppel, oda lehet menni, amikor épp szükség van rá. Sok helyen még ez sincs megoldva. (Ill. lehetnek épp laptopok is, kiosztva abban az osztályban, ahol épp szükség van rá.)

Leírom mit gondolok: bármikor ajánlott, ha van megfelelő szoftver, ami a fejlődést segíti. Nekem nincs gyerekem, de amennyire látom, minden korban élénken érdeklődnek az iránt, amiket az idősebbek használnak. Szerintem felesleges letiltani őket, inkább a pszichés és szociális fejlődés szempontjából biztonságos fokozatossággal kell bevezetni. Ésszerű tájékoztatás természetes feltétel ehhez.

Én első körben tankönyvek helyett/mellett tartanám használhatónak a kindle-t (illetve bármilyen e-inkes olvasót). Emlékszem, mikor általános iskolában előző nap este bepakoltam mindent: könyveket, füzeteket, vonalzó, körző, ceruza, toll, radír, stb... Másnap nehéz hátizsákkal 15km-t utazni suliba menet és jövet. Ha a sok könyvem egy kindle-n lett volna, kényelmesebb lett volna. Oda még jegyzetelni is tudok és átadhatom a könyvet öcsémnek is úgy, hogy nincs összefirkálva.

Majd ha a Kindle-nek minimum A4-es kijelzője lesz, akkor kiválthatja a könyveket. Egyelőre azt az áttekinthetőséget, mint amikor nyitva van előtted egy könyv, nem tudja nyújtani.

Ettől függetlenül ez olyan, amit a gyerekre lehetne bízni, hogy hagyományos könyvet használ, vagy e-könyv olvasót.

Amikor én megyek a gyerekekért iskolába - másodikosok - akkor viszem helyettük a táskájukat. Mert nem normális, hogy egy nyolc-kilencéves gyereknek ekkora súlyt kelljen cipelni. Én nem, ez már a mi korunkban sem volt normális. Csak ma már van használható alternatíva. (bár én már azt sem értem, minek kell bármit hazavinniük. Otthon már ne tanuljanak)

Ave, Saabi.

Feleségem diplomamunkát írt egy kapcsolódó témában (Média szerepe az oktatásban, a kisiskolások körében).
Kutatásai eredményei alapján egyértelművé vált számomra, hogy a mai általános iskolásokat vizuális oktatással (digitális tábla, laptop, projektor, tablet stb) lehet a leghatékonyabban lekötni, oktatni.
Valószínű ennek az oka otthonról hozott médiafogyasztási szokások lehetnek (youtuberól mesenézés és zenehallgatás stb), így ezeket jobban érti, megszokta a gyermek (szemben pl az önálló fénnyel nem rendelkező dolgokkal, pl könyv).

Ennek a tendenciának szerintem egyenes következménye, hogy igény merül fel ilyen eszközök használatára már általános iskolás korban. (ha nem most akkor pár év múlva alakul ez ki, csak idő kérdése... bár szerintem már ma is igaz, max nem veszünk tudomást róla)

Óvodásokat nem tudom, de elkerülhetetlen, hogy amit a szülő nyomkod, azt a gyerek is nyomkodni akarja :-)

Kutatásai eredményei alapján egyértelművé vált számomra...

Ahogy egyszer egy okos ember mondta: mindenki azt az eredményt kapja, amit kapni szeretne - tehát ezt kezeld óvatosabban.

De hogy ne csak kötözködjek, nekem az a meglátásom, hogy az oktatásban a kísérletező és gyakorlati tapasztalatokat adó módszerek a leghatékonyabbak, és ebbe belefér a digitális eszközök használata. DE sokkal többet ér egy saját, valóban végrehajtott pl. fizikai kísérlet, mint egy virtuális közegben bemutatott - még ha az interaktív is.

...így ezeket jobban érti, megszokta a gyermek (szemben pl az önálló fénnyel nem rendelkező dolgokkal, pl könyv).

A készen kapott dolgok mindig rombolják a kreativitást, ezért sokkal rosszabb a mesenézés (mesenézetés) egy meseolvasásnál.

Szerintem az okostelefon túl korlátolt, de a tablet már mehet óvódás kortól is, amennyiben hasznos alkalmazásokat talál rajta a gyerek, a szülő iránymutatást ad hozzá és nem váltja ki az egyéb elfoglaltságokat (pl. szaladgálás, közösségi játékok).
Kisebb korban a gesztus alapú vezérlés sokkal jobban adja magát, mint a billentyűzet és az egér.

-----
„Egy jó kapcsolatban a társunkat az ő dolgában kell támogatni, nem a miénkben.”
rand() a lelke mindennek! :)
Szerinted…

"Kisebb korban a gesztus alapú vezérlés sokkal jobban adja magát, mint a billentyűzet és az egér."

Nem vagyok benne biztos, hogy emiatt tényleg jobb touchscreen-t adni. Ha billentyűt+egeret kap, azt tanulja meg. (Elég érdekes a számítógép így is ahhoz, hogy megtanulja.) Ha tabletet kap, azt szokja meg, és utána nyavalyogni fog, amikor a billentyűt+egeret is meg kellene tanulni. (Kb. mint ahogy ma a parancssor az emberek 99%-ának "ezt én nem tudom megtanulni", míg a DOS idejében egy jelentős részük megtanulta volna, már ha számítógépre volt szüksége, mert nem volt más.)
A kisöcsém pl. a tabletjén idióta játékokkal játszik. A laptopján szórakozik a beállításokkal, felfedezi a rendszert. Az utóbbi módon tanulja meg a számítógép-használatot, ahogy én is tettem annak idején. A tablet annyira le van butítva, hogy még ha érdekli, akkor se alkalmas erre.

okostelefon, tablet, internet szerintem nem ajánlott középiskolás korig. A számítógép úgy általában ajánlott, de csak egy offline, korlátozott szoftverellátottságú, programozásra használható gép formájában. Esetleg 1-2 játékkal, ami nem annyira addiktív, mint a maiak. Szóval egy olyan C64 szintű gép az, ami hasznos lehet - persze mai monitorral TV helyett.

Jelen pillanatban nem ajánlott.
Erre épített tanítási módszertannal, -környezettel, és erre alkalmas internetes kultúrával (a fiatalok körében) középiskolától ajánlott lenne.

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Szerintem egyaltalan nincsen ra szukseg. A legelvezetesebb orakat/eloadasokat valahogy mindig azok tartottak, akik csak egy marek kretat hoztak be.
Ha valaki nem jo oktato akkor a szines-szagos szemlelteto eszkozoktol sem lesz az, ha meg valaki eleve az, akkor ugy is le tudja kotni a hallgatosagat (korosztalytol fuggetlenul)

--
http://blog.htmm.hu/

Nem csak azért kell(ene) az oktatásban modern technológiát használni, hogy érdekesebb legyen, hanem hogy ne digitális analfabétákat neveljünk.

De ha csak az érdekesség a kérdés:
kisfiam 3 évesen olyan 'meséket' néz, amiben többek között számolni, mértani formákat, sormintákat felismerni, tanítják ezt a korosztályt - igen sikeresen. Sőt van olyan is, amiben a naprendszerről, bolygókról szól!

De ha csak az állatvilág a téma, akkor is igencsak előnyben van a tablet/számítógép/internet/TV egy színes krétával vagy tankonyvel szemben.

--
zrubi.hu

Sokan figyelmen kívül hagyták, hogy a kérdésben az OKTATÁSBAN szón van a hangsúly.

Ezt figyelembe véve szerintem nem a gyerekek életkorától függ, hanem a tanárok felkészültségén és hozzá(nem)értésén.

Ha csak a gyerekeken múlna, akkor szerintem már ovódás kor előtt is igen hasznos lenne. És mivel érintett is vagyok a témában, messzemenőleg támogatom az a nézetet, hogy hozzáértő szülő/tanár felügyelete (a megfelelő tartalom kiválasztása) mellett igenis hasznos.

Ugyan úgy, ahogy a TV esetében is, itt sem maga az eszköz a kérdéses, hanem a tartalom!
Mindegyiket lehet 'jól' és 'rosszul' is használni, ahogy egy kenyérvágó kést is.

--
zrubi.hu

Sajnos én azt látom, hogy a facebook miatt kikerülhetetlen ezek használata. Én hiába vagyok nagy ellensége a fb-nak, mert szerintem egy spam áradat, ha egyszer már a tanárok ott postolják ki a fontos dolgokat. A külön foglalkozások (pl lányom tánc egyesülete) kizárólag a facebookot használja, a tanár nem adja meg a telefonszámát, ha akarsz valamit irj neki.
Középiskolában még erősebb, mindenre létrehoznak egy csoportot, és csak ott van információ. A körlevél mint ilyen eltűnt. :(
Az ebédbefizetéstől kezdve az egyéb osztálykirándulás, stb minden csak ott elérhető. De látom, hogy ezt ez a generáció remekül használja! 99% telefon és chat megy, a zárt csoport postjait olvassák (pl fiam), a "fal" rengeteg postját már figyelmen kivül hagyja.

Gondolom előbb utóbb az óvodásoknál is ez lesz a trend, persze ott az információt (pl anyák napi műsor időpontja) még talán nem az óvodás fb-jára irják ki az óvónénik, ezzel rákényszeritve, hogy a szülők is regisztráljanak.

Igy az az opció, hogy óvodás kortól ajánlott enyhe, inkább az erősen ajánlott és a kötelező közé kell sorolni.

Szerintem a kérdés arra vonatkozott, hogy egy tanár/iskola számára ajánlod-e, hogy használja.

Az említett esetben én mondjuk kerek perec megmondanám, hogy nincs facebook accountom, és nem is lesz, ha valami fontos, írjanak e-mailt. De emellett az említett információkat facebook-on egy otthoni desktopról is el lehet érni, ehhez nem kell hordozható kütyü.

ha egyszer már a tanárok ott postolják ki a fontos dolgokat

Na ez nagyon jól mutatja, hogy mi a legnagyobb probléma:
Igény lenne a modern komminukációs és csoportmunka csatornákra, DE az iskola felkészültsége ilyen téren = 0. Így a tanárok hozzáértése is 0, megítélni sem tudják, hogy mit is csinálnak.
Gondolom jóindulattal használják ami van (pl. facebook) és ezzel el is jutottunk oda, hogy maga az iskola mutatja/csinálja a rossz példát: internet = facebook.

Azon kívül, hogy az FB nem erre való, gyanítom egy jogász szarrá perelhetné azt az iskolát (vagy mostmár akár az államot?), amelyik ezt a mintát követi... Persze ha lenne jogász aki egyátalán felfogja mi is a probléma ezzel ;)

--
zrubi.hu

Nem ilyen egyszerű: nincs tankönyv abból a tárgyból amit tanítok, én gyártom a tanulnivalót (pdf). Először az iskolai szerverre kértem helyet - nem volt, aztán az otthoni gépemre feltettem egy ftp-szervert - nem tudták használni (16 évesek), maradt a fb, azt mindenki tudja használni, ott adom át nekik a fájlokat.
ja, és a goggle+ sem jött be.
---------------------------------------------------------------------------
Környezetvédelmi nyilatkozat: Ez a hozzászólás kizárólag reciklált elektronok felhasználásával íródott.

Dropbox. Google Drive. OneDrive. Ezeknél a szolgáltatóknál elég változatos módon lehet file-okat megosztani. És a kapott linket megintcsak változatos módokon lehet eljuttatni a címzettekhez. (e-mail, üzenet, facebook, google+, QR kód kinyomtatva az osztályteremben...)

Ave, Saabi.

Ki írta, hogy kisérletek nélkül, csak laptoppal? Persze vannak kisérletek, amelyeket inkább szimulálva, mint élőben kellene megtapasztalni.
Matematikai oktatás software-ekkel a saját fiaimnál működött. Elsősként tisztában voltak a törtekkel, azok összehasonlításával azonos számláló illetve azonos nevező esetén. Pedig csak játszottak egy egyszerű programmal az iPademen. Összeadás, kivonás ugyanígy, csak már az oviban.

Ave, Saabi.

Utolsó pontra szavaztam, leírom.
Szerintem a gyerekek egyszerűen belenőnek ebbe. A keresztlányom (ovis) simán odajön hozzám (vagy bárkihez a családból) amikor a tetszőleges eszközt használom, és ha érdekes akkor Ő is csinálni akarja, vagy legalább megpróbálni. Kb. mint sajtreszelés, tésztagyúrás vagy bútor összeszerelés közben. Mert érdekli.

Ez "koca" felhasználásnál is használható, pl. lehet képeket nézni állatokról, hajókról, repülőkről, ami épp érdekli, és közben persze mesélni neki erről. (Itt persze "korhatáros" tartalomról van szó, szóval az oroszlános képek alatt nem egy gazellát széttépő oroszlánra kell gondolni.)
Ez persze nem ugyanaz, mint megnézni egy pingvint az állatkertben, de pl. bálnát már ritkábban lehet saját szemmel megnézni...

És szerintem lehet jól használni ezeket az eszközöket kifejezetten az adott korosztálynak fejlesztett programokkal is. (Gondolom oktatás alatt az "intézményi" oktatásra gondolsz.)

Szóval szerintem bármikor, de fontosak az arányok, azaz ne erről szóljon az egész. Tehát ne az legyen, hogy oviban/iskolában napi 4-6 órán keresztül a szemétől 40 centire levő kijelzőt nézi...
Én a kiscsaj miatt ebből a szempontból nem aggódok, mert van játszótér, hinta, fára mászás, babázás, kirakós, gyurmázás, társasjáték, stb., szóval viszonylag kevés időt tölt "gép előtt".

Mint gondolom észrevetted, az ellenzőkre egyformán jellemző, hogy nem ismernek mértéket. Azért ellenzik, mert csak úgy tudják elképzelni ezen eszközök használatát, hogy az kizárólagos. Ami természetesen ostobaság. Ahogy nem lehet egy iskolában kizárólag matematikát tanítani és nem használják folyamatosan a digitális táblát, úgy egy tablet vagy laptop használata se szorítana ki mást. És nyilván nem az olvasás tanulásakor van szükség egy laptopra, hanem mondjuk környezetismereten, ahol egy számítástechnikai eszköz multimédiás képessége messzemenőkig érdekesebben adhatja át az ismeretet, mint egy tankönyv az unalmas, statikus, két dimenzós - de szerencsére már színes - képeivel. Mintahogy technika órán - van még olyan - lehetne némi elektronikát tanítani breadboardokon, Arduino vagy Raspberry Pi használatával.

Ave, Saabi.

nem ajánlott / óvodás kor előtt is ajánlott

iskolás kortól ajánlott, a veszélyekre való felhívással...
A jövő már ezeken az eszközökön alapul, így nagy hátránnyal indul, aki nem tudja kezelni.